Ahad, 6 Februari 2011

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Mohd Nor.. Lu Pergi Dapatkan Tauliah Dulu Laa..

Posted: 06 Feb 2011 12:26 AM PST

Nik Aziz hanya mahu debat dengan orang bertauliah

Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sekali lagi menegaskan beliau sedia berdebat tentang Islam dengan sesiapa saja, tetapi orang itu mestilah mempunyai kedudukan dan tauliah.

Nik Abdul Aziz lantas mempersoalkan kedudukan dan kredibilit Pengerusi Biro Agama Veteran Umno Kelantan, Prof Mohd Noor Deris yang ingin berdebat dengan beliau.

Dalam kenyataannya semalam, Mohd Nor menyatakan kegembiraannya kerana Nik Abdul Aziz menyahut cabarannya itu dan akan menghantar surat bagi tujuan itu dalam tempoh terdekat.


Ditanya mengenai kenyataan Mohd Noor itu, Menteri Besar Kelantan itu berkata, Islam tidak melarang umatnya berdebat untuk mencari kebenaran dalam soal agama, malah ia digalakkan asalkan meletakkan al-Quran dan hadis sebagai "orang tengah".

"Saya sedia berdebat dengan sesiapa sahaja, asalkan mereka mempunyai tauliah dan ada kedudukan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Skim Al-At'am, di Dataran Pasir Pekan, dekat Tumpat hari ini.

Menurutnya, isu perdebatan mengenai agama dengan ulama, termasuk Majlis Fatwa Kebangsaan sendiri sudah lama ditimbulkan tetapi tidak pernah menjadi kenyataan.

Beliau juga bersetuju suatu kaedah berkesan dicari bagi mengelakkan ia menimbulkan kesan buruk hasil perdebatan itu.

"Bagaimanapun, saya mahu kaedah perdebatan itu dibuat secara terbuka... bagi membolehkan orang ramai mengetahui dengan jelas mengenai topik yang menjadi persoalan," katanya.

--Bernama

Pemimpin Dari Kaum India Tidak Wajar Disokong

Posted: 05 Feb 2011 09:37 PM PST

Tamatnya sokongan Melayu pada pemimpin India

Lebih 100 NGO yang bergabung dalam Majlis Perundingan Melayu (MPM) berikrar tidak akan lagi sesekali memberikan sokongan kepada pemimpin India daripada pelbagai parti dalam mana-mana mana pilihan raya selepas ini.

Ini kerana, gabungan itu berpendapat, pemimpin dan aktivis kaum India telah memutarbelit dan berjaya mempengaruhi kerajaan untuk tunduk kepada ugutan dan tekanan dalam menangani isu novel kontroversi Interlok.

"Langkah kami yang pertama dalam usaha ini ialah menyebarkan gerakan bahawa orang Melayu tidak akan sekali-kali memberikan apa jua sokongan kepada mana-mana pemimpin India, baik dalam BN mahupun pembangkang, bermula dari mana-mana pilihan raya akan datang," demikian ikrar itu, seperti dipetik daripada memorandum mereka kepada Perdana Menteri Najib Razak semalam.


Semalam, MPM dan Persatuan Penulis Nasional (PENA) menyerahkan dua memorandum berasingan pada tangan Najib sendiri di ibu negara bagi membantah tindakan kerajaan mahu meminda novel Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain selepas didesak berterusan pemimpin MIC dan NGO India.

Antara yang hadir semalam Presiden PENA Mohamad Saleeh Rahamad dan dua ahli jawatankuasa pemandu MPM Datuk Kamaruddin Kachar dan Datuk Seri Helmi Ismail.

Dalam memorandum itu, gabungan 138 NGO - sebilangan besarnya kelompok karyawan, cendekiawan, aktivis, usahawan, pelajar dan pendidik Melayu - itu juga berpendapat, akibat desakan demi desakan, kerajaan kini berjaya dipengaruhi untuk tunduk kepada ugutan dan tekanan yang diberikan.

"Dengan penjelasan ini ia akan menampakkan betapa lemahnya kerajaan yang terlalu berkerompomi dengan mereka ini sehingga sanggup mengenepikan apa jua analisis rasional yang dihasilkan bagi menangkis ugutan dan tuntutan mereka itu," memorandum tujuh halaman itu dipetik.

Bagaimanapun, gabungan itu menegaskan, tindakan mereka bukan bermakna mahu menimbulkan sentimen hasutan untuk membenci kaum india tetapi bagi menyatakan kekesalan terhadap kelemahan kerajaan yang tunduk dengan mudah kepada ugutan dan tekanan.

Malah, tiada sebarang tindakan diambil terhadap kumpulan yang membakar novel Interlok dan gambar poster penulis novel berkenaan - yang dianggap berbaur hasutan - juga dikesalkan, menurut memorandum itu.

Sementara itu, Mohamad Saleeh pula dilporkan berkata, permintaan mereka perlu difahami sebagai "suara Melayu keseluruhannya" dan tidak sama sekali berniat jahat atau menggugat kerajaan.

"Kami hanya menjaga kepentingan dan maruah Melayu sebagai pemilik ketuanan dan negara dan tanah air kami," katanya dalam memorandum itu, seperti dilaporkan Berita Harian hari ini. - mkini

Kesian Khusrin Hidung Tak Mancung Pipi Tersorong-Sorong

Posted: 05 Feb 2011 08:27 PM PST

Temu MB: Saya belum terima makluman rasmi, kata Khusrin


Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor Datuk Mohd Khusrin Munawi berkata, beliau tidak menerima sebarang surat rasmi daripada Menteri Besar berhubung pertemuan yang bakal diadakan esok - dipercayai langkah susulan untuk menamatkan krisis sebalik pelantikan beliau.

Tan Sri Khalid Ibrahim mengumumkan langkah kerajaan negeri itu pada 27 Januari lalu — tiga hari selepas Dewan Undangan Negeri mengadakan sidang khas meminda perlembagaan negeri, tetapi gagal.

Sebaliknya, Khusrin (gambar) berkata hanya mengetahui Khalid mahu bertemu dengannya bagi membincangkan status kedudukan beliau selaku SUK melalui media.


"Tidak ada... tidak ada surat rasmi, saya tidak dimaklumkan Menteri Besar mengenai pertemuan itu.

"Saya hanya tahu melalui media sahaja, surat rasmi tiada dan saya tidak dimaklumkan apa-apa," kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Ketika ditanya mengenai status kedudukannya sebagai SUK yang dipegang sejak 1 Januari lalu dan perkara yang kemungkinan disentuh esok, Khusrin bagaimanapun enggan mengulas lanjut.

"Kalau ada, adalah. Kalau tiada nak buat macam mana," kata beliau.

Jangan Abaikan Pelajar Malaysia Di Negara Arab Lain

Posted: 05 Feb 2011 08:20 PM PST

NGO: Bagaimana dengan pelajar di negara Arab lain?

Kerajaan diminta menyediakan pelan khas untuk menyelamatkan pelajar Malaysia di beberapa negara Arab, sebagai persediaan menghadapi kemungkinan berlakunya tempias daripada krisis demokrasi di Mesir.

"Faktor desakan ini adalah memandangkan berlandaskan kajian dan teori politik di Timur Tengah, pergolakan politik ini tidak akan berakhir di Mesir sebaliknya akan merebak ke rantau negara Arab yang lain," kata Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) Muhammad Faisal Abdul Aziz.

Dalam satu kenyataan, Muhammad Faisal berkata, negara Arab lain yang perlu diberi perhatian antaranya Syria, Jordan, Yaman dan Arab Saudi.


Katanya, pendapat itu disokong oleh beberapa ahli akademik, seperti Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya Prof Dr Redzuan Osman yang menyatakan Yaman antara negara Arab terawal yang berkemungkinan besar akan berlaku pergolakan "besar-besaran" selepas Mesir dan Tunisia.

Sementara itu, PKPIM juga menyifatkan pergolakan di Mesir merupakan kebangkitan rakyat Arab Timur Tengah ke arah pemulihan demokrasi setelah sekian lama rantau itu "dikongkong pemimpin diktator pro-Amerika Syarikat".

Sori Mohd Nor.. Lu Layak Debat Kat Tanjung Rambutan Saja

Posted: 05 Feb 2011 05:50 PM PST



Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

aku kenal sgt dgn Md nor deris ni...dia pernah satu ofis dgn aku semasa dia jadi panel pemikir JASA pada tahun 2002...tapi dia tak lama dlm JASA...masa jadi panel pemikir JASA pun dia tak disukai malah Ketua Pengarah JASA pada waktu tu iaitu Datuk Zainal Abidin Kadir(yg jg org Kelantan)tak setuju dgn cara Md Nor Deris ni...pendek kata makan gaji buta(gaji dia Gred S51,RM7000.00 sebulan)..dia bukan buat keje pun???asyik melalak saja..dia dulu memang ahli Pas tapi tersingkir sebab sikap dia yang selalu fikir dia sj yang betul..org lain salah..umno(JASA) kutip dia..tapi tak juga membantu umno..dia jd liability dlm umno...kontrak perkhidmatan dia dlm JASA tak disambung sebab perangai dia...sb tu dia terkontang kanting mcm org gila...skrng dia nak cari nama untuk nak terus hidup...sb tu dia marah kat Pas utk dpt simpati Umno..nak berdebat kunun tapi aku tau setakat mana otak dia...dia bukan Prof penuh pun..hanya Prof Madya (gelaran utk time base sj masa jd pensyarah)dh tak jd pensyarah dh tak leh guna dh gelaran tu...sb tu dlm JASA dulu hanya guna Ustaz Md Nor Deris...nak debat dgn Nik Aziz? huh..gempak sj lebih...dlm ceramah
dia hanya pandai maki org tapi ceramah dia tak de isi, tak ilmiah...dia cuma akan jd liability dlm Umno jika umno nak guna dia!!!!..PERCAYALAH...

staf JASA

2011 Februari 6 04:49

Kesah "Special Branch" Mesir Menyiksa Tahanan Di Saksikan Wartawan New York Times

Posted: 05 Feb 2011 05:16 PM PST

NOTA EDITOR: Sewaktu Tulang Besi berada di Mesir dahulu, TUlang Besi ada mendengar kesah beberapa orang pelajar Malaysia ditangkap "Al Mukhabarat"(Special Branch Mesir) kerana mengambil gambar di tempat yang tidak diizinkan.

Khabarnya pelajar-pelajar Malaysia itu cuma duduk di dalam penjara bawah tanah "Special Branch Mesir", namun kesan psikologi kepada mereka cukup serius. Dikhabarkan, pelajar2 yang ditangkap itu terus keluar dari Mesir dalam keadaan ketakutan dan terganngu emosi yang sangat serius. Khabarnya, kesan dari tahanan tersebut, mereka tidak lagi kembali ke Mesir untuk meneruskan pelajaran mereka.

Yang dikesali adalah sikap Kedutaan Malaysia pada masa itu yang buat tidak acuh. Yang menyelamatkan mereka adalah Naib Presiden PMRAM yang sanggup turun ke penjara bawah tanah tersebut merayu-rayu sehingga menangis meminta pelajar-pelajar Malaysia tersebut dilepaskan. Kalau silap cara, Naib Presiden PMRAM pada masa itu pun mungkin ditangkap dan disiksa sama.


Rupanya, 2 orang wartawan New York Times di bawah mendapat "nikmat" menyaksikan sendiri kezaliman penjara bawah tanah milik "Special Branch Mesir". Apa yang didengari dan disaksikan oleh kedua-dua wartawan NY Times ini adalah seperti yang dialami oleh pelajar-pelajar Malaysia tersebut.

Mengikut kawan Mesir Tulang Besi, bilangan agen "Mukhabarat" ini sangat ramai. Dianggarkan, seorang agen SB Mesir bagi setiap bangunan apartmen di Mesir. Sesiapa sahaja boleh ditangkap dan disiksa semata-mata laporan dari agen SB Mesir ini. Tidak perlu ke mahkamah ataupun tidak diizikan khidmat peguam.

Dikhabarkan tahanan2 SB Mesir ini disiksa, dipukul, dibiarkan kebuluran, dirogol, dibunuh dan macam-macam lagi. Begitu hebat "skill" SB Mesir menyiksa manusia, sewaktu selepas 911, Amerika telah menghantar ramai orang yang disyaki pengganas ke Mesir untuk disiksa dan mendapat pengakuan.

Semoga tulisan wartawan2 NYTIMES ini akan membuka mata kuasa-kuasa Besar supaya mempercepatkan kejatuhan Mubarak yang zalim ini.

2 Detained Reporters Saw Secret Police's Methods Firsthand

Andre Pain/European Pressphoto By SOUAD MEKHENNET and NICHOLAS KULISH
WE had been detained by Egyptian authorities, handed over to the country's dreaded Mukhabarat, the secret police, and interrogated. They left us all night in a cold room, on hard orange plastic stools, under fluorescent lights.
But our discomfort paled in comparison to the dull whacks and the screams of pain by Egyptian people that broke the stillness of the night. In one instance, between the cries of suffering, an officer said in Arabic, "You are talking to journalists? You are talking badly about your country?"
A voice, also in Arabic, answered: "You are committing a sin. You are committing a sin."


We — Souad Mekhennet, Nicholas Kulish and a driver, who is not a journalist and was not involved in the demonstrations — were detained Thursday afternoon while driving into Cairo. We were stopped at a checkpoint and thus began a 24-hour journey through Egyptian detention, ending with — we were told by the soldiers who delivered us there — the secret police. When asked, they declined to identify themselves.


Captivity was terrible. We felt powerless — uncertain about where and how long we would be held. But the worst part had nothing to do with our treatment. It was seeing — and in particular hearing through the walls of this dreadful facility — the abuse of Egyptians at the hands of their own government.


For one day, we were trapped in the brutal maze where Egyptians are lost for months or even years. Our detainment threw into haunting relief the abuses of security services, the police, the secret police and the intelligence service, and explained why they were at the forefront of complaints made by the protesters.
Many journalists shared this experience, and many were kept in worse conditions — some suffering from injuries as well.


According to the Committee to Protect Journalists, over the period we were held there were 30 detentions of journalists, 26 assaults and 8 instances of equipment being seized. We saw a journalist with his head bandaged and others brought in with jackets thrown over their heads as they were led by armed men.


In the morning, we could hear the strained voice of a man with a French accent calling out in English: "Where am I? What is happening to me? Answer me. Answer me."


This prompted us into action — pressing to be released with more urgency, and indeed fear, than before. A plainclothes officer who said his name was Marwan gestured to us. "Come to the door," he said, "and look out."
We saw more than 20 people, Westerners and Egyptians, blindfolded and handcuffed. The room had been empty when we arrived the evening before.
"We could be treating you a lot worse," he said in a flat tone, the facts speaking for themselves. Marwan said Egyptians were being held in the thousands. During the night we heard them being beaten, screaming after every blow.


We were on our way back to Cairo after reporting about the demonstrations from Alexandria for The Times. We were traveling with journalists from the German public television station ZDF, a normal practice in such conditions — safety in numbers.


At the outskirts of Cairo, we were stopped at what looked like a civilian checkpoint.
We had been through many checkpoints without problems, but after the driver opened our trunk a tremendous uproar began. They saw a large black bag with an orange ZDF microphone poking out. In the tense environment, television crews had been attacked and accused of creating anti-Egyptian propaganda. We had been in the middle of a near-riot with the same crew the day before.

The crowd shouted and banged on the car, pulling the doors open. The ZDF crew in the other car managed to drive off, while we were stuck. Instead of dragging us out as we expected, two men pushed their way into the backseat. We were relieved that they were taking us from the crowd, until one pulled out his police identification. Rather than helping us escape, he was now detaining us.

The officer gave the driver directions to an impromptu police station in the Sharabiya district of Cairo, on the roof of a lumber warehouse. The officer in charge there, who identified himself as Ehab, said they were the secret police.
They searched the ZDF bags and found much more than just a camera. "We have a woman with a German passport of Arab origin and an American in a car with camera, satellite equipment and $10,000," he said. "This is very suspicious. I think they need to be checked."

Anxiety turned to anticipation when we were driven to a military base. The military had been the closest thing Egypt had to a guarantor of stability and we thought once we explained who we were and provided documentation we would be allowed to go to our hotel.

In a strange exchange that only made sense later, Ms. Mekhennet asked a soldier, "Where are you taking us?" The soldier answered: "My heart goes out to you. I'm sorry."
After driving to several more bases we were told we were being handed over to the Mukhabarat at their headquarters in Nasr City.
It was sundown when they had us bring everything in from the car. The items were inventoried, from socks and a water bottle to a band of 50 $100 bills. Our cellphones, cameras and computers were confiscated.

We were taken to separate rooms with brown leather padded walls and interrogated individually. Mr. Kulish's interrogator spoke perfect English and joked about the television show "Friends," mentioning that he had lived in Florida and Texas.
The Mukhabarat has had a working relationship with American intelligence, including the C.I.A.'s so-called rendition program of prison transfers. During our questioning, a man nearby was being beaten — the sickening sound somewhere between a thud and a thwack. Between his screams someone yelled in Arabic, "You're a traitor working with foreigners."

Egyptian journalists had a freer hand than many in the region's police states, but the secret police kept a close eye on both journalists and their sources. As the protests became more violent, a campaign of intimidation against journalists and the Egyptians speaking to them became apparent. We appeared to have stumbled into the middle of it.

Ms. Mekhennet asked her interrogator, "Where are we?" The interrogator answered, "You are nowhere."
We were blindfolded and led to the blank room where we would spend the night and into the next afternoon on the orange plastic chairs. The screams from the torture made it nearly impossible to think.
We were not physically abused. Ms. Mekhennet explained that she had been sick and a man appeared with a blood-pressure gauge, but she declined the offer. One officer gave each of us Pepsi and a small package of cookies. It was after 10 o'clock at night, and we had not eaten since breakfast, but the agonizing cries instantly stilled our appetites.

We were told we could go in the morning, and starting at 6 a.m. we asked repeatedly to be released.
Marwan first appeared around 11 a.m. He became visibly annoyed by our requests, complaining that thousands of Egyptians civilians were in detention. He did not appreciate our sense of entitlement.
That was when he opened the door and showed us our handcuffed, blindfolded colleagues from international news outlets. He said that he was exhausted, but would find our cellphones and computers.
About an hour later, we were given back our belongings. Our greatest fear, that the innocent driver would be kept for "processing," did not come to pass.
We left together, with pangs of guilt as we saw our blindfolded, injured colleagues again, and new people led in, past guards with bulletproof vests and assault rifles.
Were we going to a hotel? we asked.
"You don't get to know that," a guard answered.
They put us in our car with orders to put our heads down. "Look down, and don't talk. If you look up you will see something you don't ever want to see."
They left us that way for 10 minutes. The only sounds were of guns being loaded and checked and duct-tape ripping.
An interrogator appeared and asked our driver, "What did you do in Tahrir Square?" He said we weren't there. The interrogator said to the driver, "So you're a traitor to your country."
In Arabic, Ms. Mekhennet, a German citizen with Arab roots, kept telling the questioner that we are journalists for The New York Times. "You came here to make this country look bad," the interrogator said.
We were told we would be driving out in our car, but escorted by a man with an assault rifle. Again, we were told to look down.
Finally, after a while, our escort ordered the driver to stop the car and got out. "You can go now."
The driver began yelling "Alhamdulillah" or "Praise be to God." We looked around and realized we were alone, somewhere in the middle of Cairo, but away from the protests, the normal street traffic slowly moving past.


Malaysia Waves

Debat Dengan Orang Gila - Kenyataan Rasmi Pejabat Menteri Besar Kelantan

Posted: 05 Feb 2011 06:09 AM PST

Penjelasan Terhadap Laporan Muka Depan Akhbar Sinar Harian Edisi Kelantan 05 Februari 2011

1. Saya dengan ini merujuk kepada laporan muka depan akhbar Sinar Harian Edisi Kelantan pada 05 Februari 2011 yang memaparkan tajuk berita "NIK AZIZ SETUJU DEBAT : Sahut Cabaran Ulama UMNO Isu Kenyataan Jejas Akidah."

2. Di bawah tajuk tersebut dipaparkan laporan berkenaan persetujuan YAB Tuan Guru Menteri Besar Kelantan untuk berdebat dengan ulama UMNO, Mohd Nor Deris berkenaan dengan kenyataan YAB Tuan Guru yang didakwa boleh menjejaskan akidah.

3. Sukalah diperjelaskan bahawa tajuk dan laporan berita tersebut sama sekali tidak benar. Apa yang berlaku ialah YAB Tuan Guru ditanya berkenaan desakan Mohd Nor Deris agar Majlis Fatwa Kebangsaan membincangkan kenyataan beliau yang di dakwa menjejaskan akidah. Menjawab pertanyaan tersebut, YAB Tuan Guru bersetuju agar kenyataannya dibincangkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Persetujuan tersebut termasuklah mengadakan perbincangan antara beliau dengan Majlis Fatwa Kebangsaan.


4. Tidak timbul isu berdebat dengan Mohd Nor Deris yang tidak mempunyai apa-apa jawatan di dalam kerajaan sebagai penggubal dasar. Secara logiknya, individu yang layak berdebat dengan Menteri Besar Kelantan yang juga al-Mursyidul Am PAS tentulah tokoh yang mempunyai jawatan berpengaruh di dalam kerajaan atau parti.

5. Laporan di dalam akhbar Berita Harian yang merujuk kepada kenyataan yang sama lebih berkredibiliti dan menepati maksud sebenar YAB Tuan Guru. Justeru, laporan yang tidak tepat seperti yang tersiar di dalam akhbar SInar Harian Edisi Kelantan tersebut amatlah dikesali.

Yang menjalankan tugas,

AHMAD FADHLI BIN SHAARI
Setiausaha Akhbar,
YAB Menteri Besar Kelantan.

Bertarikh : 05 Februari 2011

Skandal Seks Puteri Umno

Posted: 05 Feb 2011 06:05 AM PST


Jika benar dakwaan Abbas Ahmad yang mengatakan bahawa Pemangku Penolong Pegawai Daerah Semporna, Nursih Nusuri menjalinkan 'Cinta Terlarang' dengan Ketua Puteri UMNO Semporna, merangkap Naib Ketua Puteri UMNO Sabah, Zakiah Haji Kalipunya; saya mencabar agar Ketua Puteri UMNO Malaysia, Datuk Rosnah Rashid Shirlin agar memecat Zakiah yang telah menconteng arang ke muka Puteri UMNO.

Sebagai Ahli Puteri UMNO Semporna, saya dihujani dengan pelbagai soalan kerana Ketua Puteri kami terjebak dengan Skandal Seks dengan suami orang sedangkan beliau adalah Pegawai Insolvensi dan pasangannya seorang Pegawai Kerajaan, ekoran isu ini dibicarakan secara terbuka di laman web sosial, facebook.


Sehubungan itu, kami mencabar Zakiah Kalipunya, agar menyaman Abbas Ahmad dan Sabahkini.net jika berita yang dipaparkan langsung tidak berasas; namun jika benar, beliau hendaklah meletakkan jawatan.

Betapa malunya Ahli Puteri UMNO Sabah yang beragama Islam tetapi berkelakuan seperti haiwan kerana sebelum ini ada yang menggugurkan kandungan sehingga meninggal dunia di Jakarta; ada yang berskandal dengan Adun dan Pembantu Menteri; ada yang menggoda suami orang sehingga suami terpaksa menceraikan isterinya untuk bernikah dengan Ketua Puteri UMNO; malah ada Mantan Ketua Puteri UMNO terjebak dengan Skandal Seks sejenis.

Zakiah 'California' iaitu gelaran untuk bapanya, 'Kalipunya', tidak lagi layak memimpin Puteri UMNO Semporna dan UMNO Sabah kerana telah mencemar imej Puteri UMNO dan menjadi perosak rumah tangga orang!

Sabahkini

Krisis Mesir - Siapa Main Isu Politik? Umno Atau PAS??

Posted: 05 Feb 2011 05:02 AM PST

Encik datang dari Umno bahagian mana?

"Kami juga mendapat maklumat ada ibu bapa pelajar datang ke Bilik Gerakan Bantuan Kemanusian Mesir membuat aduan mereka ditanya oleh petugas di Wisma Putera, 'Encik datang dari UMNO Bahagian mana?'.

"Hal ini cukup mengguris hati ibu bapa yang kesedihan dan mengharapkan bantuan dan maklumat mengenai nasib anak mereka di Mesir. Sepatutnya soalan sebegini sama sekali tidak wajar saat-saat sebegini," katanya.

Menurutnya lagi, sebahagian pelajar Mesir membuat aduan juga didakwa diugut diambil tindakan sehingga menamatkan bantuan pembelajaran, sekiranya mereka datang berkumpul bersama ibu bapa di Wisma Putera pada Rabu (2 Feb 2011) lepas bagi mendesak kerajaan supaya tindakan segera diambil bagi membawa pulang pelajar-pelajar Malaysia di Mesir.

Tegas Ahmad Zaidy, DPPNS berharap agar pihak berwajib mendahulukan kebajikan pelajar tanpa mengira fahaman politik dan menyarankan semua orang Islam di negara ini berdoa supaya semua selamat dan kemelut di Mesir akan berakhir dengan kesudahan baik.

"Kepada ibu bapa ingin membuat semakan dan mengetahui perkembangan lanjut berkaitan pelajar di Mesir khususnya berasal dari Selangor, boleh berhubung di Bilik Operasi Bantuan Mahasiswa Mesir Selangor, Bangunan Majlis Agama Islam Selangor (Mais), Shah Alam. "Talian 24 jam turut dibuka iaitu di 03-55143520/ 3534/ 3538/ 3539/ 3576," katanya. - hrkh

Bodoh.. Belum Perintah Lagi Sudah Minta Macam-Macam

Posted: 05 Feb 2011 04:56 AM PST

Ketua PKR Sabah umum keluar parti, sertai Umno

PKR Sabah yang sedang dibelenggu masalah menerima satu lagi tamparan apabila ketua perhubungan negerinya, Pajudin Nordin mengumumkan keluar dari parti dan berhasrat menyertai Umno.

Pajudin, 42, yang belumpun sebulan memegang jawatan tersebut, membuat pengumuman itu dalam satu sidang akhbar bersama ketua menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman, di kediaman rasmi ketua menteri di Sri Gaya, petang tadi.

Beliau berkata keputusan itu dibuat kerana kecewa dengan kepimpinan pusat iaitu ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang tidak serius dalam menangani masalah-masalah dan isu Sabah.


"Saya kesal kerana Datuk Seri Anwar selama ini mengatakan bahawa beliau menghormati hak-hak negeri Sabah, tetapi tingkah lakunya jelas menunjukkan bahawa beliau mengamalkan 'cakap tidak serupa bikin'.

"Maka saya menganggap PKR di Sabah ini sudah tidak relevan untuk kita jadikan sebagai satu parti masa hadapan atau parti yang dikatakan akan menuju ke Putrajaya...

"Maka saya mengisytiharkan diri keluar dari PKR dan melepaskan semua jawatan saya di dalam parti," katanya.

Cina Bergigi Tikus Ini Tuduh Rakyat Malaysia Biadap

Posted: 05 Feb 2011 04:18 AM PST


Menjawab ISU BIADAD berdemontrasi di CNY oleh Pemuda Gerakan...

GAMBAR RAKYAT MESIR DAN ARAB YANG
BIADAP MENGIKUT CHINA GERAKAN


DARI YEMEN WARGA BIADAP


nota:
dua puluh ribu rakuay yamen
telah biadap turuin ke jalan raya
di waktu cuti tahun bari china

rakyat yemen ini cukup biadap
kerana tidak ddudk dirumah
waktu tahun baru china




GAMBAR- GAMBAR RAKYAT MESIR YANG BIADAP


BIADAP BERDEMO MASA TAHUN BARU CHINA

BIADAP BERDEMO MASA TAHUN BARU CHINA

BIADAP BERDEMO MASA TAHUN BARU CHINA

BIADAP BERDEMO MASA TAHUN BARU CHINA
http://tukartiub.blogspot.com

Krisis Mesir - Khalid Nordin Pembohong

Posted: 05 Feb 2011 01:57 AM PST

Menteri digesa tarik balik hina pelajar agama

KOTA BHARU, 5 Feb: Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khalid Nordin disifatkan menghina pelajar agama di Mesir apabila berkata pihak kementerian menghadapi kesulitan menghubungi pelajar bidang agama di Mesir disebabkan tidak berdaftar dengan kementerian.

Kenyataan itu yang disiarkan dalam Akbar semalam bertajuk "Tiada Pilih Kasih Bawa Pulang Pelajar Dari Mesir" yang boleh disifatkan sebagai tidak benar dan berniat memburuk-burukkan pelajar pengajian bidang agama di Mesir.

Demikian kata Setiausaha Alumni Kesatuan Pelajar Kelantan Mesir (KPKM), Ustaz Md. Asri Mat Daud dalam satu Kenyataan mereka hari ini.


Menurut beliau, Kenyataan Khalid adalah tidak benar sama sekali kerana semua pelajar yang melamjutkan pelajaran di Mesir mestilah melalui Kementerian Pengajian Tinggi dan mereka tidak boleh belajar sekiranya dokumen mereka tidak diuruskan oleh pihak kementerian dan Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK).

Tambahan pula, semua nama pelajar-pelajar yang berada di Mesir adalah di bawah pengetahuan persatuan pelajar di setiap negeri dan pihak mereka telah menghantar nama-nama tersebut kepada JPMK.
Pelajar Malaysia pula mestilah memiliki kad pelajar daripada pihak JPMK setiap kali ingin berurusan dengan Jabatan Penuntut.

Oleh itu, tidak timbul isu mereka yang tidak berdaftar tetapi apa yang pasti kesulitan yang dihadapi adalah kegagalan pihak kementerian dan Jabatan Penuntut Malaysia di Mesir melaksanakan tugas dengan baik dan mengabaikan urusan kebajikan pelajar sehinggalah keadaan menjadi kelam kabut apabila situasi getir seperti sekarang berlaku.

Pihak Alumni KPKM mendesak agar menteri berkenaan tidak sewenang-wenang melemparkan tuduhan dan emnadikan perara tersebut sebagai alasan yang boleh mengesahkan lagi diskriminasi terhadap pelajar agama yang telah lama wujud.

Sementara itu, Gerakan membantu pelajar Mesir (GETIR) Alumni KPKM terus memberikan bantuan kepada pelajar di Mesir.

"Terkini, pengerusi GETIR Ustaz Zulkifli Yusuf telah berlepas dari lapangan terbang Kota Bharu menuju ke Mesir dengan kapal terbang Singapore Airlines untuk menyampaikan sumbangan ibu bapa kepada pelajar di sana khususnya yang berasal daripada Kelantan.

"Sebelum ini kerajaan negeri Kelantan telah menghantar bantuan kewangan sejumlah RM 120,000 melalui wakilnya ustaz Zulkifli Yaacob yang telah bertolak beberapa hari yang lepas," katanya .

Krisis Mesir: Najib Digesa Tunjuk Bukti, Tidak Dakwa ADUN Sri Muda

Posted: 05 Feb 2011 01:30 AM PST

Datuk Seri Najib Razak digesa tidak mengenakan tuduhan hasutan ke atas ADUN Sri Muda Shuhaimi Shafie jika pentadbirannya benar-benar mengutamakan kepentingan rakyat dan belajar daripada krisis Mesir, kata penasihat DAP Lim Kit Siang dalam satu kenyataan medianya hari ini.

"Perdana Menteri Datuk Seri Najib memberikan rakyat Malaysia jaminan bahawa pentadbirannya akan sentiasa meletakkan kepentingan rakyat terlebih dahulu, dengan merujuk kepada perkembangan di Mesir sebagai pengajaran.

"Beliau berkata dalam sistem demokrasi kita harus memberi keutamaan kepada rakyat, yang diperkayakan menerusi proses globalisasi dan ICT," katanya.


Katanya, Najib yang juga presiden Umno dan Menteri Kewangan seharusnya membuktikan pentadbirannya cukup berupaya untuk belajar daripada krisis Mesir dengan mengetepikan penindasan politik di negara ini.

"... ini boleh dilakukan dengan menarik balik tuduhan hasutan ke atas Shuhaimi, yang akan dikenakan dakwaan Isnin ini," kata beliau lagi.

Lim berkata satu pengajaran penting Najib harus belajar daripada krisis Mesir ialah memberi keutamaaan ke atas usaha memulihkan keyakinan rakyat terhadap keberkesanan, bebas, berkecuali dan profesionalisme institusi-institusi utama negara ini.

Katanya, tindakan ke atas Shuhaimi adalah gambaran terbaru Jabatan Peguam Negara terus bertindak sebagai alat politik Putrajaya, bukannya demi kepentingan jangka panjang rakyat Malaysia.

"Peguam Negara terbukti bertindak cepat dalam aduan polis yang dibuat terhadap pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat seperti dalam kes Karpal Singh yang dibebaskan Jun lalu tetapi masih berhadapan dengan rayuan Jabatan Peguam Negara tetapi tidak mempedulikan laporan ke atas personaliti-personaliti BN," kata Lim.

Oleh itu kata beliau, jika pentadbiran Najib mahu belajar daripada krisis Mesir ada banyak perkara yang perlu dilakukan oleh pihaknya.

"Tetapi biar ia bermula dengan menarik balik tuduhan hasutan ke atas Shuhaimi bagi membuktikan pentadbirannya mahu belajar daripada krisis Mesir," katanya. - tvs

Tiada ulasan: