Ahad, 23 Januari 2011

Biaqpila

Biaqpila


Pusingan 1: BN serang Cina, PAS gempur Melayu

Posted: 23 Jan 2011 02:00 PM PST

Mampukah isu agama yang dibangkitkan oleh BN dalam kempen pilihan raya kecil DUN Tenang ini memberi kelebihan kepada mereka dalam kempen mempertahankan kerusi berkenaan?

Atau mungkinkah pengundi, khususnya kaum Cina akan terpengaruh dengan isu negara Islam dan tindakan calon PAS Normala Sudirman yang tidak bersalaman dengan lelaki - yang menimbulkan kebimbangan beliau tidak mesra rakyat?

azlanAtau sejauh mana kesannya 'umpan' BN itu bagi menarik sokongan 14,753 pengundi - 39 peratus atau 5,766 orang kaum Cina - agar kembali menyokong calon parti itu Mohd Azahar Ibrahim?

Sehingga kini, Pakatan Rakyat, terutamanya PAS, dilihat tidak ambil peduli tentang isu agama yang dibangkitkan.

Dalam beberapa ceramah sebelum ini, tokoh-tokoh yang diundang masih tidak melatah, apatah lagi mengulas "serangan" bertali arus BN itu.

Sebaliknya mereka mengetengahkan isu-isu setempat, khususnya masalah generasi awal dan kedua peneroka Felda bagi memastikan golongan itu mendapat pembelaan sewajarnya.

DUN Tenang, di Labis mempunyai tiga Felda, Felda Chempelak, Felda Chempelak Barat dan Felda Tenang yang didiami pengundi Melayu.

Buka pejabat di Felda

Ini mendorong Persatuan Anak-anak Peneroka Felda (ANAK) - NGO yang rapat dengan PAS - membuka pusat khidmat mereka sendiri di sebuah Felda (Chempelak) di situ mereka.

Felda Chempelak mempunyai 1,432 pengundi, Felda Chempelak Barat mempunyai 1,217 pengundi makala di Felda Tenang pula seramai 1,469.

NONESebelum ini, isu negara Islam yang dibangkitkan oleh presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek disifatkan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yaasin sebagai tindakan "mengingatkan masyarakat Cina".

Dalam satu sidang media selepas penamaan calon semalam, Muhyiddin dilaporkan berkata "ada baiknya" MCA berbuat demikian kerana sehingga kini, PAS tidak pernah menukarkan perlembagaan yagn menggariskan agenda untuk menubuhkan negara Islam.

Bagaimanapun, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang membidasnya dengan menyifatkan ia "isu lama" dan masyarakat Cina tidak akan terpedaya dengannya.

hadi awang 010807Malah kelmarin, dalam ceramahnya di Felda Tenang, beliau mengingatkan bahawa "orang Melayu kena mengikut Islam, bukan ikut Melayu sahaja untuk memerintah negara ini dengan adil".

"PAS mahu membawa pemerintahan yang adil dan mengajak kawan-kawan lain bersama-sama. Sebab itu kita berpakat dengan PKR dan DAP.

"Perkara dasar, kita tidak boleh paksa untuk mengikut kita. Di sana ada perkara yang sama. Jadi kita buat bersama... Perbezaan kita raikan. Persamaan kita laksanakan," katanya tanpa merujuk dasar mana yang menjadi perbezaan itu.

Pakai sarung tangan

Reda dengan isu negara Islam, muncul pula isu Cikgu Normala tidak bersalaman dengan pengundi lelaki semasa penamaan calon serta ketika melakukan bertemu pengundi di sekitar DUN itu.

Bagaimanapun agak mengejutkan apabila dalam lawatan di Pasar Tani, Labis, hari ini, bekas guru itu memakai sarung tangan.

Ktenang by election day 1 230111 normala sudirmanemunculan pertama dengan gaya seperti Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail itu itu menimbulkan tanda tanya dan mencuri tumpuan sama ada ia meerupakan strategi kempen terbarunya.

Ditanya pemberita, Normala bagaimanapun tidak mengulas secara langsung berhubung 'perubahan' imejnya itu, sebaliknya menyalahkan BN yang didakwa tidak cuba memahamkan parti komponennya berhubung perkara tersebut.

"Kami sebagai individu Muslim, kami (wanita) memang tidak bersalam dengan lelaki... Begitu juga dengan kaum Tiong Hua, kami bersalaman dengan perempuan (Tiong Hua) tidak ada masalah, (sebab) mereka perempuan.

"Hatta kami saudara seislam pun, kami tidak bersalaman dengan lelaki," katanya dalam satu sidang media yang dilihat bagi meredakan 'kebimbangan' pengundi.

Isu itu mengheret naib presiden PAS Salahudin Ayub yang menjelaskan ia bukan isu kerana setiap kaum mempunyai cara tersendiri untuk mengucapkan salam dan bersalaman.

Jenazah pemimpin Umno

Manakala ahli jawatankuasa PAS Dr Dzulkefly Ahmad turut mengingatkan agar isu ini tidak diperbesarkan oleh media kerana terdapat banyak lagi isu yang lebih besar.

Bagaimanapun, parti Islam itu boleh dilihat sepenuhnya tidak menggunakan isu berkaitan agama.

tenang by election nomination day pas and bn supporters 220110 pas and dap supportersMalah, belum pun penamaan calon semalam, portal rasminya Harakahdaily melaporkan Najib tidak mengunjungi jenazah seorang pemimpin Umno tempatan yang meninggal dunia sewaktu lawatan sehari perdana menteri di Felda pada 18 Januari lalu.

Jenazah itu dilaporkan hanya urus oleh petugas PAS. Antara yang mengunjunginya termasuklah Normala sendiri yang exco Dewan Muslimat PAS parti itu.

Persoalannya, apakah PAS akan kembali menggunakan isu sebegini secara meluas bagi 'memulangkan paku buah keras' kepada pendekatan kempen pusingan awal BN.

Atau apakah isu-isu itu akan reda jika PAS mengambil sikap "tidak layan" - yang dikatakannya sebagai "bukan isu" isu dalam pilihan raya kecil ini?

MK


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Wanita lumpuh selepas kena 'love bite' di leher

Posted: 23 Jan 2011 06:00 AM PST


AUCKLAND - Seorang wanita berusia 44 tahun lumpuh buat seketika selepas dia dicium pasangannya di bahagian leher, lapor sebuah akhbar semalam.

Dia lumpuh di bahagian lengan kiri semasa menonton televisyen.

Doktor-doktor yang memeriksanya bingung mengenai punca dia diserang strok sehinggalah mereka mendapati terdapat tanda ciuman cinta di bahagian lehernya sekali gus meleraikan misteri serangan strok itu.

Wanita itu kemudian memberitahu doktor bahawa dia dicium beberapa hari sebelum diserang strok.

Seorang doktor, Teddy Wu dari Hospital Middlemore di Auckland berkata: "Disebabkan ia merupakan ciuman cinta, terdapat sedutan yang kuat.

Menurutnya, terdapat darah beku di dalam arteri di tempat sedutan itu dibuat.

Dia berkata, darah beku tersebut tidak dapat bergerak menyebabkan strok itu berlaku. Wanita itu pulih selepas dirawat dengan ubat antibekuan. - Agensi


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Benarkah Najib Bapa Anak Haram?

Posted: 23 Jan 2011 04:00 AM PST

SUDAH saya ramal dan katakan Anwar akhirnya menjawab dan terus mencabar Najib untuk berdebat. Anwar terpaksa berbuat demikian kerana sindiran dan penghinaan Najib kepada Anwar untuk menolak perdebatan agak keterlaluan. Najib semasa bercakap depan ribuan orang peneroka yang diangkut dengan bas, lori dan van dan dibayar di Tenang memperli Anwar dengan mengatakan ketua pembangkang itu akan demam kalau berdebat dengannya.

Kata Najib sebagai PM dia tahu segala maklumat mengenai Anwar. Katanya Anwar demam kerana dia mengetahui banyak rahsia peribadi Anwar.

Semalam semasa berkempen di Tenang Anwar menajawab sindiran dan penghinaan Najib ke atasnya dengan mengatakan beliau akan mampu berdepan kalau pun dalam keadaan demam. Kata Anwar dia akan telan penadol asalkan dapat berdebat dengan Najib. Anwar tidak mudah untuk merasa gerum dan kecut perut dengan Najib.

Kata Anwar kini dia tidak kisah topik mana yang Najib setuju berdebat dengannya. Kalau dhaif sangat untuk berdebat mengenai ekonomi Anwar setuju untuk berdebat fasal isu peribadi.

Anwar membuat cabaran itu bila Najib menyimpang dari topik asal untuk ikut sama mengheret isu periabdi. "Pilih mana yang Najib hendak, ekonomi atau peribadi," kata Anwar.

Kalau Najib mempunyai maklumat peribadi mengenainya, kata Anwar dia juga ada maklumat peribadi tentang Najib. Dia mahu tanya dan ceritakan siapa yang merampas isteri orang, siapa yang membunuh Altantuya dan siapa yang ambil rasuah RM500 juta untuk pembelian untuk peralatan perang negara.

Mungkin juga Anwar tahu mengenai tragedi seorang pemimpin yang tertangkap bahasa dengan seorang artis di Port Dickson Negeri Sembilan. Kalau tidak silap MB Negeri Sembilan ketika itu ada menelefon Anwar mengenai kejadian itu.

Cabaran dan kesanggupan Anwar itu menyebabkan Najib akan terkucil kali ini. Bagi rakyat tidak kira sama ada isu peribadi relevan atau tidak elok kalau mereka berdua duduk atas pentas dan berdebat dan mendedahkan segala yang ada dalam kain kalau itu yang mereka mahu. Tetapi ingat politik membawa kepada peribadi adalah politik kampungan.

Bila Anwar sebut siapa yang rampas isteri orang, ramai yang tertunggu-tunggu untuk mendengtar cerita sebenar macam mana proses pernikahan Najib dengan Rosmah. Apakah ketika itu Rosmah sudah berstatus janda, sudah habis edah atau tidak. Kalaulah ketika itu Rosmah masih isteri orang, berkahwin sebelum bercerai dan belum lepas edah, macam mana status kedudukan anak Najib dengan Rosmah. Bukankah itu bermakna mereka melahirkan anak haram?

Elok Najib kena jawab dan kena jelas apa yang diutarakan oleh Anwar itu. Kalau Najib tidak menjawabnya menyebabkan persoalan itu bermain dalam kepala orang ramai. Sangatlah malang bagi Najib dan juga nasib rakyat negara ini kalau Perana Menterinya bapa haram! Kita dengar apa pula balas Najib selepas ini!

Seekolknya Najib menjawab dan menjelaskan perkara ini semasa proses kempen pilihan raya kecil ini. Kalau perlu Najib kena tunjukkan surat perkahwinan dengan Rosmah. Bila perkara itu sudah disebut maka hendak tak hendak suka atau tidak suka ia perlu dijelaskan.

Sebenarnya bila Najib menyetuh soal peribadi Anwar ia telah melakukan kesilapan. Tindakan itu seperti menjolok sarang tebuan. Mengenang ini saya teringat kepada kata-kata seorang tua di kampun saya, namanya Munah. Katanya kalau tubuh kita penuh dengan kurap kerapu, jangan sesesekali kita nak menjual ubat kurap dan kerapu! Nampaknya itulah terjadi kepada Najib... baik-baik generasi mudah tidak tahu status perkahwinan beliau dengan Rosmah kini ia sudah 'terkobek'. Meow.... [wm.kl.11:30 am 23/01/11]

msomelayu.blogspot.com

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Anwar Cabar Najib Debat Isu Peribadi

Posted: 23 Jan 2011 01:00 AM PST

Oleh NURUL AIN MOHD HUSSAIN

LABIS: Selepas gagal mencabar Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berdebat isu ‘100 Hari Pakatan Rakyat’ Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tampil mengemukakan cadangan mahu berdebat mengenai isu perbadi dengan Perdana Menteri.

“Ketika kita lancarkan buku Jingga, dia kata ini tidak bertanggungjawab. Jadi saya ajak dia berdebat. Saya cabar dia debat isu ekonomi tapi dia jawab soal peribadi. Dia nak cabar saya, saya tidak ada masalah.



“Saya tak mahu debat soal peribadi tapi kalau dia minta juga debat soal peribadi, ok saya terima,” katanya ketika berucap pada ceramah di Taman Gunung Emas di sini pada malam Sabtu.

Awal bulan ini, Anwar mengajar Perdana Menteri mengadakan debat terbuka berhubung "Pelan 100 hari" pakatan pembangkang jika mereka menang pada pilihan raya umum ke-13 dengan menjanjikan antara lainnya pemansuhan tol dan kenaikan elaun untuk guru.

Sebelum ini, Najib dan ramai pakar ekonomi menyifatkan pelan itu sebagai tidak bertanggungjawab dan boleh menyebabkan negara muflis.

Malah Selasa lalu Najib sekali lagi menegaskan, Anwar tidak perlu mendesaknya untuk berdebat kerana beliau mempunyai pelbagai maklumat yang boleh menyebabkan ketua pembangkang itu 'demam' jika dibongkarkan ketika berdebat.

Perdana Menteri berkata, beliau tidak gentar berdebat dengan Anwar tetapi menyifatkan tindakan berkenaan hanya membuang masa kerana pembohongan ketua pembangkang itu dan kegagalannya menunaikan janji.

Mengulas lanjut mengenai cadangan debat isu peribadinya, bekas Timbalan Perdana Menteri itu berkata beliau tidak masalah sekiranya debat isu peribadi itu akan mengaibkannya.

“Ok Najib kita debat soal peribadi. Awak nak aibkan saya boleh aibkan dah banyak kali (kena aib). Tapi saya nak ingatkan kalau serang peribadi dan saya dizalimi saya berhak pertahankannya.

“Jadi saya nak bagi ingatan kepada Najib kalau sekali lagi ulang soal peribadi. Saya cabar kamu debat soal peribadi dengan saya,” katanya.

Bagaimanapun, Anwar berkata sebagai pemimpin politik yang bertanggungjawab beliau tidak mahu meneruskan debat isu peribadi kerana soal ekonomi adalah perkara utama demi memastikan kesejahteraan rakyat.

“Tapi sebagai orang bertanggungjawab dalam soal politik saya nak katakan jangan (debat soal peribadi) lebih baik tumpu soal ekonomi itu perkara utama,” katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Raja Dr Siti Mariah Mahmud mendakwa pemimpin Barisan Nasional (BN) tidak faham bahawa setiap wanita Islam tidak boleh bersalaman dengan lelaki yang bukan mahramnya.

“Mereka ini menakut-nakutkan kaum lain kerana mereka takut kita bersatu padu. Mereka tidak tahu setiap wanita Islam tidak boleh bersalaman dengan lelaki yang bukan mahramnya tidak kira sama ada mereka orang Islam atau tidak.

“Perkara ini saya telah perjelaskan dengan pengundi saya di Kota Raja bahahwa saya tidak ada masalah untuk bersalaman dan berkucupan pipi dengan orang Cina dan India walaupun mereka bukan beragama Islam.

“Tetapi saya minta maaf kalau orang Islam sekali pun kalau bukan mahram saya tidak boleh bersentuh jari pun dengan mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan calon PAS, Normala Samsudin yang menolak permintaan pengundi Cina yang mahu bersalaman dengannya.

Perkara tersebut didakwa menjadi isu dikalangan pengundi Cina di Tenang kerana mereka mendakwa calon PAS itu tidak mesra dengan penduduk di kawasan tersebut.

Mengulas lanjut, Siti Mariah yang yang juga Exco Kerajaan Negeri Selangor yakin masyarakat Cina pada hari ini sudah bijak menilai dan faham dengan budaya orang Islam.

“Kita telah berjanji untuk menghormati perbezaan yang ada. Ini kerana kita bersatu dalam perbezaan yang wujud namun kita bersama dalam memperjuangkan keadilan sosial rakyat.

“Kami tidak masalah dan kami jijik untuk bersentuhan kulit dengan kaum Cina dan India sebaliknya semuanya adalah kerana ia tidak dibenarkan oleh agama,” katanya.Mstar



DD

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Anwar sedia balas taktik 'londeh' Najib

Posted: 22 Jan 2011 10:00 PM PST



Memulakan kempen pertamanya dalam pilihan raya DUN Tenang, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tetap bertegas mahu berdebat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung rancangan 100 Pakatan Rakyat sekiranya menawan Putrajaya.

Mengulas sindiran Najib bahawa Anwar akan demam, dengan nada tegas, ketua pembangkang membidas bahawa beliau akan tetap hadir walaupun diserang penyakit itu.

tenang by election 220111 anwar speech 01"Kenapa (beliau) tidak mahu (berdebat)? Kenapa tidak berani? Kenapa menjawab dengan menghina saya. Oh, kalau saya jawab, saya ada maklumat, saya akan londehkan Anwar dan demam," katanya Anwar mengajuk kenyataan Najib.

"Tak apa, saya telan Panadol, kita debat. Tak apa, deman pun saya akan hadir. Demam pun saya mampu debat. Insya-Allah," katanya sewaktu menyampaikan ucapan sulungnya di Felda Tenang malam semalam.

Malah katanya, sekiranya Najib yang juga presiden Umno memilih tidak bercakap berkaitan ekonomi dan menyentuh peribadi, beliau juga bersedia menyahut cabaran tersebut.

"Oh Anwar ini, akhlak rendah, peliwat, ya, tak mengapa tapi bawa bukti. Saya (juga) nak sebut cerita rampas bini orang, saya nak sebut pasal rasuah RM500 juta, saya nak sebut pasal pembunuhan Altantuuya, jawab.

"Saya nak tanya, saya tak mahu buat tuduhan. (Kita) nak tengok siapa kena londeh," sindirnya disambut dengan gelak ketawa kira-kira 250 hadirin yang hadir di Felda Tenang.

'Rais, Allah bayar tunai'

Anwar berkata demikian bagi membalas kenyataan Najib yang menggesa Anwar terlebih dahulu 'menyelesaikan masalah peribadinya' khususnya tuduhan liwat sebelum campur tangan dengan urusan lain.

Sebelum ini Anwar mengutarakan cadangan debat apabila apabila perdana menteri memperlekeh rancangan reformasi 100 hari Pakatan sekiranya berjaya berkuasa di peringkat pusat.

tenang by election 220111 anwar speech crowdDalam ucapan di Felda tersebut, Anwar turut menyindir Menteri Komunikasi, Kebudayaan dan Warisan Datuk Seri Rais Yatim yang dikatakan merogol, seperti yang 'didedahkan' WikiLeaks.

"Saya tuduh dia? Tidak. Ini (pendedahan) WikiLeaks. Ada siasatan dahulu tetapi siasatannya sekarang ditarik. Itu soal dia.

"Tapi saya nak tunjuk, kamu rasa bagaimana pedihnya bila diaibkan, difitnah, dimalukan di khalayak umum," sindir Anwar.

"Kamu tolong sebarkan, sekarang dengan sendirinya tercampak dan terpalit ke muka kamu," tegasnya Anwar sambil mendakwa sebelum ini Rais didakwa pernah menuduhnya seorang yang "rendah budi pekerti dan akhlaknya".

Sehubungan itu, Anwar yang juga bekas timbalan perdana menteri mengingatkan hadirin supaya jangan bersikap takbur dengan orang lain kerana Allah akan membayar "tunai" kepada perbuatannya.

MK

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Lawak Ahad: Made In Japan

Posted: 22 Jan 2011 07:52 PM PST



Seorang pelancong Jepun menahan teksi di depan hotel penginapannya untuk ke lapangan terbang.

Setelah menekan butang meter tambang, teksi tu mula bergerak dengan perlahan. Di lebuh raya, pemandu teksi tadi memandu dengan kelajuan yang sederhana. Tiba2, sebuah kereta memotong.

"Ah, Nissan. Made in Japan. Very fast", kata pelancong Jepun tadi.

Kemudian sebuah lagi kereta memotong dengan laju.

"Ah, Toyota. Made in Japan. Very fast", kata pelancong Jepun tu lagi.

Kemudian sebuah lagi kereta memotong, lebih laju.

"Ah, Mitsubishi. Made in Japan. Very fast", kata pelancong itu lagi, bangga dengan keluaran negaranya.

Sampai di lapangan terbang…..ketika pelancong itu ingin membayar tambang teksinya..

"RM100 please…" kata pemandu teksi selamba.

"What? RM100? it's not that far from the hotel?", pelancong tu tak puas hati.

"Ah. Agrometer (meter teksi). Made in Japan. Very fast", jawab pemandu teksi tersebut dengan selambanya.



KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Tiada ulasan: