Sabtu, 16 April 2011

MIMPI SENJA

MIMPI SENJA


PRN Sarawak : Kuasai 15 kerusi - Beri harapan baru pada Pakatan

Posted: 16 Apr 2011 08:40 PM PDT

KUALA LUMPUR, 17 April — Walaupun hanya menang 15 kerusi, namun penganalisis politik berpendapat ia adalah satu keputusan yang tidak dijangkakan dan menunjukkan Pakatan Rakyat berjaya mengukuhkan kedudukan di Sarawak.
Bagaimanapun ketika dihubungi The Malaysian Insider, penganalisis berkata hanya DAP yang menunjukkan peningkatan sokongan yang memberangsangkan berbanding PKR dan PAS.
Pakatan Rakyat memperoleh kemenangan di 15 Dewan Undangan Negeri (DUN) dengan DAP menyumbang 12 kemenangan, PKR tiga manakala PAS tidak memperoleh sebarang kerusi.
Barisan Nasional (BN) berjaya mengekalkan kerajaan negeri Sarawak dengan memperoleh kemenangan lebih dua pertiga iaitu 55 kerusi DUN.
Bebas memenangi satu kerusi.
Berdasarkan keputusan rasmi yang diumumkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) malam tadi, Pakatan Rakyat berjaya menambah bilangan kerusi berbanding pilihan raya negeri 2006 — yang mana ketika itu BN memperoleh 62 kerusi.
"Bagi Pakatan Rakyat mereka mengukuhkan lagi kedudukan terutamanya DAP yang mana mereka telah dapat 12 kerusi berbanding sebelum ini enam dan ini menunjukkan pengundi masih bersama Pakatan di kawasan bandar.
"Peningkatan sokongan ini menunjukkan BN perlu melakukan sesuatu untuk menyekat sokongan kepada Pakatan Rakyat," kata pensyarah kanan Universiti Sains Malaysia Profesor Madya Dr Sivamurugan Pandian.
Kata beliau, walaupun Pakatan Rakyat merupakan parti dari Semenanjung, namun jumlah kerusi yang dimenangi perikatan tiga parti itu menunjukkan perubahan sudah berlaku.
"Bagi Pakatan Rakyat walaupun berasal dari Semenanjung Malaysia, namun mereka nampaknya sudah mula diterima, malah kita boleh lihat bagaimana DAP yang sebelum ini menang enam kerusi kini sudah bertambah.
"Peningkatan ini juga mungkin menunjukkan pengundi mahukan keseimbangan ke atas DUN Sarawak, namun begitu nampaknya bukan semua pengundi masih boleh terima parti yang berasal dari Semenanjung Malaysia," katanya.
Jelas Sivamurugan, faktor utama kemenangan besar BN adalah sumbangan yang diberikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin yang membantu jentera parti itu.
Beliau juga berkata, BN perlu melaksanakan setiap janji yang dibuat agar momentum kemenangan akan dapat diteruskan dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13.
"Bagi saya faktor kemenangan BN adalah Najib dan Muhyiddin yang telah lakukan kempen yang hebat untuk pastikan Sarawak kekal menjadi simpanan hayat BN.
"Tapi cabarannya adalah untuk pastikan apa yang dijanjikan semasa kempen dilaksanakan supaya momentum itu dapat dikekalkan dalam pilihan raya umum ke-13.
"Mungkin pengundi di Sarawak mahu memberikan satu lagi peluang kepada BN supaya jurang antara bandar dan luar bandar dapat dikurangkan terutamanya jurang antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri selain mahu melihat Najib melakukan lebih banyak perubahan," katanya.
Malam tadi Najib memberi isyarat jelas bahawa kemenangan selesa BN dalam pilihan raya negeri Sarawak akan dijadikan kayu ukur dan jambatan bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13.
Kata Najib, kemenangan besar BN itu akan diterjemahkan pada pilihan raya umum yang bakal diadakan tidak lama lagi.
Bagi Profesor Madya Dr Samsul Adabi Mamat, DAP menunjukkan parti itu berjaya mendapatkan sokongan pengundi Cina di kawasan bandar dan pinggir bandar.
Jelas beliau, keputusan yang diperoleh Pakatan Rakyat itu masih belum dapat untuk bersaing dengan BN yang mempunyai pengaruh yang kuat di Sarawak.
"Saya melihat keputusan itu secara keseluruhannya kita lihat memang BN dapat majoriti dua pertiga dan ini menunjukkan kemenangan besar BN.
"Namun kalau kita lihat kawasan yang dimenangi DAP menunjukkan peningkatan DAP, begitu juga PKR yang meningkat kepada DAP.
"Ini menunjukkan peningkatan kepada Pakatan Rakyat dalam pilihan raya Sarawak tapi secara keseluruhan BN masih berada dalam keadaan cukup selesa," katanya.
Menurut Samsul Adabi lagi, banyak faktor yang menyumbang kepada kemenangan Pakatan Rakyat di 15 kerusi itu termasuk kegagalan Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) yang "tewas" besar kepada DAP.
"Terlalu awal untuk ulas kerana kawasan BN yang merosot angka tidak besar... begitu juga kerana penerimaan Pakatan Rakyat yang mana kalau kita lihat banyak faktor lain terutamanya faktu undi masyarakat Cina yang kita lihat banyak beri kemenangan kepada DAP.
"Kalau nak kata keseluruhan rakyat Sarawak sudah menerima Pakatan Rakyat, masih tidak boleh katakan, tapi kalau undi masyarakat Cina kepada DAP boleh kita lihat.
"Ini kerana SUPP yang mewakili masyarakat Cina di Sarawak gagal menyelesaikan masalah kepimpinan dalam parti itu dan telah mengalami kekalahan besar menyebabkan pengundi Cina telah pergi kepada DAP dan bukan BN," katanya.
Sementara itu, Profesor Dr Ahmad Atory Hussain berkata kemenangan dua pertiga BN memang sudah dijangkakan, namun Pakatan Rakyat berjaya menang lebih kerusi.
"Saya ingat ia (kemenangan BN) sudah dijangkakan dan kerusi yang diperoleh sudah dijangka, awal cuma rasa risau dan bimbang.
"Dan yang saya lihat DAP berjaya menang 12 kerusi... saya juga tidak jangka PKR boleh dapat tiga kerusi, saya ingat ia adalah kerana faktor protes kerana tidak berpuas hati dengan BN bukan kerana minat kepada PKR," katanya.
Selain itu, beliau percaya BN akan memperoleh kemenangan lebih besar sekiranya SUPP tidak tewas banyak kerusi.
"Sepatutnya BN boleh menang dengan lebih besar, kemenangan DAP sudah dijangka sebab trend pengundi Cina memang nampak begitu tegas kepada DAP, ia bukan undi protes bagi DAP, PKR mungkin.
"Kemenangan Pakatan Rakyat bergantung kepada DAP, yang saya rasa PAS dan PKR gagal terangkan manifesto Pakatan Rakyat, isu (Datuk Seri) Anwar Ibrahim juga memberi sumbangan kepada Pakatan Rakyat," katanya.
Datuk Dr Zainal Kling pula menjelaskan kemenangan 15 kerusi itu masih belum menggambarkan majoriti besar pengundi Sarawak menerima Pakatan Rakyat.
"Saya fikir pilihan raya kali ini beri harapan kepada Pakatan Rakyat terutamanya sekali DAP dan PKR, yang mana DAP berjaya jatuhkan SUPP.
"Namun Pakatan Rakyat secara seluruh belum (diterima) tapi DAP dan PKR sudah mula bertapak di sana sudah ada tapak untuk bergerak lebih menyakinkan mereka," katanya. - TMI

PRN Sarawak : Renungan buat para pemimpin Pakatan ...

Posted: 16 Apr 2011 08:44 AM PDT

ANALISIS, 16 April – DAP menang besar dalam pilihan raya negeri Sarawak tetapi prestasi parti-parti sahabat Pakatan Rakyat amat mengecewakan. Lebih menyedihkan ialah PKR yang hanya dilihat menang sorak.
Dari awal lagi, DAP berpegang kepada strategi menarik undi simpati dengan slogan mahu menafikan dua pertiga majoriti BN Sarawak kerana ia terbukti membawa kejayaan pilihan raya umum 2008 serta pilihan raya kecil Sibu tahun lalu.
Namun strategi sedemikian tidak menarik perhatian pucuk pimpinan PKR yang lebih selesa dengan cakap-cakap naik semangat mahu mengambil alih pentadbiran negeri.
Hakikatnya tiada siapa yang yakin dengan perubahan sebesar itu.
Kebanyakan pengundi dan pemerhati politik yang rata-rata bersikap konservatif lebih yakin dengan kemungkinan menafikan dua pertiga majoriti.
Namun, strategi PKR yang menuntut, gambil dan bertanding lebih dua pertiga dari 71 kerusi Dewan Undangan Negeri Sarawak mungkin memaksa para pemimpinnya untuk berkempen menawan negeri daripada sekadar menafikan dua pertiga majoriti.
Apa pun strategi itu gagal dan kesannya PKR hanya menang tiga kerusi.
Hebat juga kerana sebelum ini PKR hanya mempunyai satu kerusi DUN.
Memang PKR dan Pakatan boeh menyalahkan BN yang memperguna serta menyalahgunakan jentera kerajaan. Memang media massa yang dikuasai BN berat sebelah dan terang-terang berkempen untuk Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan BN.
Namun, dengan tekanan yang hebat dan zalim itu, DAP masih mampu meraih 12 dari 15 kerusi yang ditandinginya. Itu pun 15 kerusi yang diperolehi selepas rundingan dengan PKR walau pun pada mulanya DAP mahu bertanding di 20 kawasan DUN.
Kesan yang lebih besar kepada Pakatan ialah usaha menghadapi PRU akan datang. Kemampuan PKR di Sarawak akan menjadi bahan propaganda Umno dan BN. Ini ditambah pula dengan PAS yang diberi lima kerusi di Sarawak telah pulang dengan tangan kosong.
Yang perlu sekarang ialah bagi PKR menilai semula strategi – bukan sahaja strategi dan taktik pilihan raya – tetapi kedudukannya bersama DAP dan PAS serta parti-parti sahabat di Sarawak dan Sabah.
Ketiga-tiga parti ini perlu duduk bersama melihat diri sendiri – siapa mempunyai jentera paling ampuh, siapa mempunyai pemimpin dan calon berwibawa, siapa mempunyai perencanaan dan rancangan yang lebih jelas serta jitu, dan siapa patut membuat apa.
Cakap besar dan berlagak "big brother" patut disisihkan. Pembahagian kerusi dan kawasan yang selama ini mengikut kaum dan agama juga perlu satu penilaian semula walau pun ia amat sukar untuk dilaksanakan.
Dengan kerjasama para NGO dan kumpulan-kumpulan yang mesra Pakatan, usaha mendemokrasikan struktur dan amalan perlu diteruskan – membebaskan media, meneluskan amalan kerajaan dan mewujudkan persefahaman antara kaum dan agama.
Kemenangan BN memang sesuatu yang amat membanggakan gabungan pemerintah itu yang masih diselaputi persepsi salah guna kuasa, penyelewengan, tidak adil dan tidak demokratik.
Memang BN sepatutnya menang besar kerana semua media arus perdana berkempen untuknya; semua jentera kerajaan daripada hasil sumber alam dan wang cukai rakyat hanya boleh digunakan oleh para pemimpin BN; kuasa imigresen negeri digunakan untuk menyekat kemasukan beberapa pemimpin NGO dari Semenanjung.
Kemenangan seperti itu memang tidak adil. Dan selama itu BN, sama ada di Sarawak, Sabah dan Semenanjung, terus mengamalkan demokrasi terpimpin yang memastikan rakyat tidak perlu kepada sebarang bentuk ketelusan.
Persoalannya, khususnya untuk renungan Pakatan, jika BN masih diterima rakyat melalui strategi dan taktik yang tidak demokratik itu, apakah langkah seterusnya untuk Pakatan?
Yang lebih penting untuk Pakatan ialah bersiap sedia untuk menghadapi PRU akan datang. Datuk Seri Najib Razak telah pun membayangkan bahawa tarikh PRU akan mengambil kira keputusan PRN Sarawak.
Ini membuka kemungkinan PRU boleh diadakan pada Jun atau Julai ini. Najib dan BN tentunya mahu mengekalkan momentum Sarawak.
Bagi BN, kalau pun DAP juga dilihat mampu mengekalkan momentum Sarawaknya, ia tidak akan dianggap pencabar utama dalam PRU akan datang. Yang penting bagi BN, khususnya Umno, para pemimpinnya melihat PKR dan PAS tidak mampu memberi cabaran yang serius dalam PRU akan datang.
Keadaan ini memerlukan Pakatan Rakyat untuk sama-sama merendah diri mengenal pasti kelemahan-kelemahan yang ada jika benar-benar serius untuk membangkitkan semula semangat tsunami 2008.

Video seks : Jawi mulakan siasatan terhadap trio 'Dato T'

Posted: 16 Apr 2011 07:43 AM PDT

KUALA LUMPUR: The Federal Territory Islamic Affairs Department (Jawi) has launched its own investigations into the sex video clip allegedly featuring an opposition leader.
The investigation was launched following the police report lodged by Angkatan Muda Keadilan (AMK) on April 7 at the Jawi headquarters in Jalan Perdana here.
Jawi director Datuk Che Mat Che Ali told the New Straits Times that the report was lodged by AMK chief Shamsul Iskandar Md Akin against the "Datuk T" trio over their allegation that Datuk Seri Anwar Ibrahim had committed adultery.
The "Datuk T" trio are former Malacca chief minister Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, businessman Datuk Shazryl Eskay Abdullah and former Perkasa treasurer Datuk Shuib Lazim.
The three had alleged that it was Anwar who was featured in the sex video with a foreign prostitute.
Che Mat said the report was being investigated under Section 41 of the Syariah Criminal Offences Act for Qazaf.
Under this section, anyone who accuses another person of committing adultery must have four witnesses, a confession from the accused and strong evidence.
The religious body is now looking for witnesses to facilitate their investigations.
"Our investigations are separate from that carried out by police," Che Mat said, adding that they would record Shamsul's statement on Monday.
Minister in the Prime Minister's Department in charge of Islamic affairs, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, said investigations had to be carried out since a report was lodged with the religious authority.
Jamil said for investigations into Qazaf, Jawi would have to check whether the accusation of adultery was made. - nst

PRN Sarawak : Keputusan Rasmi

Posted: 16 Apr 2011 06:23 AM PDT

BN 55
DAP 12
PKR 3
IND 1

PRN Sarawak : Keputusan Rasmi

Posted: 16 Apr 2011 05:50 AM PDT


Seperti yang diumum SPR pada jam 9
36 BN
5 DAP
3 PKR
1 IND

PRN Sarawak : Keputusan TERKINI tak rasmi

Posted: 15 Apr 2011 11:16 PM PDT

N70 Ba'kelalanPKR 245
BN 223
Undi rosak 3

DUN Tamin

PKR 113
BN 38

DUN Kakus

PKR 122
BN 70

Rumah Panjang Debak

PAS 50
BN 34

Keputusan di Rumah Panjang Pelapok Dun Layar: PKR 27, BN 8, SNAP 0, Bebas 0.

Pakatan mendahului di semua peti undi, termasuk peti undi DUN Taib Mahmud bertanding

Dun Jepak: SK Sg Setian PKR 91. BN 81. Snap 54. Bebas 2,2.

N.53 Kakus. SK Barau- pkr 106, bn 57, pcm 0, bebas , rosak 3.

N02 Tasik Biru: Keputusan X rasmi saluran SJK Chung Hua Buso PKR 63, BN 52, SNAP 6

Dun Jepak SK Kuala Anau, PKR 70 BN 69 SNAP 23 ikan 5 rumah 2 rosak 2. Turun 59.6% .

UNOFFICIAL: Baru Bian leads in Ba'Kelalan with 596 to BN's 525.

N.43 Ngemah - DM Pidai - PKR 76 BN 34.

N.31 Layar - DM Penyaleh - PKR 74 BN 48

52 Tamin: Keputusan X rasmi saluran Rumah Nangai PKR 93, BN 38

N53 Kakus: Update keputusan tak rasmi PKR 394, BN 210, PCM 1, Rosak 4

Official result saluran 2 Tadika Kemas Ng Bilat/Lijan N42 Meluan PKR 86, BN 106, SNAP 18.

DUN N.17 Tarat - DM Rayang - PKR 271 BN 159.

N43 Ngemah BN=145, PCM26, PKR=15, SNAP=4, Bebas=4.

Keputusan tidak rasmi KEADILAN menang pertandingan 4 penjuru kerusi undi N34 Dun Krian dengan majoriti kira-kira 3,000 undi

UNOFFICIAL: N 52 Tamin - Sukuan (PKR 113, BN 38); Rumah Nangai (PKR 93, BN 38); Rmah Empeni Bungkang & Rmh Pagah Pelepok (PKR 28, BN 8)

UNOFFICIAL: N 58 Jepak - SK Kuala Anau (PKR 70, BN 69, SNAP 23, Bebas 5); SK Sg Setian (PKR 91, BN 81, SNAP 54, Bebas 2)

UNOFFICIAL: N2 Tasik Biru - SJK Chung Hua Buso (PKR 63, BN 52, SNAP 6)

N58 Jepak: (keputusan X rasmi) saluran SK Kuala Annau PKR 70, BN 69, SNAP 23, Bebas 5, Rosak 2

N70 Ba'kelalan: Update keputusan tak rasmi PKR 596, BN 525

Lain2 keputusan tak rasmi sila lihat Twitter di sebelah

Tiada ulasan: