Sabtu, 11 Jun 2011

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


BERSIH : Anwar turut serta, FRU tentu suka..

Posted: 11 Jun 2011 05:02 AM PDT

PORT DICKSON: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan beliau akan turut serta bersama-sama rakyat dalam perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai hadapan di sekitar ibu negara Kuala Lumpur.

"Saya nak pesan tentang Bersih 9 Julai. Saya, Tuan Guru Haji Hadi dan YB Lim Kit Siang akan turut serta bersama-sama (berhimpun) menyatakan pandangan kita," kata Anwar.

Beliau membuat kenyataan itu sewaktu berucap di hadapan kira-kira 2,000 hadirin pada Ceramah Perdana di Kampung Si Rusa, Batu Empat, Port Dickson, Negeri Sembilan.


Bersih 2.0 yang akan berlangsung 9 Julai ini di sekitar ibu negara diadakan kerana tuntutan Bersih terdahulu yang antaranya mahukan satu reformasi pilihan raya yang adil dan pembersihan daftar pengundi masih lagi belum dipenuhi SuruhanJaya Pilihan Raya (SPR).

Pada ceramah yang sama, Anwar sempat mengingatkan hadirin bahawa pilihan raya umum akan datang adalah masa yang terbaik untuk bekerja keras memastikan Umno dan Barisan Nasional ditumbangkan dalam pilihan raya umum akan datang.

Ini kerana, kata Anwar, hanya sedikit sahaja usaha lagi diperlukan untuk memastikan Umno BN kalah dalam pilihan raya akan datang.

"Pilihan raya akan datang, kesempatan untuk kita yang cukup baik.

"Nak push sikit sahaja lagi. Negeri Sembilan, (kita memerlukan) empat atau lima kerusi (Parlimen sahaja lagi), jalan (Menteri Besar) Mohamad Hassan.

"Parlimen, kita nak dua atau tiga kerusi sahaja lagi.Insya Allah mereka jalan.

"Dulu kita kalah sebab Sarawak dan Sabah. Sekarang kalau ada pilihan raya, Sarawak sekurang-kurangnya ada 10 dalam tangan.

"Dua kerusi di Negeri Sembilan, dua di Selangor, satu di Kedah, satu di Perak, dua di Terengganu, tergulinglah Umno," kata Anwar disambut tepukan gemuruh daripada hadirin yang mendengar ceramahnya.

Pada majlis yang sama, Anwar juga sempat menyempurnakan simbolik pemakaian baju T Bersih 2.0 kepada beberapa ahli KEADILAN Port Dickson sebagai tanda penglibatan mereka dalam perhimpunan Bersih 9 Julai ini.

http://www.keadilandaily.com/?p=15121

Kenapa BERSIH perlu disokong?

Posted: 10 Jun 2011 09:57 PM PDT

SHAH ALAM 11 JUN : Timbalan Presiden PAS yang baru, Mohamad Sabu menjelaskan, tujuan utama PAS meluluskan usul menggesa seluruh rakyat Malaysia menyertai himpunan Bersih 2.0, hanyalah kerana mahu menuntut sebuah pilihan raya yang adil dan telus dilaksanakan demi kepentingan rakyat dan negara.

" Yang kita hendak buat dalam Himpunan Bersih 2.0, di mana kita menyokong himpunan ini kerana kita hendakkan keamanan negara. Biarlah siapa menang pun, rakyat terima keputusan pilihan raya. Amat merbahaya dalam sesebuah negara apabila rakyat tidak terima keputusan pilihan raya,"katanya dalam satu temu bual eksklusif bersama Tv Selangor.


Menurut Mohamad atau lebih dikenali dengan panggilan Mat Sabu, pendaftaran warga asing di Selangor yang berleluasa kebelakangan ini begitu membimbangkan.

Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebelum ini tampil membuat laporan polis berhubung pendaftaran warga asing sebagai pengundi di kawasan Hulu Selangor.

Kegiatan ini yang dikenali sebagai 'projek IC', dahulunya begitu meruncing di Sabah dan Sarawak.

Bekas ahli Parti Bersatu Sabah (PBS) Dr Chong Eng Leong mendedahkan, hasil penyelidikannya selama 15 tahun — yang dimuatkan dalam bukunya Lest We Forget — menganggarkan kira-kira 600,000 pendatang haram diberikan kewarganegaraan bawah projek di Sabah.

Lantaran itu kata Mat Sabu, PAS mengambil pendirian tegas turun di jalanan bagi menuntut hak rakyat memilih wakil mereka terpelihara.

PAS pada Muktamar ke-57 meluluskan usul supaya seluruh ahli PAS di semua peringkat harus menyertai himpunan tersebut kerana empat tuntutan Bersih 2007 tidak dipenuhi kerajaan dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Diuja persoalan apakah PAS yang kini bergabung bersama Pakatan Rakyat yakin gagasan pembangkang itu mampu menawan Putrajaya pada pilihan raya nanti, kata Mat Sabu, hanya ketelusan dalam proses pilihan raya yang mampu menentukan segalanya.

" Sebenarnya pilihan raya lepas pun, Pakatan Rakyat sudah berjaya mengambil alih Putrajaya ini. Cuma BN selamat antaranya dengan undi pos, di lebih kurang 25 kerusi parlimen. Kemudian selamat dengan masyarakat Felda yang tertutup. Ini sahaja yang ada pada mereka.

"(Walau bagaimanapun) saya tetap menaruh kebimbangan. Dalam dunia ketiga ini, yang boleh ambil pemerintahan melalui pilihan raya, berubahnya parti pemerintah, hanya India. Lain-lain hanya melalui jalan raya dahulu,"katanya.

Namun katanya, beliau optimis jika semuanya berjalan dengan baik, tiada unsur-unsur penipuan dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjalankan tanggungjawab dengan adil dan saksama, Pakatan akan berada di Putrajaya selepas PRU-13.

" Kalau pilihan raya berlaku dalam suasana yang adil dan saksama, tidak ada penipuan, pendaftaran secara menyeluruh, saya yakin, saya yakin kita boleh mengambil alih Putrajaya,"katanya lagi.

TVS News

Video Scandal Seks : Biar saya tanya dulu.. - Mat Sabu

Posted: 10 Jun 2011 09:37 PM PDT

KUALA LUMPUR 10 JUN : Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu masih enggan mengulas berhubung penyebaran video seks sekitar kawasan Ampang yang dikaitkan dengan dirinya.

Ini kerana, katanya, beliau masih tidak tahu menahu dan mahu mendapatkan maklumat lanjut daripada ahli parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin yang membuat laporan polis berhubung perkara itu terlebih dahulu.

"Bagi saya tanya Zuraida dulu. Nanti baru saya boleh komen," katanya ketika ketika diminta mengulas berhubung penyebaran VCD itu.


Ditanya sama ada beliau selesa kontroversi kisah silamnya diungkit semula, Mohamad menjawab: "Bagi saya tidak mengapa, (ia) kisah lama."

Awal pagi ini, Zuraida membuat aduan di ibu pejabat polis daerah (IPD) Ampang Jaya setelah menemui VCD bersama surat palsu dalam peti surat rumahnya yang kononnya dikeluarkan PAS.

Bahagian luar VCD itu memaparkan imej Mohamad - yang baru dipilih sebagai timbalan presiden PAS yang baru - dengan judul 'Skandal Seks Mat Sabu'.

Zuraida mendakwa terdapat penglibatan Umno dalam kerja itu dalam rangka untuk memecah-belahkan kerjasama parti gabungan Pakatan Rakyat.

'Bagi saya tanya dulu'

Ketika dihubungi Malaysiakini petang ini, Mohamad bagaimanapun memberitahu beliau bersedia mengulas perkara itu selepas menghubungi Zuraida yang juga ketua wanita PKR.

"Boleh, boleh (minta komen). Bagi saya tanya Zuraida dulu," katanya ringkas.

Sementara itu, Zuraida dalam kenyataannya berkata, "tindakan melampau" itu membuktikan bahawa "budaya politik kotor sudah mula dicemarkan sehingga ke Ampang".

Sambil mengaitkan dengan penyebaran video yang dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini, Zuraida mempertikaikan tindakan polis yang masih belum berjaya mengesan dalangnya.

"Namun sehingga kini tiada sebarang hasil siasatan dari semua laporan polis yang dibuat mengenai penyebaran VCD lucah ini," katanya.

Beliau juga menggesa Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil tidak terus berpeluk tubuh dan segera menjelaskan pendiriannya berkenaan perkara itu.

Menurut Zuraida, "penyebaran melampau" VCD sebegitu mencemarkan nilai dan semangat keharmonian kekeluargaan di negara ini.

"Institusi keluarga yang dibina seharusnya suci dari anasir dan budaya lucah sebegini agar masyarakat yang dibina tidak terus cetek dek kerana budaya lucah ini," katanya.

Mohamad pada 1995 pernah dituduh berkhalwat di sebuah hotel di Kota Bharu, Kelantan. Mahkamah bagaimanapun menggugurkan tuduhan itu kerana tidak cukup bukti.

Isu melibatkan Mohamad sebagai pemimpin sebagai sebuah parti Islam mencetuskan kontroversi besar dan menjadi modal serangan bertalu-talu lawan politiknya Umno.

Malaysiakini

Pengedar Video Lucah diberi perlindungan Khas?

Posted: 10 Jun 2011 09:05 PM PDT

SEPANG, 11 Jun — Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa individu menyebarkan VCD lucah yang dikaitkan dengan dirinya mendapat "perlindungan khas" ekoran kegagalan pihak berkuasa membuat sebarang tangkapan sehingga kini.

"Siapa tauke besar di Malaysia boleh edarkan VCD lucah ini? Sudah tentu dia tauke besar... siapa yang buat ini sudah tentu diberikan perlindungan dan jaminan.

"Apa jaminannya? Untuk jatuhkan Anwar Ibrahim, selepas kes liwat tidak berjaya sekarang video seks pula," katanya pada pada ceramah perdana Agenda Negeri Selangor di Dewan Serbaguna Bandar Baru Salak Tinggi di sini, malam tadi.


Sementara itu, Exco Kerajaan Negeri Selangor Dr Xavier Jayakumar berkata sepatutnya polis sudah melakukan tangkapan memandang VCD lucah itu telah diedarkan di seluruh negara.

Justeru beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sri Andalas memberitahu, kegagalan polis menyebabkan banyak persoalan yang timbul mengenai siapa yang mengedarkan VCD lucah yang didedahkan "Datuk T" pada 21 Mac lalu di hotel Carcosa Seri Negara.

"Saya difahamkan polis sedang cuba untuk mencari siapa yang mengedarkan video lucah ini, kita tahu siapa (yang edarkan) tapi polis kata mahu lakukan siasatan.

"Namun sehingga kini polis kata mereka masih gagal buktikan siapa yang terbitkan (video lucah), boleh percayakan? Kadang-kadang polis ini mahu permainkan kita.

"Polis kata tidak tahu tapi kita tahu, siapa yang boleh cetak dan terbitkan video lucah ini? Mengapa tiada tangkapa dibuat," katanya di hadapan kira-kira 300 orang penduduk di kawasan itu.

Semalam Ketua Polis Selangor Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata pihaknya masih belum mempunyai sebarang petunjuk baru atau membuat tangkapan berhubung pengedaran video lucah yang dikaitkan dengan Anwar (gambar).

Beliau berkata pihaknya masih melakukan siasatan berhubung kes itu.

"Tiada perkembangan baru atau tangkapan berhubung perkara itu.

"Kami memang sedari bahawa video itu sedang diedarkan di negeri ini dan mengklasifikasikan kes itu mengikut Seksyen 292 Kanun Keseksaan kerana mengedarkan barangan lucah," katanya.

Sejak bulan lalu, pengedaran VCD lucah ini mula diedarkan di sekitar negeri Selangor, malah pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat juga menerimanya.

Difahamkan selain diedarkan dalam ceramah yang dianjurkan Pakatan Rakyat, VCD lucah itu juga diposkan ke rumah pemimpin parti perikatan itu.

Terbaru Ketua Wanita PKR Zuraidah Kamaruddin telah menerima VCD lucah itu yang diposkan ke rumahnya di Ampang.

Dalam ceramah itu juga Anwar menasihatkan Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim agar melakukan lebih banyak transformasi tanpa membelakangkan kepentingan rakyat.

"Selangor mesti terus melakukan pembangunan, tarik lebih banyak pelabur tapi jangan lupa matlamat... iaitu pembangunan insan bukan buka gedung, buka kilang tapi pendapatan rendah, bukan naikkan harga minyak yang akhirnya rakyat merana dan ini bertentangan dengan prinsip Islam.

"Kita mesti melakukan ihsan, berikan keadilan dan jaga kebajikan rakyat, jadi kita perlu perbanyakkan program yang memberi matfaat kepada masyarakat," katanya.

Kata Ketua Umum PKR itu, setiap janji dibuat mesti dikotakan agar rakyat tidak rasa tersisih.

"Jangan kita sambil melakukan pembangunan (pada masa sama) kita robohkan pula.

"Jadi pemimpin bukan hanya pandai bercakap tapi mesti menunjukkan keilkhlasan jiwa kepada rakyat," katanya.


The Malaysian Insider

Tiada ulasan: