Kepada:
Editor
Forum, Berita Harian
9 Apr 2008
PENJELASAN TENTANG PANDANGAN ISLAM MENGENAI FENG SHUI
KAMI merujuk kepada surat Encik Sheikh Anwarul Mohamad Sharif dan Encik Abdul Halim Abdul
Karim bertarikh 19 dan 12 Mac 2008 yang meminta penjelasan tentang amalan feng shui menurut
pandangan Islam.
Dalam rencana Berita Minggu bertarikh 2 Mac lalu mengenai seorang Muslim yang mengamalkan
feng shui, ada disertakan petikan panduan agama dari laman web Majlis Ugama Islam Singapura
(Muis) berkaitan hukum amalan feng shui dalam Islam.
Jawapan agama yang dipetik itu sama sekali tidak berupa pengesahan hukum yang khusus untuk
pengamalan feng shui yang dipaparkan dalam rencana berkenaan.
Ingin kami jelaskan bahawa jawapan itu merupakan irsyad ataupun panduan agama umum untuk
soalan yang sering diajukan (FAQ) dan bukan fatwa rasmi mengenai feng shui yang dikeluarkan
Jawatankuasa Fatwa Muis.
Lazimnya, masyarakat boleh bertanya mengenai sesuatu isu dengan latar belakang dan
maklumat tertentu dan Muis cuba memberikan panduan bersesuaian dengan soalan yang
diutarakan.
Irsyad kami sama sekali tidak menyatakan feng shui tidak ada kena-mengena dengan agama
seperti yang dinyatakan Encik Abdul Halim.
Malah, ia dengan jelas membezakan dua unsur feng shui iaitu unsur yang berdasarkan
kepercayaan agama dan unsur yang berdasarkan falsafah dan ilmu sains tanpa elemen agama.
Irsyad kami dengan jelas menegaskan 'tidak menjadi satu kesalahan jika orang Islam mengikut
cara feng shui atas dasar falsafah dan elemen saintifik, tanpa mempercayai yang lebih dari itu'.
Yang kami maksudkan dengan 'yang lebih dari itu' ialah unsur feng shui yang ada kena-mengena
dengan agama, lantas boleh menjejas akidah kita.
Namun, saranan yang dikemukakan kedua-dua pembaca itu agar Muis mengambil pendekatan
lebih teliti dan terperinci dalam mengeluarkan panduan-panduan agama kepada masyarakat amat
kami hargai.
Kami di Muis telah mendapatkan penerangan daripada pihak tertinggi setempat bagi agama Tao
dan merujukkan kajian-kajian akademik mengenai isu feng shui, latar belakang, ciri-ciri dan
bentuk-bentuk pengamalannya. Walaupun nama feng shui itu melambangkan satu jenis amalan, aplikasinya pada hari ini
merangkumi pelbagai sudut.
Kepercayaan bahawa feng shui yang baik akan memperbaiki nasib dan dapat menjauhkan diri
daripada mudarat merupakan sesuatu yang tidak selari dengan akidah dan kepercayaan Islam.
Agama Islam menuntut agar para penganutnya berpegang teguh dengan keyakinan bahawa
satu-satunya kuasa yang mampu memberikan kebaikan kepada manusia ataupun melindungi
mereka daripada malapetaka adalah Allah swt.
Firman Allah dalam ayat 51, Surah At-Taubah:
'Katakanlah (ya Rasulullah) bahawa sekali-kali tidak akan menimpa kami kecuali sesuatu yang
telah ditentukan Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami dan orang-orang yang beriman hanya
bertawakal kepada-Nya.'
Ada juga sudut pengamalan feng shui yang selari dengan logik, mengambil kira pertimbangan
praktikal dan aturan persekitaran yang baik.
Contohnya, memasang cermin di satu sudut rumah untuk menjadikan rumah itu kelihatan lebih
luas atau meletakkan kolam air untuk menambahkan ketenangan di rumah.
Ternyata perkara ini memang mempunyai kesan dari sudut psikologi dan dibuktikan dengan
dapatan sains moden dan tidak bercanggah dengan akidah dan kepercayaan Islam.
Secara dasarnya, Islam menerima baik sesuatu perkara yang membawa kebaikan dan tidak
bercanggah dengan akidah dan kepercayaan agama.
Oleh itu, kami berpendapat bahawa masyarakat Islam sendiri dapat menilai aspek-aspek feng
shui dan memahami hukumnya, berdasarkan prinsip-prinsip yang kami utarakan.
Namun, bagi mereka yang ingin mengusahakan sesuatu secara logik dan saintifik yang dapat
diterima agama, maka kami menasihatkan agar tidak menggunakan nama 'feng shui' agar
mengelakkan sebarang kekeliruan yang boleh timbul.
Kami menggesa masyarakat agar terus mendalami ilmu agama dan pada masa yang sama
mempelajari dan mendalami tamadun lain terutama dalam konteks masyarakat majmuk
Singapura.
Pemahaman yang mendalam dan baik akan membantu kita menghargai lain-lain ketamadunan
dan yakin diri untuk berinteraksi serta belajar daripada masyarakat lain, sekali gus membina
masyarakat Islam yang kukuh prinsip dan amalan keagamaannya dan berjaya mengharungi
cabaran kehidupan masa kini.
Ustaz Nazirudin Mohd Nasir
Ketua Pejabat Mufti
Majlis Ugama Islam Singapura
ahahaha ini leh jatuh syirik tak??ini jahiliah ke tidak???
nk sangat fuckta kan??nah amik ko fuckta
Tiada ulasan:
Catat Ulasan