Ahad, 29 Mei 2011

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Jangan Minum Bir Yang Didakwa Halal

Posted: 28 May 2011 11:55 PM PDT

Padang Serai: Umat Islam di negara ini diingatkan supaya tidak meminum sejenis bir yang didakwa halal oleh syarikat pengedarnya kerana didapati mengandungi alkohol melebihi had yang dibenarkan syarak.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, dakwaan syarikat itu bahawa kandungan alkohol cuma 0.01 peratus adalah tidak benar selepas ujian makmal mendapati kandungannya sebanyak 0.5 peratus.

Katanya, Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM) bersama Majlis-Majlis Agama Islam Negeri akan bertindak menyekat penjualan minuman itu kepada umat Islam.

"Kita akan merujuk kepada Kastam Diraja Malaysia (KDRM) untuk mendapatkan maklumat lebih jelas," kata Jamil Khir kepada pemberita selepas menutup program Juara Rakyat anjuran UMNO Bahagian Padang Serai di Padang Awam Pekan Sungai Karangan, dekat sini, petang semalam.

Akhbar semalam melaporkan mengenai penjualan "bir halal" di pasaran yang semakin popular di kalangan umat Islam dan dikesan Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) baru-baru ini.

Akhbar berbahasa Melayu yang memetik satu sumber berkata, JAIJ mengambil contoh minuman itu untuk diuji di makmal dan hasilnya mendapati bir tersebut dihasilkan dari pelbagai perisa buah-buahan mengandungi 0.5 peratus alkohol.

JAIJ kemudian memaklumkan kepada JAKIM dan KDRM supaya mengambil tindakan sewajarnya termasuk menghentikan penjualannya jika perlu.

Akhbar itu turut memetik Mufti Johor Datuk Mohd Tahrir Samsuddin sebagai berkata bahawa Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan kandungan alkohol dalam makanan serta minuman yang dibenarkan syariat Islam ialah tidak melebihi 0.01 peratus. Katanya ulama bersepakat menetapkan jumlah alkohol dengan kuantiti itu kerana ia boleh terhasil dalam makanan dan minuman secara semulajadi.

Minuman yang diimport dari sebuah negara Islam di Timur Tengah itu banyak terdapat di kafe-kafe di negara ini yang dijual antara RM3 hingga RM5 sebotol.

"Dalam keadaan tidak pasti, saya ingin menasihatkan umat Islam berhenti meminum minuman itu supaya tidak terperangkap dalam situasi yang mengelirukan," katanya.

Sebelum itu, dalam ucapannya, beliau melahirkan rasa kesal kerana ada pihak-pihak yang ghairah mempermainkan institusi Mufti dan melabelkan mufti ke taraf terendah dan menyifatkan perbuatan itu sebagai biadap dan menghina agama.

Di majlis itu, beliau turut menyampaikan barang keperluan dapur kepada 30 orang golongan susah dan warga emas pelbagai kaum.

Tururt hadir Naib Ketua UMNO Padang Serai, Mohd Bakri Hashim dan setiausaha, Drs Mohd Zubib Saad serta Penyelaras Parlimen Padang Serai, Dr Chin Tung Leong.
-- BERNAMA

Ulasan GB

Persoalan kini, kerajaan negara manakah yang meluluskan pengimportan bir-bir berkenaan dan dijual secara meluas di dalam negara ini? kerajaan Jepun? Singapura? Afrika? Kemboja? Lombok? Atau Malaysia sendiri?

GB berharap pihak Unit Amal mengawasi/menghalang penjualan bir-bir berkenaan di dalam program-program ceramah PR kerana GB pernah terserempak ada peniaga mengambil kesempatan menjualnya dengan nama "Air Minimun Kesihatan" di beberapa program ceramah untuk mengaut keuntungan besar dengan penjualan bir berkenaan.



Ketakutan Najib Semakin Nyata Putrajaya Bakal Terlepas Semasa Beliau Menjadi PM Negara

Posted: 28 May 2011 10:55 PM PDT

Najib mahu Himpunan Sejuta Belia pertahan Putrajaya dari Pakatan

PUTRAJAYA, 28 Mei – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mahu hadirin yang menyertai Himpunan Sejuta Belia di sini hari ini mempertahankan Putrajaya daripada pembangkang jika ingin melihat Malaysia menjadi negara maju.

Pakatan Rakyat meletakkan sasaran untuk menawan kerajaan pusat dalam pilihan raya umum ke-13, yang disebut-sebut akan diadakan bila-bila masa.

Najib berkata beliau gembira kerana berbanding kebangkitan rakyat di Mesir awal tahun menyaksikan kejatuhan Hosni Mubarak, sejuta orang muda berhimpun di Putrajaya untuk menyokong pentadbirannya.

"Di Malaysia, satu juta pemuda berhimpun untuk mempertahankan Putrajaya," katanya.

"Adakah anda bersedia untuk mempertahankan Putrajaya?" tanya beliau berulang kali ketika berucap di hadapan sekitar 8,000 orang hadirin hari ini.

Terdahulu timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin memberitahu pemberita bahawa pengunjung perhimpunan hari ini sudah melepasi sejuta orang.

Dalam ucapan Perhimpunan Agung Umno tahun lalu, Najib yang juga presidennya berkata Putrajaya harus dipertahankan dengan apa cara sekali pun.

Najib berkata kerajaan tidak akan berjaya dalam usaha transformasi tanpa sokongan daripada belia negara ini.

"Ada yang panggil saya Bapa Transformasi, saya tidak tahu, tetapi anda semua adalah pemangkin perubahan," katanya.

"Jika belia bersama dengan kerajaan, negara kita akan aman dan kita boleh menjadikan negara kita makmur," katanya lagi.

Dalam pada itu, laporan Bernama Online menyebut Najib hari ini meninjau aktiviti dan program-program belia sempena Himpunan Belia Putrajaya 2011.

Lawatan Perdana Menteri di 12 kawasan program selama tiga jam, bermula 2.30 petang dengan diiringi Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek itu, telah memberi peluang kepadanya beramah mesra dengan para belia.

Para belia yang teruja bertemu dengan Najib turut tidak melepaskan peluang untuk bersalam serta bergambar dengannya.

Beliau memulakan tinjauan mesranya dengan menyaksikan pertandingan akhir Sasuke Malaysia sebelum melancarkan Program Latihan 1 Malaysia.

Najib turut menyaksikan tarian perang yang dipersembahkan oleh pegawai kadet Universiti Pertahanan Nasional Malaysia serta demonstrasi menyelamat tebusan kapal oleh Regimen ke-11 Gerak Khas.

Perdana Menteri kemudiannya melancarkan Himpunan Sejuta Belia 2011. -TMI

Ulasan GB

Terserlah kini, ketakutan Najib bahawa Putrajaya akan terlepas ke tangan Pakatan Rakyat menjadi semakin nyata apabila terpaksa berulangkali bertanya kepada belia yang berhimpun "Adakah anda bersedia untuk mempertahankan Putrajaya?"

Sehinggakan 8,000 orang beliau yang hadir dikatakan 1 juta. Mungkin selama ini tersilau dengan bayang-bayang "pengundi hantu" yang sentiasa wujud untuk mempertahankan Putrajaya dari terlepas dari tangannya.

Kebenaran tetap kebenaran. Bahawa kemenangan UMNO BN di masa lalu adalah kemenangan yang penuh kepalsuan dan penipuan - bermula di Pekan - dan setiap sesuatu yang bertunjangkan dengan kerapuhan akan tumbang tersembam ke bumi.

UMNO BN akan berputih tulang beputih mata, rakyat tidak selamanya boleh diperbodohkan lagi. Tumbangnya UMNO BN bakal menjadi realiti - akibat kroni dan korupsi.


Pemilihan PAS: Belum Ada Calon Tarik Diri

Posted: 28 May 2011 08:50 PM PDT

Petaling Jaya: Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS Pusat Datuk Abdul Halim Abdul Rahman berkata setakat hari ini tiada calon yang menarik diri daripada bertanding jawatan masing-masing dalam Muktamar Tahunan ke-57 kali ini.

Beliau yang dihubungi FMT mengesahkan perkara itu manakala kertas undi telah dicetak mulai hari ini.

Menurut Abdul Halim, masih terlalu awal untuk menjangkakan mana-mana calon yang akan menarik diri memandangkan mereka masih boleh berbuat demikian ketika mesyuarat Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat yang bermula pada 1 Jun ini.

Mesyuarat Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat akan bermula pada 1 dan 2 Jun ini masing-masing di Dewan Banquet Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dan Dewan SUK, Shah Alam.

Manakala bagi menganggotai Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, perwakilan akan membuang undi pada 3 Jun dan pengumuman calon yang menang pada 4 Jun di Pusat Tarbiyah Taman Melewar, Gombak.

Abdul Halim menegaskan bahawa mana-mana calon yang menarik diri perlu memberi jawapan rasmi secara bertulis kepada pihak Jawatankuasa Pemilihan yang diketuai olehnya.

"Tiada calon yang menarik diri buat masa ini, walaupun kertas undi sudah dicetak bermula hari ini. Tapi mereka masih boleh berbuat demikian ketika mesyuarat berakhir pada 2 Jun ini…..tapi itu terpulang kepada calon.

"Tapi perlu diingatkan bahawa mana-mana calon yang ingin menarik diri perlu memberi jawapan rasmi secara bertulis kepada saya.

Maka pihak Jawatankuasa Pemilihan akan umum calon yang tarik diri dalam muktamar dewan masing-masing sebelum pengundian oleh perwakilan dijalankan.

"Walaupun kertas sudah dicetak dan tertera nama calon yang menarik diri, pihak Jawatankuasa akan memberi taklimat kepada para perwakilan sebelum mereka membuat pengundian. Maka tidak akan wujud undi ke atas calon yang sudah menarik diri itu," katanya.

Surat rasmi

Semalam melalui sidang medianya di Ibu Pejabat PAS, Abdul Halim mengingatkan calon yang ingin menarik diri di saat akhir perlu mengemukakan surat rasmi kepada Jawatankuasa Pemilihan dan bukannya melalui kenyataan secara terbuka atau melalui media.

Menurut Abdul Halim, seramai 30 petugas akan membantu perjalanan muktamar yang dijadualkan diadakan 1 hingga 5 Jun ini.

Tiga orang petugas akan bertanggungjawab mengetuai setiap mesyuarat dewan muktamar yang diadakan pada hari tersebut.

Muktamar pada kali ini juga membabitkan 750 orang perwakilan daripada Dewan Pemuda, Muslimat dan Ulama' manakala bagi Jawatankuasa PAS Pusat terdiri daripada 1,100 perwakilan. -FMT

Mayat Berulat Ditemui

Posted: 28 May 2011 07:30 PM PDT

Mayat berulat

JELAPANG – Gempar apabila satu mayat lelaki berpakaian lengkap ditemui dalam keadaan berulat di kawasan tangki air Puncak Jelapang Maju, petang kelmarin.

Mangsa, dikenali sebagai Susinthiran A/L Muthusamy @ Arumugam, 36, dari Jelapang ditemui sekumpulan empat lelaki yang kebetulan ke kawasan itu untuk memotong rumput dan membersihkan kawasan sekitarnya.

Timbalan Ketua Polis Daerah Ipoh, Superintendan Ibrahim Abu Bakar berkata, mangsa ditemui dalam keadaan terlentang memakai baju T berwarna kuning dan berseluar jeans biru serta berkasut.

Menurutnya, pihaknya menerima maklumat pertama daripada orang awam berhubung kejadian itu kira-kira jam 3.50 petang.

"Anggota kami termasuk Unit Forensik Polis DiRaja Malaysia (PDRM) bergegas ke tempat kejadian selepas menerima maklumat.

"Setakat ini pihak kami belum menerima sebarang maklumat lengkap berhubung kes terbabit namun siasatan lanjut masih diteruskan.

"Bagaimanapun, siasatan awal mendapati mangsa tidak mempunyai sebarang rekod jenayah lampau," katanya ketika dihubungi semalam.

Katanya, mayat mangsa dibawa ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) untuk dibedah siasat dan pihak polis masih menjalankan siasatan bagi mengenalpasti punca kematian.

"Keterangan lanjut mengenai kes ini hanya akan dimaklumkan sejurus selepas selesai bedah siasat," katanya.

Orang ramai yang kehilangan ahli keluarga atau rakan serta yang mempunyai maklumat berhubung kes ini boleh menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh di talian 05-254 2222

Apakah Ini Kesan Kenaikan Harga Sehingga Roti Tepi Jalan Pun Sapu?

Posted: 28 May 2011 06:00 PM PDT

Lori Bawa Roti Terbalik

Gambar: Orangramai berpusu-pusu mengambil roti setelah sebuah treler roti terbalik di tepi jalan di Setiu, Terengganu.

SETIU – Bagaikan pesta roti! Itulah gambaran yang dapat dibuat apabila orang ramai dan penduduk kampung memenuhi tepi jalan utama berhampi­ran­ Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Lerek untuk mengambil roti, setelah treler yang membawa muatan roti terbalik, awal pagi kelmarin.

Tinjauan Sinar Harian ke tempat kejadian mendapati, orang ramai ...tidak berganjak dan menunggu untuk mendapatkan roti walaupun dalam keadaan cuaca panas, malah ada sesetengahnya membawa plastik besar untuk mengisi roti.

Menurut pemandu treler, Mustapha Abdul Rahman, 54, kejadian yang berlaku kira-kira jam 2.50 pagi itu umpama mati hidup semula baginya apabila treler yang dipandu terbabas dan terbalik di bawah cerun setelah dia terlelap.

Ulasan GB

Dah tak mengira samada roti yang dimakan itu halal atau haram, yang penting ia percuma. Ada beberapa persoalan yang perlu direnungkan bersama:

1) Apakah sudah memang tabiat rakyat untuk merebut apa sahaja yang disifatkan "lauk depan mata" tanpa memperdulikan ia milik siapa. Kes ini serupa dengan kes lori beras terbalik sediki masa dulu.

2) Biasanya rakyata tidak ambil sesuatu yang mereka mampu membelinya. Tetapi di dalam keadaan rakyat terjepit dengan kenaikan harga barang maka apa yang boleh diperolehi secara "percuma" maka ia peluang keemasan untuk meringankan beban kewangan. Salah siapa?

Gerai Cendol Digantung Kepala Babi - Angkara Siapa?

Posted: 28 May 2011 04:30 PM PDT

Nibong Tebal: Gerai cendol berhampiran Masjid Lama Sungai Bakap di sini yang digantung kepala babi, selain disimbah cat merah dua hari lalu, pernah disimbah cat hitam serta peralatannya dirosakkan.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Selatan (SPS), Superintendan Shafien Mamat, berkata bagaimanapun pemilik gerai tidak melaporkan kepada polis perbuatan khianat yang berlaku pada Januari dan Mac lalu itu.

"Polis percaya kesemua perbuatan terbabit termasuk panggilan telefon misteri kepada pemilik gerai dilakukan oleh pihak yang sama," katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Mengenai kepala babi berkenaan, Shafien berkata ia sudah dihantar kepada Jabatan Perkhidmatan Veterinar untuk dianalisa bagi mengetahui bila haiwan itu disembelih.

"Polis turut mendapatkan maklumat daripada penjual babi di sekitar SPS bagi mengenal pasti individu yang melakukan perbuatan khianat itu," katanya.

Shafien berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan bagi kesalahan menakutkan secara Jenayah dan Seksyen 427 Kanun Keseksaan bagi kesalahan khianat yang menyebabkan kerosakan.

Dalam kejadian pagi Rabu lalu, jemaah Masjid Lama Sungai Bakap di sini yang baru selesai menunaikan solat Subuh terkejut apabila melihat kepala babi tergantung di gerai cendol yang terletak berhampiran masjid itu.

Gerai itu juga disimbah dengan cat merah, dan sehari sebelum itu pemilik gerai berkenaan menerima panggilan daripada individu tidak dikenali yang meminta beliau berhati-hati. - BERNAMA

Ulasan GB

Sekalipun kejadian tersebut telah berlaku di beberapa hari yang lalu, namun sehingga kini polis masih menyiasat, siapa punya angkara dan apa motifnya.

Apakah kes tersebut hanya bertumpu dan dimaksudkan kepada penjual cendol tersebut sahaja atau kepada umat Islam keseluruhannya yang kebetulan gerai cendol tersebut terletak berhampiran masjid Lama Sungai Bakap?

Tidak mustahil pula ia dilakukan oleh orang Islam sendiri, kerana hanya orang Islam saja yang tahu bahawa penganut Islam amat sensitif dengan apa saja yang dikaitkan dengan babi. Provokasi siapa? Supaya umat Islam membenci pimpinan kerajaan negeri Pulau Pinang? Atau apa?

Kita berharap siasatan polis menyeluruh. Bolehkah rakyat mengharapkan begitu kepada mereka?


[Video] Laporan Polis Terhadap Papagomo Kerana Ugutan Bunuh

Posted: 28 May 2011 08:20 AM PDT

AMK Buat Laporan Polis Terima Ugutan Bunuh Blogger Papa Gomo

SHAH ALAM 28 MEI : Satu laporan polis dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam oleh blogger Harapan Rakyat apabila didakwa menerima satu mesej ugutan bunuh melalui laman sosial Facebooknya, di sini, hari ini.

Beliau yang juga ahli Angkatan Muda Keadilan (AMK), Mohd Azuan Ab Rahman, 33, mendakwa menerima ugutan bunuh itu daripada seorang blogger yang dipercayai penyokong Umno-Barisan Nasional (BN) iaitu Papa Gomo (gambar) pada 20 Mei lalu.

Menurut Mohd Azuan, blog Harapan Rakyat mula diaktifkan kira-kira setahun lalu dan melalui laman tersebut beliau berbalas pendapat dengan blogger dan pelayar internet lain mengenai hal ehwal semasa terutama isu-isu berkaitan politik.

Mohd Azuan berkata, baru-baru ini beliau menerima permintaan blogger Papa Gomo untuk menyertainya sebagai ahli namun setelah aktif sebagai rakan dalam laman tersebut beliau dipercayai membuat ugutan bunuh berikutan tidak berpuas hati dengan pendapat yang diberikannya kepada blogger atau pelayar internet lain.

"Sebelum ini saya ada menerima permintaan sebagai rakan di akuan Facebook saya oleh dia (Papa Gomo) tetapi tidak pernah ada hubungan yang baik namun apabila saya buka akaun itu pada 20 haribulan (Mei lalu). Saya menerima mesej ugutan (bunuh) itu melalui komen saya kepada orang lain yang mungkin kerana dia (Papa Gomo) tidak puas hati dan cuba mengugut supaya saya menghentikan segala kenyataan di laman tersebut," ujarnya.

Bagaimanapun menurut Mohd Azuan, beliau tidak dapat mengenal pasti masa satu pendapatnya yang menimbulkan kemarahan blogger Papa Gomo sehingga menyebabkan beliau menerima ugutan sedemikian.

Jelas Mohd Azuan lagi, antara mesej yang dihantar oleh Papa Gomo kepada Harapan Rakyat pada 20 Mei lalu adalah "nak mati ke?" dan "memang nak mati dah hang ni…tunggu lah masanya" .

Manakala pada 21 Mei pula, adalah seperti "Bunuh je, kasi kerat kote tu hehehe" dan pada 22 Mei ialah "Kau islam ke? Bunuh je" dan "he he he takut ke apa? rumah dah jumpa…..huhuhu".

Dalam pada itu, Naib Ketua AMK Azmizam Zaman Huri berkata pihaknya menyifatkan ugutan bunuh tersebut sebagai satu perkara yang serius serta berharap pihak polis dapat menjalankan siasatan segera dan memastikan keselamatan Mohd Azuan tidak terancam.

"Ini satu perkara yang sangat serius dan kita memandang berat perkara ini kerana ia melibatkan ancaman nyawa seseorang malah terhadap keluarga Mohd Azuan sendiri. Pihak polis harus mengambil tindakan segera iaitu dengan memastikan kawalan keselamatan di rumah beliau dan kawalan keselamatan keluarga beliau." katanya.

Jelas Azmizam lagi, AMK percaya ugutan yang dibuat Papa Gomo ini merupakan tindakan terdesak pihak tidak bertanggungjawab berikutan sokongan rakyat terhadap Pakatan Rakyat (PR) dan majoriti blogger serta pelayar internet hari ini condong ke arah pembangkan.

"Papa Gomo kini mungkin sudah terdesak kerana beliau tahu rakyat hari ini lebih bijak menilai kenyataan-kenyataan bernas dari blogger pro-PR yang majoritinya penyokong PR sendiri,"jelasnya.

Sementara itu, Ahli Majlis Pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Fariz Musa yang ditemui di luar perkarangan IPD Shah Alam turut menyatakan sokongan kepada Mohd Azuan dan berharap polis akan bertindak tegas serta menjalankan siasatan ke atas Papa Gomo yang dikatakan blogger atau cybertrooper Umno-BN yang menjadi rujukan media kawalan Umno-BN seperti Utusan Malaysia dan TV3.

Tambah Fariz, tindakan blogger Papa Gomo ini juga jelas menggambarkan betapa rendahnya akhlak dan moral pengikut-pengikut Umno-BN.

"Tindakan ini menggambarkan betapa tidak berakhlaknya Papa Gomo kerana menghantar mesej sedemikian. -tvsnews




Bas-bas Ekspres Berlanggar Berpunca Dari Sebuah Lori

Posted: 28 May 2011 06:45 AM PDT

Ipoh - Akibat berhenti secara mendadak, sebuah bas ekspres bukan sahaja dilanggar sebuah kereta tetapi turut menyebabkan dua lagi bas ekspres yang berada di belakang sama terlibat dalam kejadian itu.

Gambar: BAHAGIAN hadapan bas ekspress musnah selepas melanggar bahagian belakang sebuah bas ekspres lain yang cuba mengelak dari berlanggar dengan sebuah lori, di KM 282.4, Lebuhraya Utara Selatan arah selatan, berhampiran Plaza Tol Ipoh Selatan, menyebabkan 10 penumpang cedera, semalam. Foto Ikhwan Munir

Kejadian berlaku di lorong kecemasan kilometer 282.5 Lebuh Raya Utara Selatan menghala ke Kuala Lumpur dekat susur masuk ke Simpang Pulai, awal pagi semalam, ketika bas ekspres itu secara tiba-tiba menekan brek bagi mengelak daripada dihimpit sebuah lori treler.

Akibat tindakan itu, sebuah kereta yang berada di belakang melanggar bas berkenaan diikuti dua bas ekspres lain yang turut berlanggar secara berturutan menyebabkan lima cedera ringan.

Ketua Trafik Ipoh, Deputi Superitendan Mohd Rodzi Rejab ketika dihubungi berkata, perlanggaran itu menyebabkan lima penumpang bas terakhir cedera sementara bas yang pertama, kereta dan bas kedua mengalami kerosakan yang serius di bahagian belakang serta hadapan.

Menurutnya, bas milik syarikat Sri Maju yang berada di hadapan dipercayai dalam perjalanan dari Alor Setar ke Johor Bharu sementara bas kedua iaitu Intercity dari Alor setar ke Melaka dan bas ketiga iaitu Maraliner dipercayai dalam perjalanan dari Kangar ke Kuantan.

"Semua penumpang yang cedera hanya mmengalami cedera ringan dan menjalani rawatan pesakit luar di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB)," katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Rodzi berkata, kes berkenaan akan disiasat di bawah Seksyen 10, Akta Pengangkutan Jalan 1987, khususnya terhadap pemandu bas Maraliner yang berada di belakang sekali.

Katanya, sebarang keputusan juga akan merujuk kepada akta berkenaan. -SH

Menunggu Detik UMNO Akan Menjadi Pembangkang Di Parlimen

Posted: 28 May 2011 05:30 AM PDT

Pemimpin Umno-BN resah jadi pembangkang'

Pemimpin Umno dan BN yang mendominasi kepimpinan negara lebih 50 tahun dikatakan kini dalam keadaan resah, gelisah dan risau jika mereka menjadi pembangkang selepas pilihan raya umum ke-13, akan datang, kata Ketua Penerangan PAS Perak, Khalil Idham Lim.

Menurut beliau, perkembangan itu semakin terserlah melalui tindakan dan ucapan yang dilakukan pemimpin BN sejak akhir-akhir ini.

"Keadaan tersebut berlaku dalam keadaan gelombang penolakkan rakyat terhadap BN sedang berlangsung dalam keadaan BN terus menerus mengharapkan simpati untuk terus kekal berkuasa.

"Kerana itu populariti BN cuba dipulihkan kononnya kerajaan prihatin dengan cuma menangguhkan kenaikan harga minyak namun nampaknya masih tidak berhasil mengembalikan sokongan rakyat.

"Kebangkitan rakyat pada masa sekarang boleh disifat sebagai air yang mengalir yang tidak mampu dibendung dan disekat lagi. Kerana itu kebangkitan rakyat kearah perubahan tidak akan terhenti setelah mereka menghukum BN dalam PRU akan datang," kata Khalil dalam satu kenyataan media di Parit Buntar, hari ini.

Beliau mengulas laporan Bernama semalam bahawa Umno BN akan simulasi pilihan raya 'olok-olok' yang mana ia berkait rapat dengan persediaan parti itu bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Bagi Khalil yang juga ADUN Titi Serong, pilihan raya 'olok-olok' itu hanya membuang masa dan membuktikan kegusaran pemimpin Umno dan BN mengenai kemungkinan kehilangan kuasa.

"Saya juga mempersoalkan punca kewangan yang akan digunakan untuk mengadakan pilihan raya umum olok-olok yang boleh dikatakan membuang buang masa . Ia tidak lebih kepada bukti jelas tentang kebimbangan pemimpin Umno dan BN kehilangan kuasa.

"Kerana itu saya membantah sekeras-kerasnya jika pilihan raya olok-olok itu menggunakan sumber kewangan yang ada pada jabatan dan agensi tertentu kerana ia merupakan satu penyelewengan wang rakyat termasuk wang kami dari Penyokong Pakatan Rakyat," katanya.

Menurut Khalil adalah lebih baik dana awam itu "disalurkan untuk kepentingan membantu rakyat bawahan yang masih memerlukan bantuan". -mk

Rogol Pelajar Dalam Bas Sekolah - Pemandu Dihukum Penjara Dan Sebat

Posted: 28 May 2011 05:00 AM PDT


Melaka - Seorang pemandu bas sekolah dihukum penjara 14 tahun dan 14 sebatan oleh Mahkamah Tinggi di sini, semalam selepas didapati bersalah merogol pelajar sekolah di dalam bas empat tahun lalu.

Hakim, Datuk Ahmadi Asnawi menjatuhkan hukuman tersebut terhadap tertuduh Ibrahim Sali, 26 selepas meneliti hujah dan rayuan kedua-dua belah pihak semasa prosiding rayuan terhadap hukuman oleh pihak pendakwaan.

Ibrahim sebelum ini dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun dan tiga sebatan oleh Mahkamah Sesyen pada Julai tahun lalu.

Berdasarkan pertuduhan, tertuduh didapati merogol seorang pelajar sekolah berumur 13 tahun sembilan bulan di dalam sebuah bas sekolah di hadapan Taman Muhibbah, Merlimau kira-kira jam 3 petang pada bulan April 2007.

Peguam bela tertuduh ketika rayuan, memohon mahkamah mengekalkan hukuman sedia ada dengan alasan hukuman terhadap tertuduh yang dijatuhkan Mahkamah Sesyen adalah memadai.

"Tertuduh ketika kejadian merupakan pesalah muda dan tiada unsur-unsur paksaan terhadap perlakuan yang dilakukan tertuduh dan mangsa. Oleh itu, hukuman tersebut memadai dengan kepentingan kepada tertuduh dan masyarakat sekeliling," katanya.

Kes yang dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Ifa Sirrhu Samsudin ketika pendakwaan berhujah mangsa dihantar ke sekolah dengan selamat dan sepatutnya juga dihantar balik ke rumah juga dengan selamat.

"Malah, mangsa tidak pernah tidak hadir ke mahkamah sepanjang perbicaraan berlangsung walaupun dia tidak dipanggil mahkamah dan ini jelas menunjukkan kesungguhan mangsa untuk mendapatkan keadilan bagi dirinya," katanya.

Ahmadi kemudian menjatuhkan hukuman selepas mendengar rayuan pihak pembelaan dan hujah pihak pendakwaan dan mendapati hukuman penjara 14 tahun dan 14 sebatan yang dijatuhkannya adalah hukuman yang sewajarnya terhadap kesalahan yang dilakukan tertuduh. -SH

Janda Ikut Mat Indon, Makan Ubi Kayu Cecah Asam Setiap Hari

Posted: 28 May 2011 03:50 AM PDT

Ibu sedih janda beranak tiga hidup terseksa di Lombok

Gambar: MARYAM bersama suami, merayu bantuan membawa anak mereka pulang.

KUALA NERANG: Seorang ibu merayu bantuan orang ramai bagi membawa pulang anak perempuannya yang didakwanya hidup terseksa akibat didera dan hanya makan ubi kayu rebus di Lombok, Indonesia, selepas mengikut teman lelakinya, kira-kira dua tahun lalu.

Maryam Kasim, 49, dari Kampung Kuala Pai di sini, sering menangis setiap kali terkenangkan nasib anaknya yang juga janda beranak tiga, Zarina Abu Bakar, 30.

Malah, Maryam mendakwa anaknya menjadi mangsa janji kosong apabila hasrat berkahwin dengan lelaki dikenali Helmi, 30, tidak kesampaian selepas Zarina melahirkan anak hasil hubungan sulit itu.

"Saya sedih apabila dia menelefon dan memberitahu hanya makan ubi kayu rebus dicicah dengan air asam setiap hari.

"Zarina ke Lombok awal September 2009 mengikut teman lelakinya kerana dia berjanji akan mengahwini anak saya sebaik sampai di sana nanti. Zarina ada tiga anak berusia 6 hingga 10 tahun.

"Dia kata dia jatuh cinta dengan lelaki itu yang dikenalinya tidak sampai sebulan di Negeri Sembilan. Pujuk rayu lelaki itu menyebabkan Zarina mengikutnya ke kampungnya di Desa Jeruk Mani, Dusun Jawa Guar, Kacamatan Sipur,"
katanya ketika ditemui, semalam.

Maryam berkata, selepas bercerai, Zarina ke Negeri Sembilan pada September 2009 untuk mencari kerja dan berkenalan dengan lelaki itu yang bekerja di FELDA di Bahau sebelum mengikutinya ke Lombok sebulan kemudian atas alasan untuk berkahwin.

Bagaimanapun, kata Maryam, impian Zarina bersuamikan lelaki itu berkecai apabila kekasihnya membatalkan hasrat mengahwininya selepas Zarina melahirkan seorang bayi perempuan hasil hubungan sulit mereka.

"Bayi itu kini berusia lima bulan dan dipelihara keluarga lelaki itu dengan baik. Setiap kali dia memberitahu makan ubi kayu yang dicicah dengan air asam, air mata saya bercucuran kerana pilu mengenang nasibnya di tempat orang.

"Kami bukan orang senang tetapi masih makan nasi setiap hari, selain itu Zarina juga mendakwa dia dipukul.

"Saya sangat berharap kepada mana-mana pihak dapat membantu membawa balik Zarina ke negara ini," katan.-BH


Kos Tandas Awam RM140,000?

Posted: 28 May 2011 02:30 AM PDT

Miri – Sebuah tandas awam yang dibina atas tanah kerajaan berharga RM140,000, di Pusat Komersial Saberkas menimbulkan keraguan kerana kos itu mampu untuk mendirikan sebuah banglo.

Pengerusi DAP Senadin, Lim Su Kien berkata, dia terkejut dengan pendedahan sebuah akhbar berbahasa Cina tempatan semalam yang melaporkan tandas yang masih dalam kerja-kerja pembinaan menelan kos sebanyak RM140,000.

"Kos projek itu didedahkan oleh kontraktor tersebut di akhbar tersebut sehingga saya tergerak untuk melihat tandas tersebut. Namun saya dapati, kos itu terlalu tinggi dan tidak berbaloi untuk sebuah tandas," katanya semasa makan tengah hari bersama PAS di sini hari ini.

Su Kien menambah, difahamkan tandas tersebut yang dibina bersebelahan pasar malam Saberkas itu berkonsepkan tandas hijau dan mesra alam.

"Saya berpendapat, kos projek itu kurang daripada RM100 ribu, apatah lagi ia dibina di atas tanah kerajaan."

"Justeru, saya mahu penjelasan dan ketelusan daripada Datuk Bandar Miri, Lawrence Lai dan Majlis Bandaraya Miri mengenai kos sebenar dan siapa kontraktor. Warga Miri berhak untuk tahu kerana mereka adalah pembayar cukai pintu," tegasnya.

Sementara itu, Su Kien dan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat Mohamad Sabu turut meninjau projek pembinaan tandas awam tersebut yang kini masih dalam pembinaan. -sarawakupdate

Tiada ulasan: