Ahad, 6 Jun 2010

Biaqpila

Biaqpila


'Tentera Israel memang berniat membunuh'

Posted: 06 Jun 2010 03:00 PM PDT



Ketua misi Life Line For Gaza (LL4G) Noorazman Mohd Samsuddin berkata penggunaan peluru getah adalah sebagai alasan semata-mata kerana terdapat bukti pihak Israel memang berniat membunuh pihak tertentu yang ada di atas Mavi Marmara.

Noorazman dan sebelas lagi sukarelawan Malaysia berada dalam kapal Mavi Marmara yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza ketika diserang tentera Israel Isnin lepas.

Katanya, beliau dan tiga rakan aktivis - Abdul Halim Mohd Redzuan, Hasanuddin Mohd Yunus dan Jamuliddin Elias - turut ditembak dengan peluru getah dan mengenai masing-masing di bahagian kepala, belakang dan paha.

"Saya ada bukti yang mereka mempunyai niat untuk membunuh. Menggunakan peluru getah hanya sebagai alasan sahaja," katanya dalam sidang akhbar di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur sejurus tiba di tanah air awal pagi ini.

"Mereka mempunyai senarai nama yang mereka mahu bunuh sebelum naik ke kapal.

"Kami telah menahan tiga anggota tentera dan apabila kami melakukan pemeriksaan, kami temui senarai nama berserta gambar orang yang mereka mahu bunuh.

"Sesetengah daripada mereka ialah tokoh Turki dan antarabangsa... tokoh-tokoh penting dunia. Kami tidak termasuk dalam senarai sebab itu kami tidak ditembak. Kami hanya orang biasa. Salah seorang media Turki yang ditembak memang ada di dalam senarai itu," katanya.

Beliau berkata ketika serangan pada waktu Subuh itu, wakil media telah menunjukkan keberanian dengan terus merakamkan kejadian itu tanpa menghiraukan keselamatan mereka walupun ketika itu dihujani peluru.

"Ketika kami diserang selepas waktu solat Subuh, rakan media telah menunjuk keberanian dan kekuatan mereka tanpa menghiraukan perkara membahayakan mereka dengan peluru ketika itu seperti hujan.

"Mereka cuba merakam sebanyak mungkin untuk tujuan memberikan kesedaran dan maklumat kepada seluruh dunia."

Malah katanya seorang wartawan Indonesia yang dikenali sebagai Suria telah ditembak peluru hidup di dada kanannya.

Namun dalam keadaan kritikal itu beliau masih cuba mendapatkan maklumat-maklumat yang ada walaupun selepas itu maklumat itu telah dirampas.

Noorazaman amat mengharapkan bantuan media untuk menekan Israel bagi menyerahkan bantuan kemanusiaan itu kepada penduduk Gaza melalui Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

"Kita harapkan rakan media yang ada dapat terus membantu usaha kita untuk membebaskan penderitaan yang dialami rakyat Palestin ini."

Sementara itu, Noorazman berkata mereka juga tidak menyangka dapat keluar dari Israel seawal ini.

"Kami rasa kami akan duduk di sana dalam sebulan, dua bulan atau mungkin setahun dua tahun lagi.

"Apatah lagi kami telah diputuskan hubungan (dengan dunia) luar dengan tidak dibenarkan menghubungi sesiapa. Kami hanya melihat kedutaan-kedutaan negara lain masuk ke dalam penjara.

"Kami tahu Kedutaan Malaysia tidak akan masuk kerana tidak ada hubungan diplomatik (dengan Israel)," kata ketua misi Life Line For Gaza (LL4G) Noorazman Mohd Samsuddin.

Kesemua 12 sukarelawan Malaysia yang selama pulang itu memanjatkan syukur kepada Tuhan dan berterima kasih kepada Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Jordan yang berusaha membawa mereka keluar dari Israel secepat mungkin.

"Saya bagi pihak rakan-rakan juga mengucapkan terima kasih kepada Wisma Putra dan Kedutaan Malaysia di Jordan. Kami tidak sangka dapat keluar awal.

"Hero sebenarnya bukan kami. Wira yang sebenar adalah mereka yang berdoa, bersolat hajat dan berusaha untuk keluarkan kami. Kamulah sebenarnya wira-wira itu," kata ketua biro Palestin Haluan Malaysia itu.

- Bernama


Share

Suami masuk serenti, isteri kena tangkap basah

Posted: 06 Jun 2010 08:08 AM PDT

KULIM - Seorang wanita 30 tahun ditahan kerana disyaki berkhalwat di rumahnya sendiri di Taman Sri Pinang di sini, hari ini.
Difahamkan, suami wanita itu tiga bulan ditahan di pusat serenti di Pahang.

Wanita itu yang bekerja di Kuala Lumpur, dikatakan sering pulang ke rumahnya di sini pada cuti hujung minggu.

Meskipun suaminya tiada, percutiannya bagaimanapun tetap berteman.

Dia ditangkap bersama seorang lelaki berusia 31 tahun, dipercayai kekasih lamanya, malah mereka dikatakan pernah bertunang.

Jurucakap Pejabat Agama Daerah Kulim (PADK) berkata, pihaknya menerima maklumat orang ramai lalu pergi ke rumah itu untuk menyiasat.

"Pada mulanya, kami terpaksa menunggu agak lama sebelum pintu dibuka. Selepas beberapa minit, baru wanita itu membuka pintu," katanya.

Apabila disiasat, kata pegawai itu, pihaknya menemui lelaki berkenaan sedang bersembunyi di bilik belakang rumah itu.

"Kedua-duanya ditahan dan disiasat mengikut Seksyen 9 Enakmen Kanun Jenayah Syariah Negeri Kedah. Jika sabit kesalahan, mereka boleh didenda hingga RM2,000 atau penjara hingga setahun," katanya.

sinarharian

Share

Puluhan peluru pada tubuh aktivis

Posted: 06 Jun 2010 06:20 AM PDT



IMEJ video TVNET kelmarin menyiarkan gambar seorang aktivis yang cedera di atas kapal Mavi Marmara pada Isnin lalu.




LONDON - Sembilan aktivis Turki yang terbunuh dalam satu serbuan anggota-anggota komando Israel di atas kapal Mavi Marmara yang mahu menghantar bantuan kemanusiaan ke Gaza pada Isnin lalu terkena sejumlah 30 das tembakan, lapor akhbar Guardian kelmarin.


Menurut akhbar itu, lima daripada aktivis tersebut ditembak sebanyak lima kali di kepala.


Pendedahan berkenaan dibuat berdasarkan bedah siasat yang menunjukkan kebanyakan mangsa ditembak dengan peluru sembilan milimeter dari jarak dekat.


Akhbar itu memetik kenyataan Naib Presiden Majlis Perubatan Forensik Turki, Yalcin Buyuk yang melakukan bedah siasat ke atas sembilan aktivis tersebut.


Sebelum ini, pihak berkuasa Israel menyatakan bahawa anggota-anggota komando berkenaan melepaskan tembakan bagi mempertahankan diri selepas diserang oleh aktivis dengan pisau dan belantan, manakala dua pucuk pistol mereka dirampas.


Menurut keputusan bedah siasat itu, seorang aktivis Turki, Ibrahim Bilgen yang berumur 60 tahun ditembak empat kali di dada, pinggul, pelipis dan belakang badannya.


Seorang rakyat Amerika Syarikat (AS) keturunan Turki, Fulkan Dogan yang berumur 19 tahun pula ditembak lima kali dari jarak kurang 45 sentimeter di muka dan belakang kepala. Selain dua kali di kaki dan sekali di belakang badannya.


Dua lagi aktivis lelaki ditembak sebanyak empat kali.


Menurut Yalcin, lima orang yang mati itu ditembak sama ada di belakang kepala atau di belakang badan.


Beliau berkata, seramai 48 yang lain cedera akibat ditembak dan enam aktivis masih hilang.


Kapal itu membawa kira-kira 700 orang semasa diserbu oleh anggota-anggota komando di perairan antarabangsa di Laut Mediterranean.


Menurut seorang jurucakap Kedutaan Israel di London: "Memetik picu senjata api dengan pantas akan menyebabkan beberapa peluru yang sama berada pada tubuh manusia. Tetapi ia tidak dapat mengubah fakta bahawa komando-komando itu berada dalam situasi yang mengancam nyawa." - Reuters



kosmo


Share

Enggan Boikot Produk, Beri Puluhan Juta Kepada Anasir Zionis

Posted: 06 Jun 2010 03:00 AM PDT

Pengerusi Sekretariat Ulama Asia, Ghani Shamsuddin mengecam keengganan kerajaan Malaysia mengeluarkan sebarang senarai barangan Israel yang wajar diboikot bagi menunjukkan sokongan padu kepada rakyat Palestin.

Ghani ketika dihubungi TV Selangor berkata, kerajaan Malaysia harus menyatakan pendirian tegas mereka berhubung keganasan yang berlaku di bumi Gaza.

"Memang sesuatu keganjilan apabila dari satu sudut kita menentang dan tidak menyukai keganasan Israel tetapi dalam sudut lain, kita panggil dan biayai khidmat mereka untuk memulihkan imej. Ini adalah tindakan yang sangat bertentangan," katanya.

Kata Ghani, sudah tiba masanya kerajaan Malaysia bukan hanya memboikot produk keluaran Israel sebaliknya memperketat kawalan ke atas kemasukan jenama baru dari negara Zionis itu.

Beliau kesal kerana kerajaan Umno BN tidak konsisten dalam menyatakan pendirian apabila ia melibatkan kepentingan negara Israel.

Untuk rekod, Malaysia antara negara yang menghalang rakyatnya memasuki wilayah Israel tetapi merelakan produknya berleluasa di pasaran tempatan.

Malah kerajaan Malaysia melantik Apco Worldwide, sebuah firma perunding yang diresapi anasir zionis memberi nasihat dari sudut pentadbiran.

"Kita melarang rakyat Malaysia menziarahi Israel tetapi dalam masa sama, kita pula mengundang mereka. Bukan sahaja datang tetapi memberi mereka berpuluh juta untuk khidmat mereka," katanya.

Tambah beliau, Malaysia yang mengisytihar pendirian sebagai negara Islam, sepatutnya sudah memboikot produk negara Isreal yang diketahui jelas menyalurkan kewangan kepada rejim Zionis.

"Sudah sampai masanya kerajaan Malaysia harus bersikap amanah terhadap pendirian mereka, agama dan identiti sebagai seorang Muslim - memusuhi keganasan, kezaliman, ketidakadilan dan penjajahan semua bentuk," katanya.

tvs




Share

Cakap Tak Serupa Bikin

Posted: 05 Jun 2010 11:00 PM PDT

oleh: Anak Bapa


Bukan main bersemangat lagi UMNO dan BN bersuara menentang apa yang dikatakan keganasan kerajaan haram Israel ke atas rakyat Palestin terutama yang tinggal di Gaza. UMNO bukan saja mengutuk Israel dan berarak di jalan-jalan raya menunjukkan protes ke atas kejadian terbaru pembunuhan aktivis keamanan di atas kapal Mavi Marmara tetapi juga telah menghantar 1 konvoi keamanan bersama kapal kedua Rachel Corrie (yang ketika blog ini ditulis telah pun ditawan oleh tentera Israel).

Baguslah tu, buat kerja-kerja baik untuk rakyat Palestin. Cuma Anak Bapa nak nasihat, kalau nak lawan Israel, lawan betul-betul. Jangan pula berdegar-degar kutuk Israel sana sini tapi di Malaysia dok buat perangai lebih kurang macam dia orang juga.

Pertama, kenapa masih pakai geng-geng Zionis APCO lagi untuk nak ‘jual’ Najib sedangkan dah tahu bekas kepala-kepala pengganas Zoinis yang mengawal APCO. Adakah imej Najib lebih penting daripada nyawa rakyat Palestin?

Kemudian tu, tegakkan demokrasi yang betul-betul tulus di negara ini. Jangan amalkan demokrasi hanya jika menguntungkan UMNO/BN, jika tidak untung batalkan, atau gunakan polis dan SPRM untuk menyakatnya.

Jikalau rakyat dah pilih kerajaan negeri yang bukan BN, terima hakikat ini atas semangat demokrasi yang luhur dan jalinkan kerjasama yang baik dan bertanggungjawab, bukan dengan mengujudkan kerajaan dalam kerajaan seperti penubuhan JKKP dan melengah-lengahkan peruntukan kewangan Persekutuan kepada negeri-negeri.

Jangan jadikan negara ini macam Negara Polis, di mana polis dan SPRM menjadi alat kepada pemerintah dan bukan sebagai badan yang bertanggungjawab dan menjaga keselamatan rakyat.

Kebajikan rakyat diuruskan secara berpilih-pilih dengan keutamaan kepada kroni dan suku-sakat BN. Rakyat yang menyokong pembangkang telah didiskriminasikan dan digertak dengan pelbagai ugutan sedangkan perlembagaan kita membenarkan hak semua orang untuk berpersatuan dan bersuara.

Nasihat Anak Bapa kepada UMNO supaya baca dan renung betul-betul apa yang Anak Bapa tuliskan supaya jangan nanti orang kata cakap tak serupa bikin, kokok berderai-derai ekor bergelumang tahi!



Sumber: perakian-online.blogspot.com



Share

Lawak Ahad: Nasib Suami Bakhil

Posted: 05 Jun 2010 07:00 PM PDT



Suatu malam seorang isteri meminta wang belanja tambahan dari suaminya seorang yang kedekut.
Lalu suaminya mengeluarkan wang RM 5,000 dari poketnya lalu berjalan ke arah cermin.

"Awak tengok wang yang di dalam cermin itu ?" sambil menunjuk kedalam cermin...
"Awak ambil yang itu.. dan yang diluar cermin ini.. adalah wang saya!"

Malam berikutnya si suami terkejut ketika baru balik dari pejabat dan
melihat ada satey kambing serta rendang di meja makan. Lalu ia bertanya kepada isterinya,

"Mana awak dapat wang untuk beli semua ni?"

Isterinya tidak menjawab... dan terus menarik tangan suaminya masuk kebilik.
Di dalam bilik.. suaminya mengulangi pertanyaannya. . lalu si isteri pun menanggalkan semua pakaiannya dan berjalan ke depan cermin..

"Awak lihat tubuh yang di dalam cermin itu ?" sambil menunjuk kedalam cermin...
"Itu adalah kepunyaanmu. .. dan yang diluar cermin ini pula adalah kepunyaan penjual satey !"


Share

Bukan sekadar kutuk Israel, tapi bertindak

Posted: 05 Jun 2010 05:00 PM PDT

Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor mendesak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Kesatuan Eropah, Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) dan negara-negara dunia mengenakan sekatan ekonomi dan politik terhadap Israel dalam kadar segera.

Kita mahu dunia bukan sekadar mengeluarkan kecaman dan kutukan tetapi yang lebih penting ialah tindakan keras terhadap negara haram Israel.

AMK Selangor juga menggesa agar pintu sempadan Rafah yang memisahkan Gaza dan Mesir dibuka terus menerus bagi memastikan usaha bantuan kemanusiaan daripada seluruh dunia dapat dihantar.

Negara-negara Arab perlu menggerakkan usaha lebih giat dan proaktif bagi memastikan rakyat Palestin yang pada ketika ini berhadapan situasi getir mendapat bantuan dalam kadar segera.

AMK Selangor menggesa Perdana Menteri agar dapat memainkan peranan utamanya dalam OIC, Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM) dan Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (Asean) untuk memutuskan hubungan diplomatik dan ekonomi secara rasmi dan tidak rasmi terhadap Israel dengan segera.

Malahan segala hubungan antara entiti dan proksi Zionist Israel di rantau ini diputuskan segera.

AMK Selangor mendesak dunia memberikan perlindungan terhadap aktivis-aktivis misi kemanusiaan ke Gaza dalam apa jua bentuk. Ini amat penting kerana warga pelbagai negara dunia bersama-sama terlibat dalam misi talian hayat kepada rakyat Palestin.

Kita juga berharap Malaysia dapat mencontohi keberanian negara Turki dalam isu Palestin ini yang jelas dan berani pendiriannya.

Dalam perkembangan terkini, AMK Selangor mengulangi desakan terhadap dunia agar nasib aktivis-aktivis kapal Rachel Corrie tidak menerima nasib yang buruk seperti kapal Mavi Marmara.

Kita berharap Wisma Putra memainkan peranan yang efektif dan berkesan untuk terus menyampaikan maklumat tepat dan pantas.

Mohd Ezli Mashut ialah ketua penerangan AMK Selangor.


malaysiakini


Share

Tiada ulasan: