Jumaat, 13 Mei 2011

SIASAH

SIASAH


Timbalan presiden penentu PAS dalam Pakatan Rakyat?

Posted: 13 May 2011 10:04 AM PDT

Timbalan presiden selepas pemilihan kepimpinan PAS pada muktamar awal Jun nanti bakal menjadi faktor penting dalam menentukan hubungan parti itu dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat.

Mohamad Sabu yang mendapat sokongan meluas merentasi kem pada masa ini dilihat akan mengukuhkan kedudukan PAS sebagai ahli gabungan PR.

Mohamad merupakan penyokong kuat PAS terus bersama PR, walaupun berdepan pelbagai kritikan berhubung PAS yang dilihat dikuasai dan tidak menunjukkan kepimpinan dalam gabungan itu.

Bekas naib presiden PAS itu juga berpendirian teguh menolak sebarang urusan dengan Umno, yang dianggap usaha menyelamatkan parti Melayu ketika parti itu sedang tergugat ekoran Pilihan Raya Umum ke-12.

Pengkritik melihat PR terlalu didominasi Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP, dan menggesa PAS membebaskan diri daripada pakatan yang didakwa menjadi liabiliti kepadanya itu.

Mohamad mempunyai hubungan sangat baik dengan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang juga ketua menteri Pulau Pinang.

Aktivis popular PAS itu sebelum ini dilihat sebagai pengkritik kuat Anwar dalam PAS, tetapi mula kelihatan berkompromi selepas penubuhan PR.

Pada masa ini, Mohamad menerima sokongan kuat semua golongan dalam PAS terutama kem yang dikenali "Erdogan," dipercayai disebabkan pendiriannya berhubung PR dan penyandang timbalan presiden, Nasharudin Mat Isa.

Mohamad bersaing dalam pertandingan tiga penjuru merebut jawatan timbalan presiden bersama Datuk Husam Musa yang juga bekas naib presiden dan Nasharudin pada pemilihan yang lalu tahun 2009.

Husam telah menyuarakan hasrat untuk tidak bertanding merebut jawatan timbalan presiden pada tahun ini.

Nasharudin dikritik sebagai tidak menunjukkan prestasi yang baik sepanjang memegang jawatan timbalan presiden, tetapi masih mendapat sokongan kuat banyak pihak.

Beliau turut dikaitkan dengan usaha berbaik dan menjalin hubungan politik dengan Umno, dakwaan yang turut dikaitkan dengan Presiden Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang oleh pihak tertentu.

Mohamad dalam kempennya untuk merebut jawatan timbalan presiden mengemukakan agenda membantu presiden untuk mengukuhkan PAS.

Pendirian Mohamad walau bagaimanapun tidak sepenuhnya selari dengan sikap Abdul Hadi berhubung haluan PAS dan PR.

Presiden PAS itu mempunyai pandangan tersendiri berhubung peranan PAS dalam PR, dan pernah mencadangkan kerajaan perpaduan nasional melibatkan semua parti politik di negara ini.

Ide beliau itu walau bagaimanapun dikecam sebagai usaha mengadakan pakatan PAS dengan Umno, mewujudkan perdebatan sengit antara dua kumpulan besar dalam parti itu.

Abdul Hadi masih berdepan tekanan dan kritikan ekoran dikaitkan dengan kegagalan rancangan perubahan kerajaan pusat 16 September, 2008 diketuai Anwar.

Tekanan terhadap beliau muncul lagi menjelang muktamar tahun ini apabila isu kelayakan beliau menjadi presiden PAS muncul lagi di media.

Prof Dr Abdul Aziz Bari mengulangi kritikan terhadap Abdul Hadi tidak lama dulu, dan pemikir libertarian Wan Saiful Wan Jan menulis ulasan yang diterbitkan di beberapa media menggesa presiden PAS itu melepaskan jawatan.

Kritikan terhadap Abdul Hadi kali ini walau bagaimanapun ditolak oleh ramai pihak termasuk Mursyidul Am Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Suhaizan, Raja Ahmad calon paling popular Pemuda PAS

Posted: 11 May 2011 09:57 PM PDT

Ketua Penerangan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kayat dan Timbalan Ketua Pemuda PAS Perak, Dr Raja Ahmad Iskandar al-Hiss kekal calon paling popular untuk merebut jawatan-jawatan tertinggi sayap Pemuda PAS dalam pemilihan kurang sebulan daripada sekarang.

Suhaizan dikatakan menerima pencalonan terbanyak untuk bersaing bagi jawatan ketua pemuda, mencabar Nasrudin Hassan.

Raja Ahmad, yang menang tanpa bertanding jawatan timbalan ketua Pemuda PAS Perak baru-baru ini menerima sokongan ramai untuk bertanding jawatan naib ketua Pemuda PAS.

Turut menjadi pilihan ramai ialah Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar yang dicalonkan untuk jawatan timbalan ketua.

Firdaus yang mengetuai Jabatan Pilihan Raya Dewan Pemuda PAS sudah menyatakan kesediaan untuk bertanding jawatan timbalan ketua.

Jawatan itu kini disandang Azman Shapawi Abdul Rani yang tidak lagi dilihat sesuai untuk memegang jawatan itu selepas satu penggal.

Raja Ahmad merupakan calon paling popular dalam kalangan ketiga-tiga pemimpin pemuda itu, menerima sokongan meluas dari seluruh negara.

Beliau juga berada di kedudukan paling selamat berbanding dua jawatan tertinggi yang masih terbuka kepada pertandingan atau kompromi lain.

Nasrudin masih menerima sokongan dan pencalonan, manakala kedudukan timbalan mungkin menyaksikan persaingan sengit.

Beliau yang kini mengetuai Lajnah Antarabangsa Pemuda PAS dikatakan menerima jumlah menggalakkan dari seluruh negara, termasuk 24 pencalonan dari Perak, 15 dari Johor dan empat negeri iaitu Kelantan, Selangor, Pahang dan Kedah masing-masing memberikan 10 pencalonan.

Suhaizan yang pernah dipecat daripada jawatan pensyarah di Universiti Teknologi Malaysia di Skudai, Johor, menerima sokongan berdasarkan aktivisme beliau dalam parti dan di peringkat nasional.

Beliau merupakan antara pemimpin pemuda yang paling berprofil tinggi di peringkat nasional disebabkan penglibatannya dalam demonstrasi dan kempen-kempen lain.

Suhaizan, Firdaus dan Raja Ahmad dilihat sebagai satu gandingan untuk mengetuai sayap pemuda pada penggal akan datang, tempoh yang dijangka berlaku Pilihan Raya Umum ke-13.

Ketiga-tiga calon menerima sokongan luas sebahagiannya disebabkan pendirian yang dilihat tidak berpihak kepada mana-mana kem dalam parti, yang bersaing dengan sengit sejak Pilihan Raya Umum ke-12.

Umno angkat Naquib al-Attas

Posted: 11 May 2011 07:04 PM PDT

Umno pada sambutan ulang tahun ke-65 semalam mengambil kesempatan meningkatkan imej di mata orang Melayu dengan memberi anugerah kepada tokoh ilmuan Islam, Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas.

Naquib ialah ilmuan Malaysia paling dikenali dalam bidang falsafah dan pemikiran Islam di peringkat antarabangsa.

Karya paling popularnya, Islam and Secularism yang diterbitkan pada 1978 merupakan hasil tulisan yang memberi impak besar kepada pemikiran di dunia Islam, terutama di dunia Melayu.

Buku yang menjadi rujukan penting itu dinilai sebagai satu pemerhatian dan penerangan yang cemerlang berhubung pandangan dunia Islam dan konsep seperti al-din, kritikan terhadap tamadun Barat dan sekularisme.

Beliau ialah pengasas pusat pengajian tinggi Islam, Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam (ISTAC).

Penganugerahan Anugerah Melayu Terbilang ini berpotensi meningkatkan imej Umno dalam isu keilmuan Islam dan dalam kalangan ilmuan dan aktivis Melayu Muslim.

PAS kebelakangan ini dilihat mengabaikan dan kurang agresif menangani isu-isu seperti pluralisme agama dan kalimah Allah digunakan Kristian Katolik yang menjadi perhatian ilmuan dan aktivis Islam yang sebahagian besarnya memandang tinggi Naquib.

Parti Islam itu didakwa sesetengah pihak mengutamakan perkiraan politik pilihan raya apabila mengambil sikap yang lunak menangani isu penggunaan kalimah Allah oleh Katolik.

Penganugerahan oleh Umno ketika berdepan ujian besar menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 boleh dilihat sebagai sebahagian kempen memulihkan dan membina imej.

PAS pada muktamar di Shah Alam, Selangor pada 2009 memberi anugerah pejuang bahasa kepada Sasterawan Negara A Samad Said yang menjadi salah seorang penentang dasar pendidikan sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.

Walaupun lambat menyertai kempen anti-PPSMI itu, PAS berjaya mengambil manfaat daripada gerakan tersebut.

Tiada ulasan: