Nuffnang

Pengikut

Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


MUKA SIAPA INI?

Posted: 25 Jul 2016 06:00 AM PDT









M.O1




MUKA MACAM

PERNAH TENGOK

TAPI SAPA?

KAH KAH KAH


-----------

TAK PERNAH BERLAKU

Posted: 25 Jul 2016 05:30 AM PDT






1MDB


KES SEJARAH

sebanyak 230 muka surat
sebanyak 36 kali nama
malaysian officail 1 disebit
tak pernah berlaku dlam
sejarah amerika harta
sebanyk 3 bilion dolar
akan dirampas
harta pablo escobar 
cartel dadah medellin  colombia
yang dirampas FBI tak sampai
3 bilion dollar
1MDB satu rompakan besar
amat besar dalam sejarah dunia



BACA INI


Attorney General Loretta E. Lynch Delivers Remarks at Press Conference Announcing Significant Kleptocracy Enforcement Action to Recover More Than $1 Billion Obtained from Corruption Involving Malaysian Sovereign Wealth Fund
WashingtonDC
United States
 ~ 
Wednesday, July 20, 2016
Remarks as prepared for delivery
Good morning, and thank you all for being here. 
Before we begin, I want to take a moment to mention Captain Robert Melton – a 17-year veteran of the Kansas City, Kansas, Police Department who was shot and killed in the line of duty yesterday while responding to a call about a drive-by shooting.  Our hearts go out to Captain Melton's family and loved ones, and to all those who are suffering in this time of grief.  This devastating loss is yet another painful reminder that our courageous officers put their lives on the line every day in order to serve the public – not only in times of heightened tensions or during ambush scenarios, but always.  The Department of Justice is committed to doing all we can to support our officers at every level and to keep them safe from harm – and we will continue to advance that work and to keep that promise even as we mourn the loss of our fallen colleague and friend.  
I'm joined today by Assistant Attorney General for the Criminal Division [Leslie] Caldwell; U.S. Attorney [Eileen] Decker of the Central District of California; FBI Deputy Director [Andrew] McCabe; and Richard Weber, Chief of Criminal Investigation at the Internal Revenue Service.  We are here to announce a significant step in our ongoing work to combat global corruption and to ensure that the United States offers no haven to those who illegally use public funds for private gain.  Today, the Department of Justice filed a civil complaint seeking to forfeit and recover more than $1 billion in assets associated with an international conspiracy to launder funds stolen from 1 Malaysia Development Berhad, or 1MDB, a company wholly owned by the government of Malaysia. 
The $1 billion in assets are just a portion of more than $3 billion that was stolen from 1MDB and laundered through American financial institutions in violation of U.S. law.  1MDB was created by the Malaysian government to promote economic development through international partnerships and foreign direct investment, with the ultimate goal of improving the well-being of the Malaysian people.  Unfortunately, a number of corrupt 1MDB officials treated this public trust as a personal bank account. 
Our complaint alleges that from 2009 through 2015, these officials and their associates conspired to misappropriate and launder billions of dollars from 1MDB.  As my colleagues will explain in further detail, the co-conspirators laundered their stolen funds through a complex web of opaque transactions and fraudulent shell companies with bank accounts in countries around the world, including Switzerland, Singapore and the United States.  The funds were then used to purchase a range of assets for the conspirators and their relatives and associates, including high-end real estate in New York and Los Angeles, artworks by Vincent Van Gogh and Claude Monet and a jet aircraft. 
Today's case is the largest single action ever brought by the department's Kleptocracy Asset Recovery Initiative, which was established by Attorney General [Eric] Holder in 2010 to forfeit the proceeds of foreign official corruption and, where possible, to use the recovered assets to benefit the people harmed.  This case, and the Kleptocracy Initiative as a whole, should serve as a sign of our firm commitment to fighting international corruption.  It should send a signal that the Department of Justice is determined to prevent the American financial system from being used as a conduit for corruption.  And it should make clear to corrupt officials around the world that we will be relentless in our efforts to deny them the proceeds of their crimes.
I want to thank the team of prosecutors and paralegals from the Criminal Division's Asset Forfeiture and Money Laundering Section and the U.S. Attorney's Office for the Central District of California, who have worked tirelessly on this matter.  I also want to thank the agents from the FBI's International Corruption Unit and the IRS's Criminal Investigations Division, who assisted them in this case.  And I am grateful to the Criminal Division's Office of International Affairs for their vital contributions.  At this time, I will turn things over to Assistant Attorney General [Leslie] Caldwell, who will speak in further detail about today's filing.  





------------

SILA KLIK IKLAN

Posted: 25 Jul 2016 04:00 AM PDT











DERMA DAPUR 

JALANAN



iKLAN
jika anda lihat 
ada iklan
sila klik iklan itu
iklan dalam blog ini
tanpa pembaca klik
ianya menjadi iklan percuma

duit dari iklan 
dihadiahkan kepada
  dapur jalanan


-----------

INI KES GLOBAL

Posted: 25 Jul 2016 02:00 AM PDT






1M.D.B



KES GLOBAL


July 25, 2016
KOMEN
Department-of-justice-1mdb
Individu yang dinamakan dalam saman sivil itu belum dibuktikan salah dan DOJ perlu ikut prosedur bagi mengesahkan wang digunakan... More ››



SAHEH BENAR

TEPAT BETUL

JIKA JO LOW

JIKA RIZA

BIARKAN SEMUA

DUIT DIRAMPAS

SEMUA RUMAH

DIRAMPAS

SEMUA HARTA

DIRAMPAS

TAK KATA APA2

KES TUTUTP

BILA HARTA

KENA RAMPAS

RIZA LAWAN

JO LOW LAWAN

MAKA SAMAN 

SIVIL JADI

KES JENAYAH

KAH KAH KAH

HANG INGAT

MACAM MANA

KAH KAH KAH




-----------------

KESEDARAN AKHIRNYA SAMPAI

Posted: 25 Jul 2016 01:00 AM PDT




KESEDARAN

SAMPAI

WALAU PUN

LAMBAT

NOTA:
sabah ada parti baru ke?

Melayu tak akan mati tanpa Umno


SHAH ALAM - Ahli Parlimen Semporna,  Shafie Apdal memberi jaminan kepada penyokongnya, Melayu Bumiputera tidak akan mati di negara ini meskipun tanpa parti kerajaan, Umno.

Beliau mengambil contoh tiga negeri yang diperintah pembangkang.

"Jangan takut, jangan bimbang, orang Melayu Bumiputera tidak akan mati tanpa Umno.

"Kelantan 20 tahun Pas pegang, DAP pegang Pulau Pinang dua penggal, di Selangor, PKR perintah dua penggal negeri itu...tak mati org Melayu," katanya ketika menyampaikan ucapan pada Majlis Aidilfitri bersamanya di Kota Belud, hari ini.

Malah, bekas Naib Presiden Umno ini juga mengingatkan rakyat Sabah agar tidak bimbang walaupun bakal banyak parti politik tumbuh di negeri tersebut.


KAH KAH KAH

woit

hang baru sedar

mana hang gi

kapal dah karam

hang baru tiba

kah kah kah

apa jadi dengan

USNO?

ini parti hang

tunggul ada tak?




------------

SATU TEORI

Posted: 24 Jul 2016 11:30 PM PDT




  INI MAK DIA
riza nyuruk bawah kopek mak dia!! tak ingat ke mcmana dia sorokkan bakal menantu dia dulu? on BERITA BAIK DARI FBI
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/25/16



-------------

BAYANGKAN DUIT 42 BILLION RINGGIT

Posted: 24 Jul 2016 10:30 PM PDT







1MDB




DUIT LESAP 

42B RINGGIT

BAYANGKAN

DENGAN DUIT

SEBANYAK INI 

KITA BOLEH:























-------------

TUGAS MESTI DIBERES

Posted: 24 Jul 2016 10:00 PM PDT








SALUT

ABU KASSIM

SYABAS!


1MDB: Abu Kassim sahkan SPRM bekerjasama dengan FBI

 | July 24, 2016
Pihaknya sedang menyiasat seorang ahli perniagaan yang dikatakan menipu 1MDB, dan turut terlibat pengubahan wang haram sebelum membawanya ke Amerika Syarikat.





KOTA BHARU: Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Abu Kassim Mohamed hari ini mengesahkan agensi berkenaan menjalin kerjasama dengan Biro Siasatan Persekutuan (FBI) Amerika Syarikat berhubung siasatan terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Beliau berkata pihaknya sedang menyiasat seorang ahli perniagaan yang dikatakan menipu 1MDB, dan turut terlibat dengan pengubahan wang haram sebelum membawanya ke Amerika Syarikat.
"Oleh itu, pihak Amerika Syarikat meminta pertolongan dan kita hanya menjalankan kerja sepertimana digalakkan dalam Konvensyen Pencegahan Rasuah Pertubuhan Bangsa Bersatu.
"(Di bawah konvensyen itu)…mana-mana agensi perlu memberi kerjasama dan sokongan apabila berdepan dengan jenayah melibatkan beberapa negara," katanya ketika ditemui pemberita semasa lawatan kerja ke pejabat SPRM Kelantan di sini, hari ini.


KAH KAH KAH

PATUTLAH

BUAH PINGGANG

HANG KENA

TARIK KELUAR

HANG DIHANTAR

KE AMERIKA

KAH KAH KAH

INI KESAHNYA

TERUS KENA

BERHENTI


-----------

BILA NAK HANTAR JIN KE AMERIKA?

Posted: 24 Jul 2016 09:39 PM PDT








TAK KENAL
Hoi Hisham, kalau xkenal Harun Din xyah perli2. Aku rasa dlm badan ko tu bnyk jin, bwk2la bertaubat dan berubat. Rakyah menyampah BN, menyampah jugak dgn PH. Pikir2la... on HANTAR JIN KE AMERIKA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/24/16

BAWA DEDAK
Suruh jin bawa dedak bagi kat Loretta..kih3 Sebelum ini aku fikir kemasukan 'ulamak' dalam parti PAS akan meningkatkan imej Melayu dan Islam. Rupa2nya bila puak-puak 'Ualamak Kinon..' 

masuk PAS..terus menjatuhkan dan memalukan imej Islam dan Melayu. Pergi mampos la 'Ulamak-Ulamak Dedak'. Hati dan perangai kau orang semua lebih teruk dari Yahudi. on HANTAR JIN KE AMERIKA
Anonymous
on 7/24/16

LESEN BAWAK BAS
Bole .. Arun Jin bole hayak jin ke amarika, tapi tunggu dio dapek lesen bawak kapatorobang dulu. Lesen bawak bas dio ado .. ingat dio ponah hayak jin satu bas dulu. on HANTAR JIN KE AMERIKA
panglimo potaseh
on 7/24/16

JIN-MAN
Jangan tanya tanya lah JIN-MAN mesti dah buat kerja nya kan JIN yang pergi Amerika Spesial punya , KONTOL macam NIGERIA lah baru boleh lembik kan hati pompuan tuh Bukan main main wokay JIN terbang pakai JUBAH lah SERBAN KILO TUTUP KONTOL tak bagi jatuh ke laut Cuba tanya SI SOTONG , SERBAN KILO ada mana pergi ???? Mereka kan GENG !!!!! on HANTAR JIN KE AMERIKA
Anonymous
on 7/24/16

LANGKAH SEBERANG LAUT
Jin ternakan harong deng tak boleh langkah seberang laut, kalau pegi sana ilmu diorang tawar. Lagipun itu semua jin melayu, dey spik no inglishh so guane nak lobi loretta? Nak guna khidmat jin utk lembutkan hati loretta, harong deng yg kena terbang ke US, tangkap jin omputih, 

sumbat kat institut penjinakan jin, ajar diorang baca injil lepas tu baru boleh guna khidmat jin. Proses tu lama, sama mcm proses pendidikan di malaya. Sijil 1 tahun, diploma 3 thn dan seterusnya. Nak hantar lembutkan hati loretta sekurang2nya jin tu kena ada PhD in Catholic study. Sempat ke??? on HANTAR JIN KE AMERIKA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 7/24/1




------------

BUNYI SUARA KATAK

Posted: 24 Jul 2016 09:00 PM PDT








MO1



SIAPA DIA

MALAYSIA

OFFICIAL 1

MUNGKINKAH

SALEH KEROUK

KERANA NAMA

MACAM BUNYI

SUARA KATAK

SAJE TANYA 

JANGAN MARAH





----------

ALHUSSEYN

0
sumber :-

ALHUSSEYN


Najib perlu bertanggungjawab membersihkan nama "Malaysian Official 1"

Posted: 25 Jul 2016 07:52 AM PDT

PUTRAJAYA, 25 Jul ― Kerajaan mahu individu yang dinamakan dalam laporan Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat bertindak membersihkan nama masing-masing bagi memastikan tiada penyalahgunaan wang rakyat berlaku seperti dilaporkan.

 Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan mengambil serius laporan DoJ itu dan sedia memberi kerjasama sepenuhnya kepada semua pihak dalam siasatan.

 "Sebab itu bila keluar laporan DOJ, kerajaan tetap memandang berat perkara tersebut dan mahu supaya siapa yang dinamakan itu ambil tanggungjawab bersihkan nama mereka, pastikan tiada wang rakyat disalahgunakan. - Baca lagi di sini

  Mungkin Najib sendiri belum baca lagi laporan tindakan undang-undang DoJ yang bukan sahaja telah menamakan anak tirinya, Riza dan Jho Low ; malah laporan itu juga turut melibatkan orang yang dinamakan sebagai "Malaysian Official 1". Sila klik

  Siapakah "Malaysian Official 1" itu? Harap Najib sendiri memandang berat perkara tersebut dan ambil tanggungjawab membersihkan nama "Malaysian Official 1"

Najib Pariah Antarabangsa, kata John Malot, bekas duta US ke Malaysia

Posted: 25 Jul 2016 03:31 AM PDT

John Malott, dalam ulasannya telah menyenaraikan langkah-langkah seterusnya yang akan diambil oleh DoJ AS. Adalah doktrin dasar luar bahawa Amerika Syarikat tidak akan mendakwa seorang pemimpin yang sedang berkuasa, kecuali bagi jenayah yang amat serius terhadap kemanusiaan seperti pembunuhan beramai-ramai. Saya dapati menarik terutamanya pendapatnya mengenai Rosmah yang tidak dapat membeli-belah lagi untuk barangan mewah kerana syarikat-syarikat berjenama tidak mahu terlibat dalam pengubahan wang haram.

  Apa yang John Malott tulis akan menjadikan mereka yang berkuasa tidak dapat nyenyak tidur malam. Komen beliau tidak boleh dipandang ringan kerana dia adalah bekas Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia.

  KOMEN 

  Sesetengah orang terkejut apabila saya berkata bahawa rampasan kerajaan Amerika Syarikat dalam aset - kondominium, rumah-rumah besar, hotel, dan kerja seni - semua yang telah dibeli dengan wang yang dicuri daripada 1MDB dan rakyat Malaysia - adalah hanya permulaan.

 Memang benar. Ada banyak lagi yang akan datang.

  Akan ada dakwaan jenayah , kemungkinan besar termasuk Riza Aziz dan Jho Low, yang kedua-duanya adalah sangat berkait rapat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. 

  Akan ada di nyatakan dalam suatu pendakwaan jenayah masa depan yang "unindicted bersama-konspirator," yang kini dikenali sebagai 'Malaysian Official 1'. Apabila dia tidak lagi ada di pejabat, dia akan didakwa di Amerika Syarikat.

  Berikut adalah beberapa kemungkinan tentang apa yang berlaku seterusnya di sebelah AS. Kerajaan AS telah merampas aset-aset ini, atau meminta kerajaan lain, seperti Switzerland dan UK, untuk membinasakan mereka.

  Jadi sekarang anak tiri Najib, Riza dan penasihat rapat beliau Jho Low tidak boleh menjual apa-apa atau cuba untuk mendapatkan wang mereka daripada Amerika Syarikat atau negara-negara lain. Mereka telah disekat.

  Di bawah undang-undang AS, langkah seterusnya adalah untuk Aziz, Jho Low, dan lain-lain untuk mencuba dan membuktikan di mahkamah bahawa aset yang dirampas daripada mereka benar-benar telah dibeli dengan wang mereka sendiri - dan bukan dari dana dicuri dari 1MDB.

  Sudah tentu, mereka tidak dapat membuktikannya. Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dan Jabatan Keadilan (DoJ) pemfailan adalah teliti, menyeluruh, dan benar-benar profesional. Bukti-bukti yang semua ada. Ia juga termasuk transkrip panggilan telefon wiretapped daripada Jho Low panik bercakap dengan bank beliau.

  Terima kasih kepada FBI dan DoJ, ia begitu jelas. Kita tahu dari mana wang itu datang. Ia telah dicuri daripada rakyat Malaysia, melalui 1MDB.

Wang anda, bukan milik kita.

  Seperti Amerika Syarikat Peguam Negara Loretta Lynch dan yang lain berkata banyak kali, wang itu dicuri daripada rakyat Malaysia. Aset milik mereka.

  Jadi, kerajaan AS akan memegang semua aset yang disita - hartanah, lukisan, hak untuk 'Wolf of Wall Street', dan lain-lain - sebagai amanah bagi pihak rakyat Malaysia, yang dari mana wang itu dicuri.

  Aset itu tidak akan menjadi hak kepunyaan kerajaan Amerika Syarikat.

  (Bagaimana ironis bahawa Peguam Negara Amerika Syarikat seolah-olah mengambil berat lebih lanjut mengenai kecurian ini daripada Peguam Negara Malaysia ini ...)

  Dalam pada itu, kerajaan AS akan menyewakan kondo Aziz di New York dan rumah Beverly Hills beliau. Ia akan mengambil alih pengurusan hotel-hotel di New York dan Beverly Hills yang telah dibeli oleh Jho Low dengan wang yang dicuri.

  Kerajaan AS akan mengumpul keuntungan daripada semua jualan masa depan DVD dan hak TV 'The Wolf of Wall Street'. The Monet dan Van Gogh lukisan akan dipamerkan di suatu tempat, supaya semua orang boleh menikmati. Dan sebagainya. 

 Dan semua keuntungan yang diperoleh akan diamanahkan kepada kerajaan Amerika Syarikat bagi pihak rakyat Malaysia. Ia adalah wang anda, bukan milik kita.

  Bagaimana pula dengan anak Rosmah, Riza?

  Riza tidak lama lagi akan kehilangan tempat tinggal. Kerajaan AS telah merampas rumah beliau.

  Dalam usaha untuk menyelamatkan dirinya dan filem ia punyai dalam pengeluaran (termasuk filem baru mengenai George Washington, yang dibintangi oleh Leonardo DiCaprio), saya meramalkan bahawa Red Granite akan menyingkirkan Aziz.

  Jadi Aziz akan menganggur juga.

  Apabila kerajaan AS memfail tuduhan jenayah terhadap Aziz (dan saya pasti mereka akan), mereka akan meminta mahkamah untuk merampas pasport supaya dia tidak boleh meninggalkan Amerika Syarikat.

  Kedutaan Besar Malaysia di Washington boleh cuba untuk menipu kerajaan AS dan mengeluarkan pasport baru kepada Aziz, dengan nombor baru, supaya dia boleh meninggalkan negara ini. Pada ketika itu, kita akan melihat bagaimana cekap kerajaan AS menangani hal ini.

  Jika kerajaan Malaysia meminta aset yang disita dipindahkan kembali kepada mereka, kerajaan AS akan berbuat demikian.

  Tetapi apakah Najib akan berbuat demikian? Tidak. Jika Najib meminta wang kembali, ia bermakna bahawa dia mengakui bahawa wang itu dicuri daripada dana pembangunan yang diketuainya, bahawa wang yang dicuri pergi ke anak tiri dan beliau beliau "penasihat" Jho Low, dan bahawa dia telah berbohong tentang ini kepada rakyat Malaysia sejak sekian lama.

  Jadi, sudah tentu dia tidak akan berbuat demikian.

  Meminta kembali wang itu perlu menunggu bagi seorang perdana menteri akan datang.

  Dan mengapa Najib mahu meminta "untuk kembalikan wang," apabila dia dan keluarganya dan kroni sudah menerimanyanya - atau telah menghabiskannya? 

  Pariah antarabangsa.

  Dari sudut pandangan antarabangsa, ini adalah penamat bagi Najib. Beliau adalah seorang pariah antarabangsa. Dunia kini menganggap dirinya seorang penjahat. Beliau adalah penipu. Dunia tidak akan mahu apa-apa kaitan dengan dia lagi. Dia tidak akan dialu-alukan di mana-mana sahaja. Apabila dia bercakap kepada Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu nanti, akan ada hanya 30 atau lebih orang di dalam bilik, kebanyakannya rakyat Malaysia. Pemimpin lain akan malu untuk dilihat dengan dia, untuk bersalaman dengan beliau, untuk diambil gambar dengannya.

  Bagi Rosmah, kemudahan kredit beliau di Hermes dan Tiffany dan di tempat lain kini terputus. Kedai-kedai mewah kini tahu wang itu bukan miliknya. Ia telah dicuri dari rakyat Malaysia. Mereka tidak mahu bersubahat dalam pengubahan wang haram antarabangsa. Mereka mempunyai reputasi mereka sendiri untuk dilindungi.

  Itulah bagaimana dunia akan bertindak balas. Tetapi bagaimana rakyat Malaysia akan bertindak balas? Adakah Najib akan terlepas di Malaysia?

  Sesungguhnya saya bimbang bahawa jawapannya adalah ya. Jika ya, ia bermakna bahawa Malaysia kini berada dalam Mugabe-Land.

  Ketua Polis Negara (KPN) berkata bahawa kerajaan AS tidak pernah meminta kerjasama daripada kerajaan Malaysia dalam siasatan mereka. Namun kedua-dua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan FBI telah berkata bahawa mereka bekerjasama dengan satu sama lain dalam penyiasatan ini. Ketua Polis Negara mengetahui kebenaran ini, jadi mengapa dia mengatakan sebaliknya? Mengapa dia berbohong?

  Peguam Negara Malaysia mengatakan bahawa ini adalah semua spekulasi dan sindiran, dan bahawa tidak ada bukti tuduhan kerajaan AS. Namun kerajaan Amerika Syarikat telah mengeluarkan sangat teliti, profesional, dan terperinci 136-halaman memfailkan bukti dengan mahkamah. Ia adalah di sana untuk Peguam Negara ...

  Mengapa dia berbohong?

  Selagi Ketua Polis Negara dan Peguam Negara Malaysia terus menafikan kebenaran dalam menghadapi fakta-fakta yang sangat nyata, kami tahu kemana arahnya nanti.

  Ironinya adalah, iaitu kerajaan Amerika Syarikat - FBI dan Peguam Negara US - yang melakukan kerja yang Ketua Polis Negara dan Peguam Negara Malaysia harus lakukan.

  Seperti AG Lynch Amerika Syarikat berkata, ini adalah wang rakyat Malaysia. Ia bukan hak kepunyaan Amerika.

  Kami mahu memberikan kembali kepada anda.

 John Malott adalah bekas duta Amerika Syarikat ke Malaysia.~ sumber

1MDB: Campurtangan Amerika atau Kebodohon Penyangak?

Posted: 24 Jul 2016 05:36 PM PDT

 1MDB: Adakah Ianya Campurtangan Amerika atau Kebodohon Penyangak? Mari Kita Fikirkan.

 Nota: Kongsikanlah apa yang ditulis dengan rakan-rakan. Janganlah mudah menerima hujah bahawa ianya campurtangan asing tanpa memahami konteks tindakan Amerika tersebut.

 1. Secara peribadi, saya amat tidak bersetuju dengan dasar campurtangan Amerika Syarikat di negara-negara lain didunia ini. Ianya sekadar menyerlahkan sikap mereka yang cuba menjadi Sherif dunia. 

2. Apatah lagi sebarang campurtangan di tanahair tercinta, Malaysia. 

3. Selepas Jabatan Keadilan Amerika mengeluarkan tuntutan terhadap aset-aset yang dibeli menggunakan wang 1MDB, jentera propaganda BN memainkan sentiment bahawa tindakan tersebut adalah satu campurtangan Amerika dalam urusan Malaysia. 

4. Saya tersentak melihat kedangkalan jentera propaganda ini. 

5. Tindakan Jabatan Keadilan Amerika tersebut bukanlah satu campurtangan dalam urusan Malaysia. Sebaliknya ianya adalah usaha untuk mempertahankan tadbir urus sistem kewangan mereka. 

6. Dari tuntutan Jabatan Keadilan Amerika tersebut jelas bahawa wang yang disalur keluar dari 1MDB telah melalui sistem kewangan Amerika Syarikat. Wang ini digunakan untuk membeli pelbagai jenis aset termasuklah hartanah dan kapal terbang peribadi. 

7. Perlu diingat, wang tersebut bukannya dibawa menggunakan kapal, lori atau kapal selam. Sebaliknya ia telah disalurkan melalui sistem perbankan dan kewangan Amerika. 

8. Transaksi melalui sistem perbankan adalah transaksi yang paling mudah dikesan. Ianya akan meninggalkan jejak audit yang boleh diikuti dari mula wang tersebut melalui sistem perbankan sehingga ianya digunakan. 

9. Dalam kes aset-aset yang disebut oleh Jabatan Keadilan Amerika, tentunya pembelian aset-aset ini tidak dibuat dengan menggunakan wang tunai yang dibawa dengan lori atau kapal. Sebaliknya ianya menggunakan pelbagai instrumen kewangan seperti cek atau kad kredit. 

10. Ianya memudahkan penyiasatan oleh pelbagai pihak, termasuklah agensi-agensi kerajaan Amerika. Mereka tidak perlu merujuk kepada 1MDB untuk mengetahui pergerakan wang didalam sistem kewangan Amerika. Ini kerana, apabila wang tersebut disalur keluar dari akaun 1MDB kepada pihak lain (yang bukan entiti 1MDB), pergerakan maka wang tersebut boleh dijejaki dengan mudah walaupun tanpa bantuan 1MDB. 

11. Sejarah telah membuktikan bahawa Amerika Syarikat sentiasa berusaha keras untuk mempertahankan ketelusan dan tadbir urus sistem kewangan dan korporat mereka. 

12. Didalam salah satu kes penyelewengan korporat terbesar di Amerika iaitu skandal Enron yang terdedah pada tahun 2001, CEOnya Jeffry Skilling telah didapati bersalah dan dipenjarakan selama 24 tahun (sebelum dikurangkan kepada 14 tahun). 

13. Selepas skandal Enron, kerajaan Amerika Syarikat telah melakukan perubahan besar-besaran kepada sistem kewangan dan korporat mereka. 

14. Satu undang-undang baru, Sarbanes-Oxley Act diperkenalkan pada tahun 2002. Akta ini adalah antara perubahan terbesar yang pernah dibuat kepada sistem tadbir urus korporat dan kewangan Amerika Syarikat. 

15. Pada tahun 2008 pula, bekas Pengerusi Bukan Eksekutif NASDAQ yang juga pengasas Madoff Investment Securities telah ditangkap kerana didapati bersalah menganjurkan skim cepat kaya terbesar di Amerika. Beliau telah dihukum penjara untuk 150 tahun! Perlu diketahui bahawa Madoff juga seorang Yahudi. 

16. Selepas krisis kewangan Amerika yang bermula pada tahun 2008, kerajaan Amerika memperkenalkan Dodd Frank Act pada 2010. Ianya merupakan perubahan paling besar kepada undang-undang dalam sistem kewangan Amerika sejak Great Depression. 

17. Contoh-contoh diatas menunjukkan bahawa kerajaan Amerika Syarikat amat mengambil berat akan ketelusan dan tadbir urus sistem keewangan mereka. 

18. Jadi, apabila wang milik 1MDB di salurkan melalui sistem kewangan mereka dan digunakan untuk membeli pelbagai aset peribadi pihak tertentu, maka tentunya pihak berkuasa Amerika akan mengambil tindakan terhadap "kleptocracy" ini. 

19. Oleh itu, hujah bahawa tidakan Amerika berkaitan dengan 1MDB adalah satu campurtangan asing dalam ehwal dalaman Malaysia adalah satu hujah yang dangkal. 

20. Samalah juga tindakan kita mengambil tindakan terhadap rakyat asing yang terlibat dengan jenayah di Malaysia. Ianya tidak bermakna kita campurtangan dalam urusan dalaman negara asal penjenayah tersebut. Kita bertindak kerana mempertahankan keamanan dan kententeraman negara. 

21. Jadi, fikirkanlah. Apakah tindakan Amerika tersebut adalah satu campurtangan asing atau satu tindakan yang diambil kerana kebodohan penyangak yang menggunakan sistem kewangan Amerika dengan harapan tiada pihak yang akan dapat mengesannya!

Radzi Jidin
23 Julai 2016, 8:40 malam
Hobart Australia ~ sumber

Kerabu Bersuara ®

0
sumber :-

Kerabu Bersuara ®


Isu Budak Perempuan Gelenyar Bercukur Kening?

Posted: 24 Jul 2016 04:42 PM PDT



SUMBER DARI MAKCIK SAYA; SALAH SEORANG GURU SEKOLAH TERSEBUT:

Budak ni tahun lepas terkehel leher akibat jatuh dalam bilik air setelah bergaduh ngn mak dia sebab suka keluar malam balik tengah malam.

Hari Selasa:
semua yang pakai baju ketat di denda kerana pengetua tercabar dengan ejekan budak perempuan ni "kenapa sy sorang yg di tangkap? Org lain pun ade pakai baju ketat". Pengetua bengang dan arahkan cikgu cari budak2 tingkatan3 yg lain.

Cikgu menangkap lalu transfer pelajar2 bermasalah tu kepada ustazah Huslin. Semua pelajar dikenakan denda yg sama; iaitu ustazah pegang kedua2 belah pipi dan tepuk (3x) kedua-dua belah mereka. Semua sama rata.

Hari Rabu:
Budak perempuan ni MC.

Hari Khamis:
Dia datang seperti biasa dan kembali aktif takda masalah apa pun. Siap menyindir cikgu yg tangkap dia sebab baju ketat dan tak ada butang di lengan; "cikguu... Saya dh pakai baju besarrr hari niii..." Berlalu pergi dengan hilai tawa sinis.

Hari Jumaat:
Budak perempuan bermasalah ni mengadu sakit leher. It could be anything though.. Nak di jadilan cerita, dia kaitkan ustazah tu. Eh, elok jer leher dia masa datang sekolah hari khamis..? Salah bantal kot 😂

Katanya ada mengadu muntah2 pula. Elok kasi pregnancy test pulak.

-CP-

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT