Isnin, 21 Mac 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Video Anwar: I'm not the man in the sex video

Posted: 21 Mar 2011 08:51 PM PDT

Video Serah DNA: Tiada peruntukan undang-undang

Posted: 21 Mar 2011 08:49 PM PDT

Apakah rakyat semakin tamak, kurang prihatin?

Posted: 21 Mar 2011 08:47 PM PDT

Benarkah ada di antara kita kini mula tidak ambil peduli apabila musibah menimpa orang lain? Adakah masyarakat kita yang penuh dengan sifat sopan-santun dan berbudi bahasa sudah bertukar menjadi 'tamak haloba'.

Beberapa kejadian yang berlaku awal tahun ini telah memaparkan realiti sebenar sikap segelintir masyarakat kita.

Februari lalu, seluruh negara membaca luahan rasa kecewa seorang pemandu lori treler Ahmad Rozlin Ahmad Murad, dengan sikap orang ramai berebut memungut kampit berisi beras yang bertaburan di atas jalan raya selepas lori treler tersebut terlibat dalam kemalangan, tanpa mempedulikan mayat rakannya yang tersepit di kenderaan itu.

Sebulan sebelum itu, keluar juga berita dalam media mengenai kenderaan pacuan 4-roda yang membawa lebih RM$70,000 (dalam bentuk syiling) terlibat kemalangan di KM 244 Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran susur keluar Pedas.

Duit syiling itu bertaburan di atas jalan raya. Sesetengah mereka dari kenderaan yang lalu di situ seolah-olah 'berpesta' memungut wang yang bertaburan dan tidak menghiraukan rayuan pemandu kenderaan pacuan 4-roda itu agar tidak 'diambil' syiling tersebut.

Namun individu terlibat tidak mempedulikan langsung rayuan tersebut meskipun terdapat polis dan petugas lebuh raya yang berada di tempat kejadian. Walaupun pemandu serta seorang rakannya itu hanya cedera ringan, namun tidak ada siapa yang ambil kisah untuk membantu mereka.

Satu kemalangan melibatkan van di KM 424.9 Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran Bukit Tagar juga berlaku pada bulan yang sama.

Tetapi apa yang terjadi?

Beberapa pemandu kenderaan turut berhenti tetapi bukan untuk membantu mangsa kemalangan sebaliknya berebut-rebut memungut barangan yang tercampak dari van berkenaan. Mana tidaknya, van yang terlibat dalam kemalangan itu membawa beribu-ribu botol minuman 'yogurt' (dadih) jenama terkenal.

Reaksi

Kejadian berkenaan menarik pelbagai reaksi sama ada daripada orang ramai mahupun golongan ulama serta cendikiawan.

Harussani ZakariaMufti Perak, Tan Sri Harrussani Zakaria seperti yang dinyatakan dalam laporan sebuah akhbar menegaskan, duit tersebut haram diambil serta digunakan kerana ia mempunyai pemilik dan wajib dikembalikan semula.

Manakala Penasihat Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Nooh Gadut berpendapat orang ramai hendaklah membantu mangsa kemalangan tersebut dan memulangkan kembali wang syiling dan bukannya mengambil kesempatan daripada insiden itu.

Malah beliau menganggap perkara tersebut tidak sepatutnya berlaku di sebuah negara Islam seperti Malaysia.

Wajarkah insiden-insiden yang mencerminkan 'tamak haloba' rakyat Malaysia berlaku sedangkan kita memang dididik dengan sikap Masyarakat Penyayang dan Berbudi Bahasa?

Bukan masalah kita

Apa sudah jadi dengan masyarakat kita hari ini?

Tinggal sembilan tahun sahaja lagi untuk kita sampai ke tahun 2020 dan mencapai Wawasan 2020. Malah kita juga sedang berusaha menjayakan Gagasan 1Malaysia.

NONESayangnya, adakah masyarakat sudah bersedia mendekati matlamat tersebut?

Ahli Psikologi Sosial dari Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia, Dr Intan Hashimah Mohd Hashim berkata beliau melihat hal ini dari dua aspek.

Pertama, faktor orang ramai tidak membantu seseorang yang telah mengalami kemalangan. Kedua, kenapa pula orang sanggup mencuri/mengambil barangan yang bertaburan kesan daripada kemalangan tersebut?

Menurut Dr Intan Hashimah, sikap ini tidak semestinya ada kaitan dengan nilai sopan-santun dalam masyarakat tetapi lebih kepada apa yang dipanggil oleh ahli psikologi sosial sebagai kesan pemerhati atau dalam bahasa Inggerisnya, "by-stander effect".

NONEBanyak kajian dalam psikologi sosial menunjukkan bahawa kecenderungan untuk orang sekeliling membantu seseorang dalam suasana kecemasan (seperti kemalangan jalan raya) akan berkurangan sekiranya terdapat ramai pihak lain yang sedang memerhatikan kejadian yang sama.

"Kemungkinan dengan adanya lebih ramai orang di sekeliling akan mendorong seseorang merasakan tanggungjawab untuk menolong tidak hanya kepada dirinya seorang. Malahan ramai yang merasakan orang lain lebih sesuai dan sepatutnya membantu seseorang dalam kecemasan dan bukan dirinya sendiri. Dengan itu mereka memilih untuk tidak membantu", kata pakar psikologi sosial itu.

Dr Intan Hashimah berpendapat fenomena ini berlaku dalam banyak masyarakat termasuk di barat. Sikap membantu dalam kecemasan akan lebih tinggi jika yang memerhatikan kejadian itu hanya seorang dua berbanding lebih ramai orang.

Mengenai aspek kedua, Dr Intan Hashimah berpendapat ia masih lagi berkaitan dengan rasa tanggungjawab.

bus accident in bukit gantang 130807 rescue"Dalam situasi kedua, mereka yang mencuri daripada mangsa kemalangan biasanya lebih daripada seorang dan mereka tidak mengenali mangsa kemalangan.

"Tambahan pula ada ramai lagi yang turut mencuri/mengambil barangan yang bertaburan, ini mengurangkan rasa malu atau bersalah dalam diri orang yang mencuri. Mereka juga tidak takut tertangkap kerana tiada polis atau pihak autoriti di situ yang akan mengambil tindakan terhadap mereka.

Kenapa tidak punya perasaan?

Mungkin ada beberapa faktor yang menyumbang kepada berlakunya sikap tidak peduli sebegini.

Bagi Dr Intan Hashimah, beliau tidak melihatnya sebagai faktor perubahan moral dalam masyarakat sebaliknya ia lebih kepada faktor situasi yang mendorong seseorang untuk berkelakuan sedemikian.

NONE"Dalam situasi ini, masyarakat memerlukan 'role model'. Jika ada seseorang yang membantu mangsa kemalangan dan ada pula seseorang yang menghalang (tidak semestinya mangsa kemalangan itu sendiri) orang lain daripada mencuri, mungkin mereka yang ada dan sedang memerhatikan di tempat kejadian akan turut membantu dan tidak akan mencuri.

"Apa yang kita perlu ada ialah contoh dalam masyarakat yang menunjukkan nilai-nilai positif dan itu membolehkan orang lain turut melakukan perkara yang sama. Saya percaya masih ramai orang Malaysia yang baik-baik tetapi mereka tidak tahu apakah yang sesuai untuk dilakukan dalam suasana tertentu, terutama semasa kecemasaan," ulas pensyarah itu.

Bagaimanapun, sebagai ahli psikologi sosial, beliau tidak melihat rakyat Malaysia sudah kurang dengan nilai kasih sayang, bersopan-santun dan berbudi bahasa.

Masyarakat Malaysia memang bersopan-santun tetapi masalahnya mereka lebih biasa bersopan-santun dengan orang yang dikenali dan tidak kepada orang asing yang tidak dikenali.

"Kita perlu belajar menyalurkan rasa prihatin kepada segenap masyarakat, bersikap prihatin dan sopan kepada orang sekeliling walaupun orang itu tidak kita kenali," sarannya.

road accident car crash kemalangan 061005 savvyJika kanak-kanak dan pelajar boleh dididik di peringkat awal, mendidik masyarakat yang dewasa mungkin agak berbeza. Intan Hashimah berpendapat, setiap individu mesti menanamkan sikap prihatin dan bertimbang rasa sedalam-dalamnya dalam diri masing-masing.

Sekiranya sikap ini dimiliki, kita akan sentiasa perihatin dan bertimbang rasa dalam semua konteks dan ditujukan kepada semua orang sekeliling, tanpa mengira sama ada kita mengenali atau tidak mengenali orang itu.

"Jika ini berlaku, pastinya kita tidak akan teragak-agak membantu mangsa kemalangan dan tidak akan sanggup mencuri atau mengambil barangan daripada mereka, walaupun kita tidak akan tertangkap."

Kita tidak mahu, kelak apabila masalah begini berlaku, masyarakat Malaysia hanya menjadi pemerhati sambil memeluk tubuh menantikan pihak lain untuk membantu.

- Bernama

Kronologi Kejadian Asian Rare Earth di Bukit Merah

Posted: 21 Mar 2011 08:40 PM PDT

Berikut adalah kronologi penetangan Asian Rare Earth (ARE) di Bukit Merah, Ipoh sehingga penutupannya pada 19 Januari, 1994.

Anda rakyat prihatin. Selamatkan generasi masa depan kita. Bersuaralah dan hentikan pemprosesan 'rare earth' di Kuantan sebelum terlambat.

1979

November: Syarikat Asian Rare Earth (ARE) dibentuk untuk mengekstrak itrium ( sejenis unsur nadir bumi) daripada monazit. Pemegang saham utamanya ialah Mitsubishi Chemical Industries Ltd (35%), Beh Minerals (35%), Lembaga Urusan dan Tabung Haji (20%) dan beberapa peniaga bumiputera (10%). Pihak ARE telah mendapatkan pandangan dari Pusat Penyelidikan Atom Tun Dr. Ismail (Puspati), Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar mengenai sisa buangan radioaktif yang dihasilkan melalui pemerosesan monazit. Adalah diputuskan, sisa buangan itu yang menjadi milik kerajaan Negeri Perak akan disimpan kerana berpotensi sebagai sumber tenaga nuklear.

1982

Jun: Penduduk Parit, Perak mendapat tahu kerajaan telah memilih kawasan seluas sembilan ekar, kira-kira 6 km dari penempatan mereka untuk dijadikan tapak penimbunan sisa radioaktif syarikat ARE.

30 Jun: Ekoran bantahan hebat daripada jawatankuasa penduduk serta lain-lain pertubuhan politik dan sosial, kerajaan membatalkan cadangan itu dan kemudian mula mencari tapak baru.

11 Julai: Kilang ARE mula beroperasi di KM 7.2, Jalan Lahat di Bukit Merah.

1983

November: Penduduk Papan (kira-kira 16 km dari Ipoh) mendapat tahu ARE sedang mengorek lubang berhampiran tempat kediaman mereka untuk dijadikan tapak buangan sisa radioaktif. Tapak itu merupakan pilihan kerajaan

1984

24 Mei: Kira-kira 6,700 penduduk Papan dan pekan-pekan yang berhampiran menandatangani satu surat bantahan dan menghantarnya kepada Perdana Menteri, Menteri Besar Perak, Menteri Kesihatan serta Menteri Sains, Teknologi dan Alam Sekitar.

31 Mei: Seramai 200 penduduk Papan membantah tapak pembuangan yang dicadangkan. Mereka menyekat jalan yang menuju ke tapak itu.

5 Jun: Perdana Menteri berkata, kerajaan telah mengambil segala langkah berjaga-jaga untuk memastikan keselamatannya dan menegaskan pembinaan tapak buangan radioaktif di Papan akan diteruskan.

18 Jun: Kira-kira 300 penduduk Papan sekali lagi mengadakan tunjuk perasaan sebagai membantah tapak buangan yang dicadangkan.

28 Jun: Menteri Sain, Teknologi dan Alam Sekitar, Datuk Amar Stephen Yong berkata, tapak buangan Papan adalah selamat kerana dibina mengikut piawaian yang ketat. Beliau mencabar pengkritik supaya membuktikan tapak itu boleh mengancam kesihatan dan alam sekitar. Sementara itu, ARE meneruskan operasinya dengan menimbun sisa torium di sebuah kawasan terbuka dan kolam berhampiran kilang itu.

1 Julai: Kira-kira 3,000 penduduk termasuk wanita dan kanak-kanak mengadakan tunjuk perasaan secara aman sebagai membantah tapak buangan tersebut.

4 Julai: Seramai 2,000 orang penduduk terus mengadakan tunjuk perasaan meskipun Ketua Polis Perak memberi arahan supaya bersurai.

18 Julai: Pembentukan Jawatankuasa Bertindak Bukit Merah, terdiri daripada penduduk Bukit Merah, Lahat, Menglembu dan Taman Badri Shah, sebagai tanda sokongan kepada penduduk Papan. Sahabat Alam Malaysia (SAM) menghantar satu memorandum kepada Perdana Menteri memaklumkan paras radiasi yang tinggi telah dikesan dikawasan kolam terbuka berhampiran kilang ARE di Bukit Merah. Satu bacaan yang dicatat oleh pegawai-pegawai SAM sewaktu berkunjung ke situ ialah 43,800 milirem/tahun. Paras ini melebihi 88 kali paras maksimum yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Antarabangsa bagi Perlindungan Radiologi (ICRP) untuk orang ramai.

29 Ogos: Michael O 'Riordan dari Lembaga Perlindungan Radiologi Kebangsaan British dijemput oleh kerajaan untuk memeriksa tapak buangan toksik di Papan.

19 September: Sekumpulan tiga orang dari Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu mengunjugi tapak buangan di Papan atas jemputan kerajaan Malaysia. Mereka mengisytiharkan tapak buangan itu tidak selamat.

5 Oktober: Dr William Cannell, seorang ahli fizik dan penganalisis kesihatan menerima jemputan penduduk Papan untuk melawat tapak buangan tersebut. Hasil pemerhatian beliau mendapati kerja-kerja kejuruteraan yang dijalankan oleh syarikat terbabit sangat buruk.

21 Oktober: Seorang pakar dari Amerika dan bekas ahli jawatankuasa Akademi Sains Kebangsaan Amerika bagi kesan-kesan Biologi Radiasi Mengion (BEIR), Dr Edward Radford, atas jemputan penduduk Papan, membuat tinjauan di tapak buangan sisa itu. Beliau dapati tapak itu tidak sesuai sementara lubang-lubang yang digali mempunyai dinding yang nipis atau sudah merekah.

7 November: Seorang pakar buangan sisa industri dari Jepun, Dr. Jun Ui, menerima jemputan penduduk Papan untuk memeriksa tapak buangan ARE. Beliau juga mendapati tapak itu tidak sesuai dijadikan kawasan penimbunan sisa berbahaya.

28 November: Kabinet membincangkan laporan-laporan yang diserahkan oleh dua badan kawalan. Laporan yang dikemukan oleh Lembaga Perlindungan Radiologi Kebangsaan British (NRPB) berkata, penduduk hanya akan selamat jika faktor-faktor tertentu diberi perhatian oleh kerajaan Perak dan syarikat ARE. Laporan kedua oleh IAEA pula berkata, lubang-lubang yang dibina tidak memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.

9 Disember: Lebih 1,500 penduduk di Papan mengadakan mogok lapar selama sehari sebagai membantah keputusan kerajaan untuk meneruskan rancangan menempatkan tapak buangan sisa di Papan. Penduduk Bukit Merah membawa masuk seorang pakar radiasi dan genetik dari Jepun, Profesor Sadao Ichikawa untuk mengukur paras radiasi di kawasan terbuka dan kolam berhampiran kilang ARE. Beliau dapati paras radiasi di situ terlalu tinggi malah paras tertinggi yang dicatatkan melebihi 800 kali paras yang dibenarkan.

12 Disember: Timbalan Perdana Menteri, Datuk Musa Hitam menunjukkan minat secara peribadi terhadap perkembangan isu Papan ini. Beliau mengunjungi tapak buangan tersebut.

1985
11 Januari: Selepas mesyuarat kabinet yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Musa Hitam, kerajaan mengambil keputusan memindahkan tapak buangan sisa ke Mukim Belanja di Banjaran Kledang yang terletak kira-kira 5 km dari Papan dan 3 km dari Menglembu.

1 Februari: Lapan orang penduduk, bagi pihak diri mereka sendiri dan penduduk Bukit Merah membuat satu permohonan di Mahkamah Tinggi Ipoh menahan ARE daripada mengeluar, menyimpan atau menimbun sisa radioaktif di sekitar kampung tersebut.
Akta Perlesenan Tenaga Atom 1984 dikuatkuasakan. Ia memastikan pengendali bahagian pemasangan nuklear (termasuk kerajaan) bertanggungjawab terhadap ancaman nuklear. Lima ahli Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) dibentuk di bawah Akta itu, dengan perwakilan dari Puspati, Kementerian Kesihatan serta Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar.

14 Oktober: Hakim Anuar Datuk Zainal Abidin di Mahkamah Tinggi Ipoh memberikan kepada penduduk Bukit Merah perintah menahan dan menghentikan ARE daripada mengeluar dan menimbun bahan sisa radioaktif sehingga langkah-langkah keselamatan yang secukupnya diambil. Lebih daripada 1,500 penduduk Bukit Merah hadir di mahkamah untuk mendengar keputusan itu.

1986

22 September: ARE mendakwa ia telah membelanjakan lebih RM2 juta untuk meningkatkan langkah-langkah keselamatan (sepertimana yang dikehendaki oleh perintah mahkamah), diikuti oleh piawaian IAEA. Ia menjemput pakar tenaga atom dari Amerika, Dr E.E. Fowler (Bekas kakitangan IAEA) untuk mengunjungi kilang berkenaan. Menurut beliau, paras radiasi berhampiran kawasan pembuangan yang disediakan oleh ARE memenuhi piawaian ICRP dan beliau dapati kilang itu selamat untuk beroperasi.

5 Oktober: Kira-kira 3,000 penduduk Bukit Merah dan kawasan sekitarnya mengadakan tunjuk perasaan terhadap rancangan ARE untuk menimbun sisa radioaktif di tapak kekalnya di Banjaran Kledang.

28 Oktober: Profesor Sadao Ichikawa dalam kunjungan kali keduanya ke Bukit Merah mendapati paras radiasi di sekitar kilang ARE masih melebihi paras yang dibenarkan. Beliau dilarang masuk ke dalam kilang itu.

16 November: Sekumpulan penyiasat dari AELB memeriksa beberapa buah tapak buangan sisa torium yang dilonggokkan secara haram di Bukit Merah. Mereka dibantu oleh bekas kontraktor ARE, Ng Toong Foo yang pernah membuang sisa di situ. Bacaan di salah sebuah tapak ialah 0.05 – 0.10 milirem/jam (iaitu 438 - 876 milirem/tahun) melebihi paras keselamatan maksimum 0.057 milirem/jam yang ditetapkan oleh ICRP.

26 November: Perwakilan dari tujuh kawasan (Bukit Merah, Lahat, Taman Badri Shah, Menglembu, Papan, Falim dan Guntong) membentuk sebuah jawatankuasa Anti-Radioaktif Perak (PARC).

8 Disember: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Encik Kasitah Gadam berkata hasil pemeriksaan AELB di dua tapak buangan haram Bukit Merah mendapati paras radiasi di situ adalah selamat. Menurutnya, sungguhpun AELB mendapati paras radiasi di situ melebihi paras normal, ini tidak membahayakan kerana tapak-tapak itu sangat sedikit bilangannya.

1987
6 Februari: Tanpa mempedulikan perintah Mahkamah Tinggi Ipoh kepada ARE supaya menghentikan operasi, AELB Malaysia memberikan lesen kepada ARE supaya meneruskan operasinya.

10 April: PARC menjemput 14 pakar asing untuk datang ke Bukit Merah-pengasas-pengasas Institut Antarabangsa bagi Kepentingan Awam di Kanada, Dr Rosalie Bertell; Setiausaha Pusat Keselamatan Industri dan Kepentingan Alam Sekitar di India, V.T. Pathmanaban; dan Presiden Institut Kesihatan dan Tenaga di Amerika Syarikat, Kathleen Tucker merupakan antara mereka yang dilarang memasuki kawasan ARE. Dalam satu forum yang berlangsung di Bukit Merah, pakar-pakar itu membuat kesimpulan bahawa ARE mendedahkan pelbagai ancaman kesihatan yang serius.

12 April: Kira-kira 10,000 orang penduduk berarak di Bukit Merah sebagai membantah operasi yang dijalankan semula oleh ARE.

24 Mei: Kira-kira 300 orang penduduk diperintahkan bersurai oleh anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) berhampiran ARE. Lebih 20 orang, termasuk tiga wanita mengalami kecederaan dalam dua pertelingkahan pada hari itu. Seramai 60 orang ditahan oleh pihak polis. Semua kecuali enam dibebaskan kemudian selepas disoal-siasat. Keenam-enam pemuda itu dibebaskan seminggu kemudian di mana pihak polis tidak mengenakan sebarang tuduhan. Penduduk menghalang kerja-kerja membina jalan yang menuju ke tapak buangan kekal di Banjaran Kledang yang dicadangkan.

23 Julai: Seorang doktor Kanada, Bernie Lau, diupah oleh PARC untuk meletakkan alat pengesan gas radon di luar kilang ARE. Beliau berjaya mengesan sejumlah gas radon dibebaskan daripada kilang itu.
Terdahulu dari itu, Menteri Sains, Teknologi dan Alam Sekitar Datuk Amar Stephen Yong berkata, kerajaan berpuas hati dengan laporan penilaian kesan alam sekitar bagi tapak buangan kekal yang dicadangkan itu. Penilaian itu dijalankan oleh ARE bersama beberapa orang pegawai Kementerian.

7 September: Perbicaraan saman yang dikemukakan oleh lapan orang penduduk Bukit Merah terhadap ARE bermula di hadapan Hakim Peh Swee Chin di Mahkamah Tinggi Ipoh. Sebagai mengetengahkan nasib mereka, para penyokong PARC berjalan sejauh 8 km dari Bukit Merah ke Ipoh. Polis menyuraikan tunjuk perasaan mereka berhampiran Menglembu. Sembilan orang ditahan tetapi dibebaskan setelah diikat jamin. Kira-kira 1,000 orang hadir di mahkamah sebagai menunjukkan sokongan mereka.

11 September: Para penduduk berarak dari Bukit Merah ke Mahkamah Tinggi Ipoh pada hari terakhir perbicaraan. Jumlah mereka yang hadir dianggarkan 3,000 orang.

18 Spetember: Penduduk Bukit Merah mengemukakan permohonan perbicaraan kerana menghina mahkamah terhadap ARE memandangkan ia melanggar perintah menahan operasi yang diberikan oleh Mahkamah Tinggi Ipoh kepada mereka pada tahun 1985.

27 Oktober: Lebih 100 orang yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Di antaranya termasuklah pengerusi PARC, Hew Yoon Tat; timbalannya, Hiew Yew Lan; (bekas) setiausaha PARC, Lee Koon Bun; ahli jawatankuasa, Phang Kooi Yau dan peguam Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang mewakili plaintif Bukit Merah, Meenakshi Raman. Merek dibebaskan selepas dua bulan.

November: ARE mula membina tapak buangan kekal sisa toksik di Banjaran Kledang.


1988
25 Januari: Perbicaraan disambung semula.


1990
13 Februari: Perbicaraan tamat selepas berlansung selama 65 hari dan berlanjutan lebih 32 bulan.


1992
11 Julai: Penduduk Bukit Merah memenangi kes saman terhadap ARE. Mahkamah mengarahkan penutupan kilang ARE dalam tempoh 14 hari. Pihak ARE pula mengumumkan ia akan membuat rayuan di Mahkamah Agung.

23 Julai: ARE mengemukan rayuan di Mahkamah Agung berhubung perintah Mahkamah Tinggi Ipoh supaya operasinya dihentikan. Pengerusi PARC Hew Yoon Tat dan salah seorang plaintif dalam saman terhadap ARE, Lau Fong Fatt menemui kakitangan atasan Mitsubishi Chemical di Jepun. Mereka diberitahu ARE mengemukan rayuan tanpa kebenaran syarikat itu.

24 Julai: Berikutan permohonan ex-parte oleh ARE, Hakim Besar Mahkamah Agung menahan (sehingga perintah selanjutnya) perintah Mahkamah Tinggi Ipoh kepada ARE supaya menghentikan operasinya.


3 Ogos: Lebih 2,000 orang dari Bukit Merah hadir di Mahkamah Agung untuk mendengar rayuan ARE terhadap perintah Mahkamah Tinggi Ipoh yang menggantung operasinya. Bagaimanapun, hakim-hakim Mahkamah Agung Menangguhkan perbicaraan kepada 5 Ogos kerana 'tekanan oleh mereka yang berpiket di luar mahkamah.'

5 Ogos: Mahkamah Agung membenarkan permohonan ARE untuk menolak perintah Mahkamah Tinggi yang meminta ARE menghentikan operasinya berikutan rayuan syarikat berkenaan. Menurut hakim-hakim itu, penutupan tersebut akan menyulitkan kilang dan 183 pekerjanya.


1993
15 Mac: Perbicaraan rayuan yang dikemukan oleh ARE di Mahkamah Agung ditangguhkan pada 7 Jun.

7 Jun: Perbicaraan mendengar rayuan ARE sekali lagi ditangguhkan ke satu tarikh yang akan diberitahu kelak.


1994
19 Januari: Pengumuman syarikat ARE untuk menghentikan operasi.

Kesahihan video seks baru dipertikai, tapi suram imej Pakatan

Posted: 21 Mar 2011 08:33 PM PDT

Anwar (kiri) bersama isterinya, DAtuk Seri Wan Azizah Wan Ismail. — Gambar oleh Jack Ooi
KUALA LUMPUR, 22 Mac — Kemunculan video seks baru mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapatkan khidmat seks di sebuah hotel dilihat akan menyuramkan kerjaya politik Ketua Umum Pakatan Rakyat itu, malah diramal merumitkan lagi kempen pilihan raya mereka di Sarawak dan usaha memulihkan populariti yang makin merosot. Pilihan raya negeri Sarawak dijangka diadakan pertengahan bulan depan selepas ia dibubarkan semalam.
Rakaman video itu, yang didakwa dirakam 21 Februari lalu, juga didedahkan semalam.
Penganalis politik berpendapat sementara dakwaan itu belum dibuktikan benas manakala kesahihan pula masih samar-samar, pendedahan rakaman video berkenaan dalam dunia siber sudah pasti akan mencacatkan imej Anwar.
Malah perkembangan itu akan meletakkan perikatan tersebut kekurangan calon perdana menteri.
"Ia kemungkinan menjejaskan fokus Pakatan, jika kepimpinan (perikatan itu) tidak berfokus... ia akan memberi kesan ke atas keberkesanan persediaan Pakatan menghadapi pilihan raya negeri. Daripada menghadapi isu-isu kempen pilihan raya, mereka akan dipaksa mengatasi isu-isu berkaitan dengan hal ehwal peribadi," kata penganalisis bebas Ibrahim Suffian kepada The Malaysian Insider.
Pengarah Eksekutif Merdeka Center ini berkata persepsi orang ramai terhadap imej Anwar sebagai pemimpin bergantung sama ada video seks akan didedahkan kepada umum.
Bagaimanapun beliau mengingatkan bahawa Anwar berhadapan dengan situasi rugi dalam apa jua kemungkinan kelak.
"Dalam banyak keadaan, ia adalah situasi rugi bagi (Anwar). Jika publik akses kepada (rakaman video), dan jika mereka dipujuk bahawa beliau adalah lelaki (dalam rakaman), ia sesuatu yang malang bagi diri beliau.
"Jika mereka tidak percaya yang dia (lelaki itu) bukan beliau, peluang bagi Anwar keluar (daripada isu) ini tanpa sebarang kesan buruk sangat kecil," kata Ibrahim.
Anwar kini berhadapan dengan kes liwat kedua dan keputusannya selepas pendakwa selesai membentangkan kes mereka akan diketahui esok.
"Kadangkala terlalu banyak serangan juga tidak baik," kata Ibrahim.
Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat mempertahankan lelaki dalam rakaman itu bukan Anwar.
Malah, Anwar juga menafikan dakwaan terbaru tersebut semalam.
Penganalisis politik dari USM Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian juga bersetuju dengan pandangan Ibrahim sambil menegaskan dakwaan skandal terbaru ini boleh menjejaskan pengundi-pengundi atas pagar.
"Perkara terakhir Pakatan perlu lakukan ialah menghadapi perkara ini khususnya soal waktu (isu ini didedahkan).
"Anwar adalah kapten yang menghubungkan kedua-dua PAS dan DAP, tetapi beliau kelihatan satu liabiliti memandangkan beliau berhadapan dengan siri krisis yang akan memberi kesan ke atas Pakatan," kata beliau ketika dihubungi.
"Malah isunya sama ada PAS dan DAP mahu menyokong penuh Anwar sekarang," tambah Sivamurugan.
Menurut beliau, PKR kini perlu fikir kemungkinan pengganti kepada Anwar tetapi masalahnya ialah mencari calon yang boleh memenuhi 'citarasa' kedua-dua PAS dan DAP.
"Siapa yang mereka boleh terima? Anda tidak boleh memiliki (Penasihat DAP Lim) Kit Siang atau (Presiden PAS Datuk Seri Abdul) Hadi (Awang) sebagai ketua Pakatan Rakyat... dan Azmin juga ada isu.
"Persoalan sekarang ialah siapa yang boleh mengambil alih apabila Anwar bukan lagi duduk di atas? Ingat, rakyat mahu tahu siapa yang akan menjadi kepercayaan Pakatan dalam era pasca-Anwar," katanya lagi.

Judi: Canggahan pendapat PAS-DAP tak berbangkit

Posted: 21 Mar 2011 08:26 PM PDT

PAS menafikan presidennya, Datuk Seri Hadi Awang bercanggah pendapat dengan DAP isu pengharaman judi di negara ini, lapor Harakahdaily.

Sehubungan itu, setiausaha politik presiden PAS itu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar dalam satu kenyataan, berkata parti itu membantah laporan berita yang dimuatkan dalam portal berita Malaysiakini dengan tajuk 'DAP clashes with PAS over gambling ban, again' semalam dan laporan di the Star, hari ini dengan tajuk 'Hadi: Pakatan will ban all gambling in Islamic state'.

pas muktamar 130610 abdul hadi awang"Adalah dengan ini ingin dipertegaskan bahawa Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak pernah menyebut sama sekali perkara yang dinyatakan sebagaimana di atas dalam ceramah beliau di Jerteh pada Sabtu lepas atau bila-bila masa di mana-mana tempat," katanya.

Justeru, kata Ahmad Samsuri persoalan bahawa PAS bercanggahan dengan DAP dalam isu berkenaan adalah tidak berbangkit sama sekali.

Tambahnya, rakaman ucapan presiden PAS itu boleh dirujuk di web www.terengganukini.net.

"Kami amat kesal dengan pemberitaan yang salah ini dan meminta kepada pihak yang melaporkannya untuk memohon maaf secara terbuka dan seterusnya menarik balik berita berkenaan dengan membuat pembetulan terhadap kesilapan yang sangat besar itu," katanya.

Artikel berita yang yang dimuatkan dalam Malaysiakini dengan tajuk di atas itu dipetik daripada beberapa akhbar harian Cina yang melaporkan Hadi sebagai berkata PAS akan melaksanakan dasar Islam apabila berkuasa nanti. Ini termasuk mengharamkan perjudian di seluruh negara dan persetujuan mengenai perkara berkenaan telah dicapai dengan parti-parti Pakatan lain.

NONEIa merujuk perenggan enam dan tujuh iaitu: "According to reports by Chinese dailies Nanyang Siang Pau and China Press, Hadi allegedly announced during a rally in Jerteh last Saturday that PAS would implement Islamic policies should the party come to power, including a nationwide ban on gambling.

"He was quoted as saying that the other Pakatan parties had reached a consensus with PAS over the matter."


Manakala the Star hari ini pula 2011 juga melaporkan berita dengan tajuknya: 'Hadi: Pakatan will ban all gambling in Islamic state.'

Polis sedang mencari Dato T – adakah Dato T dan Dato Khalid orang yang serupa

Posted: 21 Mar 2011 08:19 PM PDT

(Gambar hiasan)
Dimaklumkan oleh beberapa rakan yang menghubungi www.umno-reform2.com bahawa polis juga sedang berusaha untuk mencari mereka yang terlibat menganjurkan tayangan video seks yang dikatakan melibatkan Ketua Pembangkang.
www.umno-reform2.com bertanya kepada rakan-rakan media yang telah menyaksikan video tersebut. Menurut mereka video itu seakan Ketua Pembangkang – Anwar Ibrahim tetapi untuk mereka memberi kepastian adalah tidak wajar. Rakan media yang menyaksikan – senyap dan meminta biar polis melakukan siasatan.
Ada pula yang mendesak agar Ketua Pembangkang membuat laporan polis berkenaan dengan tuduhan tersebut. Setakat ini PKR telah membuat kenyataan menafikan Anwar Ibrahim adalah mereka yang terlibat dalam video seks tersebut.
PAS dalam kenyataannya turut meminta Polis menyiasat kerana menurut Mahfuz Omar , ini adalah satu bentuk fitnah – untuk memburukkan Anwar. Mahfuz juga secara tidak langsung mengaitkan UMNO dalam isu ini.
Dalam kenyataan lain Rafizi Ramli, Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat mengatakan, mana mungkin seorang yang muka tertutup separuh dapat memanggil hampir seluruh media untuk hadir dalam tayangan video lucah itu. Orang ini mesti bekerja dengan seseorang yang amat berkuasa.
Apa pun misteri ini masih belum terjawab. UMNO perlu menafikan bahawa mereka terlibat dan memastikan bahawa orang yang membuat dakwaan itu tampil untuk membuat kenyataan terbuka bagi mematikan spekulasi dan bertindak untuk mempamerkan kebenaran mengenai tuduhan tersebut.  

Umnoreform.

Video Porno Ditayangkan di Parlimen. Angkara Siapa?

Posted: 21 Mar 2011 08:14 PM PDT



Bagaimana Parlimen, tempat yang sangat tinggi martabatnya, menjadi panggung tayangan filem porno? Siapa dalang yang membawa dan menayangkan filem porno konspirasi ini di Parlimen? Siapa ahli Parlimen BN yang menonton filem porno fitnah itu?

Apabila memikirkan betapa mudahnya filem porno ini ditayangkan di Parlimen, dan audien yang menontonnya di situ, adakah anda masih berkira-kira untuk mengatakan ahli dan kaum kerabat parti pemerintah tiada kaitan dengan konspirasi ini?
DCM

Tiada diskriminasi sedia kemudahan untuk rakyat

Posted: 21 Mar 2011 08:00 PM PDT

GEORGETOWN, 22 Mac: Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak pernah mendiskriminasi mana-mana rakyat untuk mendapatkan kemudahan yang disediakan oleh kerajaan negeri.
Ketua Menteri, Lim Guan Eng, berkata demikian sebagai mengulas dakwaan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang menggesa kerajaan negeri supaya bersikap adil kepada semua rakyat dalam melaksanakan perkhidmatan Wifi percuma kepada rakyat  negeri ini.
Menurut Lim lagi, selama ini kerajaan negeri pimpinan beliau tidak pernah mengamalkan pilih kasih dalam menyediakan kemudahan Wifi percuma kepada rakyat negeri ini.
Katanya, kerajaan negeri melaksanakan perkhidmatan Wifi percuma ini kepada majoriti kawasan di seluruh negeri tanpa mengira fahaman dan ideologi politik mereka.
"Walaupun ia adalah kawasan BN, kita tetap memberikan perkhidmatan yang sama. Sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab kita tidak membezakan mana-mana pihak," katanya.
Katanya, kemudahan tersebut tidak terhad kepada kawasan bandar ataupun luar bandar, lokasi pemasangan pula bergantung kepada lokasi tumpuan ramai yang sesuai atau mempunyai persekitaran yang mendokong penggunaan internet dan bukannya berdasarkan sokongan politik.
Lim yang juga merupakan Ahli Parlimen Bagan turut menyatakan sehingga kini perkhidmatan Wifi percuma itu telah pun meliputi 750 lokasi di bahagian pulau dan juga tanah besar di Seberang Perai.
Sebelum ini BN mendakwa tiga kawasan yang bukan menjadi milik PR iaitu Parlimen Tasek Gelugor, Kepala Batas dan Nibong Tebal tidak menerima kemudahan tersebut dan ianya bermotifkan politik.

MB sanggah laporan Utusan tanah orang Asli 'dipunggah'

Posted: 21 Mar 2011 07:55 PM PDT

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim menolak laporan Utusan Malaysia, Sabtu lalu, kononnya kerajaan negeri ghairah memunggah hasil tanah adat orang Asli di Kuala Langat, lapor TV Selangor.

khalid ibrahimMenurut Khalid, tanah yang dimaksudkan oleh akhbar kawalan Umno itu sebenarnya dipindahkan kepada Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS) semasa parti itu memimpin kerajaan negeri.

"Saya telah meminta Setiausaha Kerajaan Negeri membuat semakan tentang pemilikan tanah-tanah tersebut dan apa yang dinyatakan kepada saya ialah perkara pemberian tanah kepada PKPS ini sudah melebihi 10 tahun yang dahulu, dan ketika itu tiada sebarang yang dibangkitkan tentang isu pemilikan tanah tersebut," katanya.

Tanah tapak lombong 120 ekar di Olak Lempit itu diserahkan anak syarikat kerajaan negeri Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS).

Merujuk rekod pentadbir tanah Kuala Langat, tanah terbabit bukanlah tanah yang diwartakan sebagai kawasan rizab orang Asli atau kawasan rayau orang asli sebaliknya sebahagian hutan simpan Kuala Langat Utara yang dibatalkan bagi tujuan perlombongan bijih timah.

Khalid menjelaskan individu yang mempunyai hak boleh membuat semakan pemilikan tanah di pejabat tanah daerah berkenaan.

Tenang - Shafie Apdal giving goodies to orang asli - kampung ulu juaseh orang asli"Mereka yang merasakan mempunyai pemilikan tanah boleh membuat semakan di Pejabat daerah Kuala Langat dan jika perlu kita juga ada senarai pemilikan tanah di Pejabat pengarah Tanah dan Galian, mereka juga boleh mengemukan pandangan daripada exco, ini adalah proses yang boleh dilakukan.

"Sekiranya mereka rasa mereka mempunyai hak pemilikan tanah mereka juga boleh membawa perkara ini ke mahkamah," katanya lagi.

Istana Gaddafi musnah dibom

Posted: 21 Mar 2011 07:54 PM PDT


Keadaan bangunan pentadbiran Istana Bab Al-Aziziya, Tripoli yang musnah dalam serangan tentera bersekutu pagi semalam.


TRIPOLI - Istana utama Pemerintah Libya, Muammar Gaddafi di sini dibom oleh tentera Amerika Syarikat (AS) dan empat negara sekutunya dalam serangan terbaru semalam.
Ia sekali gus mencetuskan spekulasi bahawa diktator tersebut mungkin terbunuh.
Selepas serangan tersebut, sumber kerajaan Libya segera menyifatkan laporan bahawa anak keenam Gaddafi, Khamis mati dalam serangan tersebut sebagai berita tidak masuk akal.
Khamis masih lagi menjadi komander tentera Brigade ke-32.
Serangan lewat malam itu memusnahkan sama sekali bangunan pentadbiran tiga tingkat yang terletak di dalam kawasan istana yang dikenali sebagai Bab Al-Aziziya itu.
Bangunan pentadbiran yang musnah itu terletak 50 meter dari sebuah khemah Badwi yang lazimnya digunakan oleh Gaddafi untuk menyambut tetamu negara.
Pengarah Staf Jabatan Pertahanan (Pentagon) AS, William E. Gortney menafikan menjadikan pemimpin Libya itu sebagai sasaran.
"Saya boleh jamin beliau (Gaddafi) bukan dalam senarai sasaran. Kami tidak menyasarkan kediamannya. Serangan sebaliknya mahu memusnahkan kemampuan arahan dan kawalan Gaddafi," katanya.
Kepulan asap dapat dilihat dengan jelas dari kawasan istana berkenaan.
Namun kebakaran dikatakan tidak merebak walaupun serpihan konkrit berterabur di kawasan berhampiran.
Lokasi tersebut pernah dibom oleh AS pada tahun 1986 dalam serangan yang menyebabkan anak angkat perempuan Gaddafi, Hana terbunuh.
Gaddafi juga dikatakan sering memberi ceramah di hadapan satu arca emas yang menunjukkan tangan menggenggam replika jet pejuang AS bagi mengingati serangan sebelum ini.

Pencemaran radiasi dalam makanan di Jepun serius

Posted: 21 Mar 2011 07:53 PM PDT


GAMBAR tidak bertarikh Jabatan Kesihatan Taiwan yang disiarkan kelmarin menunjukkan sampel kacang parang tercemar radiasi yang diimport dari Jepun.



TOKYO - Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyatakan pencemaran radiasi dalam makanan susulan letupan di loji nuklear Fukushima-Daiichi akibat gempa bumi dan tsunami merupakan situasi yang serius.
Dalam satu kenyataannya semalam, WHO memberitahu bahawa debu radioaktif yang kini tersebar di udara telah menyebabkan makanan dan bekalan air bersih tercemar.
"Tidak dapat dinafikan, pencemaran ini adalah serius," kata jurucakap WHO di Manila, Peter Cordingley dalam wawancara telefon dengan agensi berita Reuters.
"Ia jauh lebih serius berbanding jangkaan awal bahawa pencemaran ini cuma terhad dalam lingkungan 20 hingga 30 kilometer dari loji tersebut. Beberapa bahan makanan tercemar telah ditemui di luar zon kontaminasi," tambahnya.
Susulan perkembangan tersebut, Kementerian Luar Jepun menggesa orang ramai yang tinggal dekat dengan loji berkenaan supaya tidak meminum air paip selepas ia dikesan mengandungi bahan iodin radioaktif.
Setakat ini, beberapa kes sayuran dan susu dicemari radiasi mencetuskan kebimbangan di Jepun dan negara-negara serantau walaupun Tokyo berulang kali memberi jaminan bahawa tahap pencemaran itu tidak merbahaya.
Sebagai langkah pencegahan, kerajaan Jepun melarang penjualan susu mentah dari negeri Fukushima dan bayam di sebuah kawasan berdekatan. Mengulangi jaminan kerajaan Jepun sebelum ini, Cordingley berkata, tiada bukti bahawa makanan tercemar yang dikeluarkan di Fukushima sampai ke negara-negara lain.

BEBERAPA pekerja sedang menyiapkankubur besar untuk mengebumikanmangsa-mangsa tsunami di BandarHigashimatsushima, negeri Miyagi.


Jepun mengeksport buah-buahan, sayuran, produk tenusu dan makanan laut dengan Hong Kong, China dan Amerika Syarikat (AS) merupakan pelanggan terbesarnya.
Sementara itu, Ketua Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), Yukiya Amano mengaku situasi nuklear Jepun masih amat serius tetapi memberi jaminan negara itu akan dapat menanganinya secara efektif.
Amano melahirkan keyakinan itu ketika mempengerusikan satu mesyuarat tergempar 35 negara yang membentuk lembaga pentadbiran IAEA di Vienna semalam.
"Krisis loji nuklear Fukushima-Daiichi yang terletak 240 kilometer ke utara Tokyo masih belum selesai dengan situasi di loji itu masih serius. Namun saya yakin ia akan dapat ditangani," katanya.
Beberapa reaktor nuklear di loji Fukushima-Daiichi meletup dan terbakar seterusnya melepaskan pencemaran radiasi sejak timur laut Jepun dilanda gempa bumi kuat berukuran 9 pada skala Richter dan tsunami pada 11 Mac lalu.
Setakat ini, angka rasmi kematian adalah 8,450 orang dengan 12,931 masih hilang manakala anggaran kerugian akibat malapetaka berkembar itu mencecah AS$235 bilion (RM717 bilion). - Reuters

CUKUP LAH TAIB !!

Posted: 21 Mar 2011 07:51 PM PDT

Rambut dah beruban penuh! Kulit dah berkedut!  Sendi lutut dah longgar! Tunggu apa lagi?  Teman minta sangat-sangat pada Tok Uban ni !  Berundurlah!  Turunlah! Berilah  orang lain pula peluang !.   Jangan sampai rakyat menarik kaki kebawah lalu  tersungkur!! Kan malu nanti? 
 
Bumi Sarawak bukan kamu yang punya!.  Kerajaan Sarawak bukan milik keluarga dan kerabatmu! Bukan juga milik sahabat dan kroni!!.  Rakyat Sarawak yang lain juga berhak menjadi pemerintah !  Rakyat Sarawak yang lain juga berhak membentuk kerajaan!!... Masih tak cukupkah 30 tahun yang kamu kuasai?


Cukuplah tu Taib!  Bersaralah! Berilah peluang kepada orang lain pula. Juga berilah peluang kepada SPRM untuk menjalankan tugas mereka dengan aman tanpa diganggu gugat. Kalau SPRM mendapati anda mengumpul harta dengan jalan bersih maka anda tak perlu risau!  Tetapi kalau sebaliknya!  hemm !!,  faham-fahamlah!

Ayuh rakyat Sarawak!……bangkitlah!!. Zaman rejim Taib Mahmud mengumpul kekayaan   untuk keluarga dan kroni perlu ditamatkan! Gunakan kuasa anda untuk buat perubahan dalam pilihanraya yang kian hampir ini!!.. Rakyat Sarawak sudah terlalu jauh ketinggalan dalam pembangunan! 

Bila lagi nak sedar!,  bila lagi nak berubah?   Seharusnya rakyat Sarawak hari ini sudah menikmati kemajuan sebagaimana yang berlaku di Semenanjung!!  Bukan seperti apa yang ada sekarang, ketinggalan 20 tahun!!

Oleh : rahimothman

SATU INGATAN BUAT SEMUA ANAK MUDA MALAYSIA : SI TUA BANGSAT UMNO MEMANG NAK MAMPOS !!!

Posted: 21 Mar 2011 07:20 PM PDT

http://www.aliran.com/images/stories/misc/bersih-rally.jpg


TULISAN INI DITUJU KEPADA SELURUH ANAK MUDA MALAYSIA.

KALAU KAMU ANAK MUDA SILA BACA TULISAN INI DENGAN IKHLAS.


AKU TIDAK BOLEH TIDUR MALAM MENGENANG KEPADA BETAPA

CELAKA NYA SI TUA UMNO NI MENJAHANAMKAN NILAI MORAL

DAN BUDAYA NEGARA INI DENGAN PERBUATAN TIDAK MASUK AKAL !!!


SUDAH KU KATAKAN LAMA DAHULU YANG ORANG TUA UMNO INI

BAKAL MENJAHANAMKAN NEGARA.......................


SEBAB ITU ANAK MUDA WAJIB BANGUN DAN BERSEDIA UNTUK

MENGAMBIL ALIH KUASA DARI SI TUA CELAKA UMNO INI.........


INI BUKAN LAGI PILIHAN ............

INI SUDAH TANGGUNGJAWAB KALAU KAMU CINTAKAN NEGARA INI !!!!!!


SI BANGSAT TUA CELAKA UMNO INI MENJAHANAMKAN NILAI BUDAYA

DAN MORAL DEMI TERUS KEKAL KUASA..............


AKU BAKAL MENCARUT DALAM TULISAN INI DEK KERANA KEBANGSATAN

TUA CELAKA UMNO INI MENJAHANAMKAN NILAI MORAL DAN BUDAYA.....


AMPUNKAN CARUTAN AKU.......................


FAKTA # 1

http://anakwilayah.files.wordpress.com/2009/12/carcosa-seri-negara.jpg

INI CARCOSA SERI NEGARA.

Carcosa Seri Negara yang terletaknya di sebelah Taman Tasik Perdana di Kuala Lumpur, di bina oleh Sir Frank Swettenham pada tahun 1896 dan merupakan kediaman rasminya. Beliau pindah masuk pada 1904 dan menggelarkannya "Carcosa", kemungkinan sepatah kata pinjaman Itali yang bermaksud "tempat yang amat disayangi".
Pada masa yang sama, Sir Frank juga siap membina bangunan "King House" di tepi bukit sebelah. Tujuan pembinaan King's House, kini digelarkan "Seri Negara" (bermaksud "negara indah"), adalah untuk melindungi Gabernor Negeri-negeri Selat serta tetamu-tetamu Persekutuan Tanah Melayu yang mustahak.
Sir Frank, Penasihat British bagi Sultan Perak, telah mencadangkan penggabungan keempat-empat negeri menjadi sebuah persekutuan. Cadangannya diterima oleh sultan-sultan berkenaan dan Pejabat Luar Negeri British. Seterusnya, Sir Frank dilantik sebagai Residen-Jeneral pertama Negeri-negeri Melayu Persekutuan.

CARCOSA INI BANGUNAN BERSEJARAH.

BANGUNAN INI SEBAGAI SATU TANDA NEGARA INI PERNAH DIJAJAH

BRITISH DAN SEWAJIBNYA MENJADI PEDOMAN UNTUK ANAK MERDEKA

MENGINSAFI KEMERDEKAAN YANG DIKECAP DI BUMI INI.



WAHAI ANAK MUDA !!!!!!!!

KAMU TAHU SI TUA CELAKA UMNO BUAT APA DENGAN BANGUNAN INI ???


APA KE BABI NYA SI DATO' T NIH BOLEH TAYANGKAN FILEM LUCAH DI

BANGUNAN INI ????????????????????????????


APA KE LANCAU NYA BANGUNAN INI DIJADIKAN PUSAT TAYANGAN

FILEM LUCAH ????????????


YANG DIPERTONTON KAN KE EDITOR AKHBAR ( YANG JUGAK

SEMUA NYA TUA DAN BEBAL SEPERTI EDITOR UTUSAN HARAMJADAH ) ??



APA KE BABI NYA WOIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


KAU JADIKAN BANGUNAN INI SEBAGAI PUSAT TAYANGAN LUCAH ??????


SAMPAI KAU PANGGIL WARTAWAN  ANTARABANGSA TENGOK

TAYANGAN FILEM LUCAH DI CARCOSA INI ?????????????????????????


INI KERJA KHIANAT !!!!!!!!


INI SEMUA KERJA SI TUA CELAKA UMNO BANGSAT HARAMJADAH !!!



TUA BANGSAT UMNO INI BAKAL JAHANAMKAN NEGARA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SEBAB ITU ANAK MUDA PERLU BERTINDAK SEGERA !!!!!!!



KALAU LAH SULTAN PERAK YANG DINASIHATI OLEH FRANK SWEETENHAM

PADA KETIKA ITU TAHU YANG CARCOSA INI BAKAL MENJADI

TEMPAT TAYANGAN FILEM LUCAH YANG MEMALUKAN NEGARA.........



APA KE BABI NYA LA SI TUA CELAKA UMNO BANGSAT NI FIKIR ???????



FAKTA # 2

DATO 'T'

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiZ7Kcn8X0hw_y_T7A4aTLJjo6p3sGTJgA0JFUIgTbj99xZvJGxLACxeRxQrRgLwQ2lGf_ZvgCLT9EOqlfwQD8qbZj4VEY_IbKzCfqn5xAJz56cfN4bMYDS6BeZEgBSGdcvU9xz2nZzRZIb/s1600/PC280142.JPG


PERGI MAMPOS LA NAMA MALAON NI

DATO 'T' KE ...........

DATO 'A' KE.....

DATO 'B' KE........................


APA RASIONAL NYA SEORANG YANG DIBERI DARJAH MULIA OLEH

TUANKU SULTAN..........


 BUAT KEJA BANGANG TAYANGKAN

FILEM LUCAH DI BANGUNAN BERSEJARAH DAN MEMALUKAN

SELURUH NEGARA DENGAN MEMANGGIL WARTAWAN ASING ????????


INI KERJA KHIANAT !!!!!!!!!!!


APA KE BABI NYA DATO 'T' ????????????????????


DATO T NIH TAKDE KERJA LAIN KE ????????




WAHAI ANAK MUDA !!!!!!!!!!

INI SEMUA KERJA SI TUA CELAKA UMNO BANGSAT !!!!!!!!




FAKTA # 3

MENTERI KEMENTERIAN DALAM NEGERI

HISHAMUDIN HUSSEIN


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEilkHToSKazxO3BS9pG2LNZHclvIx9vU23DsIb6rUl8KkcO4oAmbAav5pGoK87ZZ3BLKt1UuiY1krRXXfbDQsv1fxIdbIoMc8bzI051vZ_NazNkmC2F97BPZtnd8xY_zckxn4_UFhyphenhyphenH6N15/s400/091001-laugh.jpg


MAKA BERTITIK TOLAK DARI 2 FAKTA YANG BENAR-BENAR

MEMALUKAN NEGARA DAN TIDAK BERTAMADUN INI

MAKA SEBAGAI SEORANG MENTERI DALAM NEGERI

YANG SEWAJIB NYA BOLEH BERFIKIR MAKA AMBIL LAH TINDAKAN.......



TINDAKAN YANG WAJIB DIAMBIL ADALAH..............................


TANGKAP LA SI MALAON DATO 'T' TU LA BANGANG !!!!!!!!!!!!!


PANGGIL WARTAWAN ASING MEMALUKAN NEGARA - SALAH NO 1

TAYANG FILEM LUCAH DI TEMPAT UMUM- SALAH NO 2


SEJAK BILA PULAK NEGARA INI AMALKAN BUDAYA

TAYANG FILEM LUCAH KE KHALAYAK ???????????????



KAMU TAHU MENTERI NI CAKAP APA ???????????


"....KALAU SIAPA TERASA TERANIAYA , SILA BUAT LAPORAN POLIS..."


MAKA BERMAHARAJALELA LAH DATO 'T' DENGAN TAYANGAN FILEM

LUCAH NYA DI BANGUNAN CARCOSA SERI NEGARA.......................


KAH KAH KAH

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH


MAKA DAPAT LAH DIFAHAMI BAHAWA...............


KALAU KAMU KUMPUL KAWAN KAMU UNTUK MELIHAT TAYANGAN

FILEM LUCAH SECARA BERAMAI-RAMAI DI CARCOSA SERI NEGARA......


MAKNA NYA OK..................


KAH KAH KAH

KAH KAH KAH



NEGARA INI SEDANG DIJAHANAMKAN OLEH SI TUA BANGSAT UMNO !!!!!!

NILAI MORAL DAN BUDAYA SEDANG DIINJAK DEMI KUASA !!!!!!!



SEGALA BAIK BURUK KEDAULATAN NEGARA SUDAH TIDAK DI ENDAH !!!!

SEGALA KASIH PADA IBU PERTIWI SEDANG DIGADAI !!!!!!!!!!!!



BANGUNAN CARCOSA SERI NEGARA YANG DAHULU NYA

TEMPAT SULTAN-SULTAN MELAYU BERUNDING DENGAN

PENJAJAH BRITISH ....................................


KINI DIJADIKAN PUSAT TAYANGAN FILEM LUCAH...........................


MAKA DATO 'T' PUN MEMANGGIL LAH SELURUH WARTAWAN ASING

DARI SELURUH DUNIA DENGAN MEMALUKAN ANAK BUMI INI............


INI KERJA KHIANAT !!!!!!!!



INI LAH TALI BARUT !!!!!!!!!!!!!

INI LAH DATO' BANGSAT !!!!!!!!!!!!

INI LAH PETUALANG NEGARA !!!!!!!!!!!!!

INI LAH PENGKHIANAT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



TAK PERLU FAHAM UNDANG-UNDANG UNTUK KAMU TAHU............

BAHAWA DATO T INI WAJIB DITANGKAP DAN DIHUMBAN KE PENJARA !!!!



INI LAH PENGKHIANAT BANGSA !!!!




MAKA WAHAI ANAK MUDA MALAYSIA !!!!!!!!!!!

MAKA BERDIRI LAH KAMU DALAM BARISAN !!!!!!!!!!!!!

 BERATUR PANJANG LAH KAMU KE PEJABAT POS !!!!!!!!!!!!!


BANGKITKAN LAH TEMAN-TEMAN KAMU YANG SEDANG TIDUR !!!!!!!!!!!

UNTUK DAFTAR MENGUNDI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.sabah.edu.my/fma004/pos.jpg


INI LAH DOSA KAMU KEPADA PERTIWI KALAU KAMU TIDAK MENGUNDI !!!

SI TUA CELAKA UMNO BANGSAT SUDAH TIDAK MAMPU BERFIKIR LAGI....



MEREKA INI SEDANG MABUK DALAM KUASA !!!!!!!!!!!!

MEREKA INI BAKAL JAHANAMKAN NEGARA DEMI KUASA !!!!!!!!!!




SUDAH SAMPAI MASA ANAK MUDA MENGAMBIL KUASA !!!!!!!!!!!!!!

DARI SI TUA CELAKA UMNO YANG TAKNAK MAMPOS-MAMPOS !!!!!!!

SI TUA CELAKA UMNO WAJIB DIHUMBAN PRU 13 !!!!!!!!!!!!!!!!



TANGKAP DATO T !

TANGKAP DATO T !

TANGKAP DATO T !


DATO T PENGKHIANAT !

DATO T PENGKHIANAT !

DATO T PENGKHIANAT !



P/S- TAKDE NGO BUDAK-BUDAK MUDA KE NAK DEMO PASAL DATO T NI ?

PERGI DEMO SEKALI ...............................

TENGOK MACAM MANA ................

IKAT DEKAT KEPALA TALI KUNING DAULAT TUANKU !!!!!!



DATO T INI LAH PETUALANG BANGSA !!!!!!!!!!!

MEMALUKAN NEGARA !!!!!!!!

CELAKA HARAMJADAH KAU DATO T !!!!!!!!!!!!






" KALAU SEMUA BENTENG KEADILAN DAN KEDAULATAN NEGARA

INI BAKAL DIROBOH OLEH SI TUA BANGSAT UMNO...............................


DAN JALAN AKHIR NYA ADALAH BERMAIN DENGAN API.................


MAKA KAMI ANAK MUDA MALAYSIA SUDAH PUN MENGIMPIKAN DEBU

DAN ARANG BUAT SI TUA BANGSAT UMNO !!!!!!!!!!!!! "


MB Warrior
coretan di bulan-bulan getir politik Malaysia pra PRU 13.

VIDEO SEX : JAHATNYA UTUSAN?

Posted: 21 Mar 2011 07:17 PM PDT

Kejahatan akhbar Utusan Meloya memang sudah lama diketahui. Kerja tidak lain memfitnah, mengadu domba, tohmah, membuat bohong, mengaibkan orang dan lain-lain.
Isu seperti Video Sex yang didakwa melibatkan Anwar ini memang menjadi 'makanan' Utusan kerana ia memang menjadi wirid Utusan.
Lihat sahaja muka depan Utusan hari ini. Gambar Anwar dengan muka yang bengis dan marah sengaja dipaparkan untuk menunjukkan Anwar seorang yang bengis, pemarah. Ini merupaka perang psikologi untuk menunjukkan kepada rakyat Anwar marah-marah dengan dakwaan ini. Jadi bila marah maknanya betul la tu......itu mungkin niat Utusan.
Sedarlah wahai Editor dan Ketua Pengarang Utusan akan amaran Allah. Fitnah itu lebih berat dari membunuh. Selagi tulisan fitnah itu terlekat di dada akhbar dan terlekat di minda rakyat dan pihak terbabit tidak minta maaf kepada orang yang kena fitnah selagi itulah dosa tidak terlepas. Oleh itu marilah sama-sama kita memohon kemaafan atas apa juga fitnah dan kesalahan yang kita lakukan secara sedar atau tidak.

Video Lucah: Jangan Pandang Rendah UBN.

Posted: 21 Mar 2011 07:10 PM PDT

Oleh: mazwandi

"Sebelum ini, hamba ada bercerita tentang jangan 'under estimate' kepandaian lawan kita terutama ubn. Sebelum ini juga hamba ada mengatakan jangan memandang rendah keupayaan ubn untuk mereka mengekalkan kuasa di Malaysia. Dan ternyata perkara ini amat benar.

Kerusi DUN Sarawak baru sahaja dibubarkan. Dan mungkin selang beberapa minggu, kerusi DUN Perak juga akan dibubarkan.

Maka teruja-ujalah kita dari pihak PR untuk berkempen bagi memenangkan PR di Sarawak nanti. Namun, pada hari yang sama DUN Sarawak dibubarkan , keluar berita tidak senonoh di media tentang sebuah video 'biru' yang dikait dengan ketua Pembangkang. Maka dengan tidak semena-mena, semua jentera PR menumpukan kepada kes ini, seharian Isnin semalam.

Serangan-serangan kepada ubn terutama isu KM Taib Mahmud, ditenggelami dengan isu video porno. Seharian pihak PR yang selama ini asyik menyerang ubn Sarawak, hari ini seperti terpaksa hanya membuat pertahanan kepada isu video porno ini. Satu hari rugi berkempen kerana isu ini. Esok bagaimana?

Kelicikan ubn berpolitik kotor sekarang ini sudah terserlah kepandaiannya. Ketika mereka asyik bertahan, bertahan dan bertahan dengan berbagai-bagai serangan dari PR, akhirnya mereka menyerang pula dengan menggunakan peluru ajaib mereka, fitnah!. Maka dengan peluru ajaib ini, dapatlah puak-puak ubn berehat 2-3 hari dari serangan-serangan bertubi-tubi PR.

Dengan ini, hamba berpendapat, esok, pada hari Selasa, hamba berharap pihak blogger gunakan kepandaian dan kelicikan anda semua untuk kembali menyerang dan menyerang pihak ubn. Jangan kita asyik sibuk dengan isu video porno ini. Jika masih asyik dengan isu ini juga, maka diharap pihak blogger dapat menggunakan isu ini untuk menyerang kembali pihak ubn haram itu. Hamba yakin kalian semua boleh!....

Sumpah Si Penderhaka Boleh Dipercayai ?

Posted: 21 Mar 2011 07:08 PM PDT

Oleh: wfauzdin_ns

"ANWAR mahu jadikan Malaysia sebuah Negara Republik? Otak yang waras mana mahu percaya cerita ini? Tetapi itulah yang dijaja oleh mak cik Ummi sewaktu berceramah di Besut baru-baru ini.

Saya rasa sudah bermacam-macam tuduhan dan gelaran diberikan kepada Anwar semenjak beliau dipecat dari kabinet dan Umno. Dari fitnah moral, pengkhianat negara, pengkhianat Melayu, Pro Cina, ejen Amerika, pluralisme dan macam-macam lagi dan terkini Anwar dikatakan mahu mewujudkan Negara Republik.

Siapa yang bercakap? Mak cik Ummi yang bapanya tidak mengaku anak itu yang bercakap begitu. Melucukan, mak cik ummi menjadikan `roh' sebagai saksi atas dakwaannya itu. Beliau mendakwa bapanya tahu perkara itu setelah diberitahu oleh abangnya Azmin. Harus diingat, bapa azmin (bapa Ummi ?) telah meninggal dunia dan tidak boleh mengesahkan dakwaan mak cik Ummi tersebut.

Menurut Ummi Hafilda, cita-cita luar biasa bekas Timbalan Perdana Menteri itu diluahkan oleh abangnya yang juga Timbalan Presiden PKR, Azmin kepada bapa mereka, Allahyarham Ali Omar suatu ketika dulu. "Abang saya pernah beritahu arwah bapa kami, jika Anwar berkuasa, dia akan menjadikan Malaysia sebuah republik," katanya. Ceramah mak cik Ummi tersebut berlangsung hampir serentak dengan ceramah para pemimpin Pas dan PKR yang disertai Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Azmin yang terletak berhampiran dan hanya terpisah sebatang sungai dekat Masjid Hadhari di sini.

Saksi yang masih hidup hanyalah Azmin, dan Azmin sahaja yang boleh mengesahkan dakwaan mak cik Ummi itu. Nampaknya mak cik Ummi belajar dari Tun Mahathir dua perkara; Pertama, berani menuduh tapi tidak berani bercakap di dalam mahkamah. Kedua, menjadikan `roh' (orang mati) sebagai saksi. Dulu Mahathir kata dia mempunyai banyak bukti tentang salah laku Anwar, tapi bila di sapina hadir ke mahkamah Mahathir tidak datang. Mak cik Ummi pun telah hadir ke mahkamah dulu dalam kes fitnah liwat 1, tetapi tidak timbul langsung cerita-cerita yang beliau jaja sekarang. Mahathir kaitkan yang sudah meninggal di dalam bukunya tentang pemecatan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas. Mak cik Ummi pula kaitkan insan yang telah meninggal di dalam dakwaan terbarunya tentang penubuhan Negara republik. Apa beza mak cik Ummi dengan Mahathir?

Hakikatnya, puak mereka amat terdesak untuk membunuh karier Anwar kerana dengan membunuh karier Anwar sahaja sekutu Apco ini akan terus menipu dan mencekik darah rakyat. Amat malang bagi kita yang masih gagal untuk menggunakan akal yang Allah kurniakan ini bagi menilai sesuatu isu. Tidak menghairankan jika ada yang berani bersumpah apatah lagi yang bersumpah itu berani menderhaka kepada bapanya sendiri.

Muhyiddin tertekan rakyat Sarawak terima Pakatan

Posted: 21 Mar 2011 07:05 PM PDT

KUALA LUMPUR, 22 Mac: Tohmahan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa kehadiran Pakatan Rakyat (PR) di Sarawak hanyalah sebagai pengacau (hantu jembalang) adalah tidak adil dan amat mengelirukan.
Kenyataan itu mempamerkan sikap pemimpin-pemimpin tertinggi Umno BN yang tidak demokratik dan bertentangan dengan semangat Perlembagaan Malaysia.
"Ianya juga seolah-olah ingin memperbodohkan rakyat agar terus menyokong BN," kata Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Mohd Salleh.
Sesungguhnya, kata beliau dari tindakan Muhyiddin itu terselit rasa takut pemimpin-pemimpin tertinggi BN akan ditolak oleh rakyat pada pilihan raya Sarawak kali ini.
"Mungkin juga beliau mula rasa tertekan melihatkan sambutan hangat rakyat terhadap PR di Sarawak," ujarnya.
Katanya, Perlembagaan Persekutuan Malaysia membenarkan pembentukan pelbagai parti politik untuk memperjuangkan hak-hak dan kesejahteraan rakyat.
Malah, ujarnya BN sendiri adalah gabungan antara beberapa banyak parti-parti politik kaum.
Perlembagaan juga menjamin hak-hak tersebut, tiada sesiapapun yang boleh menafikannya.
Oleh itu, tambahnya tidak timbul sebarang masalah terhadap kehadiran Pakatan Rakyat di Sarawak.
Sebenarnya, tambah beliau dari sudut Perlembagaan ahli-ahli dan penyokong PR di Sarawak berhak terlibat terus dalam kancah politik negeri itu.
Beliau berkata, adalah menjadi tanggungjawab seluruh rakyat Sarawak untuk berusaha mencapai taraf hidup yang lebih baik serta membuat perubahan demi mencapai matlamat tersebut.
"Juga menjadi agenda utama PR untuk mengajak seluruh rakyat Sarawak bersama-sama berjuang membuat perubahan untuk mencapai matlamat yang lebih gemilang," ujarnya.
Katanya lagi, PR yakin bahawa rakyat Sarawak mampu berubah.

Babi Lebih Mulia....

Posted: 21 Mar 2011 07:01 PM PDT

Gua dah lama tak menyakat pak janggut yang lupa daratan kerana fulus nih.... hahaha... gua ingatkan mangkuk hayun nih dah mampus selepas menyaksikan serta menghalalkan Najib bini Rosmah meletakkan kalungan bunga di jirat Kamal Attartuk tempoh hari... rupanya masih hidup lagi....

Gua sendiri pun dah takda ayat nak maki malaun haramjadah yang mukanya bertampal kulit babi 14 inci, jenis tak tahu malu dan cakap serupa paria... sebab terlebih telan duit haram gaji/elaun parlimen setiap bulan.

Opppsss.... mangkuk hayun ini dan yang sewaktu dengannya dalam umnoapco kalau nak disamakan dengan babi, anjing mahupun segala jenis binatang yang jijik pada pandangan manusia pun masih tak layak wa cakap luuuu... sebabnya binatang yang bernama babi dan yang gua nyatakan di atas itu... sentiasa bertasbih kepada Allah SWT. Tiada dosa dengan Allah SWT.

Menurut pesanan guru gua sewaktu menuntut di pesantren dulu, sekalian makhluk Allah di mukabumi ini sentiasa bertasbih kepada Allah SWT melainkan Jin dan Manusia, kecuali Jin dan Manusia yang beriman dan bertaqwa kepada Allah SWT.

Walau apapun gua malas nak cakap banyak pasal mangkuk hayun ni.... bak kata TukarTiub... "Hello bro.... hutang RM15 ribu bila mau bayar daaaa...." kah...kah...kah....

Gua ingat nak tinggalkan komen kat blog mangkuk sekoq nih dengan hadis nabi yang berbunyi " Jiwa orang2 mukmin akan tergantung selagi tidak melunaskan hutangnya" (lebih kuranglah bunyinya begitu... hahaha.. pasal gua malas nak search..." tapi gua rasa mangkuk hayun tu paham kot hadis tu... diakan lebih islam dari islam yang di bawa oleh Nabi SAW.

Kalau lu orang rajin... jom ramai2 tinggalkan komen pasal hutang kat blog dia... dah bertahun beb, kalau ikut interest macam Ah Long mau dah cecah puluhan ribu agaknya... kah..kah...kah.... itulah pasal gua berani kata malaun nih jenis muka tampal kulit babi 14 inci....

Apa-apa hal pun pi mampuslah dengan malaun nih... bukan selamat pun hidupnya, PRU 13 nanti bak kata orang utara jadi kupang tembaga jelah.... kah..kah...kah... nyawa politik dia dah semakin singkat... tunggu nak padam jer.... kredibiliti dah hancus...., bila padam nanti... orang main sepak terajang jelah...


ISA

'Animal sex buff' MP lone believer of sex video?

Posted: 21 Mar 2011 06:57 PM PDT

'Animal sex buff' MP lone believer of sex video?KUALA LUMPUR - While even top UMNO leaders refuse to explicitly accuse Opposition Leader Anwar Ibrahim of committing illicit sex in the wake of a pornographic video shown to several journalists, it appears that PKR's former member Zulkifli Noordin is the only one who believed that Anwar was the man in the video.
Hours after telling reporters that he was "110% sure" that Anwar was the individual in the video, however, the member of parliament posted on his blog that the whole episode could have been "staged" by Anwar's supporters to shift attention away from the ongoing sodomy trial.
"I know people will claim the video is fabricated, but I am sure that (the person in it) is him," said Zulkifli, urging Anwar to "repent".
The skullcap wearing Zulkifli, who left PKR last year citing his "love for Islam", even stunned visitors to his blog by posting images of animal sex, accompanied by a lengthy explanation of his conspiracy theory warning that the video could have been faked by Anwar's supporters.
One Harakahdaily reader who alerted to the page questioned whether the Kulim Bandar-Baharu parliamentarian had "only exposed his interest in bestiality". A quick check showed that a similar image showing a group of goats making out had also accompanied his earlier postings on totally unrelated subjects such as the controversy over the novel Interlok. Another image of a monkey adorns an explicitly-worded posting about the sodomy charges against Anwar.
Yesterday, a special preview was arranged by one 'Datuk T' for select group of journalists to watch the video, hoping to finally show proof to back decade-old accusation by supporters of former prime minister Dr Mahathir Mohamad that Anwar was a sex addict. The heavily guarded man wanted Anwar and wife Dr Wan Azizah Wan Ismail to quit politics within a week.
Anwar had since issued a strong denial, saying his alibi would prove he was not the person in the clip. Several reporters who watched the clip had earlier said that although the black-and-white facial image of the person resembled Anwar, their physiques were clearly different.
'Be wary of slander: PAS'
Claims of sex videos involving Anwar are not new, having first surfaced following his sacking and arrest in 1998. Then, key police officers and several UMNO leaders had claimed to have watched  a video clip proving Anwar's illicit affairs.
Days after being stripped of the number two position in government, Anwar in several speeches at his house had revealed how Mahathir had pressured him to resign or risked being levelled with sodomy allegations. Anwar's insistence to stay put later led to his sacking, arrest and a long court battle against sodomy charges.
The latest video comes in the wake of Mahathir's claim in his recently-published book that Anwar had sex trysts with four women, an allegation immediately rubbished by Anwar.
Meanwhile, PAS has warned that the act of qazaf (accusing someone of adultery) should be immediately stopped.
Responding to discussions about the pornographic video that targetted Anwar, PAS vice president Salahuddin Ayub called on the public not to draw conclusions based on such flimsy evidences.
Salahuddin reminded that Islam strongly forbids sex accusation without concrete evidences.
"We need to take this into consideration before we accuse Anwar of any wrongful conduct," he stressed.
Another PAS vice president Tuan Ibrahim Tuan Man said several questions would prove the sex video was fake.
He said it was inconceivable that a public figure who had been hounded by sodomy allegations would seek the services of a prostitute in a hotel.
Tuan Ibrahim also questioned why 'Datuk T', the person behind the vile accusation, gave a week for Anwar to 'honourably' quit politics.

SEMUA TELAH BERANI MELAWAN

Posted: 21 Mar 2011 06:56 PM PDT



nota:
mak cik kampong baru
telah mula bangun melawan
taktik gerombolan yang nak rembat
tanak mereka !




NAJIB KENA SABOTAJ?


Sekali pandang orang ramai akan tertanya tanya – video porno siapa pulak kali ini? Ini satu macam punya 'hot' punya cerita. Dulu pelakon lelaki utama dan pelakon pembantu wanita datang MCA. Kali ini pelakon pembantu wanita dikatakan datang dari Shandong Selatan China. Pelakon lelaki utama pada awalnya di rahsiakan.

Tetapi Zul Nordin dengan tak sabar–sabar dikaca Tv telah 'mengsah dan mengsahehkan' bahawa pelakon utama video ini adalah Anwar Ibrahim. Macam mana Zul Nordin tahu hal ini – walah hu alalam bissawab.

Apa yang menarik ialah menantu Abdulah Badawi dengan cepat telah menafikan bahawa ini video ini kerja tangan United Malays National Organistion.

Kerana itu saya mengajak pembaca untuk bertenang sejenak. Mari kita semua bertafakur. Jangan gopoh gapah. Jangan tolah menolak. Jangan tuduh menuduh. Apakah masuk akal bahawa video ini dilakonkan oleh Anwar Ibrahim?

Biar saya bawa kembali para pembaca ke tahun 1998 dahulu – zaman bertempur di jalan raya. Pada minggu ke dua sesudah Anwar dibuang dari kerajaan telah timbul cerita tentang kewujudan satu video yang di kenali dengan nama 'choo choo train'. Nama video ini memberi makna - membuat hubungan sex dengan beberapa orang sekali harung.

Heboh seluruh Malaysia. Mat Skodeng dan Minah Skodeng tercari cari. Saya sendiri pun mencari dari satu sumber sampai ke satu sumber. Paling akhir saya diberitahu ada seorang anak muda keluarga diraja Pahang yang memiliki video ini. Anak muda ini murid tua Malay College. Presto ! Dengan sekelip mata saya memerangkap jaringan untuk menemui anak muda ini.

Cisss! Bohong punya cerita. Tetiba saya diberitahu anak muda ini baru berlepas ke London. Cerita video choo choo train ini samalah seperti cerita adanya naga di Tasek Chini. Semua karut. Semua ini pembohongan yang dirancang. Semua ada perancangan rapi. Semua bertujuan untuk memburukkan Anwar.

Jadi kali ini kesah pita video terbaru ini juga di rancang. Tetapi ada sadikit perbezaan. Sekali pandangan pita ini dibuat untuk memburukan Anwar Ibrahim. Jangan silap baca. Bukan untuk memburukkan Anwar. Pada hemat saya pita ini adalah satu langkah untuk mensabotaj Najib Razak.

Harus diakui bahawa pertarungan hebat untuk merebut ghanimah – harta perang – sedang berlangsung dalam kelompok United Malays National Organisation. TigaM - Mahathir, Mukriz, Muhyiddin sedang bertempur dengan 3N – Najib, Nazir dan Nosmah.

Duit Petronas, dana terkumpul KWSP, tanah lapangan terbang TUDM Sungai Besi, tanah bekas tapak RRI di Sungai Buluh, tanah di Jalan Peel – semua ini sedang menjadi harta rebutan. Nilai ini berbilion bilion. Siapa berkuasa dialah yang kaya.

Jangan lupa dalam masa yang sama Mahthir Muhamad masih 'berbulu' kerana projek 'jambantan bengkok' ke Singapura tidak dipedulikan oleh Najib. Mahathir juga sedang merasa jelak dan karang yakin dengan Najib yang dilihat telah jatuh ke bawah ketiak Singapura. Ini bukan rahsia malah diketahui umum – hanya perang terbuka belum pecah.

Jangan kita lupa bagaimana si Saifol telah berjumpa Najib dan Rosmah dua hari lebih awal sebelum Saifol diliwat. Ini menjadikan berita lawak kepada orang ramai. Bagimana dia tahu lebih awal yang dia akan diliwat? Seluruh Malaysia ketawa terbahak-bahak bila fakta ini diberitahu ke mahkamah.

Kalau kes jubur Saifol tidak diyakini umum mana mungkin pita rakaman video ini akan di yakini? Justeru, amat jelas pita video ini dibuat untuk memperlihatkan Najib sebagai jantan bodoh tidak pandai merancang.

Apa tujuannya?

Tujuan membuat pita video ini untuk membuktikan bahawa Najib ini bodoh. Kerana bodoh, Najib menjadi biawak hidup kepada United Malays National Organisation. Sama bodoh dan sama senyap seperti Abdullah Badawi. Cuma Najib tidak tidor semasa mensyuarat. Kerana bodoh maka Najib perlu digantikan dengan Muhyiddin. Ini game Mahathir. Mahathir merancang untuk menaikkan anaknya.

Kalau tidak yakin dengan apa yang saya tulis ini. Cuba fikirkan dan lihat betapa rosaknya imej antarabangsa Najib bila berita pita video ini menjadi berita dunia.

Pita video ini telah mensabotaj segala kerja baik Jamaluddin Jarjis di Amerika. Rosak juga kerja Apco yang cuba membina imej Najib. Obama dan Hillary Clinton pasti menganggap kes pita ini sebagai tak masuk akal. Mereka menjadi lebih yakin untuk melihat bahawa memang ada konspirasi untuk menjatuhkan Anwar Ibrahim.

Paling memalukan Najib ialah apabila berhadapan dengan Endorgan dari Turkey. Tak berapa lama dahulu Najib telah cuba memperbaiki hubungan dengan kawan baik Anwar Ibrahim ini. Berita pita video ini pasti akan memperlihatkan kebodohan Najib dihadapan Endorgan.

Datuk T – si Pembuat pita rakaman ini mungkin hanya saorang Tambi – budak suruhan - yang tidak sedar bahawa apa yang dilakukan ini telah mensabotaj imej Najib. Najib sedang dilihat bodoh kerana membuat sesuatu yang tidak masuk akal. (TT)

Anwar - Manusia Istimewa Yang Dicemburui Musuh

Posted: 21 Mar 2011 06:55 PM PDT

Lepas satu, satu fitnah dibuat terhadapnya. Dr Mahathir terlibat dengan fitnah 1, Najib terlibat dengan fitnah 11.

Kini, Datuk Najib terlibat dengan fitnah 3.

Anwar adalah manusia istimewa. Jika sekiranya manusia lain, waima, Dr Mahathir atau Datuk Najib atau mana-mana pemimpin UMNO yang difitnah sehebat beliau, mereka sudah angkat tangan, dan mungkin sudah "membunuh diri".

Fitnah 1 berakhir dengan Anwar didapati tidak bersalah. Fitnah 11, dari bukti Pendakwa, sudah tidak ada asasnya lagi, dan kalau fitnah 11 bukan kes politik mahu "membunuh" Anwar, sudah lama kes ini dibuang, dan jika ini melibatkan orang lain, tidak akan dibawa ke Mahkamah untuk perbicaraan.

Maka Fitnah 3 ini diiharapkan boleh menghancurkan Anwar.

Fitnah 3 berbeza sama sekali dengan fitnah 1 dan 2; Anwar yang sentiasa ditonjolkan sebagai "kaki bontot" kali ini ditonjolkan pula sebagai "kaki betina", kes seumpama ini tidak diharapkan oleh perikanya untuk dibawa ke Mahkamah, kerana "lelaki-betina" tidak melakukan apa-apa kesalahan dibawah Kanun Kesiksaan melainkan kes rogol.

Maka sudah tentu tujuan fitnah 3 ini adalah semata-mata untuk menjatuhkan imej Anwar sebagai seorang ahli politik yang mempunyai moral yang tinggi, untuk menggambarkan bahawa Anwar tidak layak menjadi ahli politik apatah lagi menjadi pemimpin Negara.

Fitnah 3 amat jahat dan jijik. Tujuannya amat jelas. Perika video palsu ini memberi amaran bahawa jika Anwar dan Wan Azizah tidak meletakkan jawatan masing-masing maka video ini akan didedahkan kepada umum.

Ini adalah "blackmail" - political blackmail (blackmail politik) yang sangat jelas bertujuan supaya Anwar dan Wan Azizah dikeluarkan dari kedudukan masing-masing dan justeru itu memberi jalan mudah kepada Najib dan pimpinan korupnya memerintah dan melakukan kerosakan kepada Negara ini.

Ini bertepatan juga dengan Pilihanraya di Negeri Sarawak dan video ini bertujuan untuk melemahkan Pakatan Rakyat di Sarawak.

Tape ini juga akan digunakan untuk Pilihanraya Umum yang tidak lama lagi akan berlangsung.

Anwar adalah manusia istimewa.

Orang lelaki yang ditunjukkan didalam video itu memiliki perut yang boroi, tidak seperti Anwar; ini bererti bahawa "doctored video" yang dibuat oleh Datuk T itu walaupun dibuat secara profesional tetapi tidak mengambil kira struktur Anwar yang sebenar, maka yang palsu itu tetap palsu dan amat jelas bahawa Anwar sekali lagi difitnah semata-mata kerana beliau mengancam kedudukan Najib sebagai Perdana Menteri.

Kenapa Najib terlalu takut kepada Anwar? Beliau adalah seorang pemimpin yang korup, beliau telah melakukan banyak kerosakan kepada Negara, beliau melindungi pemimpin-pemimpin yang korup, beliau melindungi Mubarak Sarawak, dan beliau tidak akan mengambil tindakan kepada pemimpin-pemimpin yang korup kerana beliau sendiri terlibat dengan korupsi.

Jika Pakatan Rakyat memerintah Negara ini dalam tempoh 100 harinya, segala kes-kes korupsi yang melibatkan semua pemimpin-pemimpin Negara dan Negeri akan dibawa ke Mahkamah. Inilah yang menakutkan Najib dan pemimpin-pemimpin BN.

Anwar adalah manusia istimewa. Allah akan membantu orang yang teraniaya. Anwar, Insya Allah, akan selamat dari fitnah ini dan beliau Insya Allah akan terus memimpin gerakan rakyat dan mengambil alih Putrajaya.

Tidak Cukupkah Kamu Menguji Kami Ya Tuhanku?

Posted: 21 Mar 2011 06:54 PM PDT

LUMRAH dan menjadi sunatullah seorang pemimpin itu perlu menghadapi cabaran dan halangan. Cabaran yang ditantangnya bukan calang-calang. Semua itu adalah ujian. Ia berlaku bukan pemimpin kebenaran zaman ini, tetapi sejak zaman para Nabi-Nabi dan Rasul lagi. Malahan cabaran dan ujian batin dan fizikal ke atas mereka lebih azab dari pemimpin yang alami hari ini. Kesengsaraan mereka tidak sampai setengah kuku yang kita hadapi kini.

Dalam konteks iman seseorang ada sebuah firman yang berbunyi, "jangan kamu menyangka kamu sudah beriman sedangkan kamu tidak diuji." Pernyataan Allah ini menjelaskan bahawa untuk manusia sampai ke makam iman tertinggi (zahid) dia akan diuji terlebih dahulu. Ibaratnya macam mana boleh dikatakan parang atau pisau itu tajam kalau ia tidak diuji berlaga dengan waja lain.

Nah begitu juga pemimpin. Ujian ini pula tidak ada tempoh atau tahap tertentu. Tidak ada jangka masa alimiahnya. Ia berjalan sepanjang masa selagi manusia itu berjuang. Selagi ia tidak mundur dari medan perang ujian dan cabaran itu tetap akan datang menerpa kepadanya. Ia bukan secerlak tetapi timpa menimpa. Sebab itu dari ukuran Tuhan lagi banyak manusia itu diuji maka makin tinggi tahap keimannya kalau ia lulus dengan ujian itu. Sebalik kalau ia gagal dan mengaku kalah ia akan menjadi fasik.

Cabaran dan ujian ini berbagai-bagai. Ia bukan satu bentuk dan satu jalur saja. Pujian dan sanjungan juga ujian. Malahan ujian berbentuk begini lagi hebat dan mencabar. Ia memakan diri bak api memakan sekan. Yang dipuji tidak merasai dia bergelimpangan dengan dosa dan kemunafikan bila mana nafsu riaknya meyelimuti dirinya angkara pujian dan sanjungan itu.

Cabaran mendada ialah cabaran yang akan melukai jasad dan rohnya. Inilah cabaran paling hebat. Bukan pula bermakna kalau seseorang pejuang itu dapat melalui cabaran ini dia akan berakhir dengan merangkul piala kemenangan. Kalau dalam politik dia akan menjadi pembesar dan puncaknya perdana menteri. Tidak, tidak begitu.

Kemenangan dalam perjuangan ialah apabila kita dapat kekal dan istiqamah dengan prinsip perjuangan kita. Kita tahan dan betah menghadapi ujian dan menegakkan kebenaran dan prinsip perjuangan kita. Biarlah kita kalah, luka, dipenjara tetapi selagi prinsip perjuangan kita yang hak dan benar itu dapat dipertahankan itulah kemenangan. Lantaran itu para mujahidin mendoakan mereka syahid. Dan syahid adalah makanan mujahidin.

Klimeks kepada kemenangan ini ialah kita mati dalam istiqamah di dalam perjuangan. Mungkin hakikat ini sukar diterima terutma mereka yang tidak beriman kepada Allah. Mereka yang mengira bahawa hidup ini hanya setakat dunia ini saja tidak akan mengecapi nikmat dihujung kemenangan abadi. Mereka yang beranggapan begitu mungkin mereka benar. Tetapi bagi yang mempercayai adanya Yaumi Mahsyar sedikit pun tidak merasa bimbang dengan kekalahan didunia ini akibat fitnah.

Di sini saya hendak kaitkan sedikit dengan apa yang diterima oleh Anwar Ibrahim. Manusia ini sedang menghadpai ujian bertali arus daripada Allah dilakukan oleh musuh-musuhnya. Anwar bukan nabi. Tetapi apa yang dihadapinya adalah sesuatu yang azab dan sengsara yang mengheret dirinya melalui sunahtulah yang ditempuh para tab'i.

Kekadang tersedak sendu didada terlerai air mata ini apabila memerhatikan akan kegigihan Anwar menghadapi segala macam ujian berkenaan. Paling menyedukan bila mana sesekali terpandang ke wajahnya yang tetap tenang menyimpan seribu kesedihan dan kelukaan yang tidak terucap. Sebuah penderitaan maha dalam terpahat kejap di sanubarinya. Terasa ketawa-ketawanya, senyuman-senyumannya dibuat-buat kerana menyembunyikan kepedihan sembilu yang menikan tangkai jantungnya. Semua itu adalah mimik yang disengajakan untuk menghibur pengikut kerana tugas seorang pemimpin adalah memberi hiburan kepada pengikut.

Siapa tahu kalau dalam kamar rumahnya, di atas sejadah dia menangis semahunya? Siapa tahu? Orang tidak mengecapi kesedihan itu kerana ia tidak terpandang dan Anwar berusaha sedaya mungkin melindungi nestanya. Pemimpin yang bertanggungjawab ialah yang tidak menghadiahkan kedukaan buat pengikutnya. Gembira bersama, kedukaan biarlah ditelah bersendirian. Itulah lajah pemimpin perjuangan.

Apalah yang Tuhan ingin hadiahkan kepadanya atau sememangnya satu kifarah ke atas dosanya. Kalau ia merupakan kifarah apakah sebanyak itu dan masih belum cukup menghukumnya. Sesungguhnya Tuhan tidak zalim dan Anawar adalah makhluk-Nya. Allahuazim hu Jabbar yang mengetahui segala apa yang berlaku ke atas hamba-Nya.

Namun dari luar pengetahuan lautan ilmu Allah apa yang dapat disuluh ke atas Anwar setiap yang berlaku ke atasnya adalah juga percubaan dan ujian untuk ummah Melayu negara ini. Ummah Islam negara. Nasib yang menimpa Anwar adalah lakaran nasib ummah Melayu di negara ini sudah tersurat di luh mahfuz.

Kekejian, fitnah ataupun kejahatan yang dilontarkan kepadanya lebih satu dekad dulu termasuk yang terbaru, hatta juga atas kehendak Allah adalah tafsrian kepada sikap ummah Melayu sebenarnya. Ummah Melayu seperti mana digambarkan dalam filem-filem hitam putih yang penuh dengan hasad dengki, fitnah khianati yang menghirup darah dan memakan daging saudara sendiri.

Iya sudah, kalau tidak mahukan Anwar untuk menjadi pemimpin, jatuhkan dia dengan cara terhormat. Kalau tidak mahu Anwar menjadi kepala jatuhkan dia dengan cara beradab. Kalau tidak mahukan Anwar menjadi pembela nusa dan bangsa, nyahkan dia dengan cara berberdepanan. Tektik dan strategi politik bukan permainan Melayu Islam sebenarnya. Tektik dan strategi itu adalah permainan syaitan, iblis yang dilaknat oleh Allah. Sebenarnya tanpa kita ketahui ada sebahagian kita lebih jahat dan zalim dari syaitan, kita sengaja memilih jalan sesat itu.

Akhirukalam... percayalah kesedihan dan tangisan akan menjelang dihujung waktu. Saat kita kehilangan sesuatu itulah kita akan menyesali betapa sesuatu itu sangat berharga. Tetapi untuk apa kita menangis dan berlagu lagi sesudah semuanya sudah hilang lenyap. Tidak adalah pepatahan berbunyi, sesal dahulu pendapatan, sesala kemudian tidak beguna... kalau ianya tidak akan menimpa diri kita semua, Melayu. Sesungguhnya kita ummah yang hina kerana dihinakan oleh politik yang kita amalkan.
MSO.

PRN Sarawak : Masa Telah Tiba Untuk Turun Ke Gelanggang

Posted: 21 Mar 2011 06:52 PM PDT

http://buletinonline.net/images/stories/berita42/tghadi.JPGKita semua sudah sedia maklum bahawa saat yang dinantikan dengan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sarawak telah pun diketahui. Sejak berbulan lamanya PAS telah pun menggerakkan jentera parti dalam menyediakan petugas, ahli dan penyokong bagi berhadapan dengan Pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak yang bakal tiba nanti.

Sehubungan dengan pembubaran ini maka saya menyeru kepada seluruh pimpinan PAS Pusat, jentera Pilihanraya Parti Islam SeMalaysia (PAS) di Sarawak dan negeri-negeri yang akan membantu agar mula turun ke gelanggang dengan petugas-petugas anak tempatan yang penuh bersemangat untuk melakarkan sejarah baru bagi melakukan perubahan bersama rakyat Sarawak. Petugas parti juga perlulah meneliti dan mengikuti arahan pimpinan di peringkat masing-masing supaya dapat bertugas dengan efisyen nanti.

Selain dari cita-cita untuk menempah kerusi pertama dari bumi Sarawak ini, jadikanlah medan kali ini sebagai suatu wasilah dakwah dan seterusnnya melakukan tajdid terhadap persepsi politik rakyat Sarawak yang dahagakan kepimpinan yang akan membawa mereka jauh lebih baik dari kepiminan BN yang ada pada hari ini.

Cukuplah kita melihat keengganan Ketua Menteri yang ada sekarang ini untuk berundur dari jawatannya dengan alasan ketiadaan pimpinan yang mampu dan selayaknya bagi menggantikan diri beliau sebagai suatu petaka besar kepada rakyat Sarawak. Selama puluhan tahun memerintah di Sarawak, BN masih gagal melahirkan pemimpin pelapis yang mampu untuk melakukan perubahan kepada nasib rakyat Sarawak, jauh sekali dari berkhidmat dengan penuh jujur kepada rakyat. Kesimpulannya ialah, BN sememangnya telah memperjudikan nasib rakyat Sarawak yang amat dahagakan perubahan menyeluruh dalam sistem pentadbiran kerajaan, 'deliverable' terhadap rakyat, menyebabkan rakyat di luar bandar telah dipinggirkan selama puluhan tahun ini. Hakikatnya ialah, kepelbagaian etnik dan budaya yang ada di Sarawak adalah merupakan aset yang sangat penting dalam melahirkan sebuah Sarawak baru yang lebih baik dari keadaan di bawah BN selama ini.

Sekali lagi, PAS mengajak seluruh rakyat Sarawak untuk melakukan perubahan bersama-sama dengan Pakatan Rakyat dalam Pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak pada kali ini.

Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS

Angry Chinese unite against Taib

Posted: 21 Mar 2011 06:49 PM PDT

Angry Chinese unite against TaibPrior to the Chinese New Year celebration in February this year, Sarawak Chief Minister Taib Mahmud advised the Chinese, especially those in Sibu, that it is best and to their interests that they follow the mainstream and vote the Barisan Nasional if they do not want the community to be left out of the development policies and  programmes implemented by the federal government.
Taib was also quoted by the mainstream media as saying that the Chinese could make demands, but must not shout to get themselves heard, and must ask nicely.
It is such a manner of talk by Taib which has coalesced the Chinese community in Sarawak into a solid united movement to vote out the BN.
Hence, the current state election is the golden opportunity for the people to vote for change, especially when there is a viable alternative in the Pakatan Rakyat.
The Pakatan Rakyat has indeed been tempting them, promising it is all set to spearhead the thrust for an electoral revolution in Sarawak to bring about a new and better state administration to give a new lease of socio-political and economic life to the people of Sarawak.
Chinese swing
Not surprisingly, PKR strategy director Rafizi Ramli has expressed optimistism about the Pakatan's chances in the current state election, predicting a 70 per cent chance of denying the BN two-thirds majority if not outright winning the state government.
However, the statistics are not in the Pakatan Rakyat's favour. The Sarawak population comprises 34% Ibans, 26% Chinese, and 21% Malays, with 40% of the population being Christians. Adding up all the Chinese and Iban votes will give a total of 60%.  Of course, not all the Chinese or Ibans support the Pakatan Rakyat.
There is already talk on the ground that the Chinese vote will swing to the Pakatan Rakyat this time.
DAP Sibu MP Wong Ho Leng told the Malaysia Chronicle that the Chinese are responding well to Pakatan Rakyat overtures.
Asked about a theory being circulated that each Chinese clan is opting to support its own pet political party, Wong is adamant that this time the Chinese are really fed up and angry with the BN and are now solidly united in backing the Pakatan Rakyat.
According to Wong, this is because the community has had enough of the alleged extensive corrupt practices by the BN state leaders, which he claims have been going on unabated.
"Taib has alienated lots and lots of land to himself, his family members, friends, relatives and crony companies.  The Chinese are fed up.  They are can see that the wealth of the state is being siphoned away.  Corruption rules the day in Sarawak and it is difficult to do business if you are not connected to Taib," Wong said.
When asked on the seat allocation for the Pakatan Rakyat partners, Wong only said that the matter is still being finalized by the coalition's top leaders, and that everything is already in the final phase of preparation.
The rural vote
However, it is the rural native vote that still holds sway in Sarawak. This is the stumbling block for the Pakatan Rakyat all along.  Due to the absence of vital information, the natives continue to vote the BN.
Most of the Chinese stay in the main towns of Sarawak, namely Kuching, Miri, Sibu, and Bintulu.
In Kuching where the population is around 2,400,000 according to the 2010 Census, the DAP has gained a very strong foothold.  The current MP is Chong Chieng Jen whose father is the one who was instrumental in the setting up of the DAP in Sarawak.  Chong is also the current Kota Sentosa state assembly member.  This state seat is located in the parliamentary seat of Kuching.
Chong is likely to do battle again with SUPP's Alfred Yap who lost to him by a thin majority of 531 votes in the 2006 state polls. Chong, howeve, said that the DAP state committee has yet to decide on his candidacy, and also that of the other DAP candidates as well.
"The DAP may even announce our candidates at the eleventh hour," he told the Malaysia Chronicle.
Chong also pointed out that much development had taken place in Kuching since the alternative coalition took over in 2006, citing examples of infrastructure development in Mile 7 Jalan Stutong road-widening and the transformation of mud drains into concrete drains in the Pending area.
Taib's ploy
Besides Kota Sentosa, two other state seats in Kuching held by the DAP are Batu Lintang won by Voon Lee Shan, and Pending won by Violet Yong Wui Wui.
In the Bukit Assek state seat, which is located in the parliamentary constituency of Sibu, the current state assembly member is also the DAP's Sibu MP Wong Ho Leng.
Sibu SUPP assistant secretary Chieng Buong Toon has been nominated by his branch to contest in the Bukit Assek constituency in the state election.  Chieng is a two-term councillor in the Sibu Municipal Council (SMC).  He had opened a service centre named Chieng Buong Toon Service Centre at Hua Kiew Road in August last year.
The 5th DAP state assembly member is Chiew Chiu Sing in Kidurong, a coastal town in Bintulu, which is a major industrial centre. Its port area is located to the east of the main town and hosts the Petronas Liquified Natural Gas (LNG) Complex, currently the world's largest LNG production facility on a single site with an annual production of 23 million tonnes.
The 6th DAP state assembly member is Ting Tze Fui in Meradong, located in Sarikei.
The DAP hopes to do well in the current state polls in the Chinese seats it is contesting, although it is not discounting the possibility of vote-rigging as there have been a sharp and sudden increase of names in the voter rolls recently in constituencies controlled by the DAP.
The SUPP influence is weakening as many Chinese see SUPP chief George Chan as nothing more than a puppet of Chief Minister Taib Mahmud.
Wong believes that Taib's announcement that he is stepping down after the state election is merely a ploy to garner support from the gullible electorate who may want to give Taib a final hurrah.

Tiada ulasan: