Ahad, 30 Januari 2011

kalam Perantau

kalam Perantau


Keputusan ikut Daerah Mengundi N05 Tenang

Posted: 30 Jan 2011 06:00 AM PST


Terkini : BN kekalkan kerusi DUN Tenang

Posted: 30 Jan 2011 03:58 AM PST

Keputusan tidak rasmi menunjukkan Barisan Nasional (BN) berjaya mengekalkan kerusi DUN Tenang.

Maklumat diperoleh menerusi Twitter menunjukkan calon BN Azhar Ibrahim memperoleh 6,027 undi manakala calon PAS Normala Sudirman mendapat 2,331 undi.

Beberapa pemimpin Pakatan Rakyat (PR) juga menghantar mesej Twitter bahawa calon BN menang pilihan raya kecil hari ini.

"Tahniah BN berjaya memenangi dan mempertahankan DUN Tenang. Selamat bertugas kepada YB Azhar," kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

Satu lagi maklumat tidak rasmi menunjukkan BN memperoleh 6,698 undi manakala PAS pula 2,963 yang membawa kepada perbezaan 3,735 undi.

Justeru majoriti dilihat dalam lingkungan 3,700 undi.

Pada pilihan raya umum 2008, calon BN menewaskan PAS dengan kelebihan 2,492 undi.


Aura Cikgu Mala, pusingan kedua Teori RAHMAN milik Rosmah?

Posted: 30 Jan 2011 12:42 AM PST

Oleh: Shuhaimi Al-Maniri

Minggu ini saya tidak bercadang untuk menulis berhubung dengan keputusan pilihanraya Dun Tenang yang diadakan pada Ahad 30hb. Januari, 2010. Sejak Normala Sudirman diisytiharkan sebagai calon PAS dalam pilihanraya kecil DUN Tenang pada 16hb. Januari yang lepas, landskap politik negara kian rancak dan menarik.

Walau apa pun keputusan PRK Dun Tenang, sama ada PAS berjaya merampas kerusi tersebut atau tidak, bukanlah persoalan utama. Tetapi aura cikgu Mala bukan habis dengan selesainya PRK Dun Tenang tetapi ianya bakal merebak melepasi sempadan politik PAS itu sendiri.  

Tidak semena-mena, Shahrizat Abdul Jalil, Ketua Wanita UMNO mengakui pencalunan Cikgu Mala itu sebagai kejayaan perjuangan memartabatkan wanita dipersada politik negara. Cuma Shahrizat sahaja yang tidak berjaya melakukan perubahan ini melalui UMNO yang didokongi ini.Kelemahan Shahrizat dalam memimpin Wanita UMNO cukup dirasai berbanding dengan Rafidah Aziz sebelum ini.

Rafidah pula tidak bernasib baik kerana beliau tidak peka dengan perubahan disekelilingnya. Rafidah sepatutnya meninggalkan kerusi Ketua Wanita UMNO dizaman kemuncaknya dan  bertanding kerusi Naib Presiden supaya mencipta sejarah sebagai wanita yang pertama memegang jawatan tersebut.

Teori RAHMAN, Rosmah sertai politik?

Sebelum ini, saya telah beberapa kali menulis berhubung dengan teori RAHMAN yang begitu menakjubkan dalam menentukan kepimpinan politik negara khususnya bagi jawatan Perdana Menteri Malaysia. Ada yang kata nama RAHMAN ini diambil sempena nama Tunku tersebut. Malah ada juga yang mendakwa ianya salah satu dari nama Allah, iaitu al-RAHMAN.

Setakat yang saya tahu, tidak ada yang membuat kajian secara spesifik berhubung perkara ini. Ianyanya dibiarkan tergantung begitu sahaja. Sama ada secara kebetulan ataupun tidak, Teori RAHMAN ini telah dikatakan berjaya menyebab beberapa pemimpin UMNO "kecewa" dan tidak berjaya menjadi Perdana Menteri.

Malah ada yang bukan sahaja setakat Timbalan Perdana Menteri, tetapi telah menjadi Pemangku Perdana Menteri seperti Anwar Ibrahim semasa Dr. Mahathir bercuti selama sebulan. Selain Anwar, Musa Hitam dan Ghaffar Baba juga hanya bertahan beberapa tahun sahaja sebagai Timbalan Perdana Menteri di bawah Dr. Mahathir. Sebelum itu Tun Dr. Ismail juga meninggal semasa memengang jawatan Timbalan Perdana Menteri dibawah Tun Abdul Razak.

Untuk rekod, teori RAHMAN ini dikatakan bermula sebaik sahaja Tunku Abdul RAHMAN Putra Al-haj dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia yang pertama. Selepas Tunku, Tun Abd Razak yang menjadi timbalan beliau mengambilalih jawatan Perdana Menteri ekoran rusuhan 13 Mei, 1969. Ketika ini teori RAHMAN belum muncul lagi tetapi telah terdengar cakap-cakap siapa pengganti selepas Tun Abdul Razak..

Bila Tun Razak maninggal secara mengejut, Timbalan Perdana Menteri Hussein Onn menggantikannya sebagai Perdana Menteri. Timbul masalah untuk melantik Timbalan Perdana Menteri kerana Hussein Onn tidak berapa berkenaan untuk melantik dari kalangan Naib Presiden UMNO yang ada, iaitu Tengku Razaleigh, Ghaffar Baba dan Dr Mahathir.  Hussein Onn dikatakan lebih serasi dengan Tan Sri Ghazali Shafie yang lebih dikenali sebagai King Ghaz untuk dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Setelah "terpaksa" memilih salah seorang daripada tiga (3) Naib Presiden yang ada, Hussein Onn memilih yang paling junior iaitu Dr. Mahathir. Pada masa ini mula timbul cakap-cakap siapa pengganti Huseein Onn yang sebenarnya selepas ini. Maka dicetuskan teori RAHMAN ini secara mendadak, supaya dapat dipastikan pengganti Hussein Onn adalah Dr. Mahathir untuk mewarisi huruf 'M' sebagai Perdana Menteri.

Keadaan politiking UMNO yang semakin memuncak ini memaksakan Husein Onn bertahan selama 5 tahun sahaja sebagai Perdana Menteri dan digantikan oleh Dr. Mahathir pada tahun 1981. Malah bila Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri, beliau merubah tradisi UMNO sebelum ini dan membiarkan pertandingan antara Tengku Razaleigh dan Musa Hitam sebagai Timbalan Presiden UMNO untuk ditentukan oleh ahli.

Dr. Mahathir yang sepatutnya berkecuali telah memihak kepada Musa Hitam dalam pertandingan  tersebut. Bila Musa Hitam memang pada tahun 1981, beliau dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri. Tengku Razaleigh atau lebih dikenali sebagai Ku Li bertanding sekali lagi patahun 1984 melawan Musa Hitam.  

Sekali lagi Musa Hitam menang tetapi meletak jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1986 (tetapi masih mengekalkan jawatan Timbalan Presiden UMNO selepas dipujuk) dan digantikan oleh Ghaffar Baba sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Pada pemilihan UMNO 1987 yang bersejarah, Musa Hitam bergabung dengan Ku Li pula. Musa Hitam ditentang oleh Ghaffar Baba dan Klu Li pula mencabar Dr. Mahatir. Kedua-duanya kalah dengan majorti yang sangat tipis. UMNO kemudiannya diharamkan dan Dr Mahathir menubuhkan UMNO (Baru) dengan tidak membenarkan seterusnya menyertai UMNO baru kecuali Abdullah Ahmad Badawi dari Team B yang menang kerusi Naib Presiden UMNO.

Selepas beberapa tahun, giliran Anwar pula mencabar Ghaffar Baba dengan kerusi Timbalan Presiden UMNO danm kemudiannya dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri. Tetapi Mahathir terpaksa memecat Anwar dalam satu tragedik yang memalukan dan melantik Abdullah Ahmad Badawi pula untuk mewarisi huruf 'A' sebagai Perdana Menteri.  Selepas Pak Lah menyerahkan kerusi Perdana Menteri kepada Najib, maka lengkaplah teori RAHMAN tersebut.

Perbincangan Perdana Menteri selepas Najib berjaya menamatkan pusingan pertama teori RAHMAN tersebut pada tahun 2009 yang lepas,  kembali menjadi cakap-cakap di 'coffee house'. Malah ada yang menyebut, pusingan kedua teori RAHMAN lebih hebat dari pusingan pertama dahulu kerana lanskap politik sudah berubah khususnya dikalangan UMNO. Ada yang mula menjaja siapakah 'R' yang boleh dipertimbangkan.

Kalau mengikut senario politik UMNO yang ada hari ini, nama Rais Yatim cuba dimasukkan ke dalam pertimbangan  kumpulan ini setelah nama Razaleigh Hamzah sudah menjadi sejarah. Kata mereka, peluang Ku Li bukan melalui UMNO. Kesilapan terbesar Ku Li dalam memenuhi cita-citanya menjadi Perdana Menteri adalah bila dia sanggup membubarkan Parti Melayu Semangat 46 (PMS46) yang dipimpinnya bersama dengan Rais Yatim kerana terpengaruh dengan Rais.

Selain dua nama ini, ramai yang lebih berminat menonjolkan nama Rosmah Mansor, isteri Perdana Menteri sendiri sebagai pengganti Najib. Melihat kepada' idea' beliau menubuhkan program Permata negara, kehadiran beliau jauh lebih menyerlah dari lain-lain Menteri, hatta Menteri Pelajaran yang sekarang menjadi Timbalan Perdana Menteri yang jelas tidak memenuhi cirri-ciri huruf 'R' yang sedang dicari pada pusingan keduaTeori RAHMAN  ini.

Apakah mungkin Rosmah yang dimaksudkan dengan "R' pada pusingan kedua ini? Jika kita lihat apa yang berlaku kepada Hillary Clinton, walaupun beliau gagal dipilih menjadi calon Presiden Amerika, tetapi telah dilantik menjadi Setiausaha Negara yang setaraf dengan Perdana Menteri. Tidak mustahil Rosmah sedang mengatur langkah daripada 'First Lady' kepada 'First Women Prime Minister'.

Artikel ini diterbit untuk akhbar SIASAH


Tiada ulasan: