Jumaat, 31 Disember 2010

MiLo SuaM

MiLo SuaM


Adolf Hitler mati di Indonesia?

Posted: 30 Dec 2010 03:26 PM PST

Sebuah artikel mengejutkan telah tersebar di beberapa list-list email dan laman rangkaian sosial. Artikel itu mengisahkan tentang versi lain dari kisah yang melibatkan kematian diktator Jerman, Adolf Hitler. Dikatakan bahawa Hitler telah mati di Indonesia.

Semuanya bermula dari sebuah artikel yang diterbitkan di dalam sebuah akhbar Harian Pikiran Rakyat pada tahun 1983. Artikel berkenaan ditulis oleh Dr Sosrohusodo dari sebuah Universiti Indonesia lulusan doktor yang ditugaskan di sebuah kapal, yang diubah menjadi hospital yang disebut 'Harapan' di Sumbawa Besar, Indonesia.

Sosro menulis tentang pertemuannya dengan seorang doktor tua dari Jerman bernama Poch pada tahun 1960. Poch merupakan ketua hospital terbesar di pulau itu.

Dakwaan Sosro kemudian telah menjadi sebuah polemik. Dia mengatakan bahawa doktor yang ditemui dan berbicara dengannya itu sebenarnya adalah Adolf Hitler di usia tuanya.

Dia juga menyedari beberapa kecacatan pada doktor tersebut, yang membuatkan dia percaya bahawa doktor itu benar-benar Hitler.

Menurutnya, doktor tersebut tidak dapat berjalan secara normal, dia terpaksa mengheret kaki kirinya setiap kali berjalan. Manakala tangan kirinya pula selalu bergetar dan dia juga memiliki misai seperti Charlie Chaplin menegak dan berkepala botak.

Ciri-ciri seperti ini dipercayai dimiliki oleh Hitler sewaktu usia tuanya yang ditemui dan dirujuk di dalam beberapa biografi Fuhrer. Ketika Sosro bertemu doktor tersebut pada tahun 1960, Hitler dijangka berumur sekitar 71 tahun.

Menurut Sosro, doktor Jerman itu benar-benar misteri. Dia tidak memiliki lesen kedoktoran malah dia juga langsung tidak memiliki kemahiran perubatan sebagai seorang doktor.

Kerana keyakinan yang tinggi bahawa dia telah bertemu dengan Hitler dan pasangannya, Eva Braun, Sosro berasa tertarik untuk membaca buku-buku dan artikel tentang Hitler. Sostro berkata, semakin dia melihat gambar Hitler yang tua, semakin dia percaya bahawa Doktor Poch adalah Hitler.

Dia menjadi bertambah yakin apabila pada tahun 1980, seorang anak saudaranya telah memberikan kepadanya sebuah buku tentang biografi Hitler yang ditulis oleh Heinz Linge dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Indonesia oleh Cuba Budi Satria.

Pada halaman muka surat 59 di dalam buku tersebut ada menceritakan tentang keadaan fizikal Hitler di saat usia tuanya. "Segelintir penduduk Jerman tahu bahawa Hitler mengheret kakinya ketika berjalan. Penglihatannya kabur dan rambutnya sudah tidak tumbuh. Ketika perang menjadi semakin panas dan Jerman bakal dikalahkan, Hitler mengalami derita gangguan saraf".

Buku itu juga mengatakan bahawa tangan kiri Hitler selalu bergetar sejak peperangan Stalingrad (1942-1943) yang merupakan kekalahan besar kepada tentera Jerman.

Sosro juga masih ingat tentang beberapa kali perbualannya dengan doktor Poch. Doktor itu dikatakan selalu memuji Hitler. Dia juga mengatakan bahawa tiada pembunuhan yang berlaku di Auschwitz, sebuah kem pengumpulan yang dipercayai sebagai tempat pembunuhan Yahudi.

"Ketika saya bertanya tentang kematian Hitler, dia mengatakan bahawa dia tidak tahu kerana pada waktu itu, Berlin dalam keadaan kacau bilau. Semua orang berusaha menyelamatkan diri, "kata Sosro, seperti yang diterbitkan oleh Militariana.

Sosro juga mengatakan bahawa dia pernah memeriksa gementar di tangan kiri Poch. Dia kemudian bertanya kepadanya bilakah penyakit itu mula terjadi dan Poch berpaling kepada isterinya yang kemudiannya menjawab, "Itu terjadi ketika Jerman kalah dalam pertempuran berhampiran Moscow. Waktu Goebbels memberitahu kamu dan kamu mendengar sambil terus-menerus menumbuk meja bertubi-tubi".

Isteri Poch dipercayai menyebut nama Joseph Goebbels, seorang menteri propaganda Jerman yang dikenali sangat setia kepada Hitler. Sosro mengatakan bahawa isteri Poch, yang dipercayai Eva Braun, memanggil suaminya 'Dolf', dan ia dipercayai panggilan nama pendek untuk Adolf Hitler.

Setelah membaca artikel-artikel tersebut, Sosro telah menghubungi Sumbawa Besar di mana dia telah menerima maklumat bahawa Poch telah meninggal dunia di Surabaya.

Poch meninggal dunia pada 15 Januari 1970, jam 19:30 di Rumah Sakit Karang Menjangan di Surabaya akibat serangan jantung pada umur 81 tahun. Poch dikebumikan pada hari berikutnya di Ngagel.

Setelah isterinya kembali ke kota kelahirannya di Jerman, Poch kemudian dipercayai akan berkahwin dengan seorang wanita Sunda dari Bandung dengan pangkal namanya yang bermula dengan huruf 'S' yang tinggal di Babakan Ciamis.

S menolak untuk memberikan sebarang maklumat, S akhirnya menyerahkan semua dokumen-dokumen suaminya kepada Sosro, termasuk foto pernikahan mereka dan lesen memandu Poch yang mempunyai cap jari di atasnya.

Terdapat juga sebuah buku yang mengandungi senarai Jerman yang hidup di beberapa negara seperti Argentina, Itali, Pakistan, Afrika Selatan dan Tibet dan beberapa tulisan Steno di dalam bahasa Bahasa Jerman.

Buku nota Poch itu mengandungi tulisan dua kod, JR Kepad 35637 No dan 35638, serta simbol lelaki dan wanita.

"Buku itu mungkin dimiliki oleh Hitler dan Eva Braun," ujar Sosro.

Sebuah garisan, yang dipercayai gambaran jalan keluar yang dilalui oleh Hitler sebelum dia sampai ke Sumbawa Besar juga terdapat di dalam buku tersebut. Laluan itu meliputi B (Berlin), S (Salzburg), G (Graz), J (Jugoslavia), B (Belgrade), S (Sarajevo), dan R (Rom).

S juga mengatakan bahawa pernah suatu hari dia melihat suaminya memotong misai dengan gaya ala Hitler. Ketika dia bertanya, suaminya berkata, "Jangan beritahu siapa pun".

Sosro mengatakan bahawa dia tidak mempunyai sebarang agenda tersembunyi di sebalik ceritanya. "Saya hanya ingin membuktikan bahawa Hitler meninggal di Indonesia," katanya.

Hingga saat ini, tidak ada sebarang pengesahan sama ada Hitler mati di dalam bunker di Argentina, Brazil atau Indonesia. Cerita tentang kematian Fuhrer masih menjadi misteri yang sentiasa menimbulkan tanda tanya.





Sumber: Free Malays
ReJaM©

Rio Ferdinand ucap tahniah kepada Pasukan Malaysia

Posted: 30 Dec 2010 02:59 AM PST



Rio Gavin Ferdinand, pemain pertahanan tengah Manchester United di Liga Inggeris 2010, merakamkan ucapan tahniah untuk pasukan bola sepak Malaysia yang telah berjaya menewaskan Pasukan Indonesia semalam melalui akaun twitter. Ferdinand juga mengatakan bahawa dia pernah berlawan menentang skuad Malaysia 18 bulan yang lalu sambil menyifatkan Malaysia sebagai pasukan bola sepak yang agak baik. Di Twitter beliau menulis,

"Congratulations 2 Malaysia who beat Indonesia in the Suzuki cup final. I played against Malaysian u23 team 18months ago, quite a good team."




ReJaM© "Kalau pasukan bola sepak Malaysia bermain dengan baik, semua rakyat akan memberikan sokongan penuh! Blog MiLo SuaM pun sanggup tinggalkan seketika isu politik untuk menunjukkan sokongan kepada pasukan Malaysia ha ha ha..."

Paderi mengaku liwat kanak-kanak

Posted: 30 Dec 2010 02:26 AM PST

Seorang paderi gereja katolik di Belgium juga merupakan bakal pemegang Anugerah Nobel Keamanan mengaku telah melakukan penderaan seksual ke atas seorang kanak-kanak lelaki berusia 8 tahun 40 tahun yang lalu.

Kes ini muncul apabila sepupunya, yang juga merupakan kakak kepada mangsa telah tampil ke hadapan sebagai reaksi bantahan terhadap kempen yang diadakan bagi mencalonkan Francois Houtart sebagai penerima penghargaan itu.

Kakak mangsa telah memberitahu pihak berkuasa Gereja Belgium yang sedang menyiasat kes penderaan seksual kanak-kanak, Suruhanjaya Adriaenssens bahawa penderaan terhadap adiknya berlaku sekitar tahun 1970 sewaktu adiknya itu tinggal di rumah tertuduh.

Houtart, 85, pernah menjadi aktivis terkenal dunia ketiga dan pengerusi sebuah agensi pemangunan yang diasakannya dalam tahun 1976, Center Tricontinental, sehingga dia meletak jawatan daripada lembaga pengarah di dalam bulan November tahun ini berhubung dakwaan tersebut.

Paderi itu kini dipercayai berada di Ecuador, dan dikatakan enggan menjawab panggilan telefon dan email. Houtart telah memberitahu sebuah akhbar Belgium Le Soir bahawa dia telah menyentuh "bahagian-bahagian sulit" sepupunya itu di dalam kejadian yang disifatkannya sebagai "tidak bertimbang rasa dan tidak bertanggung jawab"

Namun kakak mangsa berkata bahawa paderi itu yang juga merupakan kawan kepada ayahnya, telah masuk ke bilik adik lelakinya sebanyak dua kali untuk meliwatnya.

"Sebelum perkara tersebut berulang untuk kali ketiga, adik lelaki saya telah memberitahu ibu bapa, yang telah mengurungnya di dalam bilik" menurutnya yang dipetik di dalam sebuah laporan.

Paderi itu berkata bahawa dia telah bertanya kepada ibu dan ayah mangsa sama ada mereka mahu dia meletak jawatan sebagai seorang paderi, namun mereka menyuruhnya untuk bertanya kepada seorang profesor di Brussels.

Mereka menasihatkan paderi itu untuk terus kekal sebagai paderi dan terus menumpukan tugas akademiknya di dalam bidang sosiologi keagamaan.

Houtart juga memberitahu kepada akhbar bahawa dia telah menyuruh para penyokongnya agar menangguhkan kempen untuk mencalonkannya sebagai penerima Anugerah Nobel Keamanaan 2011.




Sumber: Free Malays
ReJaM©

Tiada ulasan: