Ahad, 24 April 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Warga emas serbu Maybank lagi...ada yang bertambah meroyan lagi....!!!

Posted: 24 Apr 2011 07:46 PM PDT

PULAU PINANG, 24 April: Maybank terpilih seluruh Pulau Pinang diserbu lagi bukan kerana mahu mencuri sebaliknya warga emas pergi mendapatkan RM100 pemberian penghargaan oleh Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat mulai 23 April - 20 Mei 2011 akan datang.

Sejak awal pagi boleh dikatakan warga emas dan wakil yang dibenarkan dengan tandatangan Adun atau penyelaras Dewan Undangan Negeri (Dun) menunggu kerana masing-masing tidak mahu ketinggalan mendapatkan saguhati dari kerajaan sebagai menghargai sumbangan mereka terhadap peningkatan semua aspek yang dikecapi setelah Pakatan Rakyat mengambil alih pentabdiran.
Read More / Baca Lagi >>

Pastikan Selangor kekal untuk teruskan agenda

Posted: 24 Apr 2011 07:43 PM PDT

SHAH ALAM, 25 April: Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man meinta semua pihak dalam PAS memastikan kemenangan kali kedua di Selangor dalam PRU13 akan datang bagi menjamin segala usaha politik dan dakwah Islam masakini dapat diteruskan.

Menurutnya, keadaan sekarang amat cantik di pandangan mata di mana masjid dan surau berjaya dimakmurkan dengan segala aktiviti mendidik anggota masyarakat.

"Kerana itu, harapan agar segala usaha dapat dilakukan sebaiknya bagi memastikan segala kegiatan dan usaha ke arah kebaikan dapat dijayakan dengan sebaiknya.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar Positif Gabungan DAP, SNAP, Namun Perlu Ada Perbincangan

Posted: 24 Apr 2011 07:42 PM PDT


KUCHING 25 APRIL : Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Sri Anwar Ibrahim berkata beliau secara positif menerima cadangan penggabungan antara DAP dan Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) seperti yang dicadangkan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

"Kita perlu tahu apa yang termaktub dalam prinsip Pakatan Rakyat dan latar belakang pencapaian Pakatan setakat ini pada pilihan raya lepas, dan saya tidak rasa, kami perlu berlaku prejudis dalam hal ini.
" Berhubung apa yang dicadangkan oleh YB Lim Kit Siang, saya melihatnya dari sudut positif dan segala persoalannya akan dibincangkan menerusi satu perbincangan forum tertutup di kalangan ketua parti,"kata Anwar.

Kit Siang terdahulu menjelaskan cadangan penggabungan di antara DAP dan SNAP masih di peringkat awal perbincangan.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan Rakyat: Kalaulah Ini Nasihat, Ambillah.

Posted: 24 Apr 2011 07:41 PM PDT

Oleh: BayangDiAir

"Kesian Mustaffa Ali. Dalam meniti penghujung usia bersama PAS, beliau bertalu-talu menerima kecaman dan fitnah daripada kawan dan lawan. Terbaru, Azmin membidasnya hanya berdasarkan berita yang disiarkan oleh akhbar perdana. Akhbar perdana menipu dengan mendakwa bahawa Mustafa Ali selaku Setiausaha Agung PAS akan mengkaji semula kedudukan PAS dan Pakatan Rakyat selepas kes video seks selesai nanti. Terperangkap juga pemimpin Pakatan Rakyat diperdayakan oleh musuh. Wajarkah pemimpin nombor dua PKR bertindak demikian?

Kita baharu sahaja berasa cemas dengan tindakan Profesor Dr Aziz Bari yang terus-menerus memperlekehkan Tuan Guru Haji Hadi dan perwakilan PAS yang menentukan kepimpinan parti. Kini Saudara Azmin Ali pula melatah lalu menyigung tanpa siasat terhadap pemimpin kanan PAS. Kita tidak mahu rakyat pula membuat tohmahan bahawa ada kaitan antara dua insiden ini.

Read More / Baca Lagi >>

Usah Mimpi Kami Mahu Melutut Dengan UMNO

Posted: 24 Apr 2011 07:38 PM PDT

Oleh: wfauzdin_ns

"RAKYAT dah pasang niat, samada DS Anwar disabitkan bersalah atau tidak tumpuan rakyat kini adalah untuk menjatuhkan kerajaan Umno/Bn di dalam PRU Ke 13 akan datang. Apabila PR berjaya menduduki Putrajaya, barulah kita akan ketahui siapa sebenarnya yang selama ini menipu rakyat, yang merompak hak rakyat dan konspirator fitnah yang banyak memecah-belahkan masyarakat.

Justeru itu, kita biarkan saja pihak Polis mahu siasatan kes video seks itu seberapa lama yang ia mahu. Begitu juga dengan trio datuk T, samada mereka ditangkap atau dilindungi rakyat sudah tidak peduli lagi kerana yang paling besar tugas kita selaku rakyat yang bermaruah adalah untuk menguburkan Umno/Bn di negara ini. Samalah juga dengan kes Liwat, rakyat sudah tidak peduli lagi berapa hari Saiful tidak membasuh duburnya kerana maruah dan nasib kita bukan terletak pada dubur pemuda itu. Itu beza kita dengan satu pihak lagi yang bersekutu dengan Apco itu.

Read More / Baca Lagi >>

Akhirnya Judin pergi juga ...ia jadi mangsa kapitalis..!!!

Posted: 24 Apr 2011 07:20 PM PDT



Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN
Meskipun mendapat bantahan, Ketua Pengarah Kerja Raya, Prof Ir Dr Judin Abd Karim tetap ditukar, mulai 1 Mei depan ke jawatan barunya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif CIDB (Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan), iaitu satu jawatan yang lebih rendah, yang meletakkannya seolah-olah diturun pangkat. Kes Judin ini cukup mengejutkan kerana inilah kali pertama dalam sejarah Jabatan Kerja Raya, ketua pengarahnya, yang dikenali ramai sebagai berintegriti tinggi, ditukarkan ke agensi lain.
Ramai warga JKR kecewa dengan langkah drastik itu.

Rata-rata mereka beranggapan ia satu tindakan bermotif politik bagi memencilkan seorang pegawai awam berpersonaliti mulia, yang dilihat sepanjang kerjaya terakhirnya di JKR boleh menyusahkan pihak yang "tamak dan rakus". Namun begitu, Judin pasrah. Mulai minggu lalu, beliau telah mengadakan lawatan perpisahan ke semua cawangan JKR di seluruh negara.
Read More / Baca Lagi >>

Siapa kata Pakatan Rakyat kalah di Sarawak?

Posted: 24 Apr 2011 07:12 PM PDT

Oleh EDYES DOT COM
Dalam keadaan pertandingan di atas padang yang tidak sama rata, dalam keadaan media arus perdana milik mereka dan dipergunakan dengan hebatnya, dalam keadaan Suruhanjaya Pilihan Raya dikuasai mereka dengan taktik-taktik terbaru bagi mengelak penipuan dikesan, dalam keadaan undi pos milik mereka semuanya, saya ulang, semuanya...

Dalam keadaan bilion-bilion ringgit sumber kewangan negara yang tidak sepatutnya menjadi gula-gula kempen telah dipergunakan oleh mereka demi untuk meraih undi sokongan, dalam keadaan jutaan ringgit ditaburkan ke seluruh bumi kenyalang dengan tawaran RM50, RM30 malah ada yang menghina rakyat negeri Sarawak dengan menawarkan RM20 supaya mengundi parti rejim jahat, dalam keadaan mereka menggunakan fitnah jahat ke atas ketua pembangkang dengan politik lucah yang melampau...
Read More / Baca Lagi >>

Pasca-PRU Dun Sarawak: SUPP Perlukan Kerusi Timbalan Ketua Menteri?

Posted: 24 Apr 2011 07:09 PM PDT

by Ruhanie Ahmad   
.Corak undi masyarakat Cina Sarawak dalam PRU DUN ke-10 baru-baru ini jelas memihak kepada pembangkang.


Oleh sebab itulah SUPP yang mewakili kaum Cina dalam komponen BN Sarawak hanya memenangi dua kerusi sahaja.
 
Masyarakat Cina Sarawak juga turut mengorbankan Presiden SUPP, Tan Sri George Chan, yang sebelum ini menjadi Timbalan Ketua Menteri Sarawak.
 
Oleh sebab itu, dengan prestasi yang amat buruk, dengan corak pengundian yang jelas memihak kepada pembangkang, dan dengan hanya dua kerusi dimenangi oleh SUPP kali ini, adakah BN Sarawak masih mahu memperuntukkan satu kerusi Timbalan Ketua Menteri kepada SUPP?
Read More / Baca Lagi >>

Tewas tapi PAS sudah diterima di Sarawak

Posted: 24 Apr 2011 07:07 PM PDT

Oleh Safar Jumaat
KEKALAHAN tipis calon PAS di kawasan N24 Beting Maro, Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus di tangan calon BN, Razali Gapor dengan majoriti 391, membuktikan PAS mempunyai pengaruh yang bukan sedikit di Sarawak, walaupun terpaksa berdepan dengan serangan pelbagai pihak.
Abang Ahmad mengutip 2,678 undi manakala Razali mendapat 3,069. Terdapat sejumlah 7,868 pengundi di sini.


Sehari sebelum hari mengundi, 16 April 2011, rata-rata pemerhati politik dari BN meramalkan kerusi Beting Maro akan dimenangi calon PAS tetapi, serangan berbentuk kebendaan dan ugutan dari pihak yang sedang berkuasa, akhirnya memberi sebab mengapa Abang Ahmad akhirnya tewas nipis di tangan Razali.
Read More / Baca Lagi >>

MENYALAHKAN PIHAK LAIN, NIK ABDUH KENA BELAJAR LAGI DENGAN AYAHANDANYA

Posted: 24 Apr 2011 07:04 PM PDT


Oleh: WFAUZDIN NS

MEMANG tiada pilihan lain untuk terus memimpin PAS selepas Muktamar PAS bulan Jun ini nanti melainkan Presiden PAS yang ada sekarang iaitu Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang. Saya pun melihatnya begitu dan ramai di kalangan pimpinan PAS pun berasa sedemikian walaupun dikatakan ada pencalonan untuk memberi cabaran kepada tokoh utama PAS tersebut.

Saya turut bersetuju dengan pandangan Datuk Husam Musa bahawa perlunya Tuan Guru Hj Hadi terus memimpin PAS kerana tiada alasan kukuh untuk menamatkan kepimpinan beliau. PAS harus terus diterajui oleh pemimpin bertaraf Ulamak, dikenali diserantau dunia serta mempunyai serta boleh berdiplomasi dengan rakan-rakan di dalam PR. Sehingga kini, Tuan Guru Hj Hadi masih mengekalkan status itu tetapi bukan bererti beliau `perfect' seratus peratus. Mana ada manusia yang sempurna seratus peratus, tetapi Tuan Guru Hj Hadi masih lagi yang terbaik dari yang baik di dalam PAS.Read More / Baca Lagi >>

PAS should take lead in reforming New Malaysia

Posted: 24 Apr 2011 06:17 PM PDT

Penyair Purba

The state election was just concluded in Sarawak. PAS, again for the umpteenth time, failed to win any seat. So much for the "Ubah" campaign, which in reality meant only for the DAP. Pakatan Rakyat will only have the chance to unseat the present BN ruling in the next general election. The GE will presumably be held in November this year, right after the presentation of Budget 2012, the election budget where Najib will shower the people with bonuses, incentives, projects and transformation programmes.
If PR loses, there is no way that people will continue backing them again, and the promises of a New Malaysia will fade away, giving way to Transformers, or rather 1 Malaysia to take shape and for Umno to strengthen the grip on the throne at Putrajaya. The opposition leader in Anwar Ibrahim is also ageing and another five years in waiting is very much intolerable.
The DAP, without doubt, will win big. The Chinese are solidly behind them and their batch of new leaders and young generation are indeed performing beyond expectation. Who would guess that the young Hannah Yeoh and Teo Nie Ching could represent their constituents with vigour and without any sign of immaturity. In fact, the DAP has succeeded in grooming young professionals, ever ready to helm the party and to prepare for the passing of the baton from the old guards, the likes of Lim Kit Siang and Tan Seng Giaw.
Read More / Baca Lagi >>

Dam Sarawak!

Posted: 24 Apr 2011 06:12 PM PDT

Puzzled Rakyat

Dear Sarawakians, you are so blessed the prime minister came over and stayed his longest ever with you — to personally help you vote for your new state government with him at the helm.
He would have met many of you, shaken your hands, wished you well and shared with you his good wishes and great plans for your home-state. You are so blessed to have his personal best wishes and vision for Sarawak.
When he next visits you again, hopefully soon, could you ask him these 10 questions on behalf of many puzzled rakyat?
We are truly boggled with the plan to build 12 more dams under the Sarawak Corridor of Renewable Energy (Score). This is not just a Sarawak state government programme.
Read More / Baca Lagi >>

Faksyen: Anak-anak Pulau Cinta – Bahagian 8

Posted: 24 Apr 2011 06:09 PM PDT

Buku Sejarah Pulau Cinta telah diubahsuai mengikut cita rasa pemerintah. Demikian didedahkan dalam faksyen ini.
Tentu sahaja saya mempunyai alasan kukuh untuk benar-benar terkejut mendengar kata-kata anak saya yang baru berumur sebelas tahun. Apatah lagi apabila impian yang sama diulangnya sehari kemudian.
"Kenapa kita tidak boleh seperti Malaysia? Nampaknya sudah tidak ada harapan bagi Pulau Cinta. Seseorang perlu bangkit untuk melakukan reformasi bagi memastikan pulau ini tidak tiba-tiba tenggelam ke dalam laut; sebagaimana dikisahkan dalam Sejarah Pulau Cinta bahawa ia tiba-tiba muncul dari dalam laut," katanya.
Mungkin sudah tiba juga masanya untuk saya menceritakan kepada anak saya – dan seluruh anak-anak Pulau Cinta – bahawa Sejarah Pulau Cinta yang dijadikan teks wajib di sekolah sebenarnya diubahsuai mengikut cita rasa pemerintah.
Read More / Baca Lagi >>

KETUANAN MELAYU BERSEDIA UNTUK JADI BARUA

Posted: 24 Apr 2011 05:50 PM PDT

BARUA PUN BARUALAH


nota:
sedap jadi barua ini
amoi dapat
tidoo ketat
duit dapat
kalau datuk lagi naik pangkat
kah kah kah



MCA MINTA PULAU UTUSAN, APA KATA PEMUDA UMNO – harakah daily

Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) mencabar Pergerakan Pemuda Umno untuk menyatakan pendirian terhadap gesaan Timbalan ketua publisiti MCA, Loh Seng Kok agar akhbar lidah rasmi Umno, Utusan Malaysia dipulaukan oleh rakyat Malaysia.
Read More / Baca Lagi >>

The then Chief Minister’s of Melaka raped an underage Malay Schoolgirl

Posted: 24 Apr 2011 05:48 PM PDT

Chandra

KUALA LUMPUR: Former PKR deputy president Dr Chandra Muzaffar lashed out against critics who targeted the men behind a sex video allegedly featuring opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim with a prostitute.

Joining the fray on the sex video scandal, Chandra said it was the wrongdoer and not those who exposed the wrongdoing that should be targeted.

The former PKR deputy president said he was disappointed with some quarters whose focus had gone astray.

"It is not the individuals who expose the wrongdoing who should be our target, but the wrongdoer himself and his wrongdoing," said Chandra, who was once a staunch Anwar ally, told the New Sunday Times yesterday.
Read More / Baca Lagi >>

Program Makan Nasi Lemak ‘Beralas’ Utusan Malaysia 2 Mei

Posted: 24 Apr 2011 05:47 PM PDT

Acara baca Utusan Malaysia secara terbalik mendapat sambutan anak muda
Platform.AM, sebuah organisasi non partisan tanpa pemimpin menganjurkan program Tunjuk Rasa Hari Kebebasan Media pada 2 Mei ini.
Mengikut paparan facebook, program itu dijadual berlangsung di perkarangan Pejabat Utusan Malaysia di 46M Jalan Lima Off Jalan Chan Sow Lin, Kuala Lumpur, antara jam 5 hingga 6 petang.
Read More / Baca Lagi >>

Fitnah 2: Mahkamah dengar penggulungan hujah peguam bela

Posted: 24 Apr 2011 05:45 PM PDT

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini dijangka akan mendengar hujah penggulungan daripada peguam bela Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim,  dalam kes Fitnah II.
Pada asalnya, mahkamah menetapkan Isnin lalu (18 April) sebagai tarikh mendengar penghujahan itu.
Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah membenarkan penangguhan tersebut dalam satu surat bertarikh 6 April.
Kes Fitnah II itu kini memasuki peringkat penggulungan hujah kedua-dua pasukan pendakwa dan peguambela selepas kesemua saksi pendakwa dipanggil memberi keterangan.
Hakim Zabidin dijangka membuat keputusan samada pendakwaraya berjaya membuktikan wujud kes prima facie sebaik sahaja kedua-dua pihak menggulung hujah mereka.
Read More / Baca Lagi >>

Polis: Siasatan fokus empat nama disebut Raja Petra

Posted: 24 Apr 2011 05:43 PM PDT

KUALA LUMPUR, 25 April — Empat individu termasuk pegawai kanan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Kolonel Azmi Zainal Abidin yang didedahkan Raja Petra Kamarudin dengan akuan bersumpahnya disiasat mengikut Seksyen 203 Kanun Keseksaan kerana memberi maklumat palsu berhubung kes jenayah.
Turut disiasat editor Malaysia Today itu kerana akuan bersumpahnya Jun 2008 yang mengaitkan Perdana Menteri dan isterinya dalam kes pembunuhan Altantuya Shaariibu.
Dipetik Berita Harian, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, siasatan yang dilakukan pihaknya lebih menjurus kepada empat individu yang didedahkan Raja Petra.
Mereka ialah Kolonel Azmi iaitu bekas pegawai risikan ATM, penulis blog Din Merican, selain Nik Azmi Nik Daud dan John Pang masing-masing dari pejabat veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah.
Read More / Baca Lagi >>

Video seks: Anwar tak perlu sumpah mubahalah, kata Harussani

Posted: 24 Apr 2011 05:41 PM PDT

KUALA LUMPUR, 25 April — Tan Sri Harussani Zakaria menegaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak perlu melakukan sumpah mubahalah berhubung dakwaan rakaman video seks, oleh tiga "Datuk T", yang mengaitkan dengan diri beliau.
Ini kerana jelas Mufti Perak, Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh tidak boleh disabitkan dengan sebarang kesalahan atau dijatuhkan hukuman kerana pelaku dalam rakaman video seks yang didedahkan "Datuk T" masih belum dibuktikan lagi.
Tegas, Harussani (gambar), sebarang tuduhan atau pendakwaan terhadap Anwar perlu dilakukan di mahkamah dan bukan di khalayak ramai termasuk sumpah mubahalah.
Read More / Baca Lagi >>

Utusan targets Kit Siang in screed over Chinese vote

Posted: 24 Apr 2011 08:06 AM PDT

Utusan demanded Lim (centre) be held accountable for any outbreak of racial violence here. — file pic
KUALA LUMPUR, April 24 — Utusan Malaysia continued its tirade calling DAP a racist party, hinting today of "stories" that could mar strongman Lim Kit Siang's image as a clean politician. Writing under the pseudonym Awang Selamat today, the paper's editors declared DAP the country's most racist party and was being run at the whims and fancies of Kit Siang and his son, Penang Chief Minister Lim Guan Eng.
Read More / Baca Lagi >>

Rezeki PRK : Burger Boy - Rezeki Anwar Bertanding

Posted: 24 Apr 2011 08:01 AM PDT

Datuk Seri Anwar Ibrahim diistiharkan sebagai pemenang dalam pilihan raya kecil di Parlimen Permatang pauh pada 26hb Ogos 2008. Beliau menewaskan Datuk Arif Shah Omar Shah dengan majoriti 15,671 undi.

Anwar diberikan laluan oleh isterinya yang merupakan penyandang kerusi P44 tersebut bagi membolehkannya berperanan lebih besar dalam pesada politik tanah air. Kemenangannya disambut meriah oleh seluruh penyokong PKR di seluruh negara.

Ada banyak pilihan raya kecil berlansung di negara kita sejak PRU-12 tahun 2008 lalu. Sehingga sekarang setiap PRK merupakan suatu pesta besar-besaran yang cukup meriah.


Zaman negara dikuasai oleh satu parti sudah berlalu. Kini kita ada 2 gergasi besar yang sering bersaing di mana saja ada kekosongan kerusi.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Ketepikan Soal Politik Demi Kepentingan Rakyat

Posted: 24 Apr 2011 07:56 AM PDT

PKR says won’t cede Sarawak seats to DAP yet

Posted: 24 Apr 2011 07:53 AM PDT

Nurul Izzah said the swing towards PKR was greater than DAP's. — file pic
KUCHING, April 24 — PKR today declared it will not bow to outside pressure to surrender more seats to DAP in Sarawak for the next general election, saying it will discuss the matter with the Pakatan Rakyat leadership before making any decision. At a press conference in Kuching today, PKR leaders pointed out that its vote swing in non-Chinese majority areas had been greater than DAP's during the just-concluded state polls although the latter party had fared better at winning.
Read More / Baca Lagi >>

Video: Tornado Hits St. Louis Airport

Posted: 24 Apr 2011 07:50 AM PDT

Taufan Melanda Lapangan Terbang Lambert-St Louis

Posted: 24 Apr 2011 07:47 AM PDT


Lapangan Terbang Lambert-St Louis, Amerika Serikat ditutup setelah tornado melanda terminal utamanya.

Taufan tersebut telah merosakkan sebahagian besar bumbung terminal, meremukkan jendela dan menyebarkan sampah sarap.

Beberapa orang cedera ringan dalam kejadian ini.

Pengelola lapangan terbang Lambert-St Louis menyatakan semua penerbangan dibatalkan sambil menunggu siasatan keselamatan dan pembersihan.

Badai, yang merupakan salah satu dari serentetan taupan yang melintasi bahagian tengah dan timur Missouri, juga merosakkan beberapa rumah di kawasan, merobohkan pokok dan menumbangkan jaringan kabel elektrik.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: