Isnin, 25 Julai 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Najib perlu bertanggungjawab membersihkan nama "Malaysian Official 1"

Posted: 25 Jul 2016 07:52 AM PDT

PUTRAJAYA, 25 Jul ― Kerajaan mahu individu yang dinamakan dalam laporan Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat bertindak membersihkan nama masing-masing bagi memastikan tiada penyalahgunaan wang rakyat berlaku seperti dilaporkan.

 Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan mengambil serius laporan DoJ itu dan sedia memberi kerjasama sepenuhnya kepada semua pihak dalam siasatan.

 "Sebab itu bila keluar laporan DOJ, kerajaan tetap memandang berat perkara tersebut dan mahu supaya siapa yang dinamakan itu ambil tanggungjawab bersihkan nama mereka, pastikan tiada wang rakyat disalahgunakan. - Baca lagi di sini

  Mungkin Najib sendiri belum baca lagi laporan tindakan undang-undang DoJ yang bukan sahaja telah menamakan anak tirinya, Riza dan Jho Low ; malah laporan itu juga turut melibatkan orang yang dinamakan sebagai "Malaysian Official 1". Sila klik

  Siapakah "Malaysian Official 1" itu? Harap Najib sendiri memandang berat perkara tersebut dan ambil tanggungjawab membersihkan nama "Malaysian Official 1"

Najib Pariah Antarabangsa, kata John Malot, bekas duta US ke Malaysia

Posted: 25 Jul 2016 03:31 AM PDT

John Malott, dalam ulasannya telah menyenaraikan langkah-langkah seterusnya yang akan diambil oleh DoJ AS. Adalah doktrin dasar luar bahawa Amerika Syarikat tidak akan mendakwa seorang pemimpin yang sedang berkuasa, kecuali bagi jenayah yang amat serius terhadap kemanusiaan seperti pembunuhan beramai-ramai. Saya dapati menarik terutamanya pendapatnya mengenai Rosmah yang tidak dapat membeli-belah lagi untuk barangan mewah kerana syarikat-syarikat berjenama tidak mahu terlibat dalam pengubahan wang haram.

  Apa yang John Malott tulis akan menjadikan mereka yang berkuasa tidak dapat nyenyak tidur malam. Komen beliau tidak boleh dipandang ringan kerana dia adalah bekas Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia.

  KOMEN 

  Sesetengah orang terkejut apabila saya berkata bahawa rampasan kerajaan Amerika Syarikat dalam aset - kondominium, rumah-rumah besar, hotel, dan kerja seni - semua yang telah dibeli dengan wang yang dicuri daripada 1MDB dan rakyat Malaysia - adalah hanya permulaan.

 Memang benar. Ada banyak lagi yang akan datang.

  Akan ada dakwaan jenayah , kemungkinan besar termasuk Riza Aziz dan Jho Low, yang kedua-duanya adalah sangat berkait rapat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. 

  Akan ada di nyatakan dalam suatu pendakwaan jenayah masa depan yang "unindicted bersama-konspirator," yang kini dikenali sebagai 'Malaysian Official 1'. Apabila dia tidak lagi ada di pejabat, dia akan didakwa di Amerika Syarikat.

  Berikut adalah beberapa kemungkinan tentang apa yang berlaku seterusnya di sebelah AS. Kerajaan AS telah merampas aset-aset ini, atau meminta kerajaan lain, seperti Switzerland dan UK, untuk membinasakan mereka.

  Jadi sekarang anak tiri Najib, Riza dan penasihat rapat beliau Jho Low tidak boleh menjual apa-apa atau cuba untuk mendapatkan wang mereka daripada Amerika Syarikat atau negara-negara lain. Mereka telah disekat.

  Di bawah undang-undang AS, langkah seterusnya adalah untuk Aziz, Jho Low, dan lain-lain untuk mencuba dan membuktikan di mahkamah bahawa aset yang dirampas daripada mereka benar-benar telah dibeli dengan wang mereka sendiri - dan bukan dari dana dicuri dari 1MDB.

  Sudah tentu, mereka tidak dapat membuktikannya. Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dan Jabatan Keadilan (DoJ) pemfailan adalah teliti, menyeluruh, dan benar-benar profesional. Bukti-bukti yang semua ada. Ia juga termasuk transkrip panggilan telefon wiretapped daripada Jho Low panik bercakap dengan bank beliau.

  Terima kasih kepada FBI dan DoJ, ia begitu jelas. Kita tahu dari mana wang itu datang. Ia telah dicuri daripada rakyat Malaysia, melalui 1MDB.

Wang anda, bukan milik kita.

  Seperti Amerika Syarikat Peguam Negara Loretta Lynch dan yang lain berkata banyak kali, wang itu dicuri daripada rakyat Malaysia. Aset milik mereka.

  Jadi, kerajaan AS akan memegang semua aset yang disita - hartanah, lukisan, hak untuk 'Wolf of Wall Street', dan lain-lain - sebagai amanah bagi pihak rakyat Malaysia, yang dari mana wang itu dicuri.

  Aset itu tidak akan menjadi hak kepunyaan kerajaan Amerika Syarikat.

  (Bagaimana ironis bahawa Peguam Negara Amerika Syarikat seolah-olah mengambil berat lebih lanjut mengenai kecurian ini daripada Peguam Negara Malaysia ini ...)

  Dalam pada itu, kerajaan AS akan menyewakan kondo Aziz di New York dan rumah Beverly Hills beliau. Ia akan mengambil alih pengurusan hotel-hotel di New York dan Beverly Hills yang telah dibeli oleh Jho Low dengan wang yang dicuri.

  Kerajaan AS akan mengumpul keuntungan daripada semua jualan masa depan DVD dan hak TV 'The Wolf of Wall Street'. The Monet dan Van Gogh lukisan akan dipamerkan di suatu tempat, supaya semua orang boleh menikmati. Dan sebagainya. 

 Dan semua keuntungan yang diperoleh akan diamanahkan kepada kerajaan Amerika Syarikat bagi pihak rakyat Malaysia. Ia adalah wang anda, bukan milik kita.

  Bagaimana pula dengan anak Rosmah, Riza?

  Riza tidak lama lagi akan kehilangan tempat tinggal. Kerajaan AS telah merampas rumah beliau.

  Dalam usaha untuk menyelamatkan dirinya dan filem ia punyai dalam pengeluaran (termasuk filem baru mengenai George Washington, yang dibintangi oleh Leonardo DiCaprio), saya meramalkan bahawa Red Granite akan menyingkirkan Aziz.

  Jadi Aziz akan menganggur juga.

  Apabila kerajaan AS memfail tuduhan jenayah terhadap Aziz (dan saya pasti mereka akan), mereka akan meminta mahkamah untuk merampas pasport supaya dia tidak boleh meninggalkan Amerika Syarikat.

  Kedutaan Besar Malaysia di Washington boleh cuba untuk menipu kerajaan AS dan mengeluarkan pasport baru kepada Aziz, dengan nombor baru, supaya dia boleh meninggalkan negara ini. Pada ketika itu, kita akan melihat bagaimana cekap kerajaan AS menangani hal ini.

  Jika kerajaan Malaysia meminta aset yang disita dipindahkan kembali kepada mereka, kerajaan AS akan berbuat demikian.

  Tetapi apakah Najib akan berbuat demikian? Tidak. Jika Najib meminta wang kembali, ia bermakna bahawa dia mengakui bahawa wang itu dicuri daripada dana pembangunan yang diketuainya, bahawa wang yang dicuri pergi ke anak tiri dan beliau beliau "penasihat" Jho Low, dan bahawa dia telah berbohong tentang ini kepada rakyat Malaysia sejak sekian lama.

  Jadi, sudah tentu dia tidak akan berbuat demikian.

  Meminta kembali wang itu perlu menunggu bagi seorang perdana menteri akan datang.

  Dan mengapa Najib mahu meminta "untuk kembalikan wang," apabila dia dan keluarganya dan kroni sudah menerimanyanya - atau telah menghabiskannya? 

  Pariah antarabangsa.

  Dari sudut pandangan antarabangsa, ini adalah penamat bagi Najib. Beliau adalah seorang pariah antarabangsa. Dunia kini menganggap dirinya seorang penjahat. Beliau adalah penipu. Dunia tidak akan mahu apa-apa kaitan dengan dia lagi. Dia tidak akan dialu-alukan di mana-mana sahaja. Apabila dia bercakap kepada Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu nanti, akan ada hanya 30 atau lebih orang di dalam bilik, kebanyakannya rakyat Malaysia. Pemimpin lain akan malu untuk dilihat dengan dia, untuk bersalaman dengan beliau, untuk diambil gambar dengannya.

  Bagi Rosmah, kemudahan kredit beliau di Hermes dan Tiffany dan di tempat lain kini terputus. Kedai-kedai mewah kini tahu wang itu bukan miliknya. Ia telah dicuri dari rakyat Malaysia. Mereka tidak mahu bersubahat dalam pengubahan wang haram antarabangsa. Mereka mempunyai reputasi mereka sendiri untuk dilindungi.

  Itulah bagaimana dunia akan bertindak balas. Tetapi bagaimana rakyat Malaysia akan bertindak balas? Adakah Najib akan terlepas di Malaysia?

  Sesungguhnya saya bimbang bahawa jawapannya adalah ya. Jika ya, ia bermakna bahawa Malaysia kini berada dalam Mugabe-Land.

  Ketua Polis Negara (KPN) berkata bahawa kerajaan AS tidak pernah meminta kerjasama daripada kerajaan Malaysia dalam siasatan mereka. Namun kedua-dua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan FBI telah berkata bahawa mereka bekerjasama dengan satu sama lain dalam penyiasatan ini. Ketua Polis Negara mengetahui kebenaran ini, jadi mengapa dia mengatakan sebaliknya? Mengapa dia berbohong?

  Peguam Negara Malaysia mengatakan bahawa ini adalah semua spekulasi dan sindiran, dan bahawa tidak ada bukti tuduhan kerajaan AS. Namun kerajaan Amerika Syarikat telah mengeluarkan sangat teliti, profesional, dan terperinci 136-halaman memfailkan bukti dengan mahkamah. Ia adalah di sana untuk Peguam Negara ...

  Mengapa dia berbohong?

  Selagi Ketua Polis Negara dan Peguam Negara Malaysia terus menafikan kebenaran dalam menghadapi fakta-fakta yang sangat nyata, kami tahu kemana arahnya nanti.

  Ironinya adalah, iaitu kerajaan Amerika Syarikat - FBI dan Peguam Negara US - yang melakukan kerja yang Ketua Polis Negara dan Peguam Negara Malaysia harus lakukan.

  Seperti AG Lynch Amerika Syarikat berkata, ini adalah wang rakyat Malaysia. Ia bukan hak kepunyaan Amerika.

  Kami mahu memberikan kembali kepada anda.

 John Malott adalah bekas duta Amerika Syarikat ke Malaysia.~ sumber

1MDB: Campurtangan Amerika atau Kebodohon Penyangak?

Posted: 24 Jul 2016 05:36 PM PDT

 1MDB: Adakah Ianya Campurtangan Amerika atau Kebodohon Penyangak? Mari Kita Fikirkan.

 Nota: Kongsikanlah apa yang ditulis dengan rakan-rakan. Janganlah mudah menerima hujah bahawa ianya campurtangan asing tanpa memahami konteks tindakan Amerika tersebut.

 1. Secara peribadi, saya amat tidak bersetuju dengan dasar campurtangan Amerika Syarikat di negara-negara lain didunia ini. Ianya sekadar menyerlahkan sikap mereka yang cuba menjadi Sherif dunia. 

2. Apatah lagi sebarang campurtangan di tanahair tercinta, Malaysia. 

3. Selepas Jabatan Keadilan Amerika mengeluarkan tuntutan terhadap aset-aset yang dibeli menggunakan wang 1MDB, jentera propaganda BN memainkan sentiment bahawa tindakan tersebut adalah satu campurtangan Amerika dalam urusan Malaysia. 

4. Saya tersentak melihat kedangkalan jentera propaganda ini. 

5. Tindakan Jabatan Keadilan Amerika tersebut bukanlah satu campurtangan dalam urusan Malaysia. Sebaliknya ianya adalah usaha untuk mempertahankan tadbir urus sistem kewangan mereka. 

6. Dari tuntutan Jabatan Keadilan Amerika tersebut jelas bahawa wang yang disalur keluar dari 1MDB telah melalui sistem kewangan Amerika Syarikat. Wang ini digunakan untuk membeli pelbagai jenis aset termasuklah hartanah dan kapal terbang peribadi. 

7. Perlu diingat, wang tersebut bukannya dibawa menggunakan kapal, lori atau kapal selam. Sebaliknya ia telah disalurkan melalui sistem perbankan dan kewangan Amerika. 

8. Transaksi melalui sistem perbankan adalah transaksi yang paling mudah dikesan. Ianya akan meninggalkan jejak audit yang boleh diikuti dari mula wang tersebut melalui sistem perbankan sehingga ianya digunakan. 

9. Dalam kes aset-aset yang disebut oleh Jabatan Keadilan Amerika, tentunya pembelian aset-aset ini tidak dibuat dengan menggunakan wang tunai yang dibawa dengan lori atau kapal. Sebaliknya ianya menggunakan pelbagai instrumen kewangan seperti cek atau kad kredit. 

10. Ianya memudahkan penyiasatan oleh pelbagai pihak, termasuklah agensi-agensi kerajaan Amerika. Mereka tidak perlu merujuk kepada 1MDB untuk mengetahui pergerakan wang didalam sistem kewangan Amerika. Ini kerana, apabila wang tersebut disalur keluar dari akaun 1MDB kepada pihak lain (yang bukan entiti 1MDB), pergerakan maka wang tersebut boleh dijejaki dengan mudah walaupun tanpa bantuan 1MDB. 

11. Sejarah telah membuktikan bahawa Amerika Syarikat sentiasa berusaha keras untuk mempertahankan ketelusan dan tadbir urus sistem kewangan dan korporat mereka. 

12. Didalam salah satu kes penyelewengan korporat terbesar di Amerika iaitu skandal Enron yang terdedah pada tahun 2001, CEOnya Jeffry Skilling telah didapati bersalah dan dipenjarakan selama 24 tahun (sebelum dikurangkan kepada 14 tahun). 

13. Selepas skandal Enron, kerajaan Amerika Syarikat telah melakukan perubahan besar-besaran kepada sistem kewangan dan korporat mereka. 

14. Satu undang-undang baru, Sarbanes-Oxley Act diperkenalkan pada tahun 2002. Akta ini adalah antara perubahan terbesar yang pernah dibuat kepada sistem tadbir urus korporat dan kewangan Amerika Syarikat. 

15. Pada tahun 2008 pula, bekas Pengerusi Bukan Eksekutif NASDAQ yang juga pengasas Madoff Investment Securities telah ditangkap kerana didapati bersalah menganjurkan skim cepat kaya terbesar di Amerika. Beliau telah dihukum penjara untuk 150 tahun! Perlu diketahui bahawa Madoff juga seorang Yahudi. 

16. Selepas krisis kewangan Amerika yang bermula pada tahun 2008, kerajaan Amerika memperkenalkan Dodd Frank Act pada 2010. Ianya merupakan perubahan paling besar kepada undang-undang dalam sistem kewangan Amerika sejak Great Depression. 

17. Contoh-contoh diatas menunjukkan bahawa kerajaan Amerika Syarikat amat mengambil berat akan ketelusan dan tadbir urus sistem keewangan mereka. 

18. Jadi, apabila wang milik 1MDB di salurkan melalui sistem kewangan mereka dan digunakan untuk membeli pelbagai aset peribadi pihak tertentu, maka tentunya pihak berkuasa Amerika akan mengambil tindakan terhadap "kleptocracy" ini. 

19. Oleh itu, hujah bahawa tidakan Amerika berkaitan dengan 1MDB adalah satu campurtangan asing dalam ehwal dalaman Malaysia adalah satu hujah yang dangkal. 

20. Samalah juga tindakan kita mengambil tindakan terhadap rakyat asing yang terlibat dengan jenayah di Malaysia. Ianya tidak bermakna kita campurtangan dalam urusan dalaman negara asal penjenayah tersebut. Kita bertindak kerana mempertahankan keamanan dan kententeraman negara. 

21. Jadi, fikirkanlah. Apakah tindakan Amerika tersebut adalah satu campurtangan asing atau satu tindakan yang diambil kerana kebodohan penyangak yang menggunakan sistem kewangan Amerika dengan harapan tiada pihak yang akan dapat mengesannya!

Radzi Jidin
23 Julai 2016, 8:40 malam
Hobart Australia ~ sumber

Tiada ulasan: