Nuffnang

Pengikut

"BERANI KERANA BENAR!"

sumber :-

"BERANI KERANA BENAR!"


Ibu bapa zaman sekarang yang sebenarnya memusnahkan proses perkembangan anak

Posted: 17 Jan 2017 11:38 PM PST


"Puan, anak (antara usia 2-4 tahun) susah nak fokus bila buat aktiviti. Macam mana nak buat ye?"
Ini soalan paling susah saya nak jawab. Kadang-kadang saya "face palm" muka saya sendiri sebab pelik, kenapa nak awal sangat anak fokus dan duduk diam macam kita? Buka minda luas-luas,tarik nafas dalam-dalam tentang apa yang saya nak cakap ni.

PROSES
Setiap benda ada proses untuk mendapatkan sesuatu hasil. Budak, bukan terus kelaur jengah dunia terus dapat jadi seperti kita, orang dewasa. Adakah budak, asal keluar saja dari perut terus boleh bercakap, membaca, menulis, memakai baju, membasuh pinggan seperti kita? Ada ke? Secara fitrahnya, tiada kan?
Benda fokus tak fokus yang asyik bermain dalam fikiran kita ini hanyalah satu persepsi dan mainan perasaan semata-mata. Sebab apa? Sebab kalau boleh, kita nak anak ini duduk diam-diam sebab kita pun nak buat kerja kita, nak berehat, nak ada 'me time'. 
Ibu bapa, kanak-kanak ini fitrahnya mereka untuk meneroka. Mana ada budak yang boleh duduk diam. Kalau ada budak-budak keluar saja dan duduk diam, kena cepatlah bagi pergi buat pemeriksaan sebab ianya sudah 'melawan' fitrah manusia. 
Kanak-kanak perlu melalui fasa perkembangan yang wajib ada pada diri kita sebagai manusia biasa iaitu, Sensorimotor Development atau Perkembangan Sensorimotor. 
Jika perkembangan sensorimotor ini tidak lengkap, ada istilah Sensory Processing Disorder. Sebab itu saya menentang sekeras-kerasnya kaedah membaca untuk kanak-kanak di bawah usia dua tahun. Sensory Processing Disorder ini kalau tak berlaku pada anak anda, tak mengapa. Tetapi kalau berlaku pada anak orang lain? 
Kadang-kadang saya geram juga. Apa yang saya cakap, seringkali tidak dipandang endah sedangkan setiap tahun saya dan therapist lain menerima rujukan untuk kes kanak-kanak yang developmental delay yang kebanyakannya berpunca daripada proses perkembangan sensorimotor tidak berjalan dengan baik dan ianya semakin meningkat dari sehari ke sehari. Setiap satu tadika kini boleh dikatakan sekurang-kurangnya ada seorang dua kanak-kanak yang tidak boleh mendengar arahan, berkomunikasi dengan baik dan mempunyai tingkah laku yang sukar untuk dikawal. 
Kalau sudah dari kecil diajar duduk untuk membaca, tengok televisyen, tengok gajet semasa makan, semasa tidur, di waktu kita nak berehat, memanglah jadi begitu. Tetapi bila bagi mainan benda kotor, kita kata geli, bila anak nak memanjat kita risau jatuh. 
Inilah dia sikap ibu bapa zaman sekarang yang sebenarnya memusnahkan proses perkembangan anak itu sendiri. Semua nak cepat, nak anak cepat belajar, nak anak cepat pandai, nak anak cepat duduk diam, nak anak cepat berjalan, cepat itu, cepat ini tetapi prosesnya tak nak lalui sendiri. 
"Susah kalau nak ikutkan kehendak anak nak lari sana sini. Boleh sempat saya dibuatnya," 

No comment. Ini jawapan paling malas saya nak layan. Akhirnya saya memang tak reply dah. Sorry ya. Proses perkembangan sensorimotor yang utama dan yang wajib anak lalui dan anak berikan kepada anak-anak. Paling penting untuk usianya 0-4 tahun adalah:
1. BERI PENDEDAHAN SEKELILING
Anak-anak perlu diberi pendedahan terhadap setiap tekstur yang ada di sekeliling mereka. Bukan sahaja pada kulit badan, malah terhadap mulut juga. Tekstur ini faham tak apa? Tekstur lembut, berpasir, keras, kasar, berbulu, suhu panas dan sejuk, licin, tekstur makanan termasuklah yang crunchy, yang chewy, yang lembut, keras, juicy, ada rasa masam, manis, masin, pahit, tawar, pedas dan sebagainya. 
Ini semua rangsangan. Kalau tidak diberi, sistem otak tak boleh berfungsi. Faham ke tak faham? Sebab itu jangan obses sangat dengan flash cards. Flash cards tak ada semua bentuk rangsangan ini. Bagi benda realiti di depan mata. Buah epal dalam gambar mana sama dengan buah epal yang sebenar. 
Kalau ajar anak 0-4 tahun, huruf A, kalau dia tak kenal lagi, rileks sudah. A secara real tidak melambangkan apa-apa. Sebab itu kadang-kadang berpuluh kali ajar, anak tak reti terus jadi stress sebab anak tak pandai lagi. Padahal diri sendiri yang buat benda 'melawan fitrah' anak. Selepas itu kata anak tak fokus. Apakah? 
Bila kita bagi rangsangan terhadap kulit dan mulut yang betul, secara automatiknya otot-otot anak bergerak. Ini respon yang otak berikan setelah semua pemprosesan tadi berlaku dalam otak. 
Contohnya bila otot mulut bergerak, baru mudah anak nak bertutur dengan baik. Tapi benda ini tidak akan dapat dalam sehari dua. Maka bersabarlah. Yang penting kita beri secara konsisten. 
2. KANAK-KANAK SUKA NAK BERGERAK
Ada masalah ke nak bagi anak bergerak? Lagi lama mereka bergerak, lagi baguslah sebenarnya. Pergerakan anak ini sebenarnya banyak merangsang proses yang kita sendiri tak nampak dengan mata kasar. Bila anak bergerak, sistem keseimbangan badan dirangsang, sistem penghantaran maklumat antara otak kiri dan kanan berlaku dengan pantas, sistem penglihatan membantu proses visual perceptual berlaku dengan baik, sistem daya tumpuan dalam otak menjadi kukuh, sistem otot dan sendi menjadi kuat dan ada endurance (ketahanan). 
Jadi, bila lagi lama kita melatih anak untuk bergerak, ketahanan otot dan sendi akan menjadi semakin kuat. Anak mudah untuk duduk diam. Lagi sekali, proses ini bukan anak akan dapat dalam sehari dua. Ada anak, pada usia 5 tahun apabila sudah dirangsang elok sistem pergerakan badannya, dia akan mudah duduk diam dan fokus pada tugasnya. 
Ada anak kadang-kadang proses dia nak bergerak itu lama. Sampai usia 7 tahun pun belum tentu boleh duduk diam dan fokus. Ada masanya sampai usia akil baligh baru nak duduk diam. tapi sampai bilalah nak berkejaran dengan anak-anak ini kan? 
Tak perlu risau, aktiviti fizikal ini bagi saja anak ke taman permainan sama ada indoor atau outdoor. Antara rajin atau tidak saja kita nak buat semua ini sebenarnya. Bagi anak yang lasak, boleh cabar dirinya dengan membuat aktiviti seperti hiking, masuk hutan, rock climbing dan sebagainya. Tapi janganlah sampai suruh mereka memanjat signboard 'IPOH' yang besar itu pula. Kalau nak suruh boleh tapi pastikan keselamatan diri terjamin dan ada surat kebenaran. Haha! 
Anak yang tak belajar lagi untuk bermain bola, ajarkan. Dengan sebiji bola, kita boleh membaling, menangkap, menendang, menampar dan sebagainya. Pilih satu sukan untuk anak libatkan diri dan tiada salah untuk ajarkan skillsnya sebab ianya merangsang segala benda yang saya tulis di atas tadi. Badan sihat, otak cerdas.
Kalau asyik duduk dalam rumah saja, bila masa badan nak sihat dan otak nak cerdas? Kalau kita boleh main golf, ajarlah anak main golf. Kalau tak boleh sangat, dah kalau anak nak berlari juga, pergilah ke taman tasik, buat aktiviti berjogging dan berlari sama-sama. Kalau kita pun malas, jadi anak pun malas. Jangan disalahkan anak.
Bergerak tidak menjadikan anak nakal. Anak yang lasak seringkali disalah tafsirkan sebagai anak yang nakal. Menumbuk adalah satu bentuk bermain dan ada sesetengah negara bagi ruang untuk anak buat 'fighting play' atau 'pillow play'. Ini benda normal. Anak yang nakal adalah mereka yang melakukan perkara-perkara yang dilarang dalam agama dan masyarakat. Selagi anak-anak ini tidak melakukan perkara yang dilarang, selagi itulah pergerakan yang mereka lakukan adalah sah. 
Anak yang bergerak tanpa arah tuju, berikan 'arah tujuannya'. Angkat dan letakkannya di atas papan gelongsor, buaian dan jongkang jongket. Kalau anak takut, jangan risau, beri masa. Inilah prosesnya. Janganlah mudah mengalah. Ini dah kira panjang lebar sangat dah saya beri penjelasan untuk ajar anak supaya menjadi fokus. Tiada proses yang mudah untuk buat anak menjadi fokus. Jangan pernah melawan fitrah perkembangan anak. Risau nanti lain pula jadinya. 
Mungkin dari segi perkembangan yang kita lihat pada mata kasar ini jadi sempurna eloknya di awal usia. Tetapi di pertengahan usia mereka lain pula jadinya. Ada banyak kes anak yang sudah dibiasakan menjadi pandai sejak kecil, menjadi 'down' terus ketika sudah besar. Tiada motivasi untuk belajar kerana sentiasa diharapkan untuk menjadi pandai sehingga tekanan datang dalam banyak bentuk-cikgu paksa untuk dijadikan kebanggaan sekolahlah, tak dapat terima bila dapat markah rendah dan sebagainya. 
Nabi pun mula membaca di usia Baginda mendapat wahyu. Anak kita? Belum boleh jalan lagi sudah disibukkan untuk membaca. Walhal Nabi, ketika proses membesar, banyak membesar dengan memikul tanggungjawab sendiri dan kehidupan di sekeliling Baginda. 

Benarkah Kad Berasaskan PayWave Mudah Digodam?

Posted: 17 Jan 2017 06:02 PM PST

Oleh  Arib Ismail

Satu perkara yang hangat diperkatakan hari ini apabila satu akhbar tempatan menyiarkan isu penyeluk saku digital yang mampu menggodam maklumat kad berasaskan PayWave dengan hanya menggunakan telefon pintar. Kad jenis ini telah diimplementasikan secara menyeluruh pada majoriti kad bank setelah digalakkan penukarannya bermula tahun lalu di Malaysia.

Saya mencuba aplikasi yang diperkatakan mampu "menggodam" maklumat kad PayWave atau kad yang mempunyai sokongan contactless ini.

Aplikasi ini sebenarnya bukanlah aplikasi yang direka untuk menggodam tetapi dilihat sebagai aplikasi analisis yang mampu membaca maklumat daripada kad tersebut. Ia hanya boleh dipasang pada telefon berasaskan Android dan satu fungsi wajib yang perlu ada adalah kebolehan Near Field Communication (NFC). Walaupun ia tidak direka untuk godaman, hasil maklumat yang diperolehi masih ada kemungkinan untuk menjayakan sesuatu transaksi.

Berikut adalah maklumat yang diperolehi melalui aplikasi tersebut selepas berjaya mengesan kad berasaskan PayWave:
1. Nombor kad debit/kredit anda
2. Tarikh luput kad
3. Transaksi terkini (sekitar dua minggu)
4. Log yang dipenuhi dengan kod unik


Umumnya, tiga maklumat yang diperlukan untuk membuat pembayaran online iaitu:
1. Nombor kad debit/kredit anda
2. Tarikh luput kad
3. Nombor CVV (nombor 3 digit di belakang kad)
Satu maklumat yang tidak diperolehi oleh aplikasi ini adalah nombor CVV iaitu nombor yang tertera di belakang kad. Walaupun aplikasi ini tidak memaparkan nombor CVV ini, dengan penggunaan 3 digit nombor, ia masih ada kemungkinan untuk diteka di bawah 999 kali.
Perlukah anda risau?
Pertama sekali, aplikasi ini menggunakan gelombang NFC pada telefon pintar sekaligus memerlukan jarak yang sangat dekat untuk membaca kad PayWave ini. Secara teknikal, gelombang ini mampu mengesan dalam jarak 4cm sahaja daripada terminal pembayaran atau telefon pintar. Tetapi apabila diuji, saya perlu meletakkan kad betul-betul berhampiran di belakang telefon, barulah ia berjaya membaca kad PayWave ini. Sekiranya saya meletakkan kad ini jauh dengan jarak melebihi 1cm, ia akan memberikan rajah di bawah.


Ini bercanggah dengan apa yang diperkatakan oleh akhbar tersebut yang mana penggodam mampu memperoleh data dalam lingkungan satu 1 meter. Ia terlalu jauh untuk penggunaan telefon pintar dengan bantuan NFC setakat ini. Teknologi NFC hanya akan berlaku proses pemindahan data apabila berada di bawah lingkungan 4cm.¹

Gambar dari @syafiquesazali / Twitter Perkara ini diperkuatkan melalui info daripada Maybank mengenai pembayaran secara contactless


Selain itu, kebanyakan transaksi pembayaran online kini juga telah dipertingkatkan dengan sistem 3-D Secure — memerlukan anda memasukkan kod yang dihantar kepada telefon anda sebelum menjayakan sesuatu transaksi. Ini menyukarkan penggodam meneruskan transaksi atas ketiadaan akses kepada telefon pintar anda secara fizikal. Melainkan telefon pintar anda turut digodam, kemungkinan besar sesuatu transaksi itu akan turut berjaya.


Seperkara lagi, sekiranya maklumat kad anda dicuri, anda masih akan menerima mesej pada telefon anda untuk setiap transaksi yang berlaku menggunakan kad anda. Jadi, anda masih mempunyai peluang untuk menghubungi pihak bank bagi memaklumkan transaksi yang berada di luar pengawasan anda.
Saya masih skeptik dan apakah langkah-langkah untuk mengelakkan maklumat kad PayWave saya dicuri?
Terdapat beberapa solusi seperti membalut kad dengan aluminum dan sampul kad anti gelombang yang mungkin memerlukan anda mengeluarkan sedikit wang untuk melindungi kad anda. Sungguhpun begitu, masih terdapat beberapa cara lain yang anda boleh praktikkan untuk mengelakkan maklumat kad dicuri.
Apabila berada pada sesuatu lokasi, pastikan anda sentiasa meletakkan jarak anda apabila dihampiri oleh orang yang tidak dikenali. Ini mengelakkan penggodam mengambil kesempatan untuk menyeluk saku secara fizikal atau digital dengan teknik mengalih perhatian anda.
Anda juga disarankan untuk menyimpan kad anda pada bahagian yang tidak terjangka oleh penyeluk saku. Lokasinya ada baiknya tidak perlu disebutkan di sini untuk mengelak pemberian idea kepada penjenayah. Ikut kepada kreativiti dan keselesaan anda untuk meletakkan kad tersebut.

Jadi bagi anda yang mempunyai kad berasaskan PayWave, proses untuk memperoleh maklumat kad ini sebenarnya memerlukan jarak yang begitu dekat sebelum ia berjaya dipintas. Sekiranya ia berjaya dipintas, maklumat yang diperolehi juga masih belum mampu untuk menjayakan sesuatu transaksi dan memerlukan penggodam untuk meneka nombor CVV dengan tekaan sehingga 999 kali. Pastinya dalam tekaan tersebut, pihak bank akan menyahaktifkan kad tersebut kerana ada cubaan untuk meneka nombor ini secara berkali-kali.
Seperkara lagi, dengan sistem pembayaran 3-D Secure yang diimplementasikan pada pembayaran online, ia juga menyukarkan penggodam kerana memerlukan penggodam mendapatkan telefon pengguna secara fizikal untuk melihat kod yang dihantar, sebelum mampu untuk meneruskan pembayaran.
Walau bagaimanapun, segala kemungkinan masih perlu dititikberatkan pengguna daripada apa jua jenis ancaman godaman. Beberapa perkongsian yang disampaikan di atas semoga dapat memberikan manfaat untuk kita agar keselamatan maklumat kad tidak digadai dan tumpas ke tangan orang asing.

1. http://nearfieldcommunication.org/technology.html
2. http://www.maybank2u.com.my/WebBank/pinPay-FAQ.pdf

Kad debit tidak selamat? Data senang dicuri, dakwa pakar

Posted: 17 Jan 2017 05:59 PM PST

Cip terbaru kad debit yang baru diperkenalkan awal tahun ini lebih risiko kepada kecurian data, dakwa seorang pakar keselamatan teknologi maklumat.

Kelemahan kad yang berciri payWave atau berasaskan PIN ini menggunakan gelombang dengan kemudahan transaksi pembayaran tanpa sentuh, kata Mohd Nizam Mohd Salleh kepada Harian Metro.

"Telefon pintar dilengkapi teknologi komunikasi frekuensi berkuasa tinggi jarak dekat tanpa wayar. Untuk lebih mudah difahami, kegunaannya seperti SmartTAG, apabila wang akan tolak sekiranya dikesan gelombang pada kad berkenaan, sama ada kad debit atau kad kredit.

"Penjenayah yang sudah menyedut segala maklumat kad ATM mangsa secara automatik mampu menyeleweng akaun berkenaan termasuk menggunakannya untuk membuat pembelian," katanya.

Tambah Mohd Nizam, penjenayah boleh mengesan gelombang radio urus niaga ini dalam jarak kurang semeter melalui aplikasi yang dimuatturun daripada telefon pintar.

Selepas data itu diperolehi, penjenayah boleh melakukan transaksi dengan mengimbas telefon pintarnya di mesin payWave, lapor akhbar itu lagi.

Namun pengguna masih boleh menyimpan data mereka apabila membalut kad ATM payWave dengan foil aluminium atau memiliki dompet khas yang menghalang gelombang dikesan.

Bagaimanapun presiden Persatuan Institusi Perbankan Islam Malaysia (Aibim) mempertahankan teknologi kad debit baru ini yang mempunyai ciri keselamatan tinggi dan sukar diklon.

"Apa pun sekiranya pelanggan bimbang dengan kad baharu diperkenalkan, dinasihatkan supaya pergi ke bank dan minta supaya tutupkan atau mematikan kebolehan teknologi menggunakan 'wave' di kad berkenaan," kata Datuk Mohd Redza Shah Abdul Wahid.

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT