Selasa, 10 Mei 2011

kalam Perantau

kalam Perantau


PRU ke-13: Najib main teka teki dengan rakyat?

Posted: 10 May 2011 04:16 AM PDT

Oleh: Shuhaimi Al-Maniri

Dalam masa 2 bulan terakhir ini, kita telah melihat 2 pilihanraya umum, iaitu Pilihanraya Negeri Sarawak pada 16 April, lepas dan Pilihanraya Umum Singapura pada 7 Mei lepas. Keputusan pembangkang dalam kedua-dua pilihanraya tersebut begitu memberangsangkan walaupun gagal menafikan 2/3 majoriti kepada parti memerintah. Tetapi pembangkan meningkat 100 peratus atau lebih.

Di Sarawak, pembangkang telah meningkat 100 peratus, yakni  dari 8 kerusi DUN kepada 16 kerusi DUN. DAP mendapat 12 kerusi, PKR 3 kerusi dan Bebas 1 kerusi. Sementara di Singapura pula, keputusan pembangkang  telah meningkat lebih 100 peratus dari, yakni dari 2 kerusi  sebelum ini kepada 6 kerusi. Kesemuanya dimenangi oleh parti Pekerja, yakni satu kawasan GM1 (1 orang) dan 1 kawasan GRC (5 orang), yakni al-Juneid memaksa Menteri Luar, George Yeo dan 4 rakannya dari PAP tewas. 

Begitu juga peratus undi popular parti pemerintah juga telah merosot kepada 55 peratus di Sarawak dan 60 peratus di Singapura bwerbanding dengan undi popular mereka sebelum ini. Kita melihat bagaimana angin perubahan telah mula berlaku di kedua-dua tempat yang sukar menerima kehadiran pembangkang sebelum ini.

Mungkinkah PRU 13 pada 11.11.2011? 

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak mengiyakan atau menafikan akan mengadakan PRU ke-13 pada 11.11.11 tapi masih berlegar kepada permainan angka seolah-olah dia cuba bermain teka-teki berdasarkan angka-angka tertentu mengenai tarikh Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 nanti.

Najib dalam temubual dengan sebuah rangkaian radio tempatan yang disiarkan secara langsung baru-baru ini menceritakan signifikan angka 11 dalam hidupnya. Katanya, nombor itu timbul dalam beberapa peristiwa penting dalam hidupnya.

Diantaranya Najib menjadi Menteri Besar Pahang yang ke-11 (1982-1986) dan merupakan Orang Kaya Indera Shah Bandar yang ke-11. Sementara, ayahandanya, Tun Razak Hussein lahir pada 11 Mac 1922, ibunya Tun Rahah Noah lahir pada 11 Jun 1933, hari lahir anak pertama beliau juga pada 11 haribulan, dan Umno ditubuhkan pada 11 Mei 1946.

Sekarang ini semua pihak termasuk semua parti-parti politik mula sibuk membuat ramalan bilakah tarikh pilihanraya umum ke-13 akan diadakan. Malah sesetengah parti politik sama ada kerajaan atau pembangkang telah menangguhkan pemilihan pucuk pimpinan parti masing-masing kecuali PKR (akhir tahun lepas) dan PAS (pada pertengahan tahun ini) untuk membuat persiapan menghadapi pilihanraya tersebut.

Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar dalam komennya berhubung dengan perkara ini berpendapat,  Nampaknya Perdana Menteri terdesak nak buat PRU dan lebih banyak bergantung kepada perkiraan angka. Najib dilihat lebih bergantung kepada kesesuaian angka untuk mengadakan PRU daripada meyakinkan rakyat mengenai dasar dan polisi kerajaan.

“Maknanya dia tidak ada lagi kepercayaan bahawa dasar dan polisi yang mereka buat itu boleh meyakinkan rakyat tapi hanya bergantung keapda angka dan tarikh sedangkan angka dan tarikh tidak memberi apa-apa makna,” kata beliau seperti dilaporkan Harakahdaily.

Beberapa negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat seperti Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan dilaporkan tidak akan membubarkan DUN-DUN mereka jika pilihanraya umum diadakan pada tahun ini. Jika kita lihat kepada Sarawak dan Singapura yang baru selesai pilihanraya mereka pada bulan April dan Mei lepas juga mengadakan pilihanraya hingga hamper tamat penggal 5 tahun mereka dengan pilihanraya sebelumnya diadakan pada tahun 2006.

Sebenarnya, Najib tidak perlu tergopoh-gopoh mengadakan pilihanraya umum ke-13 lebih awal kerana mandat bagi kerajaan yang ada sekarang adalah sehingga tahun 2013. Dalam hal ini, mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir juga berpendapat, tiada keperluan untuk mengadakan pilihanraya umum sebelum tahun 2012 kerana banyak lagi masalah-masalah yang perlu diselesaikan oleh kerajaan.

Tidak dapat dipastikan sama ada Najib akan akur atau tidak kepada saranan negawaran seperti Tun Dr. Mahathir kerana Najib juga hendak membuktikan kepada rakyat bahawa beliau adalah popular dan akan mendapat mandat rakyat semula dan tidak perlu bergantung kepada mandat yang diperolehi dari pemimpin sebelumnya.

Jika melihat kepada perkembangan politik semasa di Sarawak dan Singapura, ada kewajaran juga untuk Najib akur kepada saranan Tun Dr. Mahathir bahawa beliau tidak perlu tergopoih gapah untuk mengadakan pilihanraya segera.

Jika silap percaturan, Najib bukan sahaja tidak dapat mengembalikan majority 2/3 kepada parti pemerintah, tetapi kerajaannya juga boleh hilang jika orang Melayu juga turut berpaling tadah seperti pengalaman yang dialami sendiri oleh Tun Dr Mahathir pada tahun 1999 yang lalu.

Abdullah Ahmad Badawi bernasib baik pada tahun 2008 kerana ketika orang bukan Melayu tidak lagi mempercayai BN (khususnya Gerakan, MCA dan MIC), orang-orang Melayu masih sanggup mengundi UMNO kecuali di Kelantan dan Kedah.

Dengan adanya program terbaru, PAS Ganti UMNO, atau singkatannya PGU yang begitu bersemarak di Terengganu tidak mustahil negeri tersebut bakal hilang dari penguasaan UMNO sekali lagi.

Dalam masa yang sama slogan PR (Pakatan Rakyat) Ganti BN (Barisan Nasional) tidak boleh dipandang ringan walaupun UMNO dan sekutu-sekutunya berusaha keras untuk memecahbelahkan kerjasama PAS dan DAP khususnya dalam PR.

Berbagai-bagai serangan berbentuk saraf yang dikemukakan kepada rakyat khusnya orang Melayu, seperti PAS alat DAP atau DAP ganti PAS dan sebagainya? Secara logiknya, mana mungkin DAP ganti PAS? Kedua-dua parti berkenaan mempunyai ideology dan sasaran politik yang berlainan.

Apa yang akan berlaku, sekira rakyat khususnya orang Melayu tidak menggantikan UMNO dengan PAS, UMNO terpaksa membuat kerajaan campuran UMNO-DAP  setelah orang bukan Melayu tidak lagi mempercayai BN. Jika rakyat tidak mahu melihat kerajaan campuran UMNO-DAP, pilihan yang ada adalah kerusi-kerusi yang dimiliki UMNO sekarang ini digantikan dengan PAS disemua peringkat.  

Artikel ini diterbit untuk akhbar Siasah 


Tiada ulasan: