Khamis, 14 April 2011

AdukaTaruna

AdukaTaruna


Pendapat gua mengenai Al Kitab.

Posted: 14 Apr 2011 09:39 AM PDT

Oleh : AdukaTaruna

Gua ditanya melalui sms. Pendapat gua mengenai Al Kitab. Bible Bahasa Melayu tu. Nak tulis secara berat, dah pukul berapa dah ni. Besok gua ada projek Langgar Kawasan Kuliah TGNA. Niaga T Shirt politik, ma..

Pada gua, apa2 hal, kita ikut Islam. Walaupun adakalanya kita rasa amat berat sangat dengan sistem itu. TG Harun Taib pun dah story berkenaan tiada salahnya Bible dalam BM. Hak mereka. Nash pun dah sound gak. Saiful Islam dan MAZA gua tak sempat riki.

Yang menjadi masalahnya pada gua, ialah sikap kita. Sudahlah bodoh, penakut pula. Sudahlah penakut, salahkan orang lain pula.

[1] 

FAM bodoh dalam meningkatkan mutu bola sepak. Kemuncak kepada tekanan, ialah Piala Asia dulu. Sampai anak sultan letak jawatan. Khairy pun poyo letak jawatan. Konon. Pastu tanding jadi Timbalan FAM. Lepas bapak dah takda, kena terajang secara mulia.

Ketika bola sepak Malaysia macam sial, Piala Merdeka yang berprestij, kejohanan yang berusia, yang pernah disertai oleh negara2 besar, dimansuhkan. Kerana apa?

Kerana bodoh. Tapi penakut nak hadapi akibat kebodohan. Dan kemudian salahkan sistem. Dan musnahkan sistem. macamn orang lembab bangun pagi, bodoh pula dalam memandu ke tempat kerja. Akhirnya musnahkan sistem punch card sebab selalu dapat merah.

[2]

Begitu juga dengan apa juga isu agama / kaum / pendidikan / ekonomi. Termasuklah Al Kitab Bible nih. Cuba Bible bahasa Melayu itu diserahkan secara percuma kepada pendidikan pondok2. Ada masalah? Takda. Malah, boleh dijadikan peluru debat pula.

So, Malaysia adalah satu negara yang punah secara total. Khusus dalam tajuk pembinaan modal insan. Pendidikan dan kekeluargaan. Budak2 sekolah module UMNO nak berhadapan dengan Bible Bahasa Melayu pun cuak? Itu yang sahabat Muhammad saw tak boleh imagine bila Muhammad try gambarkan dulu.

[3]

Tapi benda dah terjadi. Di panggillah waqi. Atau suasana. Suasana Malaysia. Berbezalah pendapat antara ulama. Sama seperti isu kalimah Allah. Antara yang bersandarkan waqi, dengan bersandarkan nas, mana yang lebih diutamakan?

Andai Bible Bahasa Melayu diharamkan. Yang mana lebih mudarat?
  1. Akidah umat Islam acuan UMNO yang boleh dipesongkan.Tapi mempunyai pilihan melalui kuasa yang ada untuk memperisai mereka.
  2. Mendatangkan perkara baru atas nama waqi, tetapi secara nyatanya mengubah ajaran Islam dalam tajuk keadilan. Bayangkan Muhammad saw mencetak Al Quran pelbagai bahasa di jajahan Islam Parsi, tetapi menghalang kitab agama lain dalam bahasa Parsi atas nama waqi di jajahan Islam Parsi.
  3. Bayangkan juga Muhammad saw berdebat dengan pendita Yahudi dalam bahasa Arab di hadapan audien Arab, dan menghalang pendita Yahudi membalas hujah dalam bahasa Arab, atas nama waqi. Yahudi itu perlu berbahasa Ibrani.
Ke guane bro? Pada gua, pembolehubahnya bukan Al Kitab dalam bahasa Melayu. Tetapi sistem. Dan antara nas yang membenarkan memilih waqi dengan nas yang direct kepada isu, gua berpendapat,  lebih baik memilih nas yang direct kepada isu.

Dari haramkan Al Kitab dalam Bahasa melayu, baik haramkan majalah Mangga lucah dalam bahasa Melayu terbitan Utusan kalau tak silap.

Wallahualam.

MSO sudah menempah neraka untuknya.

Posted: 14 Apr 2011 09:05 AM PDT

Oleh : AdukaTaruna

Memula baca N3 Cenangau. Gua malas komen. Tak pasal2 PAS tuduh cenangau team dengan gua. Gua tak kenal Cenangau, so, gua try elak untuk menjadikan dia sebagai mangsa keadaan. Cenangau adalah ahli PAS yang aktif. Dan mungkin dia memerlukan hubungan sesama PAS dalam persekitaran arus semasa, dalam kehidupan dia hari2.

Kalau Wan Xi atau Fakaq gua kenal. Ni jenis rebus tak empuk. Kuliah Wan Xi kena sekat, dia tetap hidup dengan apa yang ada, tetap sokong PAS, tetap kritik PAS seperti biasa. Fakaq tersisih dari kerja, dia tetap hidup dengan usaha, tetap sokong PAS walau dipandang serong, dan tetap kritik seperti kebiasaan dia. Penarik Beca juga begitu. Dia sokong PAS atas perlembagaan, walau 1 juta ahli PAS maki dia. Dia tetap hidup dengan 4 kerat tulangnya.

Bro MSO telah menulis :

Jadi hari ini apabila Presiden Pas, Abdul Hadi Awang menawarkan khidmat akan mengambil mana-mana Adun Pas yang menang sebagai anak angkat Pas Pusat, saya lihat ianya terlambat. Abdul Hadi bukan saja tertinggal bas ekspress tetapi turut sama ditinggalkan perahu untuk ke Beting Maro atau Sarawak.

Tawaran itu juga terbalik kuang, di mana seharusnya dibuat bukannya menanti Pas menang, tetapi sewaktu Pas Sarawak dalam kesusahan. Cara tawaran itu pula macam budak-budak yang berjanji dengan kawan-kawannya, kalau kamu menang aku akan bagi coklat. Inilah yang saya sebut sebelum ini akan kedangkalan minda presiden.

Kalau Pas sudah menang untuk apa dijadikan anak angkat lagi. Apakah Pas Pusat atau Pas Terengganu ada wang untuk membantunya? Rasanya tawaran itu bukan tawaran menarik lagi melainkan satu janji kebudak-budakan. Orang Sarawa mungkin dapat menilai sejauh mana keperluan untuk mereka memenuhi janji berkenaan.

Gua paling meluat manusia jenis sengkek idea, out kreativiti, intelek kaput, tapi duduk memegang amanah. Orang takda idea, tak layak, tapi pegang amanah yang memerlukan kriteria itu. Idea anak angkat bagi DUN yang menang adalah idea BN ketika Manik Urai. Ianya bukan berstatus falsafah, tapi manisan dalam ucapan.

  • BN buat Rakan Muda. Ada blue print, ada agenda. PAS buat Rakan Masjid. Kertas kerja pun takda. Program pun ntah ke mana.

  • BN buat Gelombang Merah. Nasib baik PAS Kelantan tak buat Gelombang Hijau. Kalau tak, gua maki jer.
Alih2, Presiden PAS paling kaput dalam sejarah, lontar idea Dun Angkat untuk Dun yang menang. Tepuk dahi gua bila gua baca Cenangau (sebab gua jumpa berita tu dalam Cenangau dulu dari yang lain). Punyalah banyak persoalan back fire berbangkit dengan idea bodoh macam tu. Memang jauh beza antara penghafal dengan pemikir. Antara keldai pembawa kitab dengan pemikir yang menunggang keldai sambil menulis kitab.

La ni, MSO, satu penulis yang dikenali ketika dulu menyokong kumpulan Terengganu pula bersuara hal yang sama. Walau terlewat, dari tulisan MSO, barulah boleh gua komen. Gua percaya, otai ni pun jenis rebus tak empuk juga dengan pulauan atau makian dari PAS sekeliling. Tak kira apa jenis arus.

Bayangkan kalau masa yang diambil Abdul Hadi Awang untuk melilau dan melayang ke luar negeri menghadiri pelbagai forum dan persidangan Islam antara bangsa, diambil untuk terbang dan melilau menjala ikan dan menternak budaya di Sarawak, sudah tentu manfaatnya besar kepada perjuangan Pas dan Islam juga. Kalau itu dibuat atau wang ke luar negara itu dilaburkan ke Pas Sarawak tentu Pas sudah berkembang di serata Sarawak.

Memang menempah neraka la... tu jer la yang boleh gua cakap.

Real vs Barca semi la plak..

Posted: 13 Apr 2011 08:43 PM PDT

Oleh : AdukaTaruna

Kan ke tahap super sunday kalau Real vs Barca kat final. Manakala Man U bungkus awal. Muahahaha. Mampos kena maki dengan fan Man U nih.

Timbal balik kelab Sepanyol menentang kelab luar sangat membosankan. Yer la.. dah belasah tempat sendiri. Pastu main macam jibauk la kat tempat lawan. Cuba buat macam team N9. Tempat sendiri ke, tempat lawan ke, tetap jibauk forever. No double standard.

Real Madrid.

Player Real Madrid no 12 yang rambut ala2 Alleycat tu, pada gua tak layak la main Real Madrid. Control ball tahap EPL, kretiviti as player tengah pun tahap player England. Stakat laju macam biawak kena sergah dalam semak, bersepah player macam tu.

Game kali ni, kalau lawan tengah Barca, memang tak berfungsi la attacking midfield. Mampos la puak penyerang. Silap2, Alleycat tu terpaksa jadi defending midfield dengan Alonso.

C. Ronaldo gua tengok dan sebenarnya dah lama tengok, dia dah matang. Takda la berlakon mcm Mamak Putera UMNO, takda la mengamuk, tengking pengadil macam budak2. Bagus. Cuma rambut berminyak dan still bersikat rapi walau menanduk bola tu, gua menyampah. Huduh gile untuk usia macam dia. Dia kena lantik Jean Francois dalam akaun Facebook gua sebagai perunding imej.

Paling menyentuh semangat inkuri gua ialah teknik rembatan dia. Teknik yang sama time dia ambil free kick. Gaya macam sial. Macam sepak tak habis tenaga. Tapi bola dia melengkung ke bumi. Berapa banyak dia tewaskan keeper dengan teknik mcm tu. Terbaru keeper EPL kena. Pagi tadi. Gua ingat kalau gua dapat kuasai teknik C. Ronaldo tu, gua nak sepak kepala pengadil Ostolia time sukan Asia dulu.

Penilaian gua (5 bintang penuh)

Pertahanan (3.5)
Tengah (3)
Sayap kiri kanan (3)
Penyudah (4)

Barcelona.

Ini team peberet gua. Dulu peberet gua Real Madrid. Tapi sebab uncle Zidane duduk situ. La ni duduk kat meja mesyuarat jer, gua blah ke Barcelona. Janji bukan EPL. Hua3..

Paling gua suka tahap candu tengok kemahiran dan keyakinan tengah Barca. Xabi dan Iniesta. Kalau ball posision Barca adalah 60%, 90% darinya adalah Xabi dan Iniesta.

Falsafah Barca ialah tiada corak bertahan, tiada corak play safe. Kesemua game akan main menyerang. Tak setuju, tapi sangat2 menarik untuk ditonton. Juga berfalsafah no 50-50 ball. Boleh dikatakan tiada hantaran bola 50-50. Tiada keeper yang tendang jauh ke tengah, tiada coner kick, tiada hantaran jauh. Kesemua short pass, hatta conner kick pun short pass juga. Tak percaya tengok dan kaji la sendiri. Sekilas ikan di air, gua dah tahu Hadi layak ke tak layak dengan amanah Presiden bagi gerakan Islam yang memilih politik demokrasi sebagai wadah.

Penyudah pula tahap gaban. Messi yang dikawal minima 2 orang akan menyebabkan Villa selesa. Villa, Xabi, Iniesta, dan Alves adalah orang yang selalu menyumbat gol akibat agihan kekuatan pertahanan lawan yang lebih kepada Messi.

Cuma prob sikit dengan defend. Dah main stail menyerang, maka, defend terpaksa naik tinggi untuk support tengah. Defend kiri kanan plak selalu overlap. Maka, kekuatan defend Barca gua letakkan sangat lemah. Bahaya kalau lawan team penakut pukul curi ala2 Rusila macam Man U. Sangat2 bahaya.

Penilaian gua (5 bintang penuh)


Pertahanan (2)
Tengah (4.5)
Sayap kiri kanan (4)
Penyudah (4.5)

Fasa 1 Real Madrid vs Barcelona.

Gua ramalkan Jose (Real Madrid) akan main bertahan dan counter attack. Dia ada pengalaman menewaskan Barca dengan cara yang sama ketika pimpin Inter dulu.

Carvalho miss next match. So, kekuatan defend Real maybe kurang segram dua. Sikit jer. Tapi still boleh diambil kesempatan dari ketidakserasian akan penggantinya. Pendek cerita, gua ramal :

Real Madrid 1 Barcelona 2

Dengan situasi penguasan Barca menghampiri 60%. Serangan Barca bertubi2 tapi Casillas yang power menyelamatkan banyak cubaan. Gol Real Madrid dari counter attack. Banyak kad kuning dari Real sebab kena bertahan dengan keras.

Tumbang BN di Sarawak, kompom demo BERSIH catat 1 juta orang.

Posted: 13 Apr 2011 07:55 PM PDT

Oleh : AdukaTaruna

Dapat kecilkan kerusi BN dari 2006 adalah menang pada gua. Tahniah kepada semua dari Anwar PKR, LGE DAP sampai Hadi PAS. Paling penting kepada semua rakyat Sarawak.

Dapat nafikan majoriti 2/3 BN adalah bonus pada gua. Kompom Najib tak jadi PRU13 tahun ni. Kompom demo BERSIH Jun ini mencatat 1 juta manusia. (Insyaallah adalah mutlak kepada word kompom).

Dapat tumbangkan BN Sarawak adalah ajaib pada gua. Kompom Taib Mahmud disekat oleh UTK dari meninggalkan negara. Jet peribadi tidak dibenarkan berlepas. Taib Mahmud akan senasib dengan Khir Toyo.

Bagi mengembalikan sokongan rakyat Selangor yang marah kepada Khir Toyo, UMNO dakwa dia ke mahkamah.

Bagi mengembalikan sokongan rakyat Sarawak yang marah kepada Taib Mahmud, UMNO akan dakwa dia ke mahkamah.

UMNO paling kuat di dunia, Johor, boleh berkira2 menjadi PM. Shahrizat sujud syukur kerana peluang menyingkirkan Rosmah adalah cerah. 70% ahli UMNO akan ambil kesempatan dengan menekan Rosmah.

Tiada ulasan: