Rabu, 11 Mei 2011

Bila Harimau Sudah Menaip...

Bila Harimau Sudah Menaip...


Mimpi Abah Dia la

Posted: 10 May 2011 11:43 AM PDT



Aku tak tahu lah makhluk bangang mana nak dengar mimpi barua ni... Dia bukan ulamak pun. Aku dulu mimpi Anwar tak sunat, takde pulak aku nak kecoh. Bangang.

Aku bukan backing Anwar...Wallahi. Aku cuma pelik...Takkan mimpi pun nak ambil serius sampai "melibatkan kepentingan negara"?

Ni cucu Arwah Tun Ghafar? Hahahahaha.. Patutlah.


Rasulullah SAW telah menyebutkan beberapa jenis mimpi dalam hadist beliau yang mulia. Beliau bersabda, "Mimpi ada 3 jenis. Mimpi yang baik, yaitu kabar gembira dari Allah, mimpi yang merupakan dialog seseorang dengan dirinya sendiri, dan mimpi yang berasal dari setan untuk membuat sihamba bersedih"

Pertama,
Mimpi yang baik, yakni mimpi yang dimaksudkan oleh Rasulullah dalam hadistnya yang mulia:

Apabila zaman (kiamat) sudah dekat, nyaris tak ada lagi mimpi seorang mukmin yang benar. Orang yang paling benar mimpinya adalah yang paling jujur bicaranya. (HR Muslim) {link}

Kedua,
Mimpi yang merupakan dialog seseorang dengan dirinya sendiri. Mimpi seperti ini biasanya sangat tergantung dengan pikiran yang sedang menyibukkan hati seseorang. Juga, sangat berhubungan dengan urusan yang sedang menjadi pusat perhatiannya belakangan ini. Seperti, seorang pelajar yang sudah menghadapi dan masih menunggu hasil ujiannya. Lalu, ia bermimpi bahwa ia lulus ujian, sehingga ia mendapat banyak ucapan selamat dari teman temannya.

Ketiga,
Mimpi dari setan yang menciptakan kesedihan. Mimpi seperti ini dapat dikatakan sebagai mimpi buruk. Jenis mimpi seperti ini termasuk mimpi yang dibenci manusia. Mimpi yang dibenci oleh manusia jelas berasal dari setan. Kalau seseorang melihat mimpi itu, hendaknya ia memohon pelindungan kepada Allah dari keburukan mimpi tersebut. Dan, jangan menceritakannya kepada siapapun, karena itu akan membahayakan dirinya sendiri.

Cucu Tun Ghafar ni belajar tak abis lagi ni....SENGAL!

Tiada ulasan: