Sabtu, 12 Mac 2011

PRO REFORM

PRO REFORM


Kebimbangan Akibat Kebocoran Nuklear

Posted: 11 Mar 2011 11:40 PM PST

EPA
Sistem pendingin loji penjana tenaga nuklear Jepun Fukushima Daiichi itu rosak teruk akibat gempa bumi semalam dan telah  menyebabkan tahap radiasi semakin meningkat. Pihak berkuasa menghadkan setiap orang dalam radius dua batu
Jepun berusaha mengelak daripada terkena bencana nuklear apabila dua pembangkit listrik dari stesyen penjanaan nuklearnya rosak akibat daripada gempa bumi kuat semalam.

Para pegawai mengakui bahawa tahap radiasi 1,000 kali lebih tinggi daripada biasa di dalam penjanaan elektrik Daiichi Fukushima, sekitar 170 batu utara Tokyo, dan bercadang untuk melepaskan stim radioaktif bagi mengurangkan tekanan terhadap reaktor.


Pihak berkuasa mengakui bahawa beberapa kebocoran radioaktif adalah 'perkara biasa'. Masalah pendingin di bawah kawalan kecemasan diumumkan di kilang kedua yang juga mengalami kerosakan pada peralatan pendingin reaktor.

Terakhir tiga kilang dilaporkan telah menerima beberapa kerosakan. Beberapa stesyen penjanaan nuklear negara berkenaan terpaksa ditutup.

" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "

Tiada ulasan: