Selasa, 10 Mei 2011

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Isu Kristian Agama Rasmi: Helah Untuk Gunakan ISA?

Posted: 10 May 2011 01:30 AM PDT

Agama Rasmi : Jangan Provokasi, Kemudian ISA

KUALA TERENGGANU 10 MEI : Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang memberi peringatan kepada pihak tertentu agar tidak melakukan provokasi hingga mencetuskan ketegangan kaum di negara ini berhubung isu 'Kristian agama rasmi'.

Menurutnya, tindakan seumpama itu tidak demokratik yang sengaja cuba dicetuskan pihak tertentu setiap kali menjelang pilihan raya, lapor Harakahdaily.

"Saya melihat isu sehari dua ini lebih bersifat kepada satu permainan politik pilihan raya.

"Saya harap jangan provokasikan di saat hampir pilihan raya macam masa-masa lalu. Kemudian ambil tindakan ISA di kalangan orang tertentu. Ini suatu tindakan yang tidak demokratik dan tidak betul," tegasnya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas perasmian Istiadat Pembukaan Penggal Persidangan Yang Keempat, Dewan Undangan Negeri Terengganu Ke-12, di sini semalam.

Katanya, dalam Konvensyen Pakatan Rakyat semua parti menerima apa yang sudah diasaskan dalam Perlembagaan.

Menurutnya, Islam agama Persekutuan dan institusi Raja-Raja yang termaktub dalam Perlembagaan diterima sebulat suara oleh Pakatan Rakyat.

Menurutnya lagi, sebarang isu yang berkaitan dengan polisi dan dasar akan dibincangkan pada mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat.

"Dengan sebab itu, saya tidak risau dengan isu ini. Sebab, saya melihat isu ini lebih ke arah isu mainan politik pilihan raya. Ini satu benda yang tidak betul di kalangan pihak tertentu," ujarnya.

Justeru, beliau yang juga Ahli Parlimen Marang mahu semua pihak supaya menjaga keharmonian kaum di negara ini.

Beliau juga menyarankan agar diadakan siri perbincangan dan dialog dari semasa ke semasa mengenai perkara itu sebagaimana isu kalimah Allah sebelum ini.

"Dan kerajaan pernah menganjur melalui IKIM, dalam isu kalimah Allah dulu, saya hadir sendiri dan melibatkan kalangan akademik, kita bincang. Itu lebih baik. Cara berilmu dan bukan lepas tangan begitu sahaja," ujarnya.

Perasmian Sidang Dun Terengganu telah disempurnakan oleh Ahli Majlis Perwakilan Pemangku Raja Terengganu, Tengku Sri Bendahara Raja.



Ulasan GB

Di dalam senario politik Malaysia, yang sering berlaku ialah orang lain makan nangka orang lain kena getah.

Jika masih ingat kes Rahim Tambi Chik dahulu, Lim Guan Eng yang dipenjarakan.

Kemudian di dalam kes ADUN Sri Muda, UMNO yang menghina Raja, YB Shuhaimi yang dibicarakan.


Pandatang Disorok Dalam But kereta

Posted: 10 May 2011 01:00 AM PDT

Pendatang dalam but

KANGAR: Sekumpulan pendatang warga Myanmar dikesan sanggup berhimpit dalam sebuah kereta termasuk berasak-asak dalam but bagi mengelak daripada dicekup pihak berkuasa.

Gambar: KOMANDER Unit Pencegahan Penyeludupan (UPP) Perlis, Deputi Superintendan Zakaria Abdul Rahman (kanan) menunjukkan cara sembilan pendatang tanpa izin warga Myanmar berasak dalam PROTON Wira ketika cuba memasuki negara ini secara haram dengan bantuan seorang tekong warga Malaysia . - Foto Eizairi Shamsudin

Mereka yang terdiri daripada lapan lelaki dan seorang wanita berusia antara 16 dan 21 tahun itu dicekup Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) Kuala Perlis di dalam sebuah kereta bersama seorang tekong warga tempatan berusia 30 tahun kira-kira jam 4 pagi semalam.

Komander UPP Perlis, Deputi Superintendan, Zakaria Abdul Rahman, berkata Pati berkenaan sanggup bersesak-sesak di dalam sebuah kereta Proton Wira termasuk di dalam but belakang hampir dua jam selepas berjaya membolosi pagar sempadan.

Menurutnya, mereka yang diekori pihak UPP sebaik saja meninggalkan sempadan Padang Besar itu bertindak memecut untuk melarikan diri sebaik tiba di Jalan Raja Muda, di sini, selepas menyedari kehadiran pihak berkuasa.

"Tekong yang juga pemandu kereta berkenaan memecut masuk ke dalam kawasan Hospital Tuanku Fauziah (HTF) sebelum mendapati pagar belakang hospital berkenaan ditutup menyebabkan enam warga asing berkenaan berjaya ditahan.

"Namun, lelaki itu termasuk tiga warga Myanmar lain bertindak melarikan diri dengan memanjat pagar berkenaan tetapi gagal sebelum berjaya ditahan UPP. Tekong itu turut mengalami kecederaan akibat terjatuh ke dalam longkang berdekatan," katanya ketika ditemui, di sini.

Menurut Zakaria, lelaki berkenaan kemudian dihantar ke HTF sejurus ditahan dan terpaksa menerima 16 jahitan di kepalanya yang koyak akibat terjatuh.

Katanya, sembilan Pati berkenaan dipercayai masuk ke negara ini menggunakan 'lubang tikus' yang dibina di pagar sempadan Padang Besar-Thailand berdekatan sebuah tanah perkuburan Cina, dekat sini, sebelum dijemput tekong. -BH

[Bergambar] Musim Orang-orang Kuat UMNO Sertai PAS

Posted: 09 May 2011 11:35 PM PDT

Berita 1

Bekas Orang Kuat Umno Ketereh sertai PAS

KOTA BHARU, 9.Mei - Kekalutan dan kecelaruan dalam Umno masa kini serta pemerhatian serius perkembangan PAS di Kelantan menyebabkan bekas Ketua Pemuda Umno Ketereh yang juga merupakan orang kanan kepada Tan Sri Annuar Musa sanggup keluar dari Umno dan menyertai PAS hari ini.

Penyerahan borang keahlian PAS Haji Sabri Shafie telah diterima sendiri oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini di pejabat beliau.

Tuan Guru ketika ditemui berkata kemasukan orang kuat umno ini adalah satu kehendak Allah sendiri dan ini membuktikan PAS yang mentadbir Kelantan lebih 21 tahun ini bukan sahaja diteliti masyarakat umum malah oleh orang kanan parti umno sendiri.

" Kita lihat walaupun pelbagai tohmahan dan fitnah dilemparkan oleh pihak lawan terhadap PAS masa kini, namun ia tidak boleh menafikan kebenaran yang ada dan kemasukkan orang kuat umno Ketereh ini adalah salah satu langkah terbaik dan diharap dapat menyedarkan rakan-rakan beliau yang masih ada dalam umno untuk kembali ke dalam PAS"ujar beliau.

Nik Aziz juga berkata pelbagai pembohongan yang dilakukan oleh pihak lawan jelas tidak dapat memikat hati mereka yang benar-benar ikhlas untuk bersama dalam perjuangan PAS untuk menegakkan Islam dan di saat ini ia boleh menguatkan lagi perjuangan PAS di kawasan Ketereh khususnya.

Sementara itu menurut Haji Sabri, kemasukkan beliau ke dalam PAS adalah kerana menyedari suasana politik masa kini memerlukan masyarakat melayu bergabung dalam satu parti dan PAS adalah merupakan sebuah parti yang tepat untuk menyatukan masyarakat melayu yang umumnya beragama Islam.

Beliau yang merupakan ahli umno selama 38 tahun, sebelum ini adalah merupakan bekas ketua pemuda umno dan pernah menjadi calon umno di Dun Kadok telah meninggalkan parti tersebut pada awal November tahun lepas dan kini menyertai PAS berharap orang melayu di negara ini khususnya di Kelantan beralih arah ke parti PAS bagi meneruskan kesinambungan perjuangan Islam dan mengekalkan Kelantan di bawah pimpinan ulamak.

"Saya amat terharu kerana hari ini, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz sanggup menerima kehadiran saya bersama rakan-rakan ke pejabatnya dan menyerah sendiri borang keahlian PAS seumur hidup dan berjanji akan membantu jentera PAS dalam menangkis segala tohmahan dan fitnah parti umno demi perjuangan Islam"katanya lagi.

Turut hadir di pertemuan tersebut Senator Haji Rosli Ibrahim dan Setiausaha Politik Menteri Besar Wan Nik Wan Yusoff. -gegarkelantan






Berita 2

Bekas Pembantu Khas (PA) Exco kerajaan Negeri Sembilan Sertai PAS
Anuar [dua dari kanan] ketika bercakap kepada media selepas umumkan sertai PAS

Bekas Pembantu Khas (PA) Exco kerajaan Negeri Sembilan, Yunus Rahmat iaitu Anuar Hashim meninggalkan Umno dan menyertai PAS.

Beliau menyerahkan borang permohonan menyertai PAS itu kepada Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan Zulkefli Mohd Omar.

Anuar berkata, beliau meninggalkan Umno kerana parti itu sudah membelakangi perjuangan asalnya dan menyalahgunakan Islam.

"Umno telah mengambil pendekatan fitnah dalam politiknya dan ia sudah tidak selari dengan kehendak Islam," kata beliau dalam satu sidang media bersama Pesuhjaya PAS Negeri Sembilan itu.

"Saya menyertai PAS kerana perjuangannya sentiasa konsistem dengan Islam sejak dahulu hingga kini," kata Anuar. -HD

Negeri state exco's PA quits Umno

Anuar Hashim decides to throw his lot behind PAS, saying Umno has strayed from its orginal struggle and indulging in slanderous politics

JELEBU: Negeri Sembilan state exco Yunus Rahmat's personal assistant Anuar Hashim has quit Umno saying that he is fed up of the party's 'slanderous politics'.

An Umno stalwart for 35 years, Anuar, the personal assistant to the state agricultural, entrepreneur development and cooperative exco has decided to throw in his lot behind PAS.

He declared this at a press conference arranged by Jelebu PAS chief Kateran Marman over the weekend. Anuar said Umno has strayed from its original struggle and was abusing Islamic principles and teachings.

"Umno is indulging in slanderous politics and the actions of the party at the moment is not aligned with Islamic teachings.

"There are bigger and pressing issues that need to be addressed, like lack of job opportunities for graduates. Intead it's abusing its power with slanderous politics.

"I decided to join PAS as it has been consistent in its struggle based on Islamic values and principles," said Anuar.

"I have seven children who are all graduates, yet none of them are able to secure a government job."

Felda mismanagement

On another matter, Anuar, who has served Felda or the Federal Land Development Authority for 23 years as an administrator, also criticised Umno for mismanagement of the scheme.

"When former Prime Minister Tun Abdul Razak launched the Felda scheme, it was to help the poor manage their own land and improve their lot.

"Now because of mismanagement by Umno-BN, the poor settlers are not fully benifitting from the scheme introduced by Razak," said Anuar.

Felda's cash reserve was around RM4.5 billion in 2004, but the amount has since declined to RM200 million.

Anuar pledged to convince many of his Umno colleagues to join PAS and work to help Jelebu PAS put up a good showing in the impending 13th general election.

State PAS commissioner Zulkefly Mohamad Omar welcomed Anuar into PAS, saying it will be a morale booster for the party in Jelebu, one of Umno's fortresses in Negeri Sembilan. -FMT




Menteri BN Kata Tiada Masalah Jika PM Beragama Kristian

Posted: 09 May 2011 10:14 PM PDT

Apa salah Kristian jadi PM, kata Bernard Dompok

KUALA LUMPUR, 9 Mei — Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) Tan Sri Bernard Dompok berkata, tidak menjadi masalah jika perdana menteri Malaysia itu seorang beragama Kristian.

Dalam satu kenyataan lewat petang ini, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK) itu menegaskan Perlembagaan Persekutuan tidak menuntut hanya perdana menteri yang beragama Islam yang boleh menerajui kerajaan.

"Bagi persoalan seorang perdana menteri Kristian, apa masalahnya, saya tidak nampak.

"Lagipun Perlembagaan Persekutuan tidak memperuntukkan soal agama dalam soal melantik perdana menteri, satu-satunya syarat adalah mendapat sokongan dalam Parlimen.

"Jika orang Iban, Bidayuh, Kadazan, Murut, Kelabit, Cina atau India yang memenuhi peruntukan Artikel 43 Perlembagaan Persekutuan, dia boleh menjadi perdana menteri negara ini," kata Dompok.

Tambah beliau, kedudukan Islam sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan ia telah diterima semua pihak.

"Semua orang bukan Islam menerima Islam dalam Perlembagaan dan di Malaysia kita bebas untuk mengamalkan agama masing-masing," katanya.

Bagaimanapun tegas Dompok, laporan Utusan Malaysia bertajuk "Kristian Agama Rasmi?" tanpa mengesahkan kesahihannya akan menjejaskan keharmonian dan perpaduan kaum dalam negara.

"Bagaimana sebuah akhbar boleh menyiarkan laporan dengan memetik daripada penulis blog? Ia tidak bertanggungjawab. Saya telah beberapa kali ke gereja dan selama ini mereka berdoa yang baik mengenai negara, pemimpin dalam kerajaan dan rakyat Malaysia.

"Sesungguhnya doa yang dibuat itu adalah untuk kesejahteraan negara dan pemimpin-pemimpin," katanya.

Utusan Malaysia kelmarin dengan tajuk "Kristian Agama Rasmi?" mendakwa wujudnya perbincangan untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara, sekali gus melantik perdana menteri daripada kalangan penganut itu.

Utusan Malaysia juga mendakwa ada konspirasi mahu menjadikan Kristian sebagai agama rasmi, usaha didakwa disokong oleh pemimpin-pemimpin DAP.

Bagaimanapun pemimpin-pemimpin DAP telah menafikan perkara tersebut sambil mengulangi pendirian mempertahankan Islam sebagai agama rasmi negara ini.

Blog-blog itu menuduh DAP menghasut dengan cuba meminda undang-undang negara untuk menjadikan mereka yang beragama Kristian menjadi perdana menteri, dengan menunjukkan gambar berbintik-bintik yang didakwa mereka sebagai pakatan rahsia antara DAP dan pastor-pastor di sebuah hotel di Pulau Pinang, Rabu lalu.

Pertubuhan National Evangelical Christian Fellowship (NECF) bersama Global Day of Prayer, Marketplace Penang dan Penang Pastors Fellowship menegaskan dakwaan terhadap komuniti adalah pembohongan dan telah pun menafikan dakwaan blogger berkenaan kelmarin.

Bagi pakar undang-undang Prof Abdul Aziz Bari berkata, Perlembagaan Persekutuan tidak menuntut hanya perdana menteri beragama Islam boleh menerajui kerajaan pusat dan keperluan seperti itu bertentangan dengan undang-undang sedia ada.

"Peruntukan bahawa perdana menteri mesti seorang yang beragama Islam tidak selaras peruntukan di bawah Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan," katanya. -TMI

Ulasan GB

Apabila timbul isu Kristian, maka bergendanglah Utusan dan sekalian puak songkok tinggi dengan sekalian NGO Melayu membuat laporan polis kononnya ia konspirasi sekalian padri dan parti DAP untuk mengubah ugama rasmi negara kepada ugama Kristian.

Ia sebenarnya berhasrat untuk menakut-nakutkan orang Melayu/Islam disamping cuba menyemarakkan kebencian rakyat terhadap ugama Kristian, dalamasa yang sama menolak Pakatan Rakyat lantaran DAP adalah sekutu PR.

KINI, menteri dari BN sendiri mengucapkan bahawa tidak menjadi masalah jika perdana menteri Malaysia itu seorang beragama Kristian.

Apa pasal Utusan dan sekalian blogger pencacai UMNO berserta NGO berdiam diri?

Itu kebenaran yang terbentang nyata, bahawa senario yang berlaku di sebalik isu Kristian hanyalah sandiwara pihak pro-nasionalis untuk menimbulkan kekacauan dan perpecahan masyarakat berbilang kaum dengan menjadikan agenda perkauman sempit dan agama sebagai modal politik. Ia hanya fitnah nyata sepertimana isu video seks yang gagal itu untuk mendiskreditkan Pakatan Rakyat.

Doktor Muda Bersama Jururawat Mati Lemas, Moralnya Apa?

Posted: 09 May 2011 08:50 PM PDT

Kuching: Seorang doktor muda sempat mengucapkan 'Selamat Hari Ibu' kepada ibunya kelmarin, sebelum lemas ketika cuba menyelamatkan seorang rakan yang turut lemas selepas tergelincir ke dalam sungai ketika mandi bersama dua rakan lain di air terjun Kampung Giam, Padawan, dekat sini, semalam.

Kedua-dua mangsa dikenali sebagai Dr Mohd Azri Dollah, 27, dari Semariang, seorang pakar kardiologi Pusat Jantung, Hospital Umum Sarawak (HUS) Samarahan dan jururawat di Hospital Memorial Rajah Brooke, Norfazillah Abdul Kadir, 23, berasal dari Kampung Baru, Samarahan.

Mereka bersama dua lagi rakan yang juga jururawat, pergi berkelah di air terjun yang terletak kira-kira 35 km dari sini, pagi semalam.

Kejadian berlaku jam 11.30 pagi, apabila Norfazillah yang mandi di tepi air terjun dilihat terkapai-kapai meminta bantuan dan apabila menyedari mangsa tidak pandai berenang, Dr Mohd Azri terus terjun dan cuba menyelamatkannya.

Namun, beliau dipercayai menghadapi kesukaran berikutan arus kuat serta badannya yang ditarik Norfazillah yang panik sehingga kedua-dua mangsa lemas dan hilang di tempat kejadian.

Dua rakan mangsa yang menyaksikan kejadian kemudian meminta pertolongan penduduk kampung yang mengambil masa kira-kira 20 minit mencari mayat mangsa yang tenggelam ke lubuk sungai.

Ibu Dr Mohd Azri, Sharifah Mordiah Wan Abu Bakar, 53, berkata anaknya itu menyatakan hasrat membawanya keluar makan malam sempena Hari Ibu semalam selepas tidak dapat berbuat demikian malam kelmarin.

"Dia sempat memeluk dan mengucapkan 'Selamat Hari Ibu' kepada saya dan berjanji membawa kami sekeluarga menikmati makan malam hari ini (semalam) selepas mahu menanti semua adik beradik berkumpul bersama meraikan Hari Ibu," katanya.

Sementara itu, ibu Norfazillah, Latifah Led, 47, berkata anaknya itu mula berubah apabila dia memakai baju kurung dan tudung putih ketika menghadiri majlis perkahwinan seorang saudara mereka di Samarahan, kelmarin.

"Saya tidak mengesyaki apa-apa ketika Norfazillah memakai pakaian serba putih ketika menghadiri majlis perkahwinan saudara kami, malah dia kelihatan cukup ceria sepanjang kenduri, termasuk sempat bergurau bersama ahli keluarga yang lain," katanya. -BH

Ulasan GB

Salam takziah kepada kedua-dua keluarga mangsa.

Kepada yang lain jadikan ini satu pengajaran. Apa pengajarannya?

Beberapa kes mati lemas berlaku kebelakangan ini melibatkan pasangan yang belum ada apa-apa ikatan pernikahan bermandi-manda berendam sesama di dalam air (di pantai atau air terjun).

Tanpa bersangka buruk, namun bagi umat Islam perbuatan tersebut melanggar pagar syariat.

Sama seperti kes tragedi Ulu Bendul. Dilaporkan :

Perkelahan empat sekeluarga termasuk tiga kanak-kanak perempuan berusia dua hingga lima tahun bersama kenalan wanita bapa mereka, berakhir tragedi apabila tiga kanak-kanak itu dikhuatiri lemas dihanyutkan arus deras di hutan lipur berkenaan.


Ada moral yang perlu digarap di sebalik semua kejadian berkenaan.

Rahsia SPRM Pecah Lagi: Ketua Pendakwa Ajar Saksi Jawab Soalan

Posted: 09 May 2011 07:15 PM PDT

RCI: Ketua pendakwa bimbing saksi jawab soalan?

Ketua pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Abdul Razak Musa (gambar) hari ini dituduh membimbing para saksi bagaimana hendak menjawab soalan dari suruhanjaya siasatan diraja (RCI) yang menyiasat kematian Teoh Beng Hock.

Pegawai kanan penguatkuasa Azian Umar, yang dipanggil semula oleh Majlis Peguam untuk memberi keterangan dalam siasatan hari ini berkata, Abdul Razak telah mengarahkannya untuk hanya menjawab bila ditanyakan dan jangan jawab jika tidak ditanya".

Perkara itu dibangkit ketika peguam Majlis Peguam, Cheow Wee (kiri) menyoal Azian mengenai SMS antara beliau dengan pegawai atasannya, Hairul Ilham Hamzah.

Kandungan SMS itu menjadi perhatian.

Azian pada 17 Julai 2009 - sehari selepas kematian Teoh - nampaknya merayu kepada Hairul supaya tidak mengarahkan para pegawai bawahannya "membuat kenyataan palsu".

Cheow bertanya kepada Azian - yang sebelum ini telah memberi keterangan kepada RCI pada 28 Februari - mengapa dia tidak memaklumkan maklumat mengenai SMS tersebut.

Selepas berhenti seketika, dia berkata: "Ia bukan satu isu (dan) saya tidak mahu menjadikannya satu isu."

Jawapannya berhubung peranan Abdul Razak'menyebabkan pengerusi RCI, Datuk James Foong bertanya kepada peguam SPRM Muhammad Shafee Abdullah sama ada beliau sedar tentang arahan tersebut.

Ulasan GB

Hal ini serius. Bagaimana kebenaran dan keadilan boleh ditegakkan jika saksi-saksi tidak bebas untuk menjawab jika mereka sebenarnya telah diajar untuk menjawab oleh Pendakwa?

GB dari awal meragui prosiding Suruhanjaya dan amat mengesyaki bahawa saksi-saksi ini telah dibimbing untuk menjawab. Maka lantaran itu di satu ketika pak guard SPRM membawa skrip ketika menjawab prosiding, tetapi tiada tindakan diambil. Seolah-olah ada konspirasi untuk menyembunyikan sesuatu "rahsia besar" di kalangan pegawai SPRM.

Satu siasatan dalam siasatan perlu dilakukan supaya Suruhanjaya tidak dikatonkan oleh pendakwa yang bedebah itu. Integriti Suruhanjaya dipersoalkan jika berdiam diri terhadap salah-laku pendakwa yang begitu ketara.

Ulasan GB sebelum ini di SINI. Petikan:


Pak guard SPRM rupa-rupanya telah diajar bagaimana untuk menjawab di depan Suruhanjaya Siasatan Teoh.

Dan GB yakin skrip-skrip ini juga disediakan untuk semua mereka yang dipanggil untuk siasatan.

Sudah ada komplot peringkat tertinggi bagi "menipu" Suruhanjaya Siasatan, dan kita YAKIN, penipuan ini berlaku semenjak sebelum inkues diadakan.


Pakatan Rakyat perlu membela keluarga Teoh dengan membuat laporan polis terhadap Ketua Pendakwa SPRM ini supaya semua rahsia ini dibongkar habis dan Ketua Pendakwa itu ditangkap dan disiasat.

PR perlu ada jawatankuasa khusus untuk isu-isu semasa sebegini. Janganlah tidur dan janganlah asyik berceramah. Ceramah pun kadangkala tak fokus. Buran semacam jer. Nak menang ke nak kalah?

Bapa Rayu Anaknya Yang Dilarikan Teman Lelakinya Dikembalikan

Posted: 09 May 2011 05:30 PM PDT

Kuala Lumpur: Seorang peniaga, Rahman Abdul Razak, 46, merayu anaknya, Nur Illyana, 23, dikembalikan selepas didakwa dilarikan teman lelakinya sejak Februari lalu.

"Semuanya boleh dibawa berbincang. Jangan lakukan anak saya sedemikian, jika betul mahu menikahi Nur Illyana ikutlah cara adat Melayu kita.

"Malah, saya juga berharap keluarga lelaki terbabit sedar dan insaf dengan tindakan mahu mengahwinkan Nur Illyana di Siam (Thailand) dan dapat menghubungi saya jika tahu di mana kedudukan mereka," katanya dihubungi, semalam.

Sebelum ini, akhbar melaporkan kehilangan pelajar tahun akhir Universiti Teknologi Mara (UiTM), Nur Illyana dipercayai dilarikan teman lelakinya berusia 26 tahun yang berasal dari Pengkalan Kubor, Kelantan selepas Rahman menghantarnya ke kelas pada 28 Februari lalu.

Menurut Rahman, selepas akhbar ini menyiarkan kisah anaknya Sabtu lalu, ramai yang bersimpati dan berharap teman lelakinya sedar dan menghantar pulang anaknya.

"Abah tidak putus asa berdoa Along (panggilan Nur Illyana) segera pulang. Ibu dan adik-adik amat rindukan Along.

"Saya tidak tahu di mana lelaki itu menyembunyikan Nur Illyana. Kami sekeluarga cukup bimbang keselamatannya kerana semua rakan-rakannya juga tidak mengetahui kedudukannya," katanya.

Rahman berkata, nalurinya kuat menyatakan perasaan dan hati Nur Illyana ketika ini meronta mahu pulang, tetapi dihalang lelaki terbabit yang banyak mengawal tingkah laku Nur Illyana melalui pelbagai ugutan.

Menurut Rahman, dia mendakwa Nur Illyana mungkin menjadi mangsa ubat guna-guna lelaki itu kerana anak sulungnya itu berubah dan berani meninggikan suara selepas mengenali suspek.

Rahman berharap orang ramai yang melihat Nur Illyana menghubunginya talian 014-2692912/012-6191701 atau isterinya, Kartini Ismail, 43 (013-3147538) atau balai polis berdekatan. -hm

Tiada Sebab Suruhanjaya Siasatan Tidak Boleh Dikritik

Posted: 09 May 2011 04:30 PM PDT

Adik Teoh diberi amaran tidak keluar kenyataan salah

KUALA LUMPUR: Pengerusi Suruhanjaya yang menyiasat kematian Teoh Beng Hock hari ini memberi amaran kepada adik perempuan Teoh supaya tidak mengeluarkan kenyataan salah berhubung prosiding siasatan.

Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri James Foong Cheng Yuen, berkata tindakan tegas akan diambil sekiranya Teoh Lee Lan berbuat demikian.

"Kami telah bertugas hingga larut malam dan lebih masa untuk mencari kebenaran. Kami tersinggung dengan tuduhan sedemikian. Malah peguam Majlis Peguam Christopher Leong sendiri telah menyatakan secara terbuka tidak ada yang dapat menyokong perkara (dakwaan) sedemikian. Kami tidak akan biarkan ini mengganggu dan merosakkan prosiding ini," katanya.

Arahan Foong itu timbul setelah sebuah laman web menyiarkan artikel yang memetik kata-kata Lee Lan dalam satu sidang media pada 28 April lalu bertajuk "RCI sekongkol dengan SPRM".

Lee Lan yang disoal Foong berhubung artikel tersebut pada awalnya kelihatan tercengang dan menyatakan tidak tahu apa yang ditulis sehinggalah ditunjukkan artikel itu.

Bagaimanapun beliau tidak memberi jawapan (selepas membaca artikel) sama ada ada menyebutnya (dakwaan tentang prosiding) atau tidak.

Sementara itu, Lee Lan yang memberi keterangan dalam bahasa Kantonis yang diterjemah oleh seorang jurubahasa berkata beliau amat rapat dengan Teoh tetapi tidak dapat mengcam tulisan tangan abangnya bagi memastikan kesahihan nota "selamat tinggal" yang dijumpa dalam beg Teoh.

Katanya, Teoh bukan seorang yang kuat agama dan hanya sekali ke kuil iaitu pada Tahun Baru Cina.

Ketika prosiding, Lee Lan gagal menjawab soalan dengan tepat dan kelihatan sebak apabila menceritakan karektor Teoh.

Selain Lee Lan, abang Teoh iaitu Meng Kee, tunang Teoh Soh Cher Wei dan bapa Teoh, Leong Hwee turut dipanggil memberi keterangan hari ini.

Teoh, 30, setiausaha politik Ean, ditemui mati di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor pada 16 Julai 2009 selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.

Prosiding disambung esok. - BERNAMA

Ulasan GB

Sebagai Pengerusi Suruhanjaya Siasatan Diraja, Tan Sri James Foong Cheng Yuen tidak sepatutnya MENGUGUT sesiapa pun kerana ia bukan di bidang kuasa sesebuah Suruhanjaya.

Perkataan "memberi amaran kepada adik perempuan Teoh" jelas satu ugutan, sedang apa yang dinyatakan oleh adik perempuan Teoh itu berkemungkinan ada kebenaran dan perlukan satu pembetulan di pihak Suruhanjaya supaya ia bukan sahaja bersikap adil dan saksama tetapi perlu dilihat adil dan saksama.

Apa yang berlaku di sepanjang prosiding, melahirkan persepsi negatif di kalangan rakyat dimana seolah-olah Suruhanjaya tidak berlaku adil.

Ini kerana beberapa pegawai SPRM yang tidak menjawab dan tidak memberi kerjasama sewaktu siasataan dilakukan, tidak diambil apa-apa tindakan
.

Maka tidak salah untuk sesiapa juga untuk berpersepsi bahawa Suruhanjaya bersekongkol dengan SPRM berdasarkan kepada senario yang berlaku di sepanjang prosiding siasatan.

Pengerusi Suruhanjaya juga tidak sepatutnya merungut dan mengeluarkan perkataan "Kami telah bertugas hingga larut malam dan lebih masa untuk mencari kebenaran. Kami tersinggung dengan tuduhan sedemikian."

Itu sudah menjadi tugas dan tanggungjawab anggota Suruhanjaya mencari dan menetapkan kebenaran. Ia adalah satu tugas besar dan perlantikan kamu adalah juga amanah dari rakyat. Walaupun terpaksa berenang di aluatan, atau mendaki gunung berapi, jika kebanaran di sana. Kamu dibayar untuknya, bukan bekerja sukarela. Dan tidak sepatutnya sesiapa pun dari mana-mana anggota Suruhanjaya merungut terpaksa bekerja sampai malam, atau tersinggung dengan mana-mana kenyataan dari rakyat samada berupa kritikan ataupun bidasan.

Kritikan terhadap Suruhanjaya Siasatan sepatutnya diambil perhatian supaya Suruhanjaya sentiasa peka dengan tugas dan tangungjawabnya mencari kebenaran dan menegakkan keadilan.

Jika tidak sanggup dengannya maka, letak jawatan supaya digantikan dengan orang lain. Bukan tugas Suruhanjaya untuk mengugut sesiapa dan merungut apa-apa.

Rakyat berhak mempersembahkan kepada Yang Dipertuan Agong untuk memecat kamu-kamu jika kami melihat kamu-kamu sudah tidak layak dan tidak berlaku adil dan saksama di dalam menjalankan tugas.

Sedangkan kamu-kamu tahu seluruh rakyat negara ini sedang memberikan perhatian paling teliti terhadap perjalanan prosiding yang sedang berjalan sekarang ini.

Isu Kristian: UMNO BN Tersepit Kerana "Seekor Anjing"

Posted: 09 May 2011 08:30 AM PDT

Kristian-Islam: BN perlu pikul kesan laporan Utusan, tegas Guan Eng

KUALA LUMPUR, 9 Mei - DAP memberi amaran kepada Barisan Nasional (BN) hari ini bahawa ia perlu bertanggungjawab ke atas sebarang kejadian tidak diingini, yang kemungkinan menimpa komuniti Kristian ekoran tindakan parti itu memperakui dakwaan laporan Utusan Malaysia kononnya pihak berkenaan mahu mengubah status Islam di negara ini.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata perikatan itu sengaja enggan menghukum akhbar milik Umno itu, yang menyebarkan kempen membenci dengan pembohongan terhadap komuniti Kristian.

"Dengan kegagalan menghentikan kempen pembohongan Utusan Malaysia yang berterusan, akhbar milik Umno, kerajaan BN, (sebenarnya) mencetuskan kebencian ke atas komuniti minoriti Kristian," katanya.

Kata beliau, DAP sangat bimbang kerana kempen pembencian terhadap Kristian oleh Utusan Malaysia kemungkinan tidak akan berakhir dengan serangan lisan yang disaksikan sekarang.

"Kerajaan BN perlu memikul tanggungjawab penuh ke atas sebarang kesan tidak diingini terhadap komuniti Kristian di Malaysia berdasarkan kempen pembencian bersifat berbohong Utusan," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Ketua Menteri Pulau Pinang juga mengecam Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang berjanji akan laporan itu akan disiasat tanpa mengatakan bahawa tindakan akan diambil terhadap akhbar harian terbabit yang menyiarkan laporan palsu.

"Sangat jelas, kerajaan BN bukan sahaja telah gagal untuk menghentikan Utusan Malaysia daripada meneruskan serangan-seranganya tidak berasas sedemikian, malah memberi galakan kepada mereka dengan menjanjikan tindakan ke atas pastor-pastor Kristian dan DAP jika mendapati (laporan) adalah benar.

"Mengapa kerajaan BN tidak berjanji untuk mengenakan tindakan tegas ke atas Utusan Malaysia apabila pembohongan Utusan didedahkan?"
soal beliau.

Justeru Lim mempersoalkan sama ada Utusan Malaysia kini menikmati kekebalan penuh untuk menyebarkan dakwaan-dakwaan tidak berasa tanpa berhadapan dengan kemungkinan dihukum kerana laporan palsu.

Katanya, adalah sesuatu yang tidak bertanggungjawab bagi Umno bermain api dengan menyebarkan pembohongan menerusi akhbar Utusan Malaysia hanya untuk menerima sokongan Melayu tanpa mempedulikan kosnya.

"Ramai pemimpin Kristian telah melahirkan rasa tidak senang mereka ke atas pembohongan-pembohongan provokatif dan menafikan sekeras-kerasnya bahawa kumpulan pastor Kristian bekerja dengan DAP untuk mewujudkan negara Kristian dan melantik perdana menteri (dari kalangan orang Kristian)," katanya lagi. -TMI


Kristian-Islam: Pastor Pulau Pinang kecam laporan Utusan

KUALA LUMPUR, 9 Mei — Pastor-pastor Kristian Pulau Pinang menafikan sekeras-kerasnya laporan Utusan Malaysia kelmarin mendakwa pihaknya berkonspirasi dengan pemimpin DAP untuk menjadikan Kristian agama rasmi negara dan perdana menteri pula dilantik daripada kalangan penganut agama itu.

Dalam kenyataan bersama yang dikeluarkan hari ini, Pastor-pastor Kristian Pulau Pinang berkata DAP dan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng tidak pernah meminta pastor-pastor Kristian untuk berdoa meminta keberkatan Tuhan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Kristian ataupun memiliki pengikut Kristian sebagai perdana menteri.

"Pastor-pastor Kristian dan gereja-gereja sentiasa berdoa untuk kebaikan, keamanan dan kemakmuran, perpaduan dan keharmonian di kalangan semua kaum dan juga kepimpinan yang jujur dan adil," kata kenyataan bersama itu.

Kenyataan bersama itu dikeluarkan pastor-pastor Kristian Pulau Pinang dan Ketua Menteri negeri itu.

Justeru, pastor-pastor Kristian dan Gereja berkata mereka tersinggung kerana pembohongan sedemikian disiarkan dalam media massa.

"Kami dengan tegas dan ikhlas menggesa Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri mengambil tindakan terhadap Utusan Malaysia kerana menerbitkan dan menyebarkan pembohongan yang bahaya, yang telah mengganggu keharmonian masyarakat, mencetuskan kebimbangan dan rasa tidak senang di kalangan rakyat Malaysia," kata kenyataan itu lagi.

Kata kenyataan itu, mereka risau kerana Utusan Malaysia menyebarkan pembohongan-pembohongan merbahaya, yang menjadikan penganut-penganut Kristian bahan kebencian dan menghasut perasaan membenci terhadap komuniti Kristian yang mungkin membawa kepada kesan-kesan tidak diingini.

Kenyataan itu menambah, Lim akan terus mengadakan pertemuan dengan pemimpin-pemimpin Kristian, biskop dan pastor sebagaimana beliau melakukan dengan pemimpin-pemimpin agama lain selaku kedudukannya sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang. -TMI



Siasat Utusan, gesa GERAKAN

GERAKAN hari ini mendesak pihak polis menjalankan siasatan yang bebas dan profesional terhadap laporan Utusan Malaysia berhubung usaha menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan.

Presidennya Datuk Seri Dr Koh Tsu Koon berkata, ia penting bagi menjelaskan perkara sebenarnya yang berlaku.

Dr Koh yang berfahaman Buddha berkata, berdasarkan pengetahuannya dan kefahaman pemimpin Kristian, penganut agama itu sebenarnya memahami Perlembagaan Persekutuan.

"Walaupun seorang dua individu tampil dengan kenyataan yang boleh disalaherti, ia tidak boleh dianggap mewakili pendirian rasmi persatuan Kristian," katanya.

Dalam satu kenyataan hari ini, Dr Koh (kanan) berkata, adalah tidak benar bagi sesebuah akhbar melaporkan sesuatu berita hanya berdasarkan khabar angin.

Katanya, tindakan melaporkan sesuatu secara berlebih-lenih boleh mengakibatkan ketegangan antara agama, mengganggung keharmonian dan menggugat perpaduan rakyat.

Sehubungan itu, Dr Koh menggesa semua rakyat Malaysia memelihara Perlembagaan Persekutuan dan memegang teguh falsafah 1Malaysia yang menekankan sifat inklusif untuk mencapai "kesatuan dalam kepelbagaian".

Beliau turut meminta rakyat Malaysia bekerjasama dengan semangat patriotik untuk meminta Malaysia yang aman dan harmoni. -mk


Ulasan GB

Isu Kristian - yang mula dicanangkan oleh "seekor anjing" bigdogdot.com yang kemudian disebarkan oleh akhbar penyebar fitnah blogger UMNO, Utusan Malaysia, telah menjadi api yang membakar di sana sini.

Kini, isu tersebut telah menikam UMNO BN. Mata masyarakat bukan-Islam terbuka luas sikap hipokrit Najib yang kononnya membawa obor 1Malaysia. Maruah UMNO BN penuh terpalit dengan najis anjing tersebut

Lepas satu-satu fitnah cuba ditaburkan oleh UMNO BN ini, selepas video seks yang gagal, kesemuanya kini menjadikan UMNO BN sebagai parti pemfitnah terunggul negara.

Jika esok pilihanraya UMNO BN pasti berkubur! Dan kalahnya UMNO BN adalah kerana anjing besar itu bersama si Luncai bernama Utusan.

Harga Gula Naik Lagi, Tokeh Gula Mencipta Nama Orang Paling Kaya Dengan Rakyat Jadi Mangsa

Posted: 09 May 2011 06:45 AM PDT

Harga gula akan naik 20 sen kepada RM2.30 sekilogram berkuatkuasa esok (10 Mei).

Penyelarasan subsidi itu akan membolehkan kerajaan berjimat sebanyak RM116.6juta.

Menurut Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Mohd Zain Mohd Dom, kenaikan itu selaras dengan keputusan Mesyuarat Majlis Ekonomi pada hari ini.

"Langkah ini adalah selari dengan strategi jangka panjang kerajaan untuk merasionalisasikan subsidi secara berperingkat-peringkat," kata Mohd Zain.

Jelasnya, walaupun perubahan harga runcit dibuat, ia adalah lebih rendah berbanding negara serantau, termasuk Indonesia, Singapura, Thailand dan Filipina.

Beliau malah menyebut harga gula di negara-negara berkenaan sebagai perbandingan.

Kali terakhir harga gula naik pada 4 Disember lalu, sejajar dengan kenaikan Harga petrol RON95, diesel, Petroleum Gas Cecair (LPG).

Kenaikan yang dikenali sebagai "4-dalam-1" itu menimbulkan kemarahan banyak pihak, termasuk mewujudkan beberapa siri bantahan, terutamanya sekitar Kuala Lumpur.

Pada masa itu, harga gula turut meningkat 20sen, menjadikan harganya RM2.10 sekilogram.

Sebelum itu, berlaku juga kenaikan pada 15 Julai tahun lalu dalam kenaikan "5-dalam-1.

Selain gula, turut mengalami kenaikan dua gred petrol, diesel, gula dan gas pada masa itu. -mk

Ulasan GB

Kerajaan UMNO-BN lansung tidak prihatin kepada rakyat miskin. Menggunakan segenap peluang terutama setelah menang pilihanraya negeri Sarawak sebagai platform selesa untunya menaikkan harga barang.

Menipu rakyat dengan istilah yang muluk-muluk, "rasionalisasi subsidi" dan kononnya, akan membolehkan kerajaan berjimat sebanyak RM116.6juta sedangkan pembaziran kerajaan, ketirisan dan rasuah berbillion-billion jumlahnya tidak ditangani dengan sebaik-baiknya.

Tokeh gula yang terus kaya-raya untuk terus menciptakan namanya orang paling kaya negara. Rakyat marhaen keseluruhan yang jadi mangsa. Binatang punya kerja!

Isu Kristian: Sikap Membisu MCA & MIC Jelaskan Mereka Terpinggir Dalam BN

Posted: 09 May 2011 05:30 AM PDT

Tindakan membisu MCA dan MIC berhubung isu agama Kristian menunjukkan mereka tidak mempunyai "kekuatan" atau paling tepat tidak mempunyai sokongan untuk membuat sebarang komentar mengenainya memandangkan parti itu adalah parti terpinggir dalam Barisan Nasional (BN).

Namun menurut ahli parlimen Klang, Charles Santiago, jika benar kedua-dua parti berkenaan mahu mewakili suara rakyat terutama penganut Kristian yang diwakili mereka, keadilan haruslah ditegakkan walau dengan apa cara sekalipun.

"Mereka pun sudah tidak tahu apa nak komen. Mereka pun tahu mereka telah dipinggirkan dalam konteks Barisan Nasional. Mereka tahu mereka tidak mempunyai peranan dan pegangan politik. Sepatutnya untuk memperjuangkan hak rakyat di negara ini, mereka perlu kritik Perdana Menteri dan Utusan tetapi mereka tidak mempunyai tulang belakang untuk mengkritik," katanya kepada Tv Selangor.

Tambah Charles, senario semasa yang cuba dibangkitkan oleh media kawalan Umno-BN dalam isu agama Kristian membuktikan bahawa slogan 1 Malaysia yang dicanangkan Najib Razak gagal untuk menyatupadukan rakyat di negara ini.

"Kalau isu ini dimainkan akhbar lain, sudah diarahkan tutup dalam tempoh 24jam. Tetapi kerana Utusan adalah suara Umno dan Najib, apabila mereka melanggar undang-undang menghasut rakyat, mereka tidak mengambil tindakan serius. Ini satu tindakan yang salah," tambahnya lagi.

Pada Sabtu, laporan muka depan Utusan berjudul "Kristian Agama Rasmi?" dibidas pelbagai pihak berikutan hanya menceduk dakwaan daripada 2 laman blog pro-Umno, BigDog dan Marahku, bukannya daripada agensi berita atau individu yang mempunyai kreadibiliti tertentu.

Dakwaan itu terus dinafikan pelbagai pihak termasuk Paderi Besar (bishop) Pulau Pinang, DAP dan pimpinan Pakatan Rakyat yang lain.

Tanpa merujuk kepada pertubuhan yang dituduh, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebelum ini memberikan reaksi "gerakan ini amat menghasut dan meletakkan seluruh negara dalam bahaya".

Malah Tv3 juga memaparkan reaksi ramai pemimpin negara yang mengkritik keras pimpinan DAP dan pertubuhan terbabit namun tidak mengambil sebarang tindakan ke atas Utusan Malaysia yang menyiarkan laporan berbaur hasutan.




Waspada: Ada Harimau Bintang Menyorok Di Jasin, Melaka

Posted: 09 May 2011 04:15 AM PDT

Anak harimau bintang mati digilis kenderaan

KEMENDOR - Seekor bangkai haiwan dipercayai anak harimau bintang ditemui mati setelah mukanya digilis kenderaan di Jalan Temelong Kemendor, 300 meter dari Sekolah Menengah Teknik Jasin (SMTJ) di sini, semalam.

Penduduk, Darus Ismail, 56, berkata, ia kejadian pertama kali berlaku di situ dan yakin haiwan berkenaan adalah anak harimau bintang berdasarkan cirinya seperti rosep gelap serta berbintik dan warna kulit lebih cerah di bawah.

Menurutnya, anak harimau bintang itu tersesat sebelum dilanggar kenderaan.

"Sebelum ini, saya tidak pernah terdengar kawasan di sini yang dikelilingi hutan terdapat harimau bintang.

"Terkejut juga apabila menjumpai anak harimau bintang ini," katanya.

Menurutnya lagi, peneroka dan pekerja ladang di situ perlu berhati-hati dan berwaspada kerana tidak mustahil ibu haiwan berkenaan juga berada di kawasan berhampiran. -SH

Kebakaran Di Kondo Jalan Ampang, Renungkanlah!

Posted: 09 May 2011 03:00 AM PDT

Kuala Lumpur: Satu letupan kuat dipercayai berpunca daripada letupan gas berlaku di tingkat 17 sebuah kondominium di Jalan Ampang di sini, malam tadi, sehingga menggegarkan beberapa bangunan di sekitar ibu negara.

Kejadian jam 7.40 malam itu mengakibatkan tingkap kaca beberapa bangunan kondominium berhampiran serta sebuah hotel yang terletak kira-kira 250 meter dari tempat kejadian pecah dan kacanya bertaburan di atas jalan.

Letupan itu turut menyebabkan penghuni unit di tingkat 17 berkenaan yang dikenali sebagai Paul Christopher Lovell, 61, seorang rakyat British cedera namun dilaporkan tidak serius.

Saksi, Daniela Samarero, 42, yang tinggal di tingkat 12 kondominium sama berkata, ketika kejadian beliau dan suaminya sedang menonton televisyen di ruang tamu sebelum dikejutkan dengan letupan kuat.

"Letupan itu yang menyebabkan semua kaca tingkap rumah kami pecah bertaburan. Malah, batu marmar pada bahagian dinding turut pecah.

"Saya dan suami terus bergegas mengambil dua kucing peliharaan kami dan lari turun mengikut tangga kecemasan untuk menyelamatkan diri," katanya yang bertugas di Kedutaan Belanda dan tinggal di kondominium itu sejak Ogos tahun lalu.

Katanya, sejurus letupan itu, beliau dan penghuni di blok B bahagian selatan kondominium itu kelam kabut menyelamatkan diri kerana bimbang kejadian lebih buruk berlaku.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Operasi Bomba, Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Azizan Ismail, berkata empat jentera bersama 38 anggota berjaya mengawal api dalam masa 45 minit.

"Selepas sejam, api dapat dipadamkan dengan sepenuhnya dan siasatan awal mendapati letupan dan kebakaran berpunca dari gas memasak yang memenuhi segenap ruang rumah dari saluran gas di unit itu," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Katanya, Unit Forensik belum dapat memastikan punca sebenar, sama ada kebocoran gas berpunca akibat kecuaian tuan rumah atau kerosakan pada saluran gas.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah mengesahkan mengesahkan Levell baru berpindah ke kondominium itu, Jumaat lalu.

Levell kini dirawat di Hospital Prince Court. -BH


Ulasan GB

GB dah tulis semalam, ada pihak tertentu di dalam negara ini "suka bermain api".

Blogger dan Utusan memainkan api keagamaan dan bangsa untuk meniupkan sentimen kebencian terhadap agama Kristian di kalangan orang Melayu.

Dan Tuhan pun tunjukkanlah dua peristiwa kebakaran berlaku di dalam negara semalam, satu kebakaran banglo empat tingkat milik Setiausaha Agung UMNO, satu lagi kondominium di Jalan Ampang.

Jika tidak dibendung fitnah blogger UMNO dan Utusan Malaysia tersebut, jangan terperanjat nanti satu negara terbakar lantarannya.

Setiap musibah yang datang itu adalah sesatu yang sepatutnya direnungkan. Allah tak buat sesuatu itu saja-saja. Ia hanya dapat "dibaca" oleh hati-hati yang bercahaya.

Dan setiap satu kejadian Allah s.w.t. tidak ada yang sia-sia, walaupun seekor hama. Ayat manzurah adalah ayat yang jelas dan nyata untuk kaum yang mahu berfikir dan menggunakan aqal yang dikurniakanNya.

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang ciptaan langit dan bumi (seraya berkata) Ya Tuhan kami, tiada Engkau ciptakan ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, peliharalah kami dari seksa neraka - Ali-Imran : 190-191


Tiada ulasan: