Sabtu, 18 Disember 2010

.

.


Catatan Sabtu

Posted: 17 Dec 2010 08:50 PM PST

Selagi Romah Tidak Tutup Jambul

ORANG yang seronok digelar sebagai wanita pertama Malaysia, Rosmah Mansor mencadangkan supaya diadakan tilawah Quran di kalangan orang buta menggunakan braille. Katanya, tujuan diadakan tilawah itu bagi meningkatkan martabat Malaysia sebagai sebuah negara Islam.

Sebagai penganut agama Islam saya bersetuju apa saja usaha untuk memartabatkan Islam di negara ini. Tidak kiralah ia melibatkan orang cacat penglihatan ataupun cacat pendengaran. Tuhan jadikan manusia dengan kesempurnaan tidak boleh dipertikaikan, dan setiap manusia ada fungsi dan peranan masing-masing.

Kebetulan saya adalah ahli kehormatan kepada persatuan orang buta di negara ini. Saya tahu kekurangan orang buta dan kedaifan mereka dalam mencari rezeki untuk hidup. Secara umumnya orang buta di negara ini masih belum terbela sepenuhnya. Nasib mereka tidak selari dengan kemajuan dicapai negara ini.

Untuk pengetahuan Rosmah dan sesiapa juga, masih ada orang buta yang tidak memiliki tempat tinggal. Malang lagi masih ramai yang meminta sedekah dan mengemis. Pad saya Rosmah kena tumpukan kepada aspek ini daripada cuba mengambil kesempatan atas orang buta untuk menggambarkan kita peduli kepada orang buta.

Cadanagn Rosmah itu tidak melibatkan ramai orang buta hanya beberapa kerat saja. Program itu saya nampak lebih untuk menjaja akan keperihatinan Malaysia kepada orang buta. Bagi menggambarkan Malaysia mendahului rakyat. Tidak lebih dari itu dan bukan usaha yang serius untuk memberi kelegaan kepada orang buta atau memertabatkan peranan Islam oleh negara.

Saya fikir masih ramai orang buta khasnya di kampung yang tidak tahu menggunakan braille. Masih ada yang buta huruf. Elok kalau mereka ini diberi pendidikan, celekkan hati mereka untuk mempelajari braille daripada mengambil mereka untuk menjadi perserta tilawah Quran yang tidak lain hanya kosmetik bagi menunjukkan Rosmah mengambil berat kepada agama. Pada saya lebih penting kalau diberikan kemendirian hidup mereka.

Sepekara lagi, kalau kita ingin memertabtkan Islam, apa yang harus diutamakan ialah martabatkan diri kita dulu. Dalam konteks ini Rosmah perlu menjadikan dirinya sebagai ibu mithali, dan Wanita Pertama yang mantap Islamnya.

Kalau Islam pada diri kita sendiri boleh dipertikaikan, macam hendak diharapkan cadangkan mengenai Islam akan dituruti oleh orang lain. Apa lagi hendak memantapkan Islam ke atas negara. Selalunya rakyat akan mengikut cara, stail dan juga akhlak pemimpin mereka. Perkara mudah saya ambil misalnya kalau Rosmah menutup kepalanya dengan kain pasti isteri menteri lain juga akan menurutinya.

Tetapi kerana Rosmah membiarkan jambulnya, maka yang lain yang sebelum ini sekali sekala menutup jambul ikut sama membukanya. Jangan salah faham saya tidak fanatik dalam soal ini, dengan menganggap keadaan kepala Rosmah hari ini dalam maksiat. Tidak.

Tetapi apa nak ditegaskan kebaikan yang hendak kita laksanakan itu selain dipancarkan oleh hati ianya perlu diaurakan oleh syaksiah kita. Barulah niat yang baik itu akan disertai dengan perbuatan yang baik juga dan disinilah baru natijahnya tercapai. [ttdi. kl. 2:00 pm 18/12/10]

Ulasan Peristiwa

Posted: 17 Dec 2010 06:27 AM PST

MP BN & PR Perlu Sihat?

BANYAK juga gelagat dan aksi wakil rakyat Pakatan Rakyat yang saya tidak suka semasa berlangsungnya perbahasan di Parlimen. Setengahnya bercakap merapu tanpa ada fakta dan figure. Kadang kala ada yang bangun saja nak tunjuk body yang mereka hadir. Ketawa dan sengeh gigi kemudian duduk.

Penglibatan mereka dalam sesuatu perbahasan tidak membawa natijah baik untuk rakyat dan negara. Banyaknya saya tengok cuba membela parti masing-masing. Dan lagak macam ceramah di hujung bendang masih belum dapat ditinggalkan. Mereka ini terlupa dan tidak dapat membezakan Parlimen dengan pentas ceramah. Tidak tahulah kalau perlu diadakan satu penataan khas untuk mereka bagi membezakan pentas politik dengan Parlimen.

Kejadian sindir menyindir kononnya untuk menhilangkan mengatuk selalu dan kerap berlaku. Kadang setiap orang bangun kalau nak mula cakap akan sindir orang itu dan orang ini. Budaya Melayu kuat menyindir ini masih terbawa ke dalam dewan. Ini sepatutnya tidak berlaku dalam dewan. Sejajar dengan kedudukannya sebagai dewan tertinggi dan beroutoriti hendaklah dijaga standardnya. Tetapi tidak begitu nampaknya.

Memanglah ada juga yang perangai macam kera di belah UBN, terutamanya Umno. Mereka ini dua kali lima sahaja. Tetapi mereka tidak perlu diperdulikan kerana memang sifat mereka begitu. Tunjuk lagak dan tunjuk kuasa. Malahan perangai mereka lebih buruk. Orang berkuasa memang besar kepala walaupun kuasanya sudah jadi sebesar melukut di hujung gantang.

Tetapi kerana Pakatan Rakyat, masih jadi pembangkang, kena cerdik dan berbeza sedikit dengan UBN. Kerana mereka perlu pamerkan perangai yang baik, ada idea yang canggih...untuk menarik perhatian rakyat. Pembangkang sepatutnya cool dan tunjukkan mereka pemimpin terbaik, tidak emosional dan tidak terlalu banyak mempolitikkan keadaan. Jangan jaja dan jual parti dalam Parlimen, buat di luar.

Kalau pihak pembangkang juga dua kali lima dengan BN macam mana rakyat nak tertarik dengan pembangkang. Apa yang patut wakil rakyat Pakatan Rakyat lalukan hanya mengemukakan teguran, kritikan yang konstruktif, jangan peduli kepada ejekan. Kemukakan fakta-fakta yang benar, dedahkan penyelewengan yang benar dan jangan pakai ilusi saja.Bercakap biarlah berfakta dan ada statistik.

Saya yakin kalau wakik rakyat Pakatan dapat memainkan ini, berperanan sebagai check and balance di dalam Parlimen mereka akan dikagumi dan dihormati lebih dari wakil rakyat atau pihak kerajaan sendiri. Jika ini dapat dikekal bila berlaku pilihan raya nanti rakyat akan memilih mereka.

Bagaimana pun apa yang berlaku Khamis lalu penggantung empat orang MP Pakatan dan juga Anwar sesuatu yang tidak patut walaupun patut. Dewan wajar gantung Anwar kalau Anwar benar-benar melakukan kesalahan. Dewan atau speaker ada hak dan kuasa untuk bertindak demikian. Tetapi janganlah pula kuasa speaker itu digunakan sewenang-wenagnaya sehingga nampak berat sebelah atau pilih kasih.

Cara Speaker bertindak itu agak keterlaluan dan katak pun tahu akan kemelampauan tindakan itu. Pandikar Amin sepatutnya lebih menghormati kepada kerusi speaker kepada orang yang mencadangkan beliau berada di kerusi berkenaan. Sesungguhnya kerusi kayu yang diduduki oleh Pendikar itu lebih mulia dari pihak yang mencadangkan beliau mencakung di ata skerusi itu.

Di sebelah Pakatan Rakyat pula harus bijak dalam mempertahankan hujah atau melontar sesuatu kritikan, jangan sampai diri dikenakan tindakan. Mereka harus bersikap 'padan patut' dan bijaksana kerana bila dikenakan tindakan suara akan hilang di dewan untuk tempoh digantung.

Kalau apa yang berlaku di dewan Khamis lalu baik dari kedua pihak bertujuan politik sepenuhnya ia tidak baik. Ia sudah silap. Kedua pihak BN dan PR tidak cuba berfikir waras dan mengembalikan dewan ke fungsi yang sebenarnya. Maka tindakan penggantungan itu pada saya tidak memberi untung besar kepada kedua-dua pihak. BN tidak akan untung kerana ia dilihat sebagai zalim dan pengecut.

Manakala bagi Pakatan pula ia dilihat satu tindakan tidak profesional dan menyebabkan orang akan mengatakan wakil rakyat Pakatan lebih sama saja dengan Umno. Jadi kalau situasi dan kondisi ini berterusan menyebabkan pengundi terutamanya yang berpendidikan sukar untuk menilai moral siapa yang baik di antara dua kumpulan itu. [wm.kl. 10:00 pm 17/12/10]

Catatan Iseng

Posted: 17 Dec 2010 05:29 AM PST

Dunia Korporat Yang Canggih

KADANG KADANG dalam sebuah negara merdeka kita belum merdeka dalam erti kata sebenarnya. Dalam dunia moden, ledakan alat perhubungan (IT) yang canggih manggih, tidak semestinya kita akan mendapat nilai atau kualiti setaraf dengan kecanggihannya. Ada kalanya kita ditipu secara tidak langsung.

Ironisnya kita sendiri menyedari penipuan itu ataupun betapa palsunya segala kecanggihan itu. Apa nak dikato Jang?

Misalnya begini, kita berhubung dengan sesebuah stesen atau pejabat sesebuah syarikat. Kecanggihan IT menyebabkan sistem manual, tenaga manusia sudah tidak diguna pakai lagi. Semuanya guna mesen atau robot. Berurusan secara eletronik. E-Komunikasi katakan.

Maka kita diarah mengikut mesen berkenaan yang diprogramkan selalunya meminjam suara wanita yang lemak merdu. Di suruh buat itu, tekan ini dan pulas itu dan go ahead ke sini ke sana. Kita pun buat.. tok tit tok tit...yeekkkkkkmm.... tekan nombor yang disuruhkan. Lepas itu akan ada arahan buat itu dan buat ini. Yang tak disuruh buat ialah kopi dan tolong basuh baju dalam bini saja.

Selepas melalui beberapa halangan (sebenarnya) membayar dengan nilai bukan sedikit baru kita dilepaskan bercakap dengan manusia sebenarnya. Selalunya yang bernama pegawai Perhubungan Pelangan (PP). Nasib baik juga bukan pegawai perhubungan awam (GRO) kalau tidak naaslah Mat Jusoh kampung Kubangbila.

Sebelum bercakap, kononnya untuk melambangkan kecanggihan, (sebenarnya nak ugut kita dan dalam satu masa untuk menguji sejauh mana kecekapan kakitangannya, pegawai berkenaan), akan diperdengarkan bunyi berikut; untuk mempertingkatkan mutu perkhidmatan kami, percakapan ini dirakam." Dia nak rakam dia bagi tahu. Yang dia hendak rakam bukan suara kita, tetapi suara di sebelah orang dia (pegawai pelanggan) itu apakah penuh diplomasi atau ada ilmu untuk goda orang supaya kawal kemarahan demi menjaga hubungan baik pelanggan dengan syarikatnya. Juga untuk menakutkan kita agar jangan kata huduh kepada kakitangannya.

Lepas itu kita baru boleh bercakap. Mulanya baik...comel lote... "boleh saya tologn encik?" Aduh bergetar iman didada tatkala mendengar suaranya, mengalahkan suara seribu pondan di Chow Kit dedat Ibu Pajabat Pas. Kalah juga suara lemak merdu Sanisah Huri atau Allahyarham Radeah Buang.

Maka kita pun berceritalah bla.. bla... akan masalah kita, dia dengar dengan baik memasang telinga sebesar telinga kerbau balau. Dia pakai itu, apa dia orang panggil, earphone. Oh standard. Telinga tak panas, tak pedih kalau pun disumpah sekuat suara pelakar.

Kita pun mengaduhlah masalah kita: cik semalam kerbau datuk saya putus, hilang entah ke mana hingga kini belum berjumpa?" PP dengar sahaja. Mungkin matanya terbelalak dalam hati kata, pemanggil ini gila ke.

"Encik ini tidak ada kena mengena dengan kami," PP akan balas begitu tenang saja sambil mengawal nafsu marahnya.

"Oh, sorry gurau saja, bukan apa lama sangat kena tunggu sebelum boleh bercakap, kena lalu berbagai tol..."

"Tak megapa encik," balas PP tenaang menang saja.

Lalu bercakaplah kita menyampaikan masalah yang sebenarnya. PP itu dengar dengan penuh hormatnya. Lepas kita cakap dia pun menjawab dan memberi penerangan. "Encik boleh tak encik hubungi nombor ini..."

Belum habis dia mengeluarkan cakapnya, kita dah potong, "apa pulak? hubungi sapa pulak. Semalam saya call, dia suruh call nombor ini, ini you pula suruh call nombor lain pulak. Apa dia ni, korporat kepala hotak apa ni?

Ha.. kang kang dah kena marah. Sabar pun dah hilang macam kerbau putus tali. Mengapa tidaknya, semalam bila konteks dan dapat bercakap dengan PP jantan di suruh konteks nombor ini. Kata PP jantan masalah itu bukan dia yang handle, katanya kita tersalah tekan. Walhal nombor PP jantan itu disuruh oleh PP bertina. Hari ini PP bertina ini pula suruh konteks nombor lain. Ala badigul sungguh.

Yang kita pening, bingung dan merasa bodoh, kenapa tak leh diselaraskan. Perkara ini kecil pun bukan soal nak beli senjata. Soal yang boleh diselesaikan dalam tempoh tidak sampai dua minit. Semua dokumen dan fakta boleh di chek menerusi internet atau dalam sistem yang tersedia. Semua pejabat menggunakan komputer yang dihubungi secara centeral.

Masalah yang berlaku itu adalah satu contoh yang menimpa diri saya sendiri. Ceritanya ialah mengenai line telefon rumah yang hendak dihentikan perkhidmatan kerana sudah tidak perlu lagi kerana dah masuk Unifi. Itu saja.Yang sakit kepala ialah bila mana semasa isi borang pemotong di kounter, kerani kata bila settle dalam masa 14 hari. "Encik tunggu dalam masa 14 hari beres," katanya. Kita pun senang dan melanggang balik.

Kini sudah masuk hari ke 20 line masih aktif juga, pemotongan belum dibuat. Sudah empat kali aduan dibuat tetapi belum juga ada apa-apa tindakan. Sapa tak pening, kalau Mahathir pun boleh jadi sawan? Lebih dua atau tiga PP kena maki dan kena herdik. Tak fasal-fasal..

Syarikat Telekom ini satu hal, kalau kena belah dia oi... macam hantu .... lewat bayar bil akan dicall beri tahu dan beri peringatan. Tetapi kalau kita bayar advance dua bulan, sepatah haram call mengucapkan terima kasih tak ada. Inilah perangai dan sikap agensi atau syarikat kemudahan awam di negara. Bercakap sampai berair mulut kononnya kita canggih ada E itu dan E ini ada ISO hingga 3000 dah ada tetapi habuk pun tak. Ah cukuplah.....

Yang jadi mangsanya ialah PP seperti yang dua tiga orang dikisahkan di atas tadi. Masalah itu bukan kerana mereka, kerana masalah company tempat mereka berkerja, tetapi risiko dan kena makin hamun mereka. Nasib, gaji tak seberapa menghadapi sumpah berbakul-bakul. Duhai syarikat lembu, jenis lembu tenggalah hargai nilai orang dan hayatilah perasaan orang. Samjee. [ttdi.kl 4:00 pm 16/12/10]

Tiada ulasan: