Khamis, 10 Mac 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Siapa Yang Kena Bela Diri Anwar Atau Rosmah?

Posted: 10 Mar 2011 08:11 PM PST

MENURUT saksi terakhir pihak pendakwa dalam kes liwat ke atas Anwar Ibrahim, Supt Jude Blacious memberi tahu mahkamah dia ada ambil kenyataan dari Rosmah Mansor pada 17 Julai 2008. Apakah butiran kenyataan itu, dan apakah ianya akan didedahkan di mahkamah dalam perbicaraan kes itu hari ini?

Rasanya ramai nak tahu apakah butiran kenyataan berkenaan. Sebelum ini baik Rosmah atau Najib mengatakan mereka tidak ada kena mengena dengan bekas pembacuh kopi. Tetapi lama kelamaan dia mengatakan pembacuh kopi itu ada datang ke pejabatnya untuk bertanya biasiawa.

Di luar mahkamah mungkin kita boleh berbohong atau kalau hakim tidak tegas dan telus apa lagi bias kepada kita ia boleh melindungi pembohongan kita. Tetapi kalau hakim yang benar dan menggunakan buku undang-undang menyebabkan seseorang yang memberi keterangan tidak boleh mengelak embohongan mereka.

Perbicaraan kes liwat edisi 2 ini sudah sampai ke penghujungnya. Penentuan keputusan itu akan mempengaruhi bila pilihan raya umum ke-13. Kalau keputusannya tidak berpihak kepada parti kerajaan, semisalnya Anwar dibebas ia menyebabkan parlimen lambat lagi dibubarkan. Sebaliknya kalau perbicaraan itu didapati Anwar bersalah ada kemungkinan pilihan raya dipercepatkan.

Ada untung bagi UBN mengadakan pilihan raya dalam tempoh Anwar membuat proses rayuan di mahkamah
MSO.

Foto : Gadaffi yang gila fesyen.

Posted: 10 Mar 2011 08:06 PM PST

Kolonel Muammar Gaddafi bukan sahaja gila kuasa sehingga sanggup membunuh rakyat Libya sendiri, malah jika anda perasan Gaddafi juga kaki bergaya. Dia suka berpakaian yang pelik-pelik ketika hadir dalam apa-apa majlis dan mesyuarat rasmi di dalam Libya atau luar negara.

Photobucket


Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Bersama bekas rakan sejawatnya yang telah digulingkan, Hosni Mubarak. Mereka berdua memerintah negara masing-masing dengan tempoh yang sangat lama, jadi banyaklah gambar diaorang bersama.
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Gaddafi, dalam barisan pemimpin G8 pada pertemuan puncak tahun ini di L'Aquila, Itali.
Photobucket

MAHATHIR BUKAN MELAYU SEBENAR ?!!

Posted: 10 Mar 2011 07:55 PM PST

"Melayu mudah lupa",… begitulah ungkapan keramat yang terbit dari mulut dan pemikiran Tun Dr Mahathir…
Barangkali Mahathir sanggup berkata demikian, kerana beliau sedar yang beliau bukan dari darah keturunan Melayu atau bukan Melayu sebenar!
Menurut satu kenyataan dalam buku autobiografi karangan Mahathir sendiri, beliau  mengaku  beliau  berasal dari darah keturunan India!.  Bab darah keturunan itu memang satu Malaysia dah sedia maklum, cuma yang kita belum dengar sebelum ini ialah pengakuan! ,  sehinggalah terbitnya  buku tersebut. 

Kalau benar,   Mahathir bukan Melayu sebenar maka memang tidak hairan apa yang beliau telah buat selama ini kepada bangsa Melayu. Siapa menarik dan mengurangkan kuasa Raja-raja Melayu?  Siapa menggadai atau menghakis tanah-tanah rizab Melayu atas alasan pembangunan?  Siapa yang bersungguh mahu mendaulatkan bahasa Inggeris dan dalam masa yang sama menganaktirikan bahasa Melayu?  Siapa pembuat dan penyebar fitnah sesama pemimpin Islam sehingga saudara seislamnya sendiri disumbat kedalam penjara?  Semuanya sudah terjawab.

Tak ada gunanya kita bermegah dengan gelaran "bapa pemodenan" yang diberikan kepada insan bernama Mahathir ini  setelah  maruah bangsa Melayu digadaikan!  Tak ada gunanya kita berbangga dengan Malaysia moden ciptaan Mahathir andainya martabat agama Islam diperlekeh olehnya!!

"Ketuanan Melayu"  yang diperjuangkan oleh Mahathir selama ini sebenarnya ia seperti permainan wayang kulit atau pertunjukan silap mata yang bertujuan untuk mengabui mata orang Melayu. Semuanya yang berkaitan dengan kepentingan bangsa Melayu hari ini,  kian pudar!  dan kian lesu! akibat tangan Mahathir dan kini diwarisi oleh Najib pula!

Oleh : rahimothman

Memoir Dr Mahathir tidak lengkap

Posted: 10 Mar 2011 07:54 PM PST

Aspan Alias


'Memoir Dr Mahathir' dengan 'memoir orang ramai' yang lain banyak bezanya jika dipandang dari sudut perjuangan sebenar seorang pemimpin. Dr Mahathir telah menerajui kepimpinan Negara dan kepimpinan BN begitu lama dan saya beranggapan memoir yang ditulis beliau itu sedikit sangat, kerana terlalu banyak perkara yang beliau tidak tuliskan.

Lagi pun kalau dilihat dari isi kandungan buku yang ditulis beliau itu ianya melambangkan beliau lebih fokus kepada perkara peribadi sahaja dan amat sedikit yang ditulis tentang perjuangan rakyat dan perjuangan Melayu melalui parti UMNO yang asal dan parti UMNO baru yang beliau tubuhkan sendiri itu.UMNO yang ditubuhkan oleh Dr Mahathir ini tidak ada kena mengena dengan pencapaian kemerdekaan negara kerana usia UMNO ini adalah lebih muda dari umur anak bongsu saya.

Banyak perkara yang beliau terlupa untuk menulisnya atau sengaja beliau lupakan kerana beliau tidak mahu fakta itu diketahui umum terutamanya kepada generasi yang baru.

Beliau tidak mengakui yang beliau sengaja tidak mahu UMNO lama itu terus hidup kerana jika UMNO lama itu masih kekal hidup UMNO terpaksa mengadakan pemilihan lagi sekali. Itu perintah Hakim Harun Hashim. Mahathir takut untuk melalui pemilihan lagi sekali kerana khuatir akan menghadapi kekalahan.

Beliau tidak sebut yang mengikut Akta pertubuhan 1965 beliau selaku Menteri Dalam Negeri semasa itu, beliau boleh menghidupkan mana-mana pertubuhan yang telah diharamkan oleh mahkamah termasuk UMNO dengan menggunakan seksyen 70, iaitu seksyen yang akhir sekali di dalam akta tersebut. Tetapi jika beliau hidupkan UMNO itu beliau merasakan yang beliau terpaksa mengadakan pemilihan sekali lagi dan itulah yang amat ditakutnya. Bagi beliau, biar UMNO itu lebur, jangan kuasa beliau hilang.

Ramai di antara ahli UMNO semasa itu menyeru beliau untuk menggunakan seksyen itu untuk menghidupkan UMNO itu tetapi beliau enggan kerana sebab yang telah di sebutkan tadi. Semuanya kerana kepentingan peribadi beliau.

Beliau tidak mahu dan mengakui yang tindakan 38 Bahagian UMNO telah mencalunkan Tengku Razaleigh untuk menawarkan diri jawatan Presiden UMNO itu ialah kerana semasa itu sudah ada tanda-tanda apa yang sedang berlaku sekarang sudah mula berputik. Ahli-ahli UMNO telah meminta Tengku Razaleigh untuk menjadi pilihan kepada Dr Mahathir di dalam pemilihan parti 1987 dahulu. Semasa itu sudah mula nampak dengan jelas yang ada pihak yang sedang berkuasa sedang memperkayakan diri dan keluarga mereka.

Urusetia UMNO telah membiarkan beberapa cawangan yang tidak berdaftar dan ada beberapa orang yang tidak layak dan tidak dibenarkan menjadi perwakilan telah mewakili Bahagian-Bahagian dan tindakan itu menjadikan perwakilan UMNO itu tidak sah jika dipandang dari sudut undang-undang.

Hasilnya beberapa ahli-ahli UMNO telah berbincang untuk membawa keMahkamah untuk meminta mahkamah membetulkan keadaan itu dan mereka telah berunding dengan Abdullah Badawi di kediaman Pak Lah di Jalan Medang Kapas, Bukit Bandaraya semasa itu.

Menuduh Tengku Razaleigh yang membawa isu itu keMahkamah adalah tidak benar. Kepada sesiapa yang ingin tahu silalah bertanya kepada Pak Lah jika beliau mahu mengaku yang tindakan ke mahkamah itu adalah di atas galakan beliau.

Tengku Razaleigh hanya terlibat dengan kumpulan 11 orang ahli UMNO itu untuk menghidupkan UMNO melalui Mahkamah Agong dan usaha ini telah dihalang oleh Mahathir dengan menggunakan kuasa yang tidak betul dan tidak bermoral. Beliau telah membuang Ketua Hakim Negara itu dan empat Hakim Mahkamah Agong yang lain memlalui penubuhan Tribunal yang juga menjadi isu yang memalukan dan dari saat inilah institusi kehakiman negara punah ranah dan tidak kebah sehingga hari ini.

Dr Mahathir juga patut memasukan juga di dalam memoir beliau bagaimana Tribunal pemecatan Tun Salleh dan hakim-hakim yang lain ditubuhkan. Tribunal itu ditubuhkan pada 1hb Mei 1988 dan ianya sangat memalukan kerana Tribunal ini ditubuhkan dengan seribu satu macam spekulasi yang buruk yang tidak mungkin dapat dilupakan oleh sesiapa yang masih mengingati peristiwa itu. Peristiwa itu amat menyayat hati bagi sesiapa yang sayangkan negara yang semasa itu mempunyai tahap demokrasi yang amat membanggakan.

Nasihat PM kepada Yang diPertuan Agong untuk menubuhkan Tribunal itu dibuat pada 1 hb Mei 1988. Persetujuan Yang di Pertuan Agong juga didapati pada 1hb Mei. Melantik hakim Mahkamah Tinggi dari luar negara untuk menganggotai Tribunal itu juga pada 1 hb Mei. Penerimaan oleh Hakim-Hakim tersebut pun pada 1 hb Mei.

Malahan ada satu surat yang sepatutnya ditanda tangani oleh PM kepada Yang diPertuan Agong ditandatangi oleh Tuanku Agong sendiri. Bagaimana perkara ini boleh berlaku? Yang lebih membingongkan ialah 1hb Mei itu adalah hari cuti umum kerana hari itu adalah hari buruh. Lagi pula 1hb Mei itu adalah hari Ahad.

Dr Mahathir sepatutnya memasukan isu ini di dalam memoir beliau kerana ini adalah satu kejadian yang sangat ganjil dan tidak pernah berlaku di mana-mana negara maju dan membangun.

Mungkin sejak saat inilah timbulnya slogan 'Malaysia boleh' diwujudkan kerana dibawah Dr Mahathir semuanya boleh dilakukan. Yang mustahil boleh berlaku di negara lain, di sini di bawah Dr Mahathir boleh berlaku. Patutlah beliau selalu berkata yang Malaysia mempunyai demokrasi acuan sendiri.

Semuanya 'Malaysia boleh' kecuali menyaingi kedudukan beliau walaupun usaha untuk menyaingi beliau itu adalah untuk mengelakan apa yang sedang kita alami pada hari ini berlaku.

Tetapi apakan daya ramai juga yang percaya dan menganggap beliau sebagai hero bagi rakyat kita yang sentiasa dikelirukan oleh juak-juak ini. Oleh kerana itu janganlah hendaknya sesiapa menyalahkan pihak lain kerana keadaan yang kita alami hari ini tidak kunyung padam.

Banyak lagi kejadian yang sepatutnya disebut di dalam memoir itu yang masih belum disentuh. Kalau begitu mungkin kita yang akan menyentuhnya satu persatu nanti. Buat setakat ini elok diteliti apa yang telah sikit-sikit disebut dalam tulisan saya ini.

Di dalam kabinet hari ini Rais Yatim dan Shabery Cheek tahu segala-galanya tetapi mereka ini tidak akan berkata apa-apa kerana mereka sedang berusaha untuk menyambung keseronokan menjadi Menteri dan berglemor setakat yang mereka mampu lakukan.

Mereka tidak akan menyebut perkara ini lagi kerana tidak mahu hilang kenikmatan yang sedang mereka alami sekarang. Mereka sudah menjadi orang lain.

Another Rosmah pie cooking in the kitchen cabinet, Nazri?

Posted: 10 Mar 2011 07:46 PM PST

Another Rosmah pie cooking in the kitchen cabinet, Nazri?Does Minister in the Prime Minister's Department Mohd Nazri Abdul Aziz think we are fools to accept his explanation that we would get "confused" if the F.L.O.M. directory listing assigned to Rosmah Mansor remained on the PM's website?
During a sitting in the Dewan Rakyat, Anthony Loke (DAP-Rasah) had asked a supplementary question as to why FLOM had been listed, especially as "no such division had been set up".
Nazri stated: "This was done when the website of the PM's Department and directory were updated."
He reiterated his parliamentary answer last December, that the 'division' was never a part of the PM's Department, but simply a listing of officers seconded to help Rosmah Mansor with her duties as the PM's wife.
"There is no contract or permanent staff assigned specifically to the premier's spouse. Instead, officers from the department, from time to time, are assigned to assist her."
Nazri explained that the officers helped Rosmah handle correspondence and invitations to national and international events and that the staff assigned to 'temporarily help' the PM's wife were from the PM's Office.
Alas, Nazri continues to treat us like imbeciles.
"There is no question of extra costs as they are already part of the PM's staff," said Nazri.
The PM's department costs RM4 billion to run and has 44,000 staff to run it. This is a mini-kingdom on its own. By right, this department should be scaled down.
FLOM has a six-member staff headed by special officer Siti Azizah Sheikh Abod. The rest of the unit comprises two personal assistants Saleha Mohd Rabani and Siti Zaiton Abdul Ghani and three assistant officers with special functions – G Vimala, Rizal Mansor and Nurul Rosemiemmy Kahsimi.
When FLOM first appeared, speculation about the First Lady's ever increasing political role, especially as she is only the wife of prime minister attracted public criticism. Who was she trying to upstage?
Undeterred, both the PM and Rosmah thought they would further advertise her 'special qualities'. We were treated to behind the scenes glimpses of the First Lady's supposed "hard work" to "support hubby".
However, when she elevated her status to a political role, and started to receive foreign heads of state, deputise for her husband and push Muhyiddin aside, that was when many of us felt that "enough was enough".
If the First Lady has political aspirations, then she should not take short cuts and sideline others, much as we would have liked the Deputy PM to relinquish his position. Instead, Rosmah should get herself nominated and elected, just like everyone one else.
If APCO was behind the promotion of FLOM, then they seriously misjudged the public mood. It was ill-advised and the headlong rush to promote Rosmah was an idiotic move.
We were disgusted from the time Rosmah paid (USD 7 million) for her own publicity with the centerfold spread in an American newspaper, to the highly publicised and controversial Islamic Fashion Week which culminated in a pathetic sing-song on stage with Albert of Monaco, the pointless RM4.5 million three-day First Ladies Summit and equally mind-numbing high-powered "shopping trips cum state visits" to the middle east.
So, Nazri, we are not confused.
There is no confusion when taxpayers money has been spent on one frivolous woman. There is no confusion when millions of ringgits have been channeled into Rosmah's Permata project. There is no confusion when the operating costs for running a six-member department is kept secret.
The only confusion is with Nazri himself. Did he think we were going to condone the waste of public funds and allow a vain and conceited First Couple to get away with shameful excesses?
FLOM's calculated political plan to win influence has backfired.

Carlos Slim Terkaya Di Dunia, Laa...Ingatkan Taib Mahmud

Posted: 10 Mar 2011 07:44 PM PST


NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) - Taikun telekomunikasi Mexico, Carlos Slim kekal menjadi manusia paling kaya di dunia dengan anggaran kekayaannya mencecah AS$74 bilion (RM224.7 bilion), lapor majalah Forbes kelmarin.

Bilionair berusia 71 tahun itu mengetepikan pengasas bersama Microsoft, Bill Gates yang menduduki tempat kedua dengan kekayaan berjumlah AS$56 bilion (RM170 bilion).

Pelabur AS, Warren Buffet menduduki tempat ketiga dengan kekayaan AS$56 bilion (RM170 bilion).

Tempat keempat menjadi milik taikun barangan mewah dari Perancis, Bernard Arnault dengan anggaran kekayaan AS$41 bilion (RM124.5 bilion).

Senarai Forbes kali ini menyaksikan 332 bilionair adalah dari Asia berbanding 79 bilionair Eropah. Perkembangan itu menyaksikan Asia memiliki lebih ramai bilionair berbanding Eropah untuk kali pertama.

Menurut Forbes, 115 bilionair Asia dalam senarai tahunannya kali ini berasal dari China. Senarai bilionair dari China itu diungguli Robin Li, usahawan di sebalik kejayaan enjin carian tempatan, Baidu, dengan nilai kekayaan AS$9.4 bilion (RM28.5 bilion).

Pengasas Facebook, Mark Zuckerberg berada di tempat ke-52 dengan kekayaan dianggarkan berjumlah AS$13.5 bilion (RM40.9 bilion).

Sementara itu, seramai sembilan bilionair dari Malaysia turut berada dalam senarai Forbes kali ini diketuai oleh raja gula, Robert Kuok, 87, dengan kekayaan AS$8.3 bilion (RM25.2 bilion).

Jumlah itu menyaksikan beliau berada pada kedudukan ke-61 sekali gus mengatasi pengasas Apple, Steve Jobs yang memiliki aset AS$8.3 bilion (RM25.2 bilion) untuk menduduki tempat ke-110 senarai yang sama.

Taikun telekomunikasi tempatan, Ananda Krishnan, menduduki tempat ke-93 senarai Forbes dengan kekayaan AS$9.5 bilion (RM28.8 bilion) manakala bilionair sektor perladangan, Lee Shin Cheng yang memiliki kekayaan AS$5 bilion (RM15.1 bilion) berada di tempat ke-208.

Lain-lain bilionair Malaysia yang menduduki senarai Forbes ialah Tan Sri Quek Leng Chen menduduki senarai ke-219 dengan kekayaan AS$4.8 (RM14.5 bilion). Bilionair Malaysia, Tan Sri Teh Hong Piow menduduki tempat ke- 229 dengan kekayaan AS$4.7 bilion (RM14.2 bilion).

Tan Sri Yeoh Tiong Lay dan keluarga berada di tempat ke-420 dengan kekayaan AS$2.7 bilion (RM8.1 bilion) manakala Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary menduduki tempat ke-459 dengan kekayaan AS$2.5 bilion (RM7.5 bilion). Bilionair Tan Sri Tiong Hiew King dan Tan Sri Vincent Tan menduduki tempat ke-993 dengan kekayaan AS$1.2 bilion (RM3.6 bilion). - Agensi

Taib! Taib Sarawak! Duk nombor berapa, mungkin ke-994.....
 

Laporan Polis Terhadap Betina Yang Menghina Tok Guru Nik Aziz

Posted: 10 Mar 2011 07:43 PM PST

ALOR SETAR - Kira-kira 20 ahli Pas Kuala Kedah membuat laporan polis berhubung kenyataan seorang pemimpin pertubuhan bukan kerajaan yang menyamakan Mursyidul Am parti itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan ketua ajaran sesat Ayah Pin, Ariffin Mohammad.

Laporan terhadap Pengarah Kebangsaan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Farahana Jamaluddin( gambar kiri ) itu dibuat di Balai Polis Anak Bukit, di sini, kira-kira jam 2 petang, semalam.

Setiausaha Pas Kuala Kedah, Ridzwan Abu Bakar berkata, kenyataan Farhana bertajuk 'Imej Nik Aziz sama Ayah Pin?' yang disiarkan sebuah akhbar mingguan 6 Mac lalu berniat jahat dan cuba menjejaskan imej Nik Abdul Aziz sebagai tokoh politik dan agama sejak hampir lima dekad lalu.

Sodomy II: Rosmah's involvement with Saiful exposed

Posted: 10 Mar 2011 07:42 PM PST

Sodomy II: Rosmah's involvement with Saiful exposedFinally, Rosmah Mansor's name has officially cropped in the sodomy trial against Opposition Leader Anwar Inrahim, who has long insisted he was innocent and that the trial was just a conspiracy hatched up by Prime Minister Najib Razak and his wife to derail his political comeback.
"All along, we have maintained that the first couple was involved but the mainstream media clamped down on the news. Now, the fire is out in the open and all Malaysians including the international community can see for themselves how politics is played in Malaysia," PKR vice president Tian Chua told Malaysia Chronicle.
In court on Friday morning, police Superintendent Jude Blacious PereiraJude said Rosmah was among those that sodomy complainant Saiful Bukhari Azlan had complained to from June 26 to 28 in 2008.
Jude recorded a statement from her but not one from Najib, who was then the deputy prime minister.

RM200 bilion dilarikan keluar negara oleh pemimpin UMNO/BN?

Posted: 10 Mar 2011 07:41 PM PST


KOTA SARANG SEMUT - Laporan Integriti Kewangan Global (GFI) pada 2009 yang menyatakan kira-kira RM200 bilion wang haram dibawa keluar dari negara ini menunjukkan pemimpin Kerajaan Pusat seperti Presiden Mesir, Hosni Mubarak yang melarikan diri bersama sejumlah wang yang sama ke luar negara.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, laporan itu bukan diada-adakan oleh Pakatan Rakyat (PR) sebaliknya dikeluarkan oleh GFI untuk menunjukkan jumlah wang haram yang berkemungkinan daripada hasil rasuah, pelaburan haram atau mengelak dikenakan cukai yang dikeluarkan badan itu setiap tahun.

Menurutnya, akibat kehilangan wang sebanyak itu, tidak hairan rakyat negara ini menanggung bebanan kenaikan harga barang dan harga minyak petrol.

Oleh itu katanya, pemimpin Kerajaan Pusat sedia ada patut dihukum sebagaimana pemimpin di Mesir, Tunisia, dan Libya.


"Bila kita suarakan perkara ini di dalam Parlimen, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri malahan Bank Negara Malaysia (BNM) sendiri pun menafikannya dengan memberi pelbagai alasan retorik.

"Saya masih yakin wang negara ini masih banyak sekiranya tidak 'dirompak' oleh segelintir pemimpin yang tidak bertanggungjawab dan sekiranya PR berjaya memenangi pilihan raya umum akan datang, saya berjanji akan mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Suruhanjaya Sekuriti, Bahagian Jenayah Komersial dan agensi berkaitan menyiasat pihak mana bertanggungjawab membawa keluar wang haram itu," katanya sewaktu menyampaikan ceramah di Kompleks Pas di sini semalam.

Anwar berkata, tindakan berat akan diambil terhadap mereka yang dikenal pasti 'merompak' harta negara kerana mana-mana individu terlibat boleh dianggap pengkhianat bangsa dan negara.

Menurutnya, punca kegagalan kerajaan dan institusi kewangan sesuatu negara bukanlah disebabkan faktor dimonopoli sesuatu kaum sebagaimana didakwa di negara ini, sebaliknya berpunca daripada tamak haloba seseorang pemimpin.

"Dalam kepimpinan, apa yang penting adalah soal akhlak kerana pemimpin terpelihara peribadinya adalah elemen penting dalam membentuk kerajaan mampan dan 'good governance'.

"Di negara ini, UMNO dan BN sering melaung-laungkan mereka sebagai parti yang membela hak Melayu. Tetapi adakah semua orang Melayu di negara yang dijaga? Tidak. Sebaliknya hanya orang Melayu yang mempunyai hubungan dengan pemimpin UMNO sahaja yang menerima manfaatnya," katanya.


Sinar Harian

Dr M: Melayu lebih berhak Malaysia negara mereka banding Orang Asli

Posted: 10 Mar 2011 07:34 PM PST

Sejak beberapa tahun lalu Dr Mahathir meningkatkan kelantangannya dalam mempertahankan hak perlembagaan orang Melayu.
KUALA LUMPUR, 11 Mac — Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Orang Asli tidak ada lebih hak berbanding kaum Melayu untuk mendakwa Malaysia negara mereka kerana kaum pribumi itu tidak pernah mendirikan kerajaan dan negeri sendiri. Bekas perdana menteri berkata tindakan memberi lebih hak kepada Orang Asli untuk mendakwa Malaysia adalah milik mereka sendiri mirip menyerahkan Amerika Syarikat, Australia dan New Zealand kepada Red Indian, Maori dan masyarakat asal negara masing-masing.
"Di Malaysia, Orang Asli adalah seperti rakyat negara (berkenaan) sebagaimana penduduk kaum lain. Mereka tidak pernah mendirikan negeri dan kerajaan sendiri," kata Dr Mahathir dalam tulisan terbaru blognya, yang disiarkan semalam.
Ia tulisan terbaru sejak memoirnya dipasarkan mulai Selasa lalu.
Bekas perdana menteri itu menambah, apabila penjajah Eropah dan Jepun menduduki Malaysia, ketika itu Tanah Melayu, mereka hanya berurusan dan memperakui kerajaan dan negeri Melayu.
Penaung pertubuhan pembela hak Malayu Perkasa ini sejak kebelakangan ini lantang mempertahankan hak-hak istimewa orang Melayu dan minggu lalu menafikan bahawa orang Melayu adalah imigran seperti orang Cina dan India.
Dalam buku autobiografinya "A Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad", Dr Mahathir menulis beliau mempunyai darah keturunan India dalam badannya tetapi mempertahankan beliau masih seorang Melayu dan "bangga" kerana status itu.
"Saya mengaku ada (darah) India atau lebih tepat lagi darah Asia Selatan mengalir dalam urat saya, tetapi dari bahagian mana di benua kecil India nenek moyang saya datang, saya tidak tahu," katanya.
"Saya seorang Melayu dan bangga kerana itu. Saya seorang Melayu bukan setakat atas kertas. Dari segi sentimen dan semangat, saya juga seorang Melayu," kata Dr Mahathir.
Malah tulis Dr Mahathir, menjadi orang Melayu bukan lagi persoalan keturunan tetapi satu ikatan perundangan.
"Dari segi perundangan, seorang Melayu didefinisikan sebagai seorang yang bercakap bahasa Melayu, amalkan budaya orang Melayu dan beragama Islam," katanya.
Oleh itu katanya, mereka yang memenuhi syarat-syarat itu adalah orang Melayu dan layak untuk menikmati "sesetengah hak" di bawah lunas perundangan.
Sejak beberapa tahun lalu Dr Mahathir meningkatkan kelantangannya dalam mempertahankan hak perlembagaan orang Melayu dan dikritik kerana sealiran dengan kumpulan pendesak hak orang Melayu seperti Perkasa.
Ekoran pendirian itu bekas perdana menteri ini dituduh sebagai rasis — label yang beliau menafikan berulang kali.
Beliau menjadi perdana menteri dari 1981 hingga 2003.
Dalam tulisan blog semalam, Dr Mahathir berkata, "ada kemungkinan" Orang Asli berada di Semenanjung Tanah Melayu sebelum kehadiran orang Melayu, dan begitu juga kumpulan suku di seluruh dunia.
"Jika kita mempertimbangkan Orang Asli juga mempunyai lebih hak untuk menuntut Malaysia adalah milik mereka, maka kita juga harus memperakui dan menghormati hak Red Indian, Maori, masyarakat pribumi Australia dan semua kaum asal lain diberikan balik tanah, yang kita panggil sebagai Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan lain-lain," katanya.
Dr Mahathir menambah, bekas penjajah British, Portugis dan Belanda mengiktiraf negeri-negeri Melayu dan memeterai perjanjian dengan mereka.
Katanya, Jepun yang menduduki Malaysia ketika Perang Dunia Kedua juga mengiktiraf negeri-negeri Melayu.
"Sudah tentu, apabila British kembali, mereka sekali lagi perlu mendapatkan penerimaan Raja-raja Melayu bagi membentuk Malayan Union. Kesemua perjanjian adalah dengan Raja-raja Melayu dan pemimpin politik Melayu," katanya.
"Adalah penting untuk ditekankan bahwa Raja-raja Melayu hanya mengiktiraf orang Melayu sebagai rakyat semula jadi mereka.
"Mereka juga mengiktiraf Orang Asli dan bukan Melayu yang telah mengasimilasi sebagai rakyat. Bagaimanapun bukan Melayu yang terus kekalkan identiti mereka dengan negara asal mereka tidak dianggap sebagai rakyat," katanya lagi.

Fitnah II : Saya rekod keterangan dari Rosmah - Jude

Posted: 10 Mar 2011 07:29 PM PST

Pegawai penyiasat Supt Jude Blacious Pereira hari ini membuat kejutan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur apabila pada keterangannya mengakui beliau mengambil keterangan daripada Datin Seri Rosmah Mansor berhubung kejadian liwat itu.

NONESebelum ini, Anwar seringkali mendakwa terdapat konspirasi peringkat tertinggi untuk 'mengenakannya' pada perbicaraan kes liwat tersebut.

Pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan, dalam keterangannya bersetuju bahawa beliau berjumpa dengan Datuk Seri Najib Abdul Razak, yang ketika itu adalah Timbalan Perdana Menteri.

Namun, Saiful menafikan pertemuan dengan Rosmah tetapi bersetuju bahawa dia berjumpa dengan Datuk Mumtaz Jaafar.

Jude ketika menjawap soalan daripada peguambela utama, Karpal Singh bersetuju polis merakamkan beberapa kenyataan daripada beberapa individu selepas dakwaan kejadian liwat itu.

Karpal:
Siapa orang yang awak jumpa dalam menjalankan siasatan kes ini selepas 26 Jun, 2008?

Jude: (teragak-agak) Saya jumpa beberapa orang.

Karpal: Siapa?

Jude: Rahimi (Osman), (bekas pembantu Anwar), Ezam (Mohd Nor), Tuah (bapa saudara Saiful) dan ...

Karpal: Datuk Mumtaz?

Jude: Ya.

Karpal:
Bagaimana dengan Najib?

Jude: Tidak ada.

Karpal: Ada kenyataan direkodkan dari Rosmah?

Jude: Ada... tetapi saya perlu periksa.

Karpal: Tadi, awak kata ada!

Jude: Nanti, saya perlu periksa. Ya, saya ada ambil keterangan daripada Rosmah pada 17 Julai 2008.

Alahai Harussani, Tolong Ajar PAS Boleh?

Posted: 10 Mar 2011 07:24 PM PST

Oleh: wfauzdin_ns

"MUFTI Perak, Harussani Zakaria dikatakan enggan membuat penjelasan kepada tuan Guru Nik Aziz berhubung isu `Undi PAS Masuk Syurga'. Sebelum ini Tuan Guru Nik Aziz telah menghantar surat kepada Harussani agar memberikan penjelasan tentang penulisan beliau berkaitan isu tersebut.

Memetik dari yang dilaporkan oleh Malaysian Insider, Mufti Perak itu berkata, "Saya tak perlu untuk buat penjelasan terhadap beliau (Nik Aziz), kalau saya jelaskan nanti sama juga apa yang akan beliau katakan. "Saya tegaskan masalah Nik Aziz kerana mengaitkan hukum agama dalam politik, saya tahu dalam Islam politik dan agama memang tak boleh lari tapi masalahnya apabila ada pemimpin yang gunakan hukum Islam untuk raih undi," katanya.

Pelik sungguh, beliau mengaku bahawa Islam tidak boleh dipisahkan dari politik tetapi tidak mahu kaitkan hukum Islam di dalam politik. Jadi, mahu dikaitkan dengan hukum agama apa pula? Mahu PAS kaitkan dengan agama Kristian, Budha atau Hindu? Atau, adakah PAS akan berpolitik seperti orang sekular berpolitik? Kita bayangkan, seorang Jurulatih Bolasepak akan mengajar pelatih-pelatihnya tentang bermain badminton atau bercucuk tanam. Apa akan jadi?

Adakah maksud Harussani agar PAS hanya bercakap pasal pembangunan, bina jalanraya, janji sediakan WIFI, janji padang Futsal, janji peruntukan berjuta-juta semasa berkempen sepertimana puak di sebelah sana sering amalkan? Cuba Harussani sebutkan secara jelas sepatutnya sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam apakah yang patut PAS lakukan sewaktu berkempen?

Mungkin Harussani masih beranggapan bahawa Umno lebih memperjuangkan Islam dari PAS, justeru itu pelik apanya Harussani memberi komen yang senada dengan pimpinan Umno. Saya juga tidak merasa pelik jika beliau berdiam diri jika ada orang yang mengaku Islam mengalungkan bunga ke kubur Kamal Antartuk. Pelikkah kita jika beliau berdiam tatkala Muhyiddin mengkritik Kerajaan PAS Kelantan yang ingin mengharamkan judi di negeri tersebut?

Sebaik-baiknya Harussani berdepan dengan Tuan Guru Nik Aziz dan berilah pendapat beliau berpandukan hukum Islam. Jika PAS sebuah parti Islam tentulah PAS akan bercakap di mana-mana pun berkaitan dengan Islam. Jika Harussani sebagai seorang Mufti, masakan Harussani akan bercakap atau memberi ilmu tentang bagaimana untuk menjadi seorang ratu cantik yang terkenal. Itu bukan Mufti namanya

Tukar 499 jadi pengundi pos, apa penjelasan SPR?

Posted: 10 Mar 2011 07:12 PM PST


KELANTAN: Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismail mendesak Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) memberi penjelasan mengenai perbuatan pihak tertentu menukar 499 pengundi biasa kepada pengundi pos walaupun mereka tidak pernah memohon untuk mengundi secara pos.
Beliau percaya, perbuatan yang menambahkan bilangan pengundi pos di sesebuah kawasan itu, berlaku berikutan wujud penipuan terancang bagi memenangkan calon pilihan mereka.
"PAS di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kok Lanas mendapati ada pertambahan nama pengundi pos seramai 449 orang yang semuanya beralamat di 16 Rejimen Asmar Melayu DiRaja (RAMD) di Kem Desa Pahlawan.
"Semua nama itu, asalnya pengundi biasa tetapi Daftar Pemilih Tambahan (DPT) terbaru menunjukkan nama mereka dikategori sebagai pengundi pos," katanya pada sidang media di Parlimen, baru-baru ini.
Kata beliau, bantahan dibuat dan satu pendengaran awam dilakuan Pendaftar Pemilih Kelantan yang akhirnya memutuskan semua 449 nama itu dikeluar dari senarai pengundi pos kerana tiada seorangpun antara mereka yang mengisi Borang A.
Beliau berkata, Borang A adalah borang perpindahan yang wajib diisi mana-mana pengundi yang mahu menukar status pengundian, sama ada memilih untuk mengundi secara pos atau menukar lokasi mengundi.
Sehubungan itu, Saifuddin mendesak SPR menyiasat dalang sebenar yang membuat penipuan itu.
"Isunya ialah siapakah pelaku ini? Kalau mereka ini tidak mengisi borang, mengapa nama mereka ini terdapat dalam DPT.
"SPR kena jawab perkara ini. Apakah SPR ada mekanisme menjejaki penipuan ini," tegas Saifudin lagi.

Revolusi Rakyat : Anak Pengganas Gaddafi Istihar Perang Besar-Besaran

Posted: 10 Mar 2011 07:11 PM PST

RAS LANUF, LIBYA - MARCH 10:  Rebels fire a rocket-propelled grenade at a Libyan air force fighter jet on March 10, 2011 in Ras Lanuf, Libya. Most rebel forces fled the city as government forces loyal to Libyan leader Moammar Gaddafi attacked them with heavy shelling and air strikes.
RAS LANUF, LIBYA – MARCH 10: Rebels fire a rocket-propelled grenade at a Libyan air force fighter jet on March 10, 2011 in Ras Lanuf, Libya. Most rebel forces fled the city as government forces loyal to Libyan leader Moammar Gaddafi attacked them with heavy shelling and air strikes.
Anti-Libyan Leader Moammar Gadhafi rebel, sits on his anti-aircraft machine gun, outside Ras Lanouf town, eastern Libya, on Thursday, March 10, 2011. Government forces drove hundreds of rebels from a strategic oil port with a withering rain of rockets and tank shells on Thursday, significantly expanding Moammar Gadhafi's control of Libya as Western nations struggled to find a way to stop him.
Anti-Libyan Leader Moammar Gadhafi rebel, sits on his anti-aircraft machine gun, outside Ras Lanouf town, eastern Libya, on Thursday, March 10, 2011. Government forces drove hundreds of rebels from a strategic oil port with a withering rain of rockets and tank shells on Thursday, significantly expanding Moammar Gadhafi's control of Libya as Western nations struggled to find a way to stop him.
Anti-Libyan Leader Moammar Gadhafi rebels, prepare to leave their position in front of the oil refinery complex, in Ras Lanouf town, eastern Libya, on Thursday, March 10, 2011. Government forces drove hundreds of rebels from a strategic oil port with a withering rain of rockets and tank shells on Thursday, significantly expanding Moammar Gadhafi's control of Libya as Western nations struggled to find a way to stop him.
Anti-Libyan Leader Moammar Gadhafi rebels, prepare to leave their position in front of the oil refinery complex, in Ras Lanouf town, eastern Libya, on Thursday, March 10, 2011. Government forces drove hundreds of rebels from a strategic oil port with a withering rain of rockets and tank shells on Thursday, significantly expanding Moammar Gadhafi's control of Libya as Western nations struggled to find a way to stop him.
Libyan rebel fighters try to defend a gate of the north-central key Libyan oil town of Ras Lanuf as Moamer Kadhafi's loyalist forces approach their positions on March 10, 2011, where at least four people were killed and 35 wounded as rebels retreated under continous government rocket and sniper fire.
Libyan rebel fighters try to defend a gate of the north-central key Libyan oil town of Ras Lanuf as Moamer Kadhafi's loyalist forces approach their positions on March 10, 2011, where at least four people were killed and 35 wounded as rebels retreated under continous government rocket and sniper fire.
Libyan rebel fighters fire their riffles as Moamer Kadhafi's loyalist forces approach their positions on March 10, 2011 at a gate of the north-central key Libyan oil town of Ras Lanuf, where at least four people were killed and 35 wounded as rebels retreated under continous government rocket and sniper fire.
Libyan rebel fighters fire their riffles as Moamer Kadhafi's loyalist forces approach their positions on March 10, 2011 at a gate of the north-central key Libyan oil town of Ras Lanuf, where at least four people were killed and 35 wounded as rebels retreated under continous government rocket and sniper fire.
Libyan rebel fighters try to spot approaching tanks of Kadhafi loyalist forces as they take position at a gate of the north-central key Libyan oil town of Ras Lanuf on March 10, 2011 where at least four people were killed and 35 wounded today as rebels retreated under continous government rocket and sniper fire.
Libyan rebel fighters run for cover as tanks of Kadhafi loyalist forces approach at a gate of the north-central key Libyan oil town of Ras Lanuf on March 10, 2011 where at least four people were killed and 35 wounded today as rebels retreated under continous government rocket and sniper fire.
A wounded Libyan rebel fighter is evacuated from the battle field to the eastern key Libyan oil town of Ras Lanuf on March 10, 2011 where troops stormed into as tanks outflanked rebels holding the key oil town, forcing them to retreat east under a hail of rocket fire.
A wounded Libyan rebel fighter is evacuated from the battle field to the eastern key Libyan oil town of Ras Lanuf on March 10, 2011 where troops stormed into as tanks outflanked rebels holding the key oil town, forcing them to retreat east under a hail of rocket fire.
The body of a dead Libyan rebel fighter is brought to the morgue of the hospital in Brega where bodies of dead fighters have been brought out from the battle for Ras Lanuf March 10, 2011.
The body of a dead Libyan rebel fighter is brought to the morgue of the hospital in Brega where bodies of dead fighters have been brought out from the battle for Ras Lanuf March 10, 2011.
Paramedics try to stabilize a wounded Libyan rebel fighter brought out from the battle field to the eastern key Libyan oil town of Ras Lanuf on March 10, 2011 where troops stormed into as tanks outflanked rebels holding the key oil town, forcing them to retreat east under a hail of rocket fire.
Paramedics try to stabilize a wounded Libyan rebel fighter brought out from the battle field to the eastern key Libyan oil town of Ras Lanuf on March 10, 2011 where troops stormed into as tanks outflanked rebels holding the key oil town, forcing them to retreat east under a hail of rocket fire.
Libyan men look at the dead bodies of two rebel fighters brought out from the battle for the eastern key Libyan oil town of Ras Lanuf at a hospital in Brega on March 10, 2011 where troops stormed into as tanks outflanked rebels holding the key oil town, forcing them to retreat east under a hail of rocket fire.
Libyan men look at the dead bodies of two rebel fighters brought out from the battle for the eastern key Libyan oil town of Ras Lanuf at a hospital in Brega on March 10, 2011 where troops stormed into as tanks outflanked rebels holding the key oil town, forcing them to retreat east under a hail of rocket fire.
Personnel at the Brega hospital morgue prepare the body of a Libyan rebel fighter brought out from the battle for Ras Lanuf on March 10, 2011.
Personnel at the Brega hospital morgue prepare the body of a Libyan rebel fighter brought out from the battle for Ras Lanuf on March 10, 2011.
Libyan rebel fighters retreat form a gate of the north-central key Libyan oil town of Ras Lanuf as Moamer Kadhafi's loyalist forces pummel their positions with rocket fire on March 10, 2011.
Libyan rebel fighters, carrying anti-aircraft ammunitions, leave their positions as tanks of Kadhafi loyalist forces approach at a gate of the north-central key Libyan oil town of Ras Lanuf on March 10, 2011 where at least four people were killed and 35 wounded today as rebels retreated under continous government rocket and sniper fire.
Libyan rebel fighters, carrying anti-aircraft ammunitions, leave their positions as tanks of Kadhafi loyalist forces approach at a gate of the north-central key Libyan oil town of Ras Lanuf on March 10, 2011 where at least four people were killed and 35 wounded today as rebels retreated under continous government rocket and sniper fire.

Gaddafi's son threatens all-out attacks

Saif al-Syaitan semalam mengatakan sudah tiba saatnya untuk melancarkan serangan tentera besar-besaran terhadap pasukan anti-kerajaan

Embattled Libyan ruler Muammar Gaddafi's son has said it is about time to launch full-scale military attacks against anti-government forces as the crisis deteriorates in the North African country.
Saif al-Islam said on Thursday that unrestrained assaults will soon be carried out as there is no room for further negotiation with opposition forces, Reuters reported.
On Thursday, Libyan warplanes launched a blitz on revolutionary forces' positions in the northern oil port city of Ras Lanuf, maintaining a counteroffensive against opposition fighters in an effort to contain their advance toward the embattled Muammar Gaddafi's stronghold in the capital Tripoli.
The blitz comes as Gaddafi's military has been making more use of its air power advantage to attack protesters.
Libyan forces loyal to Gaddafi closed in on revolutionary forces Wednesday in the city of Zawiyah, located 50 kilometers (31 miles) west of Tripoli, and surrounded them with tanks and snipers in the main square.
Rising casualties, threats of starvation and a refugee crisis have mounted pressure on foreign governments to adopt appropriate measure against the Gaddafi regime. Britain and France are seeking a UN resolution to authorize a no-fly zone over Libya's airspace to stop Gaddafi's air force from launching further air strikes against anti-government forces.
Meanwhile, US Secretary of State Hillary Clinton has asserted that such measures must only be taken by the United Nations.
Libyan anti-government forces, inspired by revolutions that toppled authoritarian rulers in neighboring Tunisia and Egypt, are fighting to drive Gaddafi out of power after more than 41 years of despotic rule.

Kerajaan BN menganjingkan rakyat... Ayuh Kita Lawan!!!

Posted: 10 Mar 2011 07:10 PM PST



Ada 59 aduan salah laku SPRM tapi tiada satu pun didakwa


KUALA LUMPUR: Kementerian Dalam Negeri mengakui terdapat 59 laporan polis dibuat antara 2005 hingga 2009 terhadap pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atas dakwaan salah laku dan penganiayaan.
Daripada 59 laporan polis itu, masih disiasat (23), menunggu arahan Pejabat Peguam Negara (29) dan tujuh lagi ditandakan sebagai tiada tindakan lanjut.
Perkara ini dinyatakan Kementerian Dalam Negeri dalam jawapan bertulisnya kepada Gobind Singh Deo (DAP-Puchong).
Gobind Singh melahirkan kebimbangannya kerana tiada satupun pendakwaan dibuat daripada 59 laporan polis itu.
"Bukankah ganjil jika tiada satu pun daripada 59 laporan berkenaan menyaksikan sebarang pendakwaan di mahkamah?" soal Gobind.
Menurut beliau, kes sedemikian menonjol sebelum kematian Teoh Beng Hock lagi dan ia menimbulkan desakan supaya prosedur SPRM diperketat.
eh...  masih nak buat aduan lagi ke? atau kita hempok je kapla baruah SPRM tu... Dah lama sangat Suruhanjaya Penipuan Rakyat Malaysia ni bermaharaja dengan agenda penipuannya, tak kan masih nak angguk-angguk lagi kot.. !! Rasanya ada satu cara we can selesai ni problems.... kita buat macam ni ... amacam..? ada berani ka..? 
Kalau rakyat tidak bangun melawan regim zalim ni .... alamatnya semakin hancur negara kita ni dikejakan dek regim harami ni beb.... jangan buat tak tau.... mangkok berayun dua ekor ni sedara semazhab.. 

KR.

Isu Libya : Mapim Kesal Malaysia Masih Berdiam Diri

Posted: 10 Mar 2011 07:08 PM PST

KUALA LUMPUR 11 MAC : Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) kesal kerajaan Malaysia masih mendiamkan diri dan tidak mengambil inisiatif untuk membantu dan bersuara agar krisis di Libya dapat diselesaikan bagi mengelakkan pertumbuhan darah berterusan.
Setiausaha agungnya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, sepatutnya negara-negara umat Islam seperti Malaysia mengambil inisiatif untuk berperanan menggerakkan proses perundingan dan penyelesaian segera kepada krisis yang berlaku di Libya.
Sehubungan itu, katanya Mapim menggesa kerajaan Malaysia dengan segera menggerakkan penghantaran misi bantuan kemanusiaan ke Libya.
"Sebagai sebuah negara yang menganggotai OIC, Malaysia tidak boleh membisu dan tidak bertindak," ujarnya dalam satu kenyataan.
Mapim, tambahnya menggesa misi bantuan kemanusiaan hendaklah segera dihantar ke Libya memandangkan ketegangan tersebut telah mengakibatkan bekalan makanan dan ubatan terputus di beberapa kawasan di Libya seperti di Zawiyah, Ras Lanuf, Brega, Benghazi dan di sempadan Tunisia dan Mesir di mana ratusan ribu pelarian kini sangat memerlukan bantuan sementara menunggu krisis reda.
Mapim juga, jelasnya mendesak sidang Parlimen Malaysia yang berjalan sekarang segera mengusulkan supaya semua agensi antarabangsa seperti OIC , PBB, Liga Arab, Kesatuan Eropah, Kesatuan Afrika mengambil inisiatif supaya krisis di Libya diselesaikan dengan rundingan demi mengelakkan pertumbuhan darah terus berlaku.
"Mapim menggesa sidang Parlimen Malaysia mengambil inisiatif untuk menghantar delegasi khas bagi mendapatkan maklumat lebih dekat mengenai ketegangan yang berlaku di Libya dan mengesyorkan tindakan yang boleh diambil oleh Malaysia sendiri," ujarnya.
Beliau turut mengumumkan bahawa suatu kutipan derma untuk menghantar bantuan kemanusiaan ke Libya sedang dilancarkan dan delegasi khas juga akan dihantar untuk menyalur bantuan tersebut sesegera mungkin.
Katanya lagi, ketegangan yang sedang berlaku, antara golongan anti Gaddafi dan tenteranya sekarang semakin runcing dan kini memuncak kepada perang saudara yang amat merbahaya.
Katanya, laporan serangan tentera Gaddafi yang menggunakan jet pejuang untuk menyerang kawasan yang dikuasai oleh golongan pemberontak telah mengakibat kan ramai yang terbunuh dan cedera terutama di kalangan rakyat awam.
Menurutnya, jika dunia membiarkan kuasa Barat terutama Amerika bertindak, keadaan di Libya akan mengulangi apa yang berlaku di Iraq.
Amerika, ujarnya tidak boleh dibiarkan mengambil kesempatan untuk mengukuhkan kedudukannya sebagai polis dunia dengan cara melancarkan operasi ketenteraan ke Libya.
Beliau menambah, serangan oleh Amerika sekali lagi akan menjadi prisiden untuk negara adikuasa itu melakukan kehendaknya secara unilateral tanpa mendengar suara masyarakat antarabangsa yang lain.
Katanya, Resolusi 1970 yang telah diluluskan oleh Majlis Keselamatan PBB hendaklah dilihat sebagai suatu alat untuk menyekat Gaddafi dari terus bertindak ganas terhadap rakyatnya sendiri.
Menurutnya, Mapim merasa amat malang apabila negara-negara Arab di Teluk serta badan antarabangsa di kalangan umat Islam iaitu OIC terus membisu dan tidak mengambil inisiatif untuk meredakan keadaan demi menyelamatkan nyawa rakyat di Libya.
Katanya lagi, ketegangan di Libya kini telah menyebabkan pihak kuasa Barat terutama Amerika dan British sudah melancarkan beberapa tindakan yang boleh meningkatkan lagi ketegangan serta menyebabkan Libya berada di ambang perang sivil yang bakal menghancurkan seluruh negara tersebut.

Serangan peribadi :Mengapa Anwar terlalu bersabar?

Posted: 10 Mar 2011 07:06 PM PST

Oleh: anak_muar

"Dato Seri Anwar Ibrahim secara terus menerus dilanda serangan dan dakwaan peribadi yang mengitkan beliau dengan salah laku seks khususnya perbuatan liwat,Sejak 13 tahun yang lalu cerita Liwat ini terus disegarkan di minda rakyat Malaysia dan dijadikan senjata ampuh bagi pihak UMNO-BN menyerang Anwar.Anwar juga dilabelkan sebangai pengkhianat bangsa, agama dan negara serta dikaitkan dengan agen yahudi.

Namun Anwar masih mengambil sikap tidak mahu melayan akan tuduhan2 yang dilemparkan terhadap diri beliau.Walaupun Anwar ada menjawab segala tuduhan2 berat tersebut namun ruang liputannya amat terhad sekali dengan kekangan yang dihadapi oleh pihak kerajaan.

Terbaru Tun Dr Mahathir dan Umi Halfida kembali dan terus menyerang Anwar dengan dakwaan Liwat pada cara yang lebih dasyat bagi meyakinkan masyarakat bahawa dakwaan mereka adalah memang benar.Kelihatan mereka berdua ini begitu yakin mempertahankan dakwaan tersebut terhadap Anwar.

Umi kali ini telah menjadi penceramah utama dalam siri2 kempen UMNO-BN dalam PRK Merlimau dan Kerdau yang lepas sebagai kempen meraih sokongan rakyat dalam menceritakan kembali isu liwat ini.Tidak dinafikan tindakan Umi ini mendatangkan impak kepada sebilangan rakyat yang mendengar ceramahnya ada yang makin percaya dan ada juga yang dulunya tidak percaya sudah mula percaya.Dengan penceritaan Umi yang begitu transparent membuatkan ia seolahnya memang benar.Ditambah pula dengan lafaz sumpahnya setiap kali berceramah.

Tun Dr Mahathir pula secara confiden memuatkan kisah cerita liwat Dato Seri Anwar Ibrahim di dalam buku terbarunya Doctor In the House yang memuatkan 20 halaman berkenaan bagaimana cerita liwat ini timbul.Ini secara langsung telah menggambarkan bahawa cerita liwat ini memang benar berlaku dan sememangnya Anwar seorang peliwat seperti yang didakwa oleh mereka berdua ini.Dan sudah tentunya rakyat Malaysia yang sejumlahnya akan terus keliru dan mula percaya ia adalah dakwaan benar.

Namun cara Anwar berhadapan atau menjawab tomahan dan dakwaan terhadap beliau amat mengecewakan.Beliau hanya menyatakan ia tidak benar dan rakyat Malaysia sudah mampu menilai akan kebenaran tuduhan salah laku seks terhadap beliau.Adakah sudah cukup Anwar menjawab dengan cara yang demikian sedangkan propaganda yang dimainkan oleh pihak media kerajaan begitu dasyat sekali dalam mempengaruhi pemikiran rakyat Malaysia dalam isu yang dimainkan.

Anwar sepatutnya perlu sedikit agresif dan bertindak selari dengan cara musuh beliau dalam berhadapan dakwaan jahat terhadapnya kali ini. 13 tahun sudah cukup bagi mereka yang terus menerus menabur fitnah yang mengaibkan DS Anwar Ibrahim.Anwar perlu bertindak menghentikan serangan yang bertali arus ini.Anwar tidak boleh lagi bertindak menunggu atau bersabar dengan keadaan yang semestinya tidak menyebelahi beliau.Lihatlah hari ini ada juga tokoh agama yang mempertahankan bahawa liwat ini memang bear berlaku walaupun terlalu banyak keraguan untuk mempercayainya.Untuk Anwar, lakuakn sesuatu yang lebih berkesan dalam menepis dakwaan terhadap beliau kerana adalah amat penting bagi Anwar bertindak meyakinkan kepada rakyat bahawa tuduhan salah laku seks terhadapnya adalah fitnah belaka dan patut ditentang dengan cara yang dituntut oleh agama."

Rumah Mewah Anak Ghaddafi Di London Ditawan Pemberontak

Posted: 10 Mar 2011 07:06 PM PST

 

Setinggan, pembantah duduki rumah anak Gaddafi

LONDON: Kira-kira 20 setinggan dan orang buangan Libya menduduki sebuah rumah milik Encik Saif Al-Islam, anak lelaki pemimpin Libya, Encik Muammar Gaddafi, yang bernilai lebih £12 juta (RM58.5 juta) di London, kelmarin.

Para aktivis menggantung sepanduk di bumbung rumah yang diperbuat daripada batu bata itu sambil menggesa Encik Gaddafi 'Keluar dari Libya' dan 'Keluar dari London'.

Polis berkata mereka tidak membuat tangkapan dan menganggap pendudukan itu satu 'perkara sivil'.

Encik Saif Al-Islam membeli rumah di kawasan Hampstead Garden Suburb, di utara London, yang eksklusif pada 2009, kata laporan media.

Rumah empat tingkat itu diiklan untuk dijual di laman web hartanah setempat dengan harga £pounds;12.5 juta.

Para setinggan yang menggelar diri mereka sebagai 'Topple the Tyrants' itu berkongsi rumah itu dengan para pembantah daripada kumpulan anti-Gaddafi dan Kempen Perpaduan Britain-Libya (BLSC).

Mereka memanjat bumbung rumah itu dan mengibarkan bendera.

'Kami mahu memberitahu rejim Libya bahawa (pemerintahan) mereka sudah tamat dan mahu memastikan Gaddafi tidak diingini di Britain,' kata Encik Azeldin El Sharif kepada agensi berita Reuters.

Salah seorang setinggan, yang hanya memberi namanya sebagai Encik Dariush, berkata: 'Kami sudah menduduki rumah ini dalam perpaduan dengan orang-orang yang berjuang di Libya dan kami berhasrat mendudukinya sehingga ia diberi semula kepada rakyat Libya.'

Encik Saif Al-Islam adalah bekas mahasiswa Sekolah Ekonomi London, yang pengarahnya, Encik Howard Davies, minggu lalu terpaksa meletak jawatan kerana menerima pembiayaan daripada sebuah badan kebajikan kendaliannya.

Britain membekukan aset yang dimiliki dan dikuasai Encik Gaddafi dan anak-anaknya, yang dilaporkan bernilai beberapa bilion dolar di London. -- Reuters.

Peniaga P. Pinang naikkan harga......kerana ape ye..!!! apaa namaa..!@!

Posted: 10 Mar 2011 07:00 PM PST


KENAIKAN harga barangan keperluan seperti sayur-sayuran turut menyumbang kepada peningkatan harga makanan di negara ini. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Harga pelbagai makanan di negara ini didapati mulai melonjak secara mendadak sejak bulan lalu akibat kenaikan harga pelbagai barangan keperluan di pasaran.
Ketika ini, antara barangan keperluan yang naik di pasaran ialah bawang besar, bawang putih, kacang dal, rempah, ayam, daging, daging kambing, ikan, udang, sayur-sayuran, tepung beras, telur, susu pekat manis, biji kopi dan serbuk teh.
Hasil kajian yang dilakukan oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendapati kenaikan itu berpunca daripada kenaikan harga barangan import dan peningkatan harga gas serta bahan api sejak kebelakangan ini.
Kesan kenaikan itu menyebabkan harga makanan turut mengalami kenaikan.
Presiden CAP, S.M. Mohamed Idris berkata, kenaikan harga makanan itu disedari hasil kajian pegawainya di restoran dan pemilik gerai makanan di sekitar Pulau Pinang baru-baru ini.
"Bayangkan, satu hidangan sayuran yang dijual pada harga 60 sen enam bulan lepas kini dijual pada harga 80 sen hingga RM1.

Jet Libya bedil bandar minyak

Posted: 10 Mar 2011 06:58 PM PST


SEORANG anggota penentang pemimpin Libya, Muammar Gaddafi berjalan dekat sebuah terminal minyak di bandar Ras Lanuf, Libya yang terbakar akibat dibedil kelmarin.


TUNIS - Sumber pemberontak Libya semalam menyatakan tentera yang setia kepada diktator Muammar Gaddafi membedil sejumlah roket dari beberapa kapal tangki ke arah kedudukan mereka di bandar pelabuhan Ras Lanuf.
"Saya melihat sendiri ia berlaku. Kapal-kapal tangki membedil peluru roket ke arah bandar ini (Ras Lanuf)," kata seorang anggota pemberontak, Salem Magrebi.
"Beberapa pesawat turut menggugurkan bom manakala roket turut dibedil dari darat," tambahnya.
Salem berkata, dia bercakap menerusi telefon dari sebuah kawasan perumahan di bandar berkenaan.
"Saya melihat beberapa mayat terbaring di jalan raya," ujarnya.
Perkembangan tersebut berlaku selepas tentera Gaddafi melancarkan penggeboman terbaru ke atas Ras Lanuf semalam.
Bom dan peluru berpandu meledak beberapa kilometer dari loji penapisan minyak Ras Lanuf dan hampir mengenai bangunan syarikat penapisan minyak Emiriyah Arab Bersatu.
Serangan balas oleh tentera yang setia kepada Gaddafi itu telah mengekang kemaraan tentera pemberontak di pesisir pantai timur Libya yang mana mereka terpaksa berundur dari bandar Bin Jawad selepas menerima tentangan sengit.
Dalam pertempuran yang berlaku sejak 15 Februari lalu bagi menuntut peletakan jawatan Gaddafi sebagai pemimpin, seramai 400 orang dilaporkan telah terbunuh.
Kebangkitan rakyat Libya itu didorong oleh kejayaan para penunjuk perasaan di Mesir dan Tunisia yang mengakibatkan para pemimpin di kedua-dua negara terpaksa meletakkan jawatan.
Gaddafi yang berkuasa hampir 42 tahun dilaporkan gagal untuk memerintah dengan baik negara tersebut sebaliknya membazirkan wang negara dengan sesuka hatinya. - Agensi

Himpunan Bersih 2 awal Jun jika tiada jaminan pilihan raya bersih

Posted: 10 Mar 2011 06:56 PM PST

Nasrudin memberitahu, pihaknya memberi tempoh sehingga 1 Mei ini untuk kerajaan Barisan Nasional memenuhi tiga tuntutan utama.
KUALA LUMPUR, 11 Mac — Himpunan Bersih 2 diadakan Jun ini jika pentadbiran Najib gagal memenuhi tiga tuntutan utama dan melakukan transformasi ke arah sistem pilihan raya adil dan telus, kata Ketua Pemuda PAS pusat Nasrudin Hasan at-Tantawi. Nasrudin memberitahu, pihaknya memberi tempoh sehingga 1 Mei ini untuk kerajaan Barisan Nasional (BN) memenuhi tiga tuntutan utama dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13 tidak lama lagi termasuk menghapuskan undi pos, membenarkan parti politik untuk akses media elektronik dan media arus perdana dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) harus bertindak sebagai "orang tengah" yang adil dan telus.
"Kita mahu tiga tuntutan utama ini dipenuhi dan kita mahu satu komitmen daripada kerajaan agar undi pos ini dihapuskan ... ini yang kita buat sejak dulu tapi sehingga kini masih tiada perubahan dan kita mahukan undi pos ini dihapuskan secara keseluruhan kerana ia sudah tidak relevan lagi.
"Kita juga mahu komiten kerajaan supaya parti politik diberi ruang untuk akses media sama ada media elektronik atau media arus perdana kerana apa yang berlaku sekarang ia dikuasai Umno-BN, jadi kita desak supaya semua parti politik diberi peluang untuk bercakap termasuk dalam televisyen.
"Yang ketiga kita minta agar SPR benar-benar jadi orang tengah bukan jadi orang yang berlagak jadi orang tengah tapi cenderung bagi memastikan kemenangan pihak yang lain, kita mahu SPR betul-betul telus dan adil," katanya kepada The Malaysian Insider.
Jelas beliau, kerajaan pimpinan Najib perlu melakukan perubahan untuk menjamin satu pilihan raya yang adil terutamanya dalam pilihan raya umum ke-13.
"Ia tiga perkara utama yang kita minta, kita mahu supaya ada perubahan sebelum pilihan raya umum ke-13 dan kita harap ia akan jadi satu demokrasi yang sama rata bagi parti politik yang bertanding nanti.
"Ini kerana sehingga hari ini kita tidak berpuas hati kerana bersaing atas padang yang tidak sama rata, sebagai contoh media yang mana BN menguasai semuanya tapi bagi kita (Pakatan Rakyat) hanya menggunakan cara manual iaitu melalui ceramah-ceramah dan penyebaran risalah tapi BN boleh gunakan media elektronik dan media arus perdana," katanya.
Tambah, Nasrudin sekiranya kerajaan BN gagal memberikan komitmen untuk melakukan perubahan sehingga 1 Mei ini, Himpunan Bersih 2 akan digerakkan.
"Kita bagi tempoh sampai 1 Mei ini, andai mereka (kerajaan BN) gagal beri komitmen untuk membuat perubahan maka kita akan bangkit membantah secara aman sebagai langkah untuk menyedarkan mereka.
"Kalau kerajaan adalah kerajaan yang demokratik, maka tiada sebab mereka tak boleh memenuhi permintaan kita ini, ini adalah tuntutan normal yang menetapi prinsip demokrasi dan sekiranya kerajaan enggan melakukan perubahan ini bermakna kerajaan memperlekehkan hak rakyat," katanya.
Jelas beliau, kerajaan perlu memenuhi ketiga-tiga tuntutan tersebut sekiranya tidak mahu Himpunan Bersih 2 diadakan.
"Kerajaan perlu penuhi ketiga-tiga tuntutan kita ini, kalau salah satu tidak dipenuhi kita tetap akan gerakkan Himpunan Bersih 2.
"Permintaan kita ini bukan sukar, hanya untuk keadilan dan mewujudkan ruang untuk semua parti pada pilihan raya umum ke-13," katanya.
Himpunan Bersih 2 turut akan melibatkan kerjasama Pakatan Rakyat, katanya lagi.
Parti-parti politik yang membentuk Pakatan Rakyat dan pertubuhan bukan kerajaan mengadakan himpunan seumpama itu pada 2007, beberapa bulan sebelum pilihan raya umum ke-12 Mac 2008.

Mengingati demo Bersih 1: Wajib adakan tunjuk perasaan lebih besar!

Posted: 10 Mar 2011 06:55 PM PST

Oleh Ahmad Lutfi Othman
Demonstrasi 10 November 2007, bagi saya, cukup istimewa dan tidak mungkin dapat dilupakan. Sekurang-kurangnya ia bekalan paling manis bagi mendepani pilihan raya umum ke-12, yang boleh diadakan bila-bila masa, meskipun ramai beranggapan bulan Februari 2008. "Hari ini saya rasa lebih gembira daripada menyambut 1 Syawal baru-baru ini," kata seorang wartawan yang membuat laporan perarakan dari Masjid Negara ke Istana Negara.


Ia ibarat sebuah kenduri besar, melibatkan begitu ramai petugas dan menjemput puluhan ribu tetamu, apabila bukan saja aktivis politik dari seluruh pelosok tanah air membanjiri ibu kota Kuala Lumpur, malah penggiat NGO, orang awam dan paling manis, anak-anak muda awal 20-an nampak begitu ceria memeriahkan perhimpunan bersejarah itu.
Siapa bilang orang muda sudah sejuk amarahnya terhadap penyelewengan dan amalan rasuah sang penguasa? Mereka kelihatan cukup bersemangat, dan anda silap kalau menjangkakan mereka gentar dengan gertakan Ketua Polis Negara. Fenomena ini, pada hemat saya, perlu diperhatikan, kerana ia mampu menjana satu kebangkitan baru, yang silap-silap gaya, boleh mengejutkan Putrajaya.
Ya, segala mehnah – seperti ugutan Abdullah Ahmad Badawi (malunya kita apabila Perdana Menteri bersikap keanak-anakan meniru lagak menantunya, Khairy Jamaluddin), sekatan polis, rampasan baju-T kuning, ancaman untuk ditangkap dan dipenjarakan – dihadapi penuh berani dan yakin diri.
Sengaja mahu menyekat kehadiran
Saya ketawa kecil menatap gambar dalam The Sunday Star 11 Nov yang memaparkan kesesakan teruk jalan raya, di Sprint Expressway, Petaling Jaya. Nampak jelas lebuh raya empat lorong mengecut menjadi hanya satu lorong sedangkan dua anggota polis yang bertugas hanya memerhatikan sahaja, tanpa membuat apa-apa pemeriksaan, malah tidak pun memandang ke arah kenderaan yang melalui sekatan.
Seingat saya ada kenyataan pihak polis Kuala Lumpur bahawa antara tujuan mereka mengadakan roadblock itu adalah untuk mengesan pihak luar yang mungkin membawa senjata, termasuk mortar! Sedangkan ramai kawan-kawan yang terperangkap memaklumkan bahawa sekatan polis di segenap penjuru untuk masuk ibu kota hanya untuk melambatkan pergerakan. Akibatnya, mungkin 25 peratus yang sudah keluar rumah menuju Dataran Merdeka terpaksa gigit jari kerana tidak dapat menikmati keunikan petang 10 November, yang mungkin hanya berulang 10 tahun lagi!
Menarik sekali, ya, bayangkan saja, kebanyakan peserta demonstrasi datang dalam keadaan santai, malah seolah-olah berpesta, sambil membawa keluarga dan anak-anak kecil, yang kemudiannya masih boleh bergelak-ketawa biar pun semasa dikejar polis, ditembak meriam air kimia, dan disembur gas pemedih mata. Hampir tiada ketegangan (diukur dalam standard demo era reformasi dahulu) meskipun ada yang ditahan dan dibelasah polis.
Manakala cucu penceramah terkenal Pak Yazid Jaafar, iaitu Aleyasak Hamid mengalami kecederaan serius di kaki sehingga pecah tempurung lututnya akibat dipijak dengan kuat oleh lima pegawai polis sewaktu keadaan tidak terkawal di persekitaran stesen LRT Masjid Jamek. (Ini mengingatkan saya seorang penduduk Kg Memali yang lumpuh, dan seterusnya meninggal dunia, selepas dipijak di pinggangnya ketika diseret polis dalam tragedi berdarah 22 tahun lalu).
Menemukan kawan-kawan lama

Lokasi sekitar Dataran Merdeka, Kompleks Sogo, Masjid Jamek, Pasar Seni, Masjid Negara dan Istana Negara juga menemukan ramai kawan-kawan lama yang terpisah, selain bersua muka dengan tokoh-tokoh yang jarang dapat ketemu dalam suasana unik itu. Ramai yang tertanya-tanya siapa pimpinan yang tidak sempat hadir, bukannya tercari-cari siapa pula yang memeriahkan pesta demokrasi itu. (Ia bagai menyediakan wadah untuk warga prihatin dari pelbagai ceruk rantau bertemu wajah, bertanya khabar, dan ini membantu memperkukuhkan komitmen dalam perjuangan).
Gelombang kuning itu besar maknanya. Kesediaan Agong, melalui wakil baginda, untuk menerima rombongan Bersih akan ditafsir dalam pengertian yang begitu luas. Tidak hairanlah tersebar khabar angin tentang hubungan tegang tentera-polis, mengulangi kisah lama era reformasi dulu, apabila ada anggota tentera sendiri tertanya-tanya kemungkinan pihak tentera masuk campur jika perarakan menuju istana dihalang polis. Saya kurang berminat dengan cerita-cerita seumpama itu tetapi masih sedia menadah telinga untuk merisik apa sebenarnya yang menjadi bualan dan tanggapan ramai.
Apa pun tafsiran yang dibuat, yang pastinya, persefahaman dan persepakatan yang terjalin di antara pelbagai sektor dan lapis masyarakat 10 Nov itu adalah merentasi kepentingan politik mana-mana kelompok. Ada objektif lebih besar mahu digapai dan rakyat nampak teruja untuk menggerakkan perubahan demi kesejahteraan bersama. Cuma, ada yang berpesan agar pimpinan politik oposisi dapat "membaca" dan "menangkap" segala gerak dan riak; usah mengambil mudah membuat rumusan untuk "syok sendiri".
Merujuk perarakan raksasa itu, saya kira masyarakat semakin berubah tanggapan terhadap demonstrasi yang dulunya sering disalahfaham sebagai rusuhan. Ungkapan "demonstrasi" juga tidak wajar digandingkan dengan "aman", seolah-olah tanpa disusuli dengan istilah "aman", ia dianggap perhimpunan untuk mencetuskan "huru-hara" dan ini mengesahkan "kebebalan" Zam, si Menteri Penerangan itu, yang mahu meracuni penonton RTM bahawa demonstrasi mesti berakhir dengan keganasan. Sejarah panjang Umno-Perikatan- BN sendiri menunjukkan demonstrasi juga menjadi kaedah perjuangan politik mereka.
Semasa melintasi Jalan Raja Laut berdekatan simpang Dataran Merdeka, saya terlihat dua anak muda mengambil kanister gas pemedih mata yang bersepah-sepah di atas jalan. "Aku nak tunjukkan pada anak cucu nanti, kita menjadi saksi pada 10 November 2007, pihak polis bertindak kasar menyuraikan perhimpunan orang awam yang hanya menuntut pilihan raya bersih," seorang daripadanya bersuara agak keras, sambil berlari anak mencari tempat teduh dari hujan. Saya membisikkan kepada sahabat di sebelah, "tengok, belum berkahwin pun sudah bercakap soal anak cucu!"
Biar pun media cuba menggelapkan detik bersejarah itu daripada dikongsi oleh khalayak yang lebih luas, malah memberikan gambaran palsu, terutama tentang jumlah kehadiran, fenomena dunia siber dan kecanggihan teknologi komunikasi mudah menolak propaganda murahan itu. Wibawa pihak makin polis merudum apabila lagak dan kenyataan Tan Sri Musa Hassan tidak ubah seperti menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaluddin.
Media alternatif menjadi tumpuan

Pengunjung Harakahdaily misalnya meningkat berkali ganda, bermula tengahari Sabtu, memuncak sebelah petang dan malamnya, berlanjutan dua tiga hari selepas itu. Kami yang sejak awal menjangka demo itu menjadi tumpuan negara, mengerahkan hampir semua wartawan KL, dibantu beberapa wakil negeri yang turut hadir berdemonstrasi, untuk membuat liputan "secara langsung". Laman-laman web alternatif lain turut mendapat hits yang cukup tinggi, malah ada yang tidak mampu menampung jumlah pengunjung yang meningkat mendadak.
Pemerintah boleh saja terus membohongi pembaca, pendengar dan penonton media tradisi, namun kebenaran makin sukar untuk disembunyikan. Isu-isu sensasi (tetapi palsu) seperti "sigah Kristian" dalam kempen pilihan raya 1990 yang menyebabkan impian Tengku Razaleigh Hamzah berkubur mungkin sukar untuk mempengaruhi pengundi lagi. Seolah-olah nampak senario baru ini memihak pembangkang; seolah-olah!
Selalunya dalam kempen sesingkat tujuh setengah hari, BN masih mampu "menyihirkan" pengundi dan rakyat hanya tersedar selepas kerajaan dapat dibentuk.Menggerakk an satu program besar seperti himpunan 10 Nov menuntut pengorbanan tinggi, kerja kuat dan perancangan sistematik.
PAS penggerak utama

Pejabat Agung PAS di Jalan Raja Laut, tidak jauh dari lokasi utama perhimpinan, umpama bilik operasi, dan kombinasi semua aktivis terbabit, dalam jumlah yang besar, pasti membawa banyak manfaat bagi mempersiapkan pembangkang berdepan pilihan raya. Rasanya siapa saja berada dalam kelompok besar demonstran 10 Nov itu pasti akan mengakui sumbangan besar PAS bagi menjayakannya, terutama kejayaan menggembleng kekuatan akar umbi di negeri-negeri.
Sesungguhnya kali ini tiada kedengaran lagi suara sumbang mempersoalkan kewajaran demonstrasi perlu diangkat sebagai satu pendekatan strategik. Terbukti tidak berasas kebimbangan di peringkat awal bahawa ada aktivis memandang sepi ajakan menghadiri perhimpunan "yang tidak diasaskan pada isu-isu agama". Apakah hal sepenting pilihan raya adil dan bebas tidak dapat dikaitkan dengan tuntutan suci agama?
Sebenarnya, jika ada kesungguhan untuk mempengaruhi rakyat atas isu-isu yang kita lihat penting dan mendesak, umpama tuntutan pilihan raya bersih ini, akhirnya mereka akan terpanggil juga. Apa lagi dengan tekanan hidup seharian yang boleh mendorong rakyat untuk menjadi lebih kritikal terhadap persekitaran.
"Momentum 10 Nov harus dikekalkan," kata seorang pemerhati. "Jangan tanya saya bagaimana caranya, tapi ia amat penting untuk menarik perhatian rakyat kepada isu-isu pokok yang selama ini membantut kemenangan pembangkang. Semangat hebat pendokong parti harus dikobarkan lagi." Dan saya hanya dapat mengangguk, mengiakan.
Polemik bahawa Yang di-Pertuan Agong boleh, dan harus, campur tangan dalam politik dapat membawa perdebatan sihat yang memungkinkan rakyat kian terdedah dengan Perlembagaan, sistem imbangan kuasa dan sesekali mencuri pandang apa yang berlaku dalam kancah siasah luar negara.
Sekurang-kurangnya ia mendorong saya membuka kitab Perlembagaan, misalnya Perkara 114 (1) dan (2): "SPR hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja … Pada melantik ahli-ahli SPR, Agong hendaklah memandang kepada mustahaknya diadakan suatu SPR yang mendapat kepercayaan awam."
Tanpa keyakinan ramai, Pengerusi SPR boleh dipecat
Begitu tinggi martabat ahli-ahli SPR, sehingga mereka perlu sentiasa mendapat kepercayaan awam, sesuatu yang Perlembagaan tidak tekankan kepada jawatan lain yang tidak kurang pentingnya, termasuk perlantikan hakim-hakim. Himpunan 10 Nov jelas menunjukkan Pengerusi dan Setiausaha SPR tidak (pernah) mendapat keyakinan awam majoriti rakyat. Perdana Menteri sebagai ketua gabungan parti yang ber tanding dalam pilihan raya sudah tentu tidak dapat bersikap neutral ketika merumuskan apa-apa peraturan atau perjalanan pilihan raya. Mana mungkin seorang pemain bola misalnya, dilantik menjadi pengadil dalam permainan antara pasukannya dengan pihak lain?
Apakah barisan pembangkang dapat lakukan selepas ini jika kerajaan terus mengambil sikap "pekak-badak" dengan segala tuntutan Bersih itu? Apakah kita akan turun sekali lagi ke jalan-jalan bagi memastikan, kalaupun tidak semua tuntutan dipenuhi, hal-hal paling asas seperti empat tuntutan terpenting mesti dipenuhi? Soalnya, mampukah kita "bermain tarik-tali" dengan penguasa BN pada hal Parlimen boleh dibubarkan bila-bila masa dari sekarang?
Sewaktu "seterika masih panas", eloklah dipergiatkan usaha mendesak "dibersihkan" proses pilihan raya yang banyak cacat-celanya ini. Wajar dimanfaatkan keghairahan masyarakat yang didorong rasa ingin tahu terhadap kandungan tuntutan Bersih kepada Yang di-Pertuan Agong itu, sekurang-kurangnya dapat meningkatkan tekanan lebih menyeluruh kepada Abdullah dan kerajaan pimpinannya.
Pertembungan Zam dengan agensi media antarabangsa berpengaruh, Al-Jazeera, berhubung laporan peristiwa 10 Nov boleh meletakkan kerajaan Abdullah dalam posisi mempertahankan diri, yang seterusnya menambahkan lagi "bebanan sakit kepala" Perdana Menteri selepas "terlepas kata" dalam majlis penutup persidangan Umno yang lalu.

Bersih 2.0 mahu dakwat kekal diguna pada PRU 13

Posted: 10 Mar 2011 06:54 PM PST

KUALA LUMPUR: Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) menuntut tujuh reformasi sistem sebelum Pilihan Raya Umum (PRU)ke-13 berlangsung termasuk penggunaan dakwat kekal.
Mengikut kenyataan media yang dikeluarkan sekretariat Bersih hari ini, penggunaan dakwat kekal mampu menghalang pengundian berulang.
"Ia sudah dipersetujui Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada 2007 tetapi mereka membuat pusingan U beberapa hari sebelum PRU ke-12 pada 2008 hingga membazirkan RM2.4 bilion duit pembayar cukai," kata Bersih.
Selain itu, kenyataan sama menyebut, reformasi pengundi pos perlu kerana berpendapat kaedah sedia rigid, mudah disalah guna dan tidak perlu sama sekali.
"Pengundian pos tidak perlu diwajibkan tetapi boleh dipilih di kalangan mereka yang mahu berbuat demikian dengan alasan kukuh seperti berada jauh dari tempat mengundi.
"Ini akan membantu bukan sahaja rakyat Malaysia yang berada di luar negera tetapi juga pengundi Sabah dan Sarawak yang bekerja di Malaysia," kata kenyataan itu.
Bersih dalam kenyataan sama juga percaya tujuh tuntutan itu dapat memastikan kestabilan dan keabsahan kerajaan baru kelak jika SPR dan kerajaan Persekutuan melaksanakannya.
Kata kenyataan berkenaan, reformasi tujuh perkara itu dituntut kerana 16 pilihan raya kecil (PRK) lalu menyaksikan salah guna kuasa, jentera kerajaan negeri dan taktik berat sebelah yang menyalahi Akta Kesalahan Pilihan Raya.
"SPR gagal bertindak adil dan saksama dalam mempromosi pilihan raya yang bersih, bebas dan adil. Paling membimbangkan ialah budaya kerajaan yang mengugut pengundi dengan ancaman mereka akan dipinggir dari pembangunan.
"Turut membimbangkan ialah budaya penyalahgunaan kuasa tanpa rasa malu oleh kerajaan untuk menukar undi dengan janji pembangunan yang sememangnya hak asas semua warganegara," kata kenyataan itu.
Perkara lain yang turut membimbangkan, kata kenyataan itu, ialah pembelian undi menerusi pertubuhan 1Malaysia yang mula muncul menganjurkan majlis makan malam dan cabutan bertuah pada PRK Galas, Tenang, Merlimau dan Kerdau.
"SPR sepatutnya membuat laporan polis agar pertubuhan ini disiasat mengikut Seksyen 8 (Perbelanjaan), Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.
"Ini memandangkan majlis makan malam dan cabutan bertuah mereka hanya berlangsung pada pilihan raya kecil dan dihadiri oleh ahli politik BN," kata kenyataan itu.
Mengikut kenyataan sama, sikap memihak SPR juga jelas dalam pemilihan PRK yang menyaksikan enam daripada lapan PRK di negeri Pakatan berlangsung pada hari biasa dan menyukarkan pengundi yang menetap di luar, pulang mengundi.
"Sebagai perbandingan, enam daripada lapan pilihan raya di negeri diperintah BN pula berlangsung hujung minggu dan baki dua kerusi lagi (Batang Ai dan Batu Sapi) berlangsung serentak dengan kerusi yang sebelumnya dimiliki Pakatan," kata kenyataan itu.

PAS mahu tempoh berkempen 3 minggu

Posted: 10 Mar 2011 06:53 PM PST

KUALA LUMPUR, 10 Mac: PAS dengan tegas tidak bersetuju dengan cadangan SPR untuk mengenakan peraturan baru berkempen hanya selama 7 hari sahaja bagi pilihan raya negeri Sarawak yang akan diadakan tidak lama lagi.
Sebaliknya, PAS mendesak agar tempoh kempen pilihan raya diadakan sehingga tiga minggu atau paling kurang dua minggu seperti yang dilaksanakan sebelum ini.
Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli menegaskan, dengan tempoh kempen sependek itu, pihak pembangkang tentunya tidak dapat melakukan persiapan yang sewajarnya dan ia jelas akan memberikan keuntungan kepada BN.
Menurut beliau, dengan itu juga akan menyaksikan ketidakadilan SPR sebagai badan bebas dalam mengendalikan pilihanraya di negara ini akan lebih ketara, setelah ia dipersoalkan oleh pelbagai pihak dalam pelbagai aspek.
Katanya, oleh itu, beliau berharap agar pihak SPR akan melihat perkara itu dengan lebih jauh dengan mengambil kira pelbagai aspek termasuk rasional atau tidaknya apa yang hendak dilakukan itu dari sudut keadilan dan perjalanan demokrasi.
"Pilihanraya negeri Sarawak itu juga penting bagi PAS dan Pakatan Rakyat. Kalau diadakan dalam masa yang dekat, ini boleh dijadikan ukuran bagi kekuatan kita," katanya pada sidang akhbar di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.
Mengenai alasan SPR yang mengatakan untuk melaksanakan tempoh kempen sependek itu bagi menghalang provokasi dari pihak pembangkang, beliau menegaskan, dakwaan itu ternyata tidak berasas.
"Yang cetuskan provokasi bukan pihak pembangkang, tetapi pihak Umno atau BN sendiri. Kalaulah pula penduduk di kawasan itu yang baling batu, itu bukan perbuatan pihak pembangkang, tetapi penduduk di kawasan itu yang melakukannya atas sebab-sebab tertentu yang dilakukan oleh penduduk di kawasan itu.
"Jadi, tak bolehlah itu yang dijadikan alasannya. Tetapi tentu ada sebab-sebab lain yang bertujuan untuk memberikan keuntungan atau kemenangan kepada BN," katanya.
Selain itu, beliau turut mempersoalkan tindakan SPR dalam melaksanakan undi pos yang kini semakin bertambah, apabila isteri-isteri tentera pula turut diberikan peluang untuk membuang undi secara pos.
"Ini macam cabar kita (pihak pembangkang) pula. Ketika kita sedang menuntut supaya dikurangkan undi pos, isteri-isteri tentera pula boleh undi pos. Ini jelas satu ancaman pada pilihanraya di negara ini," tegasnya.
Beliau turut mempersoalkan tindakan SPR yang melarang parti-parti bertanding mengadakan pondok panas dan pemasangan bendera parti pada kenderaan ketika hari mengundi.
"Sebenarnya yang menyebabkan SPR melarang diadakan pondok panas itu kerana ia merugikan Umno BN. Dulu pondok panas itu merupakan tempat Umno BN mengumpulkan kekuatan. Tetapi apabila pondok panas itu bertukar kepada tempat PAS, Pakatan Rakyat atau pihak pembangkang pula mengumpulkan kekuatan, pondok panas terus ditiadakan oleh SPR.
"Sebagai gantinya, SPR pula yang ada barun (pondok panas). Pada hal SPR tak perlu ada barun. SPR badan yang mengendalikan pilihanraya. Parti-parti bertandinglah yang patut ada barun. Tetapi kenapa pula SPR yang ada barun, kita pula tak dibenarkan buat barun?" katanya.
Kini, apa yang berlaku menyebabkan SPR semakin menyimpang dari tanggungjawabnya yang sebenar. Beliau berharap agar SPR memandang perkara itu dengan lebih jauh bagi perjalanan pilihanraya yang adil di negara ini.

Tony Pua : Menteri Jangan Terlalu Angkuh

Posted: 10 Mar 2011 06:52 PM PST

KUALA LUMPUR 10 MAC : Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Seri Mustapa Mohamed dinasihatkan supaya tidak bersikap angkuh dan 'berkokok' terlalu awal berhubung peningkatan pelaburan asing selagi beliau belum mengemukakan fakta terperinci mengenainya.

Ahli parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Phua berkata, walaupun kementerian berkenaan telah memberikan jawapan bertulis, malangnya ia tidak memperincikan jumlah peningkatan pelaburan berkenaan.

"Saya ingin memberikan respons, tetapi sebelum itu saya memerlukan maklumat yang tepat, menyeluruh dan terperinci daripada MITI. Saya telah meminta MITI memberikan jumlah pelaburan asing yang diluluskan berbanding dengan jumlah sebenar yang dilaburkan. Perbezaan ini penting kerana pelaburan yang diluluskan mungkin tidak menjadi atau tertangguh,"katanya.

Mustapa dua hari lalu ketika menjawab soalan Pua berkata, pelaburan asing di negara ini meningkat lima kali ganda dan mencabar ahli parlimen Selayang, Permatang Pauh dan Pua sendiri memberikan respon mengenai peningkatan pelaburan itu.

"... angka terkini berkaitan pelaburan asing di negara kita ini menunjukkan aliran masuk sebanyak USD9 bilion pada seluruh tahun lalu berbanding cuma USD1.4
bilion pada tahun 2009 iaitu peningkatan lebih lima kali ganda. Secara khususnya 536 itu peratusan peningkatan lima kali ganda.

"Saya mahu tanya mereka apa respons mereka (ahli parlimen pembangkang) mengenai angka ini," Mustapa dipetik sebagai berkata pada sesi Dewan Rakyat pada
Selasa.

Namun Mustapa dalam jawapan bertulisnya kata Pua, gagal menjelaskan secara terperinci jumlah pelaburan asing yang dimaksudkanya.

Mengambil contoh jumlah pelaburan asing yang diluluskan pada 2009, menurut Pua nilai yang dilaporkan adalah RM22.1 billion, namun jumlah sebenar seperti yang dicatatkan dalam statistik UNCTAD hanya RM4.76 billion.

Jelas Pua, mengikut statistik sedia ada di dalam laman sesawang Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), jumlah pelaburan asing yang diluluskan pada 2010 adalah RM29.1 billion.

Ini bermaksud, peningkatan jumlah pelaburan asing yang diluluskan MITI hanya sebanyak 31.2 peratus, dan bukannya "536 peratus" seperti yang dilaporkan Menteri.

"Oleh itu saya telah meminta MITI untuk membekalkan angka pelaburan sebenar sejak tahun 1996 untuk membuat perbandingan yang lebih tepat dan wajar. Malangnya jawapan bertulis Menteri memberikan perbandingan antara pelaburan yang diluluskan untuk pelabur tempatan dengan pelabur asing,"kata Pua.

Beliau juga turut meminta pihak kementerian untuk memberikan senarai sepuluh projek terbesar yang telah diluluskan tetapi masih belum dilaburkan ataupun
telah dibatalkan setiap tahun.

Tiada ulasan: