Ahad, 23 Januari 2011

PEJUANG PRO DEMOKRASI

PEJUANG PRO DEMOKRASI


FACEBOOK AKAN DI TUTUP BUAT SELAMA - LAMANYA 15 MARCH INI?

Posted: 23 Jan 2011 02:05 AM PST

Palo Alto, California -Mark Zuckerberg mengumumkan bahawa Facebook akan ditutup pada 15 march kerana menghadapi tekanan dalam menguruskan laman sosial ini.
Facebook kini berada di luar kawalan," kata Zuckerberg dalam sidang akhbar di luar pejabatnya Palo Alto, " tekanan dalam menguruskan laman sosial ini telah menjadikan hidupnya sudah tidak normal,oleh itu dia (Mark Zuckerberg) mengambil keputusan untuk menutup laman sosial itu.

Zuckerberg terus menjelaskan bahawa mulai 15 Mac ini pengguna Facebook di seluruh dunia tidak akan dapat lagi mengakses account Facebook kerana semua gamba,video mahupun permainan akan di padamkan.

Selepas 15 march ini seluruh laman sosial ini akan di tutup baut selama - lamanya kata Naib Presiden Perhubungan Teknikal Facebook Avrat Humarthi."Jadi sekiranya anda tak mahu kehilangan gambar atau video yang telah di muat naik ke facebook,sila pindahkan dengan segera"

"Kerana mustahil anda akan memperolehinya kerana kami akan memadamkan kesemuanya"

Zuckerberg mengatakan bahawa keputusan untuk menutup Facebook adalah sesuatu yang amat sukar bagi dirinya, tapi dia tidak fikir ada yang kecewa .

"secara peribadi saya fikir itu bukan merupakan satu masalah besar," katanya ketika di wawancara melalui telefon . "Dan secara jujur, saya rasa itu akan menjadi lebih baik. Tanpa Facebook pun orang akan pergi keluar dan dan mencari kawan,teman mahupun pergaulan, pada saya Itu sesuatu hal yang cukup baik dalam pergaulan sosial. "

Walau bagaimanapun Beberapa pengguna sangat marah setelah mendengar berita yang mengejutkan ini berikutan ada 73,033 komen di maklum balas dalam "profile" Zuckerberg.

Manakala pada mereka - mereka yang berada dalam landasan pelaburan Facebook pula mengkritik Zuckerberg kerana dia yang kini sudah berada di tahaps eorang multibilionaire tapi mahu menghentikannya begitu sahaja.Ini kerana Facebook sudah menjadi perniagaan yang amat lumayan sekali kerana pada ketika ini nilai Facebook sudah melonjak ke angka 7.9 Billion dollar.
Walaubagaimanapun Zuckerberg tetap tenang dengan segala kecaman dan dia tetap dengan keputusannya sekalipun facebook di lempar dengan sebarang ancaman.

"Saya tidak peduli tentang wang, "Saya cuma mahukan kehidupan saya semula."kata Zuckerberg.

Oleh itu Facebook Corporation mengesyorkan pada semua pengguna facebook agar memindahkan kesemua semua maklumat peribadi mereka dari laman sosial ini sebelum 15 Mac ini. Setelah tarikh itu, semua foto, nota, link, dan video akan di padamkan buat selama - lamanya. -

SUMBER: New York Times

Tiada ulasan: