Ahad, 30 Januari 2011

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Tenang : Dah tenggelampun masih sokong??.. Aku tak faham...

Posted: 30 Jan 2011 07:21 AM PST

Biarpun ketika proses mengundi sedang berlangsung ada kawasan yang ditenggelami air sehingga keparas pinggang namun ketidak cekapan kerajaan negeri Johor itu masih dihargai oleh pengundi di Tenang..

Aku betul-betul tak faham dengan Melayu Felda di Johor ni..


Meskipun Barisan Nasional akhirnya berjaya untuk mempertahankan kerusi DUN Tenang-nya, namun kemenangan ini pada hakikatnya memberi tamparan sengit kepada slogan "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan", tebu yang ditanam di bibir Pengerusi BN merangkap Presiden UMNO Najib Razak.

Apa tidaknya, apabila Tenang dilanda banjir yang setinggi paras pinggang (sedalam dua atau tiga kaki), sehingga menghalang sesetengah pengundi untuk menunaikan tanggungjawab mereka, ia sebenarnya mencerminkan ketidakcekapan dan kepincangan kerajaan tempatan dalam perancangan pembangunan bandar.


Ironinya, ketidakcekapan kerajaan inilah sebaliknya menyumbang kepada kemenangan BN. Pusat pengundian SMK Kamarul Ariffin di Bandar Labis Tengah misalnya, dikelilingi air bah - menghalang kira-kira 90 orang pengundinya untuk melaksanakan tanggungjawab masing-masing, meskipun hanya satu kilometer jaraknya dari pusat pengundian.

Salah seorang pengundi merungut kepada wartawan MerdekaReview, mereka sudah berada di situ pada jam 4 petang, menunggu agar truk tentera menghantar mereka ke pusat pengundian. Hasrat mereka tidak kesampaian. Mereka akhirnya gagal bergerak walaupun satu kilometer dalam masa satu jam - dan jarak 1 km inilah yang menggagalkan suara mereka untuk diambil kira dalam PRK ini.

Bagaimanapun, UMNO-BN menang dengan majoriti 3,707 undi, lebih kurang daripada matlamat 5,000 undi yang digariskan Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin sebelum ini. Apa yang lebih menarik, sokongan pengundi Cina masih memihak kepada Pakatan Rakyat, meskipun diwakili PAS kali ini - pola yang cukup meresahkan BN, terutamanya MCA dan Presidennya Chua Soi Lek.

Chua Soi Lek: Musuh luar dan dalam

Maklumlah, 14 PRK sejak PRU ke-12 sebenarnya cukup penat buat pemimpin dan penyokong kedua-dua Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat. Pada hakikatnya, tidak banyak ruang khayalan untuk PR menawan kubu BN di Tenang, memandangkan 4,118 undi daripada jumlah keseluruhan datang dari kawasan FELDA.

Apa yang menarik, PRK Tenang adalah PRK pertama di Johor, kubu BN di Semenanjung Malaysia. Lebih-lebih lagi, DUN Tenang berada di bawah kawasan parlimen Labis, kawasan asal Presiden MCA Chua Soi Lek. MCA telah dilanda krisis pergelutan kuasa untuk hampir setahun, dan hanya reda (pada permukaannya) selepas pemilihan semula pada 28 Mac 2010. Satu soal selidik yang dikendalikan Merdeka Center pada Mac 2010 mendapati "hanya 22% Cina anggap MCA relevan".

PRK Tenang menjadi kayu ukur untuk menilai prestasi Chua Soi Lek. Namun, untuk Chua Soi Lek, kemenangan BN di Tenang tidak membawa apa-apa makna yang positif untuk dirinya - seandainya undi Cina tidak melonjak. Malah, kesudahan yang mungkin paling sempurna dari perkiraan politik Chua Soi Lek adalah BN kalah, tetapi undi Cina meningkat. Ini kerana kesudahan sedemikian akan menonjolkan betapa pentingnya kedudukan MCA dalam UMNO, sementara membuktikan bahawa Presidennya berjaya mengembalikan sokongan Cina.

Ini menjelaskan mengapa Chua Soi Lek mengatur strategi untuk menyerang dengan isu sama ada calon PAS Normala Sudirman bersalaman dengan lelaki atau tidak. Strategi ini langsung tidak mengambil sensitiviti masyarakat Melayu-Muslim, yang sudah tentunya bakal memberi impak kepada UMNO.

Begitu juga sebaliknya, Timbalan Presiden UMNO Muhyiddin Yassin tidak mengambil kira perasaan MCA, terus menyelar Chua Soi Lek secara terbuka, malah mengeluarkan kenyataan bahawa "Malaysia adalah Negara Islam yang menjadi teladan", pada ketika MCA menakut-nakutkan komuniti Cina dengan isu Negara Islam.

Sebagai politikus veteran, Chua Soi Lek semestinya menyedari bahawa selain musuh dari Pakatan Rakyat, antara parti komponen BN, beliau juga berdepan dengan musuh dalam MCA sendiri. Seandainya beliau gagal mempertahankan undi Cina di kawasan dirinya (sungguhpun kini disandang anaknya, Chua Tee Yong), maka keupayaan beliau akan dipertikaikan oleh pemimpin yang menggosok tangan dalam MCA. Dan ia mungkin pencetus konflik dalaman seterusnya dalam MCA.

Keputusan hari ini jelas menunjukkan bahawa strategi Chua Soi Lek untuk menakutkan pengundi Cina dengan isu "Negara Islam" hilang mujarabnya. Sama ada MCA bakal tunduk kepada realiti ini, ataupun kekal menggunakan senjata terakhir ini, akan diketahui dalam PRK Merlimau yang bakal diadakan pada hujung Februari depan.

Kedudukan PAS di kawasan campuran

Untuk PAS pula, PRK Tenang sebenarnya lebih merupakan pertarungan untuk menguji kedudukannya di kawasan campuran. Rakan partinya dalam Pakatan Rakyat, DAP dilihat bersungguh-sungguh untuk menangkis serangan dari MCA terhadap PAS. Jikalau "Negara Islam" menjadi isu yang menghantui hubungan antara PAS dengan DAP pada masa dahulu, kini kedua-dua parti ini kelihatan lebih matang untuk berdepan dengan isu yang kontroversi ini.

Keputusan PRK Tenang menyaksikan PAS meraih sokongan yang melonjak di komuniti Cina, dan mungkin lebih tinggi seandainya pengundi tidak disekat banjir. Ketika dihubungi MerdekaReview, pengkaji politik, Wong Chin Huat menyimpulkan keputusan ini dengan "UMNO menewaskan PAS, dan PAS pula menewaskan MCA".

Wong Chin Huat mengingatkan bahawa, PAS masih mampu melonjakkan sokongan pengundi Cina terhadap dirinya dalam keadaan kadar pengundian menurun, malah di kawasan kubu Presiden MCA sendiri!

Ini bermakna, MCA akan tewas dengan lebih teruk jikalau calon DAP atau PKR menyarung jersi dalam PRK ini. Malah, jikalau keadaan yang sama berlaku di kawasan yang bukannya kubu MCA, kekalahannya akan lebih ketara, menurut Wong Chin Huat.

Bagaimanapun, keputusan sedemikian mengesahkan sekali lagi realiti bahawa PR menghadapi kesukaran di kawasan desa, khususnya kawasan FELDA dan ladang estet.

Sungguhpun kalah dalam PRK Tenang, namun PAS mungkin boleh yakin dengan undi yang diraihnya melalui Pakatan Rakyat - sokongan yang melangkaui batas kaum dan agama. Malah, ia semestinya menyuntik semangat kepada pemimpin yang mengambil pendekatan sederhana dalam PAS. Cuma, PAS perlu memikirkan sesuatu untuk menembusi kubu UMNO di kawasan pedalaman, yang mana pendekatan ini tidak semestinya perlu mengorbankan undi bukan Melayu-Muslim.

*Analisa ini disunting daripada beberapa laporan dan tulisan yang disiarkan di MerdekaReview,

Pengundi akan hukum Gobalakrishnan - Ustaz Azizan

Posted: 30 Jan 2011 06:18 AM PST

Sebelum korang baca apa komen Ustaz Azizan pasal Gobala.. baca yang ni dulu..

Berbincang mengenai surat aduan yang baru diterima.

Sebenarnya sepanjang hari ini aku telah bergerak bersama TKM1 Pulau Pinang Datuk Mansor Othman dalam program Ziarah dan juga program gotong royong di sekitar Penanti.

Pada sebelah petangnya kami telah bertolak ke Kuala Muda bersama TKM1 yang akan merasmikan Mesyuarat Agong Persatuan Warisan Anak Laut Bersatu (PERWIRA) dikawasan Penaga.

Sebuah kereta rasmi TKM1 dan lagi dua buah kenderaan pengiring, malangnya kami telah terlajak hingga ke Kuala Muda Kedah.. kawasan Ustaz Azizan tu..


Bertanya seorang sahabat "Kita ni nak pi mana? ni bukan negeri kita dah.. Tau kat Ustaz Azizan dia marah mampuih! pasai ceroboh kawasan dia"

Minta Maaflah ya Ustaz Azizan.. kami bukannya nak meluaskan jajahan.. tapi tersilap jalan.. dan dengan itu maka TKM1 pun berleter sepanjang jalan.. kah..kah..kah..

Meluangkan masa bersama pengundi dimasa hadapan..

Ini komen Ustaz Azizan pasal Gobala.. nanti bila ada kelapangan aku pula komen..


MB Kedah: Pengundi akan hukum Gobalakrishnan

ALOR SETAR, 30 Jan — Tindakan Ahli Parlimen Padang Serai N. Gobalakrishnan keluar daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) sedikitpun tidak menjejaskan kekuatan pakatan pembangkang di Kedah, kata Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak.
Beliau berkata tindakan itu telah lama dijangka kerana Gobalakrishnan mungkin mempunyai kepentingannya sendiri kerana terlibat dalam banyak kesalahan di sisi undang-undang sebelum ini.

"Jadi, sebagai wakil rakyat, kalau dia buat sesuatu (keluar parti) mungkin orang akan hukum dia esok," katanya kepada pemberita pada jamuan sempena sambutan Tahun Baru Cina di Dewan Seri Mentaloon hari ini.

Azizan diminta mengulas tindakan Gobalakrishnan yang meletakkan semua jawatan dalam parti dan keluar PKR serta memilih menjadi wakil rakyat Bebas kerana tidak puas hati dengan kepimpinan parti itu semalam.

"Kita tidak goyah...malah kita jadi lebih kuat... mereka serang kita melalui televisyen pun kita tak terjejas," katanya mengenai dakwaan Pakatan Rakyat semakin goyah. — Bernama

Tenang : PAS lost but the biggest loser is Chua Soi Lek!

Posted: 30 Jan 2011 05:27 AM PST

ANALYSIS, Jan 30 — It was not quite the 5,000-vote majority the Barisan Nasional (BN) and Datuk Seri Najib Razak craved, but the margin of victory was still convincing.

Here are some of the winners and losers from today's results:

LOSERS

Pakatan Rakyat (PR)

PR were still unable to make significant inroads into Barisan Nasional's (BN) Johor fortress.

Its candidate was on the defensive throughout the campaign, and failed to set the tone of the contest.

There also appeared to be no unified message for voters except to appeal to their sense of outrage at any perceived unhappiness with BN.


PR's campaign was ultimately long on rhetoric and short on substantive issues.

1 Malaysia

BN's campaign was still a classic case of divide and rule.

MCA attacked PAS's Islamist image and chastised the DAP for allegedly opening the door for an eventual Islamic state, to appeal to Chinese fears.

Umno, on the other hand, called its rivals PAS a stooge of the "communist-inspired" DAP and a sell-out of Malay rights.

Ultimately, the more rural communities in Tenang accepted the message.


WINNER

Umno

The party's machinery worked well, and there was little sign of the divisions seen in previous campaigns.

Umno appeared to be more united than ever and look to be in a strong position ahead of the rumoured general election.

But this was, after all, Umno's fortress.

It utilised its home ground advantage by denying PAS and PR a chance to even spread its message.

It started campaigning early on, and by the time PAS set up shop, it was already too late.

Many of the Malay voters in the constituency were also Umno members.


JURY OUT ON

MCA

The MCA will certainly claim it has now turned around its fortunes after receiving more Chinese votes this time when compared to Election 2008.

But this was Datuk Seri Dr Chua Soi Lek's home turf, and the margin of Chinese votes obtained by MCA was still less than convincing.

It remains clear that MCA continues to ride on Umno, with many in the BN lynchpin beginning to feel resentment towards their partners for their inability to convincingly win over the support of the Chinese, especially since this was the MCA president's home ground.


The Malaysian Insider

PRK Tenang : Status Quo..

Posted: 30 Jan 2011 05:17 AM PST

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar dalam lama Twitter mengucapkan tahniah kepada BN kerana berjaya mempertahankan kerusi tersebut.

Keputusan tidak rasmi menunjukkan BN mendapat sekitar 6,698 undi manakala PAS mendapat 2,963 undi.

calon BN, Mohd Azahar Ibrahim menang dengan majoriti 3,733 undi - meningkat 1,243 undi berbanding majoriti 2,492 undi pada 2008.

Calon BN juga menang undi Pos. Daripada 119 kertas undi pos yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Mohd Azahar memperoleh 115 manakala Normala memperoleh tiga undi. Satu undi pos ditolak.


Keputusan undi pos itu diumumkan oleh pegawai pengurus pilihan raya kecil, Md Asri Amir. di di Pusat Penjumlahan Undi di Dewan Serbaguna Majlis Daerah Labis petang ini.

7.01pm: BN 4,712, PAS 2090, maj 2,622

BN hampiri kemenangan, sebanyak 3,577 undi lagi yang belum dikira.

6.57pm Ladang Bukit Dato: BN 351, PAS 99, maj 252

6.52pm BN 4,420, PAS 2,033, majoriti 2,387.

Setakat ini sebanyak 61 peratus atau 6,453 undi daripada 10,579 yang keluar mengundi telah dikira.

Masih terdapat 4,125 undi masih belum dikira.

6.53pm: BN 3,737, PAS 1,692, majoriti 2,045

6.51pm: Kg Redung (S2): BN 211, PAS 67

6.50pm: BN 2,038, PAS 1,207

6.36pm: Kg Sawah Bahru (S1): PAS - 55, BN - 212.

Setakat ini, BN mendahului dengan 1,484 undi berbanding PAS sebanyak 533.

6.34pm: Bandar Labis Tengah: PAS - 801, BN - 365

6.31pm SMK Kamarul Ariffin: BN - 365, PAS - 801.

6.27pm: PAS - 1,136, BN - 634.

6.22pm Bandar LabisTengah (S4): PAS - 209, BN - 90.

6.15pm Bandar Baru Labis (S1): PAS - 123, BN - 64.

6.10pm: Undi pos: BN - 115, PAS - 3, rosak - 1

Malaysiakini

PRK Tenang : Berhati-hatilah wahai para sahabat...

Posted: 29 Jan 2011 10:21 AM PST

Kajian yang dijalankan oleh Ilham Centre yang telah dikeluarkan hari ini menunjukkan Barisan Nasional akan mengalahkan PAS dengan majority 3000 undi.

Dan jumlah tersebut adalah kurang dari apa yang diharapkan oleh Muhyiddin Yassin iaitu sebanyak 5000 undi, bagaimanapun ianya adalah sedikit peningkatan majority buat Barisan Nasional jika dibandingkan dengan apa yang telah dicapai oleh mereka pada PRU 2008 yang lalu.

Kajiselidik yang melibatkan 549 responden itu telah dijalankan antara 26 Januari lalu hingga kelmarin juga menunjukkan PAS gagal dalam mendapatkan peningkatan dalam undi dari kaum Cina.

Barisan Nasional dijangka akan mendapat sekurang-kurangnya 73.1% undi dari Melayu, 48.6% undi Cina dan 50% undi dari kaum India.

Bagaimanapun itu hanyalah satu kajiselidik yang telah dilakukan oleh Ilham Centre yang terbukti selama ini hasilnya tidak pernah tepat dan lebih memihak kepada Barisan Nasional, namun begitu ianya wajar juga diberikan perhatian oleh Pakatan Rakyat.


Dan seperkara lagi yang wajar diberikan perhatian yang lebih serius oleh Pakatan Rakyat khasnya petugas-petugas adalah terdapatnya maklumat yang mengatakan bahawa Pemuda Umno akan mencetuskan kekacauan mulai malam ini hingga tamat tempoh mengundi petang esok, seperti yang didakwa oleh Pengarah Pilihanraya PAS Pusat, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman.

UMNO perlu membuktikan bahawa Tenang dan Johor itu masih merupakan kubu kuat buat mereka walau dengan apa cara sekalipun kerana tumbangnya calon mereka di kubu kuat mereka ini sedikit sebanyak akan menjejaskan moral para penyokong mereka.


PAS bimbang Pemuda Umno akan buat kacau
Muda Mohd. Noor

LABIS: PAS mendapat maklumat Pemuda Umno akan mencetuskan kekacauan mulai malam ini hingga tamat tempoh mengundi petang esok, dakwa Pengarah Pilihanraya PAS Pusat, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman.

"Maklumat yang kita dapat samseng Pemuda Umno itu akan membuat kacau termasuk 'menyerang' pondok petugas PAS.

"Mereka mahu mengulangi budaya samseng yang mereka lakukan semasa pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang, dua tahun lalu.

"Ini maklumat yang kita dapat. Mereka mahu membuat perkara yang sama di Tenang," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Pilihanraya kecil Tenang menyaksikan saingan satu lawan satu antara Mohd Azahar Ibrahim dari Barisan Nasional (BN) dan Normala Sudirman dari PAS.

Esok adalah hari mengundi.

Sementara itu, Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor, Zulkifli Ahmad dalam sidang media harian di sini berkata, beliau bersama beberapa pimpinan PAS akan mengadakan pertemuan dengan Ketua Polis Negeri, Datuk Mohd Mokhtar Shariff petang ini.

Katanya, pertemuan itu bertujuan untuk memastikan keselamatan pengundi esok dan menghindari kejadian yang tidak diingi.

Beliau juga mendakwa, petugas PAS tidak dibenarkan di dua tempat iaitu Ladang Labis Utama dan Ladang Bukit Datuk untuk berkempen.

Alasan yang diberikan oleh petugas kedua-dua ladang tersebut ialah la adalah arahan pengurusan ladang berkenaan.

Zulkifli berkata, apabila beliau menyuarakan perkara itu kepada Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Johor, alasan yang diberikan ialah ladang berkenaan milik swasta.

Beliau berkata, Ladang Labis Utama adalah milik Sime Darby, manakala pemilik Ladang Bagan Datuk tidak dapat dikesan.

Ladang Labis Utama mempunyai kira-kira 30 pengundi, manakala Ladang Bagan Datuk seramai 300 pengundi.


Free Malaysia Today

Chinese swing to PAS may spell doom for MCA

Posted: 29 Jan 2011 09:20 AM PST


LABIS: The Tenang Malay and Indian votes are considered "in the bag" for the Barisan Nasional (BN), but the 5,766 Chinese voters here – who make up 39% of the electorate – may still prove a headache to the BN.

And BN, especially the MCA, has much to worry about – and not just in Tenang.Opposition sources are predicting that at least 70% of the Chinese will vote for PAS candidate Normala Sudirman on polling day tomorrow.


Sewing up the Chinese votes could spell trouble for not only MCA in Johor but nationally; and that's why the DAP machinery is all out to woo the Chinese here.

Political observers say that MCA's credibility is at stake if MCA president Chua Soi Lek himself and his son Tee Yong, the Labis MP, can't convince their own supporters to back BN in their own homeground.

Johor DAP chairman Dr Boo Cheng Hau even predicted that PAS is only 3% away from clinching a victory.

"This is possibly a historic moment for us and we're fighting the best fight we can. This used to be a MCA stronghold, but not any more. We have 48.5% of the votes and BN 51.5%, so only 3% is needed for a win," he said at a ceramah.


He told FMT that DAP expects 80% votes from the Chinese, 30% Malays and 40% to 50% from the Indians.

However, most of his colleagues were more conservative, though equally optimistic.

"We can't win this seat due to the strong Felda votes," said another opposition leader. "But if we put up a strong enought fight and push for 75% votes, we can see a crisis for MCA because two of its presidents hail from here."

He noted that the crucial factors to gain more Chinese votes are the return of outstation voters and the support of elderly women, which DAP conceded was MCA's forte.

Lower confidence

Another leader, from PKR, said that a bigger Chinese turnout in Tenang, a well spread-out multiracial seat, could augur a takeover of Johor in future. But the votes of other races were crucial too.

In 2008, PAS secured between 50% and 67% of the votes in three main Chinese majority polling districts here, namely Labis Tengah, Labis Timur and Labis. This, according to some observers, put Chinese support for the opposition at 57% to 60%.

It is understood that MCA is aiming for a 5% swing in Chinese votes, but the Chinese component party of the ruling coalition seems to have a lower confidence than DAP.

"MCA must transform or else it will be very difficult. The DAP has really captured the minds of the people," said an MCA leader, who wished to remain anonymous.

The leader, who has been in Tenang, admitted that Chinese response towards MCA has "not been so good".

He said that Soi Lek's handling of the independent Chinese school issue had disappointed many.

Tee Yong, the Deputy Agriculture and Agro-based Industries Minister, himself was more conservative in his estimates.

"We're hoping for 50% of the Chinese votes," Tee Yong said, adding that MCA had about 42% support from the Chinese the last time around.

Sources from the ground told FMT that BN is looking at securing a majority of some 3,000 votes.

"Malay votes are at about 80%, Indians 60%, while we expect Chinese votes to be at about 45% for BN," said a political observer.

"The DAP predicts that it can bag up to 70% but it is using only Labis Tengah as a yardstick. The surrounding areas are actually better."

"MCA's support in Johor now is a bit low. The party is aiming for a 5% increase but I predict it wil get 3% at most," she said.

A swing in Chinese votes would also mean that PAS has slowly succeeded in shedding its extremist Islamic image among the Chinese here.

Last night, Normala wished a crowd of mainly 100 Chinese here a Happy New Year.
"For Chinese New Year we usually want to change new clothes but this Jan 30, we want to change the government.

"Huan! (change) Huan! Huan!," she cried.

Voting for the two candidates Normala and her BN opponent Mohd Azahar Ibrahim begins tomorrow morning and results are expected to be announced by 8pm.


Free Malaysia Today

Tiada ulasan: