Isnin, 7 Februari 2011

BRIGED MP SEGAMBUT

BRIGED MP SEGAMBUT


BENARKAH LELAKI YANG DITANGKAP MAIN TUNCIT ISTERI ORANG INI ORANG KUAT UMNO SEHINGGA KES DI DIAMKAN?

Posted: 07 Feb 2011 08:17 AM PST

KESAL...Razif menunjukkan laporan polis berhubung tangkapan khalwat isterinya.
KESAL...Razif menunjukkan laporan polis berhubung tangkapan khalwat isterinya.
KUALA LUMPUR: Seorang isteri berusia 38 tahun terkedu apabila dicekup suami sendiri ketika asyik memadu asmara bersama teman lelakinya di sebuah rumah di Puchong Perdana, dekat sini.
Lebih mengaibkan perbuatan terkutuk wanita itu turut disaksikan anak perempuannya berusia 18 tahun yang mengikuti serbuan bersama beberapa pegawai sebuah masjid di kawasan itu.

Suami wanita terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Razif, 47, berkata ketika serbuan kira-kira jam 2 pagi pada 2 Februari lalu, isterinya yang bekerja di sebuah hotel di ibu negara, berdua-duaan dengan teman lelakinya berusia 49 tahun.
Menurutnya, kereta lelaki terbabit yang diletak di luar rumah turut ditutup nombor pendaftarannya supaya ia tidak dicam jiran sekeliling, sekali gus melindungi perbuatan maksiat mereka.

"Hanya Tuhan yang tahu bagaimana perasaan saya apabila melihat isteri berasmara dengan lelaki itu. Lebih menyakitkan hati, lelaki terbabit turut berlagak samseng apabila mengeluarkan kata-kata kesat kepada saya di hadapan anak perempuan saya," katanya.

Menurutnya, selepas dicekup isteri dan kekasihnya itu yang juga seorang kakitangan sebuah universiti terkemuka di ibu negara dibawa ke Balai Polis Bukit Puchong untuk tindakan lanjut termasuk merekodkan laporan mengenai tindakan khalwat mereka
Sebaik sampai di balai (polis) tanpa rasa malu atau kesal, lelaki itu bertindak berani apabila meluru masuk untuk membuat laporan kononnya dia tidak bersalah dan rumahnya diceroboh.

"Lebih teruk, dia juga sengaja memeluk serta bermesra dengan isteri di depan kami semua bertujuan untuk menaikkan kemarahan saya," katanya.
Razif berkata, isterinya dipercayai sudah menjalinkan hubungan dengan lelaki itu sejak empat bulan lalu dan dia sebelum ini sudah mengesyaki perkara itu, namun tiada bukti sehingga kedua-duanya tertangkap. "Kami sudah berkahwin selama 20 tahun dan dikurniakan lima anak. Sekarang keluarga serta anak-anak kucar-kacir disebabkan perbuatan isteri saya yang melampau ini," katanya.

Ahli Jawatankuasa masjid, Harun Nayan yang terbabit serbuan khalwat itu berkata, tiga ahli kariah termasuk imam masjid di situ membuat serbuan selepas menerima aduan suami wanita terbabit yang mendakwa isterinya berdua-duaan dengan lelaki lain dalam sebuah rumah.

Menurut Harun, suami serta anak perempuan wanita itu turut serta serbuan berkenaan dan sebaik pasangan terbabit ditahan, mereka dibawa ke balai polis.

"Laporan polis mengenai tangkapan pasangan khalwat itu dibuat imam yang mengetuai serbuan. Ia bagi membolehkan pihak Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) membuat siasatan lanjut selepas ini.

"Selepas laporan dibuat kami semua beredar dan kebiasaannya polis akan merujuk kes itu kepada Jais yang kemudian akan memanggil kami untuk mendapatkan butiran kes berkenaan, namun setakat ini kami belum dipanggil untuk memberi keterangan," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Jais, Mohamad Rais Rasid, berkata pihaknya belum menerima laporan kes terbabit, namun akan membuat tindakan susulan termasuk siasatan terperinci terhadap tangkapan itu.

"Walaupun tangkapan dilakukan pegawai masjid bersama penduduk, Jais masih mempunyai bidang kuasa untuk mengambil tindakan susulan termasuk pendakwaan kerana pegawai masjid dilantik oleh Jais dan mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan sewajarnya.

"Bilal, imam, nazir dan siak adalah pegawai masjid yang dilantik Jais dan tindakan yang diambil mereka tidak boleh dipertikaikan. "Dalam siasatan ini kami akan dapatkan keterangan saksi dan laporan daripada pihak sepatutnya seperti pihak masjid sebelum mengambil tindakan lanjut untuk pendakwaan," katanya.

Menurutnya, jika ada bukti menunjukkan pasangan terbabit melakukan kesalahan syariah mereka tidak akan terlepas daripada dikenakan tindakan mengikut Enakmen Jenayah Syariah Selangor.

ANDA POLIS: ATAU LELAKI YANG YG RAJIN SOLAT? AWAS ANDA SEDANG DIPERHATIKAN

Posted: 07 Feb 2011 07:15 AM PST

Hampir mirip dengan era orde barunya Suharto beberapa waktu yang lalu, sebuah dokumen rahasia kepolisian Tunisia di kota Naqradan, provinsi Mednin mengungkapkan sesuatu yang 'aneh' untuk sebuah negara muslim.
Dokumen tersebut ditemukan setelah para demonstran anti-pemerintah mengobrak-abrik kantor pusat kepolisian kota Naqradan.
Yang menarik dari dokumen rahasia tersebut adalah dokumen itu menyebutkan bahwa kepala kepolisian di provinsi Mednin telah memerintahkan kepada tim khusus kepolisian untuk memata-matai anggota polisi dan para komandan polisi yang rajin shalat, khususnya yang rajin shalat berjamaah di masjid serta yang memiliki istri mengenakan pakaian muslimah/jilbab.

SELAIN MUBARAK:INILAH 7 DIKTATOR BERBAHAYA DIDUNIA KETIKA INI

Posted: 07 Feb 2011 06:19 AM PST

Selain Husni Mubarak di Mesir, sedikitnya ada tujuh pemimpin diktator terburuk di seluruh dunia. Salah satunya adalah Raja Arab Saudi. Ironisnya, para pemimpin diktator dan antidemokrasi itu mendapat dukungan, baik materil maupun nonmateril dari Amerika Serikat yang selama ini mengagung-agungkan demokrasi.
Joshua Holland, editor dan penulis senior di situs analisa politik dan kajian internasional AlterNet, mengungkap siapa saja ketujuh diktator paling buruk sedunia itu;
1. Paul Biya, Kamerun
Biya berkuasa di Kamerun sejak memenangkan "pemilu" tahun 1983. Mengapa kata "pemilu" diberi tanda kutip, karena tidak seperti pemilu pada umumnya, Biya menjadi satu-satunya kandidat presiden dalam pemilu tersebut dan ia diklaim berhasil mendapat dukungan 99 persen suara dalam pemilu tersebut.
Kamerun merupakan salah satu negara yang berhubungan dekat dengan AS. Tak heran, meski pemilu yang digelar sangat tidak demokratis, pemerintah AS tetap menggulirkan dana bantuan keuangan untuk pemerintah Kamerun lewat lembaga-lembaga finansial internasional seperti Bank Duna, IMF dan African Development Bank.
Organisasi hak asasi manusia Amnesty Internasional dalam laporannya menyebutkan bahwa pemerintahan Biya di Kamerun kerap menangkapi dan memenjarakan wartawan, melakukan eksekusi tanpa prosedur hukun dan melakukan bisnis kotor.
Pemerintah juga berusaha membungkam gerakan oposisi dengan melakukan dan menutup-nutupi berbagai pelanggaran hak asasi manusia yang dilakukan aparat negara. Rezim Biya di Kamerun tak segan-segan menangkap orang-orang yang dianggap menentang pemerintah, melarang warganya berkumpul atau membentuk asosiasi dan membatasi kebebasan mengeluarkan pendapat.
2. Gurbanguly Berdymuhammedov (Berdymukhamedov), Turkmenistan
Berdymuhammedov berkuasa sejak 2006 setelah presiden Turkmenistan wafat. Ia berhasil merebut tampuk kekuasaan di Turkmenistan dengan cara mengeluarkan mandat untuk memenjarakan pengganti presiden yang wafat.
Laporan Departemen Luar Negeri AS menyebutkan bahwa sejak tahun era tahun '90-an, Turkmenistan menjadi pemain utama dalam "US Caspian Basin Energy Initiative". Negara itu memfasilitasi negosiasi antara perusahan-perusahaan komersil dan pemerintahan Turkmenistan, Georgia, Azerbaijan dan Turki dalam pembangunan jaringan pipa bawah laut di Laut Kaspia untuk menyalurkan gas-gas alam serta ekspor gas alam Turkmenistan ke Turki dibawah bendera yang mereka sebut sebagai Trans-Caspian Gas Pipeline (TCGP)
Majalah Parade melaporkan bahwa AS menikmati pasokan minyak dari Turkmenistan. Pada tahun 2008, nilai impor minyak AS dari negeri itu mencapai 100 juta dollar. Perusahaan minyak Chevron bakan membuka kantor perwakilan sendiri di Ashgabat, ibukota Turkmenistan.
Namun pendapatan negara dari hasil ekspor gas alam dan minyak, terutama ke AS, tidak pernah dirasakan rakyat Turkmenistan. Organsasi Hak Asasi Manusia Human Rights Watch dalam laporannya menyatakan bahwa Berdymuhammedov justru menerapkan kebijakan yang mengekang kehidupan sosial rakyatnya serta bertindak represif.
3. Teodoro Obiang Nguema, Equatorial Guinea
Teodoro sudah berkuasa selama 32 tahun di Equatorial Guinea setelah menggulingkan dan mengeksekusi pamannya sendiri, Francisco Macias.
Setelah melakukan kudeta berdarah dan berhasil naik ke tampuk kepemimpinan, Obiang berjanji akan memimpin dengan cara yang lebih baik dan lebih lunak dari pendahulunya. Tapi nyatanya, Obiang tak kalah keji dengan pamannya. Tahun 1990-an, Dubes AS di negara itu bahkan pernah mendapatkan ancaman akan dibunuh hingga harus dievakuasi.
Tapi hubungan Obiang dengan AS kembali mesra setelah ditemukan sumber-sumber minyak di lepas pantai negara tersebut. Masih menurut data majalah Parade, AS mengimpor lebih dari 3 milliar produk petroleum dari Equator Guinea pada tahun 2008. Di masa-masa awal eksplorasi sumber minyak, negara itu bahkan mampu meraup pendapat mencapai 700 dollar AS tapi semua pendapatan negara itu disimpan di rekening-rekening pribadi Obiang yang dirahasiakan dan AS tutup mata atas fakta tersebut sepanjang masih bisa mengeruk keuntungan dari sumber minyak negeri Obiang.
4. Idriss Deby, Chad
Chad adalah satu negara yang menjadi sekutu AS dalam kampanye "perang melawan teror". AS menikmati hubungan dengan Chad berupa impor minyak dari negeri itu yang nilainya mencapai 3 miliar dollar per tahunnya.
Bisnis minyak dengan AS inilah yang memperkuat rezim Idriss Deby. AS, menurut majalah Parade, juga ikut memperkuat angkatan bersenjata Chad meski miiter negara itu ditengarai mengeksploitasi anak-anak untuk dijadikan tentara.
Amnesty Internasional dalam laporan tahun 2010 juga menggambarkan buruknya situasi kemanusiaan di Chad dibawah kepemimpinan Idriss Deby. Warga sipil dan pekerja kemanusiaan banyak yang diculik dan dibunuh, maraknya kekerasan dan perkosaan terhadap kaum perempuan, termasuk anak perempuan dan anak-anak yang dipaksa menjadi tentara.
Rezim Deby menangkapi, memenjarakan dan menyiksa orang-orang dari kelompok yang dianggap oposisi pemerintah, mengintimidasi para wartawan dan aktivis hak asasi manusia, bahkan pada tahun 2009 menghancurkan rumah-rumah dan fasilitas lainnya sehingga menyebabkan ribuan orang menjadi tuna wisma, dan membiarkan pada bandit dan kelompok bersenjata berkeliaran dan mengancam keamanan rakyatnya.
5. Islam Karimov, Uzbekistan
Karimov menjadi presiden Uzbekistan sejak tahun 1990. Ia juga menjadi salah satu sekutu AS dalam "perang melawan teror". Karimov memberi tempat bagi pasukan AS di Karshi-Khanabad, yang dijadikan sebagai basis angkata udara AS sampai tahun 2005.
Hubungan Karimov dan AS jadi "dingin" setelah ia meminta AS untuk menutup basis militer tersebut. Meski demikian, menurut Parade, hubungan dagang antara AS dan Uzbekistan meningkat dua kali lipat pada tahun 2008 dan AS mengimpor uranium dalam jumlah besar dari Uzbekistan, untuk keperluan pusat energi nuklir dan persenjataan AS. Tahun 2009, Uzbekistan bahkan memesan pesawat Boeing untuk keperluan maskapai nasionalnya, dengan nilai pembelian sebesar 600 juta dollar.
Tapi sebagai pemimpin, Karimov menggunakan tangan besi dalam mengatur rakyatnya. Laporan Human Rights Watch menyebutkan, rezim Karimov melakukan penangkapan, penyiksaan dan memberlakukan pembatasan bagi kelompok agama minoritas. Karimov bahkan disebut-sebut tak segan-segan membunuh lawan politiknya, dengan cara merebus "musuh"nya hingga mati.
6. Meles Zenawi, Ethiopia
Zenawi sudah berkuasa di Ethiopia selama 20 tahun. Tahun 2010, ia kembali berkuasa setelah partainya Front Demokrasi Revolusioner Rakyat Ethiopia memenangkan pemilu dengan dukungan suara 99, 6 persen ! ia berhasil mengintimidasi dan menekan para pendukung partai-partai oposisi dalam pemilu yang penuh rekayasa.
Ethiopia adalah sekutu strategis AS dalam agenda "perang melawan teror" dan pemerintahan Zenawi menerima sokongan dana dari pemerintah AS. Menurut lembaga U.S. Agency for International Development, AS merupakan negara donor terbesar bagi Ethiopia.
Pada masa pemerintahan Presiden George W. Bush, Kongres AS mengesahkan undang-undang yang isinya meminta pemerintah AS membatasi bantuan militer untuk Ethiopia, karena rezim Zenawi dianggap membelenggu kebebasan pers dan buruknya kondisi hak asasi manusia di negeri itu. Tapi Buhs keberatan dengan undang-undang tersebut dan tetap menggulirkan bantuan finansial dengan dalih untuk biaya "antisipasi terorisme".
Rezim Zenawi melarang adanya kelompok-kelompok oposisi dan berdirinya lembaga swadaya masyarakat. Ia juga dianggap bertanggung jawab atas kasus-kasus penghilangan orang secara paksa. Meski demikian, AS tetap memberikan bantuan pelatihan terhadap pasukan militer Ethiopia.
7. Raja Abdullah bin Abdul Aziz, Arab Saudi
Raja Saudi ini menjadi satu dari tujuh pemimpin diktator di dunia versi AlterNet. Arab Saudi, merupakan sekutu AS yang paling penting di Timur Tengah. Selama puluhan tahun, AS memberikan layakan keamanan bagi keluarga kerajaan Saudi dengan kompensasi hasil minyak bumi negara Saudi.
Sejak menjadi Raja Saudi tahun 2005, Raja Abdullah sudah melakukan sejumlah reformasi di negaranya. Tapi Human Rights Watch menilai reformasi yang dilakukan Raja Abdullah kebanyakan masih berupa simbolis dan belum memenuhi tuntutan perlindungan atas hak asasi manusia secara konkret.
Amnesty International dalam laporan tahun 2010 menyebutkan bahwa kerajaan Arab Saudi masih memberlakukan kebijakan yang represif untuk membungkam kebebasan berpendapat dan berkumpul bagi rakyatnya. Ratusan orang ditangkap atas tuduhan teroris dan ribuan dipenjara atas nama keamanan negara. Dalam banyak hal, pemerintah Saudi juga masih membatasi hak-hak perempuan dengan mengatasnamakan ajaran agama. (ln/AlteNet)

PAS TWLUR KONTOT? BIAR BETUL...

Posted: 07 Feb 2011 05:03 AM PST

Barisan Nasional (BN) yang menyandang kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dilihat kemungkinan boleh mengekalkannya tanpa cabaran jika Pakatan Rakyat khususnya PAS memutuskan untuk tidak meletakkan calon mereka kali ini.
Pilihan raya kecil kerusi DUN Merlimau akan berlangsung 6 Mac ini.
The Malaysian Insider difahamkan beberapa pemimpin kanan PAS sedang melobi untuk tidak menurunkan calon mereka di kubu kuat BN itu.
"Kita perlu memilih pertarungan, kita tidak boleh bertanding hanya kerana adanya kekosongan. Kosnya tinggi dan ini masa untuk kita memfokus pada pilihan raya umum," kata seorang anggota biro politik PAS yang tidak mahu namanya didedahkan.
Daripada 14 pilihan raya kecil sejak 2008, PAS bertanding tujuh kali dan menang empat.
Kali terakhir PAS memutuskan untuk tidak bertanding pada pilihan raya kecil ialah Januari 2007, yang diadakan ekoran kekosongan kerusi DUN Batu Talam di Pahang.
PAS menggariskan kelemahan proses pilihan raya sebagai alasan memulau pilihan raya kecil ketika itu.
"Kecuali beberapa pemimpin yang ghairah mahu mengadakan bilik gerakan di Merlimau, kebanyakan kami di peringkat nasional tidak cenderung untuk bertanding," kata sumber itu.
Pemimpin jawatankuasa kerja PAS pusat itu berkata halangan dihadapi hanyalah hasrat kepimpimpinan parti peringkat negeri dan kawasan Jasin.
Perkara itu dijangka dibincangkan pada mesyuarat Pakatan Rakyat petang ini.
Biro politik PAS akan mengadakan mesyuarat mereka malam ini.
The Malaysian Insider isu tersebut akan disentuh dalam kedua-dua mesyuarat itu.
Dipercayai Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang dilantik sebagai pengarah pilihan raya kecil Merlimau menyokong idea itu.
Seorang lagi pemimpin PAS berkata parti itu perlu membuat keputusan itu sebelum memujuk rakan-rakan mereka dalam Pakatan Rakyat mengambil langkah yang sama.
"Masalahnya ialah PKR dan ketua Angkatan Mudanya Shamsul Iskandar Akin yang berminat mahu bertanding, akan ada kesan dalaman lebih buruk jika PKR bertanding," katanya dengan merujuk kepada persefahaman ketika pilihan raya umum 2008 di mana Shamsul tidak bertanding di Jasin tetapi memilih kerusi Dungun di Terengganu.
Bahagian Parlimen Jasin mempunyai lima DUN di mana BN menang kesemuanya pada 8 Mac 2008.
PKR juga menunjukkan minat ke atas Merlimau agar boleh ditandingi oleh Shamsul.

GULA DU POSEN MAHU BERKIRA:PERABIS BELI KAPAL BERATUS JUTA:CISSSS UMNO SIALAN

Posted: 07 Feb 2011 02:00 AM PST

Pembelian oleh Kementerian Pertahanan sekali lagi menarik perhatian apabila dikatakan bersedia membayar RM6 bilion bagi mendapatkan enam kapal tentera laut, 870 peratus lebih mahal daripada bayaran negara lain untuk kapal yang sama.

Menurut ahli parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua, pembelian kapal peronda pesisir pantai OPVs oleh Tentera Laut Diraja New Zealand tahun lalu hanya bernilai NZ$90 juta (RM210 juta) setiap satu.

NONEIsrael, tambahnya, yang sedang berperang, membayar AS260 juta (RM791 juta) untuk OPVs, kira-kira RM219 juta kurang daripada apa yang sedia dibayar oleh Kementerian Pertahanan.

Menurutnya, kelas Roisin buatan Ireland bernilai AS34 juta (RM103 juta); Super Vita dari Greek bernilai AS$108 juta (RM329 juta); Type 130 dari Jerman (AS188 juta atau RM572 juta) dan Saar V dari Israel (AS260 juta atau RM791 juta) setiap satu.

"Hatta dalam kelas yang amat tinggi, Lockheed Martin dan General Dynamics, dua syarikat persenjataan terbaik dan terbesar di dunia, membina kapal perang Littoral (LCS) Amerika Syarikat dengan nilai kurang daripada AS300 juta (RM913 million) pada tahun 2004," kata Pua.

Dalam satu kenyataan hari ini, Pua juga setiausaha publisiti DAP mempertikaikan kerana pembelian itu tidak dibuat secara kompetitif apabila negara yang jauh lebih maju dalam ketenteraan seperti Amerika Syarikat mengamalkan perkara itu.

JERUNG DARI BN UMNO TAK JADI SOAL:IKAN BILIS PR TERUS DI JALA:SPRM BISU?

Posted: 07 Feb 2011 12:56 AM PST

Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang lembab menyiasat tuduhan penyalahgunaan kuasa dan rasuah Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud oleh laman sesawang Sarawak Report.

anwar keadilan network launch 230111"Setiap laporan kredibel harus diselidiki. Ini adalah pendirian standard yang kita pegang," katanya kepada wartawan sebelum berangkat ke Kuala Lumpur, semalam.

Menurut Anwar, jika ada dakwaan dilemparkan ke atas dirinya, SPRM tidak akan berlenggah bagi menyiasat.

"Tetapi ketika tuduhan dilemparkan ke atas Perdana Menteri Najib (Abdul) Razak dan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Rais Yatim dan juga ke atas Taib, SPRM lambat bertindak," katanya.

Anwar berkata Malaysia mempunyai dua set undang-undang - satu set undang-undang yang tidak 'bertaring' bagi golongan kaya dan berkuasa, dan yang kedua bagi rakyat biasa, seperti dirinya.
Perlu diubah

"Set undang-undang ini perlu diubah," katanya sambil menambah perkara itu tidaak akan berlaku selagi BN terus berkuasa.

NONEAnwar juga mendakwa BN akan menghalang sistem itu dipinda bagi menjamin kedudukan mereka selagi mereka terus memerintah.

"(Jika) anda ingin memastikan bahawa ada keadilan dan keadilan, maka sistem harus diubah untuk kebaikan selamanya," katanya.

Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, Sarawak Report telah mendedahkan laporan yang disokong dengan apa yang dikatakan adalah dokumentari dan bukti bahawa Taib, ahli keluarga serta rakan-rakannya telah menjadi jutawan.

Menurut Sarawak Report juga memuatkan artikel-artikel menuduh keluarga Taib diberikan kontrak melalui perundingan terus bagi projek membina dan menyelenggara jalan, jambatan dan projek-projek besar yang lain.
Krisis politik
Anwar juga memberi amaran akibat daripada penyalahgunaan kuasa dan rasuah yang kronik mungkin akan menyaksikan bantahan oleh rakyat seperti yang dilihat pada krisis politik di Tunisia dan Mesir .

azlanPerkara yang sama boleh terjadi di negara-negara Islam lain di Asia atau di tempat-tempat lain di seluruh dunia, katanya.

"Kita harus sedar apa yang berlaku di kedua-dua negara tersebut," katanya.

Justeru, beliau mengingatkan BN supaya tidak memperlekehkan atau menghina penduduk luar bandar dengan memikirkan mereka akan puas dengan sesekali jalan dan jambatan dibina di daerah mereka.

"Mereka ini rakyat Malaysia dan harus diberi hak dan kuasa untuk menentukan masa depan mereka sendiri," katanya.

NONESehubungan itu, anwar berkata adalah penting bagi PKR untuk terus memperkukuh dan mempermantapkan kubu-kubunya dan bekerjasama erat dengan rakan kongsi Pakatan Rakyat - DAP, PAS dan SNAP di Sarawak.

"Ini juga adalah tugas para pemimpin nasional parti bagi memaklumkan kepada rakyat di Sarawak tentang perlunya perubahan, membersihkan rasuah dan menghapuskan penyalahgunaan kuasa," katanya.

PERSAMAAN PEMIMPIN NEGARA DENGAN RAJA NAMRUD

Posted: 06 Feb 2011 10:37 PM PST

Raja Namrud telah dianugerahi dengan daya intelek yang tinggi dan menjadi pakar dalam pelbagai bidang seperti seni reka, matematik dan ilmu falak.
Baliau telah menemui sistem sexagesimal yang membahagikan bulatan kepada 360 darjah, satu darjah kepada 60 minit dan 1 minit kepada 60 saat. Selain itu beliau menetapkan bahawa satu hari terbahagi kepada 24 jam setiap jam kepada 60 minit dan 1 minit kepada 60 saat. Menurut beliau hari bermula pada waktu tengah malam dan bukannya pada waktu matahari terbenam seperti yang dipercayai oleh kaum sebelumnya.
Disamping itu, Namrud mahir dalam pengiraan matematik dalam pembinaan bangunan-bangunan besar, jambatan, kuil, mahligai dan empangan. Antara sumbangan beliau ialah pembinaan sistem saliran irrigation di lembah Tigris dan Euphrates. Beliaulah orang pertama yang menggunakan batu-bata dari tanah liat yang terbakar burnt clay sebagai bahan binaan bangunan. Malah beliau terkenal sebagai arkitek Menara Babil iaitu pencakar langit yang pertama di dunia.
Malangnya sebagai seorang ateis, beliau telah menyalahgunakan kebijaksanaannya untuk menyesatkan rakyatnya. Antara lain beliau telah menggunakan ilmu falak untuk mencipta pelbagai sistem meramal nasib seperti horoskop dan tilik nasib palmistry. Tujuannya ialah untuk menunjukkan bahawa manusia tidak perlukan Tuhan kerana manusia mampu meramal dan mengubah nasibnya dengan sendiri. Selain itu, beliau membina banyak bangunan serta berhala yang tersergam indah agar manusia kagum dengan kehebatan ciptaannya sendiri. Menara Babil yang bermaksud "Pintu Gerbang yang Sempurna" merupakan kuil dimana pendita-pendita menyanjungi Namrud. Tujuannya dibina ialah untuk menaikkan sebuah bangunan yang mampu mencecah kayangan. Menurut buku "Sejarah Para Rasul dan Raja" pada abad ke-9 oleh ahli sejarah Islam terkenal al-Tabari, menara tersebut telah dimusnahkan oleh Allah. Pada mulanya para pembinanya menggunakan satu bahasa iaitu bahasa Suryani, tetapi ia terpecah kepada 72 bahasa yang berlainan. Akibatnya mereka tidak dapat berkomunikasi antara satu sama lain dan tidak dapat meneruskan pembinaan menara tersebut.
Beliau juga amat meminati ilmu sihir dan menggunakannya untuk mempengaruhi fikiran rakyatnya. Adalah dipercayai beliau mempelajari ilmu tersebut dari dua malaikat Harut dan Marut yang pernah disebut dalam al-Quran.
Selain itu, beliau telah memulakan suatu era yang baru dimana manusia memandang rendah pada tuhan. Rakyatnya tidak digalakkan untuk melakukan kebaikan demi tuhan kerana baginya tuhan yang ghaib adalah lemah. Oleh itu orangramai dibawah pemerintahannya boleh mengikut nafsu manusia seperti berpesta, seks rambang, meminum arak dan segala kemungkaran yang lain. Oleh yang demikian, beliau diberi gelaran Bacchus atau Dewa Wain kerana beliau 'mabuk' dengan keduniaan. Beliau juga mendakwa dirinya Tuhan kerana sebagai seorang manusia beliau lebih tahu mengenai kelemahan manusia lain berbanding Tuhan yang jauh terpisah dari makhluknya sendiri.

GELOMBANG MERAH:PAS JANGAN CUAI:USAH TAKABBUR PAS

Posted: 06 Feb 2011 06:56 PM PST

PAS berpendapat hasrat BN merampas semula Kelantan dengan pelancaran Gelombang Merah bagi memikat sejumlah besar anak muda negeri itu sebagai angan-angan Mat Jenin.

Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad berkata beliau yakin anak muda Kelantan yang terkenal sebagai golongan terpelajar dan memenuhi pusat-pusat pengajian tinggi sukar menerima BN yang telah terbukti gagal mengurus tadbir negara sejak lebih 50 tahun lalu.

"PAS berpandangan harapan Datuk Seri Mustapa Mohamed yang hendak memikat 400,000 orang muda Kelantan hanya angan-angan mat jenin sahaja.

"Orang muda Kelantan adalah generasi yang sedar dan bermaklumat. Mereka anti penindasan, diskriminasi dan penyelewengan," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pelancaran projek Gelombang Merah oleh Mustapa yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan untuk merampas semula negeri itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Umno mensasarkan 400,000 belia Kelantan akan bersama mereka pada PRU itu nanti.

Strategi tersebut juga dilihat sama sewaktu Gelombang Biru yang dilancar Umno Terengganu pada tahun 2004 untuk merampas kerajaan negeri yang pada waktu itu diterajui PAS.

Kata Idris lagi, orang Kelantan juga sangat sukar untuk menerima Umno BN ekoran beberapa fakta diskriminasi oleh kerajaan pusat ke atas negeri itu.

Ianya termasuklah isu peruntukan kepada kerajaan negeri, isu sekatan 118 projek sejak Rancangan Malaysia ke enam pada tahun 1991dan terbaru isu royalti yang sehingga kini sangat perit dirasai rakyat negeri itu.

"Kenapa pemimpin Umno Kelantan yang berada di peringkat pusat telah mengkhianat rakyat Kelantan sehingga sanggup menyalurkan minyak ke Songkla Thailand, padahal lebih ekonomik ia mendarat di Kelantan.

"Kesemua sikap ini tidak boleh diterima oleh orang muda Kelantan untuk menerima Umno memerintah semula di Kelantan, kenapa mereka hendak menyerahkan diri mereka ke mulut naga untuk merosakkan sistem yang sudah dibina selama 20 tahun," ujarnya lagi.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan Mustapa, agar melihat dahulu negeri-negeri di bawah BN termasuk Sabah dan Sarawak yang masih tinggi kadar kemiskinan.

"Pulihlah ekonomi negara yang menghadapi kadar inflasi yang semakin tinggi, semuanya gara-gara kegagalan kerajaan BN.

"Kelantan sudah selesa di bawah kepimpinan PAS yang boleh bersaing dengan negeri-negeri di bawah pemerintahan BN. Umno janganlah jadi tikus membaiki labu," nasihatnya.

ARTIS BOGEL PATUT DIHUKUM PENJARA SEPERTI VIDEO PORNO INI

Posted: 06 Feb 2011 04:17 PM PST


PERNAH dilimpahi dengan gemerlapan populariti dan kerdipan lampu kameranya atas nama seorang vokalis dan selebriti popular Indonesia, kini nama Ariel lebih kuat dikaitkan dengan sisi negatif perlakuannya.



JIKA mengikut perancangan grup Peterpan yang dianggotai Ariel, Uki, Lukman dan Reza, tahun ini mereka bakal muncul dengan sebuah album baru.
Malah, pada Jun tahun lalu mereka sempat menyiapkan klip video single terbaru mereka.
Dalam klip video itu, Ariel, 29, digambarkan memiliki dua keperibadian iaitu kacak dan bengis.
Ia boleh ditonton di kaca televisyen manakala lagu itu juga boleh didengar menerusi radio.
"Sebulan lagi album itu akan dilancarkan," begitu Ariel pernah berkata.
Namun, rancangan itu gagal. Pada 3 Jun tahun lalu Ariel ditangkap pihak polis Indonesia gara-gara kes video lucah yang membabitkan dirinya dengan dua wanita selebriti, Cut Tari dan Luna Maya.
Insiden itu memusnahkan semua perancangan Peterpan. Pelancaran album ditunda, jadual pementasan terpaksa dibatalkan.
Pada Isnin lalu, Ariel atau nama sebenarnya, Nazril Irham didapati bersalah oleh sebuah mahkamah di Bandung.
Ketua Majlis Hakim, Singgih Budi Prakoso menjatuhkan hukuman penjara selama tiga tahun enam bulan dan denda Rp.250 juta (RM84,312) ke atas Ariel.
Khabarnya empat buah pendingin hawa tidak mampu menyejukkan suasana panas di dalam Dewan Pengadilan Negeri Bandung semasa hukuman itu dibacakan.
Pada masa yang sama, Ariel, peminat Peterpan, wartawan dan orang ramai berkongsi perasaan yang sama.
Malah, kehadiran Luna Maya, sang kekasih Ariel juga tidak dapat meredakan debaran buat vokalis album Hari Yang Cerah itu.
Berkali-kali Ariel mengesat mukanya dengan tisu, keringatnya bercucuran.
Sebelum itu, di dalam mahkamah, dua orang hakim bergilir-gilir membacakan hasil perbicaraan kes yang bermula sejak 22 November lalu.
Hakim Agus Suwardi membacakan kesimpulan keterangan para saksi. Hakim Syahril Mahmud pula membentangkan hujah pihak pendakwa dan pembela.
Selepas dipertimbangkan daripada pelbagai sudut, hakim-hakim berkenaan bersetuju kes itu memenuhi unsur Pasal 29 No. 4 Undang-Undang Pornografi 2008.
Namun, Ariel bernasib baik hukumannya diringankan memandangkan usianya yang masih muda.
Tambahan pula dia tidak pernah dijatuhkan hukuman untuk kesalahan lain sebelum ini.
Di luar mahkamah, kenderaan yang membawa Ariel sempat dilemparkan telur dan tomato busuk oleh peserta demonstrasi.
Kira-kira 1,000 anggota polis dikerah untuk mengawal keadaan sepanjang perbicaraan Ariel berjalan.
Kes Ariel jelas menghadirkan dua kutub, satu yang mencintai dan menangisi nasib bintang rock itu manakala satu lagi yang terus-terusan mengutuk dan menghina perlakuan seksnya.
Takdir hidup Ariel untuk 42 bulan mendatang kini sah berlantai dan berdindingkan jeriji besi.
"Nasib, saya terima. Tapi proses hukumnya tidak!" pernah jejaka kelahiran 16 September 1981 itu memprotes sewaktu perbicaraan masih berlangsung.
Di sebalik hukuman dunia yang perlu dilalui Ariel, pasti ramai peminatnya menunggu untuk dia berkarya lagi.
Tidak hairanlah kalau kelak dia dan anggota kumpulan yang masih setia bersamanya bakal menjulang lagi fenomena penjualan album Bintang Di Surga iaitu antara album paling laris sepanjang sejarah muzik Indonesia iaitu tiga juta unit.
Mungkin juga Luna Maya sudah bersedia untuk bertukar status.
Buat masa kini, inilah nasib vokalis bernama Ariel - meringkuk selama 42 bulan di dalam penjara.

SIAPA NAK HURUHARAKAN MALAYSIA? NAJIB OIII..

Posted: 06 Feb 2011 01:48 PM PST

Rakyat Malaysia perlu menolak hasutan mana-mana pihak yang cuba mengaitkan pergolakan di negara-negara lain dengan keadaan di Malaysia, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di sini, malam ini.
Beliau berkata, keadaan tidak stabil yang berlaku di beberapa buah negara lain ketika ini tidak boleh disamakan dengan keadaan di Malaysia yang selama ini ditegakkan oleh semangat satu keluarga yang besar.
Katanya, Malaysia dibina dengan berpaksikan dasar yang adil dan saksama bagi membolehkan peluang yang seluas-luasnya dapat diberikan kepada setiap rakyat untuk mengecapi kehidupan yang lebih baik.
Menurutnya, peluang ini membolehkan kekayaan negara dapat diagih secara saksama di mana golongan yang lebih berada dapat membantu golongan yang kurang bernasib baik.
"Kita tidak perlu buat perkara seperti itu (mengwujudkan pergolakan) sebab semangat satu keluarga ini sudah kita tanam selama ini," katanya semasa berucap dalam Majlis Rumah Terbuka Malaysia Tahun Baru Cina, yang dirasmikan oleh Yang Dipertua Negeri Sarawak Tun Abang Muhammad Salahuddin di Dataran Kipas Bandaraya Miri. - Bernama

MPM SELAYAKNYA DIBUBARKAN SAHAJA

Posted: 06 Feb 2011 10:08 AM PST



Ditegaskan kalau pun kerajaan mengekalkan kejayaan dan kemenangan India, mereka tidak akan memberi apa-apa impak kepada calon India kelak. Orang India boleh bersatu menyokong kaum dan kumpulan mereka, bukan seperti orang dalam MPM meleset tahi ke muka kawan Melayunya sendiri.

MPM tidak ubah seperti Merlayu Pukul Melayu saja. Bubar sajalah!..
http://msomelayu.blogspot.com/2011/02/susupan-malam.html

Tiada ulasan: