Rabu, 15 Jun 2011

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


BERSIH: Polis akan buat tangkapan pencegahan

Posted: 14 Jun 2011 11:51 PM PDT

Polis akan mengambil tindakan perlu termasuk membuat tangkapan pencegahan sebelum dan semasa perhimpunan BERSIH yang dijadual berlangsung pada 9 Julai depan, kata Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar.

Katanya, polis tidak akan mengeluarkan permit untuk perhimpunan BERSIH atau kumpulan lain yang menentangnya, kata Khalid, lapor The Star.

Khalid berkata, keputusan itu dibuat kerana perhimpunan itu bukan sahaja akan mengganggu keamanan, tetapi juga mencetuskan kekacauan.

Menurutnya, polis menerima 418 laporan dari para peniaga, ejen pelancongan dan individu yang membantah perhimpunan itu diadakan di Kuala Lumpur pada tarikh 9 Julai.


Bercakap kepada media di kademi Polis di Cheras hari ini, Khalid berkata polis difahamkan kumpulan lain juga merancang untuk mengadakan perhimpunan di lokasi dan tarikh yang sama dengan perhimpunan BERSIH.



SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Ada Yang Sakit Hati Dengan Kenyataan Ketua Pemuda PAS Johor Ini

Posted: 14 Jun 2011 10:37 PM PDT

BERSIH 2.0: Peniaga akan untung besar

Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan telah menyatakan bahawa Himpunan Bersih 2 akan menyusahkan rakyat, penjaja, peniaga dan pemandu teksi.

Beliau menyifatkan himpunan ini adalah ancaman kepada ekonomi negara khususnya industri pelancongan dan pelaburan asing.

Perkara pertama yang wajib difahami oleh Datuk Ahmad Maslan adalah himpunan aman tanpa senjata adalah dijamin oleh Perkara 10 Perlembagaan Malaysia.

Ini bermakna bahawa himpunan tanpa senjata adalah halal di sisi undang-undang negara. Semua warganegara Malaysia mempunyai hak yang sama untuk hadir dalam himpunan aman.


Peserta himpunan yang bakal hadir adalah seramai 300 ribu orang. Mereka datang daripada seluruh negara dengan membawa duit perbelanjaan masing-masing, sekurang-kurangnya RM100 seorang.

Dalam masa 3 jam sahaja aliran tunai paling minima di kalangan peserta himpunan Bersih 2 adalah RM30 juta. Mereka akan berbelanja seperti membeli makanan, minuman, pakaian dan lain-lain. Bukan semua mereka berkenderaan ke Kuala Lumpur.

Sebahagian besar mereka menaiki kenderaan awam. Oleh itu perkhidmatan bas, teksi, LRT dan lain-lain akan mendapat pulangan yang berganda. Kenyataan yang menyatakan bahawa penjaja, peniaga dan pemandu teksi akan mengalami kerugian adalah hujah yang paling dangkal di abad ini.

Walaubagaimana pun semua pihak hendaklah saling hormat menghormati antara satu sama lain. Pihak kerajaan, Polis, Jawatankuasa Bersih 2, PERKASA, PERKIDA, parti-parti politik dan lain-lain pihak harus menghormati kebebasan yang dijamin oleh Perlembagaan.

Sebagai contoh mengapa tidak pihak polis membuat reformasi dalam menguruskan peserta himpunan dengan meletakkan anggota polis di sepanjang jalan dari Jalan Chow Kit ke Istana Negara di mana Ketua Polis Negara memandu Pengerusi Bersih Datuk Ambiga ke Istana Negara. Di laluan yang lain pula Timbalan Ketua Polis Negara pula mengiringi Datuk Ibrahim Ali menuju ke Istana Negara.

Saya penuh yakin masyarakat negara ini khususnya anak muda sudah jauh terbuka minda mereka terhadap himpunan aman. Masyarakat sudah boleh menerima bahawa himpunan aman adalah suatu keperluan kepada negara demokrasi seperti Malaysia.

Pelancong-pelancong yang hadir akan berpuas hati dengan keharmonian yang berlaku. Seperti mereka melihat sambutan Maulidur Rasul S.A.W dan Thaipusam di Batu Caves.

Pihak polis bekerjasama dengan penganjur bagi menjayakan aktiviti tersebut.

Jika pihak polis bersedia membuat reformasi dalam menguruskan himpunan aman ini maka insya Allah tiada kekacauan akan berlaku dan pihak polis akan dihormati oleh rakyat dan masyarakat antarabangsa.

Suhaizan Kayat
Penulis adalah Ketua Pemuda PAS Johor



SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Pemuda Umno takkan berdemo menentang Bersih

Posted: 14 Jun 2011 09:24 PM PDT

"Kita tidak akan berdemo kerana ia akan mengeruhkan lagi keadaan," kata exco sayap parti itu.

KUALA LUMPUR: Exco Pergerakan Pemuda Umno Tengku Azman Tengku Zainal Abidin menafikan cadangan bahawa sayap tersebut akan mengadakan demonstrasi balas sepertimana yang dinyatakan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Datuk Ibrahim Ali semalam.

"Kita tidak akan berdemo kerana ia akan mengeruhkan lagi keadaan. Biar pihak berkuasa saja uruskan peserta demo," kata beliau ketika ditemui di kawasan Masjid India, di sini semalam.

Tengku Azman yang juga Pengerusi Sekretariat Hal Ehwal Bandar (SHEB), Umno turut menambah: "Kita akan pastikan mereka tidak mengganggu para peniaga."


Isu demonstrasi timbul berikutan rancangan Gabungan untuk Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) untuk mengadakan demonstrasi pada 9 Julai depan.

Perkasa sudah pun memaklumkan bahawa mereka akan berdemonstrasi sekiranya Bersih berbuat sedemikian.

Tengku Azman turut mempersoalkan sama ada demonstrasi anjuran Bersih bermaksud untuk menjaga kepentingan rakyat.

"Kalau betul Bersih untuk rakyat, sila minta kebenaran para peniaga, para pemandu teksi di sini. Bukan semua peniaga di sini orang Umno," kata beliau sejurus sebelum meneruskan program memberi makanan di perkarangan masjid di Masjid India. - FMT


SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

ETP hanya jana kekayaan atas kertas

Posted: 14 Jun 2011 09:21 PM PDT

Pada persidangan Dewan Rakyat semalam, ahli Parlimen Lenggong minta PERDANA MENTERI menyatakan:
(a) secara terperinci perkembangan Program ETP Kerajaan, berapa peratuskah pelaksanaannya, dan berapakah jumlah pelaburan serta peluang pekerjaan yang ditawarkan sekarang?

Saya membangkitkan dalam soalan tambahan saya tentang Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang sehingga kini hanya mampu 'menjana kekayaan atas kertas' dan masih belum menggarap 'kekangan utama' atau critical bottle-neck yakni persoalan modal insane atau skilled workforce.

Bernama semalam (14 Jun) hanya melaporkan jawapan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak 2 hari lalu, mengumumkan 9 inisiatif baru di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) bernilai pelaburan RM2.77 bilion dengan jangkaan kesan Pendapatan Negara Kasar (GNI) RM18.67 bilion serta bakal mewujudkan 36,595 pekerjaan menjelang 2020.

Terdahulu PM telah mengumumkan dalam tempoh yang singkat, iaitu dari Oktober 2010 hinggalah April 2011, 70 projek pelaburan yang berpotensi, didakwa bakal memperolehi jumlah pelaburan RM106.4 bilion, mencipta 298,865 peluang pekerjaan dan jumlah pendapatan penduduk (GNI) sebanyak RM153.83 bilion menjelang tahun 2020.

Mutakhir ini berdepan dengan PRU ke-13 yang boleh sahaja beliau umumkan bila-bila masa, PM semacam terlalu ghairah untuk menyuntik rasa sedap atau feel-good factor di kalangan rakyat Malaysia dan khususnya di kalangan masyarakat bisnes.

Saya ingatkan PM, sementara saya menyanjungi usaha gigih beliau, saya juga ingin mengingatkan PM supaya tidak keterlaluan dalam membuat pengisytiharan propjek-projek EPP-ETP ini kerana ia bakal memberi kesan sebaliknya khususnya pada pasaran saham yang menjana paper wealth atau kekayaan ke atas seperti yang telah hangus dan lesap berjumlah RM52bilion dari pegangan ekuiti saham bumiputera dari jumlah sebelumnya RM54 bilion!

Lebih khusus lagi dan menjadi lebih malang mutakhir ini ialah apabila pengisytiharan demi pengisytiharan yang dibuat Perdana Menteri, apa yang berlaku hanyalah "kekayaan di atas kertas" khususnya kepada syarikat-syarikat yang disebut-sebut, yang masih dalam pelbagai peringkat komitmen bertaraf pelbagai 'bintang'.

Harga saham GLC atau syarikat besar swasta telah melonjak seandainya namanya tersenarai dalam EPP-ETP.

Malah ada yang dua kali ganda kadar lonjakan harga sahamnya. Antara syarikat yang bermodal kecil yang namanya tersenarai dalam ETP, misalnya Tricubes Bhd yang menanggung kerugian sebelum ini, Karambunai CorpBhd, Petaling Tin Bhd dan lain-lain.

Sebagai contoh, harga saham Tricubes Bhd melonjak dari 5.5 sen pada 18 April kepada 32.5 sen pada 22 April, setelah diumumkan bahawa syarikat ini menerima projek Emel 1Malaysia, bersamaan kadar lonjakan 491%.

Paling mutakhir saham Tricunes merudum kembali ke paras 10.5 sen.

Umum tahu bahawa syarikat ini tergolong dalam syarikat GN3 atau dengan kata lain, mempunya permasalahan hutang yang perlu di'strukturkan' pembayarannya.

Karambunai Corp Bhd dan Petaling Tin Bhd telah memperolehi satu projek pelaburan Karambunai Integrated Resort City (KIRC) yang bernilai RM9.6 bilion.

Sehingga 29 April, saham Karambunai Corp telah melonjak kepada 22.5 sen, dengan lonjakan 246% berbanding nilainya tahun lalu dan Petaling Tin pula melonjak kepada 39.5 sen, lonjakan 132% berbanding tahun lalu.

Sehingga kini dilaporkan belum ada satu yang lebih konkrit untuk kedua-dua syarikat tersebut membuat apa-apa 'submission' kepada Bursa Malaysia.

Namun pengumuman telah mencetus excitement dalam pasaran.

Walau bagaimanapun, kesemua projek berskala besar ini gagal menangani dan tidak dapat menutup kerapuhan ekonomi Malaysia, iaitu permasalahan struktural dalam ekonomi, misalnya kekurangan modal insan berkualiti dan kreatif, pasaran dalam negara tanpa daya saing, sektor awam yang rendah efisiennya, dasar afirmatif yang disalahgunakan yang berasaskan perkauman dan bukan keperluan.

Kesemua ini tidak dijawab dengan ETP-EPP sebagai langkah mitigasi unsur risiko pada jangka sederhana.

Seterusnya, masalah yang terpampang di depan mata adalah bagaimana EPP-ETP ini dilaksanakan, dan bagaimana pula projek-projek ini dijayakan perlaksanaannya dengan delivery yang sarat dengan 'ketirisan dan kebocoran' yang berakhir dengan projek menanggung kos projek atau cost-overrun sehingga ke paras jutaan ringgit bahkan billion RM seperti Istana Negara dan Projek Empangan Bakun dan lain-lain.

Rakyat mahu ETP-EPP berjaya, tetapi Najib dan kerajaan BN jangan bertindak dengan perhitungan jangka pendek sekaligus mengorbankan kemaslahatan rakyat pada jangka sederhana-panjang!

Dr Dzulkefly Ahmad, Ahli Parlimen Malaysia, Kuala Selangor.

15 Jun 2011


SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Ibrahim Ali Nafi Lemah Syahwat..

Posted: 14 Jun 2011 07:16 PM PDT

Tunggu 9 Julai tengok siapa kuat, Perkasa cabar Bersih 2.0

KUALA LUMPUR, 15 Jun — Sambil mendakwa mempunyai sokongan 36 pertubuhan bukan kerajaan, Perkasa mengajak penganjur Himpunan Bersih 2.0 melihat sendiri siapa yang dapat menghimpunkan sokongan terbanyak pada 9 Julai ini.

Himpunan Bersih 2.0 menyasarkan penyertaan 300,000 peserta di ibu negara awal bulan depan untuk menuntut pilihan raya yang bebas dan adil.

Pertubuhan pembela Melayu itu berkata, pihaknya tiada pilihan kecuali untuk turun di jalan bagi berhadapan dengan Bersih 2.0 kerana "jika kita tidak lakukan, maka dunia akan menganggap bahawa mereka (Bersih 2.0) ada sokongan semua rakyat Malaysia."


"Tunggu sehingga 9 Julai, kita akan lihat siapa ada sokongan terbanyak," kata Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali (gambar) selepas perbincangan meja bulat dengan wakil pelbagai pertubuhan bukan kerajaan malam tadi.

Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas ini berkata, mereka bukannya mahu mencetuskan huru-hara sebagaimana didakwa oleh pengkritik tetapi mahu menunjukkan pihaknya juga rakyat negara ini.

"Bersih ada agenda politik tersembunyi untuk mencetuskan huru-hara. Tiada justifikasi untuk mengerahkan ratusan ribu hanya untuk menuntut pilihan raya bebas dan adil apabila Suruhanjaya Pilihan Raya sudah menjawab semua perkara," katanya lagi.

"Pendirian kami mudah... mereka berarak, kami berarak. Mereka batal, kami batal.

"Kami tidak mahu mereka mengatakan bahawa mereka melakukan ini atas nama rakyat. Kami juga rakyat," katanya lagi.

Himpunan Bershih juga pernah diadakan akhir 2007 beberapa bulan menjelang pilihan raya umum ke-12, yang menyaksikan pembangkang menguasai beberapa negeri dan menafikan majoriti dua pertiga di Parlimen.

Perkasa juga mengumumkan bahawa pihaknya akan melancarkan Gerakan Anti-Bersih pada 19 Jun ini.

Juga hadir pada pertemuan meja bulat malam tadi ialah bekas pemimin PKR Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim dan Datuk Zulkifli Noordin yang kini bertindak sebagai wakil rakyat Bebas.

Ibrahim juga berkata, beliau berasa curiga dengan penganjur Bersih 2.0 memilih 9 Julai untuk mengadakan perhimpunan mereka.

"Mengapa penganjur hanya memilih 9 Julai? Mengapa mereka tidak memilih 30 Julai atau hujung-hujung bulan Julai," katanya.

Beliau juga difahamkan tanggal 14 Julai adalah hari kes liwat Anwar yang telah diarah membela diri.

"Adakah disebabkan ini, tarikh 9 Julai dipilih? Mengapa bukan diadakan selepas kes Anwar bela diri?

"Saya curiga dan khuatir sekiranya perhimpunan ini sememangnya bertujuan memberi kesan dalam kes Anwar membela diri nanti," ujarnya.

Pagi semalam, Ibrahim ketika ditemui wartawan di bangunan Parlimen memberitahu, pihaknya akan melawan habis-habisan menentang Himpunan Bersih 2.0.

Bagaimanapun, Pengerusi Jawatankuasa Mobilisasi PAS, Mohamad Sabu menegaskan, pihaknya tidak akan berganjak untuk bersama Bersih 2.0 bagi mengadakan himpunan besar-besaran itu.

Pengerusi Bersih 2.0, Datuk Ambiga Sreenevasan juga tidak gentar tindakan Perkasa mahu menghalang usaha mereka.

Pada sidang media malam tadi, Ibrahim turut mempersoalkan Ambiga sebagai pengerusi perhimpunan Bersih 2.0 sambil mendakwa beliau sebagai tiada kepentingan dalam politik dan tiada hak mengadakan tindakan sedemikian.

"Lagipun, Ambiga bukannya calon bertanding dalam pilihan raya umum," tambah Ibrahim dengan mendakwa Ambiga seorang anti-Islam.

"Saya tidak faham mengapa PAS itu boleh berada di bawah kuasa Ambiga semata-mata mahu menuntut pilihan raya umum yang bersih.

"Tidakkah ini mendatangkan keraguan?" katanya.

Berkaitan - Siapa Jantan Syhawat Lembek?


SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Isu Air - Akhirnya Kangkung UUM Mengaku Kalah

Posted: 14 Jun 2011 05:33 PM PDT

Alor Setar – Masalah air di Universiti Utara Malaysia berjaya diatasi sepenuhnya oleh Syarikat Air Darul Aman (SADA) apabila syarikat air itu berjaya membekalkan sebanyak 14 juta liter air kini.

Demikian diberitahu oleh Pegawai Perhubungan Awam SADA, Encik Rofedi Sulaiman kepada Warta Darul Aman.

Menurutnya, apabila Loji Air Padang Sanai mula beroperasi pada 15 Mei lalu, sebanyak 35 juta liter air sehari dapat disalurkan ke Bukit Kayu Hitam, Sintok dan UUM. Manakala 15 juta liter untuk sedikar Durian Burung dan Padang sanai.


"Di UUM sahaja pada mulanya kita melepaskan 12.5 juta liter (sehari) tetapi kini sudah meningkat sehingga 14 juta liter (sehari), sedangkan anggaran keperluan di UUM hanya sekitar 10 juta liter sehari," ujarnya.

Seperti dijangkakan, katanya, apabila air dalam kuantiti yang besar dan tekanan yang kuat disalurkan ke UUM, maka berlaku kebocoran paip di dalam kampus yang diakibatkan sistem saluran yang lama tidak berganti.

"Semua masalah yang berlaku dalam kampus diatasi oleh pihak UUM sendiri, kerana itu tanggungjawab mereka dan tugas SADA hanya membekalkan air dalam kuantiti yang mencukupi," katanya.

Sementara itu, Naib Canselor UUM, Dato' Mohamed Mustafa Ishak dipetik sebagai berkata, segala masalah infrastuktur dalaman sedang diatasi manakala tangki-tangki baru akan dibina mengikut keperluan.

Isu air di UUM menjadi agak 'panas' sebelum ini ekoran pihak-pihak terbabit mengeluarkan kenyataan untuk mempertahankan diri masing-masing walaupun masalah terus berlarutan. Kini dengan selesainya masalah tersebut, semua pihak bersyukur dan boleh menarik nafas lega.


SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Adun UMNO Kedah Ditangkap Khalwat Dengan Wartawan Sinar

Posted: 14 Jun 2011 08:25 AM PDT


Hebohlah kisah seorang ADUN Kedah dari pihak UMNO yang telah ditangkap khalwat dengan seorang wartawan. Khabarnya wartawan berkenaan daripada akhbar pro-Keadilan, SINAR HARIAN.

Cerita dari Alor Star sampai ke Kuala Lumpur tentang ADUN berkenaan, sedang hangat diperkatakan. Sekaligus cerita tentang ADUN berkenaan, mengatasi cerita tentang program UMNO Kedah di Baling pada 15 Jun (esok) di Kampung Cherok Putih.

SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Bil Tertunggak Punca Elektrik Pusat Perniagaan MPKB Dipotong?

Posted: 14 Jun 2011 07:56 AM PDT

Selepas agak lama isu membabitkan Bazar Tok Guru reda, kini Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB kembali kelam kabut apabila menghantar memorandum kepada pelbagai pihak mendakwa kononnya mereka dianiaya.

Isunya bermula apabila bekalan elektrik di pasar tersebut dipotong pada 10 Jun lalu. Ekoran itu peniaga di situ gelabah semula.

Apa puncanya bekalan elektrik dipotong. Persatuan mungkin menyembunyikan fakta bil elektrik berjumlah hampir RM60,000 difahamkan gagal dibayar peniaga di situ sejak beberapa bulan lalu.


Persoalannya sekarang siapa yang tidak menjelaskan bil tersebut, peniaga atau persatuan.

Pemilik bangunan Pasar Lama MPKB, Sensa Timur Sdn Bhd difahamkan mengarah peniaga terbabit mengosongkan bangunan itu 31 Mac lalu, namun hasil campur tangan kerajaan negeri tempoh perpindahan dilewatkan sehingga akhir Jun ini.

Pengurus Pemasaran Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Khalili Abdul Kadir berkata, isu terbaru yang ditimbulkan Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB ada kaitan bekalan elektrik dipotong kerana bil tertunggak begitu banyak.

"Difahamkan peniaga terbabit sudah pun dimaklumkan mengenai tunggakan bil elektrik yang belum dijelaskan," katanya.

Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB, Salim Ahmad semalam dilaporkan mendakwa Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam menarik balik deposit di Tenaga Nasional Berhad menyebabkan bekalan elektrik dipotong.

Persatuan itu juga dilapor menyerah memorandum kepada Istana Kelantan dan kerajaan negeri supaya campur tangan bagi menyelesaikan kemelut tersebut.

Salim juga mendakwa peniaga berdepan dengan pemilih lot secara tidak adil di Bazar Tok Guru.

Sebelum ini persatuan terbabit juga mengharap pemimpin Umno termasuk Pengerusi Perhubungan Umno Negeri, Datuk Seri Mustapa Mohamed membela mereka.

Namun sehingga kini Umno mendiamkan diri, sebaliknya masalah mereka diselesaikan kerajaan negeri termasuk menawar lot di Bazar Tok Guru secara percuma selama setahun di tingkat bawah dan dua tahun di tingkat satu.

Selain itu juga mengurangkan harga setiap lot sebanyak RM25,000 menjadikan harga ditawarkan RM63,000 jauh lebih rendah berbanding harga asal RM88,000.

Tawaran memiliki lot di tingkat bawah dan tingkat satu dengan harga RM63,000 hanya sah sehingga 31 Mei lalu.

Dan selepas 31 Mei sehingga akhir Jun ini harga setiap lot ditawarkan sebanyak RM70,000 dan setiap peniaga perlu mengurus sendiri pinjaman bank.

Selepas 30 Jun tiada lagi sebarang diskaun diberi dan peniaga ditawar pada harga asal iaitu RM92,000 di tingkat satu dan RM88,000 di tingkat bawah.

PMBK juga memberi peluang mana-mana peniaga yang mendaftar awal boleh memilih lot dan pendaftaran lewat akan diberi lot secara pengundian.

Sebelum ini hampir setahun persatuan terbabit menjaja isu lot ruang niaga di Bazar Tok Guru sempit dan mahal. Mereka menggunakan Umno bagi menghentam kerajaan negeri.

Sedangkan mereka lupa saiz lot dikecilkan berdasar kepada kehendak persatuan kerana mahu kesemua peniaga ditempatkan di tingkat bawah.

Khalili berkata, peniaga yang mendaftar awal iaitu lebih 80 orang akan berpindah dahulu ke Bazar Tok Guru dalam masa terdekat ini.

"Kumpulan kedua iaitu 200 peniaga yang memohon selepas 2 Mei lalu perlu menjalani pengundian bagi menentukan lot masing-masing," katanya.

Menurutnya minggu ini surat tawaran dikeluarkan kepada peniaga berkenaan iaitu berdasar kepada permohonan awal yang diterima PMBK.

Persatuan Peniaga Pasar Lama hanya berbaki hayat 16 hari lagi. Sebelum ini difahamkan mereka menemui beberapa pemimpin PAS memohon maaf di atas kritikan dilempar kepada kerajaan negeri berhubung isu Bazar Tok Guru.

Pada pagi Ahad lalu ada pihak tertentu menaikkan bendera PAS di sekeliling Pasar Lama MPKB sebagai memprotes bekalan elektrik dipotong.

Pemilik bangunan juga sudah memasang tiang besi bagi membina pagar di sekeliling pasar tersebut untuk membolehkan projek pembangunan semula pasar dijalankan selepas peniaga berpindah.


SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

RM1.8 Juta Untuk Sebuah Facebook Bodoh

Posted: 14 Jun 2011 05:19 AM PDT

Kementerian Pelancongan sekali lagi 'panas' apabila ahli-ahli parlimen hari ini membidas tindakan kerajaan yang membelanjakan RM1.8 juta bagi membina dan menyelanggara laman Facebooknya.

Anthony Loke (DAP-Rasah) berkata sebegitu banyak wang dihabiskan sebegitu sahaja untuk laman sosial yang boleh dibuat secara percuma.

"Semakan terakhir saya mendapati ada hanya 20,308 peminat di laman Facebook kementerian. Secara bandingan laman Facebook 'Visit Penang', yang mana kerajaan negeri Pulau Pinang tidak membelanjakan satu sen pun tetapi mendapat 100,000 peminat. Kenapa belanja RM1.8 juta?" soalnya semasa sesi soalan.


Loke berkata adalah sukar untuk mempercayai kononnya tidak ada sesiapun di kementerian itu yang mempunyai pengetahuan untuk mengemas-kinikan akaun Facebook sehingga kerajaan terpaksa memberikan kontrak kepada pihak ketiga.

Katanya, kerajaan dengan mudah boleh mendapatkan nasihat daripada pelbagai pihak termasuk BN dan juga ahli parlimen Pakatan yang sebahagian besar mereka pengguna rangkaian laman sosial yang aktif.

"Tak perlu tanya ahli sebelah sini (pembangkang). Terdapat ramai di kalangan penyokong kerajaan seperti Kota Belud dan Rembau... mereka boleh dibawa sebagai perunding," katanya merujuk kepada ahli parlimen Umno Abdul Rahman Dahlan dan Khairy Jamaluddin, yang kedua-dua mereka kerap menggunakan Twitter.

Timbalan Menteri Pelancongan Datuk James Dawos Mamit berkata kontrak RM1.8 juta itu ditenderkan kepada syarikat, Impact Creations Sdn Bhd, untuk selama tiga tahun iaitu bermula 2011 hingga 2013.

Khairy, dalam soalan tambahannya bersetuju dengan Loke bahawa peruntukan RM1.8 juta itu adalah satu pembaziran dan berkata kurangnya minat laman Facebook kementerian itu tidak mencerminkan jumlah besar yang dibelanjakan.Khairy juga membangkitkan sama ada kementerian menetapkan sebarang petunjuk prestasi (KPI) bagi memantau pencapaian agensi yang dilantik untuk melaksanakan penjenamaan itu.

"Apa KPI kepada syarikat berkenaan. Dari segi periklanan apakah tambahan mereka dan revenue yang dapat digenerate hasil usaha syarikat itu membuat online advertising," soalnya.

Baca lagi disini

SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Mogok nelayan: MCA selar menteri 'tidur'

Posted: 14 Jun 2011 05:09 AM PDT

Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menyangkal dakwaan bahawa beliau gagal mengetengahkan keluhan nelayan laut dalam, kelas C2, berhubung isu pemotongan subsidi oleh Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN).

Dr Chua sebaliknya berkata, beliau tiada ketika mesyuarat itu bulan lalu membincangkan tindakan menamatkan "super subsidi" untuk sembilan jenis kenderaan komersial, seperti didakwa Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

"Saya rasa menteri mungkin tidur, kerana saya tidak hadir mesyuaat itu," katanya dalam sidang media di ibu pejabat PKR di Kuala Lumpur hari ini.


Sejak subsidi diesel super ditamatkan pada 1 Jun lalu, MCA mendapat banyak aduan daripada pengusaha nelayan laut dalam yang mahukan kerajaan mengembalikan harga diesel yang sebelum ini dinikmati mereka pada harga RM1.25 seliter.

Kebanyakan mereka tidak puas hati kerana terpaksa membeli diesel pada harga biasa RM1.80 seliter seperti pengguna biasa dan mendakwa tindakan kerajaan itu bukan sahaja menyebabkan kos mereka naik tetapi enggan berunding.

fishing trawlers 231216 fish catchTurut menyelar tindakan kerajaan yang tidak mahu berbincang itu adalah timbalan ketua publisiti MCA Loh Seng Kok.

Katanya, Dr Chua telah berjumpa dengan nelayan laut dalam itu dan berjanji memanjangkan keluhan itu kepada MTEN yang mana beliau turut menjadi anggotanya.

Walaupun bersetuju dengan keputusan penyelarasan subsidi itu, Dr Chua berkata pelaksanaannya perlu diambil kita.

"Sekiranya menteri (Ismail Sabri) mengambil kira pandangan nelayan dan memahaminya masalah mereka, semua ini tidak akan berbangkit," kata bekas menteri kesihatan itu.

SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

SPR Minta RM48,000 Untuk Beri Maklumat Daftar Pemilih

Posted: 14 Jun 2011 01:42 AM PDT

Parti Keadilan Rakyat (PKR) kesal dengan tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang terus diperkudakan oleh Umno-Barisan Nasional menjelang berlangsungnya Pilihan Raya Umum ke-13.

Terbaru, Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali mendedahkan taktik agensi kerajaan itu meminta RM48,000 daripada parti berkenaan untuk memberikan maklumat daftar pemilih yang setelah diteliti, tidak mengandungi maklumat lengkap pemilih.

" Ini amat mengejutkan. Keadilan telah diminta untuk membayar RM48 ribu ringgit untuk mendapatkan daftar pemilih induk 2010, yang diwartakan pada 19 Mei lalu. Namun daftar pemilih yang dibekalkan tidak mempunyai alamat yang lengkap,"kata Azmin pada sidang media di Pejabat Parti Keadilan Rakyat, di sini, hari ini.


Menurut Azmin lagi, keadaan semasa ini begitu mengecewakan memandangkan SPR sepatutnya menyediakan maklumat yang bersih dan telus mengenai daftar pemilih kepada parti.

Merujuk apa yang berlaku di kawasannya, Azmin mendakwa hal ini bertujuan untuk memudahkan Umno memasukkan pengundi hantu ke kawasan tersebut.

" Hampir ke semua nama-nama yang dibekalkan oleh SPR hanya mempunyai nombor rumah sahaja. Tidak ada alamat yang penuh. Tidak ada blok, tidak ada jalan, tidak ada alamat yang lengkap.

" Bagaimana mungkin kita dapat mengesahkan sama ada pemilih-pemilih ini benar-benar duduk di kawasan berkenaan sekiranya alamat-alamat tidak diberikan. Ada pemilih yang diberikan alamat tetapi lebih 90 peratus pemilih tidak ada alamat dalam daftar pemilih yang dibekalkan oleh SPR yang perlu dibeli oleh parti politik,"katanya lagi.

Jelas Azmin yang juga ADUN Bukit Antarabangsa, hal ini terbongkar apabila beliau sendiri bertemu Ketua Setiausaha SPR, Datuk Kamaruddin Mohamed bagi mendapatkan penjelasan perkembangan terakhir PRU.

Beliau diberitahu, ada arahan baru diterima berhubung pemberian maklumat daftar pemilih dan beliau percaya ahli-ahli politik Pakatan Rakyat tidak lagi dibekalkan alamat-alamat pemilih.

Walau bagaimanapun ujar Azmin, meski pelbagai halangan diterima daripada SPR mahupun Umno, beliau yakin rakyat Malaysia bijak dalam membuat pilihan pada pilihan raya umum nanti.

Malah menurut Pengarah Pilihan Raya PKR itu, beliau berpuas hati dengan persediaan jentera parti menghadapi pilihan raya.

Dalam pada itu, beliau juga memberitahu bahawa PKR berpuas hati dengan jentera parti itu menjelang pilihan raya umum yang disifatkan Azmin tarikhnya menjadi hak mutlak Perdana Menteri, tidak seperti negara lain.

" Pilihan raya kali ini adalah pilihan raya yang begitu penting bagi rakyat Malaysia keseluruhannya kerana ia bukan sekadar menentukan tempoh pentadbiran lima tahun akan datang tetapi hala tuju negara untuk satu tempoh yang lebih panjang lagi.

" (Malah) Keadilan juga menyedari Umno kini dalam keadaan tenat untuk terus berkuasa. Ini dapat dilihat melalui kenyataan Perdana Menteri baru-baru ini yang menyebut Umno akan menggunakan apa jua senjata yang ada untuk merampas kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor,"katanya.


SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Tiada ulasan: