Jumaat, 12 November 2010

MiLo SuaM

MiLo SuaM


Tiada kes pembalakan haram di Selangor tahun ini

Posted: 11 Nov 2010 11:40 PM PST

SHAH ALAM, Nov 12 - Jabatan Perhutanan Selangor telah mengambil pelbagai langkah penguatkuasaan, termasuk menyaman individu-individu terbabit di mahkamah sebagai usaha mencegah aktiviti pembalakan haram di hutan simpan negeri.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Sumbar Asli dan Keusahawanan Negeri, Yaacob Sapari, berkata jabatannya juga telah mengambil tindakan-tindakan lain seperti memusnahkan perkakas pembalakan dan penangkapan individu yang menceroboh hutan simpan secara haram.

"Tindakan ini termasuklah merampas jentera dan perkakas serta memusnahkan infrastruktur pertanian seperti mengembangbiakkan kolam-kolam, pen-pen atau reban" katanya sebagai jawapan balas kepada Lee Kim Sin (DAP-Kajang) di Dewan negeri di sini hari ini.

Berkenaan pembalakan haram, Yaacob berkata, kerajaan negeri akan mengambil tindakan di bawah akta Perhutanan Negara 1984, yang melibatkan hukuman denda kepada pihak yang terlibat.

Tiada sebarang kes pembalakan haram direkodkan setakat ini di dalam tahun ini (2010) jika dibandingkan kepada 3 kes yang dilaporkan pada tahun 2009, tambahnya. Laporan Asal [Malaysiakini]


ReJaM© "Tahniah kepada Jabatan Perhutanan Negeri Selangor..."

Tembikar Cina terjual USD 70 juta

Posted: 11 Nov 2010 10:59 PM PST

Sebuah tembikar (porselin) Qianlong yang ditemui di sebuah rumah di London telah terjual melebihi dari harga yang dijangkakan. Tembikar dengan warna kuning kebiruan (gambar) itu dikatakan bernilai £1.2 juta telah dijual dengan harga £43 juta iaitu kira-kira USD 70 juta.

Tembikar berkenaan diwarisi oleh sepasang adik beradik dan dipercayai telah dibawa dari Negara China sejak lebih 150 tahun yang lalu..

Pembeli tembikar berkenaan yang dipercayai berasal dari Tanah besar China, telah membayar £43 juta beserta tambahan £8.6 juta untuk bayaran juru lelong.

Tembikar berkenaan dipercayai telah dibawa dari Negara China pada tahun 1860 dan dipelihara oleh sebuah keluarga selama 70 tahun.[BBC]

ReJaM©: "Cuba check rumah korang mana tau ada terselit tembikar cina macam ni..."

Anak Nurul dan Hattan dapat 5A UPSR tahniah

Posted: 11 Nov 2010 09:39 PM PST


Tahniah diucapkan kepada anak artis terkenal tanah air, Nurul dan Hattan yang memperolehi keputusan cemerlang di dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah 2010. Berita diperolehi dari Utusan Malaysia. Nurul yang dilanda kontroversi akibat penceraiannya dengan komposer terkenal tanah air, kini mampu tersenyum dengan pencapaian anaknya yang cemerlang.

Prestasi UPSR tahun ini juga dikatakan menunjukkan peningkatan yang baik berbanding tahun-tahun yang sudah. Apapun bagi pelajar yang kurang berjaya, janganlah berputus asa. Buktikan anda sebenarnya bijak, cuma periksa hari tu anda kurang bernasib baik! Gandakan usaha terus kejar kejayaan.

Bagi pelajar yang memperolehi 5A tapi tak dapat masuk surat khabar, janganlah bersedih, ramai lagi yang tak dapat masuk surat khabar, ReJaM© dulu dapat semua A masa UPSR pun tak dapat masuk surat khabar juga. Diorang kat atas tu mak bapak diorang Artis memanglah dapat publisiti. Tapi ada ke yang sedih tak dapat masuk surat khabar? Kah kah kah...




ReJaM© "Tak dapat masuk surat khabar, buat blog masukkan dalam blog kah kah kah..."

Kalender Cuti Umum 2011 Malaysia

Posted: 11 Nov 2010 07:26 PM PST

Kalender Cuti Umum 2011 Malaysia dikeluarkan oleh Bahagian Kabinet Perlembagaan dan Perhubungan antara Kerajaan Jabatan Perdana Menteri Aras 4 Timur Bangunan Perdana Putra 42502 PUTRAJAYA. Kalender cuti umum 2011 berikut meliputi semua negeri di Malaysia. Sila klik untuk membesarkan image.



ReJaM©

Penganjur Sukan Asia 2010 haramkan vuvuzela

Posted: 11 Nov 2010 09:31 AM PST

GUANGZHOU, China: Penganjur Sukan Asia telah mengesahkan bahawa Trompet Vuvuzela, mengeluarkan bunyi berdengung yang popular pada bola sepak Piala Dunia di Afrika Selatan tahun ini, telah dilarang di temasya sukan itu.

Vuvuzela dikatakan alat yang sangat bersifat provokasi di samping ianya mengeluarkan bunyi yang benar-benar mengganggu. Walaupun kebanyakkan peminat menyukai bunyi langsing yang dihasilkan olehnya, namun bunyi itu dikatakan sangat mengganggu jurulatih dan pemain serta pengulas sukan yang terlibat.

Namun kini para atlet yang berkumpul pada temasya Sukan Asia ke sebelas yang dimulakan pada hari Jumaat tidak perlu lagi berasa bimbang selepas pegawai tempatan kerajaan telah mengesahkan bahawa trompet plastik tersebut akan diharamkan sepanjang kejohanan sukan tersebut



Zhang Youquan, seorang timbalan pengarah di pejabat pembangunan Guangzhou telah menyenaraikan vuvuzela sebagai barang terlarang.

Senarai itu, turut dipamerkan di luar stadium , juga termasuk wisel, pemetik api dan minuman, makanan dalam kuantiti yang besar yang boleh digunakan untuk membaling, bola-bola, raket-raket, frisbees dan belon-belon.



ReJaM©

Penyokong The Red Warrior yang bangang!

Posted: 11 Nov 2010 08:18 AM PST


Gambar ni diambil tanpa kebenaran dari Blog ikutsukaakuisa.co.cc. Inilah wajah segelintir penyokong The Red Warrior yang bangang. Tak payahla ada yang nak suruh censored muka diorang ni. Diorang memang bangga kalau jadi tontonan ramai. Budaya bodoh yahudi ni dah lama menyelinap dalam diri gadis-gadis melayu di Malaysia. Pakai subang besar-besar untuk tarik perhatian, dedahkan pusat, hisap rokok, perkara-perkara bodoh ni menjadi kebanggaan diorang.

Kerana segelintir penyokong beginilah yang mencemarkan semua penyokong Red Warrior yang lain. Mereka ini jugalah menjadi peluru blogger-blogger UMNGOK untuk menyerang kepimpinan PAS Kelantan. Kononnya inilah ajaran pimpinan PAS, inilah ajaran Nik Aziz. Tapi jangan lupa, ada lambang satu Malaysia tu! Ini penyokong Najib ni! Kah kah kah...



ReJaM©

Shamrin Fotograf meninggal dunia mengejut

Posted: 11 Nov 2010 06:46 AM PST


ReJaM© baru sahaja terdengar berita tentang Shamrin penyanyi kumpulan Fotograf meninggal dunia yang meninggal dunia secara mengejut di siaran radio Music FM sewaktu bermain bola sepak di Petaling Jaya. Search di Google, berita tersebut disahkan di portal mStar. Berikut laporan yang diambil dari portal mStar tersebut. Semoga beliau ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh.

PETALING JAYA: Penyanyi Shamrin (gambar) atau nama sebenarnya Mohd. Shamrin Abd. Samad,45, dari kumpulan Fotograf meninggal dunia petang, Khamis.

Allahyarham yang popular dengan lagu Di Alam Fana Cinta pada era 90-an dikatakan rebah ketika bermain bola sepak di padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur kira-kira pukul 6 petang.

Menurut rakannya, Johan Aziz, Shamrin yang berasal dari Taman Mesra, Kajang, Selangor jatuh di padang selepas kira-kira 15 minit mereka bermain bola sepak.

"Ketika dia jatuh, kami terus membawa dia ke Hospital Pakar Al-Islam, Kampung Baru dan disahkan doktor dia meninggal dunia," katanya.

Jenazah Allahyarham kemudiannya di bawa ke Hospital Kuala Lumpur untuk bedah siasat.

Sehingga berita ini ditulis kira-kira pukul 9.15 malam, Khamis, Johan yang juga bekas pengurus kumpulan Slam masih belum dimaklumkan oleh pihak hospital punca kematian penyanyi itu.

Shamrin telah melibatkan diri dalam lapangan muzik secara serius bersama kumpulan Fotograf yang menampilkan album pertama berjudul Iramanya Bergetar pada tahun 1989.

Setelah kejayaan album itu mereka terus mengorak langkah dengan menghasilkan lima buah album penuh 7:30 Psikosis (1990) , Fotograf 92 (1992), Fantasi (1994), Fokus (1995) dan Juara Mimpi (1997).

Fotograf pernah memenangi Lagu Pop Terbaik, pertandingan Juara Lagu 1992 untuk lagu Di Alam Fana Cintamu.

Antara lagu yang mempopularkan Fotograf ialah Nafas Kekasih , Asmara Gerhana, Panah Tak Bermata, Aku Yang Kecewa, Salam Buat Juwita, Mengejar Bayangan dan Luka Seribu Rindu.



ReJaM© "Al-Fatihah..."

Penganut Hindu bantah iklan deepavali di TV3

Posted: 11 Nov 2010 02:48 AM PST


Forum Pertahanan Agama Hindu (Hindfrom), sebuah pertubuhan gabungan 30 badan bukan kerajaan agama Hindu NGOs, hari ini telah membuat laporan polis dan mereka menyerahkan satu memorandum bantahan terhadap pengudaraan iklan Deepavali dihasilkan oleh National Film Development Corporation (FINAS).

Laporan polis telah membuat oleh lebih kurang 12 orang wakil-wakil pertubuhan Agama Hindu di balai polis Bukit Jalil menentang Finas dan stesen-stesen penyiaran Astro and Radio Television Malaysia (RTM) yang menyiarkan klip iklan 30 saat itu.

Menurut laporan itu, iklan, yang memberitahu cerita pasangan perkahwinan campuran di mana suami telah menukar agama dari Hindusim kepada Islam, menghasut dan menentang konsep 1Malaysia. sumber: [Malaysiakini]

Sila klik untuk menonton video






ReJaM©

Bank Dunia sahkan Sabah negeri paling miskin

Posted: 11 Nov 2010 02:05 AM PST



Portal Malaysiakini hari ini melaporkan bahawa bank dunia mengesahkan bahawa negeri Sabah adalah negeri paling miskin di dalam Malaysia. Berikut petikan laporan Malaysiakini di dalam bahasa Inggeris.

The World Bank (WB) in Washington has confirmed through a new study that Sabah is not only the poorest state in Malaysia but it's likely to stay that way for a considerable length of time given current efforts in poverty eradication.

The bottomline was that Malaysia's economic planning in Sabah so far has not been for inclusive growth.

The study contained in the World Bank's 2010 Malaysia Economic Monitor (MEM), the third in its series, was handed over last night to the state government by WB representative Emmanuel Jimenez, also Human Development Sector Director (East Asia and Pacific Region).

"Although efforts by the Government have somewhat brought down the poverty rate, it's still not enough," said Jimenez. "The MEM shows that Sabahans continue to struggle to make ends meet. This is more evident in the outskirts of the towns." -Malaysiakini





ReJaM© "Inilah jadinya kepada Negeri yang taat kepada kerajaan BN!"

Tiada ulasan: