Khamis, 13 Januari 2011

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::


Logo Umno pada beg sekolah: ADUN Teja, Chang Lih Kang beri kata dua pada Umno/BN!

Posted: 13 Jan 2011 07:13 PM PST



Oleh: Pria Malaya

Tahniah ADUN Teja! syabas PR Gopeng!..Bangsa hipokrit dalam Umno/BN ni jangan terlalu diberi muka sangat..ternyata akta dan undang2 yang digubal mereka hanyalah terpakai untuk parti2 pembangkang, sedang parti politik pro-pemerintah diberikan hak keistimewaan mencabul undang2 negara..

Banyak sudah contoh sebelum2 ini..contohnya isu demontrasi jalanan..bagi PR slogan "demontrasi bukan budaya kita" dimainkan..tetapi bila mereka anjurkan demo jalanan, undang2 dan pihak berkuasa akan menjaga mereka sebaiknya..klik di SINI..

'Undang2 rimba'

Contoh terbaru sempena PRK Dun Tenang, pengarah pelajaran Johor', Markom Giran telah bertindak 'kurang ajar' apabila berkempen secara terang2ngan kepada guru2 sekolah supaya menyokong dan menggerakkan jentera supaya mmbantu parti kerajaan (Umno)..lihat bukti video di SINI, dan laporan polis di SINI..

So, apa tindakan kerajaan dalamm isu ni? apakah pengarah pelajaran Johor ini telah dan bakal dikenakan tindakan??...

Tidak sama sekali..seperti yg penulis katakan, undang2 hanya terpakai kepada pembangkang, adapun Umno/BN, undang2 itu tidak memberi apa2 kesan kepada mereka..buktinya, Timbalan Menteri Pelajaran, Puad Zarkashi sekonyong2 mempertahankan tindakan Markomm Giran itu kononnya ianya tidak salah..berlawanan dengan kenyataan SPR yg mendakwa ianya adalah salah..baca di SINI..

Isu beg sekolah

So, dalam isu beg sekolah lambang dacing dan keris ini, penulis gesa ADUN Teja dan PR kawasan Gopeng teruskan mengasak Umno dan Najib..jika mereka tidak jawab isu ini, maka sila lancarkan beg sekolah berlambangkan PR di setiap sekolah di Gopeng khusus dlm DUN Tualang Sekah..

Akhir kalam..tahniah diucapkan kepada ADUN Teja dan PR kawasan Gopeng..diharapkan PR kawasan lain dpt mencontohi keberanian seperti ini..jgn dibiar kita dihina dan dibuli..mungkin zaman pembangkang lemah dahulu boleh, tetapi kini lawan tetap lawan!!..fikirkan..wallahua'lam..


Tampal logo PR, mahu kementerian bertindak

GOPENG – Susulan tindakan parti politik UMNO dan Barisan Nasional (BN) memberikan beg sekolah tertera dengan logo parti itu, Pakatan Rakyat (PR) bertindak menampal logo berkenaan dan digantikan logo PR.

Sebelum ini, PR telah membongkar taktik ahli politik UMNO dan BN yang cuba membawa unsur politik ke dalam sekolah dengan memberikan beg sekolah berlogo UMNO dan BN kepada pelajar miskin.



Ahli Dewan Undangan Negeri Teja, Chang Lih Kang berkata, tindakan pihaknya itu tidak bertujuan mempolitikkan sekolah, sebaliknya mendesak pihak Kementerian Pendidikan membetulkan keadaan yang dirosakkan oleh ahli politik UMNO.

Menurutnya, sekiranya pihak kementerian tidak memberikan panduan atau arahan yang jelas berhubung perkara itu, anak penyokong PR juga akan membawa beg yang berlogo komponen parti PR ke sekolah.

"Kami juga difahamkan, salah satu majlis penyampaian beg yang berlogo parti itu telah dijalankan dalam kawasan sekolah di Dewan Undangan Negeri Tualang Sekah," katanya ketika selesai sesi penampalan logo PR di atas logo UMNO dan BN pada beg yang disumbangkan.

Lih Kang berkata, sekiranya tiada pihak yang memberi tindak balas, anak penyokong PR akan membawa beg yang berlogo PR ke sekolah sehingga arahan dikeluarkan oleh pihak kementerian.

Katanya, perkara itu bukan kali pertama dilakukan oleh ahli UMNO dan BN, malah sebelum ini, salah sebuah sekolah dalam kawasan Teja turut menjemput wakil UMNO merasmikan mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru.

"Selain itu, sebuah sekolah rendah pula menjemput wakil MCA untuk memberikan sumbangan kepada murid yang mendapat keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah yang cemerlang.

"Kami mempertikaikan rasional pihak sekolah menjemput ahli politik BN yang bukan wakil rakyat untuk menghadiri program sekolah, sedangkan wakil rakyat dipinggirkan," katanya. - Sinar Harian

Artikel berkaitan (mesti tengok dan sebarkan):
- Umno terdesak: Lambang parti pada beg sekolah bukti Umno politikkan pelajar sekolah!
- Koleksi himpunan bukti bergambar Umno berpolitik di IPT dan sekolah..

Ekoran aduan peguam MCA, Masjid Kerinchi akur perlahankan azan..Hari ini DEMO selepas Jumaat!

Posted: 13 Jan 2011 08:32 AM PST



Ekoran aduan, azan masjid Kg Kerinci diperlahankan

Pihak pengurusan Majid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinci mengambil pendekatan memperlahankan bunyi pembesar suara ketika laungan azan termasuk ketika solat Jumaat, ekoran aduan seorang peguam bukan Islam yang mendakwa bunyi solat di masjid itu "amat lantang".

Ketua imam masjid berkenaan Mahadi Abdullah berkata pihaknya mengurangkan kadar laungan azan itu selepas mengadakan perbincangan dengan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) akhir Disember lalu.

"Selepas berjumpa dengan JAWI, kita memperlahankan sedikit laungan azan (pembesar suara) pada setiap waktu solat.

"Ketika khutbah Jumaat, kita menggunakan pembesar suara dalam dewan solat sahaja," katanya ketika ditemui Malaysiakini petang ini.

Mahadi yang mula bertugas di masjid berkenaan sejak Mac tahun lalu berkata keputusan pihak masjid itu menimbulkan 'rasa tidak puashati' di kalangan penduduk yang majoritinya orang Melayu.
Arahan pihak atasan

Bagaimanapun, Mahadi berkata beliau "tidak boleh buat apa-apa kerana ia adalah arahan pihak atasan".

"Kita terpaksa ikut," katanya sambil menambah pertemuan beliau dengan pihak JAWI berlangsung pada akhir Disember lalu.


(Penulis tidak dapat bayangkan betapa riuhnya blog2 pro-Umno dan media arus perdana dengan isu ini ANDAI ianya melibatkan parti DAP dan PR..namun ianya berlaku sebaliknya..hasilnya? mereka terdiam seribu bahasa..Allah itu maha Kuasa..baca di SINI..)

Mahadi berkata beliau difahamkan aduan peguam tersebut yang tinggal di Pantai Hill Park - dimajukan terus kepada perdana menteri sebelum dipanjangkan kepada menteri di Jabatan Perdana Menteri dan JAWI serta akhirnya dimaklumkan kepada pihak masjid.

Katanya, dalam surat tersebut - yang salinannya diberi oleh JAWI kepada pihak masjid - peguam itu mendakwa bunyi solat Subuh di masjid itu "amat lantang" sehingga mengejutnya dari tidur.

Difahamkan peguam tersebut tinggal di pangsapuri berkenaan - yang terletak lebih kurang satu kilometer dari situ.

Mahadi berkata, pihaknya dimaklumkan oleh JAWI bahawa beberapa hari sebelum ini, peguam berkenaan ada menelefon jabatan itu, merungut bahawa bunyi azan "masih lagi kuat".

Sehubungan itu, Mahadi meminta peguam berkenaan bertemu dengan pihak pengurusan masjid untuk menyelesaikan perkara tersebut.

Mengenai rungutan penduduk yang mereka tidak lagi mendengar bacaan al-Quran dan pengajian kuliah Maghrib manakala laungan azan Jumaat yang perlahan sekarang, Mahadi sekali lagi berkata: "Saya tidak boleh berbuat apa-apa, kita hanya terima arahan dari pihak atasan".

Ganggu tidur

Selain memperlahankan kadar pembesar suara bagi laungan azan, Mahadi berkata pihaknya turut mendapatkan maklum balas dari penghuni pangsapuri Pantai Hill Park (kelihatan di belakang masjid).

"Kira-kira 10 orang yang ditanya, kebanyakanya berkata laungan (pembesar suara) azan adalah biasa, tidak mengganggu tidur... tak ada apa-apa (masalah), tak ganggu," katanya.

Ditanya mengenai rancangan sekumpulan individu untuk mengadakan perhimpunan membantah tindakan peguam berkenaan, Mahadi berkata, pihaknya ada mendengar mengenainya.

"Tetapi kita (masjid) tidak terlibat apa-apa," katanya sambil menambah beliau tidak mengetahui identiti kumpulan berkenaan.

Sementara itu, Malaysiakini dimaklumkan perhimpunan memprotes aduan peguam tersebut akan diadakan selepas solat Jumaat di masjid tersebut esok, yang akan diketuai sebuah pertubuhan yang dikenali sebagai Majlis Ayahanda Malaysia.

Ketika dihubungi Malaysiakini, penolong setiausaha majlis tersebut, Amin Rahim Harun berkata, kira-kira 500 orang akan menyertai perhimpunan itu.

"Kita tidak mahu perkara ini berlarutan kerana ia menjadi isu sensitif kepada orang Melayu," katanya.- Mk

Tuntut ulasan penyokong Umno: "PAS akan menubuhkan negara Islam jika memerintah" - MCA

Posted: 13 Jan 2011 06:10 AM PST



Oleh: Pria Malaya

Nampaknya sekutu Umno ini sekali lagi cuba memprovoke dan menakut2kan masyarakat China terhadap dasar penubuhan negara Islam PAS..

Jika dahulu, mereka cuba memperlekeh dan menghina undang2 Islam yang bakal dilaksanakan PAS kelak adalah mundur terkebalakang dan boleh 'mengubah' kehidupan orang bukan Islam, hari ini mereka sekali lagi mengeluarkan kenyataan berunsur hasutan ini..sugguh biadap..

Depan Melayu cakap lain, depan Cina cakap lain..

Ternyata Umno dan MCA telah berkompromi secara jahat demi memperbodohkan penyokong2nya..Umno di depan kaum Melayu menuduh PAS bakal melupakan hasrat negara Islamnya, PAS sudah melupakan matlamat perjuangan Islamnya, PAS menjadi boneka DAP dalam Pakatan Rakyat..

Pada masa yg lain, MCA menuduh pula PAS semakin lantang menyuarakan isu2 negara Islam, PAS pasti akan melaksanakan matlamat negara Islamnya, DAP menjadi boneka PAS dalam Pakatan Rakyat dan lain2...sungguh munafik pejuang2 rasis dalam BN ini..

Reaksi pejuang maya Umno??

Penulis tuntut reaksi dan komen penyokong fanatik Umno terhadap kenyataan kurang ajar ini, termasuk kenyataan presiden MCA bahawa PAS akan melaksanakan dasar Islamnya..apa reaksi blogger Umno? apa komen pemimpin Islam Umno..apa tindakan YB Zul Kulim, mana teriakan PERKASAm dan NGO Melayu..

Adapun reaksi Najib, penulis telah pun ketahui..Najib sebagaimana Chua Soi Lek percaya bahawa PAS akan melaksanakan negara Islam, namun seperti juga presiden MCA itu, Najib cuba memberi gambaran negatif terhadap dasar dan matlamat PAS ini..sungguh kurang ajar..boleh rujuk bukti di SINI..fikir2kan..wallahua'lam..


Pengundi Cina di Tenang perlu fikir

KUANTAN 12 Jan. -Masyarakat Cina terutama di Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang perlu memikirkan sedalam-dalamnya terhadap implikasi penubuhan negara Islam yang diperjuangkan oleh Pas.

Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berkata, agenda penubuhan negara Islam mungkin menjadi kenyataan sekiranya Pas berjaya memerintah negara ini.

"Semestinya Pas tidak akan berundur daripada (matlamat) penubuhan negara Islam dan jelas ini merupakan amaran secara terus kepada DAP dan keseluruhan masyarakat bukan Islam.


(Sebagaimana Chua Soi Lek, Najib juga percaya PAS pasti akan melaksanakan negara Islam apabila berkuasa kelak..apa reaksi penyokong Umno? apakah mereka setuju dgn kenyataan Najib ini?..baca di SINI..)

"Malah, jika kita lihat semua parti politik di negara ini, hanya Pas yang bercakap mengenai agama sebagai agenda politik.

"Pastinya Pas akan memenuhi apa yang dilaungkan selama ini dan menepati perlembagaannya untuk menubuhkan negara Islam sekiranya mereka mempunyai kuasa memerintah," katanya.

Beliau menjelaskan demikian kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan Tahun Baru Cina kepada warga emas di Dewan Jubli Perak di sini hari ini.

Majlis itu dirasmikan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Soi Lek mengulas kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung penubuhan negara Islam dan penguatkuasaan undang-undang Islam dalam satu majlis parti itu di Felda Chemplak Barat dekat Labis, Isnin lalu.

Menurut Soi Lek, MCA tidak akan menggunakan isu itu bagi menakut-nakutkan masyarakat Cina tetapi ia memerlukan pertimbangan yang mendalam.

"Pas sering mengatakan MCA sengaja menjadikan perkara ini (negara Islam) sebagai isu untuk menakutkan masyarakat Cina.

"MCA tidak bermaksud sedemikian tetapi mahu dan berharap kaum Cina dapat membuat pertimbangan mengenai implikasinya," jelas beliau.

Dalam perkembangan lain, beliau menggesa ibu bapa dan pihak sekolah memainkan peranan terhadap gejala judi Internet di kalangan remaja dan pelajar Cina sehingga mendorong mereka meminjam daripada ah long.

"Semua pihak terutama ibu bapa perlu lebih peka dan sentiasa memantau pergerakan anak-anak masing-masing supaya tidak terjebak dengan kegiatan yang merugikan itu.

"Pihak sekolah juga boleh berperanan mengingatkan pelajar mengenai kesan negatif bukan sahaja kepada diri sendiri tetapi juga ibu bapa dan masyarakat," jelasnya. - MK

Versi BERNAMA...

Consider implication of PAS' Islamic state, MCA chief advises Chinese

KUANTAN: MCA president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek today advised the Chinese, particularly those in Johor's Tenang state constituency where a by-election is due on Jan 30, to consider in-depth the implications of the Islamic state championed by PAS.

He said PAS would definitely want to make it a reality if it were to come to power.

"PAS will not back down from its struggle to set up an Islamic state. This is a direct warning to the DAP and all non-Muslims. If you consider all the political parties in the country, it is only PAS which is talking of religion in terms of a political agenda.

"If PAS comes to power and administers, it has to fulfil what it is championing and will adhere to its constitution to set up an Islamic state," he told reporters after handing out contributions to old folks in conjunction with the Chinese New Year next month.

He was asked to comment on PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang's statement on the setting up of an Islamic state and enforcement of Islamic laws at a party function in the Chemplak Barat Felda Scheme in Labis on Monday.

Dr Chua said the MCA was not using the issue to frighten the Chinese, but the matter had to be given some thought.

On another issue, the MCA president hit out at private companies which reaped huge profits but failed to fulfil their corporate social responsibility (CSR).

He said there was an imbalance in CSR by private companies in relation to the rising economic growth of the country.

Contributions, if any, were confined to entertaining guests at certain functions, he said.

Dr Chua said private companies should assist the government in contributing to the welfare of the people because they owned huge human and financial resources.

For example, he said, a private company or a government-linked company (GLC) could adopt a nearby school and donate computers and other equipment.

Gambar kunjungan ulamak besar Yaman, Sheikh al-Habib 'Umar bin Hafiz bersama Tok Guru Nik Aziz

Posted: 13 Jan 2011 04:37 AM PST



Oleh: Pria Malaya

Ulama' terkemuka dari Yaman, Shaykh al-Habib 'Umar bin Hafiz telah melakukan lawatan rasmi ke Kediaman Rasmi Menteri Besar Kelantan pada 12 Januari lalu..

Beliau juga telah berkesempatan bertemu dengan Tuan Guru Menteri Besar Kelantan dan juga Dato' Paduka Haji Husam Musa, EXCO Kerajaan Negeri Kelantan.

Lawatan rasmi ini telah dibuat dalam siri Dakwah Tahunannya ke serata Negara..boleh lihat profil penuh Shaykh al-Habib 'Umar bin Hafiz di SINI..

Disamping ulamak dari Yaman, seorang ulamak terkemuka dari Fattani, Sheikh Baba Abdul Aziz, Yg Dipertua Jemaah Ulama Fattani turut berkesempatan mengunjungi MB Kelantan, Tok Guru Nik Aziz...

















(Sheikh Baba Abdul Aziz..)



Sumber gambar: Topeng Perak Unmasked

Artikel berkaitan (mesti tengok):
- Gambar Tok Guru Nik Aziz disantuni ulamak dunia (Syria)

MEMALUKAN: Istana arah tarik balik gelaran "Dato' Seri", bukan atas pertimbangan Khir Toyo!

Posted: 13 Jan 2011 02:01 AM PST



Oleh: Pria Malaya

Semalam bukan main segala hulu balang dan blogger rasis parti perkauman Umno memuji, memuja, men'jilat' dan membodek Khir Toyo kononnya seorang yang berprinsip, berani dan pahlawan sebenar..

Dakwa mereka, tidak ada satu tokoh pemimpin politik pun termasuk Anwar yang seberani Khir Toyo memulangkan gelaran Dato' atas kerelaan sendiri, demi menghadapi proses mahkamah (bagi mengelakkan merosakkan gelaran Dato')..

Korang baca artikel Khir Toyo 12 Januari lalu:

"Penyerahan Semula Darjah Kebesaran Selangor

1, Pada pertengahan Disember 2010 yang lalu saya telah menghantar sepucuk surat kepada Duli Yang Maha Mulia Tuaku Sultan Selangor bagi memulangkan sementara pingat darjah kebesaran Selangor Seri Paduka Mahkota Selangor (S.P.M.S) yang membawa gelaran Dato Seri.

2. Surat tersebut dibuat berikutan kejadian saya di dakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam beberapa hari sebelumnya atas tuduhan salah guna kuasa. Pemulangan semula pingat ini bagi mengelakkan darjah kebesaran negeri turut terpalit dengan sebarang keaiban sepanjang pertuduhan dan perbicaraan yang akan berlangsung.

3. Hari ini Dewan Diraja telah memperkenankan pemulangan semula pingat tersebut.

4. Justeru mulai hari ini semua media dan dan penganjur program hendaklah menggugurkan nama Dato Seri dari pangkal nama saya dan menggunakan nama Dr. Mohamad Khir bin Toyo sahaja."
Jika kalian baca sekali imbas entry Khir Toyo di atas, sudah tentu anda merasakan bahawa Khir Toyo memulangkan gelaran ini atas pertimnbangannya sendiri, seolah2 bukan atas arahan pihak istana..betul tak?

Dan hari ini istana menjelaskan bahawa penarikan gelaran "Dato' Seri" adalah atas ARAHAN pihak istana, bukan berdasarkan pertimbangan Khor Toyo sendiri, apatah lagi kononnya ia hanyalah bersifat "penyerahan sementara"..

Sungguh memalukan penggerak gerakan 'Selamatkan Selangor Darul Ehsan' (SSDE) ini..nak tunjuk hero konon, tapi setakat hero kampung..mungkin ini petanda beliau sememangnya bakal dikenakan tindakan atas laporan2 rasuah dan penyelewengan sebelum ini..

Apa kata penyokong fanatik ketuanan Melayu Umno?..berani ke Khir Toyo desak istana mintak maaf andai laporan ini tidak benar?..fikir2kan..wallahua'lam..


Khusrin: Sultan arah 'Dato Seri' Khir Toyo digantung

Penyerahan balik Darjah Kebesaran Seri Paduka Mahkota Selangor (SPMS) yang membawa gelaran "Dato' Seri" kepada Dr Khir Toyo, adalah sebenarnya atas arahan Sultan Selangor dan bukannya 'penyerahan sementara' seperti yang didakwanya, kata Setiausaha Kerajaan Selangor, Datuk Mohammed Khusrin Munawi.



Keputusan berkenaan dibuat oleh baginda setelah berunding dengan Dewan Diraja Selangor pada 11 Januari lalu yang memutuskan darjah itu digantung, kata Khusrin dalam satu kenyataan hari ini.

"Penggantungan gelaran dan penggunaan Darjah Kebesaran ini akan disemak semula setelah mahkamah memutuskan Yang Berhormat tidak bersalah dan dibebaskan atas pertuduhan," tambahnya.

Menurut beliau, keputusan itu berikutan pertuduhan rasuah terhadap mantan menteri besar Selangor itu di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan di Mahkamah Tinggi Shah Alam.
Selain Dr Khir, darjah kebesaran Pengarah Ditamas, Shamsuddin Haryoni yang juga didakwa dalam kes yang sama, turut digantung.

Khir dianugerahkan gelaran 'Dato Seri' pada 2001 manakala Shamsuddin pula dianugerah gelaran 'Dato' pada 2002.

"Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor membuat keputusan di atas setelah mempertimbangkan bahawa kesalahan-kesalahan yang dipertuduhkan ke atas kedua-dua mereka ini adalah kesalahan serius yang melibatkan kepentingan rakyat dan negara," kata Khusrin.

Semalam, Dr Khir dalam blognya menulis beliau telah memulangkan sementara darjah kebesaran berkenaan tanpa menyebut tindakannya itu atas arahan sultan.

Beliau berkata pemulangan semula pingat itu bagi mengelak darjah kebesaran negeri turut terpalit dengan sebarang keaiban sepanjang pertuduhan dan perbicaraan yang akan berlangsung.

Pada 6 Disember lalu, Dr Khir didakwa telah mendapatkan untuk dirinya dan isteri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarahnya, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Perbicaraan kes rasuah terhadap menteri besar Selangor itu akan didengar pada 6 hingga 24 Jun ini. - Mk

Versi Thestar.com.my...

Khir Toyo's title suspended, not surrendered: State Sec Khusrin (Updated)

SHAH ALAM: The Datuk Seri title of former Mentri Besar Dr Mohd Khir Toyo was suspended by the Selangor Sultan and not surrendered voluntarily, State Secretary Datuk Mohd Khusrin Munawi clarified Thursday.

The former MB's statement that he had voluntarily returned his title was not true, Mohd Khusrin said when contacted, adding that the decision to suspend the title was made by the Sultan and relayed to Dr Mohd Khir after the royal council's meeting Wednesday.

According to Mohd Khusrin, the suspension would be until the case pending against Dr Mohd Khir was settled.

"If he is found guilty, the title will be revoked. If he is not guilty, it will be returned to him," he added.

Meanwhile, in a response posted in his blog, Dr Mohd Khir maintained he had volunteered to surrender his title.

"I readily accept the suspension as I had written to the Sultan's private secretary (Datuk Munir Bani) in December, expressing my intent to temporarily return the title until my case is over," Dr Mohd Khir said.

When contacted, Dr Mohd Khir said he had written to Munir on Dec 7 and to the Sultan on Dec 10, through Munir's office.

He said he had written to secure the palace's permission to temporarily return the title as he did not have the authority to suspend it himself.

He said as he was not at the royal council's meeting, he was not in a position to say whether or not his letter had influenced the decision to suspend his title.

"I was only informed that His Highness the Sultan and the royal council had suspended my title and I assumed it this must be due to my letter," Dr Mohd Khir said.

He said Mohd Khusrin should have conferred with Munir before making the statement.

"I don't have to lie about these things," he added.

On Wednesday, the Sungai Panjang assemblyman said the policy for title-holders to surrender their titles if charged in court was made during his tenure as MB.

"Given this, it is the right and honorable thing for me to return the title to the palace.

"I wrote a letter to the palace on this matter last month," he added.

Dr Mohd Khir had said he was surrending the title "temporarily", pending the disposal of his graft trial.

Dr Mohd Khir, 45, was charged on Dec 6 in the Sessions Court here with accepting two plots of land in Section 7 here for RM3.5mil, when the said lots were bought by Ditamas Sdn Bhd managing director Datuk Shamsuddin Haryoni for RM6.5mil.

Shamsuddin, 52, was also charged with abetting in the deal of the property on May 29, 2007.

Tiada ulasan: