Selasa, 8 Mac 2011

PRO REFORM

PRO REFORM


Krisis Libya: AS Dan Sekutunya Mempertimbangkan Pilihan

Posted: 08 Mar 2011 07:09 AM PST

 
pejuang pemberontak Libya berlindung sebagai bom yang dijatuhkan oleh tentera udara meletup jet pejuang di sebuah pos pemeriksaan di pinggiran kota minyak Ras Lanuf. (Marco Longari/ AFP/ Getty Images)

Libya - Pesawat perang Kerajaan telah mengebom kedudukan pemberontak berhampiran kilang minyak ini bandar pesisir terakhir dalam usaha untuk mengumpul kekuatan pembangkang jauh kembali ke timur.

Presiden Obama memberi amaran bahawa Barat sedang mempertimbangkan semua opsyen bagi menagani krisis di Libya, termasuklah campur tangan tentera.


Inggeris dan Perancis sedang mepersiapkan satu resolusi Majlis Keselamatan PBB yang akan mewujudkan zon larangan terbang lebih dari Libya bertujuan bagi melindungi pasukan anti-kerajaan di sana dari serangan udara tentera, kata para diplomat.

Semalam serangan udara yang dilakukan pada sebelah pagi berhampiran Ras Lanuf, yang mengorbankan sekurang-kurangnya seorang
photo: photo: AP / pemberontak Libya yang merupakan sebahagian dari kekuatan terhadap pemimpin Libya Moammar Gadhafi duduk di kenderaan mereka di berhampiran Ras Lanuf, Libya timur, Isnin, 7 Mac 2011. (AP Photo/Kevin Frayer) (AP Photo / Frayer Kevin)
Setiap kali, deruman enjin jet, para pemberontak akan melepaskan tembakan dengan menggunakan semua senjata yang tersedia, termasuk meriam berat dan pistol. Pada malam hari, pesawat perang yang terbang rendah telah menggugurkan bom berhampiran sebuah pos pemeriksaan pemberontak.

Serangan berlaku sehari selepas pasukan yang setia kepada Moammar Gaddafi menyerbu bandar Bin Jawwad, hanya untuk Ras Lanuf barat, dan menghantar para pejuang memegang ke mundur.


Obama mengatakan bahawa AS sedang berunding dengan sekutunya NATO bagi mengambil tindakan ketenteraan. Beliau akan menghantar mesej yang sangat jelas bagi mereka yang bersama Moammar Gaddafi.

Ini adalah pilihan mereka untuk membuat bagaimana mereka beroperasi bergerak maju dan mereka akan bertanggungjawab atas apa pun kekerasan yang masih berterusan di sana.

Duta Besar AS bagi NATO, Ivo Daalder, mengatakan kumpulan itu ditubuhkan pengawasan 24 jam dari Libya dengan menggunakan pesawat pengintip untuk memberikan maklumat yang lebih tepat situasi terkini di sana.

Menteri luar negeri Russia, Sergey Lavrov berkata, Moscow menentang segala bentuk campur tangan asing di Libya, Rancangan yang turut disokong PBB bagi mewujudkan zon larangan terbang. Tapi Russia bukan ahli NATO.

Pesawat tentera Amerika shuttled antara Eropah dan Tunisia, membawa perlengkapan dan mengambil beberapa dari ratusan ribu orang yang melarikan diri melintasi sempadan Libya.

sumber: Boston.com

" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "

Tiada ulasan: