Jumaat, 1 Oktober 2010

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


WARTAWAN `MENYAMAR' KOREK RAHSIA BTN ?

Posted: 01 Oct 2010 09:00 PM PDT

Puteri Umno: Wartawan menyamar kurang ajar
Okt 1, 10
Pergerakan Puteri Umno, membuat laporan polis berhubung tulisan yang didakwa berbentuk manipulasi oleh Malaysian Insider, lapor Umno Online.

Menurut ketua penerangannya, Nordiana Shafie, apa yang dinyatakan oleh wartawan portal berita itu, Boo Su-Lyn dalam tulisannya hanya petikan sebahagian daripada ucapan yang disampaikan oleh timbalan pengarah Biro Tata Negara (BTN) Wilayah Persekutuan, Hamim Husin

"Wartawan tersebut sengaja memanipulasikannya untuk membangkitkan kononnya Umno adalah parti perkauman," katanya.

Beliau berkata demikian selepas mengiringi exconya Seriwani Sabtu membuat laporan polis berhubung hal terbabit di Balai Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur, semalam.

"Mereka tidak beretika, tidak tahu menghormati majlis yang diadakan, dan melakukan sesuatu yang tidak wajar sebagai seorang wartawan," jelasnya.

Dakwa Nordiana, sesi ceramah yang diadakan adalah tertutup dan pengumuman telah pun dilakukan bagi meminta pihak media keluar dari dalam dewan semasa program dialog bersama negarawan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Isnin lalu.

Kurang ajar

"Kita buat laporan polis kerana kita menafikan dakwaan yang ditulis oleh wartawan tersebut malahan semua ahli-ahli pergerakan Puteri yang hadir dalam majlis tersebut bersedia untuk menjadi saksi," tegasnya.

Dakwa Nordiana lagi, semasa majlis tersebut, wartawan berkenaan telah berlegar-legar di sekitar dewan tetapi telah diminta keluar oleh urus setia apabila menyedari kelibat beliau.

"Lebih teruk lagi, penghinaan dilakukan apabila Boo turut menyamar dengan memakai tudung dan menyelinap masuk ke dalam majlis. Bukankah itu satu perbuatan yang kurang ajar," katanya.

Program sehari yang yang berlangsung Isnin lalu dihadiri 1,200 ahli pergerakan itu turut melibatkan sesi ceramah tertutup yang disampaikan oleh penganalisis jenayah, Kamal Affendi dan dialog bersama mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Si sepet, si kaki botol

Mengikut portal berita itu, Hamim didakwa menghina dengan melabelkan rakyat Malaysia berbangsa Cina dan India sebagai 'si sepet mata dan 'si kaki botol'.

Pegawai kanan BTN itu juga dilaporkan oleh Boo sebagai berkata adalah menjadi hak Melayu untuk memerintah negara dan menggesa mereka untuk bersatu mempertahankan hak mereka.

Ini bukan kali pertama kes wartawan menyambar menimbulkan kemarahan orang ramai. Pada 8 Julai tahun lalu, dua wartawan majalah Al-Islam daripada Kumpulan Utusan Melayu yang dimiliki Umno, menyamar sebagai penganut Katholik bagi menyiasat khabar angin terdapat usaha memurtadkan gadis Islam.

Wartawan itu mengikuti upacara Kristian di dua gereja di Kuala Lumpur – termasuk memakan roti suci yang disuapkan oleh paderi dan memuntahkannya kembali untuk diambil gambar – dianggap menghina Katholik dan menimbulkan provokasi.

Namun, tiada pemimpin Umno ataupun Puteri yang tampil membidas tindakan berkenaan./Malaysiakini

MENGAPA YB AZMIN MENJADI MANGSA FITNAH?

Posted: 01 Oct 2010 06:00 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

FITNAH mula disebarkan di penghujung kempen pemilihan jawatan utama di dalam PKR. YB Azmin terus menjadi sasaran melalui fitnah yang tidak masuk akal apatah lagi datangnya dari seorang `pengkhianat' yang pernah ingin `berbogel' untuk berdemontrasi di awal pemerintahan Kerajaan PR di Selangor. Apakah pengkhianat seperti ini boleh dipercayai? Baca di sini.
Semalam YB Azmin menafikan dakwaan yang menyebut beliau melakukan konspirasi untuk menjatuhkan Tan Sri Khalid sebagai MB Selangor. Malahan, Tan Sri Khalid juga menolak dakwaan dan fitnah tersebut. Agenda untuk melaga-lagakan YB Azmin dan Tan Sri Khalid nampaknya diperhebatkan menjelang pemilihan kali ini. Namun, semua ahli PKR yang diberi kuasa memilih nampaknya tidak sebodoh yang disangka. Kewibawaan YB Azmin yang sentiasa komited dengan perjuangan di dalam PKR tidak lagi boleh dinafikan.

Mana mungkin YB Azmin menjadi terlalu bodoh untuk melakukan konspirasi sedemikian rupa semata-mata untuk menjatuhkan Tan Sri Khalid. Ramai yang mendakwa YB Azmin adalah `anak emas' DS Anwar Ibrahim, dan jika itu dakwaan mereka maka perlu apa YB Azmin bersusah payah `mengupah' lelaki yang suka `berbogel' itu untuk menjalankan konspirasi terhadap Tan Sri Khalid? Bukankah lebih senang YB Azmin mendapatkan kerusi MB Selangor dengan hanya memujuk DS Anwar sahaja? Masakan DS Anwar tergamak menolak permintaan YB Azmin itu jika benar YB Azmin adalah `anak emas' beliau.

Fitnah seterusnya ada yang menyebut bahawa DS Wan Azizah amat tidak menyukai YB Azmin untuk menjadi Timbalan Presiden PKR. Begitu juga dengan YB Nurul Izzah. Ini semua dakwaan tidak berasas sama sekali. Jika DS Wan Azizah atau YB Nurul Izzah tidak menyokong YB Azmin, itu adalah perkara biasa di dalam amalan demokrasi tetapi menyebut bahawa DS Wan Azizah dan YB Nurul Izzah `membenci' atau anti YB Azmin itu adalah fitnah jahat. Tiada sebab untuk Presiden dan anaknya itu membenci YB Azmin.

Saya kagum dengan YB Azmin yang masih `steady' dengan semua fitnah jahat ini. YB Azmin tidak pernah memperlekeh Presiden ataupun Timbalan Presiden apatah lagi Ketua Umum PKR. Beliau tidak menggelar Presiden dengan gelaran `boneka' dan beliau juga tidak menghina Timbalan Presiden sekarang dengan gelaran `nyanyuk'. Beliau tahu menghormati Ketua Umum dan tidak melabelkan Ketua Umum sama seperti 1ahli biasa' parti walaupun beliau sedar jawatan Ketua Umum tiada di dalam Perlembagaan atau Organisasi Parti.

Mungkin ada yang menganggap saya taksub dengan YB Azmin. Pada saya, seperti juga kepada yang lain sekiranya terdapat tuduhan maka siasatan rapi mesti dijalankan. Bukti mesti kukuh bukan hanya sekadar mendengar cakap dari orang yang suka `berbogel' itu. Jika ada cd rakaman, siasat segera. Sesiapa pun boleh merakam suara dan menyebut nama si Polan dan si Polan tetapi adakah itu benar? Mengapa waktu pemilihan sekarang baru timbul? Lakukan siasatan dan jika terbukti YB Azmin melakukan kerja jahat itu, maka YB Azmin harus diambil tindakan malahan boleh dipecat. Tetapi, jika tidak benar maka pembawa cerita fitnah itu pula haruslah juga dikenakan tindakan.

Selagi YB Azmin tidak dibuktikan bersalah, maka beliau adalah pemimpin yang paling layak untuk menjadi Timbalan Presiden PKR. Kelayakan beliau sememangnya telah diuji sejak awal lagi dan komitmen beliau terhadap perjuangan PKR tiada siapa boleh nafikan. Sememangnya musuh-musuh PKR amat bimbang jika YB Azmin berada di saf kepimpinan kerana beliau banyak mewarisi sifat kepimpinan dan ketokohan seperti DS Anwar walau pun sedikit. /wfauzdin.blogspot.com

MAMPUKAH YB AZMIN BERTAHAN ?

Posted: 01 Oct 2010 02:00 PM PDT

S'gor jadi tumpuan minggu akhir AGM PKR
Salhan K Ahmad
Okt 1, 10


Mesyuarat agung 38 lagi cabang PKR pada minggu akhir ini tertumpu kepada beberapa cabang yang diketuai nama-nama besar dalam parti yang berdepan dengan saingan sengit untuk mempertahankan jawatan masing-masing.

Selain memilih barisan kepimpinan cabang, mereka juga akan memilih calon jawatan tertinggi peringkat pusat - presiden, timbalan presiden dan naib presiden.

Perhatian utama antaranya ditumpukan ke Selangor, khususnya di cabang Kuala Selangor - diketuai Tan Sri Khalid Ibrahim, yang juga menteri besar di negeri itu.

Sekiranya sentimen akar umbi menjadi ukuran, Khalid dijangka menghadapi ujian berat dari anggota partinya sendiri dalam pertandingan empat penjuru.

Beliau dicabar bekas ketua wanita cabang tersebut Fauziah Sulaiman, bekas ketua penerangan AMK Selangor Mazli Saring, dan seorang pencabar baru, Muhammad Kamil Vaanan Abdullah.

Turut menjadi tumpuan ialah cabang Gombak yang bakal menyaksikan ujian ke atas kewibawaan ketuanya Azmin Ali - yang menerima pencalonan terbanyak bagi bertanding jawatan timbalan presiden November ini.

Beliau yang juga merupakan ketua PKR Selangor dan ahli parlimen Gombak, akan berdepan dengan pencabarnya - Abu Bakar Ninggal.
.
Di Kelana Jaya pula timbalan pengerusi majlis pimpinan negeri (MPPN) Selangor Syed Shahir Syed Mohamud akan mempertahankan jawatan ketua. Regu beliau ialah Nik Nazmi Nik Ahmad yang juga ADUN Petaling Jaya Selatan yang bertanding timbalan ketua cabang.

Syed Shahir dicabar oleh Abdul Rakaz Mohamed Talil manakala Nik Nazmi bakal berdepan S Vigneswaran.

Di cabang Padang Serai pula, naib presiden N Gobalakrishnan yang juga ahli parlimen kawasan menghadapi tentangan daripada dua pencabar - V Sandra Sekharan dan Shamsul Anuar Abdullah - untuk mempertahan jawatan ketua cabang.

Tumpuan kali ini agak luar biasa memandangkan beberapa nama besar PKR telahpun tumbang dalam pemilihan peringkat cabang pada hujung minggu lalu.

Dua anggota exco Selangor - Elizabeth Wong and Rodziah Ismail - masing-masing tewas ketika merebut jawatan untuk mengetuai cabang masing-masing di Petaling Jaya Utara dan Kota Anggerik.

Di Negeri Sembilan pula, Datuk Kamarul Baharin Abbas pula gagal dalam percubaannya merebut jawatan ketua cabang Teluk Kemang.

Kamarul yang juga ahli parlimen kawasan itu menyimpulkan, kekalahannya itu merupakan satu isyarat dari akar umbi bahawa beliau tidak lagi layak mewakili mereka.

Signifikannya, Elizabeth dan Rodziah merupakan 'team player' utama dalam pasukan Khalid Ibrahim dalam pentadbiran Selangor.

Sekiranya sentimen akar umbi menjadi ukuran, ternyata Khalid menghadapi ujian berat daripada anggota partinya sendiri dalam pertandingan empat penjuru kali ini.

Cabang Kuala Selangor mempunyai 6,000 ahli yang layak mengundi pemilih barisan kepimpinan cabang serta calon untuk jawatan pucuk pimpinan pusat. Mesyuarat yang pada awalnya dijadualkan diadakan di sebuah dewan, kini dipindahkan ke Stadium Tertutup Kuala Selangor.

Ia difahamkan untuk mengelak kebanjiran ahli untuk mengundi, sepertimana yang berlaku dalam mesyuarat di cabang lain hujung minggu lalu, yang mengakibatkan berlaku kekecohan di sekurang-kurangnya tujuh cabang, sehingga terpaksa ditangguhkan./Malaysiakini

NAJIB AKUR `SILAP PILIH KUDA', RAKYAT PUN SILAP PILIH KUDA JUGA

Posted: 01 Oct 2010 07:00 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

NAJIB akhirnya mengakui pertelingkahan Tun Mahathir - DS Anwar di era tahun 98, menjadikannya seperti `pelanduk' yang hampir mati di tengah-tengah. Najib di dalam PRU 99 hampir tewas dan dimalukan dengan kemenangan tipis majoritinya di Parlimen Pekan waktu itu hanya 241 undi sahaja. Beliau akur, rakyat suka kepadanya tetapi benci dan meluat apabila DS Anwar difitnah dengan tuduhan liwat. Baca di sini.
Najib turut mengeluh dan berkata "meskipun seseorang itu cekap tetapi jika memilih 'kuda yang salah', mereka akan berakhir dengan tragik" (Malaysiakini). Kini, era Mahathir telah lama berlalu dan Mahathir sehingga kini tidak pernah mengakui kesilapannya, bahkan Mahathir terus menganggu sesiapa sahaja PM selepasnya. Inilah perangai Mahathir yang semua orang tahu dan tidak hairan jika Mahathir amat menyanjung Perkasa kerana pemimpin Perkasa itu sendiri mempunyai perangai `aneh' seperti beliau juga.

Malangnya, Najib juga tidak belajar dari kesilapan Mahathir. Najib tahu bahawa Umno semakin dijauhi oleh orang-orang Melayu kerana kesilapan pemimpin lampau yang zalim terhadap DS Anwar. Mengapa harus Najib kekalkan kezaliman itu? Nampaknya rakyat sekali lagi memilih `kuda yang salah'. Saya yakin, sekiranya Najib mahu berubah dan tidak mahu lagi meneruskan kerja jahat Mahathir, sokongan terhadap Umno mungkin berubah walaupun dikatakan sudah terlewat sekarang. Tetapi, sekurang-kurangnya nama Umno dapat dibersihkan sedikit.

Sekarang, Najib terus menjadi mangsa politik Mahathir. Bukan orang-orang Melayu sahaja yang semakin menjauhi Umno, bahkan rakan sekutu mereka di dalam Bn pun dilihat semakin tawar hati untuk bersama Umno. Perkasa juga turut memusuhi Umno walaupun dikatakan Perkasa begitu kuat `Kemelayuan'nya. Akhbar milik Umno, Utusan Malaysia juga seringkali menunjukkan ketidaksefahaman dengan pimpinan Umno. Itulah bahananya apabila Najib berterusan mengekalkan kezaliman Mahathir.

Di dalam PRU ke 13 nanti, sudah dapat dijangka Umno tiada pilihan lain melainkan akan terus memainkan isu perkauman dan agama. Tangan kanan Umno mengeluarkan lesen judi dan arak, manakala tangan kirinya dihulurkan kepada PAS untuk bersatu `demi Islam dan Melayu' kununnya. Puak-puak yang jahil agama di dalam Umno mula mengeluarkan `fatwa' untuk memburukkan Kerajaan Negeri di bawah PR, sedangkan yang `Ulamak' di dalam Umno terus membisu. `Ulamak' ini berada di dalam dilema samada untuk pertahankan Islam atau pun Umno./wfauzdin.blogspot.com

APABILA JAHIL, REZEKI ALLAH PUN DITOLAK

Posted: 01 Oct 2010 06:00 AM PDT

Kesihan mereka....
Oleh: Mandor

KESIHAN tengok orang-orang tua yang telah diperbodohkan oleh Umno di P.Pinang. Sudahlah mereka dulu azab di bawah Bn, bila tiba masanya mereka ingin merasai sedikit kesenangan dan nikmat di bawah kerajaan PR, mereka dihasut oleh `Syaitan' berwajah manusia. Begitulah nasib apabila kita tidak berilmu, sentiasa diperbodohkan oleh orang.

Bukan banyak pun, cuma dapat seratus ringgit sebagai sumbangan Kerajaan Negeri kepada mereka. Oleh kerana bodoh sombong, mereka pulangkan semula sumbangan itu. Paling menyedihkan, yang menghasut mereka untuk itu adalah sebangsa dengan mereka tetapi mereka itu jauh lebih kaya. Ada di antara mereka itu sudah kekenyangan memakan gaji dan elaun dari Kerajaan Negeri sebagai Adun, tidak pula mereka mengatakan gaji atau elaun mereka hasil dari judi. Mereka mentekedarah semuanya dan memberi makan minum anak bini mereka. Bukankah itu semua datangnya dari kewangan Negeri juga sama seperti seratus ringgit yang diterima oleh orang-orang tua tersebut?

Kerajaan Negeri telah mengesahkan duit itu datangnya dari sumber yang halal, tetapi mereka masih percaya kepada hasutan `Syaitan' bertopengkan manusia itu. Kadangkala ada orang yang sudah biasa makan hasil dari yang haram, mereka tidak lagi mahu menerima hasil dari yang halal. Mungkin memakan bangkai lebih sedap dari memakan binatang halal yang disembelih.

Jika mahu pulangkan juga duit itu, mengapa tidak pulangkan terus kepada Kerajaan Negeri yang memberi wang itu kepadanya? Mengapa mesti menemui bapak penipu itu? Rugikah Kerajaan P.Pinang jika mereka pulangkan semua wang sumbangan itu? Sudah tentu tidak, kerana masih ramai lagi yang suka memakan hasil yang halal walaupun sedikit. /mandor.blogspot.com

IKLAN JUDI NOMBOR EKOR, MAGNUM DAN TOTO DI AKHBAR UTUSAN, GAJI PEKERJA ISLAM DI UTUSAN HARAM ?

Posted: 01 Oct 2010 02:00 AM PDT

YB Umno diminta pulangkan gaji wang 'haram'


Seramai 11 ADUN Umno di Pulau Pinang dicabar memulangkan wang gaji mereka kerana kemungkinan wang berkenaan datangnya dari sumber judi.

Sekretariat Pemuda Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang yang membuat cabaran itu juga menggesa Umno mengarahkan semua staf dan kakitangan akhbar Utusan Malaysia milik parti itu untuk memulangkan semua gaji mereka.

Tindakan itu supaya kakitangan Islamnya tidak 'termakan wang haram'. Sekretariat itu mendakwa ada unsur-unsur perjudian dalam penghasilan gaji mereka, menerusi iklan-iklan empat nombor ekor di akhbar itu.

"(Sekretariat Pemuda Pakatan Rakyat juga) mencabar Umno agar mengarahkan semua GLC (syarikat berkaitan kerajaan) di bawah pengaruh mereka supaya memulangkan semua pendapatan gaji semula kepada Perbendaharaan Kerajaan Malaysia, kerana tidak ada satu pun gaji mereka ini boleh dipastikan bersih daripada percampuran dengan hasil cukai judi, hiburan dan arak," kata mereka ketika membacakan kenyataan media.


Menurut setiausaha pemuda PKR Pulau Pinang, Syed Mikael Rizal Aidid, - Umno kini tertekan dengan keupayaan Pakatan dalam perbelanjaan berhemah kerajaan negeri yang berjaya mempunyai wang berlebihan dan memperuntukkan dana RM20 juta untuk program menghargai sumbangan warga emas.

Katanya, tertekan dengan keupayaan itu, Umno memfitnah kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat.

"(Justeru) cabaran ini juga dibuat untuk memberi peluang kepada Umno membuktikan diri mereka adalah 'pembela Melayu yang sebenar', seperti yang selalu mereka war-warkan.

Warga emas ditipu

"Kami juga menyeru agar Umno benar-benar membantu merubah nasib orang Melayu dengan bersungguh-sungguh dengan membela jatuh bangun mereka dan bukan hanya berlagak hebat di televisyen dan di dada-dada akhbar," kata Syed Mikael pada persidangan akhbar di Prai, semalam.

Turut menadatangani kenyataan bersama ini adalah Setiausaha Pemuda DAP, Pulau Pinang, Ng Wei Aik dan Setiausaha Dewan Pemuda PAS, Pulau Pinang, Mohd Nor Harun.

Dua hari lalu, lebih 40 warga emas memulangkan semula wang ehsan yang diberikan itu selepas berasa curiga dengan sumber wang berkenaan.

Ia berikutan pendedahan oleh pemimpin Umno yang mendakwa bahawa wang berkenaan diperolehi daripada sumber perjudian.

Sekretariat Pemuda Pakatan Rakyat itu juga mendakwa kumpulan warga emas berkenaan telah ditipu dan dipermainkan oleh ADUN Penaga, Datuk Azhar Ibrahim yang juga setiausaha perhubungan Umno Pulau Pinang.

"Simpati kami adalah kerana mereka ini telah ditipu dan dipermainkan oleh ADUN mereka yang melatah berasaskan maklumat yang tidak betul.

"Ini bukti jelas, bahawa Umno sanggup buat apa saja, hingga sanggup menidakkan hak rakyat, semata-mata mahukan populariti politik murahan!" kata Syed Mikael.

Ng pula menganggap Umno merampas hak warga emas beragama Islam apabila mendalangi usaha dengan 'memperbodohkan' mereka dengan menyebarkan propaganda tidak bersandar fakta.

Diaturkan Umno

"Kesian mereka. Mereka tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku. Tapi jelas, Umno cuba merampas apa yang sepatutnya mereka dapat," katanya.

Katanya, kerajaan negeri tidak pernah memaksa mana-mana syarikat menghulur sumbangan baik badan korporat mahupun kelab lumba kuda tetapi dana itu diasing mengikut kategori.

"Bantuan ini terletak di bawah pegawai kewangan negeri. Mereka boleh mengasingkan sumbangan tanpa ada masalah", katanya yang kesal kerana warga emas disogok maklumat tidak tepat dan percaya ia didalangi pimpinan Umno.

"Itu majlis yang diaturkan Umno. Tak adalah, mana boleh warga emas yang minta majlis macam itu. Ini memang didalangi mereka. Siapa yang membangkitkan isu ini terlebih dahulu? Umnolah," katanya lagi.

"Kalau Umno cakap semua wang termasuk RM100 haram, maka, gaji yang diterima ADUN Umno juga haram. Jadi, pulangkan duit gaji, jangan ambil," kata beliau yang juga ADUN Komtar itu./Malaysiakini

Tiada ulasan: