Selasa, 21 Jun 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kursus untuk peserta himpunan haram!

Posted: 20 Jun 2011 11:57 PM PDT


Himpunan haram Bersih semakin hampir.Sudahkah anda bersedia sebagai peserta yang dominan? Bagi para aktivis demonstrasi yang punya semangat berkobar-kobar sila rebut peluang keemasan ini untuk menyertai kursus bagi tujuan persediaan dan merasai pengalaman sebenar cara-cara mengadakan perhimpunan haram.

Para peserta kursus akan berpeluang berlakon sebagai gerombolan polis manakala satu kumpulan lagi bertindak sebagai penunjuk perasaan.

Para peserta akan diminta bertakbir beberapa kali sekuat hati sambil berlakon melawan kumpulan yang menjadi anggota polis. Para peserta juga akan dibaling dengan kasut dan botol minuman plastik bagi merasai pengalaman berdemonstrasi.

Kalau anda berminat, sila berhubung di sini

Mahkamah tolak rayuan AG Gani Patail terhadap Dato’ Ramli Yusuff, bekas CCID PDRM

Posted: 20 Jun 2011 11:18 PM PDT

oleh Din Merican

Semalam, saya mencatatkan rencana tentang kelakuan keji pegawai SPRM yang cuba mengenakan penghinaan minit terakhir pada Dato 'Ramli Yusuff dan keluarganya dengan melawat rumahnya dan membuat seluruh kejiranan tahu bahawa SPRM mempunyai 'tugas' yang belum selesai dengan Dato' Ramli.

Hanya satu jam lalu, Mahkamah Rayuan bersidang di Kota Kinabalu dengan jelas dan tersendiri bahawa ia tidak akan membiarkan kelakuan jahat AG Gani Patail terhadap Dato Ramli dan menolak rayuan Peguam Negara Abdul Gani Patail itu.

Ini adalah hakim-hakim Mahkamah Rayuan Ogos:

Dato 'Mohamed Apandi bin Haji Ali,
Dato 'Haji YB Datuk David Wong Dak dan
Datuk Sulong YB bin Matjeraie

(Kota Kinabalu, Sabah) (Kota Kinabalu, Sabah)
Muncul untuk pejabat Peguam Negara DPP Ahmad Bache manakala Dato 'Seri Abdullah Shafiee diwakili Dato' Ramli.

Pembaca akan ingat bahawa KPN Musa Hassan dan Peguam Negara Gani Patail telah menggunakan SPRM untuk mengenakan Dato' Ramli Yusuff yang ketika itu Pengarah CID dalam usaha melindungi penglibatan mereka dalam membebaskan pengendali sindiket judi, Goh Cheng Poh @ Tengku Goh dan Skandal MAS.

Daripada mendakwa penjenayah sebenar, mereka kenakan Dato Ramli! Dengan itu mereka berjaya menutup kedua-dua kes.

Dalam kes Sabah, SPRM telah mereka cerita-cerita tentang Dato Ramli menggunakan pesawat Cessna polis untuk kegunaan peribadi, sedangkan pada masa itu, Dato Ramli bertugas rasmi berpakaian seragam penuh diiringi oleh kakitangan beruniform lain. Penerbangan Dato ' Ramli adalah urusan serius polis untuk meninjau sempadan Sabah yang mudah lolos kerana Dato' Ramli sebelum ini mengawal kemasukan Abu Sayaf apabila beliau Ketua Polis Sabah.

Kepalsuan-kepalsuan yang dilakukan oleh Peguam Negara Abdul Gani Patail melalui Timbalan Pendakwa Raya Kevin Morais menjadi sangat jelas apabila SPRM meminda pertuduhan beberapa kali sepanjang perbicaraan itu. Bahkan,DPP Kevin telah menyusun saksi dengan memanggil kedua-dua juruterbang sebagai saksi terakhir sebagai PW73 dan PW74 .

Kevin Morais tahu bahawa laluan log penerbangan yang merupakan keperluan Jabatan Penerbangan Awam akan menunjukkan bahawa ini adalah penerbangan operasi dan bukan untuk kegunaan peribadi.Selain itu, kenyataan juruterbang akan menamatkan kes SPRM dari awal-awal lagi. Jadi, dengan cara yang sangat licik, Kevin Morais memutuskan untuk tidak memanggil dahulu juruterbang . Ini akan membolehkan SPRM untuk mengheret kes itu, mengurangkan sumber Dato Ramli, memalukan beliau secara terbuka dan membuat warga Polis lupa kepadanya.

Jadi, perbicaraan berjalan terus selama 57 hari dengan 75 saksi dengan bekas KPN Musa Hassan yang muncul sebagai saksi yang terakhir dan ke-75 - PW75. Tugas Musa Hassan adalah untuk tidak bersetuju dan menolak semua keterangan yang diberikan lebih awal oleh saksi-saksi polis yang lain. Peranan Musa Hassan mereka keterangan sangat mengingatkan peranannya dalam Liwat Satu di mana beliau digelar sebagai Pengusung Tilam.

Kelakuan Musa tentu menimbulkan kemarahan Hakim Supang Lian yang tidak dapat berselindung lagi ketika dia mengutuk Musa Hassan sebagai "saksi yang luar biasa yang keterangannya tidak boleh dipercayai".

Sebab itulah saya berasa bimbang apabila saya diberitahu bahawa Musa Hassan telah dilantik sebagai Pensyarah Utama pada Undang-undang dan Komunikasi Massa di UiTM. Apa yang Musa Hassan akan ajar pelajar-pelajar ini? Dia akan mengajar mereka bagaimana untuk memalsukan bukti dan mengenakan orang dan kemudian membuat ia dipercayai oleh sesetengah perhubungan awam atau trickeries komunikasi massa? Adakah begitu yang UiTM mahu ianya dikenali? Amat menyedihkan institusi Ogos bumiputera pengajian tinggi ini!

Saya gembira untuk Dato Ramli atas satu lagi pusingan pemulihan nama baik. Saya harap AG Gani Patai akan berhenti berdendam lanjut terhadapnya. Saya berharap Ketua Polis Negara Ismail Omar melantik semula Dato Ramli ke jawatannya dan bahawa JPA akan membayar semua pencen, ganjaran dan emolument kepadanya. Cukuplah cukup!

Saya gembira bahawa doa semua rakyat Malaysia yang ikhlas telah dijawab oleh Allah. Saya gembira kerana semua Hakim-hakim Mahkamah Rayuan telah memulihkan harapan kita dan kepercayaan yang akhirnya kebenaran akan menang! Allahu akbar!

Tiada ulasan: