Selasa, 3 Januari 2017

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Tawaran Khalid kepada Pas anti klimeks

Posted: 03 Jan 2017 03:51 AM PST

MSO

Khalid Samad
Tampaknya pemimpin Amanah masih menaruh hati dan harapan dengan parti agama (Pas) untuk berbaik-baik dan bekerjasama bagi menentang UBN satu lawan satu dalam Piraum akan datang. Keinginan itu mengiktiraf bahawa Pas masih ada kekuatan walaupun kini sudah berpecah.

Walaupun parti agama itu sudah menunjukkan belang dan ketegasannya menolak sebarang kerjasama di kalangan pembangkang membabitkan Amanah dan DAP, tetapi masih ada pemimpin Amanah terliur dan pelahap untuk mengajak sama Pas.

Apakah pemimpin itu masih terkenang-kenang wangi kentut sesetengah pemimpin Pas semasa berada dalam parti itu dulu? Hanya lidah dapat merasa pahit, kelat, manis, masam dan masin.

Apakah juga dia menaruh harapan kepada Pas kerana sudah menyedari dan bimbang dengan kedudukan dan harapannya untuk mempertahankan status sebagai wakil rakyat dalam pilihan raya akan datang, bahawa tanpa sokongan Pas dia akan kalah? Kalau begitu caranya maka pemimpin ini mementingkan diri sendiri.

Pemimpin Amanah yang dimaksudkan menunjukkan understanding politik dengan Pas itu ialah Ketua Komunikasi nya, Abdul Khalid Samad. 

Dalam satu kenyataan Khalid telah menyatakan kesediaan Amanah untuk memberi laluan kepada Pas mengepalai di negeri Kelantan dan Terengganu tanpa Amanah dikecualikan ikut sama bertanding di negeri-negeri berkenaan. Bagi saya apa dinyatakan Khalid itu suatu tawaran yang cukup baik tetapi ia menjadi anti klimeks setelah beberapa ketetapan sudah diambil pemimpin Amanah lain berkaitan kerjasama dengan Pas.

Tawaran dan kesediaan Amanah itu sesuatu yang praktikal dan sikap politik liberal diamalkan Amanah. Ia juga tindakan waras memandangkan senario dan pengaruh parti agama di kedua-dua buah negeri itu. Ia juga ditambah dengan sikap fanatik penyokong parti itu di kedua-dua buah negeri itu.

Justeru saya sendiri pernah mencadangkan agar Pas di kedua-dua negeri ini diberi kuasa veto, mentadbir dan menyediakan strategi politik mengikut kehendaknya sendiri tanpa mempedulikan keadaan politik di negeri-negeri lain, khasnya di Pantai Barat yang mana geografi pengundiannya berbeza dan sikap berpolitik rakyatnya juga berlainan.

Bagaimana pun dari satu segi tawaran dan idea Khalid itu sebagai anti klimeks kerana ia telah menentang apa yang sudah dicanaikan oleh pemimpin Amanah lain khasnya di Kelantan, di mana Husam Musa sudah menegaskan bahawa Amanah Kelantan sanggup berhadapan dengan sesiapa sahaja di Kelantan termasuk Amanah.

Setelah Pas Kelantan menunjukkan sikal "babilnya" untuk tidak bersama Amanah menyebabkan Penasihat Amanah Kelantan itu mengambil pendirian Amanah sedia maju untuk berhadapan dengan Umno meskipun tanpa Pas. Bahkan kata Husam Amanah akan berlawan dengan Pas kalaupun parti itu berkolaborasi dengan Umno. Tiga penjuru bagi Husam bukan sesuatu yang menakutkannya.

Apabila Khalid lewat menawarkan idea itu, sesudah Husam membuat komitmen dan rakyat Kelantan yang muak dengan Pas selesa, ia dilihat bercanggah dan tidak ada keputusan konkrit dari Amanah. Kenyataan tawaran Khalid itu juga bersifat nafsu nafsi yang tidak patut berlaku dalam Amanah. Dalam saat di ambang pilihan raya seharusnya tidak ada kenyataan bercelaru di antara pemimpin Amanah.

Tawaran Kahlid itu juga menyebabkan kita bertanya apakah ahli Parlimen Shah Alam itu tidak mengerti dan faham-faham dengan sikap parti agama itu. Apakah beliau masih belum serit atau tidak terhidu apa yang sedang berlaku dan dilakukan Pas waktu ini?

Khalid seharusnya sedar tangan Pas kini telah terikat dengan tali rahsia oleh Umno menyebabkan ada sebahagian pemimpin tertinggi parti agama itu untuk menggaru gatal dan mengibas lalat yang hinggap di pipinya pun tidak dapat dilakukan lagi kerana kedua-dua belah tangan sudah terikat kejap. Isu RM90 juta serta beberapa kes salah laku pemimpinnya sangat menekan mereka dan ia bukan perkara kecil. Khalid dan Amanah sendiri tidak mampu melunasi hutang "gade" itu.

Selain itu sudah beberapa kali juga sesetengah pemimpin Pas menyatakan sikap berpatah arang berkerat rotan mereka tidak akan berkerjasama dengan Amanah dan DAP. Apakah Khalid tidak faham. Bagi saya usaha memujuk Pas adalah sia-sia sahaja. Selagi parti itu pimpinan Ustaz yang kini bertarag Guru Hadi, ia tidak akan berubah ketetapan yang telah diambil walaupun setapak. Beliau sangat istiqamah dengan ijtihadnya.

Sudah acap kali saya sebut perkara ini, cemar mulut untuk mengulanginya lagi.

Daripada terus mendekati dan mengharapkan Pas yang kelihatan seperti "meroyan" lebih baik Khalid dan Amanah berfikir untuk perkuatkan Amanah di negeri berkenaan. Cari apa juga jalan atau mekanisme untuk menyedarkan sebulangan rakyat supaya tidak terus terbelenggu dengan dogma politik Pas. Perkara paling menebal dalam kepada masyarakat kini ada masih beranggapan Pas sebagai sebuah agama yang mana jika mereka tinggal menyebabkan akan berdosa. Masalah atau pegangan ini patut direlaikan dahulu.

Rakyat bukan sahaja perlu dimerdekakan dengan masalah kos sara hidup yang terdesak, tetapi mereka juga perlu dibebaskan dari menerima dan mengamalkan fahaman kosevetif berlandaskan dogama agama yang salah dibawa Pas. Khalid perlu banyak membaca hadith dan sirah mengenai kebejatan ini kemudian mencari solusinya daripada cuba mendempek Pas.

Selain itu gerakan memadukan kerjasama sesama pembangkang, PPBM, PKR dan Warisan di Sabah lebih penting dan utama daripada terus mengajak dan menawarkan peluang politik kepada Pas. Tawaran itu bukan sahaja anti klimeks tetapi sekaligus meletakkan bahawa Amanah seakan memaparkan kelemahannya.

Strategi halus Khalid tidak dapat diintip oleh rakyat, sebaliknya akan dipergunakan Pas untuk menempelak Amanah dan menjadikan ia semakin besar kepala dan tinggi hidung.

Sikap dan pendirian Pas dalam memutuskan hubungan dan pendirian politiknya dengan Amanah dan DAP tidak akan berdegis lagi. Pas tidak makan nasihat. Keadaan Pas dalam konteks ini samalah seperti penagih dadah tegar sukar untuk dipulihkan.

Penagih kalau tidak dapat dadah, mereka sanggup mengambil apa sahaja benda bukan sahaja daun ketum bagi melepaskan gian, tetapi tahi lembu juga sebagai alternatif. Nah, begitulah Pas dalam berhadapan dengan Amanah. Bagi saya kalau boleh dikonotasikan ketegangan Pas dengan Amanah dewasa ini ianya sama seperti ketegangan Syiah dengan Sunni. Parah.

Yang terbaik Amanah perlu mengambil sikap seperti Pas juga. Kalau Pas tegas dan berani serta yakin dengan strategi politiknya bersendirian atau berpakat dengan Umno, maka Amanah juga harus begitu. Khalid tidak perlu terkenang laman permainan lamanya.

Berterusan bermain tarik tali dengan Pas sekali tegang sekali kendur ia boleh memening dan mengelirukan penyokong bawahan. Politik kena berani dan sedia menanggung risiko. Kepentingan peribadi harus dilupakan. Kalau Amanah tertakdir kalah dalam Piraum akan datang disebabkan sikap Pas, ia perlu ditanggung. Kalau kita berani keluar parti dan menubuhkan Amanah kenapa kita harus membinag kekalahan bakal menjemput kita. Sebab itu orang tua-tua ada memberi ingatan supaya berhati-hati dalam seganap tindakan.

Tawaran Khalid itu adalah sikap memberi muka kepada Pas. Ia bukan sahaja menjatuhkan maruah Amanah sebaliknya menambah nilai kepada Pas. Percayalah diplomasi dengan Pas selagi ianya dipimpin Guru Hadi tidak ada guna lagi. Masa untuk itu lebih baik dimanfaatkan untuk memperkuatkan Pakatan Harapan dan mengemaskan jentera pilihan raya Amanah.

Isu BR1M: Tun M dicabar lapor kepada SPRM

Posted: 03 Jan 2017 03:12 AM PST

BR1M


SEPANG - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dicabar membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaannya pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) oleh kerajaan kepada rakyat sebagai rasuah.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang melemparkan cabaran itu berkata, berbanding kenyataan terbuka, laporan rasmi kepada SPRM akan membolehkan suruhanjaya itu membuka kertas siasatan, menangkap dan mendakwa penerima bantuan berkenaan.

Ahli Majlis Tertinggi Umno itu berkata, dalam kes rasuah, pemberi dan penerima merupakan mereka yang berada di pihak yang salah dan boleh dikenakan hukuman berdasarkan peruntukan undang-undang.

"Pada saya apa juga pemberian kerajaan untuk membantu rakyat tidak boleh dianggap rasuah dan atas sebab itulah, saya cabar Dr Mahathir kemukakan laporan rasmi kepada SPRM, minta mereka lakukan siasatan.

"Saya bagi contoh, Tabika Kemas, jika tidak ada bantuan kerajaan, ibu bapa perlu membayar sekurang-kurangnya RM200 untuk seorang murid, manakala Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) turut memberi wang tunai kepada Orang Kurang Upaya, warga emas dan golongan sasar... adakah ini juga dikira rasuah?" katanya. 

Bercakap kepada pemberita selepas meninjau keadaan di Tabika Kemas Sri Siantan di sini, hari ini bersempena hari pertama sesi persekolahan 2017, Ismail Sabri berkata tindakan Dr Mahathir itu tidak lebih daripada sekadar melepaskan rasa sakit hati terhadap kerajaan, khususnya Umno yang dianggap gagal memberikan tempat kepada anaknya bekas Menteri Besar Kedah  Datuk Seri Muhkriz.

Mengenai dakwaan pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu bahawa jemaah yang menunaikan ibadah haji melalui Program Khas Haji Perdana Menteri-Yayasan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebagai tidak mabrur, beliau berkata Dr Mahathir tidak berhak menentukan perkara tersebut.

"Dalam hal ini, saya rasa Dr Mahathir tidak ada hak, malah bukan sahaja Dr Mahathir, mufti atau sesiapa sahaja tidak boleh untuk menentukan haji seseorang itu mabrur atau sebagainya kerana setiap ibadah, pahalanya ditentukan oleh ALLAH SWT," katanya.

Dakwaan tersebut dibuat Dr Mahathir sewaktu berceramah di Taman Wira Mergong di Alor Setar, Kedah baru-baru ini. – Bernama


'Papa dan mama yang buat'

Posted: 03 Jan 2017 03:05 AM PST


'Papa dan mama yang buat'
Ketua Puteri Umno Bahagian, Nor Fadzlete Aryani Mohd Rosli (tiga, kanan) turut melawat Addin di kediamannya.
 
GUA MUSANG - Seorang kanak-kanak berusia enam tahun mengalami kesan cedera hampir seluruh anggota badan ketika dihantar bapa ke pangkuan ibunya di Felda Chiku 1, di sini, kira-kira jam 11 pagi, 22 Disember lalu.

Menurut ibu mangsa, Musliharni Hussin, 33, semasa mengambil anaknya, Nik Addin Haikal Nik Abidin di simpang utama Felda Chiku 2, keadaan anaknya sangat lemah dan terdapat kesan lebam di mata kanannya.

"Saya bercerai dengan suami pada 15 Mei lalu dan penghujung Julai, dia datang menemui anak dan meminta izin untuk bawa Addin bersamanya ke ibu kota.

"Saya izinkan sebab Addin nak ikut dia. Setiap kali saya hubungi dan bercakap dengan Addin, tak ada yang mencurigakan sehinggalah saya desak dia hantar Addin balik sini untuk daftar sekolah.

"Dia beritahu kesan lebam di mata Addin sebab terjatuh dalam bilik air, tapi bila saya mandikan Addin, baru saya lihat banyak kecederaan lain di badannya," katanya.

Katanya, hasil laporan pemeriksaan dan imbasan x-ray, anaknya itu bukan sahaja mengalami kecederaan luaran seperti kesan luka di kepala, gigitan di tangan, kesan puntung rokok, lebam di seluruh badan, bahkan tulang belakangnya juga bengkok.

Ibu kepada tiga anak ini berkata, anak keduanya itu juga tidak dapat berjalan hampir seminggu kerana terlalu lemah dan ketakutan sekiranya melihat orang datang melawat.

"Bila saya tanya, dia kata 'papa dan mama yang buat'. Malah, dia sangat fobia lihat pinggan. Saya tak dapat bayangkan apa yang terjadi kepada anak saya sepanjang lima bulan bersama bapanya.

"Saya dah buat laporan polis Khamis lalu, hari sama Addin dihantar pulang kerana bapanya tak beri penjelasan munasabah. Malah dia suruh saya tarik balik laporan polis itu," katanya.

Menek mangsa, Siti Rahnor Ramli, 50, memberitahu, sepanjang cucunya tinggal bersama bekas menantu, dua kali dia bermimpi Addin mengalami luka di bahagian belakang dan terdapat banyak jahitan.

"Paling saya terkilan bila suami saya (Hussin Yaakob, 60) meninggal dunia September lalu, namun Addin tak dibawa pulang untuk lihat jenazah datuknya buat kali terakhir.

"Dua tiga hari lalu, Addin ada tanya mengenai datuknya, bila saya jelaskan, dia hanya diam. Sehingga kini tidurnya sering terganggu dan tersentak," katanya.

Ketua Polis Daerah Gua Musang, Superintenden Rajab Ahad Ismail berkata, sehingga kini, pihaknya masih dalam usaha menjejaki bapa mangsa bagi mendapatkan keterangan berhubung kes terbabit.


Hanya dua murid tahun satu mendaftar

Posted: 03 Jan 2017 02:57 AM PST

Hanya dua murid tahun satu mendaftar
Nurul Husna mengajar dua murid tahun satu yang mendaftar di sekolah itu, pagi tadi.

SABAK BERNAM - Hanya dua murid tahun satu mendaftar di Sekolah Kebangsaan (SK) Tanjong Jawa yang memulakan sesi pembelajaran tahun ini di sekolah itu, pagi tadi.

Dua murid itu, Siti Nurul Aina Syafiqa Bahari dan Nabil Rifqi Nezri yang juga saudara sepupu itu masing-masing berusia tujuh tahun.

SK Tanjong Jawa yang dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM) mempunyai seramai 16 murid tahun satu hingga enam sekali gus antara sekolah yang mempunyai bilangan murid terendah pada tahun ini di Selangor.

Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Muridnya, Farrus Wahi Anuar berkata, di daerah Sabak Bernam terdapat empat SK yang dikategorikan sebagai SKM.

"Tiga SKM lain ialah SK Kampung Baru, SK Lubuk Pusing dan SK Seri Cempaka," katanya kepada Sinar Harian.

Bagaimanapun Farrus berkata, SK Tanjong Jawa merupakan SKM yang mempunyai bilangan murid paling sedikit di daerah itu berbanding tiga sekolah itu.

"Sekolah yang diketegorikan sebagai SKM ini ialah bilangannya kurang daripada 150 murid," katanya.

Bagaimanapun, jelas beliau, meskipun sekolah itu dikategorikan sebagai SKM, namun Kementerian Pendidikan tetap menyalurkan segala bentuk bantuan sama seperti sekolah-sekolah lain di negara ini.

"Kami juga menerima bantuan awal persekolahan,  Rancangan Makanan Tambahan (RMT) dan juga bantuan susu sekolah serta bantuan-bantuan lain," katanya.

Guru Penolong Kanan Pentadbirannya,  Khairunnajat Mustajid berkata, terdapat kemerosotan jumlah keseluruhan murid tahun ini berbanding tahun lalu.

"Sekolah ini mempunyai seramai 16 murid berbanding tahun lepas iaitu seramai 21 murid.

"Kita ada enam murid tahun enam dan seorang anak yatim yang bersekolah di sini pada tahun lepas.

"Namun pada tahun ini, anak yatim terbabit  memohon tinggal di asrama di Sungai Besar dan enam lagi bekas murid kami melanjutkan pelajaran mereka ke tingkatan satu.

"Untuk tahun ini, kita ada dua murid tahun satu menjadikan bilangan keseluruhan murid merosot seramai lima murid berbanding tahun lepas," katanya.

Ujar beliau, mengikut pecahan murid mengikut tahun pula, seramai dua murid tahun satu, manakala empat murid tahun dua sementara tiga murid lagi tahun tiga.

"Empat murid tahun empat, manakala hanya seorang murid tahun lima dan dua murid tahun enam," katanya.

Guru Kelas Tahun Satu SK Tanjong Jawa, Nurul Husna Abu Naim berkata, pengalamannya mengajar di sekolah itu amat berharga, apatah lagi menjadi guru kelas tahun satu sejak dua tahun lalu.

"Tahun ini hanya dua murid sahaja yang mendaftar berbanding tahun lepas kita ada empat murid tahun satu.

"Ini secara tidak langsung memudahkan lagi urusan pengajaran dan pembelajaran kerana saya boleh memberi tumpuan yang lebih kepada dua murid ini.

" Saya rasa seronok mengajar, apatah lagi mereka (dua murid ini) sudah boleh mengenali huruf dan nombor," katanya.

MP: Kerajaan perlu jelaskan status halal-haram wang 1MDB guna pergi haji

Posted: 03 Jan 2017 02:53 AM PST

MALAYSIA DATELINE
 
 
Raja Kamarul Bahrin ShahRaja Kamarul Bahrin Shah

Kerajaan harus segera memberikan penjelasan segera berhubung wang Malaysia Development Berhad (1MDB) yang dilaburkan di Pulau Cayman dan digunakan untuk menaja jemaah haji.

Ahli parlimen Kuala Terengganu dari Amanah Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah berkata, ini kerana semakin banyak timbul pertikaian khususnya daripada golongan agamawan mengenai status halal haram wang tersebut.

"Selepas isu kontroversi pengunaan wang 1MDB untuk ibadah haji tercetus, banyak pandangan serta pendapat telah diberi. Rata rata pendapat umum - "Wang ibadah haji perlu dari hasil yang halal"

"Ramai para agamawan termasuk Timbalan Mufti Kedah mempunyai pendapat yang sama. Oleh kerana itu saya di sini menuntut kerajaan segera memberi penjelasan tentang apa yang telah saya bertanya di Parlimen tentang pelaburan 1MDB di kepulauan Cayman.

"Kenapakah kerajaan memilih untuk melabur di kepulauan Cayman sebuah pusat terkenal simpanan wang judi, dadah dan kongsi gelap. Saya juga bertanya dari manakah sumber wang 1MDB untuk menaja jemaah haji?" katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurut beliau, selain terbongkarnya pelaburan wang 1MDB di Pulau cayman, lebih banyak aktiviti pelaburan 1MDB terdedah antaranya wang 1MDB dilaburkan dalam filem "Wolf Of Wall Street" yang berunsur lucah yang melibatkan kerajaan Amerika merampas harta serta menjalankan dakwaan ke atas aktiviti penggubalan wang haram oleh 1MDB.

"Beberapa pegawai bank ditahan oleh kerajaan Singapura kerana terlibat dengan aktiviti penggubalan wang haram oleh 1MDB.

"Kerajaan Abu Dhabi membekukan harta serta wang syarikat rakan niaga 1MDB yang juga melibatkan aktiviti pelaburan besar Kelab kelab Malam di Amerika.

"Selain itu siasatan aktiviti penggubalan wang haram ke atas 1MDB juga sedang berjalan di Switzerland dan Hong Kong.

"Apa yang jelas di kesemua tempat pelaburan 1MDB tersebut aktiviti penggubalan wang haram berlaku dan disiasat. Oleh itu amat kritikal kerajaan memberi penjelasan terperinci sumber pendapatan 1MDB kerana mereka telah pun menghantar lebih dari satu ribu jemaah haji ke Mekah," tegasnya yang juga Ketua Biro Antarabangsa Amanah.

Terdahulu bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa orang yang melaksanakan ibadah haji menggunakan wang 1MBD tidak akan mendapat haji mabrur kerana ia berpunca daripada wang haram yang dicuri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Raja Bahrin juga mencabar dan menuntut kerajaan membebaskan sekatan ke atas dokumen Laporan Ketua Audit Negara Malaysia ke atas 1MDB yang telah diletak di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

"Kami ahli Parlimen pun dinafikan hak kami membaca dokumen tersebut.

"Dengan membaca dan menyelidiki dokumen tersebut kami berharap dapat mengetahui sumber pendapatan dan perbelanjaan jemaah haji tajaan 1MDB," katanya.

Menurut beliau juga, segala gimik kerajaan selama ini mengenai indeks syariah, dan sebagainya tidak bermakna tanpa penjelasan terperinci mengenai sumber pendapatan dan perbelanjaan untuk jemaah haji tajaan 1MDB.

"Bagaimana mereka yang berkenaan boleh mengetahui keadaan yang sebenarnya kalau maklumat ini semua di rahsiakan?" katanya selain mendesak Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Asyraf Dusuki dan Mufti Pahang Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman menyatakan sama ada pelaburan 1MDB di luar negara tersebut mematuhi panduan syariah yang di war-warkan kerajaan Malaysia.

Asyraf baru-baru ini mengingatkan bekas perdana menteri itu supaya tidak berlagak pandai dalam hukum berkaitan Islam sehingga berani mempersoalkan hal ibadah haji orang lain.

Abdul Rahman pula berkata hanya Allah layak menentukan sama ada ibadah haji seseorang itu mabrur atau tidak.

Amanah jadi "penyapu" bersih imej DAP, bidas Ulamak Pas

Posted: 03 Jan 2017 02:48 AM PST

MALAYSIA DATELINE
 
 
Dr Khairuddin Aman RazaliDr Khairuddin Aman Razali


Parti Amanah Negara (Amanah) menjadi "penyapu" membersihkan imej DAP yang anti-Islam, bidas Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Datuk Khairuddin Aman Razali.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad bahawa penyertaan pemimpin Pas dalam program anjuran Kelab Umno Luar Negara bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom sebagai usaha mambantu memulihkan tanggapan negatif terhadap Barisan Nasional (BN).

"Pan (Amanah) telah menjadi penyapu kepada imej DAP yang anti-Islam dengan pelbagai lagak dan gaya.

"Khalid sendiri menjadi hero yang mempertahan segala agenda DAP termasuk dalam menentang Rang Undang-undang (RUU) 355 bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah)," katanya dalam satu kenyataan.

Khairuddin sebaliknya menjelaskan tindakan pemimpin Pas menyertai program anjuran Umno di London itu sebagai satu daripada beberapa acara untuk menjelaskan pelbagai isu politik di tanah air kepada warganegara Malaysia yang berada di perantauan.

"Kehadiran Pas dalam program penjelasan RUU355 anjuran Kelab Umno adalah siri penerangan bagi menjelaskan bahawa Pas sentiasa konsisten memperjuangkan Islam," katanya yang juga ahli Parlimen Kuala Nerus.

Beliau berkata, Pas sudah berjaya berdakwah kepada Umno sehingga parti itu menerima kepentingan untuk bersama memperkasakan Islam.

"Jika Umno bersedia membantu Pas dalam usaha RUU 355 menunjukkan bahawa Umno semakin menerima kepentingan bersama memperkasakan Islam.

"Itulah kejayaan dakwah Pas. Pas akan terus membina imej sebagai pejuang agama di mata ahli-ahli Umno," katanya.

Beliau juga menambah, sikap tidak senang duduk Khalid apabila Pas hadir ke majlis penjelasan mengenai Islam anjuran Umno, ia menunjukkan Amanah sangat bimbang dengan peningkatan imej Pas di mata rakyat.

"Apabila orang seumpama Khalid meroyan dengan kehadiran pimpinan Pas di majlis penjelasan Islam anjuran Umno sendiri, ia menunjukkan Amanah sangat bimbang dengan peningkatan imej Pas di mata rakyat," katanya.

Program anjuran Umno itu disertai Khairudin bersama pemimpin Pas lain, termasuk Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Dr Mohd Izani Husin, Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Muhtar Suhaili dan Timbalan Ketua Pemuda Pas, Muhammad Khalil Abdul Hadi.

Rakyat berang minyak naik, Najib sekeluarga bercuti di Australia

Posted: 03 Jan 2017 02:46 AM PST

ARIF ATAN
 
 
Gambar di Instagram Norashman, anak lelaki perdana menteri menunjukkan mereka sedang bercuti di AustraliaGambar di Instagram Norashman, anak lelaki perdana menteri menunjukkan mereka sedang bercuti di Australia

Ketika rakyat mengeluh dengan kenaikan harga petrol dan diesel sehingga ada terpaksa beratur panjang di stesen minyak menjelang tahun baharu 2017, lain pula halnya dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sekeluarga yang tersenyum riang menikmati percutian panjang di Australia.

Demikian juga banjir yang sedang melanda di Kelantan dan Terengganu sehingga mengakibatkan sesi persekolahan di kawasan terjejas terpaksa ditunda, anak Najib, Mohd Norashman seronok berswafoto bermain golf, menonton persembahan penguin dan berbasikal.

Lokasi percutian keluarga Presiden Umno itu dapat dikenal pasti apabila Norashman menghantar sejumlah gambar berkaitan aktiviti liburnya di Instagram bersama tag "#perth", ""#goldcoast"dan "#meadowsprings".

Dalam perkongsian beliau semalam di Instagram misalnya, Norashman yang juga fasih berbahasa Cina itu memberitahu berbasikal dengan ayahnya.

Pada masa sama, portal berita Malaysiakini dalam laporannya malam tadi turut mendedahkan data penerbangan pesawat kerajaan Malaysia jenis Airbus A319 berpandukan laman pengesanan penerbangan Flight Aware.

Pesawat kerajaan Malaysia jenis Airbus A319 merentasi Australia serentak dengan tarikh percutian keluarga PMPesawat kerajaan Malaysia jenis Airbus A319 merentasi Australia serentak dengan tarikh percutian keluarga PM

Maklumat tersebut termasuklah ketika pesawat dengan nombor pendaftaran 9M-NAA itu terbang merentasi Australia yang serentak dengan tarikh percutian keluarga Najib.

Pesawat 9M-NAA berlepas dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang Jaya pada 22 Disember pukul 12.07 malam dan tiba di Gold Coast pada 10.06 pagi.

Dari Gold Coast, 9M-NAA berlepas pada tarikh yang sama pukul 11.47 pagi dan tiba di Brisbane pada 12.09 tengah hari.

Akaun Norashman di Instagram kemudiannya menunjukkan anak bongsu Najib itu bermain golf di Gold Coast pada 23 Disember diikuti keesokannya melawat Sea World Gold Coast.

Selanjutnya pada 26 Disember, Malaysiakini melaporkan 9M-NAA berlepas dari Brisbane pukul 9.11 pagi dan tiba di Gold Coast pukul 9.35 pagi.

Pada hari sama juga, 9M-NAA berlepas dari Gold Coast pukul 12.22 tengah hari dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Perth pada 2.47 petang.

Seterusnya, Instagram atas nama Norashman pada 28 Disember memaparkan anak Najib itu bermain gitar dalam sebuah bilik di Perth dan esoknya dilihat berbasikal di Perth.

Akhirnya, pada 30 Disember, Norashman bermain golf di Golf Meadow Springs & Country Club di Mandurah, sejam perjalanan dari Perth.

Sementara itu, tinjauan Malaysia Dateline di akaun rasmi Facebook Najib lewat malam tadi mendapati ramai warga internet mengecam keputusan kerajaan menaikkan harga RON 95 sebanyak 20 sen, RON 97 (15 sen) dan diesel 20 sen berkuatkuasa mulai 1 Januari.

Deretan #20sen membanjiri ruangan komentar pada Facebook Najib yang dilihat sebagai menyindir kenaikan harga bahan api itu selain sindiran netizen antaranya Bi Isma menulis, "Selamat tahun baru Najib.

Terima kasih hadiah tahun baru ini. Naik 20 sen seliter apalah sangat pada kita, kan?"

Turut membidas Hemaraj Balachandran, "Happy New Year. Thanks for the 20 sen"; Simon Riley pula secara sinis menyebut, "Salam 20 sen" manakala Gn Winnie mengucapkan, "Selamat menyambut tahun barang naik tanpa gaji naik."

Namun, pada masa sama #RespectMyPM turut memenuhi ruangan berkenaan yang sebahagian besarnya datang daripada akaun palsu seperti lazim berlaku sebelum ini.

Rafizi jangka perumahan Warga Felda alami kerugian RM193juta

Posted: 03 Jan 2017 02:37 AM PST

 MALAYSIA DATELINE
Rafizi Ramli Rafizi Ramli Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad didesak mendedahkan secara terperinci semua kontraktor yang telah dianugerahkan kontrak untuk pembinaan perumahan warga Felda di seluruh negara yang bernilai RM193 juta.

Naib Presiden PKR Rafizi berkata, ia bertujuan agar rakyat mendapat maklumat tepat  mengenai kontraktor terbabit.

"Saya telah berhubung dengan aktivis Felda di seluruh negara untuk menunjukkan satu persatu bagaimana beberapa projek perumahan Felda hanya tinggal papan tanda dan ada juga yang terbengkalai.

"Saya rujuk kepada mukasurat 204 dari Penyata Kewangan Felda yang diaudit bagi tahun berakhir 31 Disember 2014 dan jawapan parlimen yang diberikan oleh menteri berkenaan soalan saya mengenai perumahan Felda pada 2 Disember 2015, yang saya sertakan bersama.

"Saya ingin menyampaikan kepada warga Felda bahawa kerugian sebanyak RM193 juta telah pun dicatatkan di dalam Penyata Kewangan Felda," ujarnya dalam satu kenyataan hari ini.


Kata Rafizi lagi perbelanjaan yang telah dibuat tidak sepadan dengan kemajuan pembinaan rumah warga Felda.

Selain perbelanjaan itu telah diperuntukkan sebagai kerugian

Dan sejumlah RM193 juta yang sepatutnya boleh membina sekitar 4,800 rumah kos rendah untuk warga Felda juga hangus begitu sahaja, dakwa Rafizi yang juga Ahli Parlimen Pandan.

'Main golf: Sampai satu pejabat pergi'

Posted: 03 Jan 2017 02:33 AM PST

Azam Baki
Azam Baki


SHAH ALAM - Main golf tidak salah, tetapi yang pergi dan bermain bersama adalah kontraktor dan pembekal yang menjadi masalah...

Demikian komentar Timbalan Ketua Pesuruhjaya Operasi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Azam Baki mengenai krtitikan sesetengah pihak mengenai cadangan bosnya Datuk Dzulkifli Ahmad yang mengingatkan penjawat awam di negara ini supaya berhenti bermain golf di luar negara.

Azam berkata, teguran itu bukan 'syok sendiri' sebaliknya beliau mendapat maklumat yang konkrit mengenai senario itu.

"Kadang-kadang dibawanya satu pejabat pergi main golf diluar negara...kita beri cadangan ini berdasarkan risikan, baru kita berani buat teguran," ujarnya dalam wawancara khas bersamanya menerusi MACC.Fm pagi ini.

Ulasnya lagi, oleh itu beliau menyeru supaya  perkara ini dihentikan serta-merta.

"Pada kami (SPRM) perkara ini perlu dihentikan, ia akan menjejaskan imej," katanya lagi.

Sebelum ini Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Dzulkifli Ahmad mengingatkan penjawat awam di negara ini supaya berhenti bermain golf di luar negara.

"Saya ingin menasihatkan golongan penjawat awam ini agar menghentikan serta merta aktiviti mereka dan tidak perlulah mereka keluar negara untuk bermain golf khususnya di Indonesia dan Thailand.

"Di Malaysia sudah terdapat begitu banyak padang golf yang serba indah dan lengkap dengan prasarananya.

Adalah lebih baik bagi mereka memakmurkan sahaja padang golf tempatan sambil membantu menjana hasil pendapatan pengusaha padang golf di negara ini.

"They are not professionals golfers dan tidak ada keperluan untuk mereka ke luar negara semata-mata untuk bermain golf," kata beliau dalam wawancara baru-baru ini.


Tiada limpahan di Empangan Pergau –TNB

Posted: 03 Jan 2017 02:22 AM PST

TNB


SHAH ALAM - Dakwaan di media sosial berlaku limpahan air takungan dari Empangan Hidroelektrik Pergau adalah tidak benar.

Pegawai Korporat Tenaga Nasional Berhad (TNB) Datuk Wira Roslan Ab Rahman berkata, sebaliknya empangan itu hanya menerima peningkatan paras air.

"Kami ingin menjelaskan bahawa walaupun paras air di empangan tersebut meningkat akibat taburan hujan yang tinggi di negeri Kelantan sekarang ianya masih belum mencecah tahap limpahan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Jelasnya, sehingga jam 3.00 petang ini, air di empangan berkenaan keluar secara terkawal seperti kebiasaannya untuk tujuan penjanaan.

"Empangan Pergau juga tiada perkaitan dengan Empangan di Sukirin, Narathiwat Thailand seperti yang diviralkan di media sosial," katanya.

Oleh itu, beliau menasihatkan orang ramai supaya sentiasa berhati-hati dalam menyebarkan sebarang berita dan perlu memastikan kesahihan berita itu sebelum disebarkan

Pengarah SPRM bersara kerana tidak mahu bersekongkol

Posted: 03 Jan 2017 02:13 AM PST

Datuk Bahri Mohamad Zin
Datuk Bahri Mohamad Zin


SHAH ALAM - Bekas Pengarah Bahagian Operasi Khas (BOK), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Datuk Bahri Mohamad Zain, 58, mengesahkan bahawa beliau telah bersara daripada jawatan itu berkuatkuasa 30 Disember 2016.

Memaklumkan perkara itu kepada Sinar Online, Bahri berkata persaraan awal dilakukannya itu kerana kecewa dengan kes siasatan SRC International (SRC) yang tidak boleh dibawa ke mahkamah, selain tidak mahu bersekongkol dengan perkara yang tidak baik.

"Sepatutnya saya bersara pada 2018, ada lagi dua tahun tempoh perkhidmatan, tindakan ini diambil kerana saya rasa kecewa dan berdosa sangat dengan 30 juta rakyat Malaysia.

"Saya tidak mahu berbohong dengan diri sendiri, rasa amat berdosa kalau saya masih berkidmat kerana agama kita secara jelas melarang kita untuk cenderong kepada kezaliman dan ketidakadilan...cenderong pon tidak boleh apatah lagi terus berkhidmat," katanya.

BOK ditubuhkan pada 2010 untuk membolehkan SPRM menjalankan siasatan kes berprofil tinggi, terutama membabitkan rasuah bernilai lebih RM1 juta.

Bahri memainkan peranan penting menyiasat kes SRC International (SRC) yang melibatkan perihal dana RM42 juta.

Dalam pada itu, Bahri turut mengesahkan bahawa enam pegawai BOK yang terlibat secara langsung dalam siasatan terhadap SRC International, telah dipindahkan.

"Ya betul, mengenai isu perpindahan itu," katanya ringkas.

Tiada ulasan: