Jumaat, 29 April 2011

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Eskay, Si Pendusta Itu Tidak Hadir, Benar-benar Datuk T(emberang)

Posted: 29 Apr 2011 01:06 AM PDT

Keadaan di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul menjadi kecoh apabila penyokong PKR pimpinan ketuanya, Shamsul Iskandar Mat Akin mula melaungkan takbir serta ungkapan "kami mahu qazaf, bukan sumpah" selepas solat Jumaat hari ini.

Mereka berkumpul di situ kerana sebelum ini, salah seorang anggota trio 'Datuk T" - Datuk Shazryl Eskay Abdullah - memberitahu semalam yang beliau akan melakukan sumpah laknat di masjid tersebut selepas solat Jumaat hari ini.

Semalam, Eskay mengajak Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim melafazkan sumpah laknat atau bermubahalah bersama beliau di masjid berkenaan itu hari ini bagi merungkai isu video seks yang dikaitkan dengan pemimpin pembangkang tersebut.

Kumpulan trio 'Datuk T' bertanggungjawab menayangkan video seks tersebut kepada sekumpulan wartawan sebelum ini, yang memapar seorang lelaki yang didakwa mirip Anwar.

Dua lagi anggotanya ialah bekas ketua menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari PERKASA, Datuk Shuib Lazim.

Keadaan bertambah panas apabila mereka mendakwa ternampak pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Datuk Che Mat Che Ali berada di sebelah mimbar.

Che Mat kemudian kelihatan keluar melalui pintu di belakang mimbar tetapi terdapat seorang penyokong PKR yang cuba mengejarnya untuk menyerah buku bertajuk Qazaf yang diterbitkan oleh Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim).

Selepas itu, kedengaran penyokong PKR bertakbir, dan keadaan menjadi bertambah panas apabila perkataan kasar, seperti 'bodoh' kedengaran di kalangan mereka yang berada dalam masjid.

Berikutan itu berlaku tolak menolak serta pertengkaran kecil antara penyokong PKR dan wartawan di situ,

Keadaan tolak menolak berterusan di kalangan 500 orang yang berada di dalam masjid yang bergerak keluar ketika penyokong PKR mengadakan solat hajat dan berdoa supaya orang yang membuat fitnah dikenakan hukuman.

Memandangkan keadaan kecoh tersebut, pengerusi masjid berkenaan, Abdul Razak Husin naik ke atas mimbar untuk menenangkan keadaan.

Beliau meminta semua orang keluar dari masjid bagi mengelak berlaku perkara yang tidak diingini.

Abdul Razak berkata, beliau difahamkan upacara sumpah laknat itu telah dibatalkan.


Difahamkan terdapat wartawan yang mendapat kiriman SMS dari Eskay pada jam 2 petang tadi, memberitahu yang beliau bersolat Jumaat di masjid lain dan dalam perjalanan ke masjid di Sentul baru itu.

Sementara itu, Shamsul dan penyokong PKR telah keluar dari kawasan masjid sebelum mengadakan sidang akhbar.


Video seks: Majlis kecoh, angkat sumpah laknat 'Datuk T' batal

KUALA LUMPUR, 29 April — Majlis angkat sumpah oleh ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah - salah seorang "Datuk T" — dibatalkan saat-saat akhir ekoran bantahan oleh sekumpulan penyokong Pakatan Rakyat dikepalai ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK).

Pengerusi jawatankuasa Masjid Amru al-As di Bandar Baru Sentul Abdul Razak Hussin mengesahkan majlis itu dibatalkan.

Terdahulu, Masjid Amru al-As yang dipilih Shazryl untuk melakukan sumpah laknat, bertukar menjadi kecoh ekoran tindakan sekumpulan penyokong Pakatan Rakyat membantah tindakan "Datuk T" itu.

Sejurus selepas solat Jumaat, mereka melaungkan takbir dan mendesak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan mengambil tindakan qazaf terhadap "Datuk T" sebelum membenarkan sumpah laknat dilakukan.

Bagaimanapun ketika protes itu, dipercayi dilakukan oleh berpuluh-puluh orang, Shazryl tidak berada di masjid tersebut.

Ketika dihubungi, beliau berkata: "Saya menunggu pengesahan. Akan hubungi balik."

Semalam, beliau berkata akan menunaikan solat Jumaat bersama dua rakannya dan kemudian menyempurnakan sumpah laknat di masjid itu.

The Malaysian Insider difahamkan ahli perniagaan itu bersolat Jumaat di masjid lain dan sedang dalam perjalanan ke Masjid Amru al-As.

Dalam kenyataan SMS, Shazryl seterusnya berkata, apakah zaman Nabi Lut sudah berlaku di Malaysia apabila penentang kemungkaran liwat dan zina dibenarkan dan penegak kebenaran ditentang.

"Tunggu petunjuk dari Allah," katanya.-TMI


Ulasan GB

Solat Jumaat pun tak datang, nak temberang angkat sumpah laknat.
Memang mengundang laknatullah.

Sumpah Laknat Salah Menurut Hukum Qazaf, Kumpulan Bantah Fitnah Hadir

Posted: 28 Apr 2011 11:30 PM PDT

Kumpulan bantah fitnah hadir sumpah laknat

KUALA LUMPUR, 29 April: Majlis sumpah laknat oleh Datuk Shazryl Eskay Abdullah berhubung video seks di Masjid Amru Al-As Bandar Baru Sentul selepas solat Jumaat hari ini akan berdepan pihak yang menbantah tindakan itu.

Difahamkan kumpulan peguam syarie akan bertemu Eskey bagi mendesak beliau membatalkan niat bersumpah itu kerana ianya salah menurut hukum qazaf.

Selain itu mereka juga turut akan mengadakan sesi penerangan berhubung perkara itu menurut pandangan syarak kepada orang ramai yang datang menunaikan solat.

Selain itu, penyokong Pakatan Rakyat juga dijangka akan berada di sana bagi mengadakan solat hajat 'menolak fitnah jahat' berhubung video seks yang mengaitkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Solat hajat tersebut akan diadakan bahagian belakang dewan masjid, sejurus selesai solat Jumaat.

Eskey dijadual melakukan sumpah laknat bagi mendakwa Anwar adalah pelaku dalam video seks yang didedahkannya.

Beliau bagaimanapun belum dapat dipastikan sama ada dua lagi rakan trio 'Datuk T' itu iaitu bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara (PERKASA) Datuk Shuib Lazim akan menyertainya.

Media juga hari ini melaporkan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) memberi kebenaran kepada Eskay untuk melafazkan sumpah laknat di Masjid Amru al-As, Bandar Baru Sentul di sini hari ini.

Pengarahnya, Datuk Che Mat Che Ali dilaporkan berkata, tiada sebarang halangan untuk ahli perniagaan itu untuk berbuat demikian meskipun masjid berkenaan adalah di bawah pentadbiran agensi agama itu.

Bagaimanapun tegas beliau, Jawi tidak mempunyai kaitan dengan sebarang tindakan dan urusan membabitkan upacara sumpah laknat mubahalah tersebut. -HD

Hebat, Pelajar Perempuan Darjah 6 Ketua Curi Motosikal

Posted: 28 Apr 2011 09:30 PM PDT

Baik Pulau: Meskipun masih di bangku sekolah, dua murid berusia 11 dan 12 mula berjinak-jinak dengan jenayah serta disyaki terbabit dalam tiga kes curi motosikal di sekitar kawasan perumahan mereka di Teluk Kumbar, di sini.

Malah, murid perempuan berusia 12 tahun dan lelaki berusia 11 tahun itu juga mempunyai kemahiran melarikan motosikal tanpa kunci dengan hanya menggunakan pisau kecil.

Difahamkan, selepas mencuri motosikal, murid perempuan itu yang dikatakan menjadi 'ketua' akan menunggangnya, manakala murid lelaki akan membonceng untuk bersiar-siar di sekitar taman perumahan mereka.

Apabila motosikal berkenaan kehabisan minyak, kenderaan berkenaan akan ditinggalkan dan mereka akan menyasarkan motosikal lain.

Bagaimanapun, perbuatan mereka yang dikatakan bermula kira-kira dua minggu lalu tidak bertahan lama apabila ditahan polis ketika menaiki sebuah motosikal curi di Taman Sahabat, Teluk Kumbar di sini, Selasa lalu.

Ketika ditahan, murid perempuan itu menunggang motosikal, manakala murid lelaki menjadi pembonceng.

Susulan penahanan kedua-dua murid itu, polis menemui dua motosikal model Honda Wave yang ditinggalkan oleh pasangan terbabit selepas kehabisan minyak di kawasan berhampiran taman mereka.

Timbalan Ketua Polis Daerah Barat Daya, Deputi Superintendan Lai Fah Hin, berkata pihaknya menerima tiga laporan kehilangan motosikal sekitar kawasan Flet Bandar Baru Perda, Teluk Kumbar, awal bulan lalu.

"Berikutan laporan itu, polis melakukan intipan di kawasan disyaki dan mengesan sebuah motosikal yang dilaporkan hilang, dinaiki sepasang juvana yang lengkap bertopi keledar sambil bersiar-siar.

"Anggota kami menghampiri motosikal berkenaan dan mendapati penunggangnya hanya berusia 12 tahun dan pembonceng berumur 11 tahun serta masih belajar di sebuah sekolah rendah di daerah ini," katanya

Guru Dicekup Berkhalwat Menyorok Dalam Bilik Rahsia Belakang Cermin

Posted: 28 Apr 2011 08:45 PM PDT

Sepasang guru ditahan khalwat

JITRA: Sepasang kekasih masing-masing guru di sekolah rendah berhampiran dicekup anggota penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Kubang Pasu (PADKP) atas kesalahan berkhalwat di sebuah rumah sewa di Kampung Telok Malek di sini, malam kelmarin.

Pasangan guru berusia 30-an itu ditahan kira-kira jam 10.45 malam berdasarkan maklumat awam.

Ketika serbuan, wanita itu hanya berseluar pendek dengan kemeja-T dan menyorok di belakang cermin yang menghubungkannya dengan sebuah bilik rahsia bagi mengelak dikesan, manakala pasangannya hanya berkain pelekat.

Difahamkan pasangan itu sudah menjalin hubungan terlarang sejak tiga tahun lalu walaupun wanita berkenaan masih bergelar isteri orang dan mempunyai seorang anak perempuan berusia 13 tahun.

Difahamkan, pasangan terbabit pernah mengajar di sekolah sama di Jitra, tetapi masing-masing ditukarkan ke sekolah lain selepas suami wanita itu mendapat tahu mengenai hubungan mereka.

Jurucakap PADKP berkata, pasangan itu dicekup di rumah yang dipercayai disewa lelaki berkenaan dan mereka dikatakan tinggal bersama sejak beberapa bulan lalu.

"Mengikut maklumat, wanita itu dikatakan merajuk selepas berselisih faham dengan suaminya sebelum meninggalkan rumah dan menyewa rumah di Taman Siswa di sini sejak tiga tahun lalu sebelum mula tinggal bersama kekasihnya beberapa bulan lalu.

"Sepanjang tiga tahun berasingan anak mereka dijaga oleh suami, manakala wanita itu tinggal berseorangan. Sejak beberapa bulan lalu, wanita terbabit mula tinggal serumah bersama kekasihnya hingga menimbulkan syak di kalangan masyarakat setempat," katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, guru lelaki itu juga sudah berkahwin dua kali sebelum ini dan mempunyai tiga anak sebelum berpisah.

"Ketika pemeriksaan dibuat, pintu depan rumah berkunci dari dalam dan apabila diketuk berkali-kali seorang lelaki membuka pintu dan memberitahu dia menyewa seorang diri.

"Pemeriksaan lanjut kami menemui guru wanita itu berseluar pendek menyorok di belakang cermin yang dijadikan pintu ke bilik rahsia mereka," katanya. -BH

Motivasi Pagi: Tahniah Atuk, Warga Emas 82 Tahun Lulus Ujian Lesen Motosikal

Posted: 28 Apr 2011 07:00 PM PDT

Lelaki 82 tahun lulus ujian lesen motosikal

TUMPAT: Demi kasih sayangnya kepada cucu, seorang warga emas sanggup bersusah payah berpanas mengambil ujian Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk mendapatkan lesen menunggang motosikal.

Abdullah Che Ibrahi, 82, berkata sungguhpun agak perit bagi orang berusia lanjut sepertinya, atas rasa tanggungjawab menghantar cucunya ke sekolah menggunakan motosikal, beliau sanggup menjalani ujian itu.

Abdullah berkata, beliau mengambil ujian kerana sudah serik disaman oleh polis kerana menunggang motosikal tanpa lesen.

Beliau adalah warga emas yang lulus ujian bagi mendapatkan lesen menunggang motosikal selepas dapat melakukan pusingan lapan, meniti di garis lurus dan melakukan brek kecemasan dengan sempurna.

"Saya gembira dapat lesen dan kini dapatlah hantar cucu ke sekolah dan jalan tanpa bimbang," katanya kepada pemberita selepas menerima lesen itu pada majlis penutup Program Satu Komuniti Satu JPJ di Sekolah Kebangsaan Sri Neting, dekat sini, hari ini.

Majlis penutupan itu dirasmikan oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri. - BERNAMA

Ulasan GB

Dimana Ada Kemahuan Di Situ Ada Jalan. Dengan usia 82 tahun, Abdullah Che Ibrahi membukti beliau BOLEH melakukan, boleh mendapatkan lesen motosikal sekalipun terpaksa mengharungi terik mentari menunggu giliran bersama anak-anak muda untuk diuji oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Ia sekelumit dari sebuah kisah motivasi untuk mereka yang cepat berputus-asa.

Genggam bara apa biar sampai jadi arang!

Video Seks Versi Tanpa Edit Dimuat-Naik, Kerja Siapa Sebenarnya?

Posted: 28 Apr 2011 05:20 PM PDT

Video seks: Rakaman tanpa edit di YouTube

KUALA LUMPUR, 28 April — Rakaman video seks yang tidak diedit menggambarkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dimuat naik di YouTube awal hari ini, langkah yang dilihat sebagai usaha mengenakan tekanan ke atas Ketua Pembangkang itu yang sejak sebulan lalu menafikan beliau sebagai si pelaku dalam aksi seks terbabit.

Rakaman video itu dibahagi kepada empat segmen dan berlarutan kira-kira empat minit dan 28 saat.

Dalam video itu, seorang wanita pada awalnya dilihat mengadakan seks oral dengan seorang lelaki mirip Anwar.

Kedua-dua mereka kelihatan mengadakan hubungan seks kira-kira lima minit.

Rakaman tidak diedit ini yang disebarkan hari ini termasuk sedutan klip yang telah pun dimuat naik dua lali termasuk yang terbaru semalam.

Video seks 21 minit itu buat kali pertama dipertontonkan kepada wakil media terpilih di hotel Carcosa Seri Negara di sini, 21 Mac lalu oleh "Datuk T".Tindakan muat naik ini merupakan perkembangan terbaru hari ini selepas petang tadi ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah — salah seorang "Datuk T" mengumumkan bahawa beliau akan melakukan sumpah laknat selepas solat Jumaat esok.

Bagaimanapun kandungan tersebut telah digugurkan kerana tindakan memuat naik bahan itu melanggar syarat penggunaan ruang YouTube.

Dua "Datuk T" yang lain ialah bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari agung Perkasa Datuk Shuib Lazim.

Pada sidang media 24 Mac lalu, Rahim berkata rakaman video seks itu didedahkan untuk membuktikan "lelaki yang mahu menjadi perdana menteri itu tidak layak."

Sementara Shazryl mengadakan sidang media mengenai sumpah laknat itu, Anwar memberi keterangan tambahan, kali kedua, kepada polis dan kemudian memberitahu pemberita bahawa Datuk Seri Najib Razak menggunakan rakaman video seks sebagai senjata utama untuk memastikan Barisan Nasional (BN) kekal berkuasa.

Pemimpin kanan Pakatan Rakyat itu berkata demikian ekoran kegagalan pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap individu yang mendedahkan rakaman video seks itu yang didakwa beliau sedang melakukan aksi seks dengan seorang pelacur warganegara China.

Kata Anwar, ia menunjukkan Perdana Menteri itu akan menggunakan "semua kuasa yang ada" untuk menjatuhkan beliau.

Anwar juga menegaskan tidak akan menyahut cabaran Shazryl untuk melakukan sumpah laknat bagi membuktikan beliau bukan lelaki dalam rakaman video seks itu.

"Boleh anda tunjukkan ia hukum syarak yang mana? Tidak tahu? Jadi tidak perlu," katanya kepada pemberita ketika mahu meninggalkan balai polis.

Polis menyiasat "Datuk T" di bawah Seksyen 292 Akta Kanun Keseksaan kerana kesalahan mengedar bahan lucah.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Abdul Khalid Abu Bakar berkata pihaknya masih menjalankan siasatan dan yakin akan menyerahkan hasil siasatan kepada pejabat Peguam Negara minggu ini.

Beliau juga berkata akan "mendedahkan" identiti pelaku pada masa yang sesuai.

Khalid berkata polis telah memulakan siasatan terhadap penyebaran sedutan klip kedua video seks oleh beberapa portal dan blog sejak tengah hari semalam.

Khalid berkata pihaknya dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) sedang mengenal pasti pihaknya yang bertanggungjawab memuat naik bahan itu di YouTube.

Satu rakaman klip video hitam putih aksi seks yang dikatakan membabitkan seorang pemimpin tertinggi pembangkang telah dimuat naik dalam laman Internet semalam.

Sedutan klip video dengan durasi satu minit 47 saat itu menampilkan seorang lelaki dan wanita dalam keadaan bertuala dan kemudian berbogel sebelum lelaki itu memakai seluar.

Klip video tersebut dimuat naik dalam laman YouTube dan blogger Papagomo, www.papagomo.com kira-kira 1.30 tengah hari semalam.

Sebelum ini pada 4 April lalu, satu klip video berdurasi yang sama tersebar luas di Internet. -TMI


Akhirnya klip papar aksi seks muncul di Internet

Lebih banyak klip video seks yang didakwa memaparkan lelaki mirip ketua pembangkang dan ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim muncul di Youtube.

alleged four full sex videos on youtube 290411Empat klip tersebut - sepanjang antara 4 minit hingga 4:24 minit - serupa dengan video 22 minit yang ditayangkan kepada wartawan pada 21 Mac di hotel Carcosa Seri Negara.

Ini adalah bahagian ketiga daripada video seks tersebut yang dibocorkan di internet, tetapi tidak seperti dua klip sebelum ini, empat klip terbaru itu memaparkan aksi seks.

Bagaimanapun, video yang dimuatkan oleh "rabiaab11" telah dikeluarkan dari Youtube kerana ia melanggarkan polisi lamanweb tersebut berhubung kandungan berunsur seks.

Berdasarkan maklumat pada Youtube, empat klip tersebut dimuatkan antara jam 2 petang hingga 6 petang semalam.

Video memaparkan beberapa aksi sek termasuk aksi wanita terbabit melakukan seks oral ke atas lelaki dalam klip tersebut.

Tidak seperti klip-klip yang muncul pada 4 April dan pada hari Rabu, yang sepanjang 1:45 saat, empat klip yang dimuatkan 'rabiaab11' semalam adalah lebih panjang. -mk


Ulasan GB

Penyebaran video edisi tanpa edit semalam itu benar-benar satu CABARAN kepada pihak polis yang menurut Timbalan IGP, Datuk Abdul Khalid Abu Bakar berkata polis telah memulakan siasatan terhadap penyebaran sedutan klip kedua video seks oleh beberapa portal dan blog sejak tengah hari semalam.

Khalid berkata pihaknya dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) sedang mengenal pasti pihaknya yang bertanggungjawab memuat naik bahan itu di YouTube.

Tiba-tiba kita dikejutkan ada lagi klip video seks itu yang dimuat-naik.

Jadi, rakyat melihat ini sebagai satu perolok-olokan terhadap usaha polis mengesani pihak yang memuat-naik video berkenaan dan tidak boleh dpersalahkan rakyat jika mereka berpersepsi bahawa polis bekerjasama dengan pihak yang terlibat memuat-naik video berkenaan atau polis sendiri yang melakukan, kerana seperti yang semua orang tahu hanya polis sahaja yang memiliki salinan asal video seks berkenaan.

Pihak media arus perdana, cetak dan eletronik, terus-menerus memberi liputan besar-besaran terhadapnya tetapi tidak ada satu pun media arus perdana berani untuk mendedahkan rakaman dekat wajah-wajah yang dikatakan mirip Anwar tersebut seperti yang blog ini pernah dedahkan sebab memang ternyata apabila dilakukan sedemikian, tidak ada persamaan lansung dengan Anwar. Betapa besar PENIPUnya mereka semua itu.

Pembesaran imej-imej akan membuktikan DENGAN JELAS bahawa lelaki itu BUKAN Anwar Ibrahim.


Lihat:



Jika dilihat dari jauh gambar dari video itu hitam putih itu nampak seolah-olah ia mirip Ketua Pembangkang. Disebarkan bertujuan untuk mengaibkan Anwar. Tetapi penelitian yang lebih rapi dengan apa kaedah sekalipun akan menjurus kepada rumusan bahawa ia bukan Anwar.

Hanya si bengong yang mabuk, yang tembel matanya dan yang busuk hatinya akan menyatakan ia Anwar Ibrahim!



Ibrahim Yahya Simbah "Najis" Ke Muka Tun Dr Mahathir

Posted: 28 Apr 2011 03:50 PM PDT

Malaysia bersatu dan agenda politik perkauman Oleh Ibrahim Yahaya (gambar)

Sebelum tulisan mengenai 1Melayu 1Bumi disiarkan, ramai yang mahu Melayu bersatu. Tetapi kemahuan itu setakat mahu tetapi tiada apa apa yang bergerak. Tidak bergerak kerana tiada siapa yang mahu menggerakkannnya.

Jika ada pun, orang itu segera dicop sebagai seorang yang chauvinist Melayu termasuk penulis yang menyeru agar 1Melayu 1Bumi dilaksanakan.

Kesannya, kemahuan, keinginan, hasrat dan cita-cita seperti kabus yang hilang apabila timbulnya sang matahari. Hilang dan lesap dari pandangan.

Selepas gerakan untuk Melayu bersatu mula diperkatakan terutama selepas 1Melayu 1Bumi ada pula pihak yang mahu memulaukan akhbar Utusan Malaysia yang dikatakan terlalu perkauman.

Namun, pokoknya ialah seruan agar Melayu perlu bersatu untuk menentang mereka yang tidak mahu melihat negara ini maju ke hadapan dan menjayakan 1Malaysia - rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan. Maka semua mata berpalinglah kepada DAP parti yang bukan saja membenci 1Malaysia tetapi mahu dikuburkannya sekali.

tenang by election 23011 1malaysia group lorriesLihatlah betapa mereka mengarahkan Menteri Besar Selangor untuk mengharamkan penggunaan logo 1Malaysia. Lihatlah bagaimana Satu Malaysia disamakan sebagai Sapu Malaysia.

Mengapa DAP menolak usaha mendahulukan rakyat sedangkan dalam ceramah merekalah 'superhero' yang dapat menyelamatkan Malaysia.

Superhero untuk siapa? Rakyat Malaysia atau segelintir pemimpin Cina yang membenci usaha untuk mendahulukan rakyat yang memerlukan - sudah pasti yang ramai ialah bangsa Melayu.

Dalam poster di Miri, DAP menyamakan Satu Malaysia sebagai Sapu Malaysia. Jika DAP menyatakan Sapu Malaysia, tolong tanya diri mereka sendiri siapa yang Sapu Malaysia sekarang? Tolong jawab. Siapa yang menguasai ekonomi Malaysia sekarang?

Ini tidak perlu dijawab oleh pemimpin DAP kerana mereka mempunyai ribuan jawapan untuk mengiakan apa yang mereka kata. Malah kekalahan pembangkang di sesuatu tempat di Sarawak baru-baru ini disalahkan kepada kerajaan.

Umum tahu kaitan DAP dengan PAP di Singapura yang mempunyai cita-cita besar untuk memerintah Malaysia. Lihatlah bagaimana PAP yang memerintah Singapura meminggirkan golongan tertentu di sana.

Sebagai wartawan, penulis sudah sudah melihat apa yang dilakukan oleh DAP dan suara-suara keangkuhan mereka sejak dari bapa hinggalah kepada anaknya.

Mereka pandai bermuka-muka apabila ingin menjalinkan hubungan dengan PAS dan PKR. Itupun sesekali mereka tersasul dan telanjur dengan membuat kenyataan 'Anwar tidak layak memimpin pembangkang lah' dan kemudiannya menjilatnya balik untuk membela Datuk Seri Anwar Ibrahim. Jangan suka bermuka-muka dan berjuanglah secara ikhlas.

Datuk Ibrahim Yahaya adalah penasihat media Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan dan bekas Ketua Pengarah, Jabatan Penyiaran Malaysia.


1Melayu, 1Bumi tidak baik untuk negara, kata Dr M

Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata, idea gerakan "1Melayu, 1Bumi" yang dicadangkan oleh Utusan Malaysia dan disokong Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) dan adalah tidak baik untuk negara.

"Saya harap ia tidak berlaku.... Jika kita laksanakan juga, akan terdapat sistem dua parti dalam politik... jika satu dikuasai oleh Melayu dan satu lagi oleh Cina, ia akan membawa mala petaka kepada negara," katanya dipetik Bernama selepas melancarkan Perdana Global Peace Foundation dan Jelajah Keamanan 2011 di Kuala Lumpur hari ini.

Utusan Malaysia Rabu lalu menerusi Timbalan Ketua Pengarangnya, Datuk Zaini Hassan mencabar kerajaan supaya melancarkan gagasan 1Melayu 1Bumi untuk menyelamatkan masyarakat Melayu daripada ditindas masyarakat Cina.

"Apa yang Umno harus lakukan sekarang, di masa yang amat terdesak sekarang, ialah melancarkan gelombang perpaduan bangsa – 1 Melayu, 1 Bumi.

"Tiada makna adanya 1 Malaysia, jika orang Melayu sendiri pun berpecah," tulis Zaini.

Kemelut itu bertambah kusut apabila PERKASA semalam mengumumkan gerakan "1Melayu, 1Bumi" akan menjadi sebahagian daripada "Perhimpunan Melayu" yang akan diadakan pada 30 April ini di Stadium Sultan Abdul Halim, Alor Setar.

PERKASA cawangan Sarawak juga pada Rabu lalu mendesak kerajaan BN supaya jangan keterlaluan melayan tuntutan kaum Cina yang didakwanya sanggup "membalas susu dengan tuba".

Dr Mahathir turut menasihatkan rakyat untuk memikirkannya secara mendalam mengenai sistem politik perkauman dan menegaskan bahawa ia akan menjadi mala petaka kepada negara jika berlaku.-mk


Ulasan GB

Jika mantan PM telah menentang keras idea gerakan "1Melayu, 1Bumi" sebagai idea yang tidak baik, malah TDM menegaskan bahawa ia akan menjadi mala petaka kepada negara jika berlaku, mengapa pula Ibrahim beriiya-iya sekarang ini hendak menegakkan idea tersebut?

Ibrahim mengaku melalui ayatnya:

Jika ada pun, orang itu segera dicop sebagai seorang yang chauvinist Melayu termasuk penulis yang menyeru agar 1Melayu 1Bumi dilaksanakan.


Bukankah tulisan Ibrahim itu umpama menyimbah najis ke muka Tun Dr Mahathir yang satu ketika diagung-agungkan oleh Datuk Ibrahim Yahya sendiri?

Sebagai wartawan, Ibrahim tidak objektif di dalam tulisannya. Beliau mengambil Singapura sebagai contohnya.

Umum tahu kaitan DAP dengan PAP di Singapura yang mempunyai cita-cita besar untuk memerintah Malaysia. Lihatlah bagaimana PAP yang memerintah Singapura meminggirkan golongan tertentu di sana.


Mengapa perlu lihat Singapura sedangkan di Malaysia sendiri, tidak sedarkan kamu bahawa UMNO yang memerintah Malaysia telah meminggirkan golongan tertentu di sini? Malah apa yang dilakukan oleh UMNO lebih buruk dan lebih jahat dari PAP di Singapura? UMNO merompak royalti negeri Kelantan dimana Kelantan diperintah oleh anak bangsa Melayu yang beragama Islam sendiri?

Kemudian Ibrahim menulis lagi:

Mereka pandai bermuka-muka apabila ingin menjalinkan hubungan dengan PAS dan PKR. Itupun sesekali mereka tersasul dan telanjur dengan membuat kenyataan 'Anwar tidak layak memimpin pembangkang lah' dan kemudiannya menjilatnya balik untuk membela Datuk Seri Anwar Ibrahim. Jangan suka bermuka-muka dan berjuanglah secara ikhlas.


Apa kurangnya hipokrisi UMNO yang bermuka-muka dengan MCA dan MIC? Depan kaum Cina dan India kamu jeritkan 1Malaysia, di depan bangsa sendiri kini kamu perjuangan 1Melayu 1Bumi? Bukankah itu munafik/hipokrit darjah tertinggi? Itu kamu mengaku 1Malaysia ikhlas?

Mujur tulisan kamu telah diedit oleh malaysiakini, jika tidak saya juga ingin meminjam istilah yang kamu gunakan di dalam tulisan kamu... iaitu "peeeraaaah!"

Bersumpah Untuk Membersihkan Diri Bukan Untuk Tuduh Orang Lain

Posted: 28 Apr 2011 08:30 AM PDT

Sumpah: Penjelasan PGSM berhubung mubahalah

Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) menyatakan bahawa sumpah di dalam Islam memadai dengan melafazkan lafaz sumpah dengan nama Allah iaitu Wallahi, Wabillahi dan Watallahi serta tidak perlu memegang atau mengangkat al-Quran.

Presiden PGSM, Mohamad Isa Abd Ralip berkata, ini adalah kerana perbuatan tersebut adalah bertentangan dengan ajaran Islam dan budaya tersebut adalah budaya orang Kristian bersumpah dan mereka bersumpah memegang bible.

Jelasnya, mubahalah memerlukan kehadiran kedua-dua pihak yang bertentangan berada di dalam satu majlis.

Katanya, seorang individu akan melafazkan sumpah dengan nama Allah dan menyatakan bahawa beliau akan dilaknat oleh Allah di dunia dan akhirat sekiranya dia tidak bercakap benar.

"Sumpah ini kemudiannya akan diikuti oleh satu pihak yang satu lagi yang akan bersumpah dengan nama Allah dan sekiranya beliau tidak berkata benar maka laknat Allat akan turun padanya di dunia dan di akhirat. "Dengan kata lain dengan sumpah ini, kedua-dua pihak akan saling sumpah menyumpah dan cabar mencabar supaya diturunkan laknat kepada sesiapa yang berbohong," jelasnya dalam satu kenyataan, hari ini.

Berikut adalah penjelasan beliau.

Persatuan Peguam Syarie Malaysia menyatakan bahawa sumpah di dalam Islam memadai dengan melafazkan lafaz sumpah dengan nama Allah iaitu Wallahi, Wabillahi dan Watallahi serta tidak perlu memegang atau mengangkat al-Quran.

Ini adalah kerana perbuatan tersebut adalah bertentangan dengan ajaran Islam dan budaya tersebut adalah budaya orang Kristian bersumpah dan mereka bersumpah memegang bible. Mubahalah memerlukan kehadiran kedua-dua pihak yang bertentangan berada di dalam satu majlis.

Seorang individu akan melafazkan sumpah dengan nama Allah dan menyatakan bahawa beliau akan dilaknat oleh Allah di dunia dan akhirat sekiranya dia tidak bercakap benar. Sumpah ini kemudiannya akan diikuti oleh satu pihak yang satu lagi yang akan bersumpah dengan nama Allah dan sekiranya beliau tidak berkata benar maka laknat Allat akan turun padanya di dunia dan di akhirat.

Dengan kata lain dengan sumpah ini, kedua-dua pihak akan saling sumpah menyumpah dan cabar mencabar supaya diturunkan laknat kepada sesiapa yang berbohong.

Di dalam Islam sumpah seperti ini dibenarkan bagi tujuan untuk membersihkan diri seseorang itu daripada sesuatu tuduhan (tohmah) dan sumpah tersebut dipanggil sumpah tohmah. Sumpah ini sangat besar kesannya kerana dibuat atas nama Allah dan laknat Allah akan menimpa pembuat sumpah tersebut di dunia dan akhirat. Walaubagaimanapun sumpah seperti ini adalah bertujuan semata-mata bagi membersihkan nama seseorang dari sebarang tohmah dan ianya bukan suatu kaedah untuk menuduh orang lain atau mensabitkan seseorang itu bersalah.

Ini adalah kerana di dalam Islam serta perundangan negara kita ada kaedah serta undang-undang yang telah digariskan bagi mendakwa seseorang itu melakukan sesuatu kesalahan. Di dalam undang-undang Jenayah Syariah, kaedah yang ditetapkan bagi menyatakan seseorang yang dituduh itu melakukan sesuatu kesalahan adalah dengan pihak pendakwa atau orang yang membuat tuduhan mengemukakan bukti ke Mahkamah. Oleh itu, beban untuk membuktikan suatu dakwaan itu adalah terletak kepada orang yang mengemukakan dakwaan, dan mengkehendaki Mahkamah percaya akan kewujudan perkara di dalam dakwaan tersebut. Ini selaras dengan peruntukan seksyen 73 (1) Akta Keterangan Mahkamah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 memperuntukkan – "Sesiapa yang berhasrat supaya mana-mana Mahkamah memberikan penghakiman tentang apa-apa hak atau tanggungan di sisi undang-undang yang bergantung kepada kewujudan fakta yang ditegaskan olehnya, mestilah membuktikan fakta itu wujud."

Selanjutnya Akta yang sama menyatakan cara memberikan keterangan di dalam kes-kes jenayah syariah, keterangan hendaklah diberikan oleh pendakwa dan tertuduh, melainkan jika tertuduh mengaku salah. Seksyen 87 (3) Akta Keterangan memperuntukkan bahawa – "Dalam kes jenayah, keterangan hendaklah diberikan bagi pendakwa dan bagi tertuduh melainkan jika tertuduh mengaku salah."

Oleh yang demikian, sesuatu dakwaan terhadap sesuatu kes itu hendaklah dibuktikan ke Mahkamah melalui proses pendakwaan oleh pihak yang mendakwa. Adalah menjadi beban kepada pihak yang mendakwa untuk membuktikan segala dakwaan atau tuduhan di Mahkamah. Sesuatu dakwaan atau pertuduhan tersebut hendaklah dibuat di Mahkamah dan bukannya di tempat-tempat awam atau di Masjid. Ini adalah kerana masjid adalah tempat yang suci untuk umat Islam beribadat dan bukannya menjadi tempat atau gelanggang bagi menyatakan kebenarannya sesuatu dakwaannya itu adalah benar.

Orang mendakwa perlu mengemukakan bukti bagi menyokong dakwaannya samada bukti tersebut adalah berbentuk saksi yang memberikan keterangan atau dokumen sebagai contoh laporan perubatan. Ini adalah penting bagi menyokong dakwaannya dan bukannya hanya bersumpah. Di dalam prinsip keterangan Islam sumpah sebenarnya terletak kepada pihak yang kena dakwa dan bukannya orang yang mendakwa selari dengan prinsip Islam iaitu "Keterangan pada pihak yang mendakwa dan sumpah kepada pihak yang mengingkarinya."

Di dalam jenayah Islam kes-kes yang melibatkan qisos seperti membunuh para fuqaha masih tidak sepakat dalam menerima sumpah sebagai dalil mensabitkan jenayah. Imam Malik, Syafie dan Ahmad berpendapat, sumpah diterima oleh Islam sebagai dalil atau bukti jenayah ke atas tertuduh jika tiada bukti lain, atau bukti tidak cukup. Sedangkan Imam Abu Hanifah berpendapat sumpah bukan suatu bukti atau dalil mensabitkan jenayah, tetapi satu cara bagi menafikan tuduhan yang dibuat oleh pendakwa ke atas tertuduh. Jenayah qisos yang dibolehkan bersumpah dalam mensabitkan jenayah hanyalah dalam jenayah membunuh sahaja.

Dalam kes-kes yang melibatkan hudud (zina, qazaf (menuduh zina), minum arak, mencuri, samun, memberontak dan murtad), sumpah hanya diterima sebahagian kecil ulama' dalam kes-kes tertentu seperti qazaf dan mencuri sahaja.

Manakala di dalam kes qazaf (menuduh zina), menurut Mazhab Shafie, sekiranya pendakwa tidak mempunyai apa-apa keterangan atau tidak cukup bukti, maka tertuduh boleh diminta bersumpah menafikan dakwaan itu. Jika tertuduh bersumpah, maka gugurlah dakwaan itu. Walaubagaimanapun, Imam Malik dan Ahmad tidak menerima langsung sumpah sebagai satu bukti mensabitkan kesalahan qazaf.

Di dalam kes melibatkan curi, menurut Mazhab Shafie, sekiranya kesalahan mencuri tidak dapat dibuktikan maka pihak tertuduh boleh diminta bersumpah. Jika tertuduh enggan, pihak yang kena curi boleh bersumpah al-yamin al-mardudah. Tetapi pandangan ini tidak diterima oleh mazhab-mazhab yang lain. Imam Malik, Abu Hanifah dan Ahmad berpendapat sumpah hanya boleh diterima dalam kes-kes mal atau sivil sahaja.

Dalam kes-kes mal atau sivil, yakni yang melibatkan yakni yang melibatkan pertikaian suami isteri atau rumahtangga, atau perebutan harta, sumpah perlu dilakukan dalam Mahkamah setelah diperintahkan oleh Hakim untuk berbuat demikian. Seksyen 87 (1) dan (2) Akta Keterangan Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 memperuntukkan:- "Dalam kes mal, keterangan hendaklah diberikan oleh Plaintif dan Defendan, dan jika Defendan menafikan tuntutan terhadapnya, dia hendaklah dikehendaki mengangkat sumpah mengikut Hukum Syarak."

"Jika Defendan mengangkat sumpah di bawah subseksyen (1), tuntutan yang dibuat oleh Plaintif hendaklah ditolak."

"Jika Defendan enggan mengangkat sumpah, maka Mahkamah bolehlah meminta Plaintif mengangkat sumpah dan dengan sumpah itu tuntutannya hendaklah diterima."

PGSM berpendirian bahawa di dalam kes-kes yang melibatkan jenayah syariah seperti liwat, khalwat serta persetubuhan luar nikah hendaklah dibuktikan oleh pihak pendakwa di Mahkamah dan pihak yang dituduh boleh untuk menafikan tuduhan tersebut melalui keterangan dan boleh bersumpah sekiranya diperintah oleh Hakim berbuat demikian. Namun demikian sumpah tersebut tidak mengikat hakim di dalam membuat keputusan sabitan kesnya. -HD


Eskay mahu sumpah laknat bersama Anwar

Ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah bersedia bersumpah laknat dalam majlis bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa ketua pembangkang merupakan pelaku dalam video seks yang didedahkannya.

Shazryl berharap dapat bersama-sama melakukan sumpah itu di Masjid Amru Al-As Bandar Baru Sentul di Sentul selepas solat Jumaat esok.

"Saya juga mempelawa semua pihak yang meragui kebenaran ini untuk turut hadir menyaksikan upacara tersebut," katanya.

NONEBagaimanapun, belum pasti sama ada dua lagi anggota Datuk T - bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara (PERKASA) Datuk Shuib Lazim - akan turut serta mengambil tindakan sama.

"Kalau diperlukan (mereka bersumpah), kenapa tidak?" kata Shazryl Eskay ketika ditanya sama ada Abdul Rahim dan Shuib akan turut bersumpah.

Rahim yang turut hadir dalam sidang media di sebuah hotel di Kuala Lumpur bersama Shuib bagaimanapun menyampuk:

"Eskay (bersumpah) wakili semualah."

'Atas nama Allah, Rasulullah'

Menurut Shazryl Eskay lagi, tindakannya esok bergantung kepada pandangan tokoh agama yang akan menyaksikannya.

Beliau bagaimanapun enggan menamakan pihak berkenaan.

Shazryl Eskay juga bersumpah, tindakannya menayangkan video seks itu bukan fitnah bagi memenuhi kepentingan peribadi atau pihak-pihak tertentu.

"Demi Allah yang maha mengetahui, tindakan yang kami (Datuk T) ambil ini semata-mata bertujuan menzahirkan kebenaram dan bukan sekali-kali memfitnah atau bagi memenuhi kepentingan pihak-pihak tertentu atau kepentingan peribadi kami sendiri," katanya.

Beliau yang mengakui mengenali Anwar secara peribadi juga berkata, "atas nama Allah, Rasulullah, rakyat dan anak cucu kita", beliau dan rakan-rakannya bertangungjawab sepenuhnya atas pendedahan itu. -mk


Ulasan GB

Dah berkali-kali GB kata, bahawa golongan UMNO ini jahil di dalam agamanya sendiri.
Suka-suka nak bersumpah dan nak mengajak orang bersumpah.

Diri sendiri belum diperkemaskan dengan ilmu syariat, tiba-tiba tak tahu malu nak gunakan nama Allah untuk menunjukkan konon dirinya benar.

Bukan kaedah di dalam Islam untuk bersumpah mubahalah semata-mata nak membuat tuduhan kepada orang lain.

Yang utama, qazaf terlaksana terlebih dahulu. Apabila diminta hakim bersumpah barulah bersumpah.

Diantara sumpah yang perlu dilakukan oleh Datuk T ialah

"Saya bersumpah bahawa saya terlibat di dalam video seks itu"
"Saya bersumpah bahawa saya menyiarkan video itu untuk tontotan beberapa orang di Hotel Carcossa"
"Saya bersumpah bahawa saya mempunyai niat untuk mengaibkan DSAI kerana sebab-sebab tertentu"




Nadir Bumi Bukit Merah: MB Dan Exco Wajar Letak Jawatan

Posted: 28 Apr 2011 06:20 AM PDT

Lim Guan Eng jamin tiada loji nuklear di negeri PR

Hanya Pakatan Rakyat (PR) adalah satu-satunya yang akan mengutamakan kesihatan rakyat dan kepentingan umum dari mengejar keuntungan syarikat dengan memastikan tiada kemudahan nuklear mahupun projek pemprosesan nadir bumi (rare earths) di Pulau Pinang.

Sangat mengejutkan apabila kerajaan negeri Perak secara senyap telah bersetuju dengan sebuah syarikat di Hong Kong untuk membenarkan projek pelombongan nadir bumi dibina di negeri itu sedangkan kemarahan orang ramai masih timbul ke atas kontroversi pembinaan Kilang Lynas di Gebeng, Pahang.

Dalam laporannya kepada Bursa Saham Hong Kong bertarik 18 Mei, CVM Minerals Limited telah mengumumkan bahawa satu memorandum persefahaman (MoU) telah ditandatangi bersama dengan Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) bagi melaksanakan projek tersebut di Bukit Merah, Ipoh.

Syarikat Hong Kong tersebut melalui anak syarikat tempatan, CVM Metal Recycle Sdn Bhd telah memohon lesen kepada Pejabat Tanah dan Galian Negeri bagi membolehkan mereka meneroka kawasan yang dijangka meliputi 250 hektar bagi melombong nadir bumi.

Bukit Merah juga merupakan kawasan bagi loji nadir bumi di Malaysia 20 tahun lalu, yang masih berhadapan dengan kerja-kerja pelupusan sisa radioaktif yang berjumlah RM300 juta. Sebaik memperolehi lesen, CVM Mineral dan PKNP akan menandatangani perjanjian bagi menetapkan terma dan syarikat dalam melaksanakan projek tersebut. Menurut sumber, CVM Mineral akan menjadi pemegang saham utama sementara PKNP akan menguruskan 135, 300, 000 saham CVM iaitu kira- kira 4.73% dari keseluruhan saham syarikat itu.

Aktivis alam sekitar telah menimbulkan kebimbangan akan sisa radioaktif yang bakal dikeluarkan dan disimpan di kompleks loji pemprosesan Lynas di Gebeng dengan merujuk kepada nasib yang menimpa Asian Rare Earth Milk yang dikaitkan dengan lapan kes leukimia termasuk tujuh kematian. Baru- baru ini kerajaan Persekutuan telah mengumumkan bahawa laporan lengkap sebulan dari Lynas hampir siap dan diikuti dengan peraturan dan langkah-langkah keselamatan.

Bukan hanya rakyat Perak malah seluruh rakyat Malaysia menentang keputusan yang pendek fikiran ini.

Jelas Barisan Nasional (BN) terlalu mengejar keuntungan sehingga buta dalam mengutamakan masalah lingkungan hidup, keselamatan dan kesihatan yang terpaksa ditanggung oleh rakyat. Rakyat Perak harus bangkit semula bagi mengembalikan kerajaan PR di bawah pimpinan Mohammad Nizar Jamaluddin bagi mengelakkan projek pelombongan nadir bumi terus beroperasi di Perak.

Pada mulanya Pahang dan sekarang Perak. Pelombongan nadir bumi ini sememangnya tidak boleh dipandang ringan tanpa mengadakan rundingan yang sewajajarnya kerana risiko yang bakal ditanggung amat tinggi. Hanya negeri diperintah Pakatan Rakyat (PR) yang mengambil sikap tegas dan tanpa berkrompomi menentang pemprosesan dan pelombongan nadir bumi ini.

Pakatan Rakyat seperti Pulau Pinang telah berlengah telah bertindak lebih maju dengan terlebih dahulu menulis surat kepada Kerajaan Persekutuan umtuk menentang setiap kemudahan loji nuklear untuk ditempatkan di negeri ini. Kerajaan negeri Pulau Pinang telah menulis surat kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Peter Chin pada 21 Mac 2011 sebagai bantahan terhadap pembangunan kilang nuklear di Malaysia. Kerajaan negeri Pulau Pinang juga turut menyatakan pendirian kerajaan negeri untuk tidak membenarkan sebarang kemudahan seperti itu di Pulau Pinang.

Selepas berlakunya bencana nuklear di negara secanggih Jepun, kerajaan BN seharusnya menghentikan projek tersebut. Bagaimana BN boleh memastikan tiada risiko berbahaya sejurus pembinaan loji nuklear kepada kesihatan dan keselamatan awam ketika kerajaan BN tidak boleh membina bumbung stadium tanpa runtuh dan memastikan atap Parlimen tidak bocor?

Melalui surat yang dibalas kepasa saya pada 20 April 2011, Peter Chin mengatakan bahawa adalah mustahil untuk membina loji nuklear di Pulau Pinang kerana kepadatan penduduknya yang tinggi. Namun tekad kerajaan BN adalah untuk meneruskan pembangunan loji nuklear menjelang 2020 di kawasan lain di Malaysia.

Rakyat Pulau Pinang boleh tidur dengan aman dan yakin tentang keselamatan anak- anak mereka selagi PR memerintah. Malangnya kepada mereka yang tinggal di negeri- negeri di bawah pemerintahan BN kerana negeri tersebut berkemungkinan mempunyai loji nuklear menjelang tahun 2020. Jelas BN telah memperjudikan kesihatan dan keselamatan rakyat.

Hanya negeri Pakatan Rakyat (PR) seperti Pulau Pinang tidak sanggup menanggung risiko tersebut. Atas alasan ini jugalah rakyat Perak, Pahang serta negeri- negeri BN lain harus belajar bahawa hanya kerajaan pemerintahan PR dapat memastikan bahawa projek pemprosesan nadir bumi serta sebarang pembinaan loji nuklear dibina yang boleh mengancam kesihatan dan keselamatan keluarga mereka.

*Kenyataan media oleh Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri Pulau Pinang.


MB, Exco 'terkejut' MoU firma HK lombong nadir bumi di Bukit Merah

KUALA LUMPUR, 28 April — Datuk Seri Zambry Abd Kadir akan meminta penjelasan daripada sayap pelaburan kerajaan negeri ekoran laporan bahawa satu perjanjian telah dibuat dengan firma dari Hong Kong untuk menerokai dan melombong nadir bumi di negeri itu baru-baru ini — perkembangan yang menimbulkan kebimbangan baru selepas tragedi Bukit Merah.

Menteri Besar menekankan bahawa perjanjian dibuat itu hanya satu memorandum persefahaman antara Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) dan CVM Minerals Limited dari Hong Kong.

Bagaimanapun menurut Ahli Dewan Undangan Negeri Lumut ini, PKNP seharusnya telah memaklumkan beliau sebelum menandatangani MoU seumpama itu memandangkan ia membabitkan kepentingan ramai.

"PKNP sewajarnya telah memaklumkan kepada saya kerana ia satu topik sensitif, berkaitan dengan radiasi dan kesihatan awam.

"Saya akan mengarahkan (PKNP) supaya memberi penjelasan kepada saya terlebih dahulu esok," kata beliau kepada The Malaysian Insider lewat semalam.

Sebuah syarikat Hong Kong dan kerajaan Perak dilaporkan telah bersetuju untuk menerokai dan melombong nadir bumi di negeri itu - perkembangan terbaru di sebalik kontroversi loji pemprosesan Lynas Corporation di Gebeng, Pahang.

Pemakluman bertarikh 18 April kepada Bursa Saham Hong Kong menunjukkan CVM Minerals Limited telah mengumumkan yang ia telah menyertai MoU dengan PKNP untuk menjalankan projek itu di Bukit Merah dekat Ipoh.

Syarikat Hong Kong itu, menerusi subsidiari CVM Metal Recycle Sdn Bhd telah memohon kepada pejabat tanah dan galian negeri satu lesen untuk menerokai kawasan seluas 250 hektar bagi melombong nadir bumi.

Bukit Merah merupakan kawasan bagi loji nadir bumi di Malaysia 20 tahun lalu, yang masih berhadapan dengan kerja-kerja pembersihan RM300 juta.

Semasa dihubungi, Exco Kerajaan Negeri bagi perindustrian dan pelaburan Datuk Hamidah Osman juga berkata beliau tidak tahu-menahu mengenai projek itu.

Zambry yang juga Pengerusi PKNP menambah, sebarang projek nadir bumi di negeri itu akan tertakluk kepada standard sama, yang diperlukan oleh kerajaan persekutuan, yang dikenakan ke atas loji Lynas ekoran protes penduduk tempatan dan pertubuhan bukan kerajaan sejak beberapa bulan lalu.

Kata Zambry, ekoran tumpuan ramai selepas krisis nuklear di Jepun selepas bencana berganda bulan lalu dan isu loji Bukit Merah, beliau tidak gembira kerana PKNP tidak memaklumkannya mengenai MoU dengan CVM.

Aktivis alam sekitar menimbulkan kebimbangan akan sisa radioaktif yang bakal dikeluarkan dan disimpan di kompleks loji pemprosesan Lynas di Gebeng, dengan merujuk kepada nasib yang menimpa Asian Rare Earth milik, yang dikaitkan lapan kes leukemia termasuk tujuh kematian.

Ibu pejabat CVMSB ditubuhkan pada 2007 untuk melombong dolomit dan mengeluarkan ketulan magnesium di Malaysia.

Ia beroperasi di Perak sejak Jun 2009 dan juga menerokai perlombongan bijih besi, arang batu dan mangan.

Pengerusi CVM, Goh Sin Huat merupakan bekas ketua pegawai eksekutif Ho Wah Genting Berhad.

Ho Wah Genting, yang turut mempunyai pegangan dalam CVM juga dilaporkan mahu menyertai perlombongan timah untuk memperluaskan asas perolehan.

Syarikat itu juga berkata, pemeteraian dengan sayap pelaburan Perak belum selesai lagi.

"Sehingga tarikh pengumuman, tiada perjanjian sahih diputuskan antara syarikat dan PSDC dalam mewujudkan perkongsian," kata CVM dalam maklumannya.

PSDC mengumumkan ia juga berminat untuk membeli 135.3 juta saham CVM iaitu kira-kira 4.73 peratus daripada keseluruhan saham syarikat itu. -TMI



Ulasan GB

Sungguh hairan, seorang MB dan seorang exco tak tahu menahu kegiatan yag dilakukan oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) yang telah menandatangani satu memorandum persefahaman (MoU) bersama CVM Minerals Limited dari Hong Kong bagi melaksanakan projek pelombongan nadir bumi di Bukit Merah, Ipoh.

"Terkejut" katanya, atau buat-buat terkejut?

Kalau MB dan exco sendiri tak tahu menahu mengenai kegiatan Perbadanan Kemajuan Negeri Perak yang memang merupakan sayap utama pelaburan negeri, maka sewajarnya MB dan exco itu meletakkan jawatannya masing-masing.


Bukankah Polis Saja Yang Memiliki Video Itu?

Posted: 28 Apr 2011 05:00 AM PDT

PDRM Dan SKMM Cari Individu Yang Memuat Naik Sebahagian Lagi Klip Video Seks

KUALA LUMPUR: Polis telah melancarkan siasatan bagi mengesan individu yang memuat naik sebahagian lagi rakaman klip video hitam putih aksi seks melibatkan individu mirip pemimpin pembangkang pada Rabu.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Khalid Abu Bakar berkata siasatan polis mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 telah dimulakan dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) tidak lama selepas berita mengenai klip video aksi seks itu tersebar di internet.

"Sehingga kini kita masih belum kenal pasti identiti mereka yang memuat naik klip itu," katanya kepada pemberita di Bukit Aman di sini Khamis.

Ditanya sama ada polis telah menerima laporan berhubung penyiaran klip terbaru itu, Khalid berkata walaupun sehingga kini tiada laporan polis dibuat mengenainya tetapi polis masih boleh menjalankan siasatan.

"Tidak semestinya laporan perlu dibuat. Siasatan masih akan dijalankan. Perkara yang paling penting adalah mencari siapa yang bertanggungjawabdalam hal ini," katanya.

Semalam heboh diperkatakan mengenai penyiaran sebahagian lagi rakaman video seks dengan durasi 47 saat yang dikatakan melibatkan individu mirip pemimpin pembangkang yang telah dimuat naik di internet antaranya di laman web perkongsian video disukai ramai YouTube and beberapa blog.

Pada 4 April lepas, satu klip video berdurasi yang sama juga dipercayai melibatkan individu yang sama tersebar luas di internet.

Khalid ketika ditanya mengenai perkembangan siasatan klip video pertama itu, berkata pihak pendakwaan telah meminta pegawai penyiasat untuk menyiasat dengan lebih terperinci daripada beberapa sudut lagi.

"Pihak pendakwaan melihat lebih terperinci daripada penyiasat. Kami tidak dapat nyatakan bila ia (siasatan) akan siap"," katanya.

Katanya ia adalah proses biasa dalam sesuatu siasatan apabila ada individu yang akan dipanggil memberi keterangan atau dipanggil semula untuk beberapa kali bagi membantu siasatan.

Pada 21 Mac lepas, rakaman video seks yang dikatakan melibatkan individu mirip pemimpin pembangkang dipertontonkan kepada beberapa wakil media oleh pihak yang menggelarkan diri "Datuk T" di sebuah hotel di sini.

Misteri "Datuk T" terungkai apabila Datuk Shazryl Eskay Abdullah bersama bekas Ketua Menteri Melaka Tan Sri Rahim Tamby Chik dan bekas Bendahari Perkasa Datuk Shuib Lazim mengaku mereka bertanggungjawab di atas penayangan video tersebut dan "Datuk T" merupakan singkatan "Datuk Trio".

Penayangan video itu menyebabkan Anwar membuat laporan polis. - BERNAMA

Ulasan GB

Polis belum kenalpasti siapa yang menaikkan video klip berkenaan?

Bukankah kenyataan itu mendedahkan samada polis lemah sehingga dua video klip dimuat-naik ke youtube tetapi tidak dapat dikesan atau polis melindungi pesalah tersebut.

Video seks berkenaan dilaporkan sebelum ini HANYA ada satu salinan dimana yang diserakan oleh Datuk T itulah video seks yang sebenar. Polis telah membuat kenyataan video itu adalah tulen, bererti video yang berada pada polis itu sebagai tulen.

Kemudian bagaimana pula video seks yang dimuat-naik ke youtube itu? Apakah ia salinan video seks yang tulen berkenaan yang sepatutnya HANYA polis saja memilikinya?

Dan bagaimana pula seorang blogger UMNO (papagomo) begitu cepat tahu ada video seks kedua di youtube dan kemudian menyiarkannya di blognya?

Dan apakah polis telah lakukan siasatan terhadap papagomo atau sedang bekerjasama dengan papagomo?

Loceng dibunyikan. Kredibiliti dan integriti polis sekali lagi dipertikaikan rakyat!

Bayi Comel Ditemui Bawah Pokok

Posted: 28 Apr 2011 03:00 AM PDT

Georgetown: Hanya beralaskan kain dan dibungkus dengan plastik hitam, seorang bayi lelaki dipercayai baru dilahirkan ditemui di bawah pokok di Jalan Satu, Changkat Miden di Gelugor, pagi semalam.

Bayi yang masih bertali pusat itu ditemui jam 7 pagi oleh orang ramai yang kebetulan berjoging di kawasan berkenaan.

Saksi, T Satyadevi, 69, berkata, ketika itu dia berada dalam rumah kakaknya tidak jauh dari kawasan berkenaan sebelum dikejutkan dengan penemuan bayi itu selepas terdengar tangisan bayi.

Menurutnya, dia yang bergegas ke kawasan itu diminta membuka bungkusan berkenaan.

Katanya, dia terkejut apabila mendapati seorang bayi lelaki yang comel masih bertali pusat dalam bungkusan berkenaan dan terus menghubungi polis memaklumkan kejadian itu.

"Saya bersyukur kerana bayi comel ini ditemui hidup walaupun masih dalam keadaan bertali pusat serta tidak digigit anjing atau serangga berbisa lain," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng berkata, pihaknya menerima maklumat awam mengenai penemuan bayi lelaki yang masih bernyawa dan sepasukan anggota polis bergegas ke lokasi penemuan.

Menurutnya, bayi lelaki yang masih belum diketahui bangsanya itu dihantar ke Hospital Pulau Pinang (HPP) untuk pemeriksaan lanjut. -hm

Ketua Gereja Kecam TV3 Kerana Tayangkan Siri Kedua Klip Video Seks

Posted: 28 Apr 2011 02:30 AM PDT

Petaling Jaya: Seorang pemimpin Gereja Katholik membidas TV3 dengan tindakan mereka menyiar potongan dari video seks yang didakwa membabitkan Datuk Seri Anwar IbrahimTV3.

Biskop Paul Tan, yang juga Presiden Konferens Bikop-biskop Katholik Malaysia, mengecam tindakan itu sebagai sesuatu kebiadaban yang tidak boleh dimaafkan.

Semalam, stesyen TV yang ada kaitan dengan kerajaan tersebut telah menyairkan potongan dari apa yang disifatkan bahagian kedua video yang didakwa membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan wanita dikatakan warga China.

"Dari awal lagi, kita melihat satu sikap yang serba membolehkan telah menjadi ciri kepada sikap pihak berkuasa terhadap episod jijik berkenaan," kata Tan.

"Sekarang sikap itu menjadi lebih biadab: pemaparan bahan yang keji dan buruk dilkakukan di TV awam untuk ditontoni oleh seluruh rakyat lelaki dan perempuan termasuk kanak-kanak.

"Kebiadaban ini tidak boleh dimaafkan dimana kelemahan pihak berkuasa yang tidak bertindak tegas dari untuk menghapuskan ia dari peringkat awal sebagai satu kesilapan yang amat besar.

Tan menggesa pihak berkuasa untuk bertindak tegas dan mengheret mereka yang memiliki dan menayang video seks sebelum "satu kejahatan melahirkan lebih kejahatan lagi selepasnya."

"Sikap membenarkan tayangan berkenaan, adalah relatifnya merupakan wajah kepada tindakan syaitaniah yang merupakan penyumbang jelas terhadap kerosakan moral yang kita temui di dalam kehidupan.

"Para penjaga undang-undang dan moral (pihak polis) tidak boleh membiarkan penayangan kejahatan yang kurang ajar ini. Mereka perlu bertindak, jika tidak rakyat akan menanggung risikonya," tegasnya.

Ulasan GB

Orang bukan Islam tahu penayangan video berkenaan tidak sepatutnya dilakukan. Ini orang Islam sendiri melakukan tayangan berkenaan. Sungguh menjijikkan.

Kerana hati busuk untuk aibkan Anwar, soal samada Anwar itu pelakon di dalam video seks atau tidak, tak jadi soal, yang penting orang kampung yang tidak ada internet perlu disogokkan dengan tayangan berkenaan.

Kerana sememangnya UMNO hidup di atas sumber dan dasar fitnah.

Tiada ulasan: