Selasa, 31 Mei 2011

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Perlu Ambil Calon Timbalan Presiden yang "Kebal UMNO"

Posted: 31 May 2011 05:59 AM PDT




Abg Mat Sabu seorang yang telah menghabiskan hampir seluruh umur beliau melawan UMNO. Bak kata orang tua-tua, kalau Abg Mat dicincang 30 pun, beliau tetap tidak akan duduk bersama dengan UMNO dalam satu saf.

...Di zaman UMNO gagah dan perkasa dan di zaman PAS lemah dan ditindas (antara pilihanraya 1982 ke 1995), Abg Mat dengan berani melawan dan menentang UMNO sehingga merengkok dalam ISA sebanyak 2 kali.

Ada pun calon2 lain untuk jawatan Timbalan Presiden masih belum teruji.

Komitmen Ustaz Nasaruddin kepada agenda PERPADUANG dengan UMNO adalah satu fakta yang tidak dapat dinafikan lagi.

Adapun Ustaz Tuan Ibrahim bukanlah terkenal dengan agenda ini.

Namun, Ustaz Tuan Ibrahim terkenal dengan sikap "wala'" beliau.

Apa akan jadi sekiranya Tok Guru pergi meninggalkan kita dan Majlis Syura Ulama pula dikuasai oleh mereka2 yang jelas komited dengan agenda PERPADUANG?

Adakah Dato Tuan Ibrahim akan menolak arahan Syura untuk "BERPADU" dengan UMNO?

Tulang Besi sendiri merasakan ianya tidak akan berlaku.

Lebih lebih lagi Dato Tuan Ibrahim mempunyai hubungan rapat dengan PAS TErengganu.

Tidak hairanlah akhbar2 harian serta MUBARAK (persatuan yang 100% UMNO) juga menyokong Dato Tuan Ibrahim sebagai Timbalan Presiden PAS.

Bukan kerana Dato' Tuan Ibrahim ini PRO PERPADUANG sangat. Tapi, mereka amat arif dengan sikap WALA' Dato Tuan Ibrahim yang akan membantu agenda PERPADUANG mereka.

Adapun, Abang Mat Sabu, kita boleh harap untuk memastikan AGENDA PERPADUANG tidak menjadi kesampaian.

Kalau Ustaz Nasa, memang confirm akan terjadi PERPADUANG, tak payah wala'2.

Itu sahajalah "reservation" Tulang Besi berkaitan Dato Tuan Ibrahim. Bukan Tulang Besi kata dia jahat atau PRO UMNO. Tapi, tak konfiden beliau mampu melawan agenda PERPADUANG atas sikap beliau yang wala' itu.

Tulang Besi
See More

Zaid Ibrahim dan KITA Kini Tukang Karut Umno?

Posted: 31 May 2011 05:19 AM PDT




KOMENTAR




31 MEI : Banyak pihak sebelum ini mempersoalkan tujuan Datuk Zaid Ibrahim menerajui KITA. Langkah ini sekaligus menambah jumlah parti pembangkang di negara ini, sesuatu yang dilihat kurang bijak dari segi strategi untuk menumbangkan Barisan Nasional.

Namun jawapan kepada persoalan itu terungkai dalam tempoh beberapa bulan lalu dan semakin jelas dengan langkah terbaru pemimpin parti itu menganjurkan peraduan mirip Anwar Ibrahim yang diumumkan semalam.

Peraduan itu menawarkan hadiah kereta Rolls Royce dan wang tunai RM10,000.

Hadiah lumayan itu diatur oleh Pengerusi KITA di Kedah Zamil Ibrahim adalah sebuah sandiwara yang bertujuan membantu Umno meneruskan proses mengaibkan Anwar bersabit video seks Datuk T.

Mungkin kerana "sambutan" orang ramai khususnya masyarakat Melayu terhadap cubaan untuk mengaitkan video itu kepada Anwar semakin hambar, maka KITA tampil membantu Umno memberi kekuatan baru kepada kempen anti- Anwar dengan peraduan sebegitu.

Hubungan Umno-KITA memang akrab pada masa ini, walaupun Zaid Ibrahim pernah digelar kaki kuda dan kaki arak oleh Utusan Malaysia (akhbar milik Umno) khususnya ketika beliau dalam Parti Keadilan Rakyat dan menjadi calon parti itu pada Pilihanraya Kecil Hulu Selangor 13 bulan lalu.

Namun, Zaid menjadi "anak emas" Utusan dan Umno apabila beliau mengkritik Anwar secara terbuka dan pada masa sama serangan beliau terhadap Najib menjadi makin luntur.

Pada masa sama, KITA mencatat sejarah kerana Pendaftar Pertubuhan (ROS) meluluskan pendaftaran parti itu, hanya tiga bulan selepas Zaid mengambil alih kepimpinan AKIM yang kemudian diubah menjadi KITA.

Hindraf yang membuat permohonan untuk didaftar sebagai NGO pada tahun 2009, masih belum mendapat jawapan daripada ROS.

Begitu juga dengan Pakatan Rakyat yang memohon pendaftaran untuk menjadi entiti politik seperti BN. Permohonan dibuat tahun lalu namun ROS masih membisu.

Berbalik kepada peraduan mencari mirip Anwar – Zamil berkata kereta Rolls Royce yang ditawarkan itu adalah miliknya sendiri. Kereta mewah sebegitu lazimnya sinonim dengan kekayaan yang dimiliki juak-juak Umno.

Bagaimanapun bukan harta mahu pun gaya hidup Zamil atau Zaid yang dipertikaikan. Apa yang perlu diperjelaskan ialah kenapa Zamil dan Zaid dan pemimpin KITA merelakan diri diheret dalam permainan Umno.

Ketika rakyat bergelumang dengan kenaikan harga barangan termasuk tarif elektrik yang diumumkan semalam, pemotongan subsidi barangan keperluan dan risiko cukai GST diperkenalkan, Zaid dan juak-juak dalam KITA masih sibuk dengan video lucah, malah mempunyai "ilham" menganjurkan peraduan mirip Anwar.

Namun itu hak mereka. Tentunya peraduan mirip Anwar yang diumumkan oleh Zamil bertujuan mengisi agenda tertentu yang perlu didokong oleh KITA demi kelangsungan politik parti itu sendiri.

Kesahihan video lucah itu sudahpun diputuskan di dalam mahkamah rakyat. Laporan polis yang dibuat oleh pihak yang menerima video itu menerusi pos, atau menjumpainya di masjid cukup membuktikan rasa mual rakyat dengan isu ini.

Dalam keadaan sebegitu, tampil pula pemimpin KITA menawarkan hadiah kereta Rolls Royce untuk mencari seorang yang seiras Anwar. Tujuan khusus peraduan ini adalah semata-mata untuk mengkitar semula, memerah dan menghangatkan kembali isu berkenaan demi mencari keuntungan politik.

Hakim untuk peraduan mirip Anwar ditetapkan sebagai Presiden KITA, Zaid Ibrahim sendiri, bekas Ketua Pemuda PKR Ezam Mohamad Nor yang kini bergelar Senator selepas lompat masuk Umno, serta ahli perniagaan Sharyzl Eskay – satu daripada tiga Datuk T yang mendalangi video lucah itu.

Zamil berkata peraduan berkenaan beserta dengan barisan hakim yang disediakan bertujuan "membela" nama baik Anwar. Pada anggapan orang-orang "bijak pandai" seperti Zamil dan Zaid ini mungkin kenyataan yang dianggap sinis dan menyindir secara cerdik.

Namun hakikatnya ialah, peraduan mirip Anwar anjuran mereka hanya menyerlahkan budaya politik murahan yang semakin didokong oleh Zaid dan pengikut-pengikutnya.

Alangkah baiknya jika kereta Rolly Royce itu dilelong dan duitnya diguna untuk membela nasib penduduk yang dihimpit kepayahan akibat langkah kerajaan memotong subsidi dan mengizinkan harga barangan perlu melonjak.

Alangkah baiknya jika Zaid memberi tumpuan untuk menggerakkan rakyat supaya bangun dan menuntut kerajaan Umno-BN menghentikan amalan kronisme dan penyelewengan kuasa.

Kenapa desakan ini yang cukup lantang ketika Zaid dalam PKR semakin lesu apabila beliau beralih ke KITA?

Yang dirasakan lebih mendesak ketika ini bukan isu video lucah atau agenda yang tersirat di sebaliknya . Yang lebih utama adalah keperluan untuk bertanya kepada pemerintah kenapa rakyat terpaksa menanggung beban hidup yang semakin meningkat akibat salah urus kewangan negara.

Dan jika ia bukan salah urus kerajaan Umno-BN, salah siapa apabila subsidi untuk rakyat dipotong manakala subsidi untuk syarikat IPP dikekalkan.

Apakah manfaat meluluskan RM5 bilion untuk bangunan setinggi 100 tingkat apabila rakyat yang hidup tidak jauh dari situ tidak berupaya menyara hidup walaupun dengan pendapatan RM3,000 sebulan.

Rasanya persoalan-persoalan seperti ini lebih penting, bukannya peraduan huntuk mencari mirip Anwar dengan kereta Rolls Royce sebagai ganjaran.

PKR Tak Pernah Gagal Bayar Sewa

Posted: 31 May 2011 02:06 AM PDT




PETALING JAYA 31 MEI : Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli berkata parti itu tidak pernah mengabaikan perjanjian kontrak sewa bangunan yang menempatkan pejabat PKR di Merchant Square, Tropicana.

Ini katanya berdasarkan pengetahuan beliau, pihak parti tanpa gagal, membayar sewa bangunan terbabit saban bulan.

Justeru beliau menolak dakwaan pihak dalaman mengatakan parti itu tidak membayar sewa bangunan tersebut selama 30 bulan.

"Sangat susah untuk respon dengan laporan yang mengatakan "orang dalaman" parti. Saya adalah orang dalam parti dan saya tidak tahu menahu tentang perkara ini.

"Jadi ia amat susah sebab tiba- tiba wujud orang dalaman ini. Tapi saya boleh pastikan sepanjang saya dalam Biro politik dan majlis pimpinan pusat, isu ini tidak pernah dibincangkan," jelas beliau.

Menurut laporan minggu lalu unit tiga tingkat yang menempatkan pejabat PKR itu akan dilelong oleh Affin Bank pada 9 Jun nanti setelah pemilik gagal melangsaikan hutang tertunggang kepada bank itu.

Terdahulu menurut Bendahari PKR yang juga ahli parlimen Selayang, William Leong berkata parti tidak tahu menahu tentang sewa yang tidak dibayar memandangkan kesemua urusan pinjaman bank dilaksanakan oleh tuan punya unit pejabat berkenaan.

William kemudian menegaskan PKR hanya bertindak sebagai penyewa justeru beliau parti tidak dimaklumkan mengenai sebarang masalah.

Mengulas isu itu, Rafizi berkata, PKR hanya mengetahui tentang perkara tersebut setelah mendapat surat daripada bank.

"Kami tidak sedar mengenai perkara ini hingga kami dapat surat daripada bank. Jika kami tidak bayar maka ianya akan menjadi subjek perbincangan dan kita akan mencari pilihan," jelas beliau.

PKR Fail Permohonan Mahkamah Halang ROS

Posted: 31 May 2011 02:00 AM PDT


KUALA LUMPUR 31 MEI : Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) N. Surendran mendakwa Pendaftar Pertubuhan (ROS) berniat jahat dan mempunyai agenda tersendiri apabila menghantar notis pengharaman pertubuhan parti itu pada 9 Mei lalu.

Malah menurut Surendran, tindakan ROS itu juga disifatkan sebagai sebahagian daripada strategi politik kotor Umno-Barisan Nasional(BN) demi mengekalkan kuasanya menjelang pilihan raya umum ke-13 tidak lama lagi.

"ROS hanya mengikut telunjuk Kerajaan (BN). Pada tahun 1998, Saifuddin Nasution yang kini Setiausaha Agung PKR, Roslan Kassim dan beberapa lagi telah dipecat serta-merta oleh UMNO kerana dilihat berada di rumah Anwar Ibrahim, yang juga dipecat serta merta oleh UMNO. Mengapa ROS tak hantar notis ketika itu?," kata Surendran kepada media di lobi Mahkamah Kuala Lumpur di sini hari ini.

PKR hari ini memfailkan permohonan di mahkamah bagi menghalang Pendaftar Pertubuhan (ROS) daripada membatalkan pendaftaran parti itu yang jelas melanggar perlembagaannya.

Jelas Surendran lagi, permohonan semakan semula pembatalan itu juga disusuli dengan satu Perintah Larangan bagi memastikan ROS tidak menjalankan perintah notis mereka selagi semakan kehakiman tidak dilakukan.

Selain Surendran, PKR turut diwakili oleh R. Sivarasa, Latheefa Khoya dan Fadiah Nadwa Fikri.

Awal Mei lalu, PKR menerima notis pembatalan pendaftaran partinya bermula 9 Jun ini kerana didakwa telah memecat seorang ahli bernama A. Jayagopal pada April tahun 2009 tanpa merujuk kepada Jawatankuasa Displin parti itu.

Namun peruntukkan yang dirujuk RoS itu tidak terkandung dalam perlembagaan parti dan telah melanggar Fasal 32.2.1. Malah nama ahli yang dipecat juga adalah salah.

Tindakan RoS itu juga disifatkan pimpinan PKR sebagai berniat jahat dan bertujuan mengekang penyertaan parti itu pada pilihanraya umum ke-13 yang dijangka akan dipanggil tidak lama lagi.

Bagaimanapun Surendran menyanggah hal tersebut dengan menyatakan Fasal itu tidak pernah wujud.

"Hal ini berlaku pada 2009 tapi mengapa tahun 2011 baru nak beri notis?. Adakah kerana UMNO BN terdesak kerana kurang sambutan rakyat yang menyebabkan mereka cuba mensabotaj dan melumpuhkan PKR dan PR sebelum pilhan raya?. Banyak persoalan di sini," kata beliau lagi.

Tambah Surendran lagi, taktik mengharamkan parti pembangkang hanya merupakan taktik pemerintahan diktator.

"Di Burma atau Mnyanmar, Junta yang berkuasa mengharamkan NLD, parti Aung San Suu Kyi. Di Afrika Selatan pula pihak pelampau Apartheid kulit putih mengharamkan Parti Nelson Mandela? Adakah UMNO nak guna cara ini," kata beliau.

Mahkamah dijangka akan mengambil masa seminggu bagi memproses permohonan mereka dan menetapkan tarikh pendengaran kes.

Agensi Tenaga Atom Antarabangsa Mulakan Siasatan Kes Lynas

Posted: 30 May 2011 11:19 PM PDT




KUALA LUMPUR 31 MEI : Panel pakar Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) yang bermesyuarat di Kuantan pada harini memulakan pertemuan kerja mereka dengan wakil-wakil pihak berkuasa negeri dan jabatan-jabatan teknikal negeri yang berkaitan bagi menyiasat aspek kesihatan dan keselamatan cadangan pembinaan kilang nadir bumi Lynas di Gebeng, Pahang.

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) semalam berkata panel itu juga akan menemui wakil kumpulan-kumpulan termasuk "kumpulan warga prihatin Kuantan" yang diketuai oleh Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh.

Bagaimanapun dalam penghujahan Fuziah kepada panel pakar itu berkata panel itu tidak memasukkan seorang pakar perubatan dalam pasukan itu.

Panel pakar yang dilantik oleh IAEA terdiri daripada pakar-pakar mengenai isu-isu kesihatan dan keselamatan berkaitan radiasi, kata MITI.


Tiada ulasan: