Khamis, 9 Jun 2011

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Ini Agenda Khairy Untuk Malukan Najib Ke?

Posted: 08 Jun 2011 11:44 PM PDT

Terima kasih Khairy kerana sahkan pertunangan anak PM
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Jun: Anggota Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad mengucapkan terima kasih kepada Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar kerana mengesahkan Perdana Menteri ke Kazakhstan untuk menguruskan pertunangan anaknya.

Sehubungan itu beliau mendesak Datuk Seri Najib Razak membuat penjelasan kepada rakyat apa sebenarnya yang berlaku.

"Terima kasih kepada Khairy Jamaluddin (KJ) mengesahkan dakwaan saya (kami) bahawa benar Najib sememang mengadakan majlis urusan pertunangan anaknya dengan anak pembesar kerajaan Kazakhstan," katanya.

Tambahnya, ini tepat seperti mana yang beliau terima daripada sumber-sumber yang dipercayai.


Malangnya, kata beliau media tidak langsung menyebutkan perkara itu.

"Bagaimana KJ boleh menuduh saya membuat pembohongan ketika beliau sendiri mengesahkan wujudnya urusan pertunangan tersebut," ujarnya kepada Harakahdaily.

Beliau yang juga AJK PAS Pusat menambah, sumber-sumber yang beliau terima juga mengesahkan meski pun Forum Ekonomi Islam Sedunia (WIEF) telah ditetapkan lebih awal, namun Najib telah mengarah dan menyusun urusan pertunangan itu dijadualkan semasa lawatan beliau ke sana mengikut sumber yang boleh dipercayai.

Justeru, tegasnya rakyat berhak diberikan penjelasan (deserves an explanation) atas semua perkara ini termasuk seramai manakah bilangan ahli keluarga dan kenalan yang turut serta dalam lawatan dan majlis pertunangan tersebut, sekaligus perbelanjaan yang dibiayai oleh rakyat untuk urusan pertunangan sekali gus yang rasmi, contohnya perjanjian persefahaman.

Soalnya, apakah ini teladan yang boleh dijadikan contoh kepada rakyat.

Jelasnya, Khalifah Umar bin Abdul Aziz mempunyai dua batang lilin di mana sebatang lilin yang diperuntukan oleh Baitulmal itu digunakan untuk perbincangan perkara rasmi kerajaan, manakala sebatang lagi yang dibelinya sendiri akan digunakan hanya untuk kegunaan perbicangan hal peribadi dan keluarga (private matters).

"Najib sepatutnya menjadi contoh sebenar, bukan sekadar retorik semata dalam ucaptama WIEF," ujarnya.

Katanya, formula untuk Najib kira dan jelaskan kepada rakyat ialah waktu untuk urusan pertunangan (A) /jumlah seluruh urusan rasmi (B) x jumlah kos seluruh trip (C).


SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Umno Berjaya Lahirkan Lanun Yang Hebat

Posted: 08 Jun 2011 11:38 PM PDT

Saksi: Ubah-suai rumah RM6.5 juta dibayar tunai

Mantan Menteri Besar Selangor Dr Mohd Khir Toyo membelanjakan RM6.5 juta bagi mengubah-suai rumahnya daripada rekabentuk asal Itali tropikal kepada konsep Bali, kata pereka lanskap yang dipertanggungjawab membuat pengubah-suaian itu, Nasir Ismail, di Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini.

Jumlah itu, katanya pada hari ketiga perbicaraan rasuah Khir dibuat dalam bayaran ansuran sebanyak lima kali dan dibayar dengan tunai.

Nasir berkata beliau menerima bayarannya sebanyak RM500,000 dalam bentuk tunai daripada Pengarah Syarikat Ditamas Sdn Bhd Datuk Shamsuddin Hayroni dan Khir, yang ketika itu adalah menteri besar Selangor di kediaman rasminya.


Khir, yang juga ADUN Sungai Panjang, didakwa melakukan kesalahan itu di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7 di Shah Alam pada 29 Mei 2007.


SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Dr. Hasan Ali Tak Merajuk - Semangat Juang Masih Utuh

Posted: 08 Jun 2011 06:42 AM PDT

"Hasan Ali hendak gembira, hendak menggembirakan rakyat Malaysia."

Namanya tidak asing lagi di kalangan masyarakat Malaysia. Beliau bukan sahaja dikenali sebagai tokoh politik, malah beliau juga merupakan salah seorang Pengasas yang menggerakkan program-program berbentuk Motivasi di Negara ini.

Setiap ungkapan, pertuturan dan nasihat yang diberikan beliau mampu memikat dan menyentuh rasa insaf dan mendalam terutamanya bagi individu yang menghadapi pelbagai masalah dalam kehidupan seharian seperti pembelajaran, rumah tangga, keluarga dan pekerjaan.

Dato' Dr. Hasan Mohamed Ali, seorang tokoh yang tidak asing lagi di Negara ini. Kehebatan beliau dalam memberikan motivasi menunjukkan betapa hebatnya krelibiliti beliau. Kerjaya beliau dilihat semakin mendapat perhatian setelah mengambil keputusan untuk bergiat aktif dalam bidang politik pada tahun 1998. Parti Islam SeMalaysia (PAS) menjadi platform kerjaya politik beliau. Beliau telah menanam 1 azam bagi memastikan beliau dilihat seorang tokoh politik yang terbaik, seorang pemimpin Negeri yang terbaik, seorang anggota masyarakat yang terbaik malah, tidak dilupa juga tanggungjawab sebagai seorang suami dan ayah yang cemerlang.


Matlamat beliau dalam memastikan PAS Selangor mencapai satu tahap kecemerlangan bukan satu jalan yang mudah. Beliau yang dipertanggungjawabkan untuk memimpin PAS di Peringkat Negeri Selangor, sebuah Negeri Maju yang dianggap kubu kuat Barisan Nasional. 1 ketika dahulu . PAS Selangor sebelum kehadiran beliau dianggap tidak releven di Negeri tersebut.

Kini, beliau bersama rakan komponen PAS iaitu PKR dan DAP berjaya merampas Kerajaan Negeri Selangor pada Pilihan Raya Umum ke 12. Siapa sangka, seorang yang dahulu dilihat parti lawan sebagai ahli politik sampah yang hanya menepek di ceramah-ceramah Umum PAS, kini bergelar Ahli Exco Kerajaan Negeri Selangor melalui kejayaan merampas kembali kerusi DUN Gombak Setia . Beliau telah membuktikan bahawa PAS adalah sebuah parti penting dalam memberi sumbangan terhadap Kerajaan Negeri Selangor.

"Saya impikan satu masa nanti PAS merupakan sebuah Parti yang berada di hadapan."

Dr. Hasan Ali bukan seorang yang mudah patah semangat apatah lagi berputus asa. Setiap tugas yang diamanahkan beliau dilakukan dengan efektif tanpa lupa akan rujukan Agama. Islam tetap menjadi nadi perjuangan Hasan Ali. Setiap tugas yang beliau lakukan diaplikasi dengan ilmu Agama yang dipelajarinya sekian lama. Inilah uniknya Hasan Ali. Ternyata beban dalam mengharungi perjuangan politik beliau menghasilkan 1 kejayaan. Dan ini semua adalah 1 cabaran buat beliau.

"Orang-orang yang cuba membuat spekulasi cuba menjatuhkan saya menganggap saya ini ada keistimewaan yang tersendiri. Saya yakin mereka sehingga kini tidak berjaya. Dalam keadaan saya tidak keluar berkempen, saya masih lagi diberi amanah oleh perwakilan untuk terus memegang kerusi AJK PAS Pusat pada Pemilihan baru-baru ini."

Cabaran pertama di awal kejayaan beliau mengiringi PAS Selangor dilihat melalui krisis dalaman yang seakan-akan menjatuhkan moral dan semangat untuk terus berjuang di dalam parti. Namun jika dilihat dari 1 sudut yang berbeza, Hasan Ali tetap bangkit dari lena dan terus memperkasa hubungan kekeluargaan di dalam PAS Selangor dan Pusat.

"Saya memegang prinsip di mana kita tidak akan selama-lamanya berada di tempat itu. Kita tidak selama-lamanya muda, kita tidak selama-lamanya berada dalam keadaan seimbang, kita tidak akan selama-lamanya berminat memegang satu-satu jawatan, sama ada minat itu pudar atas sebab unsur-unsur luar mahupun dalaman kita sendiri, dan kita tidak akan selama-lamanya akan dapat duduk dalam satu tempat itu sehinggakan tempat itu sendiri memaksa kita supaya meninggalkan tempat itu."

Kini beliau dilihat seolah-olah sepi dalam persada politik. Pelbagai spekulasi dibuat yang dilihat cuba menjatuhkan beliau. Ada yang mendakwa beliau bakal meletakkan jawatan sebagai Ahli Exco, ada pula yang mendakwa beliau akan berundur dalam politik, malah yang paling teruk ada juga yang mendakwa beliau akan meninggalkan PAS.

"Pada ketika dan masa ini. Saya lebih prefer untuk memberi priority kepada parti melalui hasil pengurusan yang cekap berbanding hadir sebagai penceramah politik. Ini amanah saya. Jikalau tidak orang akan tanya saya, sebagai Pesuruhjaya, PAS tak berfungsi, orang akan tanya saya. PAS bermasalah, orang akan tanya saya, PAS tak ada program, orang akan tanya saya, PAS tak utamakan orang bukan Melayu, orang tanya saya, PAS tak utamakan wanita, orang tanya, PAS tak ada duit, orang tanya saya. Maka saya mesti jaga tanggungjawab dalam menguruskan parti"

Namun benarlah, ianya sekadar spekulasi semata-mata. Melalui keputusan Pemilihan PAS Pusat baru-baru ini, beliau masih diberi kepercayaan oleh perwakilan untuk terus kekal membarisi pimpinan parti yang lain. Apa yang lebih memperkukuhkan dakwaan ini, beliau tidak menjalankan sebarang kempen untuk memastikan beliau kekal bagi jawatan AJK Parti. Namun, ternyata khidmat Dr. Hasan Ali masih diperlukan parti di peringkat akar umbi.

"Jika tanya saya hubungan Komponen-komponen Pakatan Rakyat di Selangor, saya mengatakan kalau skillnya misal kata 1 hingga 10, saya pilih setakat hari ini saya beri markah 7. Selama 3 tahun 3 bulan kita sudah berada dalam 1 Majlis Perkahwinan yang tidak banyak tergugat rumah tangganya. Kita dapat mewujudkan 1 kestabilan yang saya rasa 1 pencapaian yang baik" "

Kontroversi yang melanda mengenai diri beliau dan beberapa pemimpin komponen Pakatan di peringkat Negeri telah membawa pelbagai spekulasi mengenai hubungan kerjasama ini. Akan tetapi, Dr. Hasan Ali melihat dari 1 sudut yang berbeza. Pertelingkahan bagi beliau merupakan 1 sessi perkenalan dan akan membawa keutuhan pada hubungan yang terjalin.

"Hubungan saya dengan pemimpin-pemimpin Pakatan seperti Azmin Ali dan Teresa Kok amat baik. Malah YB. Ronnie Liu sendiri saya telah kenal lebih awal lagi. Malah saya boleh faham situasi mereka sehinggakan melalui mimik muka mereka."

Krisis yang melanda di antara Dr. Hasan Ali dan YB. Ronnie Liu sebagai contoh sessi perkenalan dalam pengurusan Kerajaan Negeri dan menghasilkan 1 kerjasama yang lebih baik. Hubungan kerja antara beliau dan YB. Ronnie Liu semakin akrab. Ianya dapat dilihat apabila kedua-duanya bertindak turun padang meninjau kawasan kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-Anak Yatim di Hulu Langat yang lalu. Kerjasama ini sewajarnya kata beliau dijadikan 1 tekad dan aspirasi bagi memenuhi misi mengekalkan Kerajaan Negeri Selangor.

"Walaubagaimanapun, kita dari 3 parti yang mempunyai asas yang berbeda. Maka sudah tentulah perlu ada penyerapan, perlu ada keseimbangan, perlu ada penyelarasan dan perlu ada give and take. Saya fikir tidak ada banyak pilihan bagi kita. Maka Pakatan mesti cuba sedaya upaya , fikirkan setakat yang mungkin, bagaimana kita merealisasikan cita-cita dan aspirasi dalam gabungan ini."

Malah jika dilihat sehingga hari ini dan pada saat ini, Pakatan Rakyat masih utuh dan tidak berpecah hasil kerjasama dan beliau mengakui, krisis yang lalu mematangkan hubungan Pakatan. Kerana akhirnya Pemimpin Pakatan akan sedar, matlamat utama bagi memulangkan semula hak rakyat akan terus dilaksanakan dan ianya mesti dilakukan dalam satu pasukan.

"Gambaran PAS boleh diperumpamakan 2 Negara iaitu Amerika dan Mesir. Apabila PAS memperjuang masyarakat berlandaskan Al Qur'an dan Sunnah, yang Amerika akan masuk, dan yang Mesir juga akan masuk."

Dr. Hasan Ali melihat PAS satu parti yang unik yang menggabungkan golongan Ulama' dan Profesional dan kedua-duanya dilihat amat penting. Jika kejayaan Pemilihan PAS yang lalu dikatakan dikuasai oleh golongan Profesional, Golongan Ulama' tidak pernah terpinggir kerana PAS mengangkat mertabat ulama' dengan adanya salah satu sayap parti iaitu Dewan Ulama'.

"Saya maafkan pada mereka yang pernah membuat spekulasi dan pernah merancang untuk menjatuhkan saya. Pada saya dalam gelanggang politik, saya mesti mengangkat diri saya, saya mesti lebih sabar, saya mesti lebih adil, apapun orang pandang tentang saya, sebagai manusia politik, kita mesti memandang positif."

Sepanjang temuramah Crew KL POS bersama Dr. Hasan Ali, beliau nampak masih bertenaga, masih kuat semangat juangnya. Malah penulis sendiri mengakui, perjalanan hidup Hasan Ali boleh dijadikan rujukan jika kita ingin berjaya dalam hidup. Penulis tidak memandang beliau sebagai seorang tokoh politik semata-mata. Namun Penulis secara peribadi mengagumi kerjaya, krelibiliti, perjalanan hidup malah, semangat jiwa yang kental insan bernama Hasan Ali.

Untuk melihat Paparan Eksklusif Video Temuramah KL POS bersama Dato' Dr. Hasan Ali layari http://www.youtube.com/klposdotcom.

SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Bukti SPR Menjadi Alat Kepada Umno

Posted: 08 Jun 2011 05:44 AM PDT

Pegawai kanan SPR pertahan agenda Umno?

KOTA BHARU, 8 Jun: Di kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Gual Ipoh, Tanah Merah jentera pilihan raya PAS mengesan lebih 300 orang tidak dikenali pada senarai pemilih baru suku pertama dipamerkan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).

Dan ketika proses bantahan dikendalikan SPR kesemua pemilih baru itu tidak hadir.

Ini bermakna mereka tidak dapat dikesan SPR biar pun disenarai pada senarai pemilih baru di Dun berkenaan.

Begitu juga di Dun Kemahang dan Bukit Panau dikesan lebih 100 orang tidak dikenali di setiap Dun terbabit pada senarai pemilih suku pertama tahun ini.


Dan ketika proses bantahan dilakukan petugas PAS kesemua pemilih baru terbabit tidak hadir. Bagaimanapun setiap seorang yang dibantah perlu dibayar sebanyak RM10 oleh pembantah.

Wang deposit bantahan tersebut tidak dikembalikan biar pun pembantah menang pada perbicaraan dikendalikan SPR.

Malah pada 2004 seramai 1,800 orang tidak dikenali disenarai di Dun Bukit Panau, dan ketika proses bantahan kesemua mereka tidak hadir.

Setiausaha Jabatan Pilihan Raya PAS Kelantan, Mohd Khir Zahri Abdul Ghani berkata, bantahan penting dilakukan bagi memastikan pemilih baru benar-benar penduduk tempatan.

"Ini sudah terbukti kerana banyak proses bantahan sebelum ini orang yang disenaraikan pada pameran pendaftaran pemilih baru setiap suku tahun memang ramai tidak dikenali.

"Tetapi hari ini mengapa tiba-tiba Timbalan Pengerusi SPR menganggap proses bantahan mempunyai agenda politik parti tertentu.

"Kalau pegawai SPR itu tidak bekerja untuk memenangkan Umno sudah tentu tidak mengeluarkan kenyataan tersebut kerana proses bantahan dibenarkan dalam peraturan pilihan raya," katanya di sini.

Akhbar hari ini melaporkan Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar dilaporkan berkata, proses bantahan dianggap mempunyai agenda politik menyebabkan 81,000 pemilih tidak dapat disahkan dalam suku pertama tahun ini.

Malah dakwanya ada pihak kurang bertanggungjawab dan mempunyai agenda politik mahu menghalang pendaftaran baru di satu-satu kawasan.

Oleh itu Mohd Khir berkata, sudah terbukti setiap bantahan dikemukakan berjaya kerana orang yang tidak dikenali cuba didaftar bukannya penduduk tempatan.

"Kalau benar pemilih baru disenarai SPR penduduk tempatan mengapa mereka tidak datang ketika proses bantahan berlangsung bagi mempertahankan diri," katanya.

Beliau juga berkata, Timbalan Pengerusi SPR sewajarnya meletak jawatan memandangkan banyak kenyataannya sebelum ini mencalar imej suruhanjaya terbabit.

Menurutnya nampak sangat pegawai kanan berkenaan seolah-olah bekerja untuk Umno dan bukan meningkatkan lagi kepercayaan rakyat terhadap SPR.

Hujah itu turut dipertahankan Adun Gual Ipoh, Wan Yusof Wan Mustafa di mana katanya, gambaran SPR menjadi orang suruhan Umno semakin jelas sekarang.

"Ada orang tidak dikenali dikenal pasti ketika pendaftaran baru dipamerkan SPR setiap suku tahun. Mereka tidak tinggal pada alamat yang didaftar.

"Contohnya ada kes satu alamat terdapat sehingga 30 orang. Mereka berasal dari Johor, Melaka, Perak dan negeri-negeri lain lagi," katanya.

Menurutnya kenyataan Timbalan Pengerusi SPR itu memperlihatkan secara jelas perancangan Umno dengan kerjasama SPR bagi mengekalkan kuasa politik secara tidak sah.

Anggota parlimen Ketereh, Abdul Aziz Kadir berkata, setiap bantahan dibuat adalah berdasar kepada fakta kes.

Kata beliau sekiranya ada kekeliruan dan ketidakmunasabahan bantahan perlu dibuat demi ketelusan dan kebertanggungjawaban setiap warga negara.

Namun malangnya kata Abdul Aziz ada pegawai kanan SPR cuba menyanggah peraturan digubal SPR sendiri.


SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Malaysia Negara Video Seks

Posted: 08 Jun 2011 02:13 AM PDT


Selepas ditaburkan di sebahagian besar di kampung-kampung Melayu, Cina dan India di kebanyakan tempat di Selangor, video seks yang dikaitkan dengan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim kini diedarkan pula di Terengganu.

Sasarannya adalah di beberapa kawasan yang dijangka akan ditandingi oleh PKR pada pilihan raya umum akan datang.

Ketua Cabang PKR Dungun Abdul Rahman Yusof berkata video seks tersebut diletakkan berdekatan tandas di beberapa stesyen minyak di kawasan Felda dan Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah).


"Semuanya diletakkan dekat tandas stesen minyak petrol dengan jumlah 20 keping. Ia diletakkan di dalam sampul surat," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Menurutnya, beliau menerima aduan penyebaran itu daripada penduduk sekitar Durian Mas dalam parlimen Dungun dan Bukit Bading dalam parlimen Hulu Terengganu yang memaklumkan perkara itu kepadanya semalam.

Beliau berkata video itu turut tersebar di bebarapa lagi kawasan di Bukit Besi (Dungun), Jerangau (Hulu Terengganu), Chalok (Setiu) dan Cheneh (Kemaman).

Ditanya sama ada terdapat aduan daripada ketua-ketua kampung berhubung penyebaran video tersebut, Abdul Rahman berkata setakat ini belum.

"Kita sedang memantau (penyebarannya). Kita meminta siapa yang menjumpainya membuat laporan polis," katanya.

Beliau juga bercadang untuk membuat laporan polis berhubung penyebaran video seks tersebut dalam masa beberapa hari lagi.

SPONSOR BLOGLIST DI BAWAH
Photobucket

Tiada ulasan: