Sabtu, 16 April 2011

Kami Sokong Tokguru

Kami Sokong Tokguru


Telur Tiruan,Kerajaan Malaysia Tipu Rakyat

Posted: 16 Apr 2011 10:13 PM PDT

Isu Semasa
Assalamualaikum dan salam blogger,
Kita lupakan sekejab pasal keputusan pilihanraya sarawak,kita bincang pasal benda yang lebih penting lagi.Isunya ialah tentang nasib ummat Islam di malaysia yang sering ditipu oleh pihak kerajaan sendiri.harapkan pagar pagar makan padi.

Saya agak terkejut bila membaca pendedahan dari blog ibnuyaakob tentang telur tiruan yang heboh diperkatakan baru-baru ini,isu ini senyap setelah laporan rasmi dari pihak kerajaan mengatakan bahawa tidak ada telur tiruan yang dijual di negara kita.tapi apa yang berlaku ialah sebaliknya ,pendedahan oleh persatuan pengguna pulau pinang(CAP) tidak boleh dinafikan begitu saja,mereka bukan main tembak rambang,mereka ada pakar-pakar mereka sendiri,mereka ada ahli agama,mereja juga ada makmal mereka sendiri.Kredibiliti CAP diperakui oleh beberapa ustaz termasuk ustaz Syamsuri hj.Ahmad.
Sila baca laporan dari blog ibnu yaakob dibawah

Teknologi telur tiruan telah pun wujud di China sejak 2009 lagi atau pun mungkin sebelum itu. Namun begitu, ia tidak menjadi panas di Malaysia sejak selepas SM Mohamad Idris dari Persatuan Pengguna Pulau Pinang mula membangkitkan isu telur tiruan yang dijumpai di pasar Pulau Tikus, Pulau Pinang.

Jika sekiranya peniaga-peniaga dapat menjual 30% telur tiruan daripada jumlah keseluruhan telur yang diletakkan di kedai atau pasaraya besar, ia sudah memadai dan menguntungkan. Telur tiruan lebih tahan lama dari telur asli yang hanya bertahan 2 minggu.

Peniaga-peniaga kedai makan akan lebih cenderung menggunakan telur tiruan ini kerana mereka memerlukan purata sekurang-kurangnya 200 – 300 biji sehari untuk masakan. Jika digunakan, tiada siapa yang tahu. Penggunaan di kedai-kedai makan kemungkinan berlaku kerana harga telur asli sentiasa berubah tambahan dengan kenaikan harga minyak tetapi telur tiruan boleh dibuat sendiri.  

Cuma amat menghairankan apabila Kementerian Pengguna cuba menafikan telur yang dijumpai di Pulau Pinang adalah telur tiruan dengan mengatakan keputusan penyelidikan makmal di Kuala Lumpur telah mengesahkannya.
Diharapkan pihak kerajaan menjalankan penguatkuasaan yang lebih ketat. Telur yang diuji beberapa biji itu tidak boleh ditakrifkan sebagai mewakili seluruh pasaran telur di Malaysia.
blog dari chinahush mendedahkan cara mengenal pasti telur tiruan ini.

-ijoks2009-
Jika laporan dari blog ibnuyaakob tidak benar,sila ambil tindakan keatas tuan punya blog,jika sebaliknya kerajaan perlu lakukan sesuatu untuk membetulkan keadaan.Ini soal halal haram bukan nya agenda kecil macam dikatakan oleh seorang ustazah.

Apa yang lebih parah lagi salah satu bahan untuk membuat telur tiruan ialah gelatin.sumber utama gelatin ialah dari lemak Babi,dan telur tiruan ni dibuat di china jadi lu pikirlah sendiri.

Jika ummat islam di malaysia termakan benda-benda haram disebabkan oleh kecuaian dari pihak kerajaan ,mereka akan berdepan dengan rakyat di hadapan Allah nanti.Saya tidak redha jika saya termakan benda-benda haram disebabkan kecuaian kerajaan malaysia.

Antara bahan-bahan untuk membuat telur palsu
Composition Usage Side effects and harms
Glucolactone Solidifier Metabolism disorder
Benzoic acid Preservative Harmful to brain, nerve cell. May cause liver dieses, senile dementia.
Calcium Chloride Egg Shell May cause nerve, liver dieses. May affect ability to produce blood.
Cellulose Additive Metabolism disorder
Alum Softener May cause nerve, liver dieses. May affect ability to produce blood.
Amino Acid Additive Metabolism disorder
Food coloring "Egg yolk" color
Sodium alginate "Egg white" and "egg yolk"
Gelatin "Egg white" and "egg yolk"
20090424-fakeegg-16


Cari N3 lama-lama disini

Terkini Dari Sarawak

Posted: 16 Apr 2011 03:50 AM PDT

Isu Semasa



Dibawakan oleh http://wrlr.blogspot.com

Tiada ulasan: