Rabu, 12 Januari 2011

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Hassan Ali Khianati Perjuangan PR Di Selangor

Posted: 12 Jan 2011 01:15 AM PST

PAS S'gor makin mesra dengan Khusrin

Pesuruhajaya PAS Selangor Datuk Hasan Ali berkata, beliau percaya isu berhubung pelantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai setiausaha kerajaan negeri (SUK) akan dapat diatasi.

Hasan berkata, beliau sebelum ini pernah menghadapi masalah ketika bekerjasama dengan Mohd Khusrin yang ketika itu menjadi pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

Exco hal ehwal agama Islam itu menjelaskan, tidak wujud masalah apabila Khusrin melaksanakan dasar-dasar yang ditetapkannya.

Bagaimanapun, masalah timbul apabila Khusrin mengambil pendekatannya sendiri dalam isu-isu tertentu ketika melaksanakan dasar berkenaan.

Bercakap dalam satu sidang media di Gombak hari ini, Hasan berkata isu-isu berkenaan dapat diatasi dengan cara rundingan dan komunikasi yang baik.

NONETambahnya, beliau mungkin akan dapat bekerjasama dengan baik dengan Mohd Khusrin memandangkan beliau telah mempunyai pengalaman seperti itu dalam kerajaan.

Katanya lagi, isu yang timbul susulan daripada pelantikan Mohd Khusrin sebagai SUK lebih banyak disebabkan amalan biasa tidak dipatuhi.

Jelasnya, ketua setiausaha negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan boleh melantik sesiapa yang diingininya, namun ia hendaklah mengikut amalan biasa.

"Ia mungkin tidak dinyatakan dalam undang-undang, tetapi mengikut amalan biasa, kerajaan negeri mesti dirunding sebelum SUK dilantik," katanya.

Malah, beliau berkata pelantikan ketua setiausaha sesebuah kementerian juga perlu menerima kelulusan menteri terbabit, mengikut amalannya.

Hasan turut memberi amaran, kerajaan negeri mungkin akan menghadapi masalah sekiranya melancarkan serangan peribadi ke atas Khusrin.

Jelasnya, tindakan itu tidak adil kepada 28,000 penjawat awam di negeri itu.

"Jika mereka berpiket, kita mungkin akan bermasalah," katanya. -mk


PAS beri ingatan kepada pimpinannya di Selangor

KUALA LUMPUR, 12 Jan: PAS memberikan ingatan kepada pimpinannya di Selangor supaya tidak bertindak atau membuat kenyataan yang berbeza dengan pendirian yang telah diputuskan oleh PAS seperti yang dinyatakan oleh presidennnya baru-baru ini.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, PAS bersama dengan Pakatan Rakyat telah membuat keputusan bahawa mereka akan menyokong penuh pucuk pimpinan kerajaan negeri di Selangor dalam menghadapi isu perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri.

Antaranya adalah menyokong penuh cadangan meminda perlembagaan negeri untuk mengembalikan kuasa Sultan dan Menteri Besar dalam perlantikan pegawai kanan kerajaan negeri sebagaimana yang diputuskan oleh kerajaan negeri Selangor.

(Gambar: Presiden PAS mengimamkan solat hajat di Stadium Melawati)

"Saya ingin mengingatkan semua pihak khususnya pimpinan PAS Selangor supaya tidak membuat kenyataan atau tindakan yang berbeza dengan apa yang telah dinyatakan sebagai pendirian parti.

"Saya mengikuti perkembangan di Selangor secara dekat dan berharap tidak ada pimpinan di Selangor yang mengambil pendekatan berbeza ini," katanya kepada Harakahdaily.

Semua pimpinan utama PAS berhimpun di Stadium Melawati, Shah Alam baru-baru ini bagi menyatakan sokongan penuh mereka terhadap kerajaan negeri Selangor.

"Majlis ini dianjurkan oleh pimpinan PAS untuk menyatakan kita akan bersama dengan rakan Pakatan Rakyat dalam sebarang cabaran dan penentangan BN.

"Kepada siapa sahaja rakan kita yang disentuh samada PAS, PKR dan DAP, kita akan bersama dalam hadapi segala cabaran. Pakatan Rakyat makin hari makin kuat. Ini kenyataan terbuka yang kita nyatakan secara praktikal pada malam ini," kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam perhimpunan besar-besaran itu.

Turut hadir di majlis ini adalah ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat serta pemimpin kanan dari kedua-dua parti Pakatan Rakyat ini.

Hari ini media menyiarkan kenyataan Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Mohamad Ali yang antara lain menyatakan, beliau boleh bekerja dengan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang dilantik kerajaan Pusat iaitu Datuk Khusrin Narawi kerana beliau pernah bekerja dengan kerajaan.

Beliau juga memberikan amaran kepada kerajaan negeri Selangor supaya tidak menyerang Khusrin secara peribadi kerana "ia tidak adil dan boleh menimbulkan masalah dengan 28,000 kakitangan kerajaan yang ada."

"Jika mereka buat piket, kita akan bermasalah," kata Hassan sebagaimana yang dilaporkan Malaysiakini. -harakahdaily


Ulasan GB

Tatkala semua ahli Pakatan Rakyat menentang perlantikan Mohd Khusrin sebagai SUK Selangor, muncul Hassan Ali membelanya. Itu kepala UG di Selangor.

Hassan Ali sepatutnya sudah lama digugurkan dari jawatannya sebagai pesuruhjaya PAS Selangor dan Exco Selangor.

Kenyataan Hassan Ali di atas merupakan satu tamparan hebat kepada PR Selangor dan ia menepati ulasan GB sebelum ini. Petikan:

Nampaknya, Selangor akan dirampas kembali oleh UMNO BN. Itu maksud simbolik yang ditunjukkan ekoran kejayaan Khusrin memasuki pejabatnya pagi ini.

Dia akan melakukan apa saja untuk "menurut perintah" pihak yang menghantarnya - ya apa saja - dengan membuka songkoknya yang dipakai semasa menjadi Pengarah JAIS, apabila memasuki pejabat SUK seawal jam 6.45 pagi ini.

Diperburukkan oleh wujudnya pemimpin talam dua muka di dalam kerajaan PR Selangor yang bakal menyokong Khusrin. Anda sudah kenal siapa mereka yang dimaksudkan!


Dialah ikan berkepala buaya yang pernah muncul di Selangor beberapa bulan lalu. Petikan ulasan GB mengenainya:

Ikan berkepala buaya - sungguh dasyat. Dia ada di kalangan manusia. Ada di dalam kalangan kita juga. Badannya bersama-sama jemaah, tetapi kepalanya tak sama dengan kita. Kepalanya serupa musuh yang suka membaham. Dan kisah ini tidak jauh, di negeri Selangor adanya.

Ada Pemuda Gila Di Marang

Posted: 12 Jan 2011 12:25 AM PST

Berjalan bogel kerana dengar arahan Tuhan

BANDAR MARANG – "Saya perlu berjalan kaki ke seluruh dunia kerana ia adalah arahan Tuhan," kata seorang lelaki dipercayai kurang siuman ketika ditanya seorang penunggang motosikal di sebuah pondok bas di Sentol Patah di sini, semalam.

Tindakan lelaki yang mempunyai ketinggian kira-kira dua meter itu berjalan berkaki ayam dengan hanya mengenakan baju-T tanpa memakai seluar dari bandar Marang menuju ke Kampung Sentol Patah mengejutkan orang ramai.

Sebelum itu, Sinar Harian difahamkan, lelaki terbabit yang berusia lingkungan 30-an juga dilihat merayau-rayau di bandar Marang sekitar jam 9 pagi, tetapi masih lengkap berpakaian sebelum menanggalkan kainnya selepas itu.

Dia dipercayai menanggalkan kain yang dipakai semasa berjalan kaki ke Kampung Gong Nangka dan tiba di Kampung Sentol Patah sekitar jam 11 pagi.

Dia bagaimanapun ditahan seorang penunggang motosikal terbabit di Kampung Sentol Patah dan diberikan sehelai seluar panjang sebelum dua anggota polis yang kebetulan melalui kawasan itu tiba di lokasi dan menyoal siasat pemuda berkenaan.

Ketika disoal siasat lelaki itu juga mendakwa dia menerima bisikan Tuhan agar berjalan berkaki ayam tanpa memakai seluar, walaupun mengetahui perbuatannya itu sudah pasti menimbulkan curiga orang ramai yang melalui jalan itu.

"Saya tahu salah, tetapi saya hanya menerima arahan (Tuhan)," katanya yang turut mendakwa sudah berjalan kaki beratus-ratus kilometer bermula di Perak, Melaka dan Pahang sebelum tiba di kampung berkenaan kerana mendapat arahan Tuhan.

Bagaimanapun, lelaki yang dipercayai kurang siuman itu dilepaskan dua anggota polis terbabit selepas diberikan amaran dan bimbang ditahan serta dibawa ke balai polis turut berjanji akan memakai pakaian lengkap. -SH

Ugutan Terhadap YB Shuhaimi Supaya Tinggalkan PKR

Posted: 11 Jan 2011 11:31 PM PST

PKR nafi ADUN Sri Muda letak jawatan

PKR menafikan dakwaan bahawa ADUN Seri Muda Shuhaimi Shafiei akan meletakkan jawatan atau melompat parti.

Naib Ketua PKR Kota Raja Kamarudzaman Sanusi berkata, SMS yang disebarkan pagi ini berhubung perkara itu adalah "palsu dan berniat jahat".

"Saya hendak sebut dengan jelas, SMS itu palsu, berniat jahat dan dilakukan musuh politik yang tertentu dan berkepentingan," katanya dalam sidang media di pejabat Shuhaimi di Kota Kemuning, Shah Alam.

Sebelum ini, ura-ura bahawa Shuhaimi akan melompat parti atau meninggalkan PKR bertiup kencang. Panggilan telefon serta sms yang dihantar juga tidak berjawap menguatkan lagi khabar angin itu.

Sementara itu, menurut seorang sumber yang dekat dengan ADUN tersebut ketika dihubungi hari ini, semua program Shuhaimi kini dibekukan buat sementara waktu.

Difahamkan, langkah itu adalah bagi memastikan keselamatan ADUN berkenaan.

Shuhaimi bagaimanapun tetap akan hadir untuk diambil keterangan oleh polis di Bangunan SUK petang ini, menurut sumber berkenaan.

Terdapat pelbagai versi mengenai siasatan polis itu. Ada yang mengaitkan dengan rumahnya yang disimbah dengan cat merah 7 Januari lalu.

Ada juga yang mengaitkannya dengan tulisan Shuhaimi di blog berhubung isu perlantikan setiausaha kerajaan negeri Selangor yang baru yang didakwa sesetengah pihak, khususnya dari Umno bahawa ADUN Sri Muda itu menghina Raja-raja Melayu.


Adun Sri Muda: 25 aduan, polis mahu guna Seksyen 111

SHAH ALAM, 11 Jan – Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sri Muda Shuhaimi Shafiei tidak hadir ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam di sini bagi memberi keterangan berkaitan laporan yang mendakwa beliau menghina Sultan Selangor, atas nasihat peguam.

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Tian Chua berkata peguam PKR memutuskan Shuhaimi hanya akan hadir memberikan keterangan sekiranya menerima notis mengikut Seksyen 111, Kanun Tatacara Jenayah.

"Setakat ini tidak ada notis rasmi dikeluarkan bagi mewajibkan Suhaimi datang ke balai... sesiapa yang diperlukan untuk siasatan kami sedia bekerjasama," katanya kepada pemberita di luar IPD Shah Alam di sini hari ini.

Selain Tian Chua, beberapa penyokong Shuhaimi turut berkumpul di luar IPD Shah Alam di sini sambil membawa kain rentang dan melaungkan sokongan terhadap Adun berkenaan.

Ditanya mengenai lokasi Shuhaimi ketika ini, beliau berkata wakil rakyat itu berada di dalam negeri dan sibuk dengan tugasan hariannya.

Sementara itu, Ketua Polis Selangor Datuk Tun Hisan Tun Hamzah ketika dihubungi berkata, notis mengikut Seksyen 111 itu hanya dikeluarkan sekiranya seseorang saksi itu enggan atau tidak hadir ke balai seperti yang diarahkan.

Beliau berkata polis berhak memanggil saksi bagi direkod kenyataan atau rakaman pernyataan mengikut Seksyen 112, Kanun Tatacara Jenayah tetapi sekiranya tidak hadir baru notis mengikut Seksyen 111 dikeluarkan.

"Dia yang berjanji hendak datang tetapi tidak datang, jadi sekarang baru kita (akan) guna Seksyen 111, namun Seksyen 111 itu bukan bermakna dia salah, ia untuk rekod kenyataan, kita bukan hendak tangkap dia dan kalau kita hendak tangkap, buat apa kita keluarkan notis," katanya.

Mengenai dakwaan Shuhaimi mengenai kedatangan anggota polis ke rumahnya yang disifatkannya seolah-olah cuba mengugutnya, Tun Hisan menjelaskan anggota polis pergi ke rumah Adun itu bagi memaklumkan yang beliau perlu hadir ke balai untuk memberikan keterangan.

"Anggota polis cuma pergi ke rumahnya kerana dia sebelum ini berada di Bandung, Indonesia dan kita pergi ke rumahnya sebab hendak tanya bila dia hendak datang ke balai.

"Apabila sudah ada 25 laporan polis dibuat terhadap Shuhaimi, polis mesti menjalankan siasatan dan ini bukan mengenai politik atau tidak, kaya atau miskin atau bangsa apa, kita hanya pandang dari segi undang-undang," katanya. – Bernama


Ulasan GB

Kini jelas. Laporan polis menuduh YB Shuhaimi menghina Sultan Selangor dan insiden simbahan cat merah di pejabatnya adalah sebenarnya ugutan politik supaya ADUN Sri Muda itu tinggalkan PKR dan sertai UMNO.

Hebahan SMS mendakwa bahawa Shuhaimi Shafiei akan meletakkan jawatan atau melompat parti adalah bukti nyata bahawa ada gerakan untuk memberi tekanan kepada ADUN berkenaan supaya melompat parti.

De javu Perak. Masihkah kalian ingat?

Kita berdoa agar Allah memberikan kekuatan kepada YB SHuhaimi dan agar beliau bertenang dan bersabar melalui ujian ini.

Janda, Mat Gian Dicekup Khalwat

Posted: 11 Jan 2011 10:25 PM PST

Ketengah Jaya – Hubungan persahabatan seorang pemuda dengan rakan sekolah lamanya berputik semula apabila orang yang dikasihi kembali hidup sendirian setelah gagal melayari bahtera rumahtangga.

Hubungan terbabit tidak berakhir di situ, sebaliknya bibit-bibit cinta yang masih berputik antara mereka biarpun sudah hampir 10 tahun terlerai itu kembali terpaut apabila kedua-duanya mula menjalinkan hubungan sulit sebagai kekasih.

Bagaimanapun, rahsia percintaan janda anak satu itu terbongkar apabila dia dicekup pihak berkuasa ketika berada bersama teman lelakinya di dalam bilik tidur rumahnya, dekat sini.

Ketika serbuan dilakukan, teman lelaki berusia 25 itu dikatakan cuba menyembunyikan diri di sebalik kain langsir, manakala janda yang mempunyai seorang anak bersekolah dalam Tahun Dua di sekolah rendah berdekatan itu berada di dalam selimut atas katil.

Teman lelaki ibu tunggal terbabit selepas menjalani ujian air kencing turut didapati positif dadah dan ia menguatkan dakwaan bahawa suspek terlibat dengan penyalahgunaan bahan terlarang itu.

Ketua Polis daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor mengesahkan tangkapan terbabit dan pasangan itu turut dikenakan tindakan mengikut Seksyen 31 (a) dan (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Negeri Terengganu yang membawa hukuman denda maksimum RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Teman lelaki janda itu ditahan untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 15 (1) Akta Dadah Berbahaya 1952 kerana didapati positif dadah jenis Methapethamine. -SH

Aksi Remaja Melayu Bercium Di Khalayak Umum - updated

Posted: 11 Jan 2011 09:45 PM PST

Rakaman aksi remaja Melayu bercium di khalayak ramai ini amat menjelekkan.

Ia bukan saja petanda jelas betapa gawatnya akhlak remaja Melayu beragama Islam dewasa ini malah ia juga adalah fenomena keruntuhan agama dan budaya yang berlaku disebabkan oleh sistem yang rosak yang dibiarkan melanda kehidupan rakyat.

Kita tidak lupa rosaknya akhlak remaja di negara kita khasnya, adalah hasil hiburan yang mudah diperolehi, bermula di pawagam, pub-pub, internet, video-video lucah dan sebagainya yang memberi saham ke arah keruntuhan moral.

Fenomena ini merisaukan semua pihak, lebih-lebih lagi para ibu-bapa yang telah banyak mengeluarkan wang semata-mata untuk melihat agar anak mereka menjadi insan yang berguna pada satu hari nanti.

Tetapi dalam masa yang sama, mereka lupa persekitaran yang ada tidak mampu menjamin suasana yang baik. Kerana persekitaran itu dicipta oleh penguasa, pemerintah atau pemimpin. Sehubungan dengan itu, Islam telah menyatakan sikapnya melalui hadith Rasulullah saw iaitu "Rakyat bergantung kepada agama/pegangan pemimpin mereka".

link

Sarawak Dilanda Banjir

Posted: 11 Jan 2011 08:03 PM PST

Banjir: 20 kampung putus hubungan

KUCHING: Lebih 5,000 penduduk dari 20 kampung sekitar Bau terputus hubungan selepas satu-satunya laluan keluar melalui Jalan Bau-Serikin ditenggelami air sedalam hampir satu meter akibat hujan lebat sejak malam kelmarin.

Berikutan itu, kerajaan negeri meletakkan Kuching dan Sibu dalam keadaan berjaga-jaga berikutan kemungkinan lebih banyak kawasan dinaiki air berdasarkan laporan kaji cuaca yang menjangka hujan lebat berterusan.

Sehingga jam 7 malam tadi, dua pusat pemindahan banjir dibuka di Dewan Masyarakat Jalan Stephen Yong dan Surau Kampung Sinar Budi, Batu Kawah, membabitkan 83 keluarga.

Pengerusi Jawatankuasa Bencana Alam Negeri, Tan Sri Dr George Chan Hong Nam, berkata banjir kini melanda kawasan sekitar Batu Kawah, Batu Kitang, Siniawan, Bau, Serikin serta beberapa kawasan lain, namun keadaan masih terkawal.

Katanya, berdasarkan laporan Stesen Jabatan Kaji Cuaca Sarawak, Kuching menerima taburan hujan kira-kira 300 milimeter (mm) dalam tempoh tidak sampai 24 jam, sehingga mengakibatkan air Sungai Sarawak naik setinggi 6.6 meter.

"Jumlah hujan yang terlalu tinggi berbanding taburan hujan sepanjang Disember iaitu kira-kira 700 mm mengakibatkan Sungai Sarawak melimpah di beberapa kawasan.

"Hujan lebat dijangka berterusan dua hari lagi namun kita agak bernasib baik kerana air laut tidak pasang membolehkan pintu baraj di kuala dapat dibuka bagi mengalirkan air hujan," katanya pada sidang media di Tambak Sungai Sarawak, Batu Kitang di sini, semalam.

Dr Chan sebelum itu meninjau beberapa kawasan yang dinaiki air termasuk melihat sendiri keadaan tambak yang dinaiki air lebih enam meter seawal jam 6 pagi semalam selepas hujan lebat sejak kelmarin.

Tinjauan Berita Harian di Bau mendapati puluhan kereta penduduk terpaksa ditinggalkan di kawasan Kampung Titon, selepas Jalan Bau-Serikin ditenggelami air.

Antara kampung yang terputus hubungan ialah Serikin, Duyuh, Bogag, Suba Buan, Stass, Grogo, Setasat, Opar dan Tundong dengan penduduk terpaksa bergantung kepada bekalan makanan sedia ada sementara menanti bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Pada 2008, Daerah Bau yang didiami kira-kira 50,000 penduduk terputus hubungan selama tiga hari selepas semua jalan dari Kuching ditenggelami air.

Di KOTA BHARU: Hanya daerah Tumpat yang masih dilanda banjir di negeri ini, dengan 1,439 mangsa banjir daripada 456 keluarga berada di tiga pusat pemindahan sehingga petang semalam.

Pengarah Pelajaran Kelantan, Hussain Awang, berkata, hanya lapan sekolah yang masih ditutup dengan jumlah pelajar terbabit seramai 2,175 manakala 13 lagi sekolah yang ditutup sejak empat hari lalu, akan dibuka untuk sesi persekolahan hari ini.

Katanya, lapan sekolah yang masih ditutup itu ialah dua di Rantau Panjang, empat di Tumpat dan dua di Gua Musang. -BH

Berita Terbaru


Banjir Di Kuching Dan Samarahan Semakin Pulih

KUCHING, 12 Jan (Bernama) -- Keadaan banjir di bandar raya Kuching dan Samarahan yang melanda semalam selepas hujan lebat berterusan sejak Isnin, kini semakin pulih dengan empat pusat pemindahan ditutup pagi ini.

Jurucakap bilik gerakan banjir berkata keempat-empat pusat pemindahan itu yang terletak di Batu Kawa ditutup setelah kesemua mangsa balik ke rumah masing-masing hari ini.

"Secara keseluruhan ada empat pusat pemindahan masih dibuka dan dianggarkan 400 mangsa masih berada di sana,"katanya kepada Bernama, di sini hari ini.

Bagaimanapun katanya, pihak berkuasa masih dalam keadaan berjaga-jaga kerana hujan lebat dijangka kembali melanda dalam tempoh terdekat.

Jurucakap itu berkata antara kawasan tumpuan ialah Bau, Samarahan dan Batu Kawa.

Semalam lebih 1,000 orang daripada 250 keluarga di sini terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan di Dewan Sinar Budi, Dewan Stapok, Balai Raya Taman Desa Wira, kawasan tanah tinggi di Kampung Batu Kitang dan Kampung Tengah Sungai.-- BERNAMA


Pembungkus Minyak Masak Tak Berlesen Diserbu

Posted: 11 Jan 2011 07:46 PM PST

Audit syarikat bungkus minyak masak

KUALA LUMPUR: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan kini melakukan pemeriksaan dan mengaudit semua syarikat pembungkusan semula minyak masak di negara ini bagi membendung kekurangan bekalan di pasaran. Gambar fail.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata pemeriksaan itu bagi mengenal pasti punca kekurangan bekalan bahan mentah itu sejak beberapa minggu lalu.

"Kita melakukan pemeriksaan ke atas semua syarikat pembungkusan semula minyak masak untuk tahu ke mana hilangnya minyak masak itu di pasaran.

"Selain itu, kita juga akan periksa pemborong dan peruncit bagi mengenal pasti mengapa bahan itu tidak boleh sampai ke pengguna," katanya selepas melancarkan produk Takaful Keluarga Bank Kerjasama Rakyat Malaysia (Bank Rakyat) hasil kerjasama dengan Etiqa Takaful Berhad (Etiqa Takaful).

Ismail Sabri berkata, setakat ini, pihaknya sedang menjalankan siasatan ke atas enam syarikat dan menyita satu syarikat berhubung kekurangan bekalan itu di pasaran.

"Sekiranya mereka didapati bersalah melakukan penyelewengan sehingga menyebabkan kurangnya bekalan minyak masak di pasaran, kita akan mengambil tindakan keras mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961," katanya.

Di MARANG: Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PDNKK) Terengganu menyita sebuah premis membungkus minyak masak tidak berlesen dan merampas 4,000 kilogram minyak masak bernilai RM10,000 di Kampung Padang Lebam, Bukit Payong, di sini, semalam.

Ketika serbuan kira-kira jam 12.30 tengah hari diketuai Timbalan Pengarah PDNKK, Ab Ghani Harun, tiga pekerja premis terbabit sedang membungkus minyak dalam paket satu kilogram untuk dijual di pasaran tempatan.

Ab Ghani berkata, premis rumah kedai berkenaan dikesan menjalankan kerja pembungkusan semula minyak masak tanpa lesen sah sejak lebih setahun lalu dan turut menyimpan dua tangki minyak masak besar dan satu tangki kecil dalam premis berkenaan.

Beliau berkata, peniaga terbabit melakukan kesalahan mengikut Peraturan 3 (1) Peraturan-Peraturan Kawalan Bekalan 1974 dan sabit kesalahan boleh dihukum denda RM100,000 atau penjara tiga tahun mengikut Seksyen 22 (1)(2) Akta Kawalan Bekalan 1961.

Tinjauan mendapati, terdapat dua tangki minyak besar diletakkan di bahagian belakang premis, dengan satu tangki kecil ditempatkan bahagian pembungkusan di depan premis. Peniaga berkenaan turut memiliki kelengkapan tiga mesin pembungkus manual dan satu mesin pembungkus automatik. -BH

Ulasan GB

GB sudah katakan sebelum ini di Minyak Masak Kurang Bukan Kerana Belian Panik. Petikan:

Apabila minyak masak tidak diperolehi di pasaran, kerajaan pada awalnya begitu cepat menuding jari kepada rakyat kononnya "belian panik" yang menyebabkan kesukaran mendapatkan bekalan minyak masak tersebut.

Kini terbukti ia BUKAN disebabkan oleh belian panik, tetapi kegagalan kerajaan khususnya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) sendiri di dalam mengawal dan memantau bekalan terutama syarikat syarikat pembungkus dan pemborong minyak masak yang melakukan penyelewengan disamping pengeluar yang mengambil kesempatan untuk mendapat keuntungan dengan mengeksport minyak masak ke luar negara kerana ia lebih menguntungkan.

Jika bekalan minyak masak mencukupi di pasaran sudah tentu pengguna tidak akan melakukan pembelian panik akibat dicetuskan oleh kekurangan bekalan di pasaran dan kebimbangan akan berlakunya kenaikan harga.


Benar bukan apa yang GB katakan di atas?

Buang Bayi Menjadi-jadi, Seorang Bayi Ditemui Di Longgokan Sampah

Posted: 11 Jan 2011 07:03 PM PST

Mayat bayi lengkap bertopi dalam kotak

SUPIK menunjukkan mayat bayi lengkap berpakaian dijumpai dekat longgokan sampah di Jalan Hamzah, Kampung Baru, semalam. Gambar kecil, mayat bayi yang ditemui.

KUALA LUMPUR: Mayat seorang bayi perempuan yang masih bertali pusat ditemui disumbat dalam kotak di tempat pembuangan sampah di Jalan Hamzah, Kampung Baru di sini, semalam, menjadikannya sembilan kes pembuangan bayi sejak 1 Januari lalu.

Mayat bayi lengkap berpakaian termasuk topi serta sarung tangan dan kaki, ditemui kira-kira jam 10 pagi oleh seorang suri rumah warga Indonesia yang sedang membuang sampah di hadapan rumahnya.

Supik Satu, 44, berkata beliau terlihat sehelai kain terjuntai dari sebuah kotak di tempat pembuangan sampah itu sebelum menariknya dan mendapati ia topi kanak-kanak.

"Apabila mengintai ke dalam kotak itu, saya tergamam apabila melihat seorang bayi lengkap berpakaian dengan kepalanya dalam keadaan senget dan tidak bernyawa," katanya yang masih terkejut dengan penemuan itu ketika ditemui di rumahnya.

Supik kemudian memanggil jirannya sebelum menghubungi polis.

Kelmarin, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata dalam tempoh seminggu 2011, tujuh kes pembuangan bayi dicatatkan di seluruh negara dan kelmarin, satu lagi mayat bayi lelaki baru lahir ditemui terapung di laut berhampiran Kampung Sing Kee, Sandakan.

Dalam tempoh 2004 sehingga tahun lalu, sebanyak 571 kes pembuangan bayi dilaporkan, termasuk 99 kes sepanjang tahun lalu dengan Selangor mencatat jumlah kes tertinggi sebanyak 147 kes diikuti Johor dengan 113 kes.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zulkarnain Abdul Rahman, yang mengesahkan penemuan mayat bayi, semalam, berkata mayat dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk bedah siasat.

Beliau berkata, polis masih menunggu laporan bedah siasat sebelum dapat mengesahkan sama ada bayi itu mati akibat lemas atau sudah meninggal dunia sebelum dibuang ke tempat pembuangan sampah terbabit.

Berikutan penemuan itu, Zulkarnain meminta orang ramai yang mempunyai maklumat supaya menghubungi balai polis terdekat. -BH

Gambar-gambar Kapalterbang AirAsia Terbabas

Posted: 11 Jan 2011 06:57 PM PST

AirAsia Siasat Insiden Pesawat Terbabas

KUALA LUMPUR: Syarikat penerbangan tambang murah, AirAsia, akan melakukan siasatan penuh dengan Jabatan Penerbangan Awam (DCA)kejadian pesawatnya yang terbabas ketika mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) semasa hujan lebat malam semalam.

Menurut satu kenyataan AirAsia hari ini, laporan awal mendapati darjah penglihatan ketika itu adalah cukup baik untuk melakukan pendaratan.

Juruterbang berjaya mengawal pesawat untuk berhenti dengan selamat dan melaksanakan pemindahan para penumpang selaras dengan prosedur operasi standard syarikat. Kesemua 123 penumpang pesawat penerbangan AK5218 dari Kuala Lumpur dipindahkan dengan selamat.

Empat penumpang mengalami cedera ringan dan dirawat di hospital untuk pemerhatian sebelum dibenarkan keluar kemudian. Penerbangan AirAsia dari Kuching yang terjejas akibat insiden itu adalah

AK6036 (ke Kota Kinabalu - 6.10 pagi),
AK5203 (ke Kuala Lumpur - 6.15 pagi),
AK6562 (ke Bintulu - 6.20 pagi),
AK6526 (ke Bintulu - 8.35 pagi)
AK5201 (ke Kuala Lumpur - 9.35 pagi).

Penerbangan lain yang terjejas adalah

AK6673 (ke Singapura - 9.50 pagi),
AK5843 (ke Johor Baharu - 10.30 pagi),
AK6546 (ke Miri - 11.10 pagi),
AK5205 (ke Kuala Lumpur - 11.55 pagi),
AK6505 (ke Pulau Pinang - 12.20 tengah hari)
AK5207 (ke Kuala Lumpur - 1.55 petang).

Para penumpang AirAsia yang terjejas akibat penutupan lapangan terbang ekoran insiden itu dinasihatkan menghubungi talian +603-2614 2999 dengan kata laluan 1231 10111. Demikian lapor Bernama.

Sementara itu, menurut laporan akhbar TheStar Latangan Terbang ANtarabangsa Kuching telah dibuka semula jam 9 malam tadi.

Kapalterbang pertama mendarat selepas ia dibuka semula ialah penerbangan MASwings Flight 3807 dari Bintulu, yang tiba jam 9.45 malam.

Kapalterbang kedua ialah MASwings Flight 3155 dari Kota Kinabalu/Sibu, jam 10.10pm.

Penerbangan pertama meninggalkan landasan ialah AirAsia AK6540 ke Miri, yang berlepas jam 10pm.

Gambar-gambar ehsan NST:








Kaki Pelajar Disimen Kerana Retak Dubuli Senior

Posted: 11 Jan 2011 04:30 PM PST

Belasah suka-suka

BERSIMEN...Johari menunjukkan kaki kiri Mohd Syazwan yang disimen selepas dipukul lima pelajar senior.

ALOR SETAR: "Ketika menahan kesakitan, depa (mereka) pukul lagi tanpa belas kasihan, bila saya tanya kenapa, depa kata saja syok-syok," kata Mohd Syazwan Johari, 14, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mergong di sini, yang retak lutut kiri selepas mendakwa dibelasah lima pelajar senior di asrama sekolah berkenaan, Ahad lalu.

Dalam kejadian jam 6.55 petang itu, mangsa dikatakan baru selesai mandi apabila dipanggil seorang pelajar tingkatan tiga ke biliknya, namun dia enggan.

Menurutnya, berikutan itu, pelajar senior terbabit mengheretnya dari biliknya ke bilik bersebelahan sebelum empat lagi pelajar tingkatan tiga membelasahnya di badan dan kaki.

"Saya tidak tahu kenapa mereka marah dengan saya, walhal tidak pernah membuat mereka marah.

"Ketika memasuki asrama ini tahun lalu, mereka turut membuli saya.

"Mereka marah kerana saya tidak mengikut arahan menyebabkan mereka menarik dan mengheret saya sebelum empat rakan mereka menyerang saya termasuk menampar, menumbuk dan menendang bertubi-tubi.

"Saya rebah dan dan terduduk sebelum dua pelajar lain memegang kedua-dua tangan dan mengheret ke pintu bilik menyebabkan kaki kiri terkena rak kasut besi," katanya ditemui di rumahnya di Kuarters Kakitangan Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini, semalam.

Mohd Syazwan berkata, rakan lain yang menyaksikan kejadian itu tidak berani membantu kerana pelajar berkenaan sudah memberi amaran.

"Lutut kiri saya begitu sakit menyebabkan mengerang kesakitan, namun langsung tidak dipedulikan mereka.

"Keesokannya, guru membawa saya ke klinik untuk rawatan sebelum pulang semula ke asrama," katanya.

Menurutnya, bapanya terpaksa datang dan membawanya pulang ke rumah kerana tidak dapat meneruskan pembelajaran berikutan kesakitan teruk di kaki.

Bapa mangsa, Johari Zainon, 35, berkata, dia kecewa dengan pihak sekolah itu kerana lewat memaklumkan kejadian berkenaan kepadanya.

"Doktor mengesahkan tulang lutut kiri anak saya retak dan perlu disimen selain terpaksa menjalani pembedahan kedua.

"Perkara ini menyedihkan kerana kes gangsterisme berlaku di asrama sekolah dikawal warden," katanya yang turut membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Kota Setar jam 1 pagi semalam.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Setar, Superintendan Baharom Abu ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berkenaan dan pihaknya masih menjalankan siasatan lanjut kes berkenaan.

"Setakat ini, polis menahan lima pelajar berusia 15 tahun dan akan dibawa ke mahkamah esok (hari ini) untuk direman dan kes disiasat mengikut Seksyen 325 Kanun Keseksaan," katanya. -hm

[Bergambar] Perubahan Pasti Berlaku

Posted: 11 Jan 2011 03:30 PM PST

Perubahan semestinya akan berlaku mengikut masa. Begitu jugalah yang terjadi diri kita dan pada alam sekeliling kita.

"Perubahan" tidak memperdulikan samada kita menyedarinya atau tidak, suka atau pun tidak, kerana tidak ada dua detik yang benar-benar serupa, begitu juga tidak ada dua kondisi yang benar-benar sama.

Perubahan itu sunnatullah.

"Sunnatullah (peraturan Allah) yang telah berlaku semenjak dahulu lagi; dan Engkau tidak akan mendapati sebarang perubahan bagi cara dan peraturan Allah itu." - Al Fath :23

Roda berputar... saksikan tayangan foto dahulu dan sekarang:


JALAN BUKIT BINTANG

dahulu

sekarang


MASJID JAMEK

dahulu


sekarang


PETALING STREET

dahulu


sekarang


LAKE GARDEN

dahulu


sekarang


MUZIUM NEGARA

dahulu


sekarang


Manusia juga turut berubah

TG NIK AND AZIZ NIK MAT



ABDUL HADI AWANG





TUN DR MAHATHIR



NAJIB TUN RAZAK



SITI NURHALIZA



Mesejnya:

Perubahan dari BN ke BA juga pasti berlaku. Hanya menunggu masa dan ketikanya.

Mengapa Perlu Keyakinan PM Untuk Siasat & Dakwa Rais?

Posted: 11 Jan 2011 07:00 AM PST

Adakah siasatan polis bermula dengan keyakinan PM?

Usaha untuk menjatuhkan seseorang di dalam organisasi berlaku di mana-mana; di dalam parti, di luar parti, di dalam syarikat, di dalam jabatan - pada ketika mereka merebut kerusi dan jawatan.

Kali ini, usaha bagi menjatuhkan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Rais Yatim berlaku dengan menyebarkan berita beliau memperkosa pembantu rumahnya, Robengah yang bekerja di rumah menteri itu sejak 23 Disember 1999 hingga 2007 selama lapan tahun.

Insiden dikatakan berlaku sekitar 2007 yang diketengahkan oleh Migrant Care, sebuah badan bukan kerajaan yang menjaga kebajikan pekerja-pekerja Indonesia di Malaysia. Pada tahun 2007, sekiranya perkara ini dibangkitkan, sesungguhnya warga Indonesia serta kerajaan Indonesia sendiri sudah "mengamuk" kerana perhubungan Malaysia-Indonesia pada waktu itu tidak berapa baik, malah lebih teruk daripada kemarahan Indonesia terhadap Malaysia atas kekalahan semasa perlawanan bola sepak akhir Piala Suzuki baru-baru ini.

Oleh kerana kejadian berlaku pada tahun 2007 dan dibangkitkan sekarang, maka menimbulkan persoalan sendiri. Adakah pihak yang membangkitkan isu ini benar-benar simpati terhadap mangsa dirogol si menteri atau tujuan menjatuhkan kerjaya menteri tersebut?

Sumber yang mendedahkan jenayah Menteri pada asalnya datangnya dari WikiLeaks dan kemudiannya diperbesarkan lagi oleh blog bigdogdotcom.wordpress.com dan rockybru.com.my.

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) didapati lambat bertindak berhubung dakwaan terhadap menterinya, sedangkan SKMM tangkas bertindak ke atas RockyBru melalui laman blognya apabila menteri yang bertanggjungjawab ke atas suruhanjaya itu membuat laporan polis ke atasnya sebelum ini.

Media Indonesia sendiri tidak terbakar dengan liputan yang dibuat. Mereka berpendapat, sikap Robengah itu sendiri yang sudah membuat pengakuan bahawa beliau tidak dirogol menutup segala spekulasi. Pihak Migrant Care yang menerima laporan awal kes ini juga tidak berhasrat untuk memperbesarkan kes tersebut kerana menghormati permintaan Robengah dan Pejabat Luar Negara Indonesia juga telah mengeluarkan kenyataan bahawa kes tersebut ditutup.

Robengah tidak mengakui dirinya dirogol. Suaminya juga meminta supaya tidak memporak-perandakan keluarganya. Bagi Perdana Menteri pada waktu kejadian berlaku, Abdullah Badawi juga mengeluarkan kenyataan dengan menafikan tindakannya berdiam diri berhubung tuduhan memperkosa terhadap Rais Yatim bertujuan menutup kes dan melindunginya. Abdullah berkata dakwaan penulis blog dan pembangkang itu adalah tidak berasas, malah kejadian itu tidak pernah dilaporkan kepadanya sepanjang menjawat jawatan Perdana Menteri dari Oktober 2003 hingga April 2009.

Lagipun, perkara ini dibangkitkan oleh seorang penulis yang sememangnya dijangkakan beragenda tersendiri.

Keputusan atas keyakinan PM

Berlainan sungguh dengan dakwaan yang dikenakan sebelum ini terhadap mantan Timbalan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim (gambar kiri) sewaktu waktu dahulu. Di saat Anwar Ibrahim diserang media, dinafikan hak bersuara, dikecam peribadinya di sebalik perbicaraan mahkamah yang lompong dan belum dibuktikan bersalah. Anwar berkali-kali menafikan sekeras-kerasnya tuduhan bahawa dia meliwat pemandu kereta isterinya, tetapi dakwaan tetap dikenakan - kerana Perdana Menteri yakin perkara ini berlaku.

Sehingga rencana ini ditulis, tiada sebarang dakwaan oleh pihak Peguam Negara terhadap Rais Yatim. Barangkali keputusan Peguam Negara (untuk tidak bertindak) berdasarkan atas keyakinan Perdana Menteri bahawa perkara tersebut tidak berlaku.

Tolak-tarik Pengakuan Bersumpah

Di Malaysia, pengakuan bersumpah seperti suatu yang boleh dipermainkan. Terdapat beberapa kes di mana pengakuan bersumpah yang dibuat, boleh dibuat pengakuan bersumpah lain satu lagi bagi menutup pengakuan bersumpah yang awal. Antara faktor-faktor yang menjadikannya begitu ialah kerana dipaksa membuat pengakuan, ada juga tidak lari daripada diugut, dan diberi rasuah.

Berikut beberapa contoh insiden pengakuan bersumpah yang dibuat di negara ini:

1. Julai 2008: P.Balasubramaniam (gambar kanan), seorang peyiasat persendirian yang diupah oleh Abdul Razak Baginda memperincikan kisah yang mahu diceritakan berkenaan apa yang berlaku dan apa yang diberitahu kepadanya oleh tokoh-tokoh utama dalam kes tersebut termasuk Abdul Razak Baginda dan Altantuya sendiri. Pengakuan berkanunnya juga mengaitkan Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu, Najib Razak dengan Altantuya Shaariibuu.

Pada 4 Julai 2008, P.Balasubramaniam didapati menarik kembali pengakuan tersebut. Akuan berkanun yang baru itu tanpa rujukan Najib mempunyai hubungan seksual dengan Altantuya ataupun Najib yang memperkenalkan Abdul Razak baginda kepada wanita Mongolia tersebut.

2. Penghujung tahun 1998: Pengakuan bersumpah Munawar Ahmad Anees, penulis ucapan mantan Timbalan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim yang memperjelaskan betapa keji dan hinanya perbuatan polis Malaysia di dalam tindakan mereka yang mereka banggakan sebagai "profesional". Munawar mendakwa dipaksa membuat pengakuan bersumpah untuk membebaskannya daripada pendakwaan diliwat oleh Anwar Ibrahim.

3. Penghujung tahun 1998: Pengakuan bersumpah adik angkat Anwar, Sukma Darmawan Sasmitaatmadja bahawa dia diliwat oleh Anwar Ibrahim kemudiannya membuat pengakuan bersumpah yang lain yang menyatakan beliau dipaksa membuat pengakuan bersumpah awal dan kemudiannya menafikan segala dakwaan liwat antara beliau dengan Anwar Ibrahim.

4. September 2008: Pengakuan Doktor Mohamed Osman, doktor yang memeriksa Saiful Bukhari (pihak yang mengadu diliwat Anwar Ibrahim) bahawa tiada kesan tusukan pada dubur Saiful.

5. 19 Jun 2008: Pengakuan bersumpah Raja Petra Kamarudin penglibatan Rosmah Mansor, isteri Perdana Menteri sekarang, dalam kes pembunuhan Altantuya. Raja Petra kini menjadi buruan polis dan dakwaan di dalam pengakuan bersumpah tersebut langsung tidak dipertikaikan.

Mungkin benar, bahawa daripada pendakwaan tersebut mempunyai kepentingan tertentu, tetapi mengapakah siasatan tidak dibuat ke atas laporan polis (gambar kiri) yang telah pun dibuat oleh Norazizi Abd Aziz, Penyelaras SAMM b/p Solidariti Anak Muda Malaysia? -MR

*Faisal Mustaffa ialah penulis bebas.

Lima Polis Didakwa Kerana Belasah Ahli Perniagaan

Posted: 11 Jan 2011 05:15 AM PST

Belasah' ahli perniagaan, lima polis didakwa

Lima anggota polis hari ini dihadapkan ke mahkamah majistret Petaling Jaya hari ini berhubung dakwaan membelasah ahli perniagaan Chia Buang Hing, 35.

Daripada lima anggota itu, empat konstabel didakwa mengikut seksyen 323, Kanun Keseksaan kerana dakwaan mencederakan mangsa.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu ke atas Chia di balai polis Kota Damansara daripada jam 12.30 pagi hingga 3 pagi pada 19 Disember tahun lalu.

Keempat-empat mereka adalah Konstabel Mohd Azwan Hassan, Konstabel Norzali Rosle, Konstabel Ahmad Saifullah Osman dan Konstabel Alizulhafiz Abdul Ghafar.

Mohd Azwan dan Norzali menghadapi pertuduhan kedua atas akta yang sama kerana mencederakan Chia di Jalan PJU 3/15, Persiaran Tropicana, Petaling Jaya antara jam 11.30 malam 18 Disember hingga 12.30 awal pagi hari keesokannya.

Keempat-empat mereka mohon dibicarakan. Mereka didakwa mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan dan boleh dibaca bersama Seksyen 34 kanun yang sama yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga setahun atau denda maksimum RM2,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Seorang lagi anggota yang didaakwa adalah lans korporal Mohadi Adam.

Beliau turut mengaku tidak bersalah di mahkamah yang sama atas tuduhan mengingkari suatu arahan undang-undang di bawah Seksyen 20 (3) Akta Polis 1967, dengan mengetahui bahawa dengan keingkaran itu telah menyebabkan bencana kepada Chia.

Mohadi mohon dibicarakan. Jika bersalah dia menghadapi hukuman penjara maksimun setahun, denda dan juga kedua-duanya.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Amirah Mohamed Yusoff memohon mahkamah mengenakan jaminan sebanyak RM3,000 ke atas kesemua anggota polis itu.

Peguam Suraj Singh yang mewakili Norzali dan Mohd Azwan dan peguam Ahmad Zaharil Muhaiyar yang mewakili Ahmad Saifullah, Alizulhafiz dan Mahadi membantah permohonan itu atas alasan tiada peruntukan undang-undang untuk mengenakan jaminan bagi kesalahan saman.

"Anak guam saya hadir ke mahkamah seawal 9 pagi selepas mereka menerima panggilan telefon daripada pihak polis dan hanya menerima surat saman beberapa minit sebelum prosiding kes itu pada 3.40 petang tadi.

"Semua mereka hadir tanpa dipaksa walaupun surat saman belum dikemukakan kepada mereka," katanya.

Majistret Nik Mohd Fadli Nik Azlan bagaimanapun menolak permohonan pihak pendakwaan untuk mengenakan jaminan terhadap kesemua anggota polis itu dan menetapkan 14 Feb untuk sebutan kes.

Chia sebelum ini juga mendakwa anggota polis berkenaan bukan sahaja menyerang tetapi merompak wang tunai RM13,000 daripadanya.

Kain Rentang Dinaikkan Untuk Fitnah Kerajaan PR Selangor

Posted: 11 Jan 2011 04:59 AM PST


Isu SUK: Pakatan nafi naik kain rentang

Pakatan Rakyat Selangor hari ini menafikan bahawa gabungan itu menggantung kain rentang yang yang didakwa menolak campur tangan sultan dalam pentadbiran negeri.

"Kami menafikan ianya daripada pihak kami. Daripada isu kandungan (kain rentang) ia bercanggah dengan (pendirian) Pakatan.

"Kita tidak mahu ada sengketa dengan pihak Istana. Ia terbukti apabila MB dan Exco hadir dalam majlis Sultan (dalam pelantikan setiausaha kerajaan negeri," kata ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad (dua dari kiri).

Bercakap dalam satu sidang akhbar di pejabatnya di Shah Alam, Khalid berkata, terdapat tiga kain rentang, di mana salah satu daripadanya berbunyi "Dimanakah Keadilan Sultan Dalam isu pemilihan SUK Siapa Lebih Berhak?" ditemui di Seksyen 9, Shah Alam.

Dua lagi kain rentang ditemui di seksyen 13 dan satu lagi bulatan di kawasannya.

Menurutnya lagi, dalam kain rentang tersebut tertera bendera ketiga-tiga parti gabungan Pakatan, dan tertulis biro penerangan Selangor.

Sementara itu, seorang ahli jawatankuasa PAS Shah Alam telah membuat laporan polis berhubung kain rentang tersebut.

Mohd Sofian Mohd Shariff membuat laporan tersebut di balai polis Seksyen 11, Shah Alam.

Dalam laporannya, Mohd Sofian berkata, beliau menemui kain rentang tersebut pada jam 9 pagi di Seksyen 9 dan mengesyaki ianya dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. -mk

Ulasan GB

Taktik yang sama digunakan oleh ...
semasa kes Dr Chua Jui Meng di Johor.

SPRM Tahan Dua Anggota Polis Kerana Rasuah

Posted: 11 Jan 2011 03:15 AM PST

Dua Anggota Polis Cedera Ketika Ditangkap Oleh SPRM

GEORGE TOWN: Dua anggota polis mengalami kecederaan ringan ketika cuba melarikan diri daripada ditangkap oleh pegawai Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) di Persiaran Gurney, di sini, Isnin.

Dalam kejadian pukul 1.30 tengah hari itu, kedua-dua anggota polis itu berjaya ditahan selepas berlaku pergelutan dengan pegawai SPRM di tempat kejadian.

Menurut sumber, SPRM sebelum itu menerima aduan dari orang awam mengenai kegiatan dua anggota polis itu meminta rasuah daripada pesalah trafik di kawasan itu.

Katanya, dua anggota SPRM kemudian bergegas ke kawasan itu dan menyamar sebagai orang awam dan melakukan kesalahan trafik di hadapan anggota polis terbabit sebelum mereka ditahan dan diminta rasuah sebanyak RM800.

Setelah kedua-dua anggota SPRM itu memberi rasuah seperti yang diminta, dua anggota SPRM lain menyerbu dan menangkap anggota polis terbabit, katanya.

Sumber itu berkata, kedua-dua anggota polis itu kemudian dibawa ke Hospital Pulau Pinang untuk menerima rawatan pesakit luar sebelum ditahan mengikut Seksyen 17 (A) Akta SPRM.

Pengarah SPRM Pulau Pinang, Datuk Latifah Md Yatim, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan enggan mengulas lanjut. - BERNAMA

Kidal Ada Kelebihannya

Posted: 11 Jan 2011 02:45 AM PST

Orangtua selalu membiasakan anak menggunakan tangan kanan. Menjadi kidal (aktif menggunakan tangan kiri) kadang dianggap tidak sopan. Tapi menjadi kidal ternyata banyak sekali keuntungannya.

Orang menjadi kidal karena dominasi dari otak sebelah kanannya, namun sebagian besar (80-90 persen) anak lebih dominan kerja otak kirinya sehingga gerakannya lebih banyak menggunakan bagian kanan.

Penyebab kidal saat ini masih belum jelas ada yang bilang karena keturunan tapi banyak yang sepakat karena kebiasaan.

Definisi

Kidal bermaksud individu yang lebih cenderung menggunakan tangan kiri untuk. melakukan berbagai tugasan. 10 peratus dari 6.7 billion populasi di dunia ini adalah manusia yang kidal ( lefthanded ).

Hubungan kidal dengan otak Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yang di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yang di sebelah kiri. Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains.

Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.

Hubungan kidal dengan otak



Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri.

Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains.

Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.

Fakta menarik

1. Individu kidal cenderung merasa cemas ataupun malu dengan apa yang ingin dilakukan atau dikatakan.

Kajian dari Abertay University Skotlandia menemukan bahwa orang kidal cenderung lebih setuju dengan pernyataan seperti : "Saya khautir membuat kesalahan." Mereka yang kidal juga sepakat dengan penyataan : "Kritik atau omelan membuat saya sedikit sakit hati.". Dr Lynn Wright, yang menjalan kajian tersebut di Dundee, Skotlandia, percaya fenomena ini disebabkan adanya perbezaan bahagian otak antara orang kidal dan orang tangan kanan.

"Orang kidal cenderung lebih bimbang, sedangkan mereka yang memakai tangan kanan cenderung sedikit bergerak cepat. Pada orang kidal, bagian otak kanannya lebih dominan, dan inilah bagian yang sepertinya mengendalikan aspek negatif dari emosi. Mereka yang lebih banyak memakai tangan kanan, bagian otak kirinya lebih dominan," jelas Lynn

TOKOH-TOKOH KIDAL

1. Presiden Amerika Syarikat



I. James A. Garfield (1831-1881) 20th
II. Herbert Hoover (1874-1964) 31st
III. Harry S. Truman (1884-1972) 33rd
IV. Gerald Ford (1913- ) 38th
V. Ronald Reagan (1911 – ) 40th
VI. George H.W. Bush (1924- ) 41st
VII. Bill Clinton (1946- ) 42nd
VIII. Barrack Obama 44th

2. Tokoh ternama

* Aristotle (Ahli falsafah)
* Mahatma Gandhi (tokoh keamanan),
* Isaac Newton (saintis)
* Albert Einstein (saintis)
* Henry Ford Jr., (automobil)

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN

1. Kesukaran bagi individu kidal:

Menulis didalam buku tebal (diari, buku laporan,dll ) akan menyukarkan individu kidal semasa menulis di bahagian kiri mukasurat kanan buku. Tulisan yang bermula dari kiri ke kanan juga merupakan salah satu faktor individu kidal menulis dengan gaya/cara yang unik sedikit.

Penggunaan peralatan lain tangan kanan; Gunting, senjata api (machine gun, alatan memanah, dll), komputer (tetikus), peralatan dapur, dan lain-lain.

Kerusi meja (kerusi kuliah); Penggunaan meja kerusi meja di dalam kelas dicipta khusus untuk orang tangan kanan. Maka, individu yang kidal perlu mengiringkan sedikit badan sewaktu menulis agar tangan kidal dapat memanfaatkan setiap ruang meja yang ada.

Individu kidal dipercayai mempunyai kelemahan dalam aspek:

* Pengurusan
* Kesihatan
* Pendidikan
* Kerjarumah/surirumah
* Pelajar

2. Kelebihan bagi individu kidal:

Tulisan Arab:

Menulis dalam tulisan jawi/arab lebih senang berbanding tulisan biasa.

Kreativiti:

Individu kidal menggunakan otak sebelah kanan yang menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.

Kamera :

Bentuk kamera SLR yang memerlukan kedua-dua belah tangan sedikit menyenangkan individu kidal. Tangan kidal/kiri akan digunakan untuk memegang lensa dan menyokong berat kamera tersebut. Oleh itu, mereka lebih cepat mengubah fokus kamera dan kamera dapat disokong dengan mudah.

Penyesuaian:

Kerana dunia mereka didominasi oleh produk untuk yang bertangan kanan, si kidal jauh lebih mudah menyesuaikan diri dengan peralatan yang dibuat untuk mereka yang bertangan kanan dari yang menggunakan tangan kiri.

Peperangan :

Sewaktu peperangan zaman lampau, apabila dua individu bertemu,mereka akan saling memegang tangan kanan antara satu sama lain. Ini akan menunjukkan mereka tidak membawa senjata. Individu kidal sahaja yang dapat mengambil kesempatan memegang pedang di belakangnya.

Kebanyakan pahlawan kidal terpaksa berlatih pedang dengan pahlawan tangan kanan. Oleh itu, mereka bersedia bertempur dengan pahlawan tangan kanan manakala majoriti pahlawan tangan kanan tiada persediaan menentang pahlawan kidal.

Individu kidal dipercayai mempunyai kelebihan dalam aspek:

a) Teknologi Maklumat

Bill Gates

b) Seni ( suara, lukis, pertahanan diri/peperangan )

Saidina Umar Al-Khattab (berdasarkan kitab-kitab sejarah Islam)
Julius Caesar,
Alexander the Great,
Napoleon Bonaparte dan Isterinya,
Leonardo Da Vinci

c) Musik dan hiburan

Michelangelo Buonaroti,
Beethoven

Selebriti

Oprah Winfrey
Amitabh Bachchan
Tom Cruise
Charlie Chaplin
Nicole Kidman
Marilyn Monroe
Angelina Jolie
Keanu Reeves
Sylvester Stallone
Asmawi bin Ani( Mawi )
Man Kidal

d) Sukan

Pelé -Edson Arantes do Nascimento (Bolasepak)
Diego Armando Maradona (Bolasepak)
Lieonel Messi (Bolasepak)
Rafael Nadal (Tenis)
John McEnro (Tenis)
Lin Dan (Badminton)
Valentino Rossi (Lumba motosikal)

Rumusan

1. Secara kasarnya sekitar 10-15% drp. penduduk dunia adalah kidal.

2. Orang kidal tidak semestinya mempunyai kedua ibubapa yang juga kidal.

3. Menurut kajian tidak ada sesiapapun yang dapat mendefinasikan mengapa sesetengah individu itu dilahirkan kidal. Tidak ada gen yang mengaitkan orang kidal dpt. dikenalpasti, tetapi ianya mempunyai kaitan didalam sesebuah keluarga.

4. Leonardo da Vinci menulis kesemua data peribadinya dari kanan ke kiri (seperti penulisan jawi) sehinggakan sesiapa yang ingin membacanya terpaksa menggunakan cermin untuk menterjemahkan mesej-mesejnya.

5. Hari istimewa untuk orang kidal adalah Hari Kidal Sedunia yang disambut pada 13 Ogos setiap tahun.(ni budaya orang barat-tak perlu ikut..huhu)

6. Lebih ramai lelaki yang kidal berbanding perempuan

7. Individu Kidal, Individu Elastik

Disebabkan individu kidal terpaksa menggunakan pelbagai barangan untuk orang biasa (tangan kanan), mereka terpaksa menyesuaikan diri dalam semua keadaan agar dapat menggunakan sesuatu kemudahan seperti orang bertangan kanan. Akhirnya, mereka dapat menyesuaikan diri dalam semua kerja walaupun dengan gaya kerja yang sedikit berbeza. Dan disebabkan itu juga menjadi faktor orang kidal hidup 9 tahun lebih pendek dari orang dengan tangan kanan secara puratanya.

Orang kidal pintar?

Memang ramai individu kidal yang tersohor tetapi kepintaran mereka bukan kerana kidal tetapi kerana mereka menggunakan 80%-90% otak. Mengikut pendapat aku, individu kidal bukan sahaja menggunakan otak kanan secara maksima,tetapi juga menggunakan otak kiri lebih banyak dari orang biasa yang menggunakan otak kanannya. Orang kidal menggunakan lebih banyak bahagian otak kerana secara ringkasnya mereka juga melakukan beberapa kerja menggunakan tangan kanan selain menggunakan tangan kiri mereka dan secara automatik mereka menggunakan kedua-dua belah bahagian otak lebih dari orang kebiasaan. Bukan semua kidal tu pandai tapi yang pasti, tak kira kidal atau tidak, kalau malas buat kerja.

Makan tangan kiri

Rasulullah saw bersabda, "Wahai anak, bacalah nama Allah dan makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah seterusnya dengan tangan kananmu." (HR. Bukhori Muslim)

Pasal isu makan guna tangan kiri. Aku rasa ramai kidal pun makan dengan tangan kanan kecuali kalau guna sudu kan? Orang kidal ni selalu kena tegur kalau makan guna sudu. So, bagi orang kidal, makan la guna tangan je. Ikut sunah Nabi, dapat pahala lagi.

Wallahualam.





Tiada ulasan: