Selasa, 15 Februari 2011

Biaqpila

Biaqpila


Azizah: Baju saja tak semahal itu

Posted: 15 Feb 2011 02:00 PM PST

Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail cuma ketawa terhadap dakwaan pemimpin Umno bahawa beliau memakai pakaian terlalu mewah semasa suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi timbalan perdana menteri.

pkr convention 281110 wan azizah wan ismailDitemui Malaysiakini hari ini, Wan Azizah (kanan) menafikan mengamalkan gaya hidup mewah, tetapi mengakui pakaiannya sedikit mahal ketika suaminya berada dalam kerajaan, berbanding sekarang.

Sambil berjenaka, Wan Azizah berkata, beliau gembira orang menganggapnya berpakaian dengan elok walaupun tidak mahal.

Dalam ceramah di Bayan Baru semalam, bekas setiausaha Pemuda PKR Lokman Nor Adam - kini ketua unit pidato dan penghujahan umum dan anggota Jabatan Hal Ehwan Khas - menyebut tentang "gaya hidup mewah" Wan Azizah dalam sebahagian ceramah 90 minitnya.

Lokman berkata ketika Anwar menjadi timbalan perdana menteri sehingga 1998, Wan Azizah membelanjakan banyak wang untuk kelengkapan pakaiannya bagi menghadiri pelbagai jamuan makan malam rasmi dengan suaminya.

MK


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KEPUTUSAN LIGA SUPER 15/02/11

Posted: 15 Feb 2011 06:45 AM PST









SABAH 0 : 1 JOHOR FC

SELANGOR 3 : 2 TERENGGANU

K.LUMPUR 0 : 2 KELANTAN

N.SEMBILAN 0 : 1 FELDA UTD

KEDAH 0 : 0 PERAK

PAHANG 1 : 0 T-TEAM

HARIMAU MUDA 1 : 1 PERLIS






KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK




KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Pulau Pinang saman ADUN Pulau Betong

Posted: 15 Feb 2011 04:28 AM PST


Kerajaan Pulau Pinang akan menyaman ADUN Pulau Betong Muhammad Farid Saad dan Utusan Malaysia ekoran laporan yang mendakwa kerajaan negeri mengedarkan risalah yang memperlekeh sumbangan Melayu di Balik Pulau.

Untuk tujuan itu, ketua menterinya Lim Guan Eng berkata, syarikat guaman Karpal Singh & Co akan dilantik bagi menguruskan saman ekoran kenyataan berhubung risalah "My Balik Pulau" yang dimuat dalam akhbar pada 2 Februari lalu itu.

"Utusan Malaysia telah terus mangadu-dombakan isu ini dengan laporan susulan pada hari berikutnya yang berbentuk menghasut sentimen perkauman terhadap kerajaan negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang yang mahukan pinggirkan sumbangan orang Melayu.

"Umno, Farid dan Utusan Malaysia telah meludah ke langit kerana yang keluarkan risalah "My Balik Pulau" tidak lain, tidak bukan adalah kerajaan BN negeri yang lama," katanya.

Dalam satu kenyataan hari ini, Lim berkata, walaupun kerajaan negeri sudah menjelaskan perkara itu dan meminta ADUN Umno itu meminta maaf, beliau masih enggan berbuat demikian.

Malah, kata Lim, Utusan Malaysia meneruskan laporan yang terus membuat dakwaan itu, mesyuarat exco, dengan nasihat penasihat undang-undang negeri membuat keputusan untuk memfailkan saman malu terhadap kedua-dua pihak berkenaan.

MK

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Berkhalwat bawa anak kecil

Posted: 14 Feb 2011 11:00 PM PST


TAHAN...pasangan kekasih terbabit yang dicekup dalam operasi, semalam.

SEPANG: Taktik seorang duda menggunakan anaknya berusia setahun lapan bulan bagi mengaburi pihak berkuasa ketika asyik memadu kasih dengan pasangan berusia 21 tahun tidak menjadi apabila dicekup pihak berkuasa di sebuah hotel murah di Dengkil, semalam.

Mereka ditahan penguat kuasa Pejabat Agama Islam Daerah Sepang dalam operasi antizina di beberapa hotel murah di Dengkil dan Bandar Baru Salak Tinggi, kira-kira jam 2 pagi, selepas mendapat maklumat pasangan bukan mahrim terutama dari luar kawasan itu menjadikan hotel murah di kawasan itu bagi 'meraikan' hubungan sulit sempena Hari Kekasih.

Malah, ketika ditahan, duda berusia 27 tahun dari Dengkil itu hanya memakai seluar pendek dan tidak berbaju, manakala pasangannya sudah berpakaian lengkap.

Operasi bermula jam 10 malam dan berakhir jam 6 pagi itu diketuai pegawai penguat kuasa Majlis Perbandaran Sepang (MPS), Mohd Azran Musa bersama 25 anggota membabitkan penguat kuasa Majlis Perbandaran Sepang (MPS), Polis Diraja Malaysia dan penguat kuasa agama.


Pegawai Penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Sepang, Alfian Ahmad, berkata duda terbabit dipercayai membawa anaknya bagi melindungi kegiatan tidak bermoral bersama pasangannya.

Menurutnya, pada zahirnya, orang ramai akan menyangka pasangan itu suami dan isteri apabila ada anak kecil bersama di dalam bilik hotel berkenaan.


"Tetapi, hasil risikan kami membongkar rahsia pasangan itu tiada sebarang hubungan suami isteri dan anak kecil itu anak lelaki terbabit.


"Kami percaya lelaki terbabit menggunakan taktik membawa anak kecil itu bagi mengaburi mata pihak berkuasa.

HM


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Buruh rogol, liwat warga emas dipenjara 16 tahun

Posted: 14 Feb 2011 08:00 PM PST


SUNGAI PETANI - Mahkamah Sesyen di sini semalam menjatuhkan hukuman penjara 16 tahun dan 12 sebatan ke atas seorang buruh apabila dia mengaku bersalah atas tuduhan merogol dan meliwat seorang warga emas dua tahun lalu.

Tertuduh Shariefuddin Arshad, 45, dari Serdang, Bandar Baharu di sini diperintah menjalani hukuman secara berasingan mulai tarikh dia ditahan pada 27 September 2009 setelah mengaku bersalah melakukan kesalahan itu secara berasingan terhadap warga emas berusia 62 tahun di sebuah rumah di Taman Sri Wangsa, Serdang.

Hakim Zainol Saad memutuskan tertuduh dihukum penjara 10 tahun dan enam sebatan bagi pertuduhan pertama manakala penjara enam tahun dan enam sebatan pula bagi pertuduhan kedua.

Mengikut pertuduhan pertama, dia didakwa merogol seorang warga emas yang merupakan jirannya di sebuah rumah di Taman Sri Wangsa, Serdang, Bandar Baharu dekat sini di antara pukul 7 dan 8 pagi, 6 September 2009.

kosmo

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Revolusi adalah seksi, kata mereka

Posted: 14 Feb 2011 05:00 PM PST

Oleh Zin Mahmud

REVOLUTION is sexy. Revolusi adalah seksi. Apa yang seksinya? Perkataan seksi di sini bermaksud suatu keadaan yang menarik, bersemangat, ghairah, beremosi, menjerit, sedih, sabar, kecewa dan akhirnya mencapai kemuncak, dan berasa puas. Lalu senyum dan ketawa kegembiraan.



Itulah yang berlaku dalam Revolusi Mesir sepanjang dua minggu lalu. Rakyat pergi ke jalan raya dengan perasaan bersemangat dan ghairah, penuh emosi, menginginkan sesuatu untuk memenuhi kehendak naluri, menjerit dan bersorak, adakalanya mengalami kesedihan, ketegangan, kebimbangan bahawa hasrat tidak tercapai, sanggup berkorban apa saja.

Apabila Presiden Hosni Mubarak melepaskan jawatan, maka revolusi mencapai kemuncaknya, maka orang ramai bersorak kegembiraan, mereka baru berasa puas dan menari-nari kegembiraan.

Wajah-wajah kegembiraan dapat dilihat di Maidan Tahrir atau Medan Pembebasan. Nama dataran itu pun seksi. Ia merupakan suatu pembebasan hati nurani rakyat apabila perjuangan mereka menuntut supaya presiden yang ditolak mereka itu meletak jawatan.

Walaupun terdapat rakyat terkorban dalam revolusi itu, tetapi berbanding dengan kebangkitan-kebangkitan terdahulu di negara-negara lain pada zaman moden ini, apa yang berlaku di Mesir itu boleh dipandang sebagai suatu peristiwa yang aman.

Ini menjadikan revolusi Mesir itu lebih seksi. Gambar-gambar menunjukkan ada pasangan yang berkahwin semasa demonstrasi di Tahrir itu menambahkan lagi seksi. Lebih-lebih lagi ia merupakan kebangkitan orang muda.

Memang semua revolusi sepanjang zaman melibatkan orang muda. Tetapi di Mesir, ia di gerakan oleh naluri muda adalah lebih ketara.

Orang mudalah yang amat kecewa dengan rejim Mubarak kerana mereka berasa terlepas peluang dalam hidup - pendidikan, pekerjaan dan juga perkahwinan.

Saya ada bersembang dengan anak-anak muda Mesir yang mengeluh tentang sukarnya untuk berkahwin dan mereka terpaksa menangguhkan pernikahan. Ini kerana seseorang lelaki perlu menyediakan banyak keperluan sebelum berkahwin, rumah, peralatan rumah dan pelbagai persediaan sedangkan untuk mendapatkan pekerjaan semakin sukar dan gaji pula rendah. Tidak padan dengan kelulusan dan pendidikan yang mereka peroleh.

Bila terkumpul perasaan marah ini bertahun-tahun, maka tentulah mereka akhirnya tidak tahan dan hanya menunggu masa untuk meletup.

Maka masanya sudah sampai untuk anak-anak muda lelaki menampilkan kejantanan mereka dan pergi berjuang di Medan Tahrir. Mereka mahu membuktikan kepada gadis-gadis Mesir bahawa mereka sanggup berjuang untuk masa depan bersama.

Sementara wanita-wanita muda Mesir juga menjadi srikandi berganding bahu dengan pemuda-pemuda memperjuangkan hak rakyat dan maruah negara.

Revolusi-revolusi yang besar dahulu pun seksi. Revolusi Perancis, Revolusi Rusia dan Revolusi Iran adalah semuanya digerakkan oleh anak-anak muda lelaki, dan perempuan yang mahu mencorak masa depan yang gemilang.

Banyak lagi revolusi yang berlaku di dunia sebagai sebahagian daripada fitrah alam. Apabila manusia tertekan dan tertindas, akhirnya mereka bangkit.

Itu apa yang berlaku di Mesir pada waktu ini. Di Malaysia perkara lain pula yang berlaku. Ia masalah seks juga.

Ia adalah soal Hari Valentine. Di satu pihak mengharamkannya. Di satu pihak menggalakkannya. Di kalangan pemimpin-pemimpin Islam, mereka mengharamkannya dengan menyifatkan bahawa perayaan Valentine ini adalah soal agama serta tidak wajar orang Islam terlibat. Maka dihujahkan bahawa asal usulnya adalah perayaan di Sepanyol bagi memperingati kekalahan orang Islam di tangan Kristian di Andalusia.

Tidak, kata pihak yang lagi satu, yang terdiri dari pihak bukan Islam dan bukan Melayu, dengan ada segelintir orang Melayu dan Islam menyokong. Valentine bukan perayaan agama tetapi adalah sambutan sekular. Ia tidak ada kaitan dengan agama Kristian, sebaliknya ia menyemai nilai-nilai universal iaitu kasih sayang, yang tentunya turut dipegang oleh orang Islam. Kata mereka kasih sayang dalam Valentine bukan antara kekasih semata mata tetapi adalah kepada sesama manusia, seperti anak dengan ibu, dengan sahabat dan lain-lain.

Tetapi apa yang menjadi keprihatinan pemimpin agama Islam dan Melayu bukannya soal nilai-nilai kasih sayang. Justeru mereka juga berhujah kasih sayang dalam Islam adalah sepanjang masa bukannya satu hari dalam satu tahun.

Walaupun menggunakan hujah agama, tetapi dapat dirasakan bahawa kebimbangan pemim pin Islam dan Melayu adalah bukan soal akidah tetapi sebenarnya masalah seks. Atau maksiat.

Kata-kata kasih sayang pada hari Valentine bukan semata-mata kepada ibu, bapa atau kawan-kawan, tetapi sebenarnya pada kekasih. Jadi Valentine apabila diterjemahkan menjadi Hari Kekasih.

Tetapi apa salahnya berkasih? Tidakkah itu naluri manusia? Itu masalah yang dibimbangi oleh pemimpin-pemimpin Islam dan Melayu di negara ini.

Apa yang dikatakan Hari Kekasih telah menjadi Hari Seks. Kasih sayang mencapai kemuncaknya dalam bentuk seks.

Sedangkan gejala sosial dengan masalah buang bayi banyak berlaku di kalangan remaja Melayu. Remaja bukan Islam tidak terheret dalam masalah ini.

Memanglah setakat hantar bunga tidak menjadi isu. Tetapi kalau remaja Melayu menghabiskan wang untuk membeli bunga yang naik harga melambung, tentulah memprihatinkan. Yang menjual bunga dan coklat itu pula bukannya orang Melayu.

Hari Valentine sudah menjadi hari komersial. Bila berhujah dari sudut ekonomi, ia tidak masuk dalam benak orang Melayu.U/M




DD

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Tiada ulasan: