Jumaat, 28 Januari 2011

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


DUN Merlimau: Penamaan calon 26 Feb, hari undi 6 Mac

Posted: 28 Jan 2011 03:43 PM PST


KUALA LUMPUR, 28 Jan — Pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri Merlimau, Melaka, akan diadakan awal Mac, demikian diputuskan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) malam ini.

Penamaan calon akan berlangsung pada 26 Februari manakala jika ada pertandingan pengundian diadakan 6 Mac.

SPR mengadakan mesyuarat khas di Batu Pahat, Johor, malam ini untuk menetapkan tarikh-tarikh berkaitan hari penamaan calon dan pengundian.

Pilihan raya kecil ini diadakan bagi mengisi kekosongan ekoran kematian penyandangnya Datuk Mohamad Hidhir Abu Hasan, 54, pada 20 Januari lepas.

Ia pilihan raya kecil ke-15 sejak Mac 2008.

Pada 1999, BN yang diwakili Umno menang dengan majoriti 2,252 undi, 2004 (5,087 undi) dan 2008 dengan majoriti 2,154 undi.

Pada pilihan raya umum 2008, Mohamad Hidhir, yang juga Exco Kerajaan Negeri, menewaskan calon PAS Jasme Tompang.

Bagi menjalankan pilihan raya kecil DUN Merlimau, SPR akan menggunakan Dewan Platinum Politeknik Merlimau sebagai Pusat Penamaan Calon dan Pusat Penjumlahan Undi.

Sebanyak tujuh buah sekolah akan digunakan sebagai pusat mengundi yang mengandungi kesemua 21 saluran tempat mengundi.

"Seramai 248 petugas pilihan raya akan dilantik untuk pengendalian proses pilihan raya kecil ini dan dianggarkan memerlukan belanjawan sebanyak RM830,000," kata Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

DUN Merlimau mempunyai seramai 10,679 pengundi termasuk 36 pengundi pos.

"Daftar pemilih yang akan digunakan untuk pilihan raya kecil ini ialah Daftar Pemilik Induk 2009 bagi bahagian pilihan raya berkenaan yang digabungkan dengan Daftar Pemilih Tambahan Suku Tahun Pertama 2010, Suku Tahun Kedua 2010 dan Suku Tahun Ketiga 2010 yang telah dikemaskini sehingga 20 Januari 2010.

"Daftar pemilih tersebut mengandungi 10,679 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 10,643 pemilih biasa dan 36 pemilih pos," katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan di Labis malam ini.

SPR telah melantik Pegawai Daerah Jasin Roslan Eusoff sebagai Pegawai Pengurus Pilihan Raya dengan dibantu tiga Penolong Pegawai Pengurus iaitu Ketua Penolong Pegawai Daerah (Pembangunan) Jasin Noraini Tawel, Penolong Pegawai Daerah (Tanah) Jasin Muhammad Ikram Ibrahim dan Penolong Pegawai Daerah (Khidmat Pengurusan) Jasin Radziah Ismail.

Semakan daftar pemilih boleh dibuat melalui laman web SPR iaitu www.spr.gov.my dan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dengan menaip SPRNo Kad Pengenalan dan hantar ke 15888.

Pengundi juga boleh menghubungi ibu pejabat SPR di Putrajaya melalui talian 03-8885 6500 dan Pejabat Pilihan Raya Melaka di talian 06-2824124.

Merlimau salah satu kerusi Dewan Undangan Negeri dalam bahagian Parlimen Jasin.

BLOGGER UMNO KUASAI KEMPEN DI TENANG

Posted: 28 Jan 2011 03:33 PM PST

Bernama) - Pemilihan biasanya berkaitan dengan ahli politik, mesin parti, polis dan wartawan. Sekarang ada juga kehadiran mereka yang merangkumi kempen Tenang oleh-pemilihan di sini.

Mereka adalah blogger - laporan, menganalisa dan membuat ulasan dan penerbitan mereka di blog mereka, ramai yang datang dengan nama-nama tidak biasa.

Di sini, blogger pecacai Umno seperti seperti Papagomo, Parpukari, Pisau.net, Badut Rakyat, Dilema Melayu, Gerakan-anti-PKR dan Ruang Bicara Faisal membuat kehadiran mereka terasa, bersemangat untuk menutup pemilihan- dan mendapat bahagian dari pembaca antara netizens.

Kehadiran mereka kadang-kadang menimbulkan soalan tentang tujuan mereka dan tentang siapa mereka. (SIAPA LAGI KALAU BUKAN DIUPAH)

Blogger fungsi cara yang sama seperti wartawan dari media mainstream kecuali bahawa mereka tampaknya lebih menikmati kebebasan dalam menyajikan analisis mereka.

Bercakap pada cara mereka bekerja, pro-kerajaan blogger yang dikenali sebagai Papagomo mengatakan mereka akan biasanya berkongsi maklumat yang diterima di antara mereka sendiri dan blog tentang isu-isu ini dari pandangan mereka. (TERMASUK MEMFITNAH)

Menurut penulis blog lain, Ahmad, yang menguruskan blog "Gelombang Rakyat," blogger memanfaatkan berbagai platform blog seperti Blogspot dan Wordpress serta laman-laman media sosial seperti Facebook dan Twitter.

"Kami menggunakan peluang yang sedia di media cyber ... kita dapat melihat bahawa blogger pro kerajaan mempunyai kehadiran yang lebih besar di Internet berbanding dengan pembangkang-pro, "katanya.

Ketika ditanya sama ada mereka ingin berperanan sebagai media tradisional, Papagomo mengatakan bahawa itu tidak berlaku.

Bahkan, katanya, mereka banyak bergantung pada media mainstream untuk mendapatkan maklumat yang relevan.

"Kami mengambil banyak dari media mainstream seperti Utusan ... dan kemudian kita komen tentang ini (PATUT MINDA KELAS 3)


UMNO = MCA.....

Posted: 28 Jan 2011 07:12 AM PST

BN cabul surau di Labis

Posted: 28 Jan 2011 06:48 AM PST


Kejadian kibaran bendera BN di sebuah surau di Taman Mewah Labis pada 28/01/2011 jam 10 pagi , ketika petugas PAS menjalankan rutin biasa rayuan undi , petugas PR tersebut amat terkejut apabila melalui sebuah kawasan yang disangkakan markas operasi BN kerana di dalamnya bersepah peralatan gerak kerja publisiti kempen BN, tetapi apabila didekati , petugas PR amat terkejut kerana ia sebenarnya adalah sebuah surau.

Sebelum ini , Umno BN begitu lantang di dalam perkara yang membabitkan perintah Sultan dan sepatutnya diterima dengan jelas oleh semua rakyat tanpa mengira parti samada kerajaan yang memerintah ketika itu ataupun pihak pembangkang.

Tetapi tindakan cabul terhadap kawasan surau untuk dijadikan kawasan gerak kerja publisiti BN amatlah memalukan. Perkara ini mendedahkan dengan sebenarnya , topeng sebenar BN yang menganggap mereka kebal dari apa sahaja tindakan walaupun arahan itu dikeluarkan oleh sultan sendiri.

Pada ketika berita ini dimuat naik , keadaan masih tidak berubah. Sesuatu yang pelik jika petugas PAS atau PR mempunyai bendera BN yang banyak untuk diletakkan di dalam surau jika ini provokasi semata-mata.

Dengan pendedahan sebegini diharapkan masyarakat pengundi di Tenang dapat mengambil pengajaran dan iktibar siapa sebenarnya yang memperalatkan masjid dan surau selama ini. Sanggupkah kita melihat surau tempat umat Islam mendirikan solat sewenangnya digunakan BN untuk mengibarkan benderanya ?

BN cuba selamatkan undi Cina, PR pula sasar FELDA dan estet

Posted: 28 Jan 2011 06:27 AM PST



Meskipun PRK Tenang menyaksikan pertarungan antara UMNO-Barisan Nasional dengan PAS-Pakatan Rakyat, namun kelihatan rakan partinya lebih bersungguh-sungguh sepanjang tempoh kempen. Antaranya, MCA menurunkan tujuh orang Timbalan Menteri untuk mengetuai pasukan kempennya, malah Presidennya Chua Soi Lek dan anaknya, Chua Tee Yong, juga penyandang kerusi parlimen Labis, melawat ke semua tokong Cina dan pasar malam di situ.

Sementara itu, DAP pula mencurahkan sokongan sepenuhnya kepada PAS untuk menangkis serangan isu Negara Islam yang memanah Pakatan Rakyat. Selain strategi kreatifnya yang bertemakan "TUKAR" sempena Tahun Baru Cina, kenyataan demi kenyataan media dikeluarkan untuk menyanggah setiap tuduhan yang dilemparkan MCA, malah mencabar agar Chua Soi Lek tampil berdebat.

Ceramah anjuran DAP juga mendapat sambutan yang memberangsangkan di kawasan yang majoritinya pengundi Cina. Hampir setiap ceramah yang diadakan DAP pada waktu malam menarik kira-kira 500 orang - bukan sahaja penuh sesak, tetapi orang yang datang berdiri sepanjang malam sehingga ceramah tamat.

Jamuan malam MCA disambut dingin

Sebaliknya, jamuan malam anjuran MCA menerima sambutan yang dingin daripada penduduk tempatan. Kekosongan meja dan kerusi kelihatan di merata-rata sungguhpun Chua Soi Lek turun sendiri ke jamuan tersebut. Malah, Chua Soi Lek kelihatan kekok apabila tidak ramai yang menyahutnya ketika beliau melontar soalan untuk memanaskan suasana. Situasi ini berbeza dengan apa yang berlaku di ceramah anjuran DAP - meriah dengan sorakan dan tepukan.

Jika dilihat kepada statistik PRU ke-12 - di kawasan Bandar Labis Tengah yang 96% terdiri daripada pengundi Cina, PAS memperolehi 66.8% undi. Namun, untuk kerusi parlimen Labis pula, DAP memperolehi 73.8% undi. Dengan kata lain, DAP mampu melonjakkan sokongan pengundi Cina di Bandar Labis Tengah ke paras 73.8%, sebagaimana yang diraihnya dalam PRU ke-12.

MCA yang semakin terasa bahangnya membariskan lebih ramai pemimpin untuk ceramahnya, misalnya Naib Presiden Ng Yen Yen, Gan Ping Sieu; Ketua Pemuda MCA Wee Ka Siong, Timbalan Ketua Pemuda merangkap EXCO kerajaan negeri Perak Mah Hang Soon dan sebagainya. Bagaimanapun, usaha ini digagalkan cuaca yang menurunkan hujan pada Khamis lalu. Begitu juga dengan ceramah PR, yang terjejas bilangan kehadiran lantaran cuaca hujan, sungguhpun membariskan Nik Aziz, Lim Kit Siang, Speaker DUN Selangor Teng Chang Khim, bekas Menteri Besar Nizar Jamaluddin dan sebagainya.

Langkah MCA agak lambat

MCA yang mengasak dengan isu Negara Islam, akhirnya berdepan dengan tuntutan pertubuhan Cina, yang mahu agar Sekolah Menengah Swasta Cina (SMSC) di Segamat diwujudkan semula. MCA agak lambat dalam langkahnya untuk mengendalikan isu ini, sehingga Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berjaya mengambil kesempatan untuk mendesak MCA-BN.

Chua Soi Lek cuba melontar balik isu ini dengan mencabar agar kerajaan PR di Pulau Pinang dan Selangor mengambil mereka yang tamat pengajian di sekolah swasta Cina sebagai kakitangan awam. Malah, Timbalan Presiden MCA, Liow Tiong Lai mendakwa ini kali pertama dirinya tahu isu "mewujudkan semula sekolah menengah swasta" ini, yang pada hakikatnya janji BN pada 25 tahun lalu.

Sejauh manakah isu sekolah cina swasta ini mempengaruhi pola pengundian hanya diketahui pada malam 30 Januari. Apa yang pasti, PR memiliki kelebihan dalam penguasaan undi Cina. Dan ia menjadi cabaran kepada Chua Soi Lek, lebih-lebih lagi kawasan DUN Tenang berada di bawah kerusi parlimennya, yang diwarisi dari bekas Presiden Ling Liong Sik, sebelum dilepaskan kepada anaknya ekoran skandal seksnya.

UMNO kukuh di FELDA

Bagaimanapun, UMNO kini kelihatan menguasai tiga kubu tradisionalnya, iaitu FELDA Tenang, Cehmpal Barat dan Chemplak. Ketiga-tiga kawasan ini mempunyai 4,118 undi peneroka FELDA keturunan Melayu, iaitu kira-kira 28% daripada undi keseluruhan DUN Tenang, atau bersamaan 59% undi Melayu.

Pengamatan MerdekaReview mendapati harga getah dan kelapa sawit yang melonjak mungkin menjadi faktor positif untuk BN. Kawasan kediaman mereka agak selesa, bersih dan segar, dihiasi bendera UMNO mahupun BN. Jelas, peneroka FELDA agak takut untuk berdepan dengan media, dan enggan menjawab soalan yang diajukan wartawan.

Menurut pengurus kempen PAS, Syed Osman, mereka berdepan dengan kerumitan ketika cuba menyebarkan maklumat di kawasan FELDA. Penduduk di kawasan FELDA tidak berani untuk menghadiri aktiviti anjuran PAS, terutamanya aktiviti kecil-kecilan, kerana takut identitinya dikenalpasti.

Di kawasan ladang yang majoritinya pengundi India pula, telah digulakan BN dengan hamper, kemudahan infrastruktur sejak awal lagi. Malah, pemimpin BN yang turun ke situ menyelitkan amaran yang tersirat dalam gurauannya, bahawa pemilik ladang adalah pemimpin BN. PR kini cuba menembusi ladang estet dengan pemimpin India-nya dalam tempoh yang kurang daripada 48 jam, sebelum hari pengundian pada 30 Januari.

Sesungguhnya, PRK Tenang juga merupakan satu cabaran kepada PAS, yang menguji sama ada parti politik ini mampu bertahan di kawasan campuran. Malah, ia juga menguji sejauh manakah hubungan kerjasama antara DAP-PAS-PKR, yang hampir tiga tahun terjalin di bawah nama Pakatan Rakyat.

*Leong Khong ialah wartawan MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting oleh Lim Hong Siang dari artikel-artikelnya dalam bahasa Cina.

JAGA CEK AWANG JAGA..JAGA SENDIRI PUNYA HAL LA....

Posted: 28 Jan 2011 06:17 AM PST

Laporan CNN: Najib jaga tepi kain Anwar, kata pemimpin PKR


KUALA LUMPUR, 28 Jan — Pemimpin kanan Parti Keadilan Rakyat (PKR) mendakwa Datuk Seri Najib Razak menyalahgunakan saluran diplomatik untuk "kepentingan peribadi" dengan meminta kerajaan Arab Saudi menyiasat Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung pembiayaan pilihan raya.

Sedangkan, Najib selaku perdana menteri dan menteri kewangan enggan menyiasat aliran keluar wang haram yang didakwa mencecah RM888 bilion, yang lebih "mencemaskan", kata pengarah strategi PKR Rafizi Ramli.

Rafizi berkata PKR sangat mual dengan tingkah laku Najib yang dilaporkan menekan kerajaan Saudi untuk menyiasat tuduhan bahawa Anwar dibiayai tokoh-tokoh Saudi.

". . . sedangkan sehingga sekarang PM masih membisu apabila berdepan dengan desakan pelbagai pihak supaya siasatan lanjut dibuat mengenai aliran keluar wang haram RM888 billion antara tahun 2000 dan 2008 seperti dilaporkan GFI," kata Rafizi yang juga ketua eksekutif Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor.

Dalam ulasannya pagi tadi, Anwar yang juga Anwar merupakan Penasihat Ekonomi Selangor mendakwa laporan CNN menyerlahkan "ketakutan dan rekayasa" Najib untuk menyekat kemaraan Pakatan Rakyat khususnya menjelang pilihan raya umum ke-13.

Anwar juga berkata beliau tidak terkejut sekiranya Perdana Menteri yang juga presiden Umno sanggup ke luar negara, bukan demi menarik pelaburan tapi semata-mata untuk menyekat dan mentohmahnya.

Laporan CNN itu muncul ketika tinggal tiga hari sebelum hari pengundian pilihan raya kecil kerusi DUN Tenang dan di tengah-tengah spekulasi negara bakal menyaksikan pilihan raya umum ke-13.

Dakwaan itu dilihat sebagai yang paling keras daripada Najib ke atas Anwar sejak menjadi perdana menteri keenam pada April 2009.

Satu laporan risikan Saudi berkata tiada bukti mana-mana pegawai negara itu membiayai Anwar yang mengetuai Pakatan Rakyat, tetapi mengesan sebuah pertubuhan fundamentalis Islam yang ada hubungan dengan pemimpin pembangkang telah memanfaatkan rangkaian Al-Qaeda menerusi sokongan ahli-ahli politik negara-negara Islam.

CNN juga menamakan satu siasatan sulit telah dijalankan ekoran aduan Najib bahawa Saudi membiayai Anwar menjelang pilihan raya umum ke-13.

Malah rangkaian itu juga mendakwa pihak berkuasa Malaysia telah mengesyaki dua pegawai kanan kerabat diraja Saudi terlibat dalam pembiayaan kepada Anwar dan ini menyebabkan Riyadh memulakan siasatan sulit.

Laporan siasatan itu memutuskan bahawa tiada bukti menunjukkan pegawai-pegawai Saudi terlibat menyokong Anwar, yang bulan lalu digantung daripada menghadiri sidang Parlimen selama enam bulan.

Sebelum ini Anwar dilabelkan oleh Umno sebagai ejen Yahudi.

"Dakwaan sokongan daripada keluarga raja Saudi yang dinamakan dalam laporan awal didapati tidak berasas," kata laporan CNN lagi.

"Laporan CNN yang baru sahaja beredar beberapa jam lalu menyebut antara lainnya, Presiden Umno itu menyatakan rasa tidak puas hatinya kepada kerajaan Arab Saudi kerana terdapat dua Putera Arab Saudi yang menyokong dan membiyai saya untuk pilihan raya umum yang akan datang," kata Anwar lagi.

Rafizi berkata Umno-BN taksub dengan jalan memfitnah dan menekan lawan sebagai satu-satunya cara berdepan dengan cabaran politik dari Pakatan Rakyat.

"Apabila dijemput berdebat mengenai Buku Jingga, Perdana Menteri menghamburkan serangan peribadi.

"Di kala kebimbangan rakyat mengenai kemampuannya menghidupkan semula pelaburan swasta dan mencegah aliran wang haram sebanyak RM98 billion setahun memuncak, Perdana Menteri nampaknya lebih sibuk menyalahgunakan saluran diplomatik untuk menjaga tepi kain Ketua Pembangkang," katanya.

Rafizi menambah, laporan GFI sememangnya perlu diberi perhatian berat kerana kaedah dan data yang digunakan adalah benar dan diterima pakai di seluruh dunia.

"Kaedahnya adalah berdasarkan model Bank Dunia yang merujuk kepada perubahan dalam hutang luar negara untuk menentukan ketirisan wang dan modal yang tidak dilaporkan mengikut undang-undang.

"Ketirisan wang dan modal ini disembunyikan daripada pihak berkuasa kerana ia selalunya bersabit sumber rasuah, kecurian dan pengelakan cukai," katanya.

Rafizi juga berkata model itu diterima pakai di seluruh dunia, maka kenyataan seorang Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Mahathir yang mempersoalkan kesahihan model itu menunjukkan kedangkalan beliau sendiri.

"Datanya pula adalah data rasmi yang diumumkan oleh Bank Negara Malaysia dari semasa ke semasa.

"Oleh sebab itu, sepatutnya seorang Menteri Kewangan tidak akan tidur malam dengan pendedahan GFI itu, apatah lagi apabila statistik rasmi Bank Negara Malaysia sendiri menunjukkan angka negatif besar 'kesilapan dan ketinggalan' dalam Imbangan Pembayaran negara yang telah berlanjutan sejak tahun 2005," katanya lagi.

Kata beliau, statistik 'kesilapan dan ketinggalan' dalam Imbangan Pembayaran negara merujuk kepada angka pengimbang bagi mengambil kira anggaran statistik dan laporan aliran wang keluar masuk yang tidak dilaporkan sepenuhnya kepada Bank Negara Malaysia.

Justeru kata Rafizi, adalah lebih baik sekiranya Najib menumpukan tenaganya memperbetulkan ekonomi negara dengan berbelanja secara berhemah dan bertindak segera ke atas pendedahan yang dibuat GFI.

Katanya, Najib tidak harus menghabiskan wang negara untuk mengunjungi negara-negara asing dan menyalahgunakan saluran diplomatik untuk menjaga tepi kain Pakatan Rakyat dan Anwar.

"Akhirnya, fitnah Umno-BN bahawa Pakatan Rakyat menggunakan saluran antarabangsa demi kepentingan politik tidak ubah seperti meludah ke langit terkena muka sendiri; apabila Presiden Umno-BN sendiri yang sibuk memohon simpati dan bantuan antarabangsa untuk berdepan dengan Pakatan Rakyat dan Datuk Seri Anwar," katanya.

ALAHAI MENTERI DALAM NEGERI....

Posted: 28 Jan 2011 06:08 AM PST

Hishammuddin: Najib tiada kaitan laporan CNN, Anwar disiasat

January 28, 2011

LABIS, 28 Jan — Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein menegaskan Datuk Seri Najib Razak tiada sebarang kaitan dengan laporan CNN bahawa beliau meminta Arab Saudi menyiasat pembiayaan dana pilihan raya Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bagaimanapun Hishammuddin berkata, beliau telah mengarahkan pihak berkuasa agar menyiasat dakwaan bahawa Anwar ada kaitan dengan kumpulan pengganas antarabangsa.

"Ia tiada kaitan dengan Najib. Itu hanya satu laporan CNN mengaitkan beliau dengan sebuah pertubuhan pengganas," kata Hishammuddin kepada pemberita di sini.

"Saya telah meminta pasukan khas (anti) pengganas dan saya telah meminta Cawangan Khas, dan mereka berhubung dengan (agensi) risikan Saudi untuk mengetahui sejauh mana Anwar Ibrahim dikaitkan dengan kumpulan pengganas ini," kata beliau di sini petang ini.

Hishammuddin menambah kementeriannya melihat isu itu dengan serius memandangkan ia melibatkan keselamatan negara.

"Ini bukan isu politik. Ini adalah isu keselamatan, suka atau tidak kita mesti mengambil serius perkara ini," kata beliau.

Najib yang ditemui pemberita di Putrajaya tengah hari tadi enggan mengulas isu itu dengan hanya berkata, "itu siasatan Saudi".

Dalam ulasan pagi tadi, Anwar mendakwa laporan CNN menyerlahkan "ketakutan dan rekayasa" Najib untuk menyekat kemaraan Pakatan Rakyat khususnya menjelang pilihan raya umum ke-13.

Dalam pendiriannya yang tegas, Anwar berkata beliau tidak terkejut sekiranya Perdana Menteri yang juga presiden Umno sanggup ke luar negara, bukan demi menarik pelaburan tapi semata-mata untuk menyekat dan mentohmahnya.

Laporan CNN itu muncul ketika tinggal tiga hari sebelum hari pengundian pilihan raya kecil kerusi DUN Tenang dan di tengah-tengah spekulasi negara bakal menyaksikan pilihan raya umum ke-13.

Dakwaan itu dilihat sebagai yang paling keras daripada Najib ke atas Anwar sejak menjadi perdana menteri keenam pada April 2009.

Satu laporan risikan Saudi berkata tiada bukti mana-mana pegawai negara itu membiayai Anwar yang mengetuai Pakatan Rakyat, tetapi mengesan sebuah pertubuhan fundamentalis Islam yang ada hubungan dengan pemimpin pembangkang telah memanfaatkan rangkaian Al-Qaeda menerusi sokongan ahli-ahli politik negara-negara Islam.

CNN juga menamakan satu siasatan sulit telah dijalankan ekoran aduan Najib bahawa Saudi membiayai Anwar menjelang pilihan raya umum ke-13.

Malah rangkaian itu juga mendakwa pihak berkuasa Malaysia telah mengesyaki dua pegawai kanan kerabat diraja Saudi terlibat dalam pembiayaan kepada Anwar dan ini menyebabkan Riyadh memulakan siasatan sulit.

Laporan siasatan itu memutuskan bahawa tiada bukti menunjukkan pegawai-pegawai Saudi terlibat menyokong Anwar, yang bulan lalu digantung daripada menghadiri sidang Parlimen selama enam bulan.

Sebelum ini Anwar dilabelkan oleh Umno sebagai ejen Yahudi.

"Dakwaan sokongan daripada keluarga raja Saudi yang dinamakan dalam laporan awal didapati tidak berasas," kata laporan CNN lagi.

"Laporan CNN yang baru sahaja beredar beberapa jam lalu menyebut antara lainnya, Presiden Umno itu menyatakan rasa tidak puas hatinya kepada kerajaan Arab Saudi kerana terdapat dua Putera Arab Saudi yang menyokong dan membiyai saya untuk pilihan raya umum yang akan datang," kata Anwar lagi.

Anwar menambah gerakan politik Pakatan Rakyat setiap hari berusaha membina dokongan rakyat terhadap usaha kami demi menyelamatkan Malaysia dari segala kepincangan yang disebabkan oleh kelemahan mentadbir pimpinan negara serta ketirisan akibat dari rasuah yang semakin membarah.

JIKA INI BERLAKU KEPADA BUKAN PENYOKONG MEREKA

Posted: 28 Jan 2011 06:01 AM PST

Tindakan hopokrit yang di lakukan kepada bukan penyokong mreka iaitu Umno.Inilah yang selalu terjadi kepada kaum pendidik apabnila tidak sehaluan dalam memperjuangkan apa yang dirasakan.

Kita tahu di luar sana banyak yang menyokong Umno tetapi masih bebas untuk tidak hadir ke sekolah apabila munculnya pilihanraya. Merekalah yang menjadi hantu raya sehingakan guru besar dan pengetua tidak dapat menghalang.Itu lah Umno yang serasi dengan penyalahgunaan kuasa yang di amanahkan rakyat. Mari kita tolak Umno...


LABIS, 28 Jan — Kementerian Pelajaran akan melakukan siasatan tentang kewajaran cuti sakit diberi kepada Ma'arof Abd Mutalib, seorang guru yang juga merupakan suami kepada calon PAS pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, Normala Sudirman.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran berkata, Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Johor Markom Giran diberi tanggungjawab untuk melakukan siasatan itu.

"Pengarah (Jabatan Pelajaran Negeri Johor) boleh siasat, sama ada ada asas cuti sakit itu diberi, walaupun boleh diberi adakah terdapat asas yang benar yang dia sakit.

"Kalau dia dapat cuti sakit, dia terlantar, 21 hari (jumlah cuti sakit yang diberikan kepada Ma'arof) terlantar, tetapi turun redah dengan calon PAS, yang juga isteri dia," katanya kepada sidang media di Sekolah Menengah Kebangsaan Kamarul Ariffin di sini, hari ini.

Muhyiddin ditanya tentang cuti sakit selama 21 hari yang diambil oleh Maarof, seorang guru di Tenang Station, tetapi pada masa yang sama dilihat berkempen membantu isterinya. — Bernama

Tiada ulasan: