Selasa, 22 Februari 2011

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


SIAPA YANG KAFIRKAN UMNO, MAHATHIR ATAU NIK AZIZ ? BIAR SAYA JAWAB

Posted: 22 Feb 2011 09:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

APABILA membaca Utusan Malaysia Online, sekali lagi Mahathir berjaya mempamirkan kejahilannya di usia yang semakin senja. Amat malang sekali, di usia sebegini Mahathir masih buta tentang Islam namun masih mahu bercakap tentang hukum Islam. Maka, memang tepatlah kata Tuan Guru Nik Aziz bahawa orang seperti Mahathir yang masih setia kepada Umno ini adalah golongan Jahil.

Beliau cuba menafsirkan kata-kata Tuan Guru Nik Aziz yang sering menyebut bahawa barangsiapa yang menolak Islam itu adalah kafir. Itu jugalah yang disebut di dalam Amanat Haji Hadi suatu ketika dahulu. Tuan Guru Nik Aziz dan juga Tuan Guru Hj Hadi tidak pernah mengkafirkan orang-orang Umno, tetapi Mahathir mempunyai tafsirannya sendiri. Berikut adalah tafsiran Mahathir seperti yang dipetik di dalam Utusan Malaysia Online:-

"Tolak Islam ini apa? Kalau anda tolak Islam anda jadi apa? Maksudnya samalah dengan mengkafirkan orang yang sokong UMNO walaupun Nik Abdul Aziz kata mana bukti dia mengkafirkan orang UMNO. "Pas ini kalau boleh mereka nak kita mengucap tiga syahadah, baru Islam kerana syahadah yang diucapkan sekarang tidak cukup bagi mereka. Pertama mengakui Allah tuhan yang satu, Nabi Muhammad SAW pesuruh Allah dan tambah yang ketiga iaitu hanya ahli Pas, Islam dan boleh masuk syurga," katanya menyindir (Utusan Malaysia Online).

Nah, lihat. Siapa yang sebut Umno Kafir? Bukankah Mahathir yang sebut? Saya mahu tanya Mahathir dan juak-juaknya, jika tolak Islam, apakah hukumnya? Masihkah beriman dengan Islam atau kafir? Jawab sendiri. Apa yang Mahathir sebut di atas, seolah-olah Mahathir mengakui sememangnya Umno tolak Islam. Jadi, penyokong-penyokong Umno patut marah kepada Mahathir.

Mengucap tiga Syahadah seperti yang Mahathir sebut itu adalah satu hujah paling bebal dari seorang bekas PM yang mengaku Islam. Beliau bukan sahaja jahil dari segi agama, bahkan jahil tentang dasar parti PAS yang beliau sendiri kenal lama dengan parti ini. PAS adalah sebuah parti atau wadah untuk menegakkan hukum Islam di negara ini. Tiada parti lain yang menjadikan Islam sebagai dasar perjuangannya di negara ini melainkan PAS. Bahkan, sekutu PAS seperti PKR dan DAP juga tidak meletakkan dasar sama seperti PAS tetapi mereka membantu PAS di dalam perjuangannya terutamanya di dalam nilai-nilai murni yang dituntut di dalam Islam seperti kebebasan kehakiman, penghapusan rasuah, keadilan dan beberapa nilai yang baik untuk sejagat. Ini tidak ada pada Umno jauh sekali dasar Islamnya.

Umno bukan sebuah parti Islam, tetapi sebuah parti sekular yang bersifat nasionalis. Islam di dalam Umno dihadkan di dalam beberapa perkara iaitu ditempelkan sepertimana wanita menempel gincu pada bibirnya. Berapa lama gincu itu boleh bertahan? Kena semangkuk sup, gincu itu akan hilang. Islam adalah Syumul, mesti dilasksanakan secara menyeluruh dan ini lah yang PAS mahu perjuangkan. Jika Umno tidak mahu menegakkan Islam, sekurang-kurangnya Umno menyokong usaha PAS ini tetapi ini tidak berlaku. Jika Umno tidak mahu bersama PAS, tetapi PKR dan DAP sanggup membantu PAS, apakah PAS mesti memilih Umno juga sebagai rakan semata-mata Umno itu parti Melayu?

Saya teringat apa yang diperkatakan oleh MP dari Shah Alam, YB Khalid Samad yang bertanya, jika ada kawan kita orang Melayu Islam mengajak kita pergi kedai arak untuk minum arak, di dalam masa yang sama ada kawan kita bukan Melayu Non Muslim mengajak kita kena teh tarik, agak-agak mana satu yang mesti kita ikut? Melayu Islam itukah atau bukan Melayu Non Muslim itu?

Apa pula kena mengena dengan tiga Syahadah seperti Mahathir perkatakan itu? Islam hanya mengucap dua kalimah Syahadah, beriman dengan Allah dan Rasulnya. Apa yang Allah suruh diikut dan apa yang Allah larang dijauhi. Rasul pembawa apa yang Allah perintahkan, selepas ketiadaan Nabi dan Rasul, maka para sahabat serta Alim Ulamak. Al-Quran yang sama digunapakai bukan Al-Quran yang ingin ditafsir semula seperti yang pernah Mahathir ingin lakukan dahulu.

Saya tidak hairan Mahathir boleh menghina PAS atau Tuan Guru Nik Aziz kerana beliau suatu ketika pernah menghina Nabi dan hukum hudud. Siapa tidak ingat Mahathir pernah berkata, Nabi tidak cukur janggut kerana di zaman dahulu tiada pisau cukur. Jika Hudud dilaksanakan maka orang-orang Islam akan mundur kerana ramai tangan orang Islam akan dipotong. Saya tidak tahu samada Mahathir sudahj bertaubat atau belum atas perkataan beliau itu, tetapi saya berharap beliau sudah bertaubat kerana usia beliau di penghujung senja.

Jika Umno masih kabur dengan perjuangan PAS, adalah lebih baik Umno mengadakan muzakarah dengan PAS tentang Islam ini bukan muzakarah tentang perpaduan Melayu semata-mata atau berbincang hanya untuk menubuhkan Kerajaan Perpaduan sahaja. Silalah bermuzakarah, dan letaklah Al-Quran di tengah-tengah sebagai Hakim. Masalahnya, mahukah Umno? Jika tidak mahu, jangan salahkan jika ada yang mengatakan bahawa menyokong Umno itu sebagai Jahilliyyah./wfauzdin.blogspot.com

TUAN IBRAHIM TOKOH YANG MAMPU BELA NASIB WARGA FELDA DI KERDAU

Posted: 22 Feb 2011 08:11 AM PST

Us Tuan Ibrahim Tuan Man - Calon PAS PRK Dun Kerdau ?

Oleh: WFAUZDIN NS

UMNO telah pun mengumumkan calonnya di PRK Dun Kerdau iaitu Naib Ketua Bahagian Umno Kuala Krau Syed Ibrahim Ahmad pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau pada 6 Mac ini.
NONEKini, persoalan yang masih bermain di fikiran kita adalah siapakah pula calon yang akan mewakili PR dari PAS. Difahamkan pengumuman calon PAS akan dibuat oleh Mursyidul Am PAS di dalam satu majlis ceramahnya di Kerdau pada 24 Feb ini.

Saya hanya meletakkan dua tokoh pada anggapan saya begitu popular untuk dipilih sebagai calon di kawasan yang pengundinya adalah Melayu di kalangan warga Felda. Dua tokoh berkenaan adalah Pesuruhjaya PAS Pahang sendiri iaitu Us Tuan Ibrahim Tuan Man dan juga Ketua Pemuda PAS Pusat iaitu Us Nasruddin Hassan Tantawi.

Pada pandangan saya, dan mengikut rating pilihan pada blog saya setakat ini, ramai yang memilih agar Us Tuan Ibrahim Tuan Man diletakkan bertanding di situ. Beliau adalah seorang tokoh yang popular dan diminati ramai sebelum beliau aktif di dalam politik lagi. Itu satu kelebihan buat beliau. Beliau juga pernah menjadi Adun Jengka iaitu satu kawasan felda juga, oleh itu beliau tentunya banyak pengalaman di dalam memperjuangkan isu-isu di felda terutamanya.

azlan

Pada pilihan raya umum 2008, Allahyarham Zaharuddin menewaskan calon PAS, Hassanuddin Salim, dengan majoriti 1,615 undi. Majoriti ini tidak banyak, tetapi bukan mudah kerana kita kena faham bahawa kita sentiasa berdepan bukan sahaja dengan Umno/Bn, tetapi seluruh jentera kerajaan. Sekarang pun, jentera kerajaan seperti media TV telah dipergunakan siang malam tanpa memberi peluang pihak kita menjawabnya. Di mana SPR? Itu juga satu masalah buat kita.

Ada yang berani potong jari kalau Umno tidak menggunakan duit kerajaan untuk menyalurkan peruntukan itu dan ini setiap kali adanya pilihanraya. Mengapa peruntukan tersebut turun secara tiba-tiba? Ini juga akan kita hadapi.

Ertinya, bukan mudah buat PAS. Tetapi, sekiranya PAS berjaya merampas kerusi ini dari Umno, ini bererti PAS amat hebat. Umno walaupun dibantu oleh jentera kerajaan, mereka juga amat khuatir jika tewas kerana ini akan memalukan Umno. Kebimbangan Umno dapat dibayangkan dengan kata-kata Muhyiddin , "Terimalah dengan ikhlas, terimalah calon kita dengan semangat perpaduan, kerana apa yang paling penting ialah parti Umno dan BN, dan bukannya calon," katanya (Petikan dari Malaysiakini)

Jelas, Muhyiddin dapat merasakan ada di kalangan pemimpin Umno tempatan yang terasa hati kerana tidak dicalonkan. Ini yang menggusarkan Muhyiddin, dan kita berharap agar perpecahan di kalangan mereka akan membantu calon PAS nanti. /wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan: