Ahad, 26 Jun 2011

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Aik.. Khairy Terima SMS Bunuh Jugak? Buat Lawak Ke??

Posted: 25 Jun 2011 11:29 PM PDT

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin hari ini mendakwa beliau juga menerima ancaman terhadap keselamatannya melalui SMS.

Menurut twitternya, ahli parlimen Rembau itu berkata beliau, setiausaha Pemuda Umno, Megat Firdouz dan beberapa pemimpin
pergerakan itu menerima SMS memberi amaran kepada mereka tentang risiko perhimpunan 9 Julai yang dirancang oleh beberapa pihak berhubung pilihan raya yang adil dan bebas.

Twitternya berbunyi: "SMS kpd saya, Megat SU Pemuda UMNO & pimpinan lain mengenai himpunan 9 Julai merupakan ugutan terhadap Keselamatan. Akan report Polis. # Fb


Twitter Khairy itu datangnya hanya beberapa hari selepas pengerusi BERSIH 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan menerima SMS amaran Rabu lalu sekiranya meneruskan perhimpunan Ahad depan.

PAS Selangor dan Wilayah Persekutuan Belia berikrar untuk membawa lebih 100,000 ahli mereka menyertai perhimpunan BERSIH, yang dijadual bermula di tiga lokasi berbeza dan kemuncak ialah penyerahan memorandum mengenai pilihan raya bebas dan adil kepada Istana Negara.

Tiada satupun kumpulan yang terlibat sama ada BERSIH 2.0 dan kumpulan pro-BN seperti Pemuda Umno dan PERKASA - yang mahu mengadakan perhimpunan melawan BERSIH pada hari yang sama, mendapat permit polis.


SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Utusan Masih Belum Puas Hentam BERSIH 2.0

Posted: 25 Jun 2011 09:47 PM PDT

Utusan terus kecam Ambiga, dakwa Bersih boleh cabar Perlembagaan

KUALA LUMPUR, 26 Jun — Media-media milik Umno terus menyerang ketua Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) Datuk Ambiga Sreenevasan sambil menyifatkan himpunan mereka 9 Julai ini jika berjaya akan "membuka jalan" kepada tindakan mencabar Perlembagaan Persekutuan kelak.

Dalam ruangan edisi Mingguan Malaysia, terbitan Kumpulan Utusan hari ini, Awang Selamat berkata pihaknya melihat perhimpunan itu mahu membuka pintu kemudian hari bagi mencabar Perlembagaan.

"Jika perhimpunan itu berjaya, akan menyusul perhimpunan lain menuntut banyak perkara lagi," tulis Awang Selamat.


Jawatankuasa pemandu Bersih 2.0 diketuai Ambiga (gambar) dengan ahli-ahli jawatankuasanya terdiri daripada pelbagai kaum iaitu Andrew Khoo, K Arumugam, Dr Farouk Musa, Haris Ibrahim, Liau Kok Fah, Maria Chin Abdullah, Richard Y W Yeoh, Dr Toh Kin Woon, Dr Wong Chin Huat, Datuk Yeo Yang Poh, Zaid Kamaruddin, Subramaniam Pillay dan Arul Prakkash.

Malah, Awang Selamat juga berkata, "kepada kebimbangan akan berlaku pertempuran di antara penyokong perhimpunan haram Bersih dan kumpulan yang menentangnya, itulah risiko terbesar."

Awang Selamat juga mendakwa peserta perhimpunan yang majoriti Melayu akan bertempur dengan kumpulan penentang, yang juga ramai Melayu.

Sebaliknya akhbar itu mendakwa ada pihak seperti pemimpin DAP akan bersorak dalam hati.

"Umat Islam dan Melayu bukan sahaja berpecah belah malah diperbodohkan.

"Jika pertempuran berlaku, ia akan lebih buruk daripada pertentangan dua kumpulan rakyat di Bangkok tidak lama dulu. Apatah lagi memang ada pihak ketiga yang mahu menangguk di air keroh dan menanti rusuhan besar di Kuala Lumpur," kata Awang Selamat.

Sehubungan itu katanya, pihak berkuasa perlu mengambil tindakan tegas.

"Masa berlembut dan asyik memberi amaran sudah berlalu. Kita tiada pilihan," katanya.

Akhbar itu berkata sebanyak 1,248 aduan polis dibuat bagi membantah Himpunan Bersih 2.0.

Awang Selamat juga mendakwa motif Ambiga juga boleh dibaca dan ia ternyata bertujuan politik dengan bertopengkan desakan menuntut pilihan raya bersih.

"Beliau juga dilihat oleh beberapa pihak sebagai seorang yang anti-Islam dalam beberapa isu, yang terserah kepada pembaca untuk nilaikan sendiri. Apakah Ambiga mahu bertanggungjawab jika berlaku kekacauan dan ibu negara bermandi darah? Selain agenda tersirat untuk menggugat ketenteraman," katanya.

Akhbar itu juga menyiarkan laporan muka depan hari ini di bawah tajuk "Siapa sebenarnya Ambiga?".

Laporan itu memetik sumber Bernama berkata, rakyat Malaysia, terutama orang Melayu diminta meneliti siapa sebenarnya Ambiga sebelum mengikut telunjuknya yang meminta rakyat supaya mengadakan "perhimpunan haram pada 9 Julai ini."

Laporan itu memetik penganalisis politik berpendapat orang Melayu harus melihat kembali sejarah tindak-tanduk Ambiga yang pernah menimbulkan kemarahan umat Islam, terutama orang Melayu di negara ini sebelum secara membuta tuli mengikut kehendak dan telunjuknya.

Penganalisis politik bebas dari Universiti Teknologi Mara Prof Datin Paduka Dr Ramlah Adam berkata, sebagai seorang peguam, Ambiga sudah tentu arif mengenai undang-undang dan Perlembagaan.

"Ambiga tahu sekiranya penganjuran sesuatu perhimpunan tidak mendapat permit polis, maka perhimpunan itu tidak boleh dilakukan. Kita tidak faham kenapa dia tetap juga mahu meneruskan perhimpunan haram itu, walaupun mendapat bantahan pelbagai pihak," katanya.

Pemerhati politik dari Universiti Perguruan Sultan Idris Prof Datuk Dr Zainal Kling pula menyifatkan semua golongan yang terbabit dalam penganjuran perhimpunan haram itu adalah tidak layak dan tidak patut menjadi pemimpin, termasuk Ambiga.

Katanya, mereka terlampau mengikut parti politik tertentu yang memperjuangkan ideologi politik masing-masing sedangkan mereka sendiri pun tidak "bersih".

"Mereka sebenarnya lebih baik melakukan tunjuk perasaan sebagai parti politik dan bukan sebagai NGO.

"Jadi orang akan faham maksud dan matlamat mereka (pemimpin politik), terutama orang awam mengenai kacau bilau dalam parti masing-masing seperti PKR yang tidak bersih, DAP yang selalu bermaharajalela atau autokratik dan PAS yang tidak mengikut atau sudah lari daripada perjuangan asal mereka," katanya.



SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Thailand Sokong Himpunan Bersih

Posted: 25 Jun 2011 08:24 PM PDT

Senator Dewan Negara Thailand Wilayah Pattani, Dr Worawit Baru menyokong penuh perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.

Beliau berkata, perhimpunan itu sangat penting bagi rakyat untuk menyatakan tuntutan terhadap pilihan raya yang bersih dan adil.

"Perhimpunan itu merupakan kempen untuk pilihan raya yang bersih, adil yang terlepas daripada sebarang tuduhan," kata beliau ketika ditemui di majlis perasmian Pusat Khidmat Dun Bukit Kayu Hitam dan Pejabat PKR Kubang Pasu, petang semalam.


Baca disini




SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Berita Yang Umno Tak Sanggup Dengar...

Posted: 25 Jun 2011 08:07 PM PDT

Pakatan sasar tawan 11 negeri dalam p'raya umum

Selain mengekalkan empat negeri yang dikuasainya sekarang dan memenangi semula Perak, Pakatan Rakyat mensasarkan untuk menubuhkan kerajaan di enam lagi negeri dalam pilihan raya umum akan datang.

Menurut pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang, Pakatan telah menetapkan tiga sasarannya dalam pilihan raya umum akan datang, iaitu:

1. Mengekalkan penguasaannya di Pulau Pinang, Kedah, Selangor dan Kelantan;

2. Memenangi semula negeri Perak yang didakwanya dirampas dari tangan Pakatan secara haram; dan

3. Menubuhkan kerajaan di enam lagi negeri - Negri Sembilan, Johor, Malacca, Pahang, Terengganu dan Perlis.

Lim yang juga ahli parlimen Ipoh Timur menegaskan demikian ketika berucap di majlis makan malam DAP Teluk Intan semalam.

Beliau menyifatkan pilihan raya umum ke-13 amat penting kerana ia bukan sahaja bakal menyaksikan perebutan hebat di semua 11 negeri di Semenanjung Malaysia, tetapi juga penguasaan Putrajaya.

Lim mendakwa, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyedari perkara itu, menyebabkan beliau teragak-agak untuk menetapkan tarikh pilihan raya umum yang akan datang.

Sehubungan itu, Lim meramalkan pilihan raya umum mungkin diadakan sama ada hujung tahun ini atau tahun depan.

Beliau juga berkata, pilihan raya umum kali ini merupakan yang pertama dalam sejarah yang bakal menyaksikan persaingan 'hidup mati' BN dan Umno.

Selama ini, kata Lim, Umno dan kerajaan BN mengekal kuasanya dengan mudah sehinggalah tercetusnya tsunama politik pada pilihan raya umum 2008 di mana ia mengalami kekalahan teruk dan hilang penguasaan dua pertiga di Dewan Rakyat.

"Umno dan BN akan berdepan dengan persaingan 'hidup matinya' dalam pilihan raya umum ke-13 - bukan setakat sama ada ia boleh memperolehi semula majoriti dua pertiga, tetapi juga sama ada ia dapat mengekalkan kuasa atau bakal menjadi pembangkang," kata Lim.



SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Cerita Lawak Di Balai Polis Di Raja Malaysia

Posted: 25 Jun 2011 06:09 PM PDT

Rozan Azen pakai baju BERSIH 2.0 dalam Balai Polis

SEMALAM ReJaM© ada siarkan beberapa keping gambar pemuda yang ditangkap dan digari oleh Polis di depan khalayak ramai hanya kerana memakai baju berwarna kuning dengan tulisan BERSIH 2.0 saat beliau sedang minum kopi di uptown Shah Alam, rujuk sini [Tangkapan lucu]

Semasa Khairul Anuar Zainuddin sedang disoal siasat (untuk cukupkan syarat sebab Polis dah tangkap), seorang kawannya bernama Rozan Azen Mat Rasip telah hadir ke Balai Polis selepas mendapat berita bahawa rakannya ditahan Polis kerana memakai baju BERSIH 2.0.


Apa yang menarik dan melucukan, Rozan Azen hadir di balai Polis sambil memakai baju BERSIH 2.0 iaitu baju yang telah menyebabkan Khairul Anuar ditangkap Polis ketika sedang minum kopi di Uptown Shah Alam sebelum itu.


Apa yang menjadi persoalan di sini, mengapakah Rozan Azen tidak ditangkap sedangkan dia memakai baju berwarna kuning serta memaparkan tulisan BERSIH 2.0? Malah Rozan Azen hadir di dalam kawasan balai Polis yang dilihat sudah memudahkan kerja Polis bagi menangkapnya. Polis bagaikan kucing yang kekenyangan melihat tikus menari-nari di depannya.

Khairul Anuar Zainuddin memakai baju BERSIH 2.0 di Uptown Shah Alam ditangkap dan digari di depan khalayak ramai, tetapi Rozan Azen siap masuk Balai Polis dengan memakai baju BERSIH dibiarkan saja. Bagaikan pengedar dadah menjual dadah di pintu lokap Balai Polis....

Rupa-rupanya Polis tangkap baju kuning depan orang ramai je kah kah kah...

ReJaM© "Cuba tanya... Polis tangkap orang pakai baju kuning untuk menguatkuasakan undang-undang atau takut dibuang kerja?"

source: http://milosuam.blogspot.com/2011/06/rozan-azen-pakai-baju-bersih-20-dalam.html#ixzz1QKjbSIG8

SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

300 peguam sertai himpunan Bersih 2.0

Posted: 25 Jun 2011 05:37 PM PDT

Rakyat tidak bimbang untuk hadir dalam Himpunan Bersih 2.0 kerana lebih 300 peguam sedia membantu mereka jika berlaku sebarang tangkapan.

Untuk tujuan itu, Dewan Pemuda PAS Malaysia telah menggerakkan bilangan peguam yang ramai kali ini memandangkan sambutan terhadap Bersih amat menggalakkan.

Ketua Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (JUHAM) Negeri Selangor, Peguam Zainal Said berkata, ramai dalam kalangan peguam telah memberikan komitmen untuk hadir 9 Julai depan.

"Jangkaan kehadiran rakyat dalam Bersih 2.0 ini amat menggalakkan dan kita mempunyai kemampuan untuk menggerakkan seberapa ramai peguam yang kebanyakannya telah memberi komitmen," tegasnya.


Zainal juga adalah Exco JUHAM Dewan Pemuda PAS Malaysia merangkap Ketua Pemuda PAS Kawasan Kota Raja.

Beliau ditemui ketika memberikan khidmat nasihatnya kepada seorang Pemuda PAS Shah Alam ditahan polis hanya kerana memegang baju Bersih 2.0 berwarna kuning malam tadi.

Musfari Azmi, 27, ditahan jam 11.30 malam sebaik selesai mesyuarat sukaneka di Padang Jawa, dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam, dekat sini.

Sekitar jam 2 pagi beliau dibebaskan dan diraikan oleh sahabat pemuda pula dalam satu majlis ringkas berhampiran Pejabat Pemuda PAS Shah Alam, di Seksyen 7.

Turut serta adalah Setiausaha PAS Selangor, Peguam Mohd Khairuddin Othman, Timbalan YDP PAS Shah Alam, Haji Azli Yusof, Ketua Pemuda kawasan, Mohd Hilmi Radzuan dan Pengarah Jentera Pilihan Raya PAS Shah Alam, Jefri Zain.

Menurut Musafri, ketika beliau keluar sebaik selesai mesyuarat persiapan menganjurkan sukaneka di cawangan mereka, empat anggota polis berpakaian awam menahannya.

Mengikut Musafri Azmi, 27, beliau mengakui tidak biasa dengan tindakan polis cawangan khas (SB), terus menahan sebaik mengenal pasti terdapat lapan unit baju Bersih di tangannya.

Bendahari Pemuda Padang Jawa Petaling sambil berseloroh berkata kepada pihak polis ketika disoal siasat, tidak berbaloi beliau ditahan dari 11.30 malam hingga 210 pagi hanya kerana hendak menjual lapan helai baju yang hanya untung RM3.

Seriusnya, beliau sempat berhujah dengan anggota polis tentang sahnya Himpunan Bersih kerana Malaysia adalah sebuah negara demokrasi.

Lalu, jelasnya, mereka meminta beliau menghuraikan pula apa definisi demokkrasi dan menyatakan apa itu Bersih serta tuntutan lapan perkara.

Lebih dari itu, ujarnya, soalan pihak polis lebih terarah kepada siapa pengedar baju dan penggerak Bersih.

Sementara itu, Peguam Khairuddin mendesak pihak polis agar bertindak mengikut undang-undang sedia ada kerana jika betul tindakan mereka, baharu rakyat dapat menerimanya dengan baik.

"Malang bila kita minta di bawah undang-undang mana pemuda kita ditahan, mereka tidak dapat menjelaskannya dengan baik dan terperinci.

"Kerana itu, saya juga menyeru rakyat agar hadir beramai-ramai dalam Himpunan Bersih 9 Julai kerana pihak polis tidak mempunyai hak untuk menahan sesiapa pun kerana himpunan kita aman," tegasnya.

Pakar Perlembagaan Malaysia, Dr Abdul Aziz Bari menyatakan polis tidak boleh membuat penghakiman awal berhubung himpunan itu dan jika dilakukan juga, jelas mereka menentang undang-undang.

Paling teruk apabila ia bertentangan dengan hak yang dijamin dalam perlembagaan negara .

Katanya, mengikut Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan, polis tiada sebarang hak melarang perhimpunan aman yang dijamin.

"Hatta mahkamah juga tidak boleh melakukannya," kata pensyarah undang-undang UIAM itu.

Sebelum itu, pihak polis juga menahan Timbalan Ketua AMK Pusat, Khairul Anuar Ahmad Zainuddin atau Jonah di Uptown Shah Alam ketika menanti makanan sampai, minta kad pengenalan, digari dan dibawa ke IPD sama.

Beliau menyerahkan kepada Peguam Latheefa Koya yang turut hadir untuk mengambil tindakan undang-undang kerana menahan beliau kerana memakai baju Bersih tanpa sebarang alasan kukuh.

Pihak polis mengawal jalan masuk ke Uptown sejak jam 7 malam hingga jam 4 pagi kerana ada iklan di facebook menyatakan satu majlis Pra Bersih akan dilancarkan di situ.

Kawasan pentas yang selalunya diadakan program karaoke dan juga ceramah agama sebulan sekali itu ditalimerahkan oleh pihak keselamatan. IBH.

SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

BERSIH 2.0 : Lebih 1,000 laporan polis dibuat

Posted: 25 Jun 2011 08:56 AM PDT

Polis telah menerima sebanyak 1,248 laporan daripada pelbagai lapisan masyarakat di seluruh negara membantah perhimpunan haram yang akan dianjurkan oleh beberapa kumpulan di ibu negara pada 9 Julai ini.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata laporan yang diterima itu membuktikan orang ramai mahu polis bertindak tegas menghalang perhimpunan berkenaan kerana mereka bimbang keamanan dan ketenteraman awam terjejas.

Jumlah laporan berkenaan diterima sehingga petang semalam, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Inovasi Polis Diraja Malaysia (PDRM) di Ipoh hari ini.


Program itu turut dihadiri Ketua Polis Perak Datuk Shukri Dahalan dan Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia Tan Sri Lee Lam Thye.

Khalid berkata terdapat beberapa kumpulan dikatakan sedang bersiap sedia berhimpun pada tarikh berkenaan.

Beliau menasihati kumpulan-kumpulan yang berlainan ideologi dan pandangan itu dinasihati membatalkan hasrat mereka demi keamanan negara.

Beliau berkata polis kini sedang menyiasat mengikut Seksyen 27(5) Akta Polis iaitu percubaan untuk mengadakan perhimpunan haram.

Khalid berkata polis telah meminta penganjur daripada kumpulan-kumpulan berlainan itu datang ke Bukit Aman minggu depan untuk diambil keterangan dan maklumat.

"Jika mereka gagal hadir, polis akan mengeluarkan waran tangkap," katanya.

Sementara itu, sebanyak 101 laporan polis dibuat di Balai Polis Kampung Rapat di sini bagi membantah perhimpunan berkenaan.

Laporan yang dipercayai paling banyak dibuat secara serentak itu diketuai oleh Ketua Penerangan Wanita Umno Datuk Hamidah Osman.

Hamidah berkata laporan berkenaan dibuat oleh wakil daripada Wanita Umno Bahagian Gopeng serta pelbagai pertubuhan bukan kerajaan dan orang perseorangan.

--Bernama

SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Medan Hukum Trio, Jadi Medan Aib Saya - Anwar

Posted: 25 Jun 2011 06:17 AM PDT

KUBANG PASU 25 JUN : Keputusan perbicaraan 'wayang' trio Datuk T jelas membuktikan betapa sistem keadilan Malaysia telah rosak.

Menurut Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim, perbicaraan tersebut hakikatnya menjadi medan peguambela yang mewakili bekas ketua menteri Melaka, Datuk Shafee Abdullah untuk menyerang beliau.

"Saya sudah menjangkakan pendakwaan itu adalah wayang. Saya merujuk pada kenyataan peguam Surendran.

" Peguambela Rahim dan (Datuk Shazryl) Eskay gunakan pendakwaan jenayah 3 orang ini untuk serang saya. Ini jelas tunjuk betapa bobroknya sistem kehakiman kita," tegas Anwar dalam sidang media selepas merasmikan Pejabat Keadilan Kubang Pasu hari ini.


Semalam, ketiga-tiga Datuk T telah mengaku bersalah menayangkan rakaman video seks dan dikenakan denda keseluruhan RM5,500.

Hukuman dijatuhkan oleh Majistret Aizatul Akmal Maharani selepas mendengar hujah-hujah yang dikemukakan pihak tertuduh.

Ketiga-tiga tertuduh — ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah, bekas bendahari agung Perkasa Datuk Shuib Lazim dan bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik — mengaku bersalah atas tuduhan yang dikenakan ke atas mereka.

Eskay didenda RM3,000 atau penjara tiga bulan sementara Shuib dan Abdul Rahim masing-masing RM1,500 atau dua bulan dan RM1,000 atau satu bulan.

Eskay dan Shuib didakwa secara bersama menayangkan bahan lucah secara terbuka di hotel Carcosa Seri Negara pada 21 Mac lalu.

Dalam prosiding itu, mahkamah turut menayangkan rakaman video seks berdurasi 21 minit.

Mengulas perkara itu, Anwar mempersoalkan tindakan Mahkamah seolah-olah cuba menarik perhatian isu sebenar.

"Soal ini (ialah) soal pendakwaraya dan peguambela Rahim Thamby Chik dan Eskay. Ada peluang saya bela diri di mahkamah? Mereka nak heret isu (video) ini seolah-olah ini pendakwaan terhadap saya," kata Anwar.

Sumber - TVS


SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Muhyiddin Masih Tak Faham... Memang Politik Laa..

Posted: 25 Jun 2011 06:05 AM PDT

Muhyiddin: Himpunan Bersih tak relevan, motifkan politik

KUALA LUMPUR, 25 Jun – Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini bermotifkan politik dan akan memberi ancaman kepada keselamatan negara serta reputasi negara.

Polis sebelum ini menegaskan tidak akan mengeluarkan sebarang permit kepada tiga perhimpunan selain akan memanggil penganjur minggu depan.

"Kami sudah buat keputusan dan kami merasakan perhimpunan ini menyalahi undang-undang dan akan memberi mesej yang bercanggah bahawa cadangan mereka seperti mahu SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) melaksanakan tuntutan mereka, ada proses dan prosedur untuk melakukannya.


"Oleh sebab itu, kami merasakan apa yang dikatakan Bersih (Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil) untuk menganjurkan perhimpunan ini tidak relevan. Sebab itu saya katakan perhimpunan ini bermotifkan politik," kata Timbalan Perdana Menteri (gambar) kepada pemberita selepas melawat Hari Terbuka GLC 2011 di di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di sini.

Bersih memutuskan mengadakan perhimpunan besar-besaran pada 9 Julai di ibu negara untuk mendesak SPR melakukan transformasi dalam sistem pilihan raya.

Selain Bersih, Pemuda Umno dan Perkasa juga akan mengadakan perhimpunan balas pada hari yang sama.

Muhyiddin mempertahankan perhimpunan balas itu dan menyifatkan ia "normal" untuk menghalang mana-mana perhimpunan termasuk Himpunan Bersih 2.0.

"Mengapa kumpulan lain selain Bersih mengambil bahagian, ia normal untuk membalas. Ia reaksi balas.

"Sama ada ia salah atau tidak, ia terpulang kepada tafsiran kami tetapi kami lihat situasi ini tidak akan menguntungkan negara, akan merosakkan imej negara dan dalam konteks untuk membangunkan negara, untuk menarik pelabur, membina imej negara di peringkat global sebagai negara maju dan aman," katanya.

Pihak berkuasa bertegas tidak akan mengeluarkan sebarang permit kepada kesemua penganjur.

Muhyiddin juga menyokong perhimpunan anjuran Pemuda Umno tetapi pada masa sama mengulangi kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa pihak berkuasa mempunyai hak untuk bertindak terhadap sesiapa yang menyertai perhimpunan haram itu.

"Jadi kami serahkan ia kepada kebijaksaan Pemuda Umno dan pemimpin Barisan Nasional (BN) untuk menentukan sama ada ia satu keputusan betul atau tindakan lain harus diambil," katanya.

Tegas beliau, sekiranya perhimpunan 9 Julai benar-benar berlaku akan ada laporan dan video yang menunjukkan suasana itu, yang bukan gambaran sebenarnya di Malaysia.

"Kami di Malaysia tahu selepas sedekad bahawa ia bukan budaya kita. Jadi saya tahu muslihat mereka, kami tidak bodoh, kami juga pakar dalam politik dan faham niat mereka.

"Jadi ini berniat jahat. Mereka lakukannya secara sengaja supaya rakyat akan ketakutan dan ia akan menjadi kejadian yang sepatutnya tidak berlaku. Malaysia akan dilihat sebuah negara yang tidak selamat, pelancong-pelancong tidak akan datang, pelabur-pelabur tidak akan melabur kerana pergolakan ini, ia memang niat mereka," katanya.

Himpunan Bersih kali pertama diadakan pada 2007 dan berjaya menggerakkan kira-kira 50,000 orang sebelum disuraikan oleh polis dengan menggunakan gas pemedih mata dan meriam air.

Sumber - The Malaysia Insider


SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Bersih: Umno diingat tidak libatkan Agong

Posted: 25 Jun 2011 05:26 AM PDT

KUALA LUMPUR, 25 Jun: PAS menyelar sikap pihak tertentu yang didakwa mahu menggunakan Yang di-Pertuan Agong bagi menghalang himpunan aman Bersih 2.0 di ibu negara pada 9 Julai ini.

Bercakap kepada Harakahdaily hari ini, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berkata, tindakan tersebut adalah sangat tidak wajar kerana Agong merupakan tempat mengadu rakyat yang terakhir.
"Tidak sepatutnya pihak tertentu mengguna Agong untuk halang hak rakyat.

"Tindakan ini sangat tidak patut, kerana seluruh rakyat bernaung di bawah Agong dan berhak bertemu dengan baginda untuk mengadu sesuatu masalah", katanya.


Beliau berkata demikian sebagai mengulas desas desus yang mendakwa Umno sedang berusaha mendapatkan campurtangan Agong bagi menghalang himpunan Bersih 2.0 dari diadakan.

Himpunan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) itu sebelum ini mendapat kecaman khususnya dari pimpinan Umno BN.

Tidak hanya melalui kenyataan terbuka, kecaman sama juga dibuat semasa sesi perbahasan dalam Dewan Rakyat.

Himpunan tersebut yang dianggarkan disertai hampir 800 ribu orang, akan berarak ke Istana Negara dengan menggunakan warna tema pakaian kuning.

Selain bagi menjunjung institusi Diraja dan demokrasi, warna kuning itu juga sebagai lambang kebebasan, ketulasan dan keadilan.

Sehingga hari ini lebih 10 orang sudah ditahan dan diambil keterangan oleh polis kerana memakai dan menjual baju kuning bercetak "Bersih 2.0" kepada orang ramai yang bakal diguna pada perhimpunan itu nanti.

Ianya dilihat usaha pencegahan awal oleh pihak polis yang memberi amaran sebelum ini untuk membuat tangkapan awal.

"Kita mengharapkan bahawa perubahan yang dituntut rakyat ini diterima oleh SPR,"katanya.

Sumber - Harakah Daily

SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

BERSIH 2.0 - 30 Ditahan Di Pulau Pinang

Posted: 25 Jun 2011 05:04 AM PDT

30 rakyat yang memakai baju BERSIH kini ditahan di IPD Kepala Batas, Pulau Pinang.

Saudara Chung Khai adalah di antara yang ditahan di IPD Kepala Batas, sehingga berita ini ditulis mereka belum lagi diambil sebarang kenyataan.

Mereka sengaja ditahan polis apco umporno untuk melumpuhkan kempen mereka yang sepatutnya berceramah di Sg Ara malam ini.

Polis apco umporno kini dilanda wabak demam KUNING, mereka terlalu fobia dengan warna KUNING, adakah polis apco umporno mahu menghina warna KUNING warna Raja Raja Melayu?


Tenyata hanya orang yang KOTOR dan MENGOTORKAN sahaja yang tidak mahu BERSIH..ayuh kita BERSIHKAN mereka yang KOTOR pada 9 Julai 2011 di Kuala Lumpur.

Pemuda umporno kononnya juga akan turun pada hari yang sama sebagai "berok jalanan sumpahan khairy" dengan memakai baju merah..

Kuning merah...merah kuning..jangan marah nanti pening..

Sharpshooter



SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

"Ketua Umno SPR" didesak letak jawatan

Posted: 25 Jun 2011 02:00 AM PDT

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali sekali lagi mengulangi desakannya agar Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar perlu meletak jawatan.

Desakan itu dinyatakannya hari ini selepas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengakui wujud "pengundi hantu" dalam rumah ibu Ahli Parlimen Gombak itu yang beralamat di Kg. Klang Gate Baru.

"Wan Ahmad Wan Omar cabar saya buktikan dakwaan wujud pengundi hantu. Saya buktikan dan SPR akui. Wan Ahmad wajib berundur," katanya.

Sebelum ini, Azmin dicabar Wan Ahmad agar membuktikan dakwaannya bahawa ada penipuan dalam daftar pemilih yang dikeluarkan SPR.


Wan Ahmad berkata, Azmin tidak bercakap benar dalam isu itu.

Menyahut cabaran itu, Azmin ketika berucap pada Konvenysen Pilihan Raya KEADILAN minggu lalu kemudiannya mendedahkan rumah diduduki ibunya di Kampung Klang Gate memiliki 11 pemilih berdaftar iaitu enam Melayu dan lima Cina sedangkan ibunya tinggal berseorangan.

Nama yang didaftar di rumah ibunya ialah Mohamed Azmin Ali, Tan Teek Hock, Shamshida Taharin, Mohamed Azwan Ali, Lokman Abdul Rashid, Moufed Yazli Mohd Yazit, Aminudi Harun, Cgee Tom Yahaya, Tan Teek Fong dan Lim Hock Seng.

Bukti penyelewengan itu ujar Azmin berdasarkan daftar pemilih induk terbaru yang diwartakan 13 Mei lalu.

Sehubungan itu beliau mahu Wan Ahmad yang juga disifatkannya sebagai "Ketua Umno dalam SPR" meletak jawatan segera.

"Kekalkan Wan Ahmad Wan Omar di SPR adalah menghina institusi YDP Agong kerana institusi Raja adalah institusi yang mulia dan adil", tulisnya di Twitter.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pula menyifatkan penipuan SPR itu sebagai "bodoh" kerana melibatkan rumah pimpinan tertinggi PKR.

Beliau juga turut mencabar Wan Ahmad meletak jawatan dan bertanding atas tiket Umno melawan Azmin di Gombak pada pilihan raya umum nanti.

Pembuktian itu juga jelasnya antara faktor kenapa Himpunan Bersih 2.0 yang dijadual 9 Julai ini wajar diadakan.

SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Tayang video seks bermotif cemar Anwar

Posted: 25 Jun 2011 01:25 AM PDT

Naib Presiden PKR N. Surendran mendakwa langkah Mahkamah Majistret menayangkan semula ramakan video seks dalam prosiding kes trio Datuk T, yang didakwa mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim, dilihat semata-mata mahu menjatuhkan imej Ketua Pembangkang itu.

Beliau juga tidak menolak hukuman ringan yang dikenakan terhadap trio Datuk T dipengaruhi keputusan Jabatan Peguam Negara dan polis.

Tegas Surendran, tindakan Mahkamah Majistret membenarkan tayangan semula rakaman video seks itu walaupun ketiga-tiga Datuk T sudah mengaku bersalah bertentangan dengan sistem perundangan.


"Kejadian yang berlaku itu membuktikan penglibatan pihak berkuasa tertinggi termasuk polis dan kamar Peguam Negara dalam satu konspirasi untuk memfitnah Anwar Ibrahim sama ada dalam politik atau secara peribadi.

"Tindakan mereka ini amat tidak munasabah dan ia juga sangat mengganggu sistem perundangan. Percubaan mereka untuk berpura-pura bersikap adil dan telus tidak munasabah dan kami yakin rakyat tidak akan percaya dengan apa yang dilakukan," katanya yang juga seorang peguam dalam satu kenyataan.

Pagi semalam, ketiga-tiga Datuk T telah mengaku bersalah menayangkan rakaman video seks dan dikenakan denda keseluruhan RM5,500.

Hukuman dijatuhkan oleh Majistret Aizatul Akmal Maharani selepas mendengar hujah-hujah yang dikemukakan pihak tertuduh.

Ketiga-tiga tertuduh — ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah, bekas bendahari agung Perkasa Datuk Shuib Lazim dan bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik — mengaku bersalah atas tuduhan yang dikenakan ke atas mereka.

Shazryl didenda RM3,000 atau penjara tiga bulan sementara Shuib dan Abdul Rahim masing-masing RM1,500 atau dua bulan dan RM1,000 atau satu bulan.

Shazryl dan Shuib didakwa secara bersama menayangkan bahan lucah secara terbuka di hotel Carcosa Seri Negara pada 21 Mac lalu.

Dalam prosiding itu, mahkamah turut menayangkan rakaman video seks berdurasi 21 minit.

Bagaimanapun Presiden Majlis Peguam Lim Chee Wee berkata mahkamah tidak sepatutnya berbuat demikian memandangkan Datuk T sudah mengaku bersalah.

Datuk T telah menggemparkan negara apabila bertindak mempertontonkan rakaman video seks itu kepada media 21 Mac lalu.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu antara pukul 10 pagi dan 12 tengah hari.

Selain itu, tegas Surendran, tindakan mahkamah menayangkan semula rakaman video seks adalah tidak wajar selain tidak mempunyai kaitan dengan dakwaan yang dikenakan terhadap Datuk T.

"Bagaimanapun apa yang mengejutkan apabila pihak pendakwa yang menyerahkan kenyataan fakta kes yang mengatakan rakaman video seks itu adalah tulen dan ia disahkan oleh pakar dari Amerika Syarikat yang mengesahkan pelaku dalam video itu adalah Anwar Ibrahim.

"Jelas ketulenan dan identiti pelaku dalam video itu langsung tidak berkaitan dengan kesalahan Datuk T yang menayangkan video itu di khalayak ramai.

"Ini sungguh luar biasa dan bertentangan dengan prosedur yang termaktub dalam pendakwaan kes jenayah dan ia tidak relevan memasukkannya dalam fakta kes. Ringkasnya wakil kepada Peguam Negara mahu mencemarkan reputasi Anwar Ibrahim," katanya.

Mengikut laporan media, peguam Datuk Muhammad Shafee Abdullah yang mewakili Abdul Rahim berkata, lelaki dalam video seks adalah "99.99 peratus" Anwar.

Shafee memberitahu pakar video Amerika yang dirujuk Polis Diraja Malaysia telah membandingkan imej lelaki dalam video itu dengan sekeping gambar Anwar dan mengesahkan yang kedua-dua adalah seiras.

"Ini bererti A and B adalah orang yang serupa," katanya sambil mendakwa mengikut laporan 4 Jun lalu, Profesor Hany Farid dan Lorenzo Torresani dari Dartmouth College di Hanover, New Hampshire, terdapat keirasan 99.99 peratus lelaki dalam klip video itu dengan bagi foto Anwar.

Dalam fakta kes yang dibacakan di mahkamah, mahkamah juga mendengar bahawa pakar tersebut mengesahkan bahawa video itu tulen tanpa pengubahsuaian dan ia dirakam dengan perakam DVR milik Shazryl.

"Ia tidak menjadi sebahagian dalam prosiding, Anwar tidak mempunyai peluang mempertahankan diri. Apa yang telah berlaku di mahkamah pada 24 Jun amat memalukan dan memualkan.

"Sudah menjadi peraturan asas dalam sistem perundangan yang dijalankan semasa prosiding mahkamah yang mana ia tidak boleh digunakan dan memfitnah pihak ketiga," kata Surendran.

SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Tiada ulasan: