Jumaat, 18 Mac 2011

Kami Sokong Tokguru

Kami Sokong Tokguru


Wacana Perdana PRU13 : Tergugatkah Kuasa Melayu

Posted: 18 Mar 2011 07:35 PM PDT

Video Pilihan

-Siaran Tertunda-
Untuk menikmati video dengan lancar,sila pause dulu beberapa minit,pastu play.


Saksikan video selanjutnya
kat sini


Cari N3 lama-lama disini

Hukum Ambik Gambar Tak Tutup Aurat dan Menyebarkannya

Posted: 18 Mar 2011 04:01 PM PDT

Soal-Jawab Agama

Assalamualaikum dan salam blogger,
Sudah menjadi trend sekarang begitu ramai orang termasuk kawan-kawan kita yang menjadikan kamera sebagai teman karib mereka.ada yang mengambil gambar sebagai hobi dan ada juga yang menjadikan itu sebagai karier mereka . so, aku nk la kongsi di sini hukum-hakam yang berkenaan dengan fotografi.. aku kongsikan soalan dan jawapan yang diberikan oleh Ustaz Azhar Idrus..

Apa hukum kita mengambil gambar model2 yang mendedahkan aurat (model wanita terutamanya).
Jawapan : Haram samada model lelaki, wanita atau khunsa.

Lepas shoot kite sebarkan dengan upload dalam Facebook, or mane2 forum. Adakah kita turut mendapat dose dalam kes penyebaran gambar2 sebegini rupa?

Jawapan : Setiap yg haram dilihat maka haram pula diperlihatkan kpd org lain samada dimuatkan pd majalah, akhbar, internet dll. Selama mana gambar2 tersebut belum di delete, maka selama itulah potografer mendapat saham dosa.

So ape pendekatan kite sebagai rakan2 photografi dalam menanggani masalah sebegini rupa?

Jawapan : Kembali kpd Islam samada kita ni fotografer atau siapa saja dengan mendalami ilmu agama dan sebarkan kpd orang lain atas nama dakwah. Tunjukkan kpd orang lain bahawa gambar yg cantik tak semestinya model atau yg haram. Islam tidak menghalang fotografi cuma mengawalnya sahaja agar tidak melampaui garis panduan agama.
Sumber rujukan :Disini
Kalu bubuh gambo gini takpe ,jadi pahala pulok sebab mengingatkan org pada agama


Cari N3 lama-lama disini

Benarkah Bencana Tsunami Jepun Sudah Tercatat dalam Al-Qur'an

Posted: 18 Mar 2011 05:00 AM PDT

Al-Quran Dan Sains

Mayat ummat nabi Lut yang sudah menjadi batu mungkin kerana tertimbus oleh debu gunung berapi

Assalamualiikum semua, meh kita semua ambik iktibar dari peristiwa kali nih.

1. Tarikh yang berlaku adalah pada 11/3/2011 bersamaan 6 RabiulAkhir 1432 Hijah or 6/4/1432.
2. So dengan tahun 1432 di pecahkan 14 32.
3. Jawapanya Juzuk ke 14 Quran.
4. Dan bulan 4.

Rahsia angka tahun ini : Juzuk 14 ayat ke 4.

Rujuk di Quran.

1. Juzuk 14 bermula pada surah Al-Hijr, dan ayat ke 4 dari surah AL Hijir menyatakan
"Dan kami tidak membinasakan suatu negeri, melainkan sudah ada ketentuan yang tetap baginya"

2. Rahsia seterusnya yang menunjukan Malapetaka ini akan berlaku di Jepun ialah dengan kedudukan Jepun dan Wilayah Seedai pada kedudukan geografi bg ( Jepun : Latitiude 36, Longtitude 138)

So dalam 1432, 14 dah di ketahui Jujuz Al Quran. maka yang di pecahkan 14 32 so di pecahkan lagi 3 2 ,so now secret no adalah 3.

Ambil pula lokasi latititude dan longitude.

3+6+1+3+8 = 21
so next 2+1 = 3
proved *. yg di maksudkan dengan no 3 adalah negara jepun.

Dan di dalam Jepun jugak terdapat banyak wilayah.. maka wilayah yang akan di turunkan malapetaka itu ? Wilayah Seedai pada kedudukan geografi Latitiude 38'15 dan Longtitude 140'53

makan 3+8+1+5+1+4+0+5+3 = 30
so next 3+0 = 3.
*proved wilayah yang Allah maksudkan dengan angka 3 adalah Wilayah Seedai di Jepun.

3. Rahsia seterusnya dengan tarikh 6

masa yang di laporkan oleh Jabatan Metrologi Rusia.. gempa bumi berlaku pada masa 1446 waktu Jepun..

so 1+4+4+6 =15
so next 1+5 = 6
*proved 6 membawa maksud masa yang akan berlaku.

4. Dah yang seterusnya 1432 apabila di pecahkan 1432, kini di ambil pula angka 14 dan di pecahkan 14 , maka angka satu boleh di kelaskan sebagai permulaan hari. maksudnya di dalam Islam Jumaat adalah hari pertama dalam minggu itu. so angka satu memberi maksud malapetaka itu akan berlaku pada hari Jumaat.

5. Lihat.. betapa benarnya ayat al quran. segala yang di nyatakan tetap berlaku. walaupun suduh berabad kitab Quran di turunkan.

6. Walaupun zaman berubah sejauh mana sekalipun.. Al-Quran tetap bagi sepanjang zaman.

7. Di percayai banyak lagi rahsia yang masih tidak dapat di ketahui di dalam tarikh ini. namun sekadar ini pun telah membuatkan kita lihat dengan mata kita sendiri betapa mulia Al-Quran. dan segala yang di ungkapkan di dalamnya

8. wallahualam bissawab..

Di persilakan untuk share. Bagi mengingati kita kembali tentang segala perkara yang terkandung di dalam Al-Quran adalah benar buat selamanya. mahupun di dunia atau pun akhirat..



-ijoks2009-
Peringatan :
Bukan niat kita mengagungkan susunan nombor-nombor dalam Alqur'an tapi sekadar memperteguhkan iman kita bahawa ayat-ayat Alqur,an itu disusun oleh Yang Maha bijak bukannya manusia.Wasalam..
 
 
Cari N3 lama-lama disini

Video Ajaib,Telefon Bimbit zaman Charlie Chaplin?

Posted: 18 Mar 2011 02:01 AM PDT

Isu Santai

Imej seorang wanita misteri dalam filem The Circus lakonan pelawak terkenal, mendiang Charlie Chaplin pada tahun 1928 telah mencetuskan misteri apabila dia dilihat berbual dengan menggunakan sebuah telefon bimbit bersaiz kecil di telinganya, lapor sebuah akhbar semalam.

Mungkinkah dia seorang yang genius yang sedang menguji teknologi baru secara rahsia sehingga dia tidak menyangka gelagatnya yang sedang berbual seorang diri dengan tangannya seperti memegang satu alat seperti telefon bimbit telah dirakamkan oleh kamera filem berkenaan.

Dalam imej itu, tiada sesiapa pun yang berada berhampiran dengannya melainkan seorang lelaki berpakaian sut yang berjalan di depannya.

Lebih menghairankan, lenggok tubuhnya ketika bercakap seorang diri kelihatan sama dengan gaya orang yang berbual menggunakan telefon bimbit.

Penemuan itu dikesan oleh pemilik koleksi filem lama, George Clark.

Sejak penemuan itu, dia menunjukkan filem tersebut kepada lebih 100 orang namun tiada siapa yang dapat memberikannya penerangan yang meyakinkan berhubung gelagat wanita berkenaan.
Teori  George Clark,wanita itu adalah seorang "pengembara masa"(Time travel)

-ijoks2009-
Saya rasa pasti ada penjelasan yang munasabah dengan wanita misteri ini.

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman, beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran."
(Al 'Asr 103: 1-3)

 mengikut pendapat  ulama' tafsir, Antara sebab Allah bersumpah dengan menyebut "Masa" kerana semua makhluk termasuk malaikat dan manusia tak dapat lari dari lingkungan masa.masa yang lepas tidak dapat diundurkan.hanya Allah yang mempunyai kuasa mutlak mengawal masa
(contohnya peristiwa isra' Mikraj,Rasulullah s.a.w diperjalankan dari bumi sampai kelangit ketujuh kemudian kembali kebumi tidak sampaipun sepertiga malam)

Kita tahu ada malaikat yang ditugaskan menurunkan hujan,ada malaikat menjaga tumbuh-tumbuhan dan ikan-ikan dilaut,bahkan kata ulama' setiap helai rambut yang ada di badan kita ada seorang malaikat yang menjaganya tapi tak ada  satupun malaikat penjaga masa.Ini kerana masa adalah 100 peratus berada dibawah kekuasaan Allah.Jadi sebagai orang islam saya tidak percaya kepada teori Time travel George Clark ni.

Apa komen anda?


 
Cari N3 lama-lama disini

Tiada ulasan: