Jumaat, 18 Februari 2011

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Kes Fitnah 2 : 10 DNA Pada Tubuh Saiful

Posted: 18 Feb 2011 12:43 AM PST

KUALA LUMPUR 18 FEB : Suasana Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bertukar menjadi hangat apabila digemparkan dengan pengakuan pakar DNA, Ketua Unit Jenayah Berat Jabatan Kimia, Dr Seah Lay Hoong bahawa sample DNA yang diambil daripada tubuh pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan mungkin membabitkan 10 lelaki.

"Terdapat kemungkinan DNA yang ditemui pada sample yang diperiksa datangnya daripada 10 orang lelaki," kata Dr Seah dalam keterangannya pagi tadi ketika menjawab soal balas daripada peguam Karpal Singh.

Terdahulu, mahkamah semalam digemparkan dengan penemuan tiga DNA lelaki pada calitan yang diambil daripada tubuh Saiful, juga yang diakui oleh Dr Seah.


Pasukan peguam Anwar juga berjaya dalam bantahan mereka menolak dokumen tambahan dalam laporan kimia pada awal perbicaraan semalam kerana perbezaan ketara dengan dokumen yang diterima pada awal perbicaraan.

Justeru, Karpal meminta mahkamah menolak laporan Elektropherogram yang dibentangkan semalam berdasarkan keterangan Dr Seah.

Dr Seah turut mengakui tidak menjalankan ujian perbandingan profil DNA laporan tersebut dengan kapas pengesat DNA milik Saiful.

Seorang lagi peguambela Ram Karpal berjaya menimbulkan keraguan umum apabila soalan beliau mendapati Dr Seah tidak arif dalam penggunaan perisian Gene Mapper.

Perisian ini digunakan untuk mendapatkan keputusan laporan elektrophenograf yang dibentangkan semalam.

Tukar Tiub Cuba Digodam

Posted: 18 Feb 2011 12:16 AM PST

PAS cabar Mahathir kemuka bukti Nik Aziz salah tafsir Islam

Posted: 17 Feb 2011 11:12 PM PST

KUALA LUMPUR, 18 Feb – Pemimpin-pemimpin PAS mencabar Tun Dr Mahathir Mohamad kemukakan bukti yang mengatakan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyalah guna dan menyalah tafsir Islam demi kepentingan politik diri sendiri.

"Saya cabar beliau (Dr Mahathir) untuk kemukakan bukti yang mana kenyataan Nik Aziz selama ini bertentangan dengan ajaran Islam dan merugikan orang Islam.
"Tolong kemukakan bukti yang mana satu, kalau ada bukti baru boleh cakap," kata Ketua Penerangan PAS Idris Ahmad ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Jelas beliau, PAS mempunyai banyak bukti yang menunjukkan Dr Mahathir dan Umno menghina Islam, agama rasmi negara ini.


"Kita ada banyak bukti, selama ini Dr Mahathir dan Umno ada kuasa tapi tidak melaksanakan tanggungjawab untuk mengangkat martabat rakyat dan Islam.
"Selama 53 tahun Umno memerintah tapi mereka gagal, jadi saya minta supaya Dr Mahathir kemukakan bukti dulu sebelum nak keluarkan apa-apa kenyataan," katanya.

Dalam entri terbaru di blognya kelmarin, bekas perdana menteri menggesa Nik Aziz, Mursyidul Am PAS, yang juga Menteri Besar Kelantan berhenti daripada menyalah guna dan menyalah tafsir Islam demi kepentingan politik diri sendiri.

"Saya akui pengetahuan agama Nik Aziz dalam tetapi alangkah baiknya jika Nik Aziz berhenti daripada menyalahguna dan menyalah tafsir Islam demi kepentingan politik diri sendiri.

"Tidak ada sesiapa yang dapat lari daripada hari pengadilan yang dijanjikan oleh Allah s.w.t.," kata bekas perdana menteri ini dalam jawapan panjang lebar menjawab tulisan Nik Aziz awal bulan ini.

Justeru, Dr Mahathir yang juga bekas presiden Umno memberitahu Nik Aziz, "bertaqwalah kepada Allah s.w.t. dan hentikanlah mengeliru umat Islam di Malaysia kerana ingin menang pilihan raya."

Dalam pada itu, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar pula berkata, Dr Mahathir tidak sepatutnya menyalahkan Nik Aziz dalam perkara tersebut.

Sebaliknya, Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, Dr Mahathir perlu memperbaiki diri daripada bercakap soal agama Islam.

"Banyak pendedahan yang kita buat sebelum ini menunjukkan Dr Mahathir yang salah tafsir Islam, banyak kenyataan yang beliau keluarkan tidak bersandarkan kepada ajaran Islam.

"Jadi Dr Mahathir perlu perbaiki diri daripada kata Tok Guru (Nik Aziz) salah tafsir Islam demi kepentingan politik," katanya.

Jelas Mahfuz, apa yang dibagkitkan Nik Aziz selama ini tidak bertentangan dengan ajaran Islam, malah turut digalakkan.

"Politik ada dalam Islam, apa yang beliau (Nik Aziz) buat selama ini ikut Islam.

"Saya tidak nampak apa-apa yang dibangkitkan beliau selama ini bertentangan dengan ajaran Islam, tiada satu pun, malah tiada tindakan yang diambil terhadap beliau," katanya.

Katanya, jika Nik Aziz menyalah guna dan menyalah tafsir Islam sudah pasti jabatan agama akan mendakwa beliau kononnya membawa ajaran sesat.

"Tapi tiada tindakan yang diambil, tidak pernah beliau disenaraikan sebagai pembawa ajaran sesat.

"Kalau ada sudah tentu beliau ditangkap," katanya.

Sementara itu, Ketua Dewan Ulama Datuk Harun Taib berkata, bukan Nik Aziz yang salah tafsir Islam tapi Dr Mahathir sendiri yang tidak tahu Islam.

"Bukan Nik Aziz tapi Dr Mahathir sendiri yang tak faham Islam atau beliau sendiri memang tak faham apa itu Islam.

"Dr Mahathir tak faham Islam ... beliau memang tak faham sungguh, beliau tak belajar Islam sebab kalau faham Islam, mesti beliau tahu Islam mengamalkan politik, ekonomi, pendidikan dan banyak lagi.

"Tapi apa yang keluar dari mulut beliau ini seolah-olah menunjukkan beliau tidak tahu Islam, bagi saya beliau cakap atas dasar yang beliau sendiri tak faham," katanya.

Awal bulan ini, Nik Aziz menjawab tuduhan Dr Mahathir ke atasnya dengan menegaskan, Umno yang selama ini "menzalimi orang-orang Melayu" dan menafikan beliau menjadi punca perpecahan orang Melayu Islam negara ini.

Sehubungan itu Nik Aziz berkata, Dr Mahathir sudah mula dijangkiti penyakit "Melayu Mudah Lupa" yang pernah disebutnya satu ketika dahulu, ketika menjadi perdana menteri dan presiden Umno.- MI

Mahathir Dicabar.. Ada Brani??

Posted: 17 Feb 2011 10:52 PM PST

NGO pelawa Mahathir sertai kempen mansuh ISA

NGO hak asasi manusia Suara Rakyat Malaysia (Suaram) mempelawa Tun Dr Mahathir Mohamad secara sukarela menyertai kempen menuntut akta kontroversi ISA dimansuhkan jika bekas perdana menteri itu berkongsi hasrat yang sama.

gmi indonesian embassy memo isa detainees 180108 e nalini"Jika Dr Mahathir melihat ISA membenarkan pencabulan hak asasi dan penyalahgunaan kuasa oleh pihak berkuasa, dia patut segera mendesak pemansuhan akta kuku besi ISA," kata penyelaras Suaram Nalini E (kanan).

Semalam, Dr Mahathir mendakwa beliau pernah cuba untuk memansuhkan ISA ketika menjadi perdana menteri tetapi mendakwa polis berkata 'tidak boleh' kerana bahawa masih ada ancaman.


Dalam kenyataan hari ini, Nalini berkata, jika dakwaan Dr Mahathir tentang tindakan polis itu benar, beliau sendiri dan kerajaan patut memberi jawapan kerana memberikan "kuasa mutlak" kepada polis untuk menggunakan ISA dan menahan orang ramai tanpa perbicaraan.

azlan"Pasukan polis perlukan reformasi segera. Walaupun terdapat saranan daripada Suruhanjaya Pasukan Polis pada 2005 untuk mengurang dan memantau kuasa polis, sehingga ini saranan itu kekal begitu saja.

"Satu-satunya sebab polis menyalahgunakan kuasa kerana kerajaan gagal melaksanakan sistem pemantauan semak dan imbang untuk keseluruhan pasukan polis di Malaysia," kata Nalini.

Mengulas dakwaan Dr Mahathir semalam, Nalini berkata pendedahan Dr Mahathir semalam menimbulkan banyak persoalan berbangkit.

"Jika dakwaan Dr Mahathir itu benar (bahawa polis menghalangnya mansuhkan ISA), kenapa dia ghairah mempertahankan ISA selama ini? Kenapa ISA terus digunakan meluas bertahun-tahun, menjelang Operasi Lalang pada 1987, gerakan reformasi 1999 hingga 2001 dan perang menentang keganasan selepas 11 September?

"Apa yang menggerakkan Dr Mahathir mencadangkan pemansuhan ISA? Adakah polis terlalu berkuasa untuk menghalang arahan perdana menteri?" soal Nalini.

Adun Tenang Sakit Jantung

Posted: 17 Feb 2011 10:46 PM PST

Belum pun habis BN meraikan kemenangan di PRK Labis.
Belum pun sampai sebulan Adun Tenang, Azhar Ibrahim berkhidmat sebagai Adun.
Belum pun hilang warna merah tanah kubur Datuk Sulaiman Taha.
Adun Tenang yang baru, Mohd Azhar Ibrahim dilaporkan telah diserang sakit jantung.
Khabarnya sudah 4 hari beliau dirawat di Hospital Kuala Lumpur.

Mohd Azhar Ibrahim 39 tahun merupakan seorang bekas ADO telah meletak jawatan lebih awal dari perkhidmatannya kerana menjadi calon BN pada PRK Tenang yang lalu. Oleh kerana itu dipercayai beliau berkemungkinan tidak dapat wang pencen dari jawatannya itu. Ini kerana sebagai kakitangan perkhidmatan awam, dia perlu bekerja selama 10 tahun bagi melayakkan dia menerima pencen.


Tidak mengapalah, sebab beliau pun sudah menang sebagai Adun Tenang. Tapi syarat sebagai wakil rakyat (Ahli Parlimen/Adun), beliau perlu menjadi wakil rakyat selama 2 penggal berturut-turut bagi membolehkan dia menerima pencen. Bagi wakil rakyat yang berkhidmat hanya sepenggal, dia tidak layak menerima pencen.


Jadi sama-samalah kita berdoa supaya Mohd Azhar Ibrahim ini kembali sihat dan dapat berkhidmat kepada masyarakat Labis. Kasihan juga kepada keluarganya. Andai apa-apa berlaku kepada Tok Ai, maka tiadalah pencen terbitan untuk mereka. Penat PRK Tenang tidak hilang lagi, rasanya tak sanggup untuk PRK kali ke-2 di Tenang dalam satu penggal!. - Pulakdah

SEGAGAP-GAGAP KHALID,CAKAPNYA BOLEH DIPERCAYAI.TERBARU DI BT CAVES

Posted: 17 Feb 2011 06:03 PM PST

Menteri Besar Selangor,Tan Sri Khalid Ibrahim mungkin sering dihina oleh para pengampu Umno sebagai gagap dan dilabel sebagai "Khalid Gagap",namun kesungguhan beliau dalam mentadbir negeri Selangor wajar dipuji. Banyak kejayaan dan pembaharuan yang telah berjaya dilaksanakan dalam pembangunan negeri Selangor walaupun Umno mendakwa kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor gagal melakukan perubahan di negeri tersebut malah melakukan penyelewengan dalam beberapa isu berkaitan.

Jika diperhatikan ucapan Saudara Rafizi Ramli dalam Debat 60 minit di RTM baru-baru ini,beliau yang juga Ketua Eksekutif di Pejabat Majlis Penasihat Ekonomi Selangor menjelaskan bahawa hasil data yang dicatatkan oleh kerajaan negeri melalui beberapa skim tertentu telah menunjukkan hampir setengah juta rakyat Selangor telah menerima ganjaran daripada skim-skim tersebut.


Mengenai dakwaan Umno bahawa kerajaan Pakatan Rakyat mulai hilang sokongan Melayu di negeri-negeri pentadbirannya jelas adalah tidak benar. Malah,Tan Sri Khalid Ibrahim tidak percaya jika dikatakan bahawa sokongan masyarakat Melayu terhadap kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor semakin terhakis.

Persoalannya,apakah asas utama Khalid itu?Dan benarkah pula dakwaan Umno bahawa Melayu mula meninggalkan Pakatan Rakyat?Untuk itu, tiada data rasmi ataupun mana-mana indikator yang mampu dibuktikan untuk melihat siapa benar dan siapa yang silap.Satu-satunya cara untuk menguji kebenaran tersebut adalah dengan membenarkan berlakunya pilihanraya kecil di Dun Pelabuhan Klang.Di sana kita akan dapat menilai semula samada benar atau tidak orang Melayu mula condong ke arah Barisan Nasional.Malah, desas desus sudahpun bertiup kencang mengatakan bahawa Pilihanraya Kecil di Dun Pelabuhan Klang bakal dijalankan selepas ini.

Apapun,penulis telahpun menulis dua buah artikel mengenai Pandangan Tentang Politik Selangor dalam dua siri iaitu Siri Pertama dan Siri Kedua.

Bukti : berpuluh ribu orang Melayu-Islam sekitar
Selangor masih bersama Pakatan Rakyat

Sebenarnya,penulis bukanlah hendak membela ataupun menentang pandangan Khalid Ibrahim tersebut.Pun begitu,sebagai seorang yang memerhati,kata-kata Khalid ada kewajarannya.Kemampuan kerajaan Pakatan Rakyat terutamanya Pas dalam menggerakkan puluhan ribu penyokong dalam satu-satu masa membuktikan bahawa orang Melayu masih bersama Pakatan Rakyat.Malah jika dilihat situasi dalam himpunan demo bantahan air kerajaan Selangor baru-baru ini juga menunjukkan betapa orang Melayu masih bersama Pakatan Rakyat.Mungkin benar dakwaan Umno bahawa Pakatan Rakyat dilihat bergantung kepada undi Cina tetapi ini tidak bermakna kita ketiadaan undi Melayu.Malah,untuk menang di sesebuah kawasan undi daripada semua kaum diperlukan.Dan itulah yang terjadi pada tahun 2008.Pakatan Rakyat telah mendominasi undi Melayu Bandar dan Cina.

Dan semalam pula,tanpa publisiti yang begitu meluas,hampir seribu lebih penduduk tempatan dalam Dun Batu Caves membanjiri Dewan Muhibbah di Taman Bolton Batu Caves bagi mendengar ceramah penerangan dan pelancaran Kempen Anti Saman Ekor (KASE) yang menampilkan beberapa tokoh Pakatan Rakyat.

Dengan kehadiran penduduk tempatan Batu Caves yang rata-ratanya bermotorsikal dan menaiki kereta, sememangnya cukup memberi signal kepada Umno dalam Dun Batu Caves dan Parlimen Gombak bahawa masyarakat setempat masih bersama kerajaan Pakatan Rakyat.Keadaan tempat ceramah yang terletak dalam kawasan perumahan dan jauh ke dalam di pinggir Bukit Batu Caves menunjukkan bahawa rata-rata pendengar adalah penduduk tempatan.Sememangnya,dalam mana-mana siri ceramah yang sempat dihadiri oleh penulis,bukanlah isi penyampaian yang diperhatikan,tetapi lebih kepada sambutan penduduk terhadap ceramah tersebut.Kebiasaannya apa yang disampaikan dalam ceramah telahpun diketahui oleh kita,tetapi kehadiran ke sana adalah lebih kepada menunjukkan solidariti dan sokongan kita terhadap parti.

Begitulah juga di Taman Bolton semalam.Kehadiran ribuan orang pada malam hari berkerja,dengan publisiti yang tidaklah sebegitu besar membuktikan bahawa gelombang kebangkitan rakyat bagi mempertahankan kerajaan adil dan beramanah sekaligus menolak andaian jahat bahawa penduduk Selangor telahpun menolak kerajaan Pakatan Rakyat.

Semoga berdirilah yang hak bagi menenggelamkan yang bathil.

Gambar-gambar sekitar ceramah semalam:






lain-lain gambar di pages rasmi Kempen Anti Saman Ekor@Facebook di


Kurangkan Bayaran Tol - Bukan Itu Yang Rakyat Mahukan

Posted: 17 Feb 2011 05:15 AM PST

Hapus Tol, Bukan Kurangkan- Azan Ismail

SHAH ALAM 17 FEB: Penurunan kadar tol dibeberapa lebuhraya yang diumumkan kerajaan Barisan Nasional adalah tidak wajar.

Sebaliknya kerajaan Pakatan Rakyat menyarankan agar semua bayaran tol lebuhraya dihapuskan serta merta.

Ini berikutan pemotongan subsidi yang telah dikenakan terhadap rakyat menerusi petrol, gas dan minyak masak sepanjang tempoh pemerintahan Umno-Barisan Nasional (BN).

Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail yang dihubungi Tv Selangor berkata penarikan subsidi petrol kerajaan sebanyak empat kali sehingga awal tahun ini berjaya menjimatkan lebih daripada RM25 bilion.


"Daripada RM25 bilion ini sepatutnya boleh digunakan untuk mengambil alih semua tol-tol dan lebuhraya yang ada termasuk Lebuhraya Pantai yang terbaru ini. Harganya tidak sampai tahap itu. Paling tinggi RM10 bilion hingga RM15 bilion sahaja. Maknanya kalau ambil alih tidak perlu bayar tol," kata beliau.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan kadar tol semasa RM1.60 di Plaza Tol Petaling Jaya Selatan 2 (PJS 2), kawasan antara Petaling Jaya Selatan dan Kampung Medan, akan diturunkan daripada RM1.60 kepada RM1 berkuatkuasa esok.

Pengumuman ini merupakan kali ketiga kerajaan Malaysia menurunkan kadar tol sejak Bajet 2011 dibentangkan Oktober lalu.

Azan yang juga Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Terengganu turut mempersoalkan pendirian Perdana Menteri yang tidak konsisten sebelum ini berhubung dasar ekonomi "Buku Jingga" yang diperkenalkan kerajaan Pakatan Rakyat.

Jelasnya, dakwaan negara akan muflis jauh sekali tersasar sebaliknya kerajaan pusat giat menciplak pendekatan tersebut.

"Najib sebagai Perdana Menteri selama ini tidak tahu akan perkara ini. Beliau hanya mengambil alih tampuk pemerintahan tanpa mengetahui secara khusus. Maknanya pentadbiran Najib turut tertipu oleh kroni yang selama ini mengaut keuntungan daripada kesusahan rakyat," jelas Azan.

Tambah beliau, ini termasuk pemberian subsidi yang dimanipulasikan segelintir pihak.

Azan yang sering mengutarakan pandangan sudut ekonomi Pakatan Rakyat turut melabel kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) sebagai "pak turut" tanpa sensitif terhadap kepentingan umum.

Jelasnya lagi, keperluan asas yang semakin mahal saban hari membuktikan ketidakcekapan pentadbiran kerajaan sedia ada justeru secara senyap mengakui relevannya dasar "Buku Jingga".

Azan juga tidak menolak taktik memancing undi oleh Umno-BN menjelang spekulasi Pilihanraya Umum Ke 13 yang bakal diadakan tidak lama lagi.

Namun jelasnya, kini kerajaan tidak mudah untuk memanipulasi kepintaran rakyat berikutan pemahaman lebih komprehensif terhadap isu subsidi dan dasar ekonomi negara.

RAKYAT MARHAEN

Mahathir alu-alukan idea hadkan tempoh jawatan PM lapan tahun

Posted: 17 Feb 2011 04:45 AM PST

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau bersetuju cadangan supaya tempoh perkhidmatan seseorang Perdana Menteri dihadkan kepada lapan tahun.

Beliau berkata cadangan tersebut boleh dipertimbangkan dan sekiranya seseorang itu memberikan perkhidmatan yang terbaik dan tidak melakukan perkara yang memberi kesan buruk kepada negara, maka beliau wajar diberikan peluang untuk dilanjutkan tempoh perkhidmatannya.

"Kalau kita mengehadkan tempoh kuasa contohnya satu penggal, ia tidak akan membolehkan seseorang pemimpin itu melakukan tugas dengan efisyen dan gagal melaksanakan apa yang dirancang," katanya.


Dr Mahathir (gambar), yang menjawat jawatan itu selama 22 tahun dari 1981 hingga 2003, berkata demikian pada sesi soal jawab di forum Cabaran Semasa Siste Demokrasi dan Perlembagaan Negara Malaysia Ke Arah Pencapaian Wawasan 2020 di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas cadangan Anggota Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali yang mencadangkan agar seseorang yang menjawat jawatan Perdana Menteri dihadkan selama lapan tahun sahaja.

Dr Mahathir berkata tempoh itu relevan kerana pada kebiasaannya selepas mengambil alih tampuk pimpinan negara, seseorang itu perlu mempelajarinya terlebih dahulu.

"Tahun pertama adalah tahun mula mempelajari selok belok pemerintahan, tahun kedua pula tahun merangka dan menyusun pelbagai program, manakala tahun ketiga pula tahun untuk melaksanakan apa yang dirancang.

"Manakala tahun ke empat dah pilihan raya. Jadi mana nak sempat dia nak melakukan apa yang dirancangnya," katanya.

Dalam perkembangan lain, Dr Mahathir ketika mengulas mengenai Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) berkata akta tersebut adalah baik, namun jangan disalahgunakan.

"ISA bukanlah satu keperluan dan saya juga mencadangkan supaya ISA dihapuskan. Namun selepas mendapat nasihat daripada penasihat saya iaitu polis, maka ISA tidak dihapuskan," kata beliau. – Bernama

Tiada ulasan: