Isnin, 29 November 2010

MANDOR.BLOGSPOT.COM

MANDOR.BLOGSPOT.COM


SETELAH MEREKA TUDUH, KINI ANWAR JAWAB

Posted: 28 Nov 2010 10:00 PM PST

Oleh Suara Keadilan

ai_kongresPETALING JAYA 28 Nov - Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berjanji parti akan menjalankan siastan terperinci ke ayas semua aduan yang berasas berhubung dakwaan penyelewengan yanmg berlaku semasa Pemilihan Pimpinan Pusat 2010 baru-baru ini.

Bercakap kepada Majlis Pimpinan Pusat serta perwakilan dari seluruh negara yang menghadiri Persidangan Kongres Nasional Tahunan Ke-7, 2010 di Dewan Sivil, Majlis Bandaraya Kuala Lumpur di sini malam tadi, Anwar tidak menolak kelemahan dalam perlaksanaan sistem'satu anggota satu undi' yang pertama kali dijalankan oleh KEADILAN dan julung kali oleh sebuah parti di negara ini dan memberi jaminan akan memberi perhatian serius terhadap dakwaan yang dibuat oleh anggota parti.

"Adakah terdapat kelemahan? Ya. Perlukah ada penambahbaikan? Ya. Sekiranya ada bukti penipuan dalam mana-mana proses pemilihan adakah tindakan akan diambil? Ya.

"Adakah sebarang cubaan untuk menutup mana-mana kes? Tidak. Adakah kita akan mengambil tindakan? Ya tetapi dengan syarat terdapat bukti penyelewengan," tegas Anwar kepada ahli MPP dan perwakilan.

Beliau menggesa anggota tampil membuat aduan kepada Jawatankuasa Pemilihan Pusat serta menambah parti tidak menggenakan kekangan terhadap mana-mana calon untuk berbuat demikian.

Sambil memuji kemampuan Setiausaha Agung Saifuddin Nasution Ismail menggalas tanggungjawab menjalankan pemilihan, Anwar juga mempertahankan jumlah anggota yang keluar mengundi seramai 70,000 daripada 400,000 keanggotaan parti.

Kata beliau berbanding dengan Suruhanjaya Pilihan Raya yang diperuntukkan sebanyak RM250 juta untuk melaksanakan pilihan raya di seluruh negara, Setiausaha Agung hanya mendapat bajet kecil bagi pemilihan.

Anwar juga membidas pihak media yang sentiaa mencari ruang untuk menyerang KEADILAN dengan memperbesar-besarkan dakwaan berhubung pemilihan parti.

"Kenapa kami digambarkan sebagai pihak yang bersalah. Ini kerana Utusan Malaysia yang mengatakan kita bersalah tetapi sejak bila Utusan pernah mengatakan kita betul," kata Anwar sinis.

Beliau menegur sesetengah anggota yang menyertai KEADILAN tetapi masih gagal memahami konsep kepelbagaian kaum yang diamalkan oleh parti dan melihat hanya dari perspektif perkauman.

Beliau menyeru anggota supaya bersiap sedia menghadapi Pilihan Raya Umu ke-13 dan tidak hilang tumpuan kepada objektif ini.

"Kita kalah Ijok tapi menang Selangor. Kita kalah di Batu Sapi tapi kita mampu tawan Sabah," katanya./SK

`TALKIN UNTUK UMNO' GAMATKAN DEWAN

Posted: 28 Nov 2010 08:00 PM PST

Perwakilan PKR hadiah pantun 'talkin' untuk Umno

Abdul Rahim Sabri
Nov 28, 10

Perwakilan Kelantan hari ini (semalam) mencuit hati perwakilan PKR dengan membaca beberapa rangkap pantun yang didakwanya sebagai 'talkin' untuk Umno sewaktu membahaskan usul memartabatkan maruah bangsa.

Wan Ibrahim Wan Abdullah berkata rakyat perlu membentuk bangsa yang bermaruah dalam negara yang terdiri daripada perlbagai kaum dan etnik bagi menjadi sebuah negara merdeka dan berdaulat.

"Selagi tidak menguburkan Umno, cita-cita bangsa kita, (maka) negara kita terus dijajah lebih teruk daripada penjajahan British," katanya dalam Kongres PKR di Petaling Jaya.

Sehubungan itu, Wan Ibrahim membacakan pantun yang kemudiannya mendapat tepukan gemuruh para perwakilan yang hadir di kongres tersebut.

Sementara itu, pembinaan menara 100 tingkat di bawah projek pembangunan Warisan Merdeka terus dikecam sebagai projek membazir.

Perwakilan Pulau Pinang, Sim Tze Tzin mendakwa projek yang berharga RM5 bilion itu dilihat tidak memberikan sebarang faedah kepada rakyat.

Sebaliknya, kata beliau, wang sebanyak RM5 bilion itu boleh digunakan untuk membina 160,000 rumah mampu milik dan membantu sekurang-kurangnya hampir sejuta rakyat Malaysia.

Perwakilan Sabah, Gan Chee Chan pula mendakwa terdapat pihak-pihak tertentu yang sewenang-wenangnya memberikan taraf kewarganegaraan kepada mereka yang bukan penduduk asal negeri itu.

Beliau mendakwa pihak-pihak yang berkenaan sewenang-wenangnya memberi kewarganegaraan untuk kepentingan politik sendiri./Malaysiakini

JIKA PEMECATAN JENAPALA JIKA TIDAK SAH, PARTI BOLEH SAHKAN

Posted: 28 Nov 2010 05:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

SAH atau tidak `pemecatan' ' Jenapala dari PKR? Benarkah surat pemecatan yang didakwa sah oleh Setiausaha Agung PKR itu merupakan surat palsu seperti yang didakwa oleh bekas Setiausaha Agung PKR yang kini diluar PKR itu?

Jenapala mendakwa beliau tidak pernah dipecat dari parti. Jenapala juga mengapalai demontrasi di depan Ibu Pejabat PKR untuk menunjukkan protes terhadap pemilihan di dalam PKR baru-baru ini. Di dalam protes itu, terdapat sepanduk yang memburukkan Ketua Umum PKR dan individu di dalam parti. "Anwar `Love' Azmin" adalah sebahagian dari sepanduk yang terdapat di dalam demontrasi yang diketuai oleh Jenapala.

Manusia ini juga amat berminat untuk diwawancara oleh media haprak seperti TV 3 dan Utusan bagi meluahkan perasaan beliau terhadap parti bahkan memburukkan DS Anwar. Sebenarnya, bukan beliau seorang yang tidak berpuas hati terhadap pemilihan, tetapi mereka yang lain termasuk beberapa calon yang menawarkan diri bertanding jawatan tinggi di dalam parti pun ada yang tidak berpuas hati. Namun, mereka ini tidak berbuat kerja bodoh seperti Jenapala. Itu bezanya manusia cerdik dengan manusia bodoh.

Saya tidak mahu ulas samada Jenapala ini sah atau tidak dipecat dari PKR. Biar mahkamah yang menentukan setelah adanya aduan dibuat kepada pihak Polis. Jika ditakdirkan, Jenapala dipecat dari parti terbukti tidak sah, maka sukalah saya beri pandangan agar pemecatan itu disahkan. Ini adalah kerana Jenapala tidak layak berada di dalam parti sebagaimana Zaid juga. Masalah teknikal lain cerita, hakikatnya Jenapala tidak diperlukan oleh parti sebenarnya.

Bagi saya, seandainya pagi ini mahkamah memutuskan bahawa Jenapala masih sah sebagai ahli PKR, parti boleh memecat beliau sebelah petangnya nanti. Perkara yang tidak sah, boleh disahkan. Jika sememangnya benar keputusan pecat Jenapala itu adalah sah, Alhamdulillah./wfauzdin.blogspot.com

PROTES - JANGAN MALUKAN KAUM INDIA DI DALAM PKR

Posted: 28 Nov 2010 10:00 AM PST



Oleh: WFAUZDIN NS

KONGRES PKR akan berakhir hari ini. Secara umumnya ia berjalan dengan baik, tiada berlaku huru-hara seperti yang diharapkan oleh Umno dan media pencacai mereka. Mereka cuma boleh bergembira dengan beberapa kumpulan kecil yang majorotinya `berkulit gelap' seperti gambar di atas.

Kumpulan itu sebenarnya `menumpang' tuah daripada beberapa pihak yang tidak berpuas hati Justify Fulldengan pemilihan PKR yang lalu. Kebanyakan yang tidak berpuas hati itu lebih bertanggungjawab untuk melahirkan rasa tidak puas hati mereka bukan seperti mereka di atas. Peliknya, mengapa dai awal dulu pun kumpulan `gelap' ini sahaja yang sering buat hal? Geng-geng Jenapala buat hal juga di Ibu Pejabat PKR sebelum ini. Pada kongres semalam pun, kumpulan `gelap' ini diketuai oleh pemimpin sebangsa dengan Jenapala juga.

Simpati juga saya kepada majoriti berbangsa India yang setia, cerdik dan bertanggungjawab di dalam PKR. Mereka pun mesti merasa malu dengan perbuatan kumpulan seperti di atas yang ingin menjadikan PKR seperti Hindraf. PKR bukan Hindraf walaupun PKR pernah berjuang membela Hindraf.

Saya harap pimpinan PKR mengenal pasti dalang yang membuat kerja bodoh seperti ini. Mereka ini cuma ingin menangguk di air keruh, bukan untuk menyelesaikan masalah atau membantu parti. Alasan yang diberi kununnya mereka berjuang untuk akar umbi, tetapi cuba lihat sepanduk atau risalah yang mereka bawa. Kebanyakannya cuma melepaskan dendam atau emosi terhadap peribadi pemimpin semata-mata. Pergi jahanam puak-puak `gelap' seperti ini./wfauzdin.blogspot.com

ISLAM LEBIH BAIK MENJADI `TUAN' DARIPADA MELAYU

Posted: 28 Nov 2010 08:38 AM PST

Pemimpin Islam yang sanggup bersusah payah demi agama...mudah-mudahan Allah panjangkan usianya...

Oleh: WFAUZDIN NS

UCAPAN Presiden PKR, DS Wan Azizah sewaktu berucap di Kongres PKR semalam yang menariknya apabila beliau berkata `tinggalkan saja ketuanan Melayu'. Tentunya perkataan ini akan dijadikan modal besar Umno walaupun Umno sendiri gagal untuk meletakkan Melayu sebagai `Tuan' yang sebenar-benarnya `Tuan'. Maka, PKR akan dilabelkan sebagai `anti-Melayu' selepas ini.

Pada saya buat apa Melayu menjadi tuan kalau Melayu sendiri tertindas? Seronok apanya menjadi tuan kalau yang kaya raya di dalam lima terkaya di negara ini pun bukan Melayu? Untung sangatkah menjadi tuan kalau tulisan jawi yang dulunya terkenal sebagai tulisan orang-orang Melayu kini sudah tenggelam? Bukan MCA atau DAP yang melupuskan tulisan jawi ini dahulu. Jika mahu tahu, cuba tanya veteren-veteren Umno sezaman dengan Khir Johari.

Sepatutnya atau sewajibnya menjadi tuan di dalam negara ini adalah orang-orang Islam yang mengamalkan Islam dengan meletakkan Islam sebagai panduan dan hukum tertinggi di negara ini. Ini bermakna tiada ketuanan Melayu, tiada ketuanan Cina atau India atau apa jua kaum, melainkan meletakkan Islam sebagai tuan. Apabila Islam menjadi `tuan', percayalah, semua kaum dan agama lain akan terpelihara.

Jika begitu keadaannya, maka kita tiada pilihan lain melainkan memilih parti yang menjadikan Islam sebagai dasarnya. Setakat ini, hanya PAS sahaja sebuah parti yang meletakkan Islam sebagai dasar parti dan jika PAS berkuasa di Pusat, maka dasar negara ini akan berubah dari dasar peninggalan penjajah kepada dasar Islam. Di waktu itu, tiada satu kaum pun yang boleh mendakwa mereka `tuan' kepada negara ini.

Saya ditanya di dalam satu komen, mengapa saya menyokong PKR jika saya percaya PAS sebagai parti yang memperjuangkan Islam? Saya menyebut, oleh kerana saya sokong PAS lah maka saya juga menyokong PKR. Ini adalah kerana PKR juga menyokong PAS di dalam perjuangan mereka. Seandainya PKR tidak lagi mahu menyokong PAS, maka saya pun tidak akan menyokong PKR, malahan saya akan tentang PKR setakat termampu. Selagi PKR membuat ketetapan bahawa semua ahli dan penyokongnya hendaklah menyokong atau membantu PAS, selagi itulah saya akan membela PKR juga.

Mudah bagi saya, jika mengundi atau menyokong PAS sebagai berpahala, maka mustahil menyokong PKR yang ingin membantu PAS akan mendapat dosa. Saya percaya kepada pahala yang akan diberikan oleh Allah kerana Allah sendiri memberi jaminan pahala kepada mereka yang berbuat amalan yang baik termasuk menyokong mereka yang berbuat baik. Masakan Allah akan memungkiri janji? Apa yang penting, betulkan niat kita terlebih dahulu dengan ikhlas kerana Allah.

Justeru itu, ketuanan Melayu hanyalah `lagu dan irama' untuk melalaikan kita semua agar segelintir pemimpin Melayu yang zalim, rakus, rasuah dan kaya raya ini akan terus mendakap kuasa yang mereka miliki sekarang. Sebab itulah selama 50 tahun lebih mereka mendakwa negara ini tuannya adalah Melayu, hakikatnya kita lihat di mana Melayu sekarang berada? Kalau sudah Melayu pun mereka gagal martabatkan, jangan ditanya soal Islam./wfauzdin.blogspot.com

SEKADAR KOMEN MERUJUK KEPADA UCAPAN DASAR PRESIDEN

Posted: 28 Nov 2010 08:07 AM PST

APABILA saya menulis artikel mengucapkan syabas kepada Sdr Mustafa Kamil Ayub yang berjanji akan komited dengan PKR, walaupun tewas di dalam perebutan kerusi Timbalan Presiden PKR yang penuh `kontroversi' itu, terdapat seorang pengunjung blog saya mengulas dan memberi komen beliau.

Saya tertarik dengan komennya yang matang dan positif. Berikut adalah komen beliau, malangnya beliau tidak menyertakan namanya. Terima kasih di atas komen yang bernas ini. /wfauzdin.blogspot.com
____________________________________________________________________

Oleh: Tanpa Nama

SEKADAR KOMEN MERUJUK KEPADA UCAPAN DASAR PRESIDEN

Mungkin inilah hikmahnya kak wan terus kekal sebagai Presiden, saya tertarik dengan ucapan dasar yang kak wan kemukakan, hujah yang agak mantap. Sambil berhujah sambil berdakwah, selitan dakwah Kak Wan memang penuh ayat-ayat tersirat dan tersurat.

Alhamdulillah KEADILAN masih bertahan walaupun diserang kiri, kanan, depan, belakang, atas, bawah, dalam dan luar. Saya tak dapat nafikan, kini keadilan dibarisi oleh gandingan Naib Presiden yang mantap iaitu Nurul Izzah, Fuziah Salleh dan Tian Chua.

Saya harap ada satu perubahan drastik akan berlaku. Cuma saya agak kecewa dengan kekalahan CheGuBard tetapi saya harap CheguBard tidak kecewa, saya yakin CheGuBard masing kurang mendapat sokongan dikalangan AMK sendiri.

Senario ini kita boleh lihat sendiri ketika pencalonan dimana masih dikuasai oleh SAM. Saya harap CheGuBard akan terus turun padang untuk mendamping anak-anak Malaysia terutamanya anak muda dikalangan ahli AMK. Saya akui CheGuBard memang agak famous dikalangan anak muda "siber dan marhean yang celik politik" tapi beliau masih kurang "famous" dikalangan anak muda AMK yang menjadi pengundi dalam Pemilihan AMK 2010.

Ini kerana beliau tidak terlibat dalam gerak kerja AMK secara rasmi pada sesi sebelum ini. Beliau lebih fokus terhadap SAMM dan posisi MPP Keadilan. Saya harap CheGuBard akan terus konsisten untuk bergandingan dengan AMK walaupun telah tewas dalam perebutan Ketua AMK.

Pola pengundian telah menunjukkan kemenangan nipis buat SAM. Ini menunjukkan pola penolakan terhadap SAM semakin meningkat dan dalam masa yang sama pola pengundian terhadap CheGuBard semakin meningkat. SAM perlu berkerja keras untuk meningkatkan semula sokongan terhadap beliau begitu juga CheGuBard.

Sepertimana yang selalu diwar-warkan, sebelum pemilihan kita masing2 berlawan hujah untuk memenangkan team masing-masing, kemudian setelah habis pemilihan kembalilah bersatu sebagai satu pasukan. Saya harap CheGuBard akan menjadi sebahagian daripada "team penggerak AMK" dan saya harap juga HafiziRamli dan Hasmi Hashim dijemput untuk mengisi ruang-ruang yang ada dalam AMK.

Kombinasi CheGuBard, Hafizi Ramli, Hasmi Hashim dan SAM insya Allah pasti akan memunculkan semula era reformasi versi kedua. Semoga calon yang tewas berlapang dada, semoga calon yang menang meraikan calon yang tewas. Kembalilah sebagai satu "pasukan".

Tetapi sekiranya CheGuBard diketepikan dalam AMK. Saya cadangkan CheGuBard dilantik sebagai Naib Presiden Lantikan sebagai tanda pengiktirafan atas sumbangan beliau dalam KEADILAN. Saya tak nampak calon lain yang lebih layak untuk mengisi kekosongan tersebut melainkan CheGuBard dan Gobalakrishnan.

Tiada ulasan: