Isnin, 30 Mei 2011

dollah yankee

dollah yankee


Malaysia,kad aplikasi diri...

Posted: 30 May 2011 06:48 PM PDT

Kad pengenalan atau MyKad kita mungkin selamat sebab sentiasa ada di-dalam dompet atau 'hand-bag' kita. Tapi gurkah-gurkah politik di'port' nak tanya lah.. boleh kah pakai MyKad anda tu?

Sebabnya dilaporkan yang lebih dari satu juta.. what?? 1 juta??? ya.. 1juta pemilik MyKad telah mengalami masalah dengan 'chips' yang di dalam MyKad itu selepas urusan mereka menggunakan MyKad telah tidak diterima di bank, jabatan imigresen, JPJ, EPF, dan juga di PLUS serta lain-lain tempat lagi. Itu belum lagi di-kira kalau kita nak pakai MyKad untuk mesin ATM, MEPS serta Touch n Go.

MyKad ini akan digunakan ketika sesuatu situasi itu memerlukan pengenalan dan keaslian butiran-butiran berkenaan dengan pemiliknya, termasuk lah mengenal pasti keaslian cap jari.

Pihak yang berkenaan nak buat apa tentang perkara ini? Apa langkah-langkah yang telah diambil untuk mengatasi perkara ini? Gurkah-gurkah ini nak tanya lagi... macam mana boleh terjadi kes-kes 'chips' yang di dalam MyKad itu sudah tak boleh pakai, sudah roask? Haallooo.. MyKad ni adalah kad pengenalan atau bukti atau dokumen yang menunjukan kita ni seorang warganegara tau ka?? Apa ingat MyKad ni macam manila kad ka? atau macam kain peliKAT?

Gurkah-gurkah ini kata lagi yang kerosakan 'chips' dalam MyKad adalah kerana JPN tak peka dengan kualiti 'chips' itu, jadi ini ada lah kelemahan mereka (JPN), jadi kenapa perlu kita (pemegang MyKad) yang terpaksa di-denda semasa kita nak buat MyKad baru?

Siapa yang bertanggung jawab membekalkan 'chips' ini? Siapa yang perlu kita salahkan? Dengan kecangihan teknologi masa kini, teknologi 'chips' ini sepatutnya sudah tidak ada apa-apa masalah lagi. SPRM tak mau jenguk-jenguk ke JPN? mana lah tau kot-kot pembekal 'chips' ni bekalkan 'chips' yang tak ada kualiti, 'chips' yang dah kena 'reject', 'chips' yang di beli dengan harga murah, lepas tu jual pula dekat gomen dengan harga yang mahal.

Gurkah-gurkah ini juga rasa yang JPN patut buat 'rombongan sambil perhabis duit..oopps sorry.. rombongan sambil belajar' ke jabatan pendaftaran Thailand, sebabnya 'micro chip' yang digunakan mereka ada mempunyai tarikh luput. Perlu di perbaharui setiap 6 tahun sekali dan ianya pula mengambil masa hanya 15 minit untuk mendapatkan pengenalan yang baru.

dollah yankee -
Buat duit lagi kontraktor yang membekalkan 'chips' ini...

Cina pun dah jangkit penyakit melayu dengan hindu!

Posted: 30 May 2011 03:46 AM PDT


Amat jarang kalau kita semua nak dengar yang bangsa cina di Malaysia boleh bergaduh, bertumbuk di sebabkan perbezaan ideologi politik. Setahu gurkah-gurkah lah, cina-cina di Penang ini akan bersatu hati dalam apa juga hal pun biarpun berbeza pendapat dan berlainan parti politik. 

Tetapi kini tidak lagi, kelmarin seorang gurkah politik telah berpeluang melihat sendiri dengan mata kepalanya bagaimana berlaku satu pergaduhan antara 'kepala-kepala' yang sama-sama merupakan orang cina akibat perbezaan ideologi politik di sebuah kedai kopi di Gurney Drive.

Kedua-dua cina yang bertumbuk ini, dua-dua pun 'kepala' dalam parti MCA. Dua-dua kepala ni ada lah orang lama dalam MCA, dua-dua pun ada jawatan dalam MCA negeri Pulau Pinang.

Puncanya ialah sebab salah seorang dari mereka (mangsa kena tumbuk) telah hilang kepercayaan kepada pemimpin-pemimpin MCA negeri, dan dia dikatakan sudah mempengaruhi banyak ahli-ahli MCA dan penduduk-penduduk setempat supaya memberikan sokongan mereka kepada Guan Eng dan DAP/Pakatan Rakyat, dan ramai juga lah ahli-ahli MCA yang tinggal di kawasan itu yang sehaluan dan sependapat dengan dia (mangsa) sudah membuat keputusan untuk memberikan sokongan mereka kepada DAP/Pakatan Rakyat pada masa PRU-13 nanti.

Suspek dan mangsa ketika itu sedang 'open table' (perbincangan cara gangster dalam menyelesaikan masalah) berkenaan dengan perkara ini dengan geng masing-masing. Entah di mana yang tak betul, atau mungkin ada yang tak puas hati, tiba-tiba kedua-dua 'kepala' ini telah dilihat sedang melepaskan tumbukan masing-masing sesama mereka.

Gurkah-gurkah politik di'port' cukup pasti yang suspek ini mesti ada sangkut paut dengan 'gangster', kalau tidak tak kan lah mangsa nak buat laporan polis kerana bimbang dengan keselamatannya.

Memandangkan polis kita adalah antara yang terbaik dalam dunia, mereka pun bergegas serta merta ke tempat kejadian untuk menemuramah beberapa orang ... tapi gurkah-gurkah politik diport' tau sangat akan perangai orang-orang  cina yang kuat simpan rahsia dan tak ambil pot pasal dalam kain orang lain, jadi bila polis tanya.. jawapan yang diterima.. "saya tak tau woo..saya tarak nampak woo.. wa emm chai lo.."


dollah yankee -
Dalam PRU, gangster pun ada peranan besar nak tentukan siapa boleh menang.

Tiada ulasan: