Jumaat, 29 April 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Posted: 29 Apr 2011 02:39 PM PDT

sumber

Ketua Pablisiti DAP, Tony Pua mengatakan kerajaan perlu mengabaikan projek 1 email Malaysia dan menggunakan perkhidmatan e-mel percuma untuk berkomunikasi dengan orang awam sebagai gantinya.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu mengatakan, jutaan akan digunakan oleh agensi kerajaan jika mereka membayar 50 sen setiap email ke Tricubes Berhad.

Dia meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengarahkan agensi kerajaan supaya mendaftar warga dengan akaun e-mel mereka sendiri.

"Sama ada Gmail, Hotmail Yahoo!mail ... dengan demikian, agensi kerajaan akan dapat berkomunikasi dengan golongan rakyat Malaysia biasa dengan menghantar e-mel tak terbatas tanpa bayaran sama sekali, "katanya.

Pua menambah bahawa bank dan syarikat kad kredit sudah melakukannya dan tidak ada alasan untuk badan-badan kerajaan untuk tidak melakukan hal yang sama.

CEO Tricubes Berhad , Khairun Zainal Mokhtar mengatakan pada hari Selasa bahawa setiap e-mel yang dihantar melalui akaun myemail.my untuk database pengguna disahkan akan dikenakan bayaran maksimum 50 sen setiap e-mel.

"Ini akan menghasilkan berjuta-juta yang dikeluarkan oleh masing-masing agensi kerajaan sekiranya mereka perlu menghantar satu email ke 15 juta pengguna dijangka," ujar Pua dalam satu kenyataan hari ini.

Dia mengatakan bahawa hal ini bertentangan penafian pentadbiran Najib bahawa projek itu akan dibiayai oleh kerajaan, kerana ada "jelas penglibatan berbagai agensi kerajaan di bawah jabatan perdana menteri dan Jabatan Kewangan."

Projek RM50 juta ini diumumkan minggu lalu oleh Najib, yang mengatakan ia akan mempunyai pendapatan nasional kasar (GNI) kesan RM39 juta hingga 2015 dan membolehkan komunikasi langsung dan selamat antara warga negara Malaysia dan kerajaan.

Namun pengkritik mengatakan kerajaan harus fokus pada projek infrastruktur seperti bekalan air bersih atau jalur lebar di seluruh negeri daripada perkhidmatan e-mel percuma yang sudah sedia dengan pembekal perkhidmatan yang lain.

Para pengkritik juga mempersoalkan mengapa Tricubes yang dalam kerugian, berdepan dengan masalah kewangan, terancam ditarik dari penyenaraian di Bursa Malaysia Securities, disenaraikan sebagai status GN3 pada bulan Oktober tahun lalu, diberikan untuk menerajui projek tersebut.

Tricubes mengatakan pihaknya bekerja sama dengan pemilik perkhidmatan Hotmail Microsoft Corp untuk projek tersebut tetapi tidak memberikan butiran lebih lanjut tentangnya.

"Para sarkas di atas RM50 juta 'sederhana' projek 1 Malaysia e-mel, bukannya memaparkan sebuah jentera pemerintahan reformasi di bawah pelbagai inisiatif seperti EPP GTP, ETP, dll, malah ianya fakta mendedahkan bahawa semua tidak baik dalam pentadbiran Najib .

"Pelbagai jabatan kerajaan, sama ada kerana ketidakmampuan seluruhnya atau kepentingan peribadi, adalah halangan terbesar bagi kejayaan implementasi dari program 'transformasi' kerajaan," tambah Pua.

Cerita lanjut boleh baca di sini dan juga di sini

Mubahalah al-Bahalol

Posted: 28 Apr 2011 11:00 PM PDT

Ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah — salah seorang "Datuk T" yang mendedahkan video seks bulan lalu, dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim — akan melakukan sumpah laknat selepas solat Jumaat di Masjid Amru al-As, Bandar Baru Sentul hari ini dan mencabar Anwar untuk turut serta bagi membuktikan kebenaran berhubung rakaman video seks yang dikaitkan dengan Ketua Umum PKR itu di sini

Samada majlis sumpah tersebut berlaku atau tidak, belum ada kepastian.Tetapi Sibahalol ini , Shazril Eskay, begitu beriya-iya mahu melakukan sumpah tersebut semata-mata kerana mahu menuduh bahawa pelaku dalam video seks yang dijaja oleh kumpulanya , trio Datuk T' itu adalah Anwar Ibrahim.

Namun, perlu diberi perhatian bahawa sumpah mubahalah adalah bentuk sumpah di luar mahkamah yang berlaku untuk mempertahankan diri dan bukan untuk melakukan tuduhan kepada orang lain.Sia-sia sahaja bahalol ini bersumpah semata-mata mahu menuduh Anwar sebagai pelaku dalam video seks tersebut!

Bertambah lagi nampak benar kebahalolannya!Bila dia cabar Anwar supaya turut serta.Mereka ingat Anwar sama bahalol seperti mereka bertiga itu!

Tidak tahukah bahawa dalam undang-undang dan Hukum Syarak seseorang itu tidak diperlukan untuk bersumpah bagi membersihkan namanya kerana orang yang didakwa tidak dibebankan untuk membuktikan beliau tidak bersalah.Lihat di sini

Sumpah atau al yamin ini hanya dibuat setelah diperintahkan oleh Hakim sahaja setelah dakwaan dibuat terhadapnya mengikut cara cara yang ditentukan.

Maka adalah lebih cerdik dan wajar kalau trio 'Datuk T' membuat tuduhan tersebut di mahkamah syari'ah supaya keadilan sebenar dapat ditentukan.Beranikah mereka jadi manusia cerdik dengan berbuat begitu?

Tapi malangnya, manusia bahalol macam trio 'Datuk T' itu mana bisa berfikir untuk jadi manusia cerdik!

Muktamar Agung PAS - Persoalan Sebenarnya Adalah ...

Posted: 28 Apr 2011 07:08 PM PDT

Persoalan yang yang dihadapi oleh para perwakilan ke Muktamar Agung PAS nanti bukan sama ada Hadi telah menjadi Presiden yang baik atau tidak. Ini bukan pemilihan untuk memberi anugerah perkhidmatan cemerlang.

Tetapi, persoalan sebenar ialah, adakah Hadi boleh menjadi Presiden yang baik untuk memimpin PAS dalam pilihanraya akan datang dan seterusnya ke masa hadapan?

Kebenaran mungkin pahit untuk ditelan. Hakikatnya Hadi bukanlah individu terbaik untuk terus menjadi Presiden PAS. Saya akan simpulkan dengan cara semudah mungkin kenapa saya berkata demikian. Hadi tidak mempunyai ketrampilan ataupun ketokohan untuk menjadi Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Hadi telah mencipta imej beliau sebagai seorang pemimpin masyarakat Melayu Islam. Tetapi beliau tidak dilihat sebagai seorang pemimpin untuk rakyat Malaysia secara keseluruhan.

PAS perlu berfikir bagaimana untuk memperkukuh apa yang telah dibina oleh Hadi. Parti itu perlu mula membina imej sebuah parti yang berkemampuan memimpin seluruh rakyat Malaysia, bukan memimpin orang Melayu Islam sahaja. Dan yang nyata, Hadi bukan pembawa imej "pemimpin negara".

Mungkin ada yang berhujah bahawa ini hanya masalah persepsi. Tetapi jika sebuah parti politik tidak menyedari peri pentingnya persepsi, maka parti itu berada di padang permainan yang salah. Politik ialah sebuah pertandingan persepsi. Kejujuran dan ketokohan seseorang itu hanya bernilai jika sifat-sifat ini berjaya mempengaruhi persepsi pengundi. Jika sifat-sifat itu tidak membawa persepsi positif, maka dalam bahasa kampungnya "tak payah pun tak apa".

PAS memang memiliki individu-individu yang boleh membawa parti itu ke satu tahap baru. Husam Musa dan Nizar Jamaluddin hanya dua nama yang biasa disebut. Sudah pasti ada tokoh lain yang juga boleh melakukannya dan perlu dipertimbangkan.

Tetapi budaya politik dalam hampir semua parti di Malaysia ini secara umumnya memberi kelebihan kepada presiden sedia ada. Jika mahu menjadi presiden sehingga mati pun biasanya boleh. Parti-parti politik kita tidak mempunyai budaya yang mana seseorang presiden mengumumkan dengan penuh bangga bahawa beliau telah membawa parti itu ke satu tahap tertentu dan telah tiba masanya untuk orang baru mengambil alih untuk membawa parti itu ke satu tahap yang lebih tinggi.

Lihat sahajalah apa yang berlaku dalam perubahan pucuk pimpinan Umno, MCA dan MIC. Semuanya terpaksa melalui era transisi yang amat menyeksakan. Dan PAS tidak terkecuali dalam budaya ini.

Hadi seharusnya menarik nafas panjang sambil menilai segala pencapaian besar beliau. Beliau boleh berbangga dengan apa yang beliau telah lakukan. Setelah itu, beliau perlu menerima hakikat bahawa telah tiba masanya untuk menyerahkan obor perjuangan kepada orang lain yang membawa PAS ke tahap yang lebih tinggi, sesuai dengan tuntutan rakyat agar PAS segera melahirkan pemimpin negara, bukan pemimpin bangsa atau pemimpin agama sahaja seperti selama ini.

Hadi pula jangan lah bermain kata-kata, kononnya tidak mahu menjadi presiden selama-lamanya dan bersedia dicabar. Bukannya beliau tidak tahu bahawa budaya parti politik di Malaysia ialah, sekiranya presiden tidak menolak pencalonan, maka tidak ada harapan perubahan akan berlaku.

Tidak ada gunanya bermain kata-kata kerana ia akan menyebabkan seorang presiden yang telah berjaya membawa pelbagai pembaikan akhirnya dilihat sebagai tunggul yang menghalang pembaharuan. Baca sepenuhnya di sini

Tiada ulasan: