Ahad, 22 Mei 2011

Pulakdah!

Pulakdah!


16 Terbunuh, 9 Cedera Dalam Kejadian Tanah Runtuh

Posted: 22 May 2011 01:55 AM PDT


KUALA LUMPUR: Runtuhan tanah lumpur yang merempuh sebuah rumah anak yatim di Kampung Gahal, Hulu Langat, telah membunuh 16 mangsa selepas hujan lebat monsun melanda Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya hari ini.

Sehingga 5.30 pagi tadi, 15 kanak-kanak dan seorang penjaga telah disahkan mati dan sembilan lagi cedera.
Operasi menyelamat yang bermula sejak 2.45 ptg semalam, diberhentikan buat sementara waktu pada kira-kira jam 5.30 pagi selepas mayat terakhir ditemui pada 5.05 pagi. Kerja-kerja mencari mangsa kemudiannya disambung semula pada jam 8.00 pagi tadi bagi memastikan semua mangs dapt dikeluarkan.

Polis berkata sembilan kanak-kanak yang tercedera telah diselamatkan dari bawah lumpur yang menutupi sebahagian rumah anak yatim di Selangor.

Insiden tanah runtuh itu berlaku sekitar jam 2.30 ptg Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa.

Usaha-usaha menyelamat dihalang oleh hujan berlanjutan.

"Hujan membuatkan kerja menyelamat sukar seperti lumpur yang masih bergerak," Ketua Polis Negara Ismail Omar berkata semalam.

Kanak-kanak ini sedang mengikuti program perkhemahan motivasi di rumah anak yatim itu apabila tanah runtuh melanda, menurut media tempatan.

Mangsa yang terselamat adalah kanak-kanak yang berumur diantara 11 dan 17 tahun dan seorang dewasa berumur 22 tahun yang dipercayai pekerja di rumah anak yatim. Kanak-kanak yang meninggal dunia berumur di antara 11 dan 14 tahun.


Mangsa terselamat telah dikejarkan ke Hospital Kajang Hospital and Hospital Ampang Hospital, menurut Ketua Polis Selangor Tun Hisan Tun Hamzah di dalam sidang akhbar.

Katanya rumah anak yatim, bertempat hampir sebuah bukit, mempunyai 49 penduduk, lima daripada mereka penjaga-penjaga. Semua penduduk-penduduk rumah anak yatim lelaki.

Lima daripada sembilan mangsa tanah runtuh di Hulu Langat telah disahkan Hospital Ampang petang semalam dalam keadaan stabil. Yang lain telah disenaraikan sebagai kritikal.

Mereka dibawa ke hospital di antara 4.46 ptg hingga 8.23 malam. Mangsa-mangsa yang di dalam keadaan stabil mengalami kecederaan rusuk dan kecederaan leher.



Runtuhan dari tanah runtuh itu meliputi keseluruhan kem yang didirikan di atas lereng bukit. Sebuah surau juga ditimpa tanah runtuh.

"Kami difahamkan dua kejadian tanah runtuh berlaku dalam selang beberapa saat. Kesemua mangsa yang berada di dalam kem itu telah terperangkap," Tun Hisan berkata di tempat kejadian.

Katanya para penyelamat terdiri daripada kakitangan Jabatan Kebakaran dan Penyelamat, Polis dan Jabatan Pertahanan Awam.

Tiada ulasan: