Ahad, 23 Januari 2011

PENYAPU SIAL

PENYAPU SIAL


polis lepas tangan dan makan gaji buta...jaga kepentingan burid rosmah,jubor najib serta pundek segala pemimpin UMNO di utamakan....tanggungjawab keselamatan di serahkan pada rakan cop dan orang awam....

Posted: 23 Jan 2011 09:23 AM PST




Amat malang juga negara kita ni apabila kerajaan BN sekadar melepas batuk di tangga dalam membanteras jenayah di negara ini. Jika diperhatikan, pihak polis lebih ramai dikerahkan untuk menghalang kebangkitan rakyat sendiri bukan untuk membanteras jenayah yang semakin menjadi-jadi di negara ini.

Pihak polis seolah-olah dah jadi pengawal kepada parti kerajaan bukan lagi untuk menjaga keharmonian rakyat.

Bukti, jika rakyat cuba menyatakan ketidakpuasan hati apabila ada kenaikan harga barang atau membantah akta yang tidak berperikemanusiaan seperti ISA, kerajaan akan gunakan pihak polis untuk menundukkan suara rakyat, bukannya mahu berdepan dan menyelesaikan masalah berkenaan.

Lihat sahaja waktu pilihanraya, polis akan dikerah beribu-ribu anggota ke kawasan pilihanraya. Seolah-olah akan berlakunya porak-peranda atau semacam negara dalam darurat. Semuanya untuk menakut-nakutkan para pengundi keluar membuang undi.

Harakahdaily - Yang Di Pertua PAS Kawasan Maran Ustaz Ramli Abdul Rahman, menuntut pihak kerajaan menempatkan anggota yang mencukupi serta cekap di Balai Polis Kampung Awah sesuai dengan peningkatan jumlah penduduk kampung dan juga keluasan kawasan kawalan.

Katanya, ini penting bagi mengawal keselamatan penduduk dan meningkatkan usaha memerangi jenayah di sekitar Kampung Awah dan Mukim Bukit Segumpal yang makin berleluasa akhir-akhir ini.

Beliau yang juga Pengerusi Badan Bertindak Anti Jenayah (BBAJ) Ahli Kariah Masjid At-Taqwa, Mukim Bukit Segumpal berkata, sejak tiga tahun kebelakangan ini kejadian jenayah acap kali berlaku di daerah ini terutama melibatkan kawasan mereka.

Ramli berkata demikian ketika diminta mengulas tragedi seorang pemuda PAS parah apabila bahagian mukanya dikelar ketika bergelut dengan tiga penyamun bersenjatakan parang dalam satu kejadian samun di Kampung Bukit Lada di sini, awal pagi Khamis lalu.

Dalam kejadian jam 2 pagi itu, mangsa, Roshadi Rosli, 39, yang tinggal berdua bersama ibunya, Habesah Maamor, 61, sedang tidur di bilik berasingan apabila dimasuki penyamun. Habesah pula tangannya diikat ke belakang dan penyamun berjaya membawa lari wang sebanyak RM600 serta barangan kemas yang dianggarkan bernilai RM3,000.

Roshadi kini sedang menerima rawatan dan pembedahan di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS) Temerloh setelah diberi bantuan oleh jiran.

"Sejak tiga tahun kebelakangan ini kejadian jenayah acap kali berlaku di daerah ini terutama di sekitar Kampung Awah dan Mukim Bukit Segumpal seperti jenayah pecah rumah, samun dan penipuan yang semakin menjadi-jadi sehingga melibatkan kerugian harta benda dan ketakutan berterusan di kalangan penduduk.

"Sebab itu gesa pihak kerajaan menempatkan anggota polis secukupnya. Saya difahamkan jumlah anggota keselamatan itu di seluruh daerah Maran hanya 235 orang. Empat puluh lima anggota bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah sementara di Balai Polis Pekan Awah hanya ada 10 anggota sahaja.

"Sedangkan seluruh penduduk di Daerah Maran berjumlah 120,838 orang (atau pada nisbah 1:514 berbanding standard Interpol 1:250). Justeru jumlah anggota keselamatan yang ada tidak mencukupi untuk menjaga dan mengawal keselamatan rakyat," jelasnya.

Ramli yang telahpun melawat keluarga Roshadi, juga menggesa pihak polis membuat rondaan berkala di seluruh kawasan mukim di samping mengambil tindakan pantas dan cekap setelah mendapat aduan daripada orang ramai atau mangsa.

Sebelum ini BBAJ Mukim Segumpal pernah menghantar satu memorandum berserta kumpulan tandatangan penduduk setempat kepada Menteri Besar Pahang yang antara lain mendesak pihak kerajaan dan pihak keselamatan supaya mengambil tanggungjawab mengawal sepenuhnya gejala tersebut.

Memorandum tersebut turut menuntut pihak kerajaan menempatkan anggota yang mencukupi serta cekap di Balai Polis Kampung Awah sesuai dengan jumlah penduduk kampung dan juga keluasan kawasan kawalan.

takut kena " libas "....Perasuah, Perogol, Penyamun Harta Memang Takutkan Negara Islam

Posted: 23 Jan 2011 09:09 AM PST



Kalau anda mendengar pencuri yang berkata: 'Saya tentang hukuman keras terhadap pencuri.' Anda akan tersenyum, kan? Kalau anda dengar penyamun harta berkata: 'Saya anti hukuman terhadap penyamun.' Anda akan senyum sinis kan? Tapi kalau anda dengar Soi Lek kata kepada masyarakat Cina: 'PAS nak bawa negara Islam. Cina jangan sokong.' Apa reaksi anda?

Siapa Soi Lek? Bukankah ada skandal seks dengan seorang gadis dahulu? Berehat sekejap sebelum kembali aktif dan jadi Presiden MCA. Mereka yang bersedia memilih pemimpin rendah moral, ada skandal adalah mereka yang sama-sama tidak peduli moral dan rendah nilai.Timbalan PM, Muhyidin seperti menyokong kenyataan Soi Lek. Muhyidin orang Johor. Di Johor ada sekolah agama petang. Mengaji kitab MatlailBadrain kan? Tak faham juga ya? Atau faham tentang negara Islam dan agama Islam tetapi kerana kepentingan perut, ia menutup akal yang cerah.

Kita rasa PERKIM, YADIM, IKIM dan lain-lain agensi kerajaan boleh membantu Soi Lek dan Muhyidin untuk memahami apa itu Islam dan konsep bernegaranya.

Maka, yang menolak negara Islam itu bagi kita samada ia jahil tentang hakikat adilnya Islam, punya sifat keji dalam hati yang menutup kebenaran atau ada kepentingan perut dan pangkat

muhyiddin bapak buaya yang patut di ketuk dan di kencingkan atas kepalanya...!!!

Posted: 23 Jan 2011 08:55 AM PST

Muhyiddin: Elok bagi guru setia kepada kerajaan



Kerajaan tidak pernah mempersoalkan kesetiaan guru-guru di negara ini tetapi selain kesetiaan kepada negara, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini berkata, adalah elok bagi guru juga supaya setia kepada kerajaan.

"Kita tidak akan mempersoalkan. Selain dari setia kepada negara, elok juga kita setia kepada kerajaan.

"Sebab guru merupakan penggerak utama dalam masyarakat, masih dihormati, diberi penilaian yang tinggi. Guru jadi pemimpin dalam masyarakat, maka kita mahukan supaya sikap untuk kebersamaan antara kerajaan dan tenaga yang penting seperti guru selalu ada di situ," katanya kepada Bernama.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, guru sebagai seorang pemimpin perlu sentiasa mempunyai sikap kebersamaan kepada kerajaan supaya dapat menjayakan agenda pembangunan negara terutamanya Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dalam bidang pendidikan.

Muhyiddin berkata demikian ketika berucap pada majlis pelancaran program Bangkit Guru Untuk Negara (B-GUN) peringkat Johor, di Pagoh, hari ini. Hadir sama, Pengarah Pelajaran Johor, Markom Giran.

Markom menimbulkan kontroversi awal bulan ini apabila kegiatannya berkempen untuk BN di Tenang dirakamkan dan disiarkan melalui Youtube.

Dia bagaimanapun menafikan tuduhan tersebut dan mendakwa beliau hanya mahu mengenalpasti kecenderungan politik para guru untuk memastikan mereka "menyokong dasar kerajaan".

Kata Markom, beliau tidak berkempen tetapi berucap kepada kakitangan bawahannya dan tindaklan itu merupakan "hak kami untuk mengenalpasti (parti politik) yang guru kami sokong,".

Tambahnya lagi, jika guru-guru didapati menentang kerajaan, maka mereka akan dihantar mengikuti kursus supaya mereka faham bahawa sebagai kakitangan awam, mereka tida boleh menentang dasar kerajaan.

Markom menjelaskan bahawa sebagai kakitangan awam, mereka merupakan pelaksana dasar kerajaan dan kerana itu, mereka mesti mengikuti apa sahaja dasar yang dibuat oleh kerajaan yang memerintah.

Katanya, mereka makan gaji dengan kerajaan dan oleh itu, mereka tidak seharusnya menentang kerajaan, tetapi mematuhi apa juga dasarnya.

Akibat tindakannya itu, PAS Johor pada 7 Januari lalu, membuat laporan polis mendakwa Pengarah Pelajaran Johor itu mengajak pengetua dan guru sekolah di sekitar DUN Tenang merayu undi untuk membantu BN dalam pilihan raya kecil hujung bulan ini.


Sebenarnya TPM dan Ketua Pengarah Pelajaran Johor adalah dari golongan bermentaliti kuno dan ketinggalan di dalam arus globalisasi.

Tatkala orang sedunia sedang membicarakan "langit terbuka", "k-workers", "globalisasi", "era digital" dan seumpamanya, masih terdapat dari kalangan menteri dan pegawai awam yang masih tersangkut di dahan rasisma dan politik kepartian sempit yang mengharapkan kaum guru menjadi pak dan mak angguk.

Guru-guru selama ini hendak dijadikan buaya-buaya yang diketuk kepalanya supaya sang kancil itu dapat menyeberang sungai untuk menelan buah-buahan di seberang.

Dengan ini  guru-guru hendak dijadikan "aset berguna" dan "aset tetap" di dalam pemilihan nanti supaya TPM itu bakal kekal sebagai Timbalan Presiden UMNO, kalau tak pun untuk bertanding jawatan Presiden dengan menjadikan Ketua Pengarah Pelajaran Negeri sebagai sang jenderal buaya yang akan mengarahkan buaya-buaya lain beratur di belakangnya, bersedia untuk diketuk kepala oleh sang muhyiddin.

muakakaka .....najib kepala bapak anak haram rupanya....aku ingat hanya ali rustam dan rahim tamby chik....!!!!

Posted: 23 Jan 2011 08:28 AM PST



muakakaka....hasil benih haram akan di buktikan dengan perbuatan haram....baguuihhh la...anak haram vs bapak anak haram....!!!

Anwar akhirnya menjawab dan terus mencabar Najib untuk berdebat. Anwar terpaksa berbuat demikian kerana sindiran dan penghinaan Najib kepada Anwar untuk menolak perdebatan agak keterlaluan. Najib semasa bercakap depan ribuan orang peneroka yang diangkut dengan bas, lori dan van dan dibayar di Tenang memperli Anwar dengan mengatakan ketua pembangkang itu akan demam kalau berdebat dengannya.

Kata Najib sebagai PM dia tahu segala maklumat mengenai Anwar. Katanya Anwar demam kerana dia mengetahui banyak rahsia peribadi Anwar.

Semalam semasa berkempen di Tenang Anwar menajawab sindiran dan penghinaan Najib ke atasnya dengan mengatakan beliau akan mampu berdepan kalau pun dalam keadaan demam. Kata Anwar dia akan telan penadol asalkan dapat berdebat dengan Najib. Anwar tidak mudah untuk merasa gerum dan kecut perut dengan Najib.

Kata Anwar kini dia tidak kisah topik mana yang Najib setuju berdebat dengannya. Kalau dhaif sangat untuk berdebat mengenai ekonomi Anwar setuju untuk berdebat fasal isu peribadi.

Anwar membuat cabaran itu bila Najib menyimpang dari topik asal untuk ikut sama mengheret isu periabdi. "Pilih mana yang Najib hendak, ekonomi atau peribadi," kata Anwar.

Kalau Najib mempunyai maklumat peribadi mengenainya, kata Anwar dia juga ada maklumat peribadi tentang Najib. Dia mahu tanya dan ceritakan siapa yang merampas isteri orang, siapa yang membunuh Altantuya dan siapa yang ambil rasuah RM500 juta untuk pembelian untuk peralatan perang negara.

Mungkin juga Anwar tahu mengenai tragedi seorang pemimpin yang tertangkap basah dengan seorang artis di Port Dickson Negeri Sembilan. Kalau tidak silap MB Negeri Sembilan ketika itu ada menelefon Anwar mengenai kejadian itu.

Cabaran dan kesanggupan Anwar itu menyebabkan Najib akan terkucil kali ini. Bagi rakyat tidak kira sama ada isu peribadi relevan atau tidak elok kalau mereka berdua duduk atas pentas dan berdebat dan mendedahkan segala yang ada dalam kain kalau itu yang mereka mahu. Tetapi ingat politik membawa kepada peribadi adalah politik kampungan.

Bila Anwar sebut siapa yang rampas isteri orang, ramai yang tertunggu-tunggu untuk mendengtar cerita sebenar macam mana proses pernikahan Najib dengan Rosmah. Apakah ketika itu Rosmah sudah berstatus janda, sudah habis edah atau tidak. Kalaulah ketika itu Rosmah masih isteri orang, berkahwin sebelum bercerai dan belum lepas edah, macam mana status kedudukan anak Najib dengan Rosmah. Bukankah itu bermakna mereka melahirkan anak haram?

Elok Najib kena jawab dan kena jelas apa yang diutarakan oleh Anwar itu. Kalau Najib tidak menjawabnya menyebabkan persoalan itu bermain dalam kepala orang ramai. Sangatlah malang bagi Najib dan juga nasib rakyat negara ini kalau Perdana Menterinya bapa haram! Kita dengar apa pula balas Najib selepas ini!

Seelokknya Najib menjawab dan menjelaskan perkara ini semasa proses kempen pilihan raya kecil ini. Kalau perlu Najib kena tunjukkan surat perkahwinan dengan Rosmah. Bila perkara itu sudah disebut maka hendak tak hendak suka atau tidak suka ia perlu dijelaskan.

Sebenarnya bila Najib menyetuh soal peribadi Anwar ia telah melakukan kesilapan. Tindakan itu seperti menjolok sarang tebuan. ....

muakakaka...aku dah jumpa orang keturunan india yang tiada K/P....kunun .katanya berpuloh tahun dahulu pejabat pendaftaran terbakar.....dokumen pengenalannya terbakar atau hilang....la nie menumpang k/P orang lain....dah jumpa...kena balik india la...bior mampos kat sana...!!!!

Posted: 22 Jan 2011 10:05 PM PST

Imigresen minta bantuan kenalpasti India tanpa K/P



muakakakaka....dah di kenal pasti...salah seekor mamak keturunan india yang tiada k/P ....ada sesiapa terjumpa dokumen pengenalannya sila hantar ke pejabat imigresen....tiket tongkang balik india ada padanya....!!!

NGO kaum India diminta mengenal pasti rakyat Malaysia berketurunan India yang tidak mempunyai dokumen diri untuk didaftarkan semasa kempen Mydaftar mulai 19 Februari ini.

Timbalan Ketua Setiausaha Bahagian Pendaftaran dan Imigresen Kementerian Dalam Negeri (KDN) Datuk Raja Azahar Raja Abdul Manap berkata bantuan mereka diperlukan untuk menyelesaikan masalah serius segelintir masyarakat India yang tidak memiliki dokumen berkaitan kelahiran, pengenalan diri dan kewarganegaraan.

"Jumlahnya (warga Malaysia berketurunan India yang tidak mempunyai dokumen) kita tidak tahu. Kita harap dapat mendaftar semua mereka yang tidak mempunyai dokumen.

"Itu jaminan KDN dan JPN (Jabatan Pendaftaran Negara). Kita tidak akan mengambil sebarang tindakan kerana mereka tidak mendaftar perkahwinan mereka atau kelahiran anak mereka," katanya kepada pemberita di Putrajaya.

Beliau berkata KDN akan mengambil tindakan jika rakyat Malaysia berketurunan India masih tidak mengambil tindakan untuk mendaftar kelahiran anak mereka atau perkahwinan mereka selepas kempen ini berakhir pada 26 Februari depan.

Raja Azahar berkata masyarakat India yang menghadapi masalah ketiadaan dokumen diri perlu menggunakan pendekatan mesra rakyat ini yang akan diadakan di sembilan negeri iaitu di Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Wilayah Persekutuan, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang dan Johor.

KDN dan JPN mempunyai kecekapan untuk menyelesaikan semua permohonan berkaitan kewarganegaraan, dokumentasi dan permit masuk (PR), katanya.

Berdasarkan statistik dari 1997 sehingga 2006, KDN telah berjaya menyelesaikan kesemua 32,927 permohonan yang diterima berkaitan isu tersebut, dan 29,677 permohonan diterima antara 2007 hingga 2009.

Untuk itu, beliau yakin semua permohonan tahun ini dapat diproses lebih awal daripada masa yang disasarkan.

Kempen Mydaftar dianjurkan oleh Jawatankuasa Kabinet Masyarakat India bersama JPN, KDN dan disokong oleh Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan yang diadakan selama lapan hari.

--Bernama

untungnya kalau hari hari ADUN / MP UMNO/BN-APCO mampos....hari hari kerajaan bela ( kelentong ) nasib rakyat....!!!

Posted: 22 Jan 2011 09:53 PM PST

Orang Asli Labis terima rumah baru ( kena kencing )



hari hari nak tipu aku...kang aku sumpit ko baru kat tau....

Kegembiraan jelas terpancar di wajah Shariff Dagoh dan tiga orang anaknya ketika mengiringi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Shafie Apdal untuk melawat rumah barunya.

Beliau merupakan salah satu daripada tujuh keluarga masyarakat Orang Asli daripada suku kaum Jakun di Kampung Ulu Juaseh di Labis yang menerima rumah di bawah Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT), semalam.

"Saya macam tak percaya bila dapat tinggal rumah batu yang cantik ini. Kami sekeluarga memang amat gembira. Dulu tinggal di rumah lama, tak selesa, tetapi sekarang ini semua cantik," katanya kepada Bernama ketika ditemui di rumah barunya yang turut dilengkapi bekalan elektrik dan air itu, hari ini.

Shariff, 30, yang juga merupakan anak kepada Tok Batin kampung itu, Dagoh Tanda berkata beliau telah membuat permohonan kepada Jabatan Kemajuan Orang Asli (JKOA) tahun lepas untuk mendapatkan rumah baru.

Katanya permohonan kepada JKOA telah diproses dengan cepat dan pada penghujung tahun lepas, beliau sekeluarga telah dibenarkan menginap di rumah baru yang mempunyai tiga buah bilik itu.

Seorang lagi penerima rumah PPRT, Awang Tembilang, 31, yang mempunyai dua orang anak, turut melahirkan kegembiraannya kerana mendapat rumah baru yang diterimanya daripada Shafie Apdal itu.

"Rumah saya kini ada bekalan air dan elektrik yang lengkap. Ia sememangnya mengubah kehidupan kami sekeluarga ke arah yang lebih baik," katanya yang bekerja sebagai penoreh getah untuk menampung kehidupan sekeluarga.

Walaupun gembira menerima rumah yang dilengkapi pelbagai kemudahan asas, namun Awang, tetap berharap kerajaan terus menghulurkan bantuan di dalam permohonannya untuk mendapatkan sebidang tanah pertanian.

Katanya tanah itu akan digunakan untuk menanam getah dan kelapa sawit bagi menjamin masa depan beliau dan keluarga.

"Ketika ini, saya dan sebahagian besar Orang Asli di sini hanya mengambil upah menoreh di kebun-kebun kelapa sawit, di mana pendapatannya adalah tidak menentu," katanya.

Hasil daripada pekerjaannya mengambil upah menoreh getah kata Awang, beliau mampu memperolehi pendapatan sehingga RM800 sebulan, tetapi pendapatan bulanannya akan terjejas jika cuaca sentiasa hujan.

Shafie di dalam ucapannya berkata kerajaan tidak pernah meminggir masyarakat Orang Asli negara ini dan sentiasa berusaha untuk meningkatkan taraf kehidupan serta membawa mereka keluar daripada kepompong kemiskinan.

Selain di Kampung Ulu Juaseh, JKOA Johor katanya turut membina 100 rumah PPRT untuk masyarakat Orang Asli di Minyak Beku dan 40 kedai di Rengit, kedua-duanya terletak di daerah Batu Pahat.

"Ini semua adalah bukti tentang tanggungjawab kerajaan terhadap masyarakat Orang Asli," katanya sambil menambah, kementeriannya akan membina 10 buah lagi rumah PPRT untuk masyarakat Orang Asli di Kampung Ulu Juaseh.

--Bernama



muakakakakka....bagi rumah baru...lepas tu tanah adat orang asli kena rampas dek kerajaan pukimak UMNO/BN...nampaknya kena kencing hidup hidup la...

debat 100 hari najib jadi lebai malang yang terkacip pelirnya

Posted: 22 Jan 2011 09:12 PM PST



cakap berdegar degar...nak tumpahkan darah cina....rupanya jantan pundek bacul rupanya...pelirnya terkacip dalam seluar dalam seperti di sebelah ini....berdebat la kalau berani...jangan cakap banyak ada maklumat....tapi kecut pelir nak mampos....!!!

Rakyat mengharapkan Datuk Seri Najib Tun Razak terimalah debat , jangan banyak helah dan cuba mengalih isu. Datuk Seri Anuar Ibrahim sudah mengemukakan fakta mengenai kemampuan Pakatan Rakyat jika diberi mandat untuk memerintah. Sumber yang Pakatan Rakyat perolehi dengan memerangi rasuah yang menyebabkan negara rugi RM28 bilion setahun.

Memotong balik RM19 bilion subsidi yang diberikan kepada IPP. Subsidi untuk rakyat RM10 bilion akan diberi semula supaya minyak dan makanan dapat dikawal dan menstruktur semula tol di Malaysia dengan kos RM23 bilion dan elaun tambahan kepada guru RM3.2 bilion setahun. Jika dijumlah dengan anggaran pendapatan hasil daripada memerangi rasuah dan memerangi kroni ialah RM47 bilion dan perbelanjaan hanya RM32.2 bilion, maka Pakatan Rakyat mampu malahan lebihan. Ini tidak masuk lagi hasil balak, minyak, sawit dan sebagainya. Sekarang rakyat hendak dengar hujah Datuk Najib yang kata kalau laksana
Janji Pakatan Rakyat maka negara akan bankrap.

Malangnya Datuk Najib cuba mengalih isu debat kepada isu liwat. Nampaknya saf kabinet negara memang pemimpin lebai malang yang yerkacip pelirnya... Tan Seri Muhyiddin Yasin suruh Pakatan Rakyat naikkan gaji guru yang berkhidmat di negeri Pakatan. Manakala Datuk Ahmad Maslan Ketua Penerangan Umno merangkap Timbalan Menteri Jabatan Perdana Menteri menyuruh negeri Pakatan Rakyat menurun harga barang di negeri pakatan. Kesemua pemimpin tertinggi Umno fikiran mereka satu skima sahaja gagal menjawab soalan yang berbentuk fakta. Sepatutnya menjawab masalah, bukan lari daripada masalah yang dibangkit.

Kita  yakin Datuk Seri Najib bimbang dengan kadar inflasi pada tahun ini dijangka berada sekitar 2.5 hingga tiga peratus dan peningkatannya diramal lebih pantas menjelang separuh kedua ekoran pertumbuhan ekonomi dunia.

Penganalisis ekonomi AmResearch, Manokaran Mottain tidak menolak inflasi bakal meningkat lebih pantas sekiranya kerajaan melaksanakan cadangan di bawah rasionalisasi subsidi yang dikemukakan Unit Pengurusan Prestasi dan Penyampaian (Pemandu)

aku setuju tu ...kalau betina puaka dan penyundal nie di lantik jadi PM....maklum la...laki jantan celakanya pelirnya terkacip....!!!!

Posted: 22 Jan 2011 06:30 PM PST

Lebih baik Rosmah saja jadi PM



Kolumnis terkemuka, A Kadir Jasin mengulas beberapa respons dalam blognya, mengenai pembabitan aktif isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor, terutama dalam lawatan terbaru ke Asia Barat (kunjungan empat hari ke Oman). Rosmah ke sana bukannya kerana mengiringi Najib Razak. Ini bukan kali pertama Rosmah bertindak atas kapasitinya sebagai "First Lady", yang sebenarnya tiada diperuntukkan dalam sistem pemerintahan di negara kita.

Melalui blognya, kadirjasin.blogspot.com, terdapat pembahas yang mencadangkan agar Rosmah masuk politik dan bertanding pilihan raya umum akan datang. Menurut Kadir, seorang bekas menteri kanan yang diketahui cukup akrab dengan Najib dan Rosmah berkata isteri Perdana Menteri itu berpengaruh dan berpotensi memanfaatkan kedudukan istimewanya untuk satu peranan yang lebih besar.

"Rosmah sudahpun mempunyai profil yang cukup tinggi dan mempunyai kedudukan de facto dalam sistem pemerintahan negara melalui projek Permata Negara yang mendapat peruntukan langsung dari Perbendaharaan sebanyak RM111 juta dalam Belanjawan 2011. Beliau juga memperoleh dan menikmati liputan berita yang cukup rapi dan meluas daripada media," tulis Kadir.

Selepas memperincikan kemunculan begitu ramai isteri sebagai pengganti suami dalam lanskap politik dunia, Kadir sempat mengusik: "Saya rasa pembangkang pun akan pening kepala kalau Rosmah bertanding. Hubungan beliau yang akrab dengan bintang-bintang Bollywood, boleh digunakan untuk menarik puluhan ribu hadirin ke ceramah-ceramah pilihan rayanya.

"Yang perlu hanya membawa bintang-bintang filem Bollywood dalam kempen beliau. Selain itu, beliau juga seorang penyanyi yang bagus yang tentunya boleh memikat hati pengundi Melayu yang rata-rata gilakan Bollywood dan sukakan hiburan."

Saya turut bersetuju andaikata Rosmah berhasrat untuk terlibat aktif dalam politik, termasuk bertanding dalam pilihan raya umum dan bersedia menggantikan Najib nanti. Situasi menjadi lebih keliru jika benar beliau sekarang bertindak di sebalik tabir dalam proses pembuatan dasar dan juga penganugerahan projek-projek. Keadaan hampir menyamai era Abdullah Ahmad Badawi apabila menantunya, Khairy Jamaluddin dikatakan menentukan keputusan-keputusan penting negara.

Biar rakyat membuat penilaian, sama ada seorang wanita bersedia dipilih rakyat sebagai Perdana Menteri, daripada membiarkannya menjadi dalang yang tidak boleh dipertanggungjawabkan, 'kan? Apatah lagi lawatan glamournya itu menghanguskan wang rakyat yang begitu banyak. Bayangkan saja kos penginapannya di sebuah hotel di Dubai didakwa mencecah RM140,000 semalam!

Lebih daripada itu, Rosmah cukup licik mempergunakan kedudukannya sebagai isteri Perdana Menteri, sehingga banyak pihak rimas dengan "kuasanya" yang melampaui batas. Segalanya mahu disentuh Rosmah, kadang-kadang mengalahkan menteri yang mengetuai potfolio tertentu.

II.

Selepas Dr Mahathir Mohamad dimalukan bekas anggota kabinetnya sendiri, Shahrir Abd Samad, di Johor Bahru pada 1988, tiada lagi kelibat Perdana Menteri, termasuk Abdullah dan Najib kemudiannya, dalam kempen pilihan raya kecil. Mereka lebih suka menyerahkan tugas mengetuai jentera BN kepada timbalan masing-masing. Namun di Sibu Najib terpaksa turun ke jalan raya dan pasar untuk meraih simpati masyarakat Cina di sana. Akhirnya BN tewas juga.

Di Tenang, Najib bertindak lebih awal berkempen menemui pengundi, dengan menggunakan kemudahan kerajaan sepenuhnya, sebelum tarikh penamaan calon lagi, malah sebelum nama wakil BN diumumkan pun. Beliau mengadakan lawatan sehari suntuk ke Labis, pada 18 Januari lalu. Ketibaan Najib dengan helikopter khas kira-kira 9.30 pagi itu semata-mata untuk berkempen memenangkan BN dan menolak calon PAS.

Tumpuan Najib adalah para peneroka Felda, dengan program di Pusat Komuniti Felda Chempelak Barat dan jamuan makan di Padang Awam Felda Tenang, diikuti majlis ramah mesra bersama masyarakat India di Dewan Serba Guna Majlis Daerah Labis dan merasmikan bangunan tambahan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina Labis, seterusnya menghadiri majlis ramah mesra bersama masyarakat Cina.

Dengan memakai topi berlogo BN, Najib dilihat bersalaman dengan orang ramai. Jelas dalam Buletin Utama TV3, Perdana Menteri melemparkan dakyah politik. Selain mempromosikan "jasa-jasa BN" terhadap masyarakat Felda, Najib menggesa pengundi tidak membaca apa jua risalah yang mempunyai lambang PAS, KeADILan dan DAP. Nampak sangat Pengerusi BN ini begitu takutkan penyebaran maklumat dan informasi yang bakal mendedahkan tipu-helah mereka selama ini.

Dalam majlis sama, Najib sekali lagi mencari helah untuk tidak bersemuka dengan Anwar Ibrahim di pentas debat terbuka. Ketua Pembangkang pada tarikh sama, 18 Januari, melalui suratnya kepada Perdana Menteri, mempelawa Najib berdebat mengenai "isu berkaitan ekonomi negara dan fakta-fakta yang terkandung dalam Buku Jingga". Bagi Anwar, isu-isu tersebut kian mendesak memandangkan kos sara hidup melonjak tinggi, harga barang semakin meningkat dan membebankan rakyat, manakala hutang negara melonjak lebih 50 peratus.

Anwar yakin debat itu mampu memberi manfaat kepada usaha memperkukuh amalan demokrasi, penyebaran maklumat tanpa sekatan dan memulihkan kembali ekonomi negara.

Bagi saya, lebih penting daripada mencongak siapa bakal pemenang di Tenang adalah memastikan proses pilihan raya yang bersih, adil, bebas dan telus. Biar "padang permainan sama rata" buat semua calon yang bertanding. Proses pendemokrasian di Malaysia harus melambangkan kematangan dan kedewasaan kita setanding negara-negara maju. Banyak negara yang lewat mengamalkan demokrasi daripada kita tetapi berjaya melaksanakannya secara bertanggungjawab dan penuh integriti.

Sayang sekali, Najib tidak menunjukkan teladan yang baik untuk dirakam sejarah. Beliau -- seperti juga pemimpin utama BN sebelum ini -- sanggup memperalatkan apa jua institusi kerajaan dan mengamalkan rasuah politik, demi memastikan maruah BN di Johor tidak tercalar lebih teruk.

Saya kira buku Reforming Political Finacing in Malaysia, terbitan Trasparency International - Malaysia elok ditelaah bagi mendapatkan gambaran lanjut tentang isu-isu berkaitan politik wang di negara ini.

III.



Pagi Selasa lalu, saya tidak sempat menunggu isteri yang menjalani rawatan rutin di Institut Perubatan Respiratori Hospital Kuala Lumpur, berhampiran pejabat Harakah. Saya terpaksa berkejar ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) bertemu pakar bedah saraf. Tiga hari sebelum itu, selama tiga hari saya berehat di wad HUKM sambil mengikuti beberapa ujian pemeriksaan kesihatan.

Setiba di rumah, isteri nampak seronok bercerita tentang gelagat pemandu teksi yang membawanya balik ke Bukit Ampang. Menurut isteri saya, lelaki Cina itu, kelihatan lebih berusia daripada umurnya, 59 tahun, tetapi tidak henti-henti bersembang sepanjang perjalanan. Saya cuba rumuskan bicara pemandu teksi yang peramah itu, seperti diceritakan semula oleh isteri saya:

"Ramai orang susah sekarang. Macam saya, bawa teksi, hanya cukup untuk makan dan sewa rumah. Harga barang-barang naik melambung. Tapi lagi sakit hati saya apabila pemimpin kerajaan bandingkan harga dengan negara luar. Betullah, harga di sana lebih murah, tapi gaji mereka jauh lebih tinggi, berkali-kali ganda. Janganlah ingat kita ini bodoh.

"Malaysia ini cukup kaya. Jauh lebih kaya, dua tiga kali ganda daripada Singapura. Tapi you tengoklah sendiri, siapa yang senang? Duit tak sampai kepada rakyat. Orang berkuasa yang sapu. Siapa yang kaut semua? Sekarang, gaji di Singapura jauh lebih tinggi daripada kita walaupun negara kita sebenarnya lebih kaya.

"Kita bukannya tamak nak kaya, nak rumah mewah. Senang sikit cukuplah, bagi lega sikit hidup. Tak perlu teruk-teruk bekerja tapi hasilnya sikit, macam saya ini. Sudah macam-macam sakit sebab susah hati, tension.

"Macam kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, kita dapat air percuma, cukuplah. Kalau ada lebih nanti, mungkin banyak lagi yang kita akan dapat, okeylah tu sikit-sikit dulu ...

"Saya nak bagitau you, jangan takut tukar kerajaan. Lima tahun saja. Kalau tak puas hati, tukarlah balik. Lima tahun bukan lama, sekejap saja. Kalau boleh tunggu 50 tahun BN perintah, kenapa takut nak cuba kerajaan baru ... untuk lima tahun saja.

"Nak undi apa pun tak apa. Tak kira PAS, KeADILan atau DAP, asal jangan Umno sudahlah.

"Memang kerajaan tak suka orang lawan dia. Mereka guna ISA untuk tutup mulut rakyat. Tapi orang sekarang sudah tak takut lagi. Saya tak ada komputer tapi saya tahu orang lain tekan saya komputer, dapat tahu macam-macam rahsia kerajaan."


Apabila pemandu teksi itu menyebut ISA, isteri saya menyambut pantas: "Suami saya pun pernah ditahan ISA." Beliau juga berulangkali menyatakan kekaguman tidak terhingga kepada "orang tua di Kelantan" yang baginya terlalu hebat. "PAS tak akan kalah selagi ada orang tua itu di Kelantan," ujarnya bersungguh-sungguh. Isteri saya terpaksa menyebut nama Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkali-kali apabila nampak beliau seperti susah sangat hendak mengingati Menteri Besar Kelantan.

IV.

Teruja saya membaca laluan perit yang dilalui Presiden, Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) Hata Wahari yang terpaksa membuka 'pejabat' sendiri di depan ibu pejabat Utusan Melayu sebagai tanda bantahan terhadap majikannya yang menggantung kerjanya. Hata dituduh menyindir pengurusan Utusan serta memburukkan imej syarikat berikutan komennya dalam pelbagai media.

Menurut laporan Malaysiakini, pejabatnya itu hanyalah sebuah meja plastik kecil warna biru dan sebuah kerusi kecil. Di atasnya terdapat sebuah laptop, kamera kecil dan papan tanda bertulis "Wartawan Sedang Bertugas". Dan kakitangannya cuma beliau seorang.

Meskipun baru menerajui NUJ, Hata lantang mempromosikan prinsip kebebasan akhbar. Daripada segi ini, perjuangannya berkait rapat dengan apa yang Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) mulakan lebih 10 tahun lalu. Sebagai wartawan kanan Utusan Malaysia, akhbar yang terkenal dengan sifatnya sebagai "lidah rasmi" Umno, agenda yang ditekankan Hata dan NUJ begitu menarik untuk disorot secara lebih terperinci.

Apa pun, tabik Hata! Isu kebebasan media harus dirakyatkan.



Ahmad Lutfi Othman

pukimak punya si sembab ...cium jubor Hillary Clinton terus jadi sasau....

Posted: 22 Jan 2011 06:21 PM PST



Muhyiddin Yassin, berkata Malaysia diperakui sebagai sebuah negara Islam contoh oleh negara-negara luar serta pemimpin mereka seperti Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton.

Amerika guru tahap tertinggi Muhyiddin. Macam lanun diperakui baik oleh boss lanun. Aci ke? Lainlah kalau ulama besar Universiti Al-Azhar, Mesir mengakui begitu. Kalaulah ulama Madinah yang mengiktiraf begitu. Tak pun kalau Harussani benar-benar mendakwa begitu. Ini Hillary Clinton. Ah! Ah! Senak perut aku. Alahai... Muhyiddin, cari guru yang betul, baru betul jalannya.

Pergi ke Amerika, cium tangan ( jubor )  Hillary Clinton, cium baunya, pulang sasau dan meraban tak tentu hala. Ah! pening! pening! Pemimpin negara tinggalan mazhab Hadhari Dollahiah. .

Najib....jangan jadi jantan tak ada pelir....kalau tak mampu berdebat pasal ekonomi ...pasal peribadi pun boleh..!!!!.

Posted: 22 Jan 2011 05:52 PM PST

Kalau nak debat soal peribadi saya sedia, Anwar cabar Najib



Anwar berceramah di Taman Gunung Emas, Labis malam tadi.

Datuk Seri Anwar Ibrahim turun membantu kempen PAS-Pakatan Rakyat di Tenang malam tadi dengan mencabar Datuk Seri Najib Razak berdebat mengenai soal peribadi jika perdana menteri terus menyerang soal peribadinya dan tidak sanggup sentuh dasar ekonomi kedua-dua perikatan.

Dua minggu lalu Anwar mencabar Najib agar berdebat berhubung dasar ekonomi kedua-dua Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat termasuk mengenai Buku Jingga.

"Saya cabar debat soal ekonomi tapi beliau (Najib) cakap peribadi, tapi kalau nak debat peribadi saya terima.

"Saya beri ingatan kepada beliau, kalau sebut lagi soal peribadi, saya cabar beliau debat soal peribadi.

"Tapi sekarang adalah soal ekonomi sebab itu saya cabar debat soal ekonomi," kata Anwar ketika memberikan ceramah di Taman Gunung Emas di sini malam tadi.

Ketika berada di sini awal minggu lalu, Najib berkata Anwar sewajarnya jangan terlalu mendesak untuk berdebat kerana beliau mempunyai pelbagai maklumat yang boleh menyebabkan ketua pembangkang itu "demam" kelak jika dibongkarkan ketika berdebat.

Perdana Menteri menegaskan bahawa beliau sebenarnya tidak gentar untuk berdebat dengan Anwar tetapi menyifatkan tindakan berdebat itu hanya akan membuang masa kerana pembohongan ketua pembangkang itu dan kegagalannya menunaikan janji.

"Dah cukuplah pembohongan, janji banyak tak boleh buat, ini nak debat dengan saya pula, buang masa. Saya boleh debat dengan dia, saya tak takut, saya dengan menteri saya tahu segala maklumat.

"Jangan cuba nak cabar saya, kalau saya dedahkan segala-galanya, ada orang yang demam nanti," katanya.

Gelanggang kempen kerusi DUN Tenang dibuka secara rasmi semalam dengan menyaksikan persaingan satu lawan satu antara calon BN dan Pakatan Rakyat.

BN menurunkan Mohd Azahar Ibrahim, 39, iaitu bekas Penolong Pentadbir Tanah Daerah Kecil Rengit manakala PAS yang mewakili Pakatan Rakyat mencalonkan Ketua Dewan Muslimat Labis Normala Sudirman, 38.

Pilihan raya kecil DUN Tenang diadakan berikutan kematian penyandangnya dari BN, Allahyarham Datuk Sulaiman Taha pada 17 Disember lalu.

Sulaiman menewaskan calon PAS, Mohd Saim Siran dengan majoriti 2,492 undi pada pilihan raya umum 2008.

Anwar, yang juga Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) mencabar Najib berdebat soal ekonomi mengenai Program 100 Hari Pakatan Rakyat, namun ditolak pengerusi BN itu.

Najib berkata Anwar tidak perlu bersusah payah memikirkan soal debat kononnya demi kebajikan rakyat kerana BN akan bertanggungjawab dalam memastikan soal kebajikan rakyat dipelihara.

Selasa lalu, Anwar sekali lagi mencabar Najib agar berdebat dengan beliau berhubung kedudukan ekonomi negara dan juga mengenai Buku Jingga Pakatan Rakyat dengan menulis surat secara formal.

Pada 19 Disember lalu, Pakatan Rakyat menawarkan Program 100 Hari yang terdiri daripada 10 inisiatif jika pihaknya mengambil alih Putrajaya dalam pilihan raya umum ke-13.

Dalam ceramahnya malam tadi, Anwar mempertahankan Program 100 Hari Pakatan Rakyat sambil menyifatkan gabungan tiga parti komponen termasuk PAS dan DAP mampu memberikan masa depan yang lebih baik kepada rakyat sekiranya berjaya merampas Putrajaya daripada BN.

"Ini program (100 Hari Pakatan Rakyat) kita buat bukan untuk lima tahun, tapi 100 hari kalau kita perintah (Putrajaya) kita akan laksanakan.

"Perdana Menteri kata kalau Pakatan Rakyat perintah Malaysia akan bankrap, saya tak cabar beliau debat tapi beliau kata kita tidak bertanggungjawab.

"Kalau kita perintah ini yang akan kita lakukan, mana negara akan bankrap... negara bankrap kerana pemimpin curi duit rakyat dan rasuah," katanya.

Tambah Anwar, sekiranya Pakatan Rakyat memerintah Putrajaya barisan kepimpinan parti itu akan memastikan pentadbiran negara akan berjalan dengan baik tanpa amalan-amalan yang tidak baik.

"Jadi pemimpin bagi wang kepada kroni, bila tanya kata jaga rakyat... sebab itu saya ajak Perdana Menteri berdebat tapi beliau mengelak.

"Saya tahu beliau tidak boleh jawab... maknanya kalau kita memerintah kita tidak akan bertolak ansur, kita akan hukum siapa yang terlibat baik orang Melayu, Cina atau India.

"Sebab itu kita yakin kalau boleh perintah kita akan bersihkan dan kembalikan wang rakyat," katanya.

UMNO gagal tarbiyah MCA sampai bintang sex pornonya tergamak hina islam....jelas dua duanya anti Islam...!!!

Posted: 22 Jan 2011 05:36 PM PST

Calon PAS kecewa Soi Lek tak faham Islam, Umno pula gagal bantu MCA



Dalam temu bual tiga jam selepas disahkan sebagai calon, Normala melahirkan kekecewaan kerana kepimpinan MCA masih tidak memahami adat resam diamalkan wanita Islam

Calon PAS-Pakatan Rakyat, Normala Sudirman menyifatkan Umno telah gagal membantu MCA memahami konsep Islam yang sebenar sehingga menyebabkan parti komponen BN itu tidak dapat menghormati nilai dan tertib orang Islam khususnya kaum wanita.

Merujuk kepada isu tidak bersalam yang ditimbulkan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, Normala meminta MCA memahami adat dan tatatertib orang Islam terutamanya wanita Islam sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan yang boleh menimbulkan kontroversi.



Menurut Normala, 38, sepatutnya setelah 53 tahun merdeka MCA yang dipimpin Dr Chua sudah memahami tertib seorang wanita Islam.

"Saya secara peribadi berpendapat bahawa sudah tiba masa pihak lawan (BN) matang setelah 53 tahun kita merdeka... apa yang paling penting adalah dasar-dasar atau komitmen perkhidmatan yang mahu dibawa kepada rakyat khususnya pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang.

"Bukan menyentuh isu peribadi atau serangan peribadi yang saya kira ia satu perkara yang sangat jauh daripada apa yang kita fokus.

"Saya kira perkara yang paling penting adalah setelah 53 tahun merdeka, MCA sepatutnya sudah lama memahami konsep sebagai individu Muslim yang perlu kerana mereka berkawan dengan komponen BN iaitu Umno," kata beliau dalam temu bual ekslusif bersama The Malaysian Insider hari ini.

Exco Dewan Muslimat PAS pusat ini berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Dr Chua mengenai Islam apabila secara sindiran membuat perbandingan cara Normala bersalaman dengan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Dr Wan Azizah Wan Ismail semasa berkempen di Tenang.

"Dia tidak akan datang ke sini (tokong Cina), (dan) dia langsung tidak bersalam dengan orang. Saya sudah terima aduan mengenai hal ini.

"Dia seperti isteri Anwar Ibrahim. Dia memakai sarung tangan ketika bersalam. Jika anda boleh menerima cara Islam sebegini, pergilah undi PAS," kata Dr Chua.

Dalam temu bual ringkas itu, Normala berkata, Pakatan Rakyat yang turut dianggotai PKR dan DAP akan membantu memberikan sokongan dan menjelaskan mengapa beliau tidak mahu bersalam dengan lelaki sepanjang kempen pilihan raya kecil yang bermula hari ini.

Pakatan Rakyat meletakkan Normala, Ketua Muslimat PAS Labis dan bekas guru sebagai calon manakala BN pula diwakili bekas Penolong Pentadbir Tanah Daerah Kecil Rengit, Mohd Azahar Ibrahim, 39.

Normala juga merupakan Pengerusi Lajnah Pendidikan Dewan Muslimat PAS pusat.

"Dari segi strategi, cara dan kaedah untuk saya mendekati masyarakat seperti ini saya kira rakan-rakan Pakatan Rakyat sudah bersedia untuk memberitahu mereka kenapa dan mengapa.

"Apa yang paling penting adalah akhirnya pengundi DUN Tenang akan memahami itu retorik yang tak berasas untuk dibawa, sedangkan permasalahan yang paling besar adalah fokus utama termasuk permasalahan kebajikan, sosioekonomi dan sebagainya.

"Sudah seharusnya saya kira perkara itu tidak perlu timbul buat masa ini," kata beliau.

Normala juga berkata Umno-BN akan sentiasa membuat provokasi untuk memberikan beliau imej yang buruk kepada pengundi di DUN Tenang.

"Apa pun bagi saya Umno-BN tetap akan mencari isu-isu remeh, isu-isu yang sangat berbentuk picisan kerana kalau apa yang kita lihat buat pun dikata tak buat pun akan dikata.

"Yang paling penting adalah konsep kita memahamkan rakan-rakan khususnya Tionghoa dan India untuk memahami bahawa bagaimana sebenarnya apa yang kita bawa sebagai seorang individu Muslim itu.

"Bukankah sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, Islam adalah agama rasmi. Sepatutnya mereka memahami situasi ini," katanya.

Normala bagaimanapun melahirkan rasa simpati terhadap Dr Chua kerana gagal memahami konsep Islam selepas Umno gagal memahamkan parti komponen BN itu.

"Secara peribadi saya lebih fokus kepada perasaan simpati saya kepada beliau (Dr Chua) kerana tidak memahami, seharusnya setelah lama berkawan dengan komponen BN, menjadi tanggungjawab Umno untuk memahamkan rakan-rakan tentang hak yang sebenar sebagai individu Muslim termasuk soal bersalaman dan sebagainya.

"Umno gagal memahamkan rakan-rakan dalam BN setelah 53 tahun, seharusnya tidak berlaku.

"Kita lihat dalam Perlembagaan Persekutuan, Islam adalah agama rasmi. Seharusnya konsep memahami satu-satu kaum atau agama perlu difahami," katanya.

Bekas guru itu juga bersedia untuk menghadapi apa sahaja serangan yang akan dibuat BN sepanjang kempen pilihan raya yang akan berakhir 30 Januari ini.

"Saya bersedia berdepan apa sahaja cabaran, tohmahan dan fitnah yang akan dilakukan pihak lawan kerana itulah realiti setelah 14 kali pilihan raya kecil.

"Kita lihat isu begitu dan mereka tetap gunakan strategi lama yang saya kira ia tak seharusnya berlaku buat masa sekarang bagi pihak lawan buat perubahan untuk memenangi hati rakyat bukan menyuluh kelemahan peribadi begitu.

"Saya yakin kejutan besar akan berlaku dan saya bimbang itu akan menimbulkan kebencian (pengundi) kepada pihak Umno-BN," katanya.

Tambah Normala, Pakatan Rakyat akan memainkan peranan penting dalam membantu orang bukan Islam untuk memahami lebih dekat konsep yang dibawa PAS selama ini.

"Seperti kaum lain, kami orang Islam memahami budaya dan agama Tionghoa dan India.

"Kami menghormati dan memahami, itulah cara mereka dan seharusnya perkara ini sudah lama difahami rakan-rakan BN," katanya.

Ketika ditanya mengenai keyakinan untuk memenangi pilihan raya kecil DUN Tenang, Normala berkata, beliau optimis pengundi akan membuat keputusan bijak dalam memilih wakil rakyat baru.

"Saya optimis dan berkeyakinan tinggi pengundi kini telah bijak membuat keputusan untuk menentukan perjuangan masa depan dengan membawa suara dan permasalahan ke Dewan Undangan Negeri dengan memilih wakil rakyat yang berwibawa, prihatin dan empati.

"Pada 30 Januari, saya percaya dan berkeyakinan tinggi pengundi DUN Tenang mampu membuat kejutan dan perubahan besar demi," katanya.

Pilihan raya kecil DUN Tenang diadakan berikutan kematian penyandangnya dari BN, Allahyarham Datuk Sulaiman Taha pada 17 Disember tahun lepas akibat jangkitan kuman dalam darah dan kencing manis.

Sulaiman menewaskan calon PAS, Mohd Saim Siran dengan majoriti 2,492 undi pada pilihan raya umum 2008.

TMI

penyapu sial

tak apa PAS kalah, yg penting mempertahankan batas-batas ugama. Yg pelik ada puak2 yg sokong pemimpin mca walaupun jelas beliau memomokan Islam. kalau pemimpin PR , walaupun tak salah dari segi..habih puak2 ketuanan buat demo..macam orang tak ada ilmu....

otak babi ketuanan melayu di celah jubor sayfool....manataknya....jual agama....sanggup perlekehkan agama demi politik penyamun dan penindas rakyat....!!!

tegak benang basah ....ADUN katak pelabuhan kelang ke mahkamah isnin ini....!!!

Posted: 22 Jan 2011 05:25 PM PST




Timbalan pegerusi perhubungan Umno selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata ADUN Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah dijangka memfailkan permohonan di mahkamah berhubung keputusan speaker Selangor yang mengisytiharkan kerusinya kosong.

"Badrul akan menfailkan deklarasi (bahawa dia masih ADUN Pelabuhan Klang) di mahkamah.

"Saya difahamkan Isnin ini," katanya.

Bercakap kepada pemberita selepas penamaan calon di Tenang, pagi ini, Noh berkata Badrul Hisham akan memohon kepada mahkamah bahawa beliau masih ADUN yang sah.




Ini berikutan tindakan speaker Selangor, Datuk Teng Chang Khim yang pada Rabu lalu yang mengisytiharkan kerusi dewan undangan negeri Pelabuhan Klang kosong berikutan kegagalan penyandangnya, Badrul Hisham Abdullah menghadiri sidang dewan undangan negeri Selangor selama lebih setengah tahun.

Katanya, keputusan itu dibuat mengikut Perkara 69 dan 70 perlembagaan negeri dan Badrul Hisham gagal menghadiri sidang dewan antara 8 November dan 13 November tahun lalu dan tidak memohon cuti sehingga 10 Disember lalu.




Beliau bagaimanapun menafikan dakwaan Teng dan berkeras mengatakan beliau hadir pada maajlis perasmian dewan pada 8 November sebelum mengambil cuti untuk rawatan tradisional.

Sebaliknya, Teng berkata Badrul Hisham menipu berhubung kehadirannya pada sidang DUN November lalu.

"Saya ingin gunakan peluang ini bagi menafikan kenyataan yang dibuat oleh Badrul Hisham yang mendakwa beliau hadir pada majlis perasmian sidang dewan undangan negeri pada 8 November.

"Hanya ada satu majlis pembukaan rasmi. Bagi sesi ketiga sidang dewan undangan negeri ke-12 diadakan pada 12 April dan dirasmikan oleh Sultan Selangor.

"Sidang pada November adalah pembentangan belanjawan tahunan di mana tidak ada pembukaan rasmi diadakan," kata Teng sambil mengemukakan bukti kehadiran.

Tiada ulasan: