Ahad, 20 Mac 2011

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


DNA Hanyalah 'Wayang Kulit' Ciptaan Umno

Posted: 20 Mar 2011 01:15 AM PDT

Desakan beberapa badan bukan kerajaan pro Umno yang meminta Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyerahkan DNA beliau di mahkamah, dilihat sebagai satu pertunjukan 'wayang kulit' bertujuan memesongkan pemikiran masyarakat dalam kes fitnah kedua Anwar.

Peguambela Anwar, Sivarasa Rasiah dalam segmen Fokus Berita Khas di Tv Selangor semalam berkata, apa yang berlaku hari ini adalah skrip yang diulang tayang ketika kes fitnah Anwar pada 1998.

"Mereka keterangan dalam kes Datuk Seri Anwar ini bukan satu fenomena baru. Dalam kes 98', it sudah mula dengan (Tan Sri) Gani Patail sendiri yang dibuktikan mereka laporan medikal supaya memberi gambaran palsu bahawa Anwar telah mencederakan diri sendiri dalam kes mata lebam," tegas beliau.


Beliau menjelaskan, tindakan pemalsuan bukti dalam kes Anwar Ibrahim begitu kronik hinggakan seorang pegawai polis berpangkat tinggi turut terlibat memalsukan bukti kes dengan meletakkan DNA Anwar pada tilam dalam kes sebelum ini.

Justeru ujarnya, keengganan Anwar yang juga Ketua Pembangkang untuk membenarkan sampel DNA beliau diperoleh ada asasnya.

"SAC (Mohd) Rodwan (Mohd Yusof) pada masa itu, terlibat dalam usaha mencuri sampel darah Datuk Seri Anwar yang disimpan oleh Dr Zahari Nor dan Rodwan ini terlibat dalam usaha memberi keterangan DNA dengan menanam DNA di atas tilam yang kita nampak diangkat turun setiap hari di mahkamah (pada masa itu)," kata
beliau lagi.

Selain itu, tambah beliau, keterangan Mohd Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa dirinya diliwat juga tidak konsisten serta menampakkan ciri-ciri wujudnya satu konspirasi untuk menjatuh dan membunuh karier politik Anwar.

"Kita ada bukti sekarang yang disahkan di mahkamah, budak Saiful ini dah berjumpa Timbalan Perdana Menteri pada masa itu, (Datuk Seri) Najib (Tun Razak), juga dengan (Datin Seri) Rosmah (Mansor). Mula-mula Najib menafikan, kita kena ingat itu, lepas itu (Najib) terpaksa mengakui, kata, Saiful berjumpa untuk bincang pasal biasiswa. Itu membohong, satu pembohongan. Lepas itu dia (Najib) tukar cerita dan kata Saiful datang laporkan tentang satu insiden liwat," jelas beliau.

Malah tambah beliau, terdapat banyak lagi kesangsian yang boleh dipersoalkan dari segi teknikal berkenaan kejadian sebenar pada hari Saiful mendakwa dirinya diliwat, dengan hanya menilai bukti DNA yang kononnya milik Anwar yang ditemui pada tubuh pengadu. -TVS



KLIK SPONSOR DI BAWAH

Photobucket

Di Mana SPR.. Kenapa Membisu??

Posted: 20 Mar 2011 12:42 AM PDT

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menikus berdiam diri ketika Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat sibuk berkempen sebelum sidang dewan dibubarkan.
Umum mengetahui sidang Dewan Undangan Negeri Sarawak akan dibubarkan esok. Tambahan pula pilihan raya negeri Sarawak mesti diadakan dalam bulan April.

Apa yang meghairankan penulis ialah Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah pun memulakan kempen pilihan raya Sarawak.

Perkara ini telah pun disiarkan dalam media cetak dan elektronik arus perdana.

Walau bagaimanapun, SPR membisu seribu bahasa.


Para pemimpin Pakatan Rakyat juga turut berkempen sebagaimana yang tercatat di laman blog mikro – Twitter mereka.

Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim umpamanya membuat catatan ini di akaun Twitter beliau semalam.

"Kini di Sarawak. Anak-anak masyarakat Penan di Sarawak masih menghadapi masalah pengangkutan ke sekolah."

Pada masa sama pentadbiran Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud boleh menghalang pemimpin pakatan pembangkang dari mendarat di Sarawak.

Ini merupakan autonomi Sarawak yang disalahgunakan oleh Taib. Sejarah menjadi saksi bagaimana segelintir pemimpin PKR dihalang dari menjejakkan kaki di Bumi Kenyalang.

Jika perkara ini ditimbulkan kepada SPR, mereka akan beri alasan SPR hanya bertanggungjawab menjalankan pilihanraya bebas secara adil.

Mungkin mereka lupa bahawa mereka juga dipertanggungjawabkan dengan tugas menentukan jumlah hari berkempen.

Kempen sepatutnya dimulakan selepas proses penamaan calon tamat dan bukan seperti apa yang berlaku sekarang. FMT

KLIK SPONSOR DI BAWAH

Photobucket


Cita-Cita Dan Harapan PAS Di Sarawak

Posted: 19 Mar 2011 10:22 PM PDT

Hadi: Tak mustahil berlaku perubahan di S'wak

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yakin dengan peluang pakatan pembangkang dalam pilihan raya negeri Sarawak ke-10 akan datang.

"Tak mustahil pengundi di sana akan buat perubahan kali ini," katanya.

Ini berdasarkan keputusan pilihan raya kecil Parlimen Sibu pada Mei tahun lepas yang dimenangi DAP, katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ceramah di kawasan berhampiran Sungai Jerteh hari ini.

Turut serta dalam ceramah itu Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Azmin Ali dan Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP Dr Tan Seng Giaw.


Semalam Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud mengumumkan Dewan Undangan Negeri Sarawak akan dibubarkan esok.

Sementara itu, Azmin ketika ditanya mengenai adiknya Ummi Hafilda yang mengadakan ceramah di Jerteh semalam yang antara lain mendakwa abangnya itu telah hilang pedoman dan tenggelam dengan janji-janji manis ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata:

"Pembangkang fokus dalam perjuangan dan terpulang kepada parti lawan yang menggunakan cara berkenaan".

- Bernama

Tawan Kedah - Umno Kedah Makin Agresif

Posted: 19 Mar 2011 09:22 PM PDT

Umno Kedah laksana sistem blok kukuh jentera p'raya

Umno Kedah akan melaksanakan sistem blok di semua bahagian di negeri itu bagi memperkukuhkan jentera parti di peringkat akar umbi menjelang pilihan raya umum akan datang.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah berkata menerusi sistem itu, wakil akan dilantik menjaga setiap blok yang diwujudkan dan mereka berperanan mengenal pasti masalah pengundi dalam blok masing-masing sebelum dan selepas pilihan raya.

"Hasilnya terbukti apabila diperkenal sistem ini pada pilihan raya kecil di Kerdau, Tenang dan Merlimau baru-baru ini sebagai pendekatan baru," katanya dalam sidang media, di Langkawi semalam.


Mengulas lanjut, Ahmad Bashah berkata wakil itu juga bertanggungjawab memastikan pengundi di blok mereka keluar membuang undi pada hari pemilihan.

Beliau juga yakin sistem itu dapat membantu BN mencapai kemenangan jika dilaksana dengan baik.

Ahmad Bashah sebelum itu merasmikan pelancaran sistem blok untuk Umno Bahagian Langkawi. Pada majlis itu turut diumumkan 10 cawangan Umno di Langkawi yang berjaya mendaftarkan pemilih teramai dengan jumlah keseluruhan 2,227 orang.

- Bernama

Awas.. Orang Inin Amat Bahaya!!

Posted: 19 Mar 2011 07:06 PM PDT

Penjenayah ini pernah bunuh orang yang diugutnya.. hehehe

Zaid Ibrahim buat laporan polis dakwa diugut Karpal Singh

KOTA BAHARU, 19 Mac – Presiden Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) Datuk Zaid Ibrahim hari ini membuat laporan polis mendakwa diugut Pengerusi DAP Karpal Singh berhubung kenyataannya menasihati Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya menyerahkan sampel DNA tanpa perlu menunggu perintah mahkamah dalam perbicaraan kes liwat.

Zaid, yang diiringi beberapa penyokongnya, membuat laporan itu di Balai Polis Kota Baharu pada 9.36 pagi.


Bercakap kepada pemberita selepas itu, beliau mendakwa laporan tersebut dibuat berikutan ugutan Karpal menerusi kenyataan di beberapa portal dan akhbar iaitu Malaysiakini, Malaysian Insider dan The Star.

"Saya mempunyai sebab yang munasabah untuk mempercayai bahawa ugutan Karpal Singh ini mendatangkan satu ancaman yang sangat serius ke atas keselamatan saya, sekaligus menyebabkan saya berada dalam keadaan ketakutan, sedangkan nasihat saya kepada Anwar dibuat secara baik, malah turut dibuat pelbagai pihak lain.

"Perbuatan mengugut adalah satu kesalahan jenayah di bawah Kanun Keseksaan. Saya meminta polis membuat siasatan ke atasnya dan meminta polis melindungi keselamatan saya," katanya.

Zaid juga berkata Anwar tidak perlu takut jika dia tidak bersalah.

"Pemimpin seperti Anwar ini cakap bergetar (lantang), oleh itu, saya hanya cadangkan beliau tidak berselindung dari segi teknikal," katanya. – Bernama

Libya Bakal Menjadi Seperti Iraq Dan Kini Diserang Bertalu-Talu

Posted: 19 Mar 2011 05:18 PM PDT


Tentera perikatan Amerika Syarikat dan Eropah melancarkan tindakan ketenteraan — dinamakan operasi Odyssey Dawn — ke atas Libya semalam (tengah malam dan awal pagi ini, waktu Malaysia) untuk memaksa Muammar Gaddafi menghentikan serangan ke atas rakyatnya sendiri, sekali gus meninggalkan tampuk kepimpinan.

Kempen perikatan itu dilihat sebagai yang terbesar sejak Perang Iraq hampir lapan tahun lalu.

Ekoran serangan itu, televisyen kerajaan Libya melaporkan negaranya "diceroboh musuh".

Pesawat-pesawat perang melepaskan serangan pertama dengan memusnahkan kereta kebal pasukan tentera kerajaan di Benghazi, sebelah timur Libya.


Selain Amerika Syarikat, perikatan Barat itu terdiri daripada Britain, Perancis, Kanada dan Itali.

Beberapa jam kemudian (awal pagi ini waktu Malaysia), kapal perang dan kapal selam Britain dan Amerika Syarikat melancarkan lebih daripada 110 peluru berpandu ke atas pangkalan pertahanan udara di sekitar Tripoli - ibu negara Libya dan bandar raya Misrata di sebelah barat, yang dikuasai tentera Muammar.

Pentagon berkata operasi ini diadakan untuk menguatkuasakan resolusi PBB yang mengenakan zon larangan terbang dan apa jua pendekatan bagi menghentikan tindakan ketenteraan Muammar di negaranya ekoran kebangkitan rakyat yang berlarutan sejak sebulan lalu.

Resolusi itu diluluskan tiga hari lalu.

Malah serangan ini dilancarkan beberapa jam selepas perikatan itu dan negara Arab mengadakan mesyuarat khas di Paris semalam.

"Ini bukan hasil yang Amerika Syarikat atau mana-mana rakan kami mahukan," kata Presiden Barack Obama yang sedang mengadakan lawatan ke Brazil.

"Kita tidak boleh berdiri begitu sahaja apabila seorang penzalim memberitahu rakyatnya bahawa tidak ada belas kasihan," kata beliau.

Tidak sampai dua jam selepas Obama mengeluarkan kenyataan itu, Muammar pula muncul di televisyen sambil merayu kepada negara-negar Arab dan Amerika Latin supaya "berdiri bersama rakyat Libya, menentang pencerobohan ini yang tidak akan membawa apa-apa kesan, sebaliknya menjadikan rakyat Libya lebih kuat dan bersatu."

Di Washington, Laksamana Muda William E. Gortney berkata, peluru berpandu dilepaskan daripada beberapa kapal pemusnah Amerika Syarikat dan juga kapal-kapal selam serta satu daripada milik Britain.

Katanya, serangan itu mengenai lebih daripada 20 lokasi tentera udara Libya sepanjang kawasan pantai Mediterranean dan sebelah barat.

Katanya, serangan ini hanya bahagian pertama siri kempen mereka dan lebih banyak serangan sudah dirancang.

Kapal Amerika Syarikat yang terlibat termasuklah USS Barry, USS Stout, USS Providence, USS Scranton dan USS Florida manakala satu kapal selama Britain Westminster.-TMI

Loyar Burok bertapak di alam benar

Posted: 19 Mar 2011 07:55 AM PDT

Loyar Burok, sebuah laman sesawang yang diuruskan oleh sekumpulan peguam, akhirnya bertapak di alam benar dengan pelancaran pejabatnya, Pusat Rakyat Loyar Burok di Bangsar Utama hari ini.

Lebih kurang 80 orang yang terdiri daripada aktivis sosial dan peguam menghadiri usaha mereka yang dikenali dengan nama Inisiatif Rakyat untuk Menggerakkan Aktiviti Sosial dan Pentadbiran Baru atau lebih dikenali nama Ops P.I.S.A.N.G

Menurut salah seorang pengasasnya, Edmund Bon:

"Kita mengadakan rundingan dengan organisasi-organisasi bukan kerajaan supaya kita boleh menggembeleng tenaga bersama-sama untuk memperjuangkan isu berkaitan hak sosioekonomi."


Edmund turut memberitahu FMT bahawa Ops P.I.S.A.N.G dimulakan kerana mereka berhasrat untuk memperdayakan rakyat agar dapat berbincang isu berkaitan perlembagaan dan hak asasi.

Menurut Edmund, ahli Loyar Burok akan mengajar perihal perlembagaan dan hak asasi kepada masyarakat setempat agar mereka boleh kembali kepada komuniti dan menyebarkan pengetahuan ini.

Usaha secara ujikaji ini akan dilaksanakan selama setahun. Sebuah kawasan parlimen yang dimenangi dengan majoriti tipis akan menjadi kawasan tumpuan utama di mana maklumat berkaitan akan disebarkan.

Buat masa ini kawasan tumpuan akan berpusat di negeri Perak, Selangor dan Negeri Sembilan.

"Apabila rakyat memahami perlembagaan dan hak asasi manusia, mereka akan mempunyai kesedaran.

"Maka ahli politik dari Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat akan lebih prihatin dengan keperluan rakyat," jelas Edmund kepada hadirin petang tadi. - FMT

'Sakit hati' boleh lapor pada SKMM

Posted: 19 Mar 2011 05:22 AM PDT

Penulis blog Mohd Nur Hanief Abdul Jalil mendakwa beliau disiasat tiga jam oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) kerana ada yang "sakit hati" tentang kandungan blognya.

"Mereka (SKMM) kata ada orang yang laporkan saya sebab 'sakit hati'.

"Kalau orang ada sakit hati tentang gambar atau kandungan blog mereka kata boleh laporkan pada SKMM untuk disiasat," kata Hanief.

Dalam soal-siasat pagi jam 10 pagi tadi di ibu pejabat SKMM di Cyberjaya, Hanief hadir berseorangan kerana peguamnya N Surendran tidak dapat hadir.


Katanya, walaupun bapanya dibenarkan hadir sama tetapi beliau memilih menjalani sesi itu berseorangan.

SKMM meolak permohonan Surendran supaya siasatan itu ditunda ke masa lain supaya beliau dapat turut serta.

Hanief, 27, bagaimanapun berpendapat cara SKMM menangani kes itu seperti mahu menakut-nakutkan penulis blog. - mkini

Menteri Umno Perlu Kursus Perakaunan

Posted: 19 Mar 2011 05:12 AM PDT

SHAH ALAM 19 MAC : Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin menyarankan kerajaan pusat supaya menghantar barisan menterinya, termasuk Datuk Seri Noh Omar menjalani kursus perakaunan agar lebih memahami selok belok urus tadbir kewangan.

Faekah berkata demikian berikutan kegagalan barisan kepimpinan Umno dalam memanfaatkan laporan audit Yayasan Selangor yang dibentangkan kerajaan negeri baru-baru ini.

"Rata-rata nampaknya pemimpin UMNO walaupun telah menjadi Menteri tidak mempunyai pengetahuan dalam perakaunan. Justeru mereka gagal memanfaatkan laporan audit yang kita bentang. Mereka gagal memahami apa yang dikatakan belanjawan, keuntungan dan kerugian serta aliran tunai dalam satu-satu akaun.


"Kita suka mencadangkan agar kerajaan pusat menghantar mereka menjalani kursus perakaunan agar lebih memahami akan selok belok akaun dan tadbir urus kewangan," ujarnya dalam satu kenyataan media hari ini.

Faekah berkata demikian bagi mengulas reaksi beberapa pemimpin Umno, termasuk Noh Omar selaku Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno negeri Selangor yang mendakwa kos majlis makan malam yang ditanggung Yayasan Selangor, berjumlah RM800,000 pada sambutan ke 40 tahun yayasan itu 15 November lalu.

Menurut Faekah, kos sebenar majlis makan malam berkenaan hanyalah RM300, 000 dan kos yang disebut Noh Omar adalah jumlah kos keseluruhan program sambutan 40 tahun yayasan itu.

Katanya lagi, defisit yang berlaku dalam kewangan YS bukan berlaku dalam tempoh setahun atau sekelip mata sebaliknya akibat pengurusan dan pemantauan buruk ketika pentadbiran kerajaan negeri Umno-Barisan Nasional.

"Pakatan Rakyat berdepan tugas berat dalam memperbaiki kesilapan yang terkumpul sejak 52 tahun lalu untuk memastikan semua syarikat kerajaan termasuk Yayasan Selangor diurus dengan baik," katanya lagi.

Tambah beliau, pimpinan Umno Selangor seharusnya kagum dengan kejayaan kerajaan negeri yang berani mendedahkan laporan kewangan Yayasan Selangor yang tidak diaudit selama lima tahun di bawah Umno-BN.

"Kita cabar Kerajaan Pusat agar memulakan tindakan tersebut kerana bukan sahaja gagal membentangkan belanjawan yang seimbang sejak 12 tahun yang lalu malah terdapat terlalu banyak kepincangan yang disumbat di bawah kapet.

"Mendesak Tan Sri Dato' Seri Khalid Ibrahim, mengambil tanggungjawab dengan meletakkan jawatan, mereka berkata seolah-olah mereka tidak mempunyai cermin," sinis beliau. - tvs

Tiada ulasan: