Rabu, 10 November 2010

SharpShooter

SharpShooter


Chegubard menanti jawapan debat dari Shamsul Iskandar

Posted: 09 Nov 2010 07:19 PM PST

Sebulan lalu, saya mewakili cheGuBard dan pasukan yang mengelarkan diri mereka Penerus Perjuangan Reformasi telah menghantar 'perlawaan' debat kepada Calon Ketua AMK, Saudara Shamsul Iskandar. Pelawaan ini bertujuan untuk menarik pertandingan ini ke arah politik baru yang berasaskan idea, nilai dan lampiran rekod terdahulu.

Hasil dari debat ini diharapkan dapat membekalkan anggota parti muda dengan maklumat 'manifesto' yang sewajarnya sebelum membuat keputusan. Debat ini perlu untuk menarik pertandingan ini kepada politik baru dan bukan medan mengutuk dan menyerang peribadi individu tertentu. Seorang calon yang bakal menerajui AMK harus tampil dengan idea segar dan praktikal untuk mengemudi AMK itu sendiri bukan sekadar bergantung dan 'berpayung' dalam label kumpulan tertentu juga sentiasa bersenggayut dengan individu tertentu yang bertanding jawatan tinggi.

Namun sehingga kini malangnya tiada sebarang respon diperolehi, kecuali sindiran - sindiran penyokong Shamsul yang mengatakan debat harus diadakan dalam Bahasa Inggeris sebab che'GuBard tak pandai berbahasa Inggeris. Ureka sebuah organisasi yang diasaskan di Perak yang menjadi penganjur Debat Calon Ketua AMK di Taiping baru lepas telah menyatakan kesediaan menganjurkan debat, namun berdasarkan maklumat penganjur pelawaan sudah dibuat tetapi masih tiada respon konkrit dari saudara Shamsul.

Mutaakhir ini kelihatan pemilihan KEADILAN seperti kecoh sedikit ini peluang anak muda keluar sebagai kuasa penyatu. Persaingan harus dari aspek pertembungan idea bukan aspek peribadi. Respon dikalangan massa juga sudah sedikit menggusarkan. Jangan salahkan rakyat jika melihat KEADILAN juga sama seperti parti tua lapok apabila berlaku pertembungan jawatan.

Mewakili pasukan Penerus Perjuangan Reformasi yang menawarkan diri dalam pemilihan AMK KEADILAN 2010 ini sekali lagi mempelawa saudara Shamsul berdebat dengan cheGuBard dan Saudara Khairul Anuar berdebat dengan YB Lih Kang.

Zulkifli Ibrahim
Penyelaras Kempen
Pengerus Perjuangan Reformasi

10 November 2010

Sharpshooter - Anak muda Keadilan lebih matang dari orang tua Keadilan bila berlaku pemilihan jawatan. Anak muda Keadilan boleh duduk sepentas dan berdebat dan pernah berlaku di Taiping tetapi ini tidak berlaku kepada orang tua Keadilan.

Dah tua buatlah cara orang tua...sepatutnya boleh jadi contoh kepada orang muda tetapi dah terbalik pula jadinya. Malulah sikit pada orang muda.

Apa jua alasan yang diberikan, janganlah pula umpama marahkan pejat kelambu pula dibakar.Tak bolehkah bincang dalam kelambu, kalau ada pejat, bunuh je lah pejat tu dalam kelambu di dalam rumah.

Janganlah pula bila rumah sudah siap dibina, tuan rumah pelawa kita masuk secara hormat, janganlah kita halau tuan rumah pula. Itu sukar diterima. Nak bina rumah bukan mudah tetapi nak runtuh sekejap saja.

Itulah beza dengan orang yang bersama membina rumah dengan keringat dan darah rakyat dengan orang yang masuk rumah cuci kaki saja.

Anak muda selalu diperingatkan, utamakan parti..utamakan parti..utamakan parti..tetapi orang tua lebih utamakan individu dari parti.

Perkara yang ditimbulkan oleh Zaid Ibrahim dan Mustaffa Kamil Ayub ada kebenarannya tetapi mereka mengambil tindakan yang salah bila menyerang parti di media perdana. Manakala Azmin dan Anwar juga ada kesalahannya.

Umpama SPR, kita tahu SPR buat penyelewengan tetapi kita bertanding juga dalam pilihanraya. Adakah kita tarik diri dari bertanding dalam pilihanraya? Jawapannya sudah pasti tidak. Kita lawan sampai menang. Inilah semangat pejuang tetapi dalam masa yang sama kita perbetulkan SPR.

Krisis menuntut anak muda matang dan menjadi kuasa penyatu. Sehubungan dengan itu, Saudara/saudari dijemput bersama Rapat Anak Muda 'Cari formula terbaik selamatkan KEADILAN' pada 10 Nov 2010, 9.00 mlm, di Dewan Himpunan Cina Selangor,dekat Stadium Merdeka, KL (Pertanyaan no. tel : 0126794704 Yaser)

Majlis penerangan akan dipimpin sendiri oleh Chegubard. Yb Nurul Izzah juga akan hadir memberi sokongan.


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/

Debat Perdana "Pengkisahan Tanah Melayu P.Pinang, apakah jalan penyelesaian"

Posted: 09 Nov 2010 06:50 PM PST

Debat Perdana

"Pengkisahan Tanah Melayu P.Pinang, apakah jalan penyelesaian"


Tarikh : 10 Nov 2010
Hari : Rabu
Masa : 8.30 malam
Tempat : Kompleks Masyarakat Penyayang, Jalan Utama, P.Pinang

Barisan Ahli Panel










1) YB Dr Mujahid Yusoff Rawa
Ahli Parlimen PAS Parit Buntar

2) Dato' Seri Yusoff Latiff
Pengerusi Persatuan Melayu P.Pinang (PEMENANG)








3) YB Farid
Adun UMNO Pulau Betong










4) Cikgu Azmi Hamid
Pengerusi TERAS

Moderator
Dr Amir Hussain (USM)

Mai jangan tak mai....


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/

Surat terbuka kepada Presiden Parti Keadilan Rakyat

Posted: 09 Nov 2010 07:06 AM PST


SURAT TERBUKA KEPADA PRESIDEN, PARTI KEADILAN RAKYAT

Saya telah menjadi ahli parti sejak PKR ditubuhkan. Saya dan beratus ribu lagi rakyat Malaysia telah memilih PKR sebagai wadah perjuangan politik. Kami telah menaruh harapan untuk PKR membawa perubahan kepada mutu sistem pemerintahan di negara yang tercinta ini. Harapan kami telah menggunung apabila PKR serta PAS dan DAP berjaya mencapai kejayaan yang tidak diduga pada PRU 12. Kemaraan ke Putrajaya kian menjadi realiti.

Walau bagaimanapun perkembangan-perkembangan mutakhir dalam PKR amat mencemaskan saya. Rentetan daripada pemilihan pucuk pimpinan yang sedang berlangsung, parti telah di heret ke ambang krisis. Pada hemat saya, krisis ini ialah yang paling getir pernah dihadapi oleh parti. Besar kemungkinan parti akan berpecah akibat krisis ini dan sekali gus memusnahkan peluang Pakatan Rakyat untuk menang di PRU 13. Kemaraan ke Putrajaya akan menjadi hanya sebuah impian.

Justeru itu, saya merayu dari lubuk hati saya kepada Presiden parti yang telah menang tanpa bertanding pada pemilihan kali ini untuk bertindak mengawal keadaan dan menyelamatkan parti. Hal-hal pemilihan parti tidak perlu dibincang dan diputuskan oleh Biro Politik kerana ramai ahli dalam Biro Politik mempunyai kepentingan dalam proses dan keputusan pemilihan. Budi bicara Presiden memadai untuk membuat keputusan muktamad atas hal-hal pemilihan.

Presiden harus menampilkan kepimpinan yang tegas dan melantik sebuah Jawatankuasa Pemilihan Parti baru dengan mandat penuh untuk menguruskan proses pemilihan secara adil dan bebas.

Ketua Umum parti mesti menghormati kedudukan dan kuasa-kuasa Presiden dan beliau sewajarnya tidak campur tangan dengan keputusan-keputusan yang diambil oleh Presiden. Sayugia diingatkan, Ketua Umum telah terlibat dalam krisis ini dan banyak pihak meragui peranan beliau dalam proses pemilihan.

Jika perlu, sebuah jawatankuasa pemandu ditubuhkan dengan mandat dari Majlis Pimpinan Pusat dan Presiden sebagai pengerusi untuk menstabilkan parti.

Saya doakan Presiden akan berjaya dalam misi ini. Janganlah hancurkan impian kami sebagai ahli-ahli biasa untuk parti membawa perubahan kepada pemerintahan negara ini.

Sekian, Salam Reformasi.



ILLAM KUBONG AK DAGANG
Kuching, Sarawak
No ahli: Q060000568



9 NOVEMBER 2010


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/

Renungan buat Zaid dan Mus...

Posted: 09 Nov 2010 04:14 AM PST




Luqman Al-hakiem pernah berpesan kepada anak lelakinya: "Hai anak, tiga perkara yang tidak diketahui kecuali pada tiga perkara iaitu:

• Orang yang sabar tidak diketahui kecuali ketika marah
• Orang yang berani tidak diketahui kecuali ketika perang
• Saudara tidak diketahui kecuali ketika berhajat (berkepentingan)

Renungan buat Zaid Ibrahim dan Mustaffa Kamil Ayub.

Al Faqir Walid Ibrahim Mohamad

Wahai anakku,

Berbicaralah mewakili suara hati rakyat, bukan suara hati parti-parti politik, jika suara pemimpin atau parti politik menempati suara hati rakyat, maka kita mendukungnya, namun dalam masa yang sama jangan terlalu terperangkap dengan keindahan bahasa golongan politik, memberi sokongan pada mereka jika berada dalam kebenaran,tetap menolak mereka jika berada pada kebatilan .

Medan bicara tiada sama dengan medan amal, bicara begitu mudah kerana ia hanya di lidah, namun mengamalkan bicara bukan mudah kerana manusia memiliki nafsu, apabila diberi kuasa dan limpahan harta terbuka, sering mereka terlupa akan segala janji. Justeru itu kita tetap menjadi golongan yang memimpin suara hati rakyat dalam memastikan amal politik sama dengan bicara politik mereka.

Wahai anakku,

Kita bukannya badan mahu menentang mana-mana parti, tetapi kita hanya mahu kebaikan pada rakyat, kita hanya menentang sistem yang diwujudkan. Jika ianya adalah sistem yang membawa kesusahan pada rakyat, bercanggah dengan agama, maka kita akan menentang sistem tersebut bukannya menentang pada individu atau kumpulan. Jangan biarkan dirimu dikuasai nafsu dalam kemarahan dan jangan biarkan dirimu lemah dalam perjuangan.

Perjuangan wajib berteraskan kasih sayang terhadap semua golongan walaupun golongan yang batil sekalipun. Kita menyayangi golongan yang benar dengan menaikkan mereka memimpin Negara dan rakyat, kita menyayangi golongan yang batil dengan menghentikan mereka terus berdosa dalam memimpin Negara dan rakyat.

Wahai anakku,

Kita wujudkan GESA bukan atas sifat Islam menghukum tetapi Islam yang berasaskan jiwa tasawwuf, jiwa para ahli sufi yang penuh kelembutan, kasih sayang dan belas kasihan kepada semua makhluk Allah. Apa yang penting , segala gerak kerja kita adalah bermatlamatkan jihad dalam mencapai redha Allah .

Kita berpegang pada dasar Al Quran dan Hadis melalui metode ulama ahlusunnah wal jamaah yang menjauhi sifat melampau dalam kemarahan dan menghukum, serta bersifat sederhana dan hikmah dalam segala hal. Elokkan akhlakmu dengan semua golongan dan jangan bersifat kasar pada sesiapa. Jasa kebaikan pemimpin walau dari mana golongan perlu dihargai walaupun ada kelemahan dan kesilapan , jangan berpolitik sampai hilang akhlak dan ruh Islam lantaran terbawa-bawa dari kemarahan.

Suluh dirimu setiap masa agar tiada tertipu dengan syaitan yang sentiasa mencari jalan menyelinap dalam batinmu walaupun engkau melakukan kebaikan sekalipun.

Wahai anakku,

Jangan kamu gentar dan takut, pimpinlah perubahan rakyat jika perubahan boleh memberi kebaikkan, bukan kamu mendukung perubahan untuk menaikkan mana-mana parti politik ,tetapi untuk kebaikan agama , Negara dan rakyat. Parti adalah wasilah dalam kita menyampaikan kehendakan agama dan menzahirkan suara hati rakyat, bukannya parti sebagai matlamat kita.

Kepada Allah kita bertawakal, Jejak Rasul kita ikuti. Jangan undur walau setapak dalam memperjuangkan kebenaran walau nyawa menjadi taruhan. Inilah jalan kemuliaan umat Nabi Muhammad saw, menegakkan maaruf dan mencegah kemungkaran. Kita tiada pilihan jika mahu masuk dalam kemuliaan menjadi umat Rasulullah SAW. Berjuang dan terus berjuang, berubah dan merubah.

Penasihat Gerak Masaa Malaysia(GESA)

Al Faqir Walid Ibrahim Mohamad

* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/

Tiada ulasan: